eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای هنگام پناه ترس از خداي عزيز و بزرگ عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام متفزعا الي الله عز و جل، از دعاهاي امام (ع) هنگام ترس از خداي عزيز و بزرگ است. پيش از اين توضيح داده شد که عناوين دعاها را يا از متن دعا استخراج کرده‏اند، و يا از عبارت اول دعا. در حاليکه موضوعاتي که در دعا مطرح شده است بيش از آن است که در عنوان دعا آورده‏اند. مانند اسامي سوره‏هاي قرآن، مثلا سوره بقره که دومين سوره‏ي قرآن است به اين نام نامگذاري شده زيرا در اين سوره درباره‏ي بني‏اسرائيل و جريانات آنها و به ويژه داستان قرباني کردن يک گاو آمده است. و اين سوره به نام بقره يعني گاو ماده نامگذاري شده، در حاليکه موضوعات متنوع فراواني در اين سوره که بلندترين سوره‏ي قرآن نيز مي‏باشد وجود دارد. اين دعا را امام (ع) اينگونه آغاز مي‏فرمايند: اللهم اني اخلصت بانقطاعي اليک، و اقبلت بکلي عليک، خدايا من خود را خالص (براي اطاعتت) کردم که از همه‏ي خلق منقطع و بريده شده و تنها به درگاه حضرتت روي آوردم، و از تمام خلائق که همه (در وجود و بقاي خود) محتاج ياري و بخشش تو هستند به کلي روي گردانيدم (و با تمام وجود به تو روي آوردم). «انقطاع الي الله» اوج قله‏ي عرفان است. و امام سجاد (ع) که الگو و اسوه‏ي عرفان حقيقي است، با آموزش توحيد افعالي به ما مي‏آموزد که غير خدا هيچ کس نيست که بتواند خواسته و حاجت انسان را برآورده کند. زيرا غير از ذات مقدس الهي همه‏ي موجودات محتاج و فقير هستند و تنها خداست که بي‏نياز مطلق و غني است. امام (ع) در اين باره مي‏فرمايد: فکم قد رايت- يا الهي- من اناس طلبوا العز بغيرک فذلوا، و راموا الثروه من سواک فافتقروا، پس چه بسيار از مردم را ديدم- اي خداي من- که عزت و بزرگي را از غير تو طلبيدند و خوار و ذليل شدند، و از غير تو دارائي خواستند و بي‏چيز و فقير شدند. و در ادامه مي‏فرمايد: و حاولوا الارتفاع فاتضعوا، و قصد بلندي کردند و پست گرديدند. از پيامبر (ص) روايت شده که خداوند عزوجل فرمود: هر مخلوقي که به مخلوق پناه ببرد نه به من، وسايل آسمانها و زمين نزد او (براي او) قطع مي‏شود، پس اگر مرا بخواند اجابتش ننمايم، و اگر از من بخواهد به او ندهم. و هر مخلوقي که به من پناه برد و نه به خلق من، آسمانها و زمين، روزي او را ضمانت مي‏کنند، پس اگر از من بخواهد به او مي‏دهم، و اگر مرا بخواند اجابتش مي‏نمايم، و اگر آمرزش طلب کند او را مي‏آمرزم. سپس در فراز آخر دعا با ذکر پاره‏اي از صفات خداوند مانند: احد و صمد به توصيف ذات مقدس الهي پرداخته و درسهايي از توحيد را بيان مي‏کند. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ گويد: یک شب تا صبح در خدمت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیدار بودم. دیدم حضرت تمام شب را به نماز گزارد، و هر ساعت بیرون می رفت و نگاه به آسمان می نمود و قرآن تلاوت می کرد. او گفت: پس از آن که سکوت شب فراگیر شد، امیرالمؤمنین علیه السلام از کنارم گذشت و فرمود: ای نوف! خوابی یا بیدار؟ گفتم: بیدارم یا امیرالمؤمین! و توجهم کاملاً به شما است. فرمود: ای نوف! خوشا به حال آنان که از دنیا بریدند، و به آخرت دل بستند. آنهایی که زمین را برای خود فرش و خاکش را زیرانداز و آب آن را بهترین خوراک و قرآن را زینت و لباس و دعا را شعار خود قرار دادند و چنان از دنیا دل کندند که عیسی بن مریم علیه السلام دل برید. به درستی که خدای عزوجل به عیسی خطاب کرد که به گروهی از بنی اسرائیل بگو: به هیچ خانه ای وارد نشوند، جز با دل پاک و چشم اشکبار و دست پاکیزه، و به آنان بگو: که بدانند به درستی که من دعای فردی که به بندگانم ستم کرده است را مستجاب نمی کنم. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست ... تو خود خودی حافظ از میان برخیز! 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
37.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ عمومی برای دفع بلای خیلی مهم است ... 👤 🙏دوستان بیاییم را با هم زمزمه کنیم👇 🎵یا من تحل به عقد المکاره .... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
÷صد ملک دل به نیم نظر می‌توان خرید خوبان در این معامله تقصیر می‌کنند 🔴 یا اَیُهَا العَزیز وَانْظُرْ إِلَيْنا نَظْرَةً رَحيمَةً، نَسْتَكْمِلُ بِهَا الْكَرامَةَ عِنْدَكَ،. ثُمَّ لا تَصْرِفْها عَنّا بِجُودِكَ یا عجل به رحمت و لطف خود بر ما نظر فرما تا بدان نظر، کرامت نزد تو را به حد کمال رسانيم آنگاه ديگر نظر لطف را به جود و بخشش خود از ما باز مگير ✳️ دانی که چنگ و عود چه تقریر می‌کنند پنهان خورید باده که تعزیر می‌کنند ناموس عشق و رونق عشاق می‌برند عیب جوان و سرزنش پیر می‌کنند جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز باطل در این خیال که اکسیر می‌کنند گویند رمز عشق مگویید و مشنوید مشکل حکایتیست که تقریر می‌کنند ما از برون در شده مغرور صد فریب تا خود درون پرده چه تدبیر می‌کنند تشویش وقت پیر مغان می‌دهند باز این سالکان نگر که چه با پیر می‌کنند صد ملک دل به نیم نظر می‌توان خرید خوبان در این معامله تقصیر می‌کنند قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست قومی دگر حواله به تقدیر می‌کنند فی الجمله اعتماد مکن بر ثبات دهر کاین کارخانه ‌ایست که تغییر می‌کنند می خور که شیخ و و مفتی و محتسب چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انشاءالله دعای 29 صحیفه سجادیه را با هم میخوانیم
🙏 دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامی که روزى بر ایشان تنگ مى‏شد" 👇 وَ كان مِن دعائِه عليه‏السَّلام إِذَا قُتِّرَ عَلَيْهِ الرِّزْق His Supplication when his Provision was Stinted این دعا 5 بند دارد 👌متن و صوت دعا 👇 📋 https://plink.ir/NoP8P ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در تنگی روزی " 🔴 بدگمانی به روزی و آرزوهای دراز، از آزمایش‌های الهی است. این آزمایش گاه موجب می‌شود انسان روزی‌اش را از روزی‌خواران طلب کند نه از روزی‌دهنده. 🔴 یقین به روزی و روزی‌دهنده، رنج طلبِ روزی را از بین می‌برد. 🔴 تفکر درباره وعده‌ای که خداوند در قرآن داده، پریشانی و دلمشغولی انسان درباره روزی را می‌زداید: «و روزی شما و آنچه به شما وعده شده، در آسمان است». 🔴 خداوند بر وعده‌اش سوگند یاد کرده و سوگند او راست‌ترین سوگند است.. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ دعای صحیفه سجادیه در این آثار شرح شده است: 👈 شرح‌های فارسی • دیار عاشقان اثر حسین انصاریان (به صورت مفصل). • شهود و شناخت اثر محمدحسن ممدوحی کرمانشاهی (به صورت مختصر). • شرح صحیفه سجادیه اثر محمد بن سلیمان تنکابنی. 👈شرح‌های عربی • آفاق الروح اثر سید محمدحسین فضل الله. • ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین اثر سید علیخان حسینی. • فی ضلال الصحیفه السجادیه اثر محمدجواد مغنیه. 👈 شرح‌های لغوی • تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر محمد بن مرتضی فیض کاشانی. • حل لغات الصحیفه السجادیه اثر محمدباقر شفیع حسینی. • شرح الصحیفه السجادیه اثر عزالدین جزائری. ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ حبّ علی، معیار ایمان وَ قَالَ (علیه السلام): لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي؛ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ، فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ". اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و اين بدان جهت است كه قضاى الهى جارى شد، و بر زبان پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم گذشت كه فرمود: «اى على مؤمن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
👈 برنامه ی ◀️ دوستان و دشمنان واقعى من 📋 امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیزش به حقیقتى قابل توجه اشاره مى کند که آثارش در طول تاریخ زندگى امام(علیه السلام) دیدنى است. مى فرماید: «اگر با این شمشیرم بر بن بینى مؤمن بزنم که مرا دشمن بدارد دشمن نخواهد داشت و اگر تمام دنیا را بر منافق بریزم که مرا دوست بدارد دوست نخواهد داشت» آن گاه امام(علیه السلام) به گفتارى از پیغمبر اکرم در این زمینه استناد مى جوید و مى فرماید: «این به دلیل آن است که مقدر شده و بر زبان پیامبر اُمّى و درس نخوانده جارى شده که فرمود: اى على! هیچ مؤمنى تو را دشمن نمى دارد و هیچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت جمله «قُضِیَ فَانْقَضَى...» اشاره به این است که این حقیقت که مؤمنان هرگز على را مبغوض نمى دارند و منافقان هرگز او را دوست نخواهند داشت نخست در علم الهى گذشته و مقدر گشته سپس بر لسان پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)جارى شده است. از این حدیث شریف استفاده مى شود که وجود مبارک امیرمؤمنان (علیه السلام) با آن معرفت بالا و آن صفات والا، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى دیدند به مناسبت تجانس روحى و اعتقادى و اخلاقى به آن حضرت عشق مىورزیدند و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(علیه السلام)مشاهده مى کردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند. راستى شگفت انگیز است که عالمان معروف اهل سنّت این حدیث را در اکثر منابع خود آورده اند و در عین حال، غیر على(علیه السلام) را بر او ترجیح داده اند. اینکه امام(علیه السلام) مى فرماید: «اگر خیشوم مؤمن ( نقطه بالاى بینى که اگر قطع شود در واقع تمام بینى قطع شده) را با شمشیر بزنم مرا مبغوض نخواهد داشت» براى این است که مؤمن مى داند به یقین در آن مصلحتى بوده و نیز اینکه مى فرماید: «لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیا...» مفهومش این است که منافقان به قدرى تعصب و کینه و عداوت دارند که تمام دنیا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند. این سخن ادعا نیست بلکه واقعیت است و در طول تاریخ زندگى امام(علیه السلام)نمونه هاى زنده اى دارد از جمله مرحوم «کلینى» در کتاب کافى از «حارث بن حصیره» (یکى از یاران على(علیه السلام)) نقل مى کند که در اطراف مدینه مرد سیاه پوستى از اهل حبشه را دیدم که مشغول آبیارى است و انگشتان یک دستش قطع شده است. به او گفتم: چه کسى انگشتان تو را قطع کرده؟ گفت: بهترین مردم دنیا. سپس افزود: ما هشت نفر بودیم که دست به سرقتى زدیم. ما را دستگیر کردند و خدمت على بن ابى طالب بردند و ما به گناه خود اقرار کردیم. امام(علیه السلام) فرمود: از حرام بودن سرقت با خبر نبودید؟ گفتیم: مى دانستیم. دستور داد چهار انگشت ما را (به عنوان حد سرقت) قطع کردند. سپس دستور داد در خانه اى از ما پذیرایى کنند و روغن و عسل (و مواد غذایى مقوى) به ما بدهند تا جاى زخم ها خوب شود سپس ما را از آن خانه بیرون آورند و لباسى نو بر ما پوشاند و فرمود: اگر توبه کنید و راه صلاح را پیش گیرید به نفع شماست و انگشتان شما به شما در بهشت باز مى گردد و اگر چنین نکنید در دوزخ به شما باز مى گردد. در داستان ابن ملجم قاتل امام على بن ابى طالب(علیه السلام) نیز مى خوانیم: هنگامى که ضربه اى بر سر مبارک آن حضرت وارد ساخت او را خدمت على آوردند. به او فرمود: اى دشمن خدا مگر من به تو نیکى نکردم؟ گفت: آرى به من نیکى کردى. فرمود پس چه چیزى باعث شد که این جنایت را انجام دهى؟ گفت: چهل روز شمشیر خود را تیز کردم و از خدا خواستم که به وسیله آن بدترین خلق خدا را به قتل برسانم (و چنین شد.) امام(علیه السلام) فرمود: (دعاى تو مستجاب شده است زیرا) تو را با همین شمشیر خواهند کشت و تو بدترین خلق خدایى. جالب توجه این که روایات فراوانى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و صحابه آن حضرت درباره شناختن مؤمنان با محبت على بن ابى طالب(علیه السلام) و منافقان با بغض و کینه او در کتب معروف اهل سنت و شیعه به طور گسترده نقل شده است. از جمله «بلاذرى» در انساب الاشراف (ج 2، ص 96) و «ترمذى» در سنن (ج 5، 635 در باب مناقب على بن ابى طالب) از «ابوسعید خدرى» نقل کرده اند که مى گفت: ما جمعیت انصار، منافقان را به سبب بغضشان به على بن ابى طالب مى شناختیم». 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ محبت علی (علیه السلام) و جاذبه هایش 📋 علی (علیه السلام) همان کسی است که در عین اینکه بر افرادی حد الهی جاری می ساخت و آنها را تازیانه می زد و احیانا طبق مقررات شرعی دست یکی از آنها را می برید اما آنان باز هم از او روی بر نمی تافتند و از محبتشان چیزی کاسته نمی شد. او خود می فرماید: «اگر با این شمشیرم بینی مومن را بزنم که با من دشمن شود، هرگز دشمنی نخواهد کرد و اگر همه دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا دوست بدارد هرگز مرا دوست نخواهد داشت، زیرا که این حقیقت بر زبان پیغمبر امی جاری گشته که گفت: یا علی! مومن تو را دشمن ندارد و منافق تو را دوست نمی دارد». علی مقیاس و میزانی است برای سنجش فطرتها و سرشتها. آن که فطرتی سالم و سرشتی پاک دارد از وی نمی رنجد ولو اینکه شمشیرش بر او فرود آید و آنکه فطرتی آلوده دارد، به او علاقه مند نگردد ولو اینکه احسانش کند، چون علم جز تجسم حقیقت چیزی نیست. مردی است از دوستان امیرالمومنین، با فضیلت و با ایمان. متاسفانه از وی لغزشی انجام گرفت و بایست حد بر وی جاری گردد. امیر المومنین پنجه راستش را برید. آن را به دست چپ گرفت. قطرات خون می چکید و او می رفت. ابن الکواء خارجی آشوبگر، خواست از این جریان به نفع حزب خود و علیه علی (علیه السلام) استفاده کند، با قیافه ای ترحم آمیز جلو رفت و گفت دستت را کی برید؟ گفت: «قطع یمینی سیدالوصیین و قائد الغر المحجلین و اولی الناس بالمومنین علی بن ابی طالب، امام الهدی... السابق الی جنات النعیم، مصادم الابطال، المنتقم من الجهال، معطی الزکاش... الهادی الی الرشاد و الناطق بالسداد، شجاع مکی، جحجاح وفی...» (بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۲۸۱- ۲۸۲، چاپ جدیدو التفسیرالکبیر فخر رازی، ذیل آیه ۹ سوره کهف) «پنجه ام را برید سید جانشینان پیامبران، پیشوای سفیدرویان قیامت، ذی حق ترین مردم نسبت به مومنان، علی بن ابی طالب، امام هدایت... پیشتاز بهشتهای نعمت، مبارز شجاعان، انتقام گیرنده از جهالت پیشگان، بخشنده زکات... رهبر راه رشد و کمال، گوینده گفتار راستین و صواب، شجاع مکی و بزرگوار باوفا». ابن الکواء گفت: وای بر تو! دستت را می برد و این چنین ثنایش می گویی؟! گفت: چرا ثنایش نگویم و حال آنکه دوستی اش با گوشت و خونم درآمیخته است؟! به خدا سوگند که نبرید دستم را جز به حقی که خداوند قرار داده است. این عشق ها و علاقه ها که ما این چنین در تاریخ علی و یاران وی می بینیم ما را به مسئله محبت و عشق و آثار آن می کشاند. ✍️ (منبع: جاذبه و دافعه علی(ع)، شهید ، ص ۴۰) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2