✳️در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن « #انتظار #فرج » است. فرج، به معناى نصرت و پیروزى و گشایش گره هاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامى ها و نابسامانى ها از چهره غمزده جامعه انسانى است و پیروزى حکومت عدالت گستر و معنویت گراى مهدوى بر دولت هاى شرک و کفر و ستم است.
در روایات، توصیه هاى فراوانى در مورد انتظار فرج و ارزش، و فضیلت هاى بى شمار آن شده است.
پیامبر اکرم«ص» آن را برترین اعمال و عبادات مى داند: انتظار فرج (و گشایش) از جانب خداى بلند مرتبه، برترین عمل امت من است» و نیز مى فرماید: «با فضیلت ترین عبادات، انتظار فرج است».
حضرت على«ع» نیز آن را محبوب ترین اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهید راه حقّ مى داند: «منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که محبوب ترین اعمال نزد خداوند - عزّ و جل - انتظار فرج است. کسى که پذیراى امر ما باشد، فردا(ها) در «حظیرة القدس» با ما است و کسى که منتظر فرج باشد، مانند کسى است که در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است».
امام جواد«ع» آن را با فضیلت ترین و راه گشاترین امور مى داند: «برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج مى شود».
امام هادى«ع» به روشنى معناى فرج را - که همان انتظار ظهور مهدى موعود است - توضیح مى دهد.
على بن مهزیار مى گوید: نامه اى به امام هادى«ع» نوشتم و از ایشان درباره «فرج» پرسیدم ؛ حضرت فرمود: «هر گاه امام شما از بین ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشید».
امام صادق«ع» نیز حالات شیعیان در دوران غیبت و انتظار گشایش و فرج را چنین بازگو مى فرماید: «نزدیک ترین جایى که خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى که از ایشان راضى است، وقتى است که حجّت الهى را از دست بدهند و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند ؛ در عین حال یقین دارند که آن حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشید...» برآیند این روایات آن است که عموم مردم جهان - به خصوص شیعیان - باید منتظر ظهور و قیام مهدى موعود باشند که از سراپرده غیبت بیرون آید.
انتظار فرج، در واقع نوعى آمادگى و استقبال از نیکى ها است. آمادگى براى تلاش و حرکتى مداوم و کوششى خستگى ناپذیر همراه با تهذیب نفس، پاک زیستن، حقّ خواهى و دور ماندن از زشتى ها و آلودگى ها... به همین جهت وقتى ابوبصیر از امام صادق«ع» پرسید که: فرج کى خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: «اى ابوبصیر! تو هم از کسانى هستى که دنیا را طلب مى کنند؟ آن کس که قیام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش فرج شده است».
بر این اساس، انتظار فرج، فراتر از انتظار معمولى است ؛ یعنى انتظارى همراه با آگاهى، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگى، حق گرایى، عدل خواهى و... به عبارت روشن تر، انتظار فرج، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار یارى رساندن به او است. چنین شخصى در غیبت امام، چنان رفتار مى کند که گویا در زمان ظهور و حضور او زندگى مى کند. به همین جهت شیعه تمامى دشوارى ها و کاستى ها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. این نوع انتظار است که داراى فضیلت و ارزش بى شمارى است.
امام سجّاد«ع» مى فرمود: «انتظار فرج، خود از بزرگ ترین گشایش ها است».
امام کاظم«ع» هم فرمود: «انتظار فرج، نشانه فرج و گشایش است».
به صراحت مى توان گفت: از مهم ترین رازهاى نهفته بقاى تشیّع همین روح انتظارى است که کالبد شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، کوشش، جنبش و جوشش وا مى دارد.
«انتظار»، ظرفیت و توانایى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ایجاد مى کند و رفتارها و برنامه ها را بدان سمت سوق مى دهد. این والاترین عبادت و بهترین عمل است ؛ چنان که امام على«ع» فرمود: «افضلُ عبادة المؤمن انتظار فَرج الله»؛ «بهترین عبادت مؤمن، انتظار کشیدن فرج خداوند است».
به طور خلاصه مؤلّفه هاى زیر را مى توان از «انتظار فرج» برداشت کرد:
۱. تلاش و کوشش براى پیشرفت و ترقّى
۲. اصلاح طلبى و امید به زندگى بهتر (گشایش در امور)
۳. نفى وضع موجود (ظلم و بى عدالتى، فساد و تباهى)
۴. طرد و عدم پذیرش حکومت هاى سیاسى (نامشروع دانستن آنها)
۵. قیام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال
۶. ضرورت تشکیل حکومت هاى دینى و مشروع
۷. عدم انقیاد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و...
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ موسی و فرعون
در بيان آنک موسي و فرعون هر دو مسخر مشيت اند
❇️ موسی و فرعون معنی را رهی
ظاهر آن ره دارد و این بیرهی
روز موسی پیش حق نالان شده
نیمشب فرعون هم گریان بده
کین چه غلست ای خدا بر گردنم
ورنه غل باشد کی گوید من منم
زانک موسی را منور کردهای
مر مرا زان هم مکدر کردهای
زانک موسی را تو مهرو کردهای
ماه جانم را سیهرو کردهای
بهتر از ماهی نبود استارهام
چون خسوف آمد چه باشد چارهام
نوبتم گر رب و سلطان میزنند
مه گرفت و خلق پنگان میزنند
میزنند آن طاس و غوغا میکنند
ماه را زان زخمه رسوا میکنند
من که فرعونم ز خلق ای وای من
زخم طاس آن ربی الاعلای من
خواجهتاشانیم اما تیشهات
میشکافد شاخ را در بیشهات
باز شاخی را موصل میکند
شاخ دیگر را معطل میکند
شاخ را بر تیشه دستی هست نی
هیچ شاخ از دست تیشه جست نی
حق آن قدرت که آن تیشه تراست
از کرم کن این کژیها را تو راست
باز با خود گفته فرعون ای عجب
من نه دریا ربناام جمله شب
در نهان خاکی و موزون میشوم
چون به موسی میرسم چون میشوم
رنگ زر قلب دهتو میشود
پیش آتش چون سیهرو میشود
نه که قلب و قالبم در حکم اوست
لحظهای مغزم کند یک لحظه پوست
سبز گردم چونک گوید کشت باش
زرد گردم چونک گوید زشت باش
لحظهای ماهم کند یک دم سیاه
خود چه باشد غیر این کار اله
پیش چوگانهای حکم کن فکان
میدویم اندر مکان و لامکان
چونک بیرنگی اسیر رنگ شد
موسیی با موسیی در جنگ شد
چون به بیرنگی رسی کان داشتی
موسی و فرعون دارند آشتی
گر ترا آید برین نکته سئوال
رنگ کی خالی بود از قیل و قال
این عجب کین رنگ از بیرنگ خاست
رنگ با بیرنگ چون در جنگ خاست
اصل روغن ز آب افزون میشود
عاقبت با آب ضد چون میشود
چونک روغن را ز آب اسرشتهاند
آب با روغن چرا ضد گشتهاند
چون گل از خارست و خار از گل چرا
هر دو در جنگند و اندر ماجرا
یا نه جنگست این برای حکمتست
همچو جنگ خر فروشان صنعتست
یا نه اینست و نه آن حیرانیست
گنج باید جست این ویرانیست
آنچ تو گنجش توهم میکنی
زان توهم گنج را گم میکنی
چون عمارت دان تو وهم و رایها
گنج نبود در عمارت جایها
در عمارت هستی و جنگی بود
نیست را از هستها ننگی بود
نه که هست از نیستی فریاد کرد
بلک نیست آن هست را واداد کرد
تو مگو که من گریزانم ز نیست
بلک او از تو گریزانست بیست
ظاهرا میخواندت او سوی خود
وز درون میراندت با چوب رد
نعلهای بازگونهست ای سلیم
نفرت فرعون میدان از کلیم
#مثنوی_معنوی_121
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_257
دعای #چهل_پنج
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در وداع با ماه #رمضان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_پنج_22
دعای سیدالساجدین(ع) در بدرود با ماه رمضان:
🔹و قَدْ أَقَامَ فِينَا هَذَا الشَّهْرُ مُقَامَ حَمْدٍ، وَ صَحِبَنَا صُحْبَةَ مَبْرُورٍ، وَ أَرْبَحَنَا أَفْضَلَ أَرْبَاحِ الْعَالَمِينَ، ثُمَّ قَدْ فَارَقَنَا عِنْدَ تَمَامِ وَقْتِهِ، وَ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ، وَ وَفَاءِ عَدَدِهِ🔹
🔸اين ماه در ميان ما چندى بماند و خوب همنشينى بود و بهترين سودهاى جهان را براى ما آورد و چون وقت او به سر آمد و مدتش به انجام رسيد و شماره روزهايش پايان يافت، آهنگ جدايى كرد🔸
#چهل_پنج #رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
940409.mp3
13.63M
🔈#شرح
#دعا_چهل_پنج_20
#دعا_چهل_پنج_21
#دعا_چهل_پنج_22
🔹 حضرت امام سجاد در اين فرازها از دعا عرضه ميدارد: خدایا! تو علاوه بر اين که ما را به ماه #رمضان هدايت کردي و تکليف #روزه را براي ما قرار دادي؛ روزهاي که با اين ويژگيها اختصاص به اين امت اسلامي دارد، ما را به واسطه عبادتی که در اين ماه است بر سایر امتها ترجيح دادي. ظاهرا اصل روزه در اديان سابق هم بوده و گاهي شايد بيشتر و سختتر از روزه امت اسلامی بوده است، اما آن چیزی که به امت اسلامي اختصاص داده شده روزه در ماه رمضاني است که در آن شبي وجود دارد که از هزار شب بهتر است. و تو ای خدا! ما را براي فضل و احسان اين ماه به جاي ساير ملتها برگزيدي. پس ما به امر تو روزهای آن را روزه گرفتيم و به یاری تو شبهای آن را به عبادت پرداختيم. ما به وسيله روزه و عبادت در این ماه متعرض رحمتهای ویژه تو شدیم که ما را در معرض آن قرار دادي، و ما اين را وسيلهاي قرار داديم که به پاداشهاي تو نائل شويم.
حضرت در ادامه با ذکر سه صفت از صفات الهيِ متناسب با این مقام، ميفرمايد: آنچه که موجب رغبت ما است، نزد تو فراوان است، و تو جواد و بخشندهاي و از ناحيه خودت، انگيزه داري که آنها را به ما عطا کنی، و تو به هر کس که اراده قرب تو کند نزديک هستی. تا اینجا امام علیهالسلام اهميت ماه رمضان، شب قدر، روزه و عبادت در این ماه را ذکر کرد و فرمود ما اين وظايف را با توفيق تو و با کمک تو انجام داديم.
👤 آیت الله #مصباح_یزدی
دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
جلسه اول دعای 44 استاد اعوانی تاریخ 2 تیرماه سال 93.mp3
14.72M
🌹 مجموعه دروس #شرح_صحیفه_سجادیه
👤 استاد #اعوانی
دعا #چهل_چهار
جلسه 1
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
جلسه دوم دعای 44 استاد اعوانی تاریخ 20 مرداد سال 93.mp3
13.41M
🌹 مجموعه دروس #شرح_صحیفه_سجادیه
👤 استاد #اعوانی
دعا #چهل_چهار
جلسه 2
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شيوه درست ياد مرگ 01.mp3
13.82M
🔈 شیوه درست یاد #مرگ
📢 مروری بر دعای #چهل صحیفه سجادیه
قسمت 1
👤#امینی_خواه
#شرح_صحیفه_سجادیه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شيوه درست ياد مرگ 02.mp3
8.6M
🔈 شیوه درست یاد #مرگ
📢 مروری بر دعای #چهل صحیفه سجادیه
قسمت 2
👤#امینی_خواه
#شرح_صحیفه_سجادیه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شيوه درست ياد مرگ 03.mp3
8.33M
🔈 شیوه درست یاد #مرگ
📢 مروری بر دعای #چهل صحیفه سجادیه
قسمت 3
👤#امینی_خواه
#شرح_صحیفه_سجادیه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
تربيت باليني.mp3
18.62M
🔈 #امام_سجاد علیه السلام و تربیت بالینی
📢 تحلیلی بر الگوی امام سجاد علیه السلام در بازسازی جامعه تهی از معنویت
👤#امینی_خواه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
دعاي متن دعاي حاشيه 01.mp3
11.72M
🔈 دعای متن دعای حاشیه
قسمت 1
👤#امینی_خواه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
دعاي متن دعاي حاشيه 02.mp3
12.07M
🔈 دعای متن دعای حاشیه
قسمت 2
👤#امینی_خواه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
دعاي متن دعاي حاشيه 03.mp3
12.21M
🔈 دعای متن دعای حاشیه
قسمت 3
👤#امینی_خواه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
پيامبر رحمت و زحمت 01.mp3
9.19M
🔈 پیامبر رحمت و زحمت
📢 مروری بر دعای #دوم صحیفه سجادیه
قسمت 1
👤#امینی_خواه
#شرح_صحیفه_سجادیه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
پيامبر رحمت و زحمت 02.mp3
4.34M
🔈 پیامبر رحمت و زحمت
📢 مروری بر دعای #دوم صحیفه سجادیه
قسمت 2
👤#امینی_خواه
#شرح_صحیفه_سجادیه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا