eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ باطل در لباس حق: 📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اش هنگامى كه اين سخن را كه مى گفتند «لا حُكْمَ إلاَّ لِلّهِ» (حكم مخصوص خداست) شنيد فرمود: «سخن حقى است كه معنى باطلى از آن اراده شده است»; (لَمَّا سَمِعَ قَوْلَ الْخَوَارِجِ لاَ حُكْمَ إِلاَّ لِلَّهِ كَلِمَةُ حَقّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ). اشاره به اين كه سخن حق است و برگرفته از آيات قرآن مجيد; ولى خوارج معناى آن را تحريف مى كنند به گونه اى كه سر از باطل بيرون مى آورند. پيش از اين كه اين سخن را شرح بدهيم به سراغ روايتى مى رويم كه قاضى نعمان مغربى در كتاب شرح الاخبار آورده است. او مى گويد: على(عليه السلام) از صفين باز گشته بود و در مسجد مشغول بيان خطبه اى بود كه يك نفر از گوشه مسجد شعار «لا حُكْمَ إلاَّ لِلّهِ» را سر داد. امام(عليه السلام) سكوت كرد و پاسخى نداد. مقدارى گذشت نفر دومى همين شعار را از گوشه ديگر سر داد. باز امام(عليه السلام) اعتنايى نكرد. سرانجام جمعى (از خوارج كه در مجلس حضور داشتند) با هم اين شعار را سر دادند. امام(عليه السلام) فرمود: اين سخن حقى است كه اراده باطل از آن شده است. ما سه امتياز به شما (خوارج) مى دهيم: شما را از شركت در مساجد و نماز خواندن (با ما) باز نمى داريم و تا زمانى كه (با ما) هم دست باشيد سهم شما را از بيت المال مى دهيم و اگر آغازگر جنگ نباشيد ما آن را آغاز نخواهيم كرد، سپس فرمود: «وَأشْهَدُ لَقَدْ أخْبَرَنِى النَّبىُّ الصّادِقُ عَنِ الرُّوحِ الاْمينِ عَنْ رَبِّ الْعالَمينَ أنَّهُ لا يَخْرُجُ عَلَيْنا مِنْكُمْ فِئَةٌ قَلَّتْ أوْ كَثُرَتْ إلاّ جَعَلَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ حَتْفَها عَلى أيْدينا; گواهى مى دهم به خدا سوگند پيامبر راستگو از فرشته وحى روح الامين به من خبر داد كه گروهى از شما چه كم باشد چه زياد بر ما خروج نمى كند مگر اين كه مرگشان به دست ما خواهد بود» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَبَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّآ إِنْ شَآءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ‏ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِى الْحَرثَ مُسَلَّمَةٌ لَّاشِيَةَ فِيهَا قَالُواْ الْنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ‏ (بار دیگر به موسى) گفتند: از پروردگارت براى ما بخواه تا بر ما روشن كند چگونه گاوى باشد؟ زیرا این گاو بر ما مشتبه شده و اگر خداوند بخواهد (با توضیحات تو) حتماً هدایت خواهیم شد. (موسى) گفت: خداوند مى‌فرماید: همانا آن گاوى است كه نه چنان رام باشد كه زمین را شخم زند و نه كشتزار را آبیارى كند. از هر عیبى بركنار است و هیچ لكّه‌اى در (رنگ) آن نیست. گفتند: الآن حقّ (مطلب) را آوردى! پس (چنان گاوى را پیدا كرده و) آنرا سر بریدند، ولى نزدیك بود انجام ندهند. 🔴 توجّه به مسائل فرعى، انسان را از تمركز نسبت به مسائل اساسى، باز مى‌دارد. «انّ البقر تشابه علینا غرور و هوس، كار را به جایى مى‌رساند كه انسان هرچه را طبق میل خودش باشد، حقّ مى‌داند. «جئت بالحق»» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ چون شوم خاک رهش دامن بیفشاند ز من ور بگویم دل بگردان رو بگرداند ز من روی رنگین را به هر کس می‌نماید همچو گل ور بگویم بازپوشان بازپوشاند ز من چشم خود را گفتم آخر یک نظر سیرش ببین گفت می‌خواهی مگر تا جوی خون راند ز من او به خونم تشنه و من بر لبش تا چون شود کام بستانم از او یا داد بستاند ز من گر چو فرهادم به تلخی جان برآید باک نیست بس حکایت‌های شیرین باز می‌ماند ز من گر چو شمعش پیش میرم بر غمم خندان شود ور برنجم خاطر نازک برنجاند ز من دوستان جان داده‌ام بهر دهانش بنگرید کو به چیزی مختصر چون باز می‌ماند ز من صبر کن که گر زین دست باشد درس غم عشق در هر گوشه‌ای افسانه‌ای خواند ز من 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ اللَّهُمَّ وَأَتْبَاعُ الرُّسُل‏ ... عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ خدايا! پيروان رسولان و تصديق كنندگانشان، ... در هر روزگار و زمان ، از زمان آدم، تا دوران محمد ص ، از پيشوايان هدايت و فرماندهان اهل تقوا، بر همه آنان سلام باد! استاد حسین دعای https://b2n.ir/sahife2_4 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
«1» اللَّهُمَّ وَأَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَمُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالْغَيْبِ عِنْدَ مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِينَ لَهُمْ بِالتَّكْذِيبِ وَالاشْتِيَاقِ إِلَى الْمُرْسَلِينَ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ «2» فِي كُلِّ دَهْرٍ وَزَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِيهِ رَسُولًا وَأَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِيلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَقَادَةِ أَهْلِ التُّقَى عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ فَاذْكُرْهُمْ مِنْك بِمَغْفِرَةٍ وَرِضْوَانٍ خدايا! پيروان رسولان و تصديق كنندگانشان، كه عبارتند از مردم روى زمين، آن مردمى كه تصديقشان، قلبى و درونى بود، آنهم زمانى كه دشمنان با تكذيب رسالت رسولان، به مخالفت با آنان برخاستند، ولى پيروان و تصديق كنندگان، به كمك حقايق ايمانى، مشتاقانه به طرف رسولان روى آوردند، در هر روزگار و زمانى كه رسولى فرستادى، و براى مردم آن روزگار و زمان، چراغ راه و دليل و برهان برپا كردى، از زمان آدم، تا دوران محمد ص، از پيشوايان هدايت و فرماندهان اهل تقوا، بر همه آنان سلام باد! خدايا! آنان را از جانب خود، به آمرزش و خشنودى ياد كن. 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت اول 🔴 هاديان راه حق‏ در بيان شخصيّت و هويّت و اوصاف هاديان راه محبوب يعنى انبياى الهى و ائمّه طاهرين عليهم السلام، كه در بخش اوّل دعاى چهارم به آنان اشاره شده، سخت خود را عاجز و ناتوان مى‏بينم. درست است كه در اين زمينه بايد به قرآن مجيد، منبع فيوضات آسمانى مراجعه كرد، ولى فهم اين آثار هم كار آسانى نيست. اين طايفه در عقل و شعور، در پاكى نفس و جان، در بصيرت و آگاهى، در دانش و بينش، در خلوص و اخلاص، در وفا و صفا، در درستى و امانت، در وسعت روح، در اداى وظيفه و مسؤوليّت، در ارتباط با حق و داشتن مقام قرب، در ادب و فرهنگ، در مهر و محبّت، در رحمت و عاطفت، در بيدارى و بينايى، در قوّت جسم و جان، در بسط فكر و علم، در روشنائى و نورانيّت، در صفات و شؤون معنوى، در عفّت و عصمت، در درك حقايق و واقعيت‏ها و خلاصه در تمام برنامه‏هاى ظاهرى و باطنى و غيبى و شهودى و مُلكى و ملكوتى، سر آمد تمام كاينات و مافوق تمام موجودات و برتر از همه آفريده‏هاى حضرت ربّ العزّه هستند. اولياى حضرت حق، داراى قدرت و نيروى اراده خلّاقه‏اى هستند كه مى‏توانند تيرِ از كمان جسته يعنى اجل و قضاى محتوم را از راه برگردانند، و تمام اين نيرو و قدرت از جانب حضرت ربّ به آنان عنايت شده است. از جمله خصايص بسيار مهمّ برگزيدگان خداوند اين است كه خوى الهى دارند، برخلاف عامّه خلق كه هيچ سلامى بى طمع نمى‏كنند و در هر عطائى انتظار چند برابر سود و عوض دارند. اولياى الهى اهل طمع و آز نيستند، فيض بخشى لازمه وجود فيّاض آنهاست، در مقابل عطا و بخشش خود هيچ توقّع و چشمداشت سود و عوض ندارند. همچون آفتابند كه در همه جا و بر همه كس يكسان مى‏تابند و گرمى و روشنايى مى‏بخشند، بدون اين كه بها و عوضى بخواهند. اين طايفه براى دستگيرى و نجات بشر خلق شده‏اند و بدين سبب است كه بار هدايت خلق و درمان رنجوران روحانى را به جان و دل مى‏كشند و به وظيفه تبليغ‏ رسالت و رهبرى به عموم خلق خدمت مى‏كنند، بدون شائبه غرض و بى آن كه از كسى چشمداشت پاداش و دستمزد و پايرنج داشته باشند. كار دعوت و خدمت انبيا و اولياى خدا چنان است كه گاهى ناز ابلهان مى‏كشند و رنج و عذاب دشمنان را به جان مى‏خرند و سخريّه و استهزا و فسوس كافران و صفير كشيدن و دستك زدن منكران و منافقان را بر خود هموار مى‏كنند و از طعن و تشنيع تيره دلان نمى‏هراسند، بلكه هر قدر بر انكار مخالفان افزوده شود بر تبليغ رسالت و مهربانى و عطوفت مى‏افزايند تا به وظيفه الهى خود عمل كرده باشند. اينان زير محمل فرمان الهى‏اند، و تنها هدف و مقصد آنها اطاعت حق و اداى وظيفه رهبرى خلق است، نه از تحسين و آفرين كسى خوشحال مى‏شوند، و نه از طعن و تشنيع عوام انديشه دارند، محض نورند و از همه اوهام و تصويرات دور. انسان از بركت هدايت اينان از حيات تيره جسمانى شهوانى و اخلاق رذيله نفسانى مى‏ميرد و به حيات روشن روحانى و خصال حميده انسانى زنده مى‏شود، همان طور كه مردم جاهل نادان، در اثر رنج تحصيل و پيمودن مراحل علمى از حيات جهل مى‏ميرند و به حيات علم و دانايى زنده مى‏شوند، و همچنان كه اشخاص فاسق و تبهكار در اثر توبه و انابت و رياضت، يا دستگيرى و تلقين ذكر مشايخ، از عالم فسق و تبهكارى بيرون مى‏آيند و به جرگه نيكان و نيكوكاران مى‏پيوندند، يعنى در واقع، مزاج روحانى آنان مبدّل مى‏شود. انبيا و اوليا روح وحى گير و الهام‏پذير دارند و به عبارت ديگر، حوادث و وقايع آينده را از لوح محفوظ و امّ الكتاب و كتاب مبين مى‏خوانند. آواز و صداى انبيا و اوليا آواز خداست و فعل ايشان فعل حضرت ربّ است؛ زيرا كه جسمانيّت اوليا در روحانيّت مستهلك گشته و وجود ايشان فانى در حق و متصل به محبوب شده است. روح اينان از عالم خلق گذشته و به حق پيوسته و مظهر و نمودار نور حق شده‏ است. صحبت و همنشينى با ايشان تقرّب حق و دورى از ايشان دورى از خداست. ظهور كرامات و خرق عادات از انبيا و اوليا و مردان خدا به مثابه گلى است كه از گلستان پُر گل و وسيع آورده باشند، بوى ديدار همين گل ما را به وجود گلستان دلالت و رهنمايى مى‏كند. درون اوليا، گلستان فيض نامحدود و باغ رحمت بى‏منتهاى الهى است. گاهى از آن باغ انبوه، تحفه گلى به ما مى‏رسد تا ما را بدان سوى جذب كند، و اين خود همان نفحات حقّ است كه در حديث شريف آمده است: إنَّ لِرَبِّكُمْ فى أيّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحاتٍ، ألا فَتَعَرَّضُوا لَها. براى پروردگار شما در روزگارتان نسيم‏هايى است، بر شماست كه جهت دريافت آن نفحه‏ها جهت زنده شدنتان به حيات معنوى بيدار باشيد. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 238 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 2 🔴 دو واقعيّت در هدايت انسان‏ بدبخت كسى كه اين نفحات را در نمى‏يابد. و اين دَم‏ها را غنيمت نمى‏شمارد. انبياى الهى در مسأله هدايت انسان به سوى رشد و كمال، به دو واقعيّت اهميت بسيار مى‏دادند: 1- پيراستن‏ 2- آراستن‏ 1- مقصود از پيراستن و پيرايش، تهذيب نفس است به زدودن و پاك كردن تيرگى‏هاى زنگ رذايل اخلاقى و شهوات بهيمى و سَبُعى از روح، و صيقلى كردن و صفا دادن باطن به نور ايمان، به طورى كه آماده زيور فضايل نفسانى و نقش‏پذير صور علمى و معارف ربّانى باشد. 2- منظور از آراستن و آرايش، تحصيل كمالات و فضايل روحانى و تكميل قواى نفسانى به ملكات فاضله و محاسن اخلاقى است. پس از پيمودن اين دو مقام در سايه تربيت انبيا، نوبت به مقام و مرحله فناى فى اللّه و بقاى باللّه مى‏رسد كه عبارت است از سلب همه تعيّنات و تشخّصات امكانى و نيست شدن حصّه وجود مقيّد جزئى با حذف قيود در هستىِ لابشرطِ مطلق، يا پيوستن قطره وجود شخصى به درياى بى‏كرانه احديّتِ واجبِ سرمدى. راستى ما انسان‏ها در برابر زحمات انبيا و وجود پربركتشان چه مسؤوليّت سنگينى داريم! هر چند فيض بخشى، ذاتىِ اولياى حقّ است و بر هر كس بى‏دريغ و بدون توقّع سود و عوض فيض مى‏بخشند، ولكن وظيفه طالب حقيقى اين است كه در حضور اهل دل در هر حال ادب نگاه دارد و منّت ايشان بكشد و به جان و دل، ايشان را خدمت كند.» «1» 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 238 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 3 🔴 دعوت انبياى الهى‏ پيامبران الهى، انسان را به عقايد حقّه، اخلاق حسنه و اعمال صالحه دعوت‏ كردند. اينان براى ترسيم صراط مستقيم، از جانب حضرت حق داراى كتاب بودند. آنچه از ظلم و ستم تا كنون بر بشريّت رفته، معلول دورى او از مكتب هاديان راه حقّ است. ظلم به خود و تجاوز به حقوق ديگران، هيچ علّتى جز دور بودن از تعاليم انبياى خدا ندارد. طغيان طاغوت، كبر مستكبر، اسراف مسرف، تبذير مبذّر، ظلم ظالم، سكوت مظلوم، تجاوز متجاوز، بغى باغى، جهل جاهل، گمراهى گمراه، تجاوز متجاوز، همه و همه نتيجه دورى انسان از نبوّت انبيا و امامت امامان و ولايت اولياى خداست. انسان از تمام موجودات عالم در عقل و استعداد برتر و نيرومندتر است. به فعليّت رسيدن اين عقل و استعداد، در پرتو فروغ نبوّت و امامت ميسّر است. اگر انسان براى پخته شدن امور معنوى و مادّى از آفتاب وجود انبيا بهره گيرد، به مقام خلافت از خدا مى‏رسد، و اگر از اين خورشيد نوربخش چهره جان بپوشاند دچار ظلمت و سردرگمى شده و به موجودى پوچ و پوك تبديل گشته و به نقطه شقاوت و هلاكت و فلاكت مى‏رسد. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 238 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 4 🔴 ( 1 ) قرآن مجيد اصول دعوت انبيا را به شرح زير بيان مى‏كند، به اين معنا كه آن بزرگواران بشريّت را دعوت مى‏كردند به: 1- معرفت و شناخت حضرت حق. 2- فقط و فقط پرستش پروردگار. 3- توجه به پند و موعظه و نصيحت هاديان. 4- تقوا و پرهيز از تمام گناهان ظاهرى و باطنى. 5- توجّه به روز قيامت. 6- رهروى در راه فلاح و رستگارى. 7- توجّه به نعمت‏هاى حق و راه به دست آوردن و خرج آن. 8- سير كردن در راه حق با نيّت پاك و خالص. 9- آراسته شدن به حقيقت توبه. 10- دورى از هر نوع بت و بت پرستى. 11- توجّه به اسما و صفات حضرت رب. 12- دورى از دشمنان خدا چه برونى چه درونى. 13- ادامه حركت و ثبوت قدم در راه خدا تا زمان خروج از دنيا. 14- حركت براى به دست آوردن حسنات دنيا و آخرت. 15- قرار گرفتن در مدار صدق و صداقت. 16- شناخت دشمنان حق و دورى از آنها. 17- به دست آوردن قلب سليم. 18- صبر و استقامت در برابر حوادث. 19- نيكى به ديگران در همه شؤون. 20- دوستى و معاشرت با دوستان خدا. 21- دورى از شهوات و اميال و غرايز غلط و شيطانى. 22- عبرت گرفتن از عاقبت ستمكاران و مجرمان. 23- دورى از رذايل اخلاقى. 24- توجه به زندگى و تربيت همسر و فرزند. 25- سلامت در ترازودارى. 26- دورى از فساد در خانه و جامعه. 27- اصلاح خود و ديگران. 28- امر به معروف و نهى از منكر. 29- مبارزه و جنگ با ستمگران و جهاد فى سبيل اللّه. 30- انفاق علم، مال، آبرو و قدرت در راه حق. 31- توجّه به حال محرومان و مستضعفان. 32- استفاده مشروع از نعم الهى. 33- قضاوت به حق. 34- حكومت به عدل. 35- آباد كردن زمين. 36- توجّه به وحدت و اتّفاق. 37- حفظ مال يتيم. 38- وفاى به عهد. 39- اقامه نماز. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 238 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 4 🔴 ( 2 ) 40- احسان و محبّت به پدر و مادر. 41- مطالعه در آثار هستى. 42- مطالعه در حقايق ملكوتيّه. 43- مناجات با خدا. 44- 45- عفو و گذشت. 46- ترس از عذاب قيامت. 47- رعايت و حفظ امانت. 48- ميانه‏روى در همه ابعاد حيات. 49- خشوع و خضوع و تواضع. 50- تحصيل علم و دانش. راستى، وظيفه عقلى و وجدانى انسان است كه از چنين انسان‏هاى كاملى كه‏ عشقى جز دستگيرى از انسان ندارند و تعاليم آنان رشد دهنده عقل، روشن كننده قلب، تصفيه كننده نفس، پاك كننده روح، سالم كننده اعضاى بدن و آباد كننده دنيا و آخرت است پيروى و متابعت نمايد. سرپيچى از اين انسان‏هاى والا و دشمنى با ايشان و روى گرداندن از تعاليم ثمربخش آن بزرگواران، محصولى جز شقاوت و هلاكت و غرق شدن بساط زندگى در فسق و جور و فساد و ظلم ندارد. پيروان انبيا و متابعان اوليا كه با گذشت از شهوات و لذّات و مقامات و مال و منال به مدار اطاعت از آنان درمى‏آيند، در پيشگاه حضرت رب از ارزشى والا برخوردارند، كه كسى جز حق از آن ارزش آگاهى ندارد. قرب به انبيا، قرب به خدا است و اطاعت از اوليا، اطاعت از اللّه است. انسان در دوره تاريخ به مانند دورى از انبيا ظلمى به خود روا نداشته است. بدون قبول هدايت انبيا، رهايى از شرّ هواى نفس و جنايات طاغوت امكان‏پذير نيست. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 238 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللَّهُمَّ وَأَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَمُصَدِّقُوهُمْ ... خدايا! پيروان رسولان و تصديق كنندگانشان، ... در هر روزگار و زمانى كه رسولى فرستادى، و براى مردم آن روزگار و زمان، چراغ راه و دليل و برهان برپا كردى، از زمان آدم، تا دوران حضرت محمد صل الله علیه و آله ، از پيشوايان هدايت و فرماندهان اهل تقوا، بر همه آنان سلام باد! 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹ربِّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ صَلاةً لا أَمَدَ فِى أَوَّلِهَا، وَ لا غَايَةَ لِأَمَدِهَا، وَ لا نِهَايَةَ لاِخِرِهَا🔹 🔸پروردگارا! بر او و خاندان او درودى فرست كه نه آغاز آن را حدى باشد و نه مدت آن را پايانى و نه انجام آن را نهایت🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹ربِّ صَلِّ عَلَيْهِمْ زِنَةَ عَرْشِكَ وَ مَا دُونَهُ، وَ مِلْأ سَمَاوَاتِكَ وَ مَا فَوْقَهُنَّ، وَ عَدَدَ أَرَضِيكَ وَ مَا تَحْتَهُنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ، صَلاةً تُقَرِّبُهُمْ مِنْكَ زُلْفَى، وَ تَكُونُ لَكَ وَ لَهُمْ رِضًى، وَ مُتَّصِلَةً بِنَظَائِرِهِنَّ أَبَدا🔹 🔸پروردگارا! درود بر او فرست هم وزن عرش و هرچه زير عرش است، و به قدر پرى آسمان ها و هر چه بالاى آسمان هاست، و به شمار زمينها و هرچه زير آنها و هر چه ميان طبقات آسمان و زمين است. درودى كه آنان را به خود نزديك سازى و تو و ايشان از آن خشنود گرديد و تا هميشه درودهایی چنین در پی داشته باشد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴از فراز 50 " " تا پايان فراز 59 " " عليه السلام حضرت بر پيامبر صلى الله عليه وآله و خاندان او عليهم السلام و درود فرستاده است که حاوی مطالب ناب و زیباست و حقا جای تامل و تفکر بسیار دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر درودى ابدى بر اهل البيت رَبِّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ صَلَاةً لَا أَمَدَ فِي أَوَّلِهَا، وَ لَا غَايَةَ لِأَمَدِهَا، وَ لَا نِهَايَةَ لِآخِرِهَا. پروردگار من، بر او و بر آنها درود فرست، درودى كه مرزى در اوّلش و زمانى براى پايانش و نهايتى براى آخرش نباشد. اين عبارت بر ازليّت، سرمديّت و ابدّيتِ درود بر اهل البيت عليهم السلام دلالت دارد. لذا اينكه امام عليه السلام براى پايان آن نهايتى قائل نشده است، دلالت بر هميشگى بودن درود دارد و غرض آن است كه رحمت‏ها و درودها پيوسته و ازلى باشد. ولى چرا براى اوّل آن مرزى قائل نشده است؟ شايد منظور آن بوده كه درودها، در قالب زمان نگنجد و همانگونه كه پايانى ندارد، مرزى نيز براى اوّلش وجود نداشته باشد و شايد منظور آن است كه ابتدايىْ براى اوّل آن نباشد. يعنى هر لحظه درود جديدى آغاز گردد و رحمت‏هاى جديدى كه قبلاً نبوده، ارسال گردد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر آسمانها رَبِّ صَلِّ عَلَيْهِمْ زِنَةَ عَرْشِكَ وَ مَا دُونَهُ، وَ مِلْ‏ءَ سَمَاوَاتِكَ وَ مَا فَوْقَهُنَّ، وَ عَدَدَ أَرَضِيكَ وَ مَا تَحْتَهُنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ، صَلَاةً تُقَرِّبُهُمْ مِنْكَ زُلْفَى، وَ تَكُونُ لَكَ وَ لَهُمْ رِضًى، وَ مُتَّصِلَةً بِنَظَائِرِهِنَّ أَبَدًا. پروردگار من، بر ايشان هم‏وزن خود و آنچه زير آن است و به گنجايش آسمان‏هايت و آنچه در بالاى آنهاست و به تعداد زمين‏هايت و آنچه زير آنها و ميان آنهاست، درود فرست. درودى كه ايشان را هر چه بيشتر به تو نزديك گرداند و براى تو و براى ايشان پسنديده باشد و تا ابد به مانندهاى آن (درودها) متّصل باشد. «سَمَاوَاتِك»: منظور آسمان‏هايى است كه خالق تمامى آن خداوند است. لذا اوّلاً منتسب به او است، و ثانياً يك آسمان نيست در قرآن و روايات نيز عدد آسمان را از يك عدد بيشتر دانسته، در برخى روايات و آيات قرآن، اشاره به آسمان‏هاى بسيار دارد و تعبير «سماوات» بكار رفته و در بعضى از آيات و روايات ديگر، اشاره به هفت‏گانه بودنِ آسمان‏ها شده است. مفسّران و دانشمندان اسلامى، بيانات گوناگون و مختلفى درباره آسمان‏هاى هفت‏گانه دارند. بعضى بر اين باورند كه آسمان‏هاى هفت‏گانه همان سيّارات سبع يعنى عطارد، زهره، مريخ، مشترى، زحل، ماه و خورشيد (كه به عقيده دانشمندانِ فلكىِ قديم، جزء سيّارات بوده) مى‏باشد. بعضى ديگر معتقدند كه منظور، طبقات متراكم هواى اطراف زمين است و قشرهاى مختلفى كه روى هم قرار گرفته است. برخى نيز مى‏گويند: عدد هفت در اينجا و آيات مشابه، به معنى تعداد نيست، بلكه عدد تكثيرى است كه به معنى تعداد زياد و فراوان مى‏باشد و اين در كلام عرب و حتّى قرآن، نظاير قابل ملاحظه‏اى دارد. بنابراين سماوات سبع، اشاره به آسمان‏هاى متعدّد و كرات فراوان است، بى آنكه عدد خاصى از آن منظور باشد. آنچه صحيح‏تر به نظر مى‏رسد، اين است كه مقصود از سماوات سبع، همان معنى واقعى آسمان‏هاى هفت‏گانه است. تكرار اين عبارت در روايات و آيات مختلف قرآن، نشان دهنده اين موضوع است كه سبع در اينجا به معنى تكثير نيست، بلكه اشاره به همان عدد مخصوص است. از آيات قرآن و احاديث ائمه معصومين عليهم السلام چنين استفاده مى‏شود كه تمام كرات و سيّاراتى كه مى‏بينيم همه جزءِ آسمان اوّل است و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز بشر خارج است و مجموعاً هفت عالم يا هفت آسمان را تشكيل مى‏دهند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 پروردگارا! بر او و خاندان او درودى فرست كه نه آغاز آن را حدى باشد و نه مدت آن را پايانى و نه انجام آن را كرانه. 🙏 اى پروردگار بر ايشان درود فرست هموزن خود و آنچه زير عرش است (همه‏ى عالم) و مقدار آنچه آسمانهايت و آنچه در بالاى آنها است را پر گرداند، و مقدار شماره‏ى زمينهايت و آنچه در زير آنها و ميان آنها است (مقصود بسيارى يا بزرگى پاداش درود است يعنى اگر جسم بود همانا به اندازه‏اى باشد كه آسمانها و آنچه در بالاى آنها است و زمينها و آنچه در زير و ميان آنها است را پر سازد، و ظاهر فرمايش امام- عليه‏السلام-: و عدد ارضيك تعدد و بسيارى زمين است، چنانكه در قرآن كريم «س 65 ى 12» است: الله الذى خلق سبع سموات و من الارض مثلهن يعنى خدا كسى است كه هفت آسمان را خلق نمود و مانند آن هفت زمين را آفريد و ظاهر اين آيه دلالت دارد به اينكه زمين مانند آسمانها هفت است چون فرموده: و زمين را مانند آسمانها بيافريد، و مانند بودن در عدد و شماره است نه در كيفيت و چگونگى، زيرا كيفيت آسمان خلاف كيفيت زمين است، و در قرآن مجيد آيه‏اى كه دلالت كند زمين مانند آسمانها هفت است جز اين آيه نيست، و گفته شده: مراد از هفت زمين هفت طبقه‏ى زمين است كه هر طبقه‏اى بالاى طبقه‏ى ديگر قرار گرفته، و الله اعلم) درودى كه ايشان را به كمال قرب به تو رساند، و براى تو و ايشان خشنودى، و هميشه به مانندهاى آن درودها پيوسته باشد ✍️ ترجمه مرحوم ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ هرگاه در میان مشکلات قرار گرفتید، راه بیاندازید .... زیرا آن سیل حتما مشکلات را با خود می‌برد. 👤علامه ره ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2