eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 برنامه ی ◀️ زيان آرزوهاى طولانی - فَقَالَ (علیه السلام): مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ، أَسَاءَ الْعَمَلَ. - امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است. دعای صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_36 ◀️ زيان آرزوهاى طولانی - فَقَالَ (علی
◀️ آرزوهاى طولانى و سوء عمل 📋 امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و حکمت آمیز مى فرماید: «کسى که آرزویش را طولانى کند اعمال بد انجام مى دهد»; (مَنْ أَطَالَ الاَْمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ). شک نیست که آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است; جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند و مادرى که آرزو دارد جوان برومندى در سنین آخر عمر در کنار او باشد در حفظ و تربیت فرزندش مى کوشد. همین معنا در حدیث معروف پیغمبر اکرم آمده است که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو براى امت من مایه رحمت است و اگر امید و آرزو نبود هیچ مادرى کودک خود را شیر نمى داد و هیچ باغبانى نهالى نمى نشاند». ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود. چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مى شمرد و از سوى سوم در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مى شود که امام در جمله حکمت آمیز بالا به آن اشاره فرمود. در حالى که اگر دامنه آرزو را کوتاه مى کرد و به آنچه مورد نیازش بود قناعت مى نمود، وقت کافى براى رسیدن به وظایف الهى و اندوختن ذخیره هاى آخرت پیدا مى کرد و از آلوده شدن به حرام در امان مى ماند و عزت و کرامت خود را بر باد نمى داد. در حدیثى قدسى که در کتاب شریف کافى آمده مى خوانیم: خداوند به موسى بن عمران فرمود: «یَا مُوسَى لاَ تُطَوِّلْ فِی الدُّنْیَا أَمَلَکَ فَیَقْسُوَ قَلْبُکَ وَالْقَاسِی الْقَلْبِ مِنِّی بَعِیدٌ; آرزوهایت را در دنیا طولانى مکن که مایه قساوت قلب تو مى شود و شخص قسىّ القلب سنگدل از من دور خواهد بود». روشن است، قساوت و سنگدلى ناشى از فراموش کردن ذکر خدا و یاد مرگ و قیامت است و افرادى که گرفتار آرزوهاى دراز هستند هم خدا را فراموش مى کنند و هم مرگ و قیامت را. اولیاى خدا به قدرى آرزوهایشان کوتاه بود و آماده سفر آخرت بودند که هر لحظه احتمال مى دادند فرمان رحیل و کوچ کردن از دنیا صادر شود. در حدیث پرمعنایى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «وَالَّذِی نَفْسُ مُحَمَّد بِیَدِهِ مَا طَرَفْتُ عَیْنَایَ إِلاَّ ظَنَنْتُ أَنَّ شُفْرَیَّ لاَ یَلْتَقِیَانِ حَتَّى یَقْبِضَ اللَّهُ رُوحِی; قسم به آن کسى که جان محمد به دست اوست هرگز پلک هاى چشم من به هم نخورد مگر این که گمان مى بردم که پیش از آنکه پلک ها به روى هم بیایند قبض روح شوم». منظور از گمان داشتن همان آماده بودن است. حدیث معروفى است که هم از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و هم از امیر مؤمنان على(علیه السلام)نقل شده که فرمودند: خطرناک ترین چیزى که بر شما مى ترسیم پیروى از هواى نفس و آرزوهاى دراز است، زیرا پیروى از هواى نفس انسان را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دراز موجب نسیان آخرت مى شود; (أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَإِنَّهُ یَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَأَمَّا طُولُ الاَْمَلِ فَیُنْسِی الاْخِرَةَ). قرآن مجید هم مى گوید: یکى از دام هاى مهم شیطان همین طول امل است: «(وَقالَ لاََتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِکَ نَصیباً مَفْرُوضاً * وَلاَُضِلَّنَّهُمْ وَلاَُمَنِّیَنَّهُمْ وَلاَمُرَنَّهُمْ... یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاّ غُرُوراً); شیطان چنین گفته که از بندگان خود سهم معینى خواهم گرفت; آنها را گمراه مى کنم و به آرزوها سرگرم مى سازم و به آنها فرمان مى دهم... شیطان به آنها وعده هاى دروغین مى دهد و به آرزوها سرگرم مى سازد و جز فریب و نیرنگ به آنها فرمان نمى دهد». 🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
1_5297378.mp3
4M
دعای صحیفه سجادیه جلسه 4 (برای چه آفریده شده ایم؟ ) 👤 استاد محمد علی 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید دعای ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
خداحافظ، آرزوهای دراز! گاهی برخی واژه ها آنقدر برایم تکراری می شوند که فرصت اندیشیدن پیرامون آنها را همین تکرار، از من سلب می کند. “آرزوهای دراز” یا طول الأعمل را بارها و بارها شنیده ام و در ذهنم همیشه برایش تعریفی همچون “امید داشتن به امور دنیایی ای که تحقق آنها نیاز به مهلتی طولانی در عمر و بازه زمانی درازی دارد” بود. و هیچگاه آن را با واژه متضادش یعنی “کوتاه کردن آرزو” تعریف نکردم. و اما کوتاهی آرزو چیست و تا چه حد؟ امام سجاد علیه السلام در دعای صحیفه سجادیه( ) از خداوند می خواهند که آرزوهایشان آنقدر کوتاه شود که حتی به آمدن فردا، برداشتن قدم دیگر و آمدن نفس بعدی، امید نداشته باشد! (…وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ، وَ قَصِّرْهُ عَنَّا بِصِدْقِ الْعَمَلِ حَتَّى لَا نُؤَمِّلَ اسْتِتْمَامَ سَاعَةٍ بَعْدَ سَاعَةٍ، وَ لَا اسْتِيفَاءَ يَوْمٍ بَعْدَ يَوْمٍ، وَ لَا اتِّصَالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لَا لُحُوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ….) اگر کسی با این نگاه زندگی کند هر لحظه آماده مواجهه با مرگ خواهد بود و کارهای مهمی مانند توبه، ادای حقوق دیگران و پرداختن به اعمال صالح را به فردا نمی افکند و به اصطلاح دچار تسویف نمی شود. من همیشه به خود می گفتم: من که در آرزوی خانه و ماشین آنچنانی و … نیستم! و خود را از داشتن آرزوی دراز دور می دیدم. غافل از اینکه طول الأمل حداقل برای من این مثالها نیست! و اما چقدر غافلم، سوف سوف کردنها بزرگترین مشکل من است و من از همه بیشتر به طول عمل گرفتارم! و باید مقدمه مبارزه با نفسم را خداحافظی با تسویف هایم قرار دهم. ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) برای : 🔹و أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ، وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَةِ، وَ أَصْحِبْهُ السَّلامَةَ، وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ، وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ، وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ، وَ أَيِّدْهُ بِالنُّصْرَةِ، وَ عَلِّمْهُ السِّيَرَ وَ السُّنَنَ، وَ سَدِّدْهُ فِى الْحُكْمِ، وَ اعْزِلْ عَنْهُ الرِّيَاءَ، وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ، وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ إِقَامَتَهُ، فِيكَ وَ لَكَ🔹 🔸و نيت او را نيكو گردان و او را با تندرستى و ايمنى ياری كن و هراس دشمن را از دل او ببر و دلاورى در دل او قرار ده و او را پهلوان زورمند گردان و به يارى خود نيرو ده و روش درست و سنت صحيح بياموز و راه صواب بنماى و او را از خود نمايى و نامجويى دور كن و فكر و ذكر، جنبش و آرامش او را در راه خود و براى خود قرار ده🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ هدف و نيت در اسلامى أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ 📜 جهاد اسلامى ، صرف شمشير زدن و با دشمن اسلام جنگيدن نيست . شمشير زدن در راه خدا و به قصد رضاى خدا جهاد است و الا ممكن است كسى در صفوف مسلمين هم باشد، از سربازهاى ديگر هم بيشتر حرارت به خرج بدهد، بيشتر هم گرد و خاك كند اما اگر توى دلش را بشكافيد، مثلا شهرت ، نام ، افتخار، اسمم زياد برده شود، عكسم چاپ بشود، اسمم در تاريخ ثبت بشود يا به هدفهاى ديگر است شايد كشته نشديم . اگر كشته نشديم ، قهرمان خواهيم بود. اگر قهرمان باشيم ، پولها به ما خواهند داد، جايزه ها خواهند داد، زنان زيبا به همسرى مادر خواهند آمد. پس دنيا و آخرت هر دو را با يكديگر داريم ؛ هم رفته ايم در جهاد فى سبيل الله شركت كرده ايم و هم دنياى اينچنين داريم . نه ، البته دنيا مى رسد اما به شرط اينكه هدف تو دنيا نباشد. ظاهرا در جنگ احد است ؛ ديدند يكى از انصار (يعنى از مسلمانان ساكن مدينه ) خيلى در اين جنگ شجاعت به خرج مى دهد و خيلى هنر كرد وافرند زيادى را به خاك انداخت . در حالى كه او روى خاكها افتاده بود و لحظات آخرش را طى مى كرد و از درد هم خيلى رنج مى كشيد، بعضى آمدند خدمت رسول اكرم و گفتند: يا رسول الله ! فلانى خيلى مجاهد خوبى بود، خيلى سرباز خوبى بود، امروز خيلى فعاليت كرد. پيغمبر التفاتى نكرد. بار ديگر اين سخن را گفتند. باز هم پيغمبر التفاتى نكرد. اسباب تعجب شد: چرا پيغمبر به چنين سرباز فداكارى اهميت نمى دهد؟! تا اينكه يكى از مسلمين به بالين او رسيد، گفت : مرحبا، تبريك مى گويم به تو كه فى سبيل الله مجاهده كردى و الان دارى شهيد فى سبيل الله از بين مى روى . گفت : من اين حرفها سرم نمى شود، فى سبيل الله و شهيد فى سبيل الله سرم نمى شود. من ديدم مردم مدينه و مردم مكه دارند با همديگر مى جنگند؛ اين طرف مردم مدينه هستند و آن طرف مردم مكه ، تعصب وطنى و همشهرى گرى مرا وادار كرد كه چنين كنم . اين حرفها كه تو مى گويى ، من سرم نمى شود، من به خاطر تعصب وطن و تعصب ملى گرى و تعصب همشهرى گرى اين كار كردم . بعد هم چون ديد از درد رنج مى برد، گفت : من طاقت ندارم اين دردها را تحمل كنم . به زحمت از جا حركت كرد و سر شمشيرش را گذاشت روى قلبش و يك فشار داد، خودكشى هم كرد، تازه فهميدند كه چرا پيغمبر اعتنايى نكرد، چون جهاد بايد جهاد فى سبيل الله باشد، هجرت بايد هجرت فى سبيل الله باشد، يعنى هجرت ، مسافرت ظاهرى با سلوك الى الله هر دو توام باشد؛ هجرت كننده ، هم مهاجر باشد و هم عارف سالك . هر دو را اسلام با هم مى خواهد. اين آيه ، هر دو را با يكديگر ذكر مى كند: و من يخرج من بيته مهاجرا الى الله و رسوله يعنى در آن واحد دو هجرت بكند: هجرت جسمى و هجرت روحى ، جسمش را شهرى به شهر ديگر منتقل بشود و روحش از مرحله انانيت و منيت به مرحله اخلاص ترقى كند و بالا برود. اينچنين مهاجرى را قرآن مى گويد: فقد وقع اجره على الله (يك تعبير خيلى عالى است ) اجر او را ديگر از خدا بخواهيد؛ عهده دار اجر او خداست . اين تعبير كه عهده دار اجر او خداست . يعنى مطلب بالاتر از اين حرفهاست كه بتوانيد تصور كنيد اجر چنين مهاجرى چه خواهد بود. ✍️شهید مرتضی - کتاب آزادي معنوي 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
اللَّهُمَّ وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَة .pdf
937.2K
✳️ خدایا زمندگان را .... و حسن نيّت را برايش انتخاب كن، و عافيتش را عهده‏دار شو، و سلامت را همراهش فرما، و از ترسيدن، نگاهش دار، و جرأت را به او الهام كن، و نيرومندى را روزيش فرما، و او را به پيروزى يارى ده، و راه‏ها و روش‏هاى اسلامى را به او بياموز، و راه شايسته را در داورى كردن به او بنما، و ريا را از او برطرف كن، و از شهرت و خودنمايى رهايش فرما، و انديشه و ذكر و مسافرت و اقامتش را در راه خشنودى خود و براى خود قرار ده. 🔴 در راه خدا 🔴آيين جهاد 🔴 جهاد تدافعى در قرآن‏ 🔴 جهاد تهاجمى در قرآن‏ 🔴 عوامل جهاد ابتدايى وتهاجمى‏ 🔴 نشانه‏ هاى مجاهدان در راه خدا 🔴ارزش جهاد گرى در راه حق‏ 🔴 مجاهدان در روايات‏ دعا 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
تکنیک های مهربانی_۱۲.mp3
7.3M
12 اونایی که دیگران رو قضاوت میکنند؛ آدمایی هستند؛ با قدرتِ جذبِ بسیار پایین! حتی اگر اهل کار خیر باشند... قضاوت نمیذاره ؛ محبتهات، به دلِ دیگران بشینه. 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
« فرهنگ جبهه» کتابی که باید در فضای خانه ها باشد مجموعه کتاب «فرهـنگ جبهـه» از معدود آثاری است که در حوزه دفاع مقدس به شکل دائره المعارف تهیه شده است. در واقع همه جوانب بشری و انسانی حضور رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس در شئون رفتاری، گفتاری و نوشتاری به صورت مستند در این مجموعه آورده شده. در دیدار با اعضای دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه در دی ماه سال 70 در خصوص مجموعه فرهنگ جبهه گفتند: "وقتی که جلد اول (نوشته سید مهدی فهیمی ) درآمد، طبعاً به طور عادی، مثل بقیه منشوراتی که پیش من می‌آوردند، نشستم آن را خواندم. این کتاب از بس مرا جذب کرد، تا آخرش خواندم؛ بعد دیدم این کافی نیست؛ به خانه بردم و گفتم همه بنشینید این کتاب را بخوانید؛ گفتم این کتاب اصلاً باید در فضای خانه‌ها باشد و همه باید آن را همیشه داشته باشند " ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ در راه خدا قسمت اول 🔴 امير المؤمنين عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏فرمايد: فَوْقَ كُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِى سَبيلِ اللَّهِ. بالاى هر نيكوكارى، نيكوكارى ديگرى هست، تا آنگاه كه مرد در راه خدا كشته شود. (كه بالاتر از او نيكوكارى نيست). رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: فَوَ الَّذى نَفْسِى بِيَدِهِ لَوْ كانَ الاْنْبِياءُ عَلى طَريقِهِمْ لَتَرَجَّلُوا لَهُمْ مِمّا يَرَوْنَ مِنْ بَهائِهِمْ حَتّى يَأْتُوا عَلى مَوائِدَ مِنَ الْجَوْهَرِ فَيَقْعُدُونَ عَلَيْها. قسم به آن كسى كه جانم به دست اوست، اگر پيامبران در سر راه شهيدان باشند، از جاى خويش به احترام آنها، به خاطر آنچه از عظمتشان مى‏بينند، برمى‏خيزند تا بر مائده‏هائى از گوهر مى‏آيند و بر آن مى‏نشينند. حضرت صادق عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏كند: اشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ. با شرافت‏ترين مرگ، مرگ شهادت است. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وَ طيبُوا عَنْ انْفُسِكُمْ نَفْساً، وَ امْشُوا الَى الْمَوْتِ مَشْياً سُجُحاً. و خوشحال باشيد كه روحتان از بدن جدا گردد، و به آسانى به سوى مرگ برويد. قرآن مجيد درباره شهيد مى‏فرمايد: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا فِى سَبيلِ اللَّهِ امْواتاً بَلْ احْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» و هرگز گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شدند مرده‏اند، بلكه زنده‏اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند. وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِى سَبيلِ اللَّهِ امْواتٌ بَلْ احْياءٌ وَلكِنْ لاتَشْعُرُونَ» و به آنان كه در راه خدا كشته مى‏شوند مرده نگوييد، بلكه [در عالم برزخ‏] داراى حيات‏اند، ولى شما [كيفيت آن حيات را] درك نمى‏كنيد. وَالَّذينَ قُتِلُوا فِى سَبيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضَلَّ اعْمالَهُمْ* سَيَهْدِيهِمْ وَ يُصْلِحُ بالَهُمْ* وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ» و كسانى كه در راه خدا به شهادت رسيده‏اند، خدا هرگز اعمالشان را باطل و تباه نمى‏كند.* [خدا] آنان را به زودى [به سرمنزل خوشبختى و كرامت‏] هدايت مى‏كند و حالشان را اصلاح مى‏نمايد؛* و آنان را در بهشتى كه در دنيا به آنان شناسانده در مى‏آورد. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ در راه خدا قسمت دوم 🔴 ارزش شهيد و شهادت در روايات‏ 👈رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: فَتَكُونُ الطَّعْنَةُ وَ الضَّرْبَةُ اهْوَنَ عَلَى الشَّهيدِ مِنْ شُرْبِ الْماءِ الْبارِدِ فِى‏ الْيَوْمِ الصّائِفِ. زخم ناشى از اسلحه و ضربت بر شهيد برايش از نوشيدن آب خنك در روز تابستان آسان‏تر است. و نيز آن حضرت فرمود: وَ اذا زالَ الشَّهيدُ مِنْ فَرَسِهِ بِطَعْنَةٍ اوْ بِضَرْبَةٍ لَمْ يَصِلْ الَى الاْرْضِ حَتّى يَبْعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ زَوْجَتَهُ مِنَ الْحُورِ الْعينِ فَتُبَشِّرُهُ بِما اعَدَّ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مِنَ الْكَرامَةِ وقتى كه شهيد به سبب زخم و جراحت نيزه و يا به واسطه ضربتى به زمين بيفتد، هنوز به زمين نرسيده كه خداوند زوجه او را از حورالعين نزد او مى‏فرستد، پس او را به آنچه خداوند از كرامت و بزرگى خويش براى او آماده كرده است بشارت مى‏دهد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: لِلشَّهيدِ سَبْعُ خِصالٍ مِنَ اللَّهِ: اوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ كُلُّ ذَنْبٍ. وَ الثَّانِيَةُ: يَقَعُ رَأْسُهُ فِى حِجْرِ زَوْجَتَيْهِ مِنَ الْحُورِ الْعينِ، وَ تَمْسَحانِ الْغُبارَ عَنْ وَجْهِهِ وَ تَقُولانِ: مَرْحَباً بِكَ، وَ يَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذلِكَ لَهُما. وَ الثّالِثَةُ: يُكْسى مِنْ كِسْوَةِ الْجَنَّةِ. وَالرَّابِعَةُ: تَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ بِكُلِّ ريحٍ طَيِّبَةٍ ايُّهُمْ يَأْخُذُهُ مَعَهُ. وَ الْخامِسَةُ: انْ يَرى‏ مَنْزِلَهُ. وَ السّادِسَةُ: يُقالُ لِرُوحِهِ: اسْرَحْ فِى الْجَنَّةِ حَيْثُ شِئْتَ. وَ السّابِعَةُ: انْ يَنْظُرَ فِى وَجْهِ اللَّهِ وَ انَّها لَراحَةٌ لِكُلِّ نَبِىٍّ وَ شَهيدٍ. براى شهيد هفت خصلت از جانب خداست: اوّل: اولين قطره‏اى كه از خونش ريخته شود، تمامى گناهانش بخشيده مى‏شود. دوّم: سرش بر دامان دو زوجه‏اش كه حورالعين هستند واقع مى‏شود و آنها غبار را از صورتش پاك مى‏كنند و به او مى‏گويند: به جاى خوب و وسيعى درآمدى، خوش آمدى، او نيز همان را در پاسخ آن دو مى‏گويد. سوّم: از لباس‏هاى بهشتى بر او مى‏پوشانند. چهارم: نگهبانان بهشت با بوى بسيار خوش به سوى او پيشى مى‏گيرند و هر كدام مى‏خواهند او را با خود ببرند. پنجم: منزل يا منزلت خود را در بهشت مى‏بيند. ششم: به روح او گفته مى‏شود: در هر جاى بهشت كه مى‏خواهى به گردش درآى. هفتم: نظر مى‏كند به «وجه‏اللَّه» كه مايه راحتى براى هر پيامبر و شهيد است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ نظر می‌کند به وجه الله 🔴در روایتی از صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که اوّلی آن عبارت است از اینکه اول قطره‌ای که از خون او به زمین بریزد، تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می‌شود؛ و مهم آن، آخرین خصلتی است که می‌فرماید. می‌فرمایند که شهید نظر می‌کند به‌ وجه الله1 و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی و هر شهید. شاید نکته این باشد که حجاب‌هایی که بین ما و حق تعالی هست و وجه الله است و تجلیات حق تعالی هست، تمام این حجاب‌ها منتهی می‌شوند به حجاب خود انسان... و اگر کسی فی سبیل الله و در راه خدا این حجاب را داد... این مبدأ همه حجاب‌ها را شکسته است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
شهید و 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
«سلام بر ابراهیم» زندگی شهید : ✳️آن جاذبه شخصیت، شخصیتی که در این(کتاب «سلام بر ابراهیم») معرفی شده، به قدری جاذبه دارد این شخصیت که آدم را مثل مغناطیس به خودش جذب می‌کند، آدم را میخکوب می‌کند، بگردید این شخصیت‌ها را پیدا کنید. از این قبیل شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که این‌ها سردار هم نیستند، حتی فرمانده گردان هم نیستند، اما حکایت‌ها دارند، ماجراها دارند... . 👈 لینک کتاب و نیز دانلود _گویا 👇 📗 https://plink.ir/78EKL 1️⃣ https://plink.ir/kbt5y 2️⃣ https://plink.ir/WvUqg ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
خداحافظ، آرزوهای دراز! گاهی برخی واژه ها آنقدر برایم تکراری می شوند که فرصت اندیشیدن پیرامون آنها را
◀️اللّهُمّ صَلّ عَلَي مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ، وَ قَصّرْهُ عَنّا بِصِدْقِ الْعَمَلِ و ما را از آرزوي دور و دراز بي ‏نياز كن، و دست آرزوهاي دراز با عمل راستين از دامن حيات ما كوتاه فرما حَتّي لَا نُؤَمّلَ اسْتِتْمَامَ سَاعَةٍ بَعْدَ سَاعَةٍ، تا به پايان بردن ساعتي را از پي ساعتي، وَ لَا اسْتِيفَاءَ يَوْمٍ بَعْدَ يَوْمٍ، و دريافتن روزي را كه به دنبال روزي، وَ لَا اتّصَالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لَا لُحُوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ‏ و پيوستن نفسي را به نفسي، و رسيدن گامي را به گامي آرزو نكنيم، 🔗کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای قسمت اول در درخواست توفيق براي اخلاقهاي ستوده و کردارهاي پسنديده عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في المکارم الاخلاق و مرضي الافعال، از دعاهاي امام (ع) در درخواست توفيق (براي) اخلاقهاي ستوده و کردارهاي پسنديده است. تربيت انسان هدف تمامي اديان و پيامبران الهي بوده است. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه‏اي برخوردارند، چنانکه خداوند در قرآن کريم با عبارت (خلق عظيم)، پيامبر اکرم (ص) را به عنوان الگوي اخلاقي به انسانها معرفي مي‏کند دين اسلام به تعبيري دين «اخلاق» و «تربيت» است. قرآن مجيد به عنوان يگانه سند جاودانه الهي، همواره پيروان خود را به کسب ارزشهاي اخلاقي و خويهاي پسنديده دعوت مي‏کند، «تقوا»، «ايثار»، «راستگويي»، «عمل صالح»، «عدالت»، و ديگر سجاياي اخلاقي، پيوسته مورد سفارش قرآن و معصومين (ع) مي‏باشد. رفتار و گفتار پيامبر (ص) و ائمه‏ي معصومين (ع) الگوهايي روشن و جاويدان از اخلاق اسلامي است. و آنان معلمين الهي انسان در جهت شناساندن مکارم اخلاق به او تا قيام قيامت مي‏باشند. امام سجاد (ع) به عنوان جانشين رسول خدا (ص) و معلم الهي انسان و الگوي اخلاق اسلامي، در قالب دعا مکارم اخلاق را به ما آموزش مي‏دهد. زيرا ايشان برگزيده‏ي خدا و به علم الهي، به تمام زواياي وجود انسان آگاه است. و چون طبيبي حاذق، در کلاس دعا، به تشريح و توضيح و دسته‏بندي مباحث اخلاقي مي‏پردازد و انسان را در حين نيايش آموزش مي‏دهد يعني در زيباترين و عميقترين حالات با تعاليم و دستورات اخلاقي اسلام، که از چشمه‏ي جوشان و زلال علوم اهل‏بيت (ع) جاري مي‏شود، به آموزش او مي‏پردازد. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت دوم در اين دعا امام (ع) ابتدا بر پيامبر (ص) و آلش درود مي‏فرستد، که اين شيوه، رمز پذيرش و استجابت دعاست. زيرا صلوات مرضي خداست. و چون چشمه‏اي گوارا کوير درون انسان را حيات و خرمي مي‏بخشد. سپس به ما مي‏آموزد که در زمينه‏ي تعالي و رشد اخلاقي و معنوي چه درخواستهايي را به پيشگاه مقدس خداوند عرضه کنيم. امام (ع) در ابتداي دعا يک افق بلند و جايگاه رفيع کمال را به انسانها نشان مي‏دهد. جايي که انسان بايد در سايه‏ي ايمان و عمل صالح به آن برسد. لذا مي‏فرمايد: 1- بلغ ايماني اکمل الايمان، ايمان مرا به کاملترين ايمان برسان. 2- و اجعل يقيني افضل اليقين، و يقينم را بهترين يقين قرار ده. 3- و انته بنيتي الي احسن النيات، و نيت مرا به نيکوترين نيتها برسان. 4- و بعملي الي احسن الاعمال، و کردارم را به بهترين کردارها برسان. رسيدن به «اکمل الايمان» و «افضل اليقين» و «احسن النيات» و «احسن الاعمال» رسيدن به کمال اخلاقي، و سعادت دنيوي و اخروي است، و به نوعي ديگر سجاياي اخلاقي به آنها بازمي‏گردد و مربوط مي‏شود، و از آنجا که سرمايه‏ي عمر و توان و نيروي انسان در دنيا محدود بوده و زماني به پايان مي‏رسد. پس کسي سعادتمند است که سرمايه‏ي حيات و نيرو و استعداد و توان خود را در راهي که نتيجه و پاداش آن ابدي و هميشگي باشد صرف کند. رسيدن به اين سعادتمندي و خوشبختي هدف تمامي انبياء و اوصياء است. و فرستادن پيامبران و کتابهاي آسماني همگي براي اين هدف بوده است که به انسانها بياموزند که چگونه از عمر و توان و سرمايه‏ي وجودي خود در راه رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي استفاده کنند. قرآن و روايات برنامه و شيوه‏ي رسيدن به اين خوشبختي، و پيامبر (ص) و ائمه‏ي معصومين (ع) راهنمايان اين راه هستند، و انسانها را راهنمايي مي‏کنند که چگونه نيرو و توان و استعداد و سرمايه عمر خود را در راه رضاي خداوند صرف کنند. و در اين بازار دنيا کالاي عمر و حيات خود را چگونه با خدا معامله کنند. و نيز چگونه عمل کنند تا فريب فريبکاران را نخورده و اسير توطئه و نقشه‏هاي تباه‏کننده‏ي شيطان نشوند. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت سوم امام (ع) در فرازي از دعا در اين باره، به ما مي‏آموزد که از خداوند درباره‏ي بهره بردن از عمر اينگونه درخواست کنيم: و استفرغ ايامي فيما خلقتني له، و روزهايم را در آنچه که براي آن مرا آفريده‏اي صرف نما. و با توجه به آيه 56 سوره ذاريات که هدف آفرينش انسان را «عبادت» معرفي مي‏کند. مي‏توان به اين برداشت از فرمايش امام (ع) رسيد که به من توفيق عبادت خدا را عنايت کن. البته عبادت مفهومي گسترده دارد و تنها شامل عبادت خاص و ويژه مثل نمازهاي واجب نمي‏شود بلکه هر کاري که براي اطاعت از فرمان خداوند انجام شود عبادت است. چنانکه خواب انسان روزه‏دار، تفکر در آثار خدا، نظر به چهره‏ي عالم الهي و رباني و... عبادت است. پس اگر انسان در ايام زندگي براي خدا کار کند، و در جهت اطاعت فرمان خداوند حرکت کند، همواره مي‏تواند در عبادت و اطاعت خدا باشد و زندگي او الهي شود. امام (ع) با اين تعبير به ما مي‏آموزد که از خداوند بخواهيم که به ما زندگي الهي عطا فرمايد. آنگاه به ما مي‏آموزد که از خداوند بخواهيم که به خويهاي ناپسندي چون «کبر» و «عجب»، «فخر» دچار نشويم. و از آنجا که درجات ظاهري دنيوي و عزت و ارجمندي زودگذر دنيا سد راه تکامل حقيقي انسان مي‏شود، امام (ع) به ما مي‏آموزد که در جهت رفع اين نارسايي از خداوند اينگونه درخواست کنيم: و لا ترفعني في الناس درجه الا حططتني عند نفسي مثلها، و لا تحدث لي عزا ظاهرا الا احدثت لي ذله باطنه عند نفسي بقدرها، و مرا به درجه و مقامي سرافراز مفرما مگر آنکه پيش نفسم مانند آن پست نمايي، و عزت آشکار برايم پديد مياور مگر آنکه به همان اندازه پيش نفسم براي من خواري پنهاني پديد آوري. و در تفسير حيات و مرگ و تبيين آنها مي‏فرمايد: و عمرني ما کان عمري بذله في طاعتک، فاذا کان عمري مرتعا للشيطان فاقبضني اليک قبل ان يسبق مقتک الي، او يستحکم غضبک علي، و تا هنگامي که عمرم در فرمانبرداري تو به کار مي‏رود، به من عمر بده، پس هرگاه عمرم چراگاه شيطان شود (بر من تسلط يابد) مرا بميران پيش از آنکه دشمني سخت تو به من روآورد، يا خشمت بر من استوار گردد. امام سجاد (ع) در اين عبارت کوتاه بزرگترين و محکمترين فرمول زندگي را آموزش مي‏دهد. و آن اين که اگر حيات و زندگي انسان در جهت اطاعت از خدا و مبتني بر مکتب الهي باشد، انسان داراي حيات طيبه و نيکو و بابرکت همراه با سعادت ابدي پس اگر زندگي و حيات انسان و سرمايه‏ي عمر او در جهت مقاصد شيطان مصرف شود، اين زندگي پر زرق و برق دنيا با تمام امکانات و ظواهر فريبنده‏اش بي‏ارزش مي‏شود، زيرا در پي آن خشم و غضب خداوند قرار دارد. آنگاه در فراز ديگر دعا براي اصلاح روابط با انسانها از خداوند درخواست مي‏کند که: دشمني را به دوستي، حسد را به محبت، بدگماني را به اطمينان و تلخي ترس از دشمنان را به امنيت تغيير دهد. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت چهارم سپس پاره‏اي ديگر از خويها و ارزشهاي اخلاقي را برمي‏شمرد و مي‏فرمايد: و حلني بحليه الصالحين، و البسني زينه المتقين، و مرا به زينت صالحين و شايستگان آراسته فرما، و زيور پرهيزگاران را به من بپوشان. و براي رسيدن به اين مقام والا، امور اخلاقي زير را از خداوند متعال درخواست مي‏نمايد: 1- في بسط العدل (با توفيق براي) گسترش عدالت، 2- و کظم الغيظ و فرونشاندن خشم، 3- و اطفاء النائره و خاموش کردن آتش دشمني، () 4- و ضم اهل الفرقه، و گرد آوردن پراکندگان (دلهاي از هم رنجيده)، 5- و اصلاح ذات البين، و اصلاح فساد بين مردم، (‏ ) 6- و افشاء العارفه و فاش کردن (گسترش) خير و نيکي، 7- و ستر العائبه، و پنهان نمودن عيب و زشتي، 8- و لين العريکه، و نرم‏خوئي، 9- و خفض الجناح، و فروتني، 10- و حسن السيره، و روش نيکو، 11- و سکون الريح و سنگيني، 12- و طيب المخالقه و خوشخويي (با مردم)، 13- و السبق الي الفضيله و سبقت گرفتن در فضيلت، 14- و ايثار التفضل و برگزيدن احسان (بي‏آنکه جزاي احساني باشد)، 15- و ترک التعيير، و سرزنش نکردن، 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت پنجم 16- و الافضال علي غير المستحق. و کمک نکردن به غير مستحق، 17- و القول بالحق و ان عز، و گفتن حق اگر چه سخت باشد، 18- و استقلال الخير و ان کثر من قولي و فعلي، و کم شمردن نيکي گفتار و کردارم اگر چه بسيار باشد، 19- و استکثار الشر و ان قل من قولي و فعلي، و بسيار شمردن بدي گفتار و کردارم اگر چه کم باشد، 20- و لزوم الجماعه، و هميشه با جماعت (مومنين) بودن، 21- و رفض اهل البدع، و واگذاشتن بدعت‏گزاران، 22- و مستعمل الراي المخترع، و واگذاشتن مخترعين آراء (يعني مدعيان باطل و دين‏تراشان جاهل)، 23- و اجعلني علي ملتک اموت و احيي، و چنانم گردان که بر دين تو (اسلام) بميرم و زنده گردم، 24- و توجني بالکفايه، و سرم را به تاج بي‏نيازي بپوشان (تا در پيش غير تو سر فرود نياورم)، 25- و سمني حسن الولايه، و مرا به نيکي در کارهايي که به آن قيام مي‏کنم وادار، 26- وهب لي صدق الهدايه، و هدايت حقيقي را به من ببخش، 27- و لا تفتني بالسعه، مرا به توانگري گمراه مفرما، 28- و امنحني حسن الدعه، و زندگي آسوده که در آن رنج نباشد به من عطا فرما، 29- و لا تجعل عيشي کدا کدا، و سختي و دشواري در زندگيم قرار مده، 30- و لا ترد دعائي علي ردا، و دعا و درخواستم را به خودم بازمگردان، 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2