🌺حاج آقا مجتبی تهرانی ره
در دعایی از امام حسین(علیه السلام) منقول است که حضرت فرمودند: «اللَّهُمَّ لَا تَسْتَدْرِجْنِی بِالْإِحْسَانِ»، خدایا! من را با احسان کردن آزمایش نکن. روش خدا این است که با اعطاء نعمت و احسان، بندگان را امتحان می کند. خدا اینطوری است که هم وقتی نعمت می دهد و هم هنگامی که نعمت را می گیرد، در حال امتحان است. در هر دو خدا امتحان می کند. یکی از معانی استدراج همین است. در روایتی از امام زین العابدین (علیه السلام) منقول است که حضرت در رابطه با استدراج فرمودند: اگر خداوند نعمتی را بدهد و تو شکر نعمتش را فراموش کنی، برای مرتبه دوم به تو نعمت می دهد و امتحانت می کند تا ببیند آیا شکرش می کنی یا باز هم فراموش می کنی. اگر باز هم سپاس نگویی، برای مرتبه سوم، یک نعمت دیگر می دهد. اگر شکر نکردی یکی دیگر می دهد. عجب امتحانی است! خدا اینطوری امتحان می کند. این استدراج اینگونه است: نعمت دادن، فراموشی و غفلت از شکر.
در این دعا امام حسین(علیه السلام) می فرمایند: خدایا من را با استدراج امتحان نکن؛ یعنی خدایا! نعمتی که از شکرش غفلت خواهم کرد را نمی خواهم. این دعا خیلی مهم است! نعمتی که همراهش غفلت از شکر است را نمی خواهم.
بخش دوم دعا: «وَ لَا تُؤَدِّبْنِی بِالْبَلَاءِ»، اگر از امتحان باصطلاح رفوضه درآمدی، خدا باید با تو چه کار کند؟ اگر بچه کار اشتباهی کند با او چه می کنند؟ ادبش می کنند. باید گوشش را بگیری بمالی. حضرت می فرمایند: خدایا، من را با بلا ادب نکن! اگر من خطا کردم، من را اینطوری ادب نکن! چون تحمل بلای تو بسیار مشکل است.
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
معنا و دلیل «استدراج»
در این روایت بحثی راجع به استدراج داریم که یکی از دلائل گرفتاری های انسان را دربر دارد. امام حسین در این روایت، استدراج را معنا می کنند که گاهی خدا به بندهاش نعمت می دهد، ولی از آن طرف بنده، شکر نعمت را به جا نمی آورد؛ این به خاطر آن است که خداوند حالت شکرگذاری را از بنده سلب کرده است.
اینجا سوال پیش می آید که چرا خدا چنین می کند و حال شکر را از بنده اش می گیرد؟ او که نعمت را به بنده می دهد، توفیق شکر را هم به او بدهد! یعنی چه که او نعمت را بدهد ولی توفیق شکر را از او بگیرد؟ چرا خدا توفیق شکر را از بندهاش می گیرد تا او نتواند شکر نعمت را به جا آورد؟ اصلا چه طور می شود که خدا با بنده اش چنین می کند؟
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
ناشکریِ انواع نعمت ها
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است که گاهی خدا به بندهاش نعمتی را می دهد، او هم آن نعمت را در راه معصیت خرج می کند و با آن گناه می کند.
منظور از نعمت هم در این روایت فقط پول نیست؛ چشم، گوش، دست، پا و تمام قوای انسانی، نعمت هایی است که خدا به انسان داده است. نعمت، فقط پول و اسکناس نیست! چشمهایتان را باز کنید و نعمت هایی را که خدا داده است، بشناسید! نعمت، متصله و منفصله دارد که تمام سرتاپای انسان و آن چیزهایی که متعلق به او است را در بر می گیرد، این یعنی اینکه «ای انسان! همه وجودت و متعلقات وجودت، نعمت های خداوند است» اگر انسان نعمتی را در راه حرام مصرف کند و گناه کند، خدا به او مهلت می دهد تا استغفار کرده و از این گناه ها توبه نماید!
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
استدارج راهی به سوی «کفر»
آیه قرآن هم این مطالب را دارد و می فرماید: « إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً» خدا مهلت می دهد تا ببیند آیا تو استغفار می کنی یا نه! اگر استغفار کردی مساله ای پیش نمی آید، اما اگر استغفار نکردی، خدا نعمتش را تجدید می کند؛ یعنی نعمت را دوباره به تو می دهد. اینجا دیگر تو توفیق شکرگذاری نداری و در حقیقت، خدا این توفیق را از تو سلب کرده است. این بی حساب نیست که خدا به بنده ای از بندگانش نعمت می دهد و در عین حال، توفیق شکرگذاری را از او سلب می کند.
وقتی بنده گناه کرد و به جای عقاب، نعمت هایش زیاد شد، کم کم با خودش فکر می کند که چرا این همه گناه می کند ولی هیچ اتفاقی نمی افتد؟! نکند خبری نیست؟! اصلا شاید حلال و حرامی، نعوذبالله در کار نیست! از اینجا است که انسان به وادی کفر کشیده می شود.
روایت شده که حسین بن علی(علیه السلام) فرمود: مالُکَ اِن لَم یَکُن لَکَ کُنتَ لَهُ مُنفِقاً فَلا تُنفِقهُ بَعدَکَ فَیَکُن ذخیرَهً لِغَیرِکَ وَ تَکُونُ اَنتَ المُطالَبَ بِهِ، اَلمَأخُوذَ بِحِسابِهِ اِعلَم اَنَّکَ لاتَبقی لَهُ وَ لایَبقی عَلَیکَ فَکُلهُ قَبلَ اَن یَاکُلَکَ.»
«مال و اموال تو اگر برای تو و به نفع تو نباشد، باید آن را انفاق کنی؛ چون آن اموال را بعد از مرگ خودت نمی توانی انفاق کنی و برای دیگران می شود؛ در نتیجه در رابطه با آن مال و آن کسی که آن مال را برای او گذاشته ای از تو حساب می کشند و مطالبه می کنند. بدان که تو به خاطر اموالت نمی مانی و اموال تو هم برای تو نمی ماند، پس قبل از آن که مال تو، تو را بخورد تو آن را بخور.»
اگر مال انسان به نفع انسان نباشد، باید آن را از خودش جدا کند؛ یعنی انفاق کند. اگر نفع و سود، جنبه مالی داشته باشد، بهره گیری از امور مادی لازم است مانند خوراک، پوشاک، مسکن و… که تمام این ها ابزاری است برای رسیدن انسان به خداوند. اما اگر نمی توانی بهره و سود واقعی ببری یعنی بعد از مرگ تو و در مسیر برزخ و قیامت برایت کارسازی ندارد، انفاق کن. آن هم در راه خداوند، زیرا ذخیره می شود برای تو و اگر این کار را نکردی، ذخیره می شود برای بعد از تو و دیگر از اختیارت خارج می شود. وارثان و دیگران از آن بهره می برند ولی تو درباره ی آن مسئول هستی و مورد سؤال قرار می گیری که مال را از کجا آوردی؟ نه چه مقدار آورده ای؟ در چه راهی خرج کردی؟ و برای چه کسانی گذاشتی؟
ممکن است به خاطر آن مال تو را عذاب کنند ولی ورثه تو را به خاطر خرج درست و انفاق همان مال به بهشت ببرند و تو پشیمان ترین افراد خواهی بود. اگر انسان می داند ورثه او نااهل بوده و ممکن است مالی را که برای او به ارث گذاشته است در راه غیرالهی و ناثواب خرج کند بداند که حساب آن مال را از او خواهند کشید.
حالا چه باید کرد؟ مال را فدای خودت بکن، قبل از آن که تو فدای آن شوی. آن امور مادی که در دنیا بهره ای از آن ندارم باید فدای من شود نه من فدای او بشوم. منظور این نیست که انسان مال نداشته باشد، بلکه نحوه بهره گیری مهم است که مال را فدای ایمان، اعتقاد و… خود بکن
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
امام حسین علیه السلام:
« استدراج خداوند سبحان به بندهاش این است که
به او نعمتهای فراوان دهد
و توفیق شکرگزاری را از وی بگیرد.»
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
«و كسانى كه كافر شدند،
مپندارند مهلتى كه به آنان مى دهيم برايشان خوب است،
همانا به آنان مهلت مى دهيم تا بر گناه (خود) بيفزايند
و براى آنان عذابى خواركننده است.»
آل عمران 178
@sahife2
سوره آل عمران
وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْماً وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِينٌ (178)
و كسانى كه كافر شدند، مپندارند مهلتى كه به آنان مى دهيم برايشان خوب است، همانا به آنان مهلت مى دهيم تا بر گناه (خود) بيفزايند و براى آنان عذابى خواركننده است.
-----------------------------
نکته:
قرآن، واژه ى «گمان نكنيد» را بارها خطاب به كفّار و منافقين و افراد سست ايمان بكار برده، و اين بخاطر آن است كه اين افراد از واقع بينى و تحليل درست و روشن ضميرى لازم محرومند. آنها آفرينش را بيهوده، شهادت را نابودى، دنيا را پايدار، عزّت را در گرو تكيه به كفّار و طول عمر خود را مايه ى خير و بركت مى پندارند كه قرآن بر همه ى اين پندارها قلم بطلان كشيده است.
اهل كفر، داشتن امكانات، بدست آوردن پيروزى ها و زندگى در رفاه خود را نشان شايستگى خود مى دانند، در حالى كه خداوند آنان را به دليل آلودگى به كفر و فساد، مهلت مى دهد تا در تباهى خويش غرق شوند.
در تاريخ مى خوانيم كه وقتى يزيد امام حسين عليه السلام را به شهادت رساند، خاندان آن حضرت را همراه زينب كبرى عليها السلام به اسارت به شام بردند. يزيد در مجلس خود با غرور تمام خطاب به حضرت زينب گفت: «ديديد كه خدا با ماست»، حضرت در پاسخ او، اين آيه را خواند و فرمود: من ترا پست و كوچك و شايسته هرگونه تحقير مى دانم. هر آنچه مى خواهى انجام بده، ولى به خدا سوگند كه نور خدا را نمى توانى خاموش كنى. آرى، براى چنين افراد خوشگذرانى، عذاب خوار كننده آماده شده، تا عزّت خيالى و دنيايى آنان، با خوارى و ذلّت در آخرت همراه باشد.
مجرومان دوگونه اند: گروهى كه قابل اصلاحند و خداوند آنها را با موعظه و حوادث تلخ و شيرين، هشدار داده و بيدار مى كند، و گروهى كه قابل هدايت نيستند، خداوند آنها را به حال خويش رها مى كند تا تمام قابليّت هاى آنان بروز كند. به همين جهت امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: مرگ براى كفّار يك نعمت است، زيرا هر چه بيشتر بمانند زيادتر گناه مى كنند.
حضرت على عليه السلام درباره ى «انّما نملى لهم ليزدادوا اثماً» فرمود: چه بسيارند كسانى كه احسان به آنان (از جانب خداوند)، استدراج و به تحليل بردن آنان است و چه بسيارند كسانى كه به خاطر پوشانده شدن گناه و عيوبشان، مغرورند و چه بسيارند افرادى كه به خاطر گفته هاى خوب درباره آنان مفتون شده اند. خداوند هيچ بنده اى را به چيزى همانند «املاء» مبتلا نكرده است.
---------------------------
پیام ها:
- كفر، مانع شناخت حقيقت است. «لا يحسبن الّذين كفروا...»
- كوتاه يا بلند بودن عمر وزمان رفاه، بدست خداست. «نملى لهم... نملى لهم»
- همه ى انسان ها دنبال خير هستند، لكن بعضى در مصداق اشتباه مى كنند. «لايحسبن... خير لانفسهم»
- مهلت هاى الهى، نشانه ى محبوبيّت نيست. «لايحسبنّ... خير لانفسهم»
- نعمت ها به شرطى سودمند هستند كه در راه رشد و خير قرار گيرند، نه شرّ و گناه. «انما نملى لهم ليزدادوا اثماً»
- طول عمر مهم نيست، بهره از عمر مهم است. «انّما نملى لهم»
امام سجاد عليه السلام در دعاى مكارم الاخلاق چنين مى فرمايد: خدايا! اگر عمر من چراگاه شيطان خواهد شد، آن را كوتاه بگردان.
- زود قضاوت نكنيد، پايان كار و آخرت را نيز به حساب بياوريد. «انّما نملى لهم خير... و لهم عذاب مهين»
- رفاه و حاكميّت ستمگران، نشانه ى رضاى خداوند از آنان نيست. چنانكه دليلى بر سكوت ما در برابر آنان نمى باشد. «نملى لهم... لهم عذاب مهين»
- عذاب هاى آخرت، انواع و مراحل متعدّد دارد. «عذاب اليم» در آيه قبل، و «عذاب مهين» در اين آيه.
------------------------------
https://as10.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/ba0e9078b2c5d88892d02216028981551937211__15830.mp4
تلاوت زیبای آیات 177 و 178 سوره آل عمران
(استاد نعینع)
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
✨ _ خـــــداونـــدا
✨ _ در تنگنای_گناهان
✨ _ و فاصله گرفتن از تو
✨ _ تنها نور حضور تو میتواند
✨ _ این ظلمت_گناهان را پایان بخشد.
✨ _ به سبب گناهان تنها مانده ام
و كسى ياور من نيست
دعای 21
@sahife2
خـدایـا کـمـکـم کـن، دیگـه گـنـاه نکـنـم…
یا هر معصیت و خطا یی ، که بین من و تو فاصله می اندازه؛
خدایا لذت بدکاری زودگذره … و لذت تو ابدی است.
چه میشود که این قوم ، زودگذر را با تو ابدی معامله می کنند؟
۵۰ ٪ عمرم یعنی نیمی از فرصتی که دادی رفته و چیز زیادی باقی نمانده، خوشحالم که به لحظه های ملاقاتت نزدیک می شوم؛ هر چند که در برابر تو ، حرف زیادی برای گفتن ندارم، باید پیشرفت کنم…
با تمام عیب و تقصیر ، که بر صورتم نقش بسته، با کوله باری از گناه و جرم…
خدایا با پر رویی تمام به درگاه تو پناه می آورم و بسویت باز می گردم…
جای دیگری ندارم جز خاک پای تو… بدکرداری ام را ببخش، فساد کردم ببخش ای پاک منزه…
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
هر کس برای توبه مصمم نمی شود
با صد هزار موعظه آدم نمی شود
امروز اگر که فرصت توبه هدر دهیم
فردا همین مجال فراهم نمی شود
طاعات ما و حلقه ی پیوند با خدا
خالص نبوده است که محکم نمی شود
نامردی است بندگی لحظه ای ما
شوق گناه و نافله با هم نمی شود
باید برای خشکی چشم التماس کرد
این چاه خشک یک شبه زمزم نمی شود
ساکت نباش، حرف بزن با خدا، بگو:
من آمدم کنار تو باشم، نمی شود؟
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
📋من به شما عزیزان توصیه میکنم
با صحیفه سجادیه انس بگیرید!
کتاب بسیار عظیمی است!
مقام رهبری
🖋ختم روزانه ی صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/sahife2
🌸هدف نشر کلام امام سجاد علیه السلام است و بس🌸
💕کبوتر میگفت:
عاشق آسمان است!🕊
اما همیشه
روی گنبد تو مینشست...🕊
آسمانیتر از شما مگر پیدا میشود؟
سلام آسمان هشتم
امام رضا جان
میلاد با سعادت آقا امام رضا(علیه السلام) پیشاپیش مبارک
@sahife2
🍃🌹حسرت ڪرب و بلا در دل من پنہانیست
مڹ ندانم ڪه چہ اندازه
ز عمرم باقیست
🍃🌹ڪربلا گر نشدم دعوت از ایڹ
بار گناه
ضامڹ مڹ بشود
ضامن آهو ڪافیست
@sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساقی امشب
راحت جان می دهد
هر چه خواهی
از کرم آن میدهد
گردش چرخ
فلک بر کام ماست
حاجتت شاه خراسان می دهد
🎁
مشهد ، حرم ، ورودی باب الجواد ،
آقا ، عجیب دلم گرفته برایتان….
اللهم صلی علی علی ابن موسی الرضا المرتضی
@sahife2
به گوش دل ندا آمد، که یار دلربا آمد ….
به درد ما دوا آمد، رضا آمد، رضا(ع) آمد
خدا داد آنچه را وعده، بشد در ماه ذیقعده …
که آمد بهترین بنده، رضا آمد ، رضا آمد
@sahife2
از خاک تو کسب آبرو کردم من
با عطر ضریح تو وضو کردم من
تا صید کسی نگردد آهوی دلم
مولای غریب، بر تو رو کردم من
میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد.
@sahife2
هدیه ما بمناسبت ولادت امام رضا علیه السلام
"صحیفه رضویه"
مجموعه ارزنده اي از نمازها، دعاها و زیارت هایی که از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده است.
@sahife2
صحیفه رضویه شامل ۶۲ دعا است که با درود و صلوات خاص بر علی بن موسی الرضا(ع) شروع می شود؛ در پنج بخش و یک پیوست به شرح ذیل تنظیم شده است:
بخش اول: نیایشهای حضرت در زمینه تسبیح خداوند
بخش دوم: دعاهای حضرت دربارة درخواستهای عمومی و جامع و درخواستهای خاص
بخش سوم: دعاهای حضرت در اوقات و زمان ها
بخش چهارم: دعاهای حضرت در اوقات مخصوص
بخش پنجم: دعاهای حضرت برای خودش و برای دیگران
@sahife2
فهرست کتاب :👇🏿👇🏿
بخش اوّل : هشت نمازِِ زيارت
بخش دوّم : هشت نمازِِ حاجت
بخش سوّم : هشت نماز از حضرت امام رضا عليه السلام
بخش چهارم : هشت روايت از امام رضا عليه السلام دربارهٔ نماز در روزهاي معيّن
بخش پنجم : هشت دعا در قنوت نمازها
بخش ششم : هشت دعا و ذکر از ادعيه و اذکار بعد از نمازهاي واجب
بخش هفتم : هشت دعا از ادعيهٔ بعد از نمازهاي مستحبّ
بخش هشتم : هشت دعا در سجده
بخش نهم : هشت دعا از دعاهاي هر روز
بخش دهم : هشت عمل عبادي در رابطه با ايّام هفته
بخش يازدهم : هشت ماه و اعمال عبادي آنها
بخش دوازدهم : هشت دعا براي حفظ شدن از گرفتاري ها
بخش سيزدهم : هشت دعا براي نجات از گرفتاري ها
بخش چهاردهم : هشت دعا براي نجات از شرّ ظالم
بخش پانزدهم : هشت حرز از حضرت امام رضا عليه السلام
بخش شانزدهم : هشت دستور براي برطرف شدن هشت بيماري
بخش هفدهم : هشت دستور براي وسعت رزق و رفع فقر
بخش هيجدهم : هشت دعاي مهمّ که حضرت امام رضا عليه السلام خوانده اند
بخش نوزدهم : هشت دعاي بسيار مهمّ که امام رضا عليه السلام نقل کرده
بخش بيستم : هشت دعاي متفرّقه
بخش بيست و يکم : آثار و خواصّ هشت سوره از سوره هاي قرآن
بخش بيست و دوّم : هشت دستور دربارهٔ بعضي از آيات و سوره ها
بخش بيست و سوّم : هشت ثواب براي بعضي از اذکار
بخش بيست و چهارم : هشت ذکر مهمّ ديگر از حضرت امام رضا عليه السلام
بخش بيست و پنجم : هشت روايت ديگر از امام رضا عليه السلام دربارهٔ نگين انگشتر و دعاي آن
بخش بيست و ششم : هشت زيارت از زيارت هاي حضرت امام رضا عليه السلام
بخش بيست و نهم : هشت زيارت از زيارت هاي وداع
بخش بيست و هشتم : هشت زيارت از زيارت هاي جامعه
بخش بيست و هفتم : هشت دعا از دعاهاي بعد از زيارت
بخش سي ام : هشت زيارت از زيارت هاي اهل بيت عليهم السلام که از حضرت رضا عليه السلام نقل شده است .
@sahife2
4_477025078215705075.pdf
5.05M
"صحیفه رضویه"
مجموعه ارزنده اي از نمازها، دعاها و زیارت هایی که از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده است.
@sahife2
اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ.
خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا(ع) امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم، چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی.
https://as1.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/89d6f2a15643e076758240a27642b10e8749515-240p__39966.mp4
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2