❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_130
#اعراف_131
✳️ وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كردیم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند).
✍️ «سنین» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با كلمه «أخذ» به كار مى رود، اغلب به معناى #قحطى و#خشكسالى است. لذا ذكر «نقص من الثمرات»، شاید براى بیان مصداق بارز قحطى باشد.
گاهى بلاها و سختى ها، در مسیر بیدارى و #امتحان انسان و زمینه ى هلاكت اوست. «و لنبلونّكم بشى ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» [
حضرت على علیه السلام مى فرماید: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن درِ خزانه هاى خیرات، گناهكاران را مى آزماید تا آنان متنبّه و متذكّر شده و #توبه كنند و گناهان را ترك نمایند.
✳️ فَإِذَا جَآءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَئِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى آمد، مى گفتند: این حقّ (ما و به خاطر لیاقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى رسید، به موسى و پیروانش فال بد مى زدند، بدانید كه سرچشمه ى شومى هایشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كیفر مى دهد)، ولى اكثرشان نمى دانند.
✍️ «یَطیّروا» از «تَطَیُّر»، به معناى #فال بد زدن است. چون عرب ها اغلب فال بد را از طریق پرواز پرنده یا صداى آن مى دانستند، به هر گونه فال بد «طَیَره» مى گویند
در آیات دیگر قرآن نیز فال بد در مورد پیامبران حتّى رسول خدا صلى الله علیه وآله مطرح شده است.
فال بد، در پیدایش حوادث و پیش آمدها، هیچ اثر طبیعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسیارى دارد. در روایات مى خوانیم: فال بد، نوعى شرك به خداست و هرگاه فال بد زدید، به كار خود ادامه دهید و به آن اعتنا نكنید. امام صادق علیه السلام فرمودند: فال بد، اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى؛ اگر آن را سبك بگیرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت
فال بد، در میان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبینى و ركود كارها مى شود، لذا از آن نهى شده است، امّا فالِ نیك چون سبب حركت و عشق و امید است، اشكالى ندارد
#تفأل
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
130-131.mp3
4.17M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_130
#اعراف_131
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_233
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ بَعْدَ أنْ أقْدَمَ أحَدُهُمْ عَلَى الْكَلامِ فَحَصَرَ، وَ هُوَ في فَضْلِ أهْلِ الْبَيْتِ، وَ وَصْفِ فَسادِ الزَّمانِ.
از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را هنگامى ايراد فرمود كه بعضى از يارانش (جعدة بن حبيره) نتوانست در منبر سخن بگويد.
اين سخن درباره فضايل اهل بيت عليهم السلام و وضع نابسامان مردم در آن عصر است.
👈 این خطبه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش اول: سخنوری #اهل_بیت علیهم السلام :
*️⃣ أَلَا وَ إِنَّ اللِّسَانَ بَضْعَةٌ مِنَ الْإِنْسَانِ، فَلَا يُسْعِدُهُ الْقَوْلُ إِذَا امْتَنَعَ وَ لَا يُمْهِلُهُ النُّطْقُ إِذَا اتَّسَعَ؛ وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ.
✳️ 1. فصاحت و بلاغت #اهلبيت عليهم السّلام:
*️⃣ آگاه باشيد، همانا زبان، پاره اى از وجود انسان است، اگر آمادگى نداشته باشد، سخن نمى گويد، و به هنگام آمادگى، گفتار او را مهلت نمى دهد، همانا ما اميران سخن مى باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده، و شاخه هاى آن بر ما سايه افكنده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* ما فرمانروايان سخنيم!
* شگفتى هاى #زبان و #لسان
*اميران سخن
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 11
https://eitaa.com/sahife2/59802
11- #سنگينى_و_وقار
✳️ آنان كه در ميان مردم دست به سبكسرى، و اعمال و رفتار ناهنجار، و كارهائى كه با وزانت و وقار تناسبى ندارد مىزنند، در حقيقت خلاف صراط مستقيم قدم بر مىدارند، و بدون شك با كردار ناپسند، و صداى نكره، و شوخىهاى بى جا، و مطالب پوچ و سخنان ياوه، و ادا و اطوار خارج از نزاكت و ادب، باعث آزار ديگران و آزرده دلى مردم هم هستند.
رفتار و كردار مردان حق، و شكل زندگى بندگان الهى توأم با متانت و #وقار و وزانت است.
وَاقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ انَّ انْكَرَ الْاصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ (لقمان 19 )
و در راه رفتنت ميانهرو باش، و از صدايت بكاه كه بىترديد ناپسندترين صداها، صداى خران است.
سنگينى و وقار در روايات
احمد بن عمر حلبى مىگويد: به حضرت صادق عليه السلام عرضه داشتم: چه خصلتهائى براى مرد زيباتر است؟ فرمود:
وَقارٌ بِلا مَهابَةٍ، وَ سَماحٌ بِلا طَلَبِ مُكافاةٍ، وَتَشاغُلٌ بِغَيْرِ مَتاعِ الدُّنْيا.
سنگينى و وقارى كه به عظمت انسان در جامعه بيفزايد نه باعث ترس مردم گردد، سخا و جودى كه در آن توقع تلافى نباشد، و دل مشغولى به واقعيتهاى الهى كه انسان را از حرام منصرف و به رحمت حق نزديك كند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
عَلَيْكُمْ بِالسَّكينَةِ وَ الْوَقارِ.
بر شما باد به آرامش داشتن و سنگينى و وقار.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
لَيْسَ الْبِرُّ فِى حُسْنِ الزِّىِّ، وَلكِنَّ الْبِرَّفِى السَّكينَةِ وَ الْوَقارِ
نيكى در خوب پوشيدن و تجمّل نيست، خوبى در آرامش و وقار است.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
جَمالُ الرَّجُلِ الْوَقارُ.
زيبائى مرد وقار است.
كُنْ فِى الْمَلَأِ وَقُوراً، وَ فِى الْخَلَا ذَكُوراً.
در ميان مردم با وقار و در خلوت به ياد حق باش.
وَقارُ الرَّجُلِ نُورٌ وَ زينَةٌ.
سنگينى و وقار انسان، زيبائى و نور است.
الْوِقارُ يُنْجِدُ الْحِلْمِ.
وقار و سنگينى ميوه بردبارى است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 372
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خداوند "ابراهیم" را دوست داشت
✏️ چه کسی این سرمایه ی اجتماعی نظام را آورد در چشم دنیا؟ آقای #رئیسی! ایشان کرد این کار را...
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 25 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت بیست و پنجم : سلطه-استثمار
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_132
#اعراف_133
✳️ وَقَالُواْ مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ ءَايَةٍ لِّتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ
و (فرعونیان به #موسى) گفتند: هرگونه آیه و معجزه اى بیاورى، تا با آن ما را جادو كنى، ما به تو ایمان نمى آوریم.
✍️ از اینكه به حضرت موسى مى گفتند: هرگونه آیه اى بیاورى، معلوم مى شود كه دشمن نیز مى دانست كه كار موسى #سحر و #جادو نیست، بلكه معجزه اى الهى است، ولى از روى لجاجت و تكبّر ایمان نمى آوردند، فقط ساحران هنگامى كه فهمیدند كار موسى سحر نیست، بدون لجاجت ایمان آوردند. البتّه شاید آیه نامیدن كار حضرت موسى از سوى فرعونیان، از روى استهزا و مسخره بوده است.
✳️ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ ءَايَتٍ مُّفَصَّلَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ
پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) #ملخ و حیوانات كوچك و قورباغه ها و (جریان) خون را به صورت نشانه هاى جدا جدا، فرستادیم، امّا باز هم تكبّر ورزیدند وآنان گروهى بدكار بودند.
✍️ «#طوفان»، در فارسى به معناى تندباد است، امّا عرب آن را به معناى سیل كوبنده به كار مى برد. البتّه بعضى به هر حادثه ى عمومى و وحشتناك، طوفان گفته اند.
«قُمَّل»، به حیوانات كوچك از قبیل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى شود
خون، یكى از نشانه هاى خداوند بر قوم بنى اسرائیل بود و مراد، خون شدن آبها یا خون دماغ شدن عموم مردم است كه نوعى عذاب الهى بود.
عذاب هاى طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونیان بود و بنى اسرائیل از آن درامان بودند. داستان این عذاب ها در تورات نیز آمده است. هر بار كه بلایى به آنها مى رسید، دست به دامن موسى مى شدند و قول مى دادند كه اگر خدا رفع بلا كند ایمان بیاورند، آن حضرت مى پذیرفت و از خدا درخواست نموده و بلا برطرف مى شد، امّا آنان باز دست از كفر و لجاجت خود بر نمى داشتند. چنانكه در آیات بعد نیز بیان مى شود.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2