eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
2 🔴 نماز ياد خداست، يادى كه عبد را از انواع معاصى و فساد باز مى‏دارد. حضرت باقر عليه السلام فرمود: اذَا اسْتَقْبَلَ الْمُصَلِّى الْقِبْلَةَ اسْتَقْبَلَ الرَّحْمانُ بِوَجْهِهِ، لا الهَ غَيْرُهُ. « چون نمازگزار به قبله رو كند خداوند رحمان، كه خدايى جز او نيست، به او رو كند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: اذا قامَ الرَّجُلُ الَى الصَّلاةِ اقْبَلَ الَيْهِ ابْليسُ يَنْظُرُ الَيْهِ حَسَداً لِما يَرى‏ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ الَّتى تَغَشّاهُ. چون عبد به نماز برخيزد، ابليس با چشم حسد به او مى‏نگرد، زيرا وى را پوشيده در رحمت حق مى‏بيند. حضرت رضا عليه السلام فرمود: الصَّلاةُ لَها ارْبَعَةُ آلافِ بابٍ. براى نماز چهارهزار در از آداب و شرايط است. امام صادق عليه السلام فرمود: چون به نماز برخاستى بگو: الهى براى نيازهايم محمّد صلى الله عليه و آله را شفيع مى‏آورم، و با آبروى او به تو توجّه مى‏كنم، خدايا به حقّ او مرا در پيشگاهت در دنيا و آخرت آبرومند گردان، و مرا از بندگان مقرّب درگاهت قرار ده، به حقّ او نمازم را قبول كن، گناهانم را ببخش، دعايم را مستجاب كن، هر آينه تو غفور و رحيمى. آداب باطنى نماز امام على عليه السلام فرمود: يا كُمَيْلُ! لَيْسَ الشَّأْنُ انْ تُصَلِّىَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ، الشَّأْنُ انْ تَكُونَ الصَّلاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ نَقِىٍّ، وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِىٍّ، وَ خُشُوعٍ سَوِىٍّ. اى كميل! كار به نماز و روزه و صدقه دادن نيست. كار به اين است كه نمازت را با قلبى پاك و تصفيه شده از تمام آلودگى‏ها بخوانى، و عملت عمل مورد رضاى حق باشد، و خشوعى صاف و استوار به حضرت دوست ارائه دهى. سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: مَا الْخُشُوعُ؟ قالَ: التَّواضُعُ فِى الصَّلاةِ، وَ انْ يُقْبِلَ الْعَبْدُ بِقَلْبِهِ كُلِّهِ عَلى رَبِّهِ از رسول حق صلى الله عليه و آله از خشوع پرسيدند؟ فرمود: تواضع در نماز، واين‏كه بنده با تمام قلب به خدا رو كند. رسول خدا صلى الله عليه و آله شخصى را به وقت خواندن نماز مشغول به بازى با دست و صورت ديدند، فرمودند: اگر قلبش خاشع بود هر آينه اعضايش نيز خاشع بودند. «3» مرحوم شيخ طبرسى در توضيح خشوع مى‏فرمايد: «خضوع و تواضع و ذلّت و ديده از موضع سجده بر نداشتن و به راست و چپ نظر نكردن، خشوع در نماز است.» «4» از روايت استفاده مى‏شود كه خشوع در نماز هم به قلب است هم به اعضا. اما خشوع قلب فارغ بودن آن از ماسوى‏اللَّه است واين‏كه جز عبادت و معبود چيزى در ميان نباشد. و اما خشوع جوارح چشم پوشى از نظر به راست و چپ و ترك التفات‏ و بازى است. در روايت است كه: رسول حق صلى الله عليه و آله با ما سخن مى‏گفت و ما با او سخن مى‏گفتيم، چون وقت نماز مى‏رسيد گويى ما را نمى‏شناسد و ما هم او را نمى‏شناسيم! حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: چون على عليه السلام به نماز برمى‏خاست و آيه وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى را قرائت مى‏كرد رنگش تغيير مى‏نمود به طورى كه تغيير رنگ را در صورتش مى‏ديدند. ائمّه ديگر عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز خشوعشان در نماز همانند رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام بود. امام صادق عليه السلام از قول حضرت حق عز و جل نقل مى‏كند: نماز كسى را قبول مى‏كنم كه در برابر عظمتم تواضع كند، و به خاطر من نفس را از شهوات حرام حفظ كند، و روزش را به ياد من تمام كند، و بر بندگانم تكبر نورزد، گرسنه را سير كند، و برهنه را بپوشاند، و مصيبت زده را ترحم نمايد، و غريب را جاى دهد. چنين نمازگزارى نورش چون نور خورشيد مى‏درخشد، من براى او در ظلمات روشنايى، و در جهالت علم و بصيرت قرار مى‏دهم. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 266 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 🔴 موانع قبولى نماز آنچه مانع از قبولى نماز است: 1- نظر به خشم و دشمنى به پدر و مادر. 2- غيبت از مسلمانان. 3- سبك انگاشتن نماز. 4- آلودگى به شراب. 5- نشوز زن از شوهر. 6- نپرداختن زكات. 7- ترك كردن وضو. 8- رعايت نكردن حجاب به وسيله زن در نماز. 9- امامت نماز از جانب كسى كه مردم او را نمى‏خواهند. 10- مستى. 11- عدم رعايت آداب تخلّى. امام سجّاد عليه السلام در باب حق نماز در «رساله حقوق» مى‏فرمايد: حق نماز به اين است كه بدانى نماز ورود به خدا و ايستادن در پيشگاه اوست، چون به اين حقيقت توجّه كنى مى‏ايستى ايستادن ذليل، حقير، راغب به رحمت، خوفناك از عذاب، اميدوار، خائف، مستكين، متضرع، و عظيم دانستن معبود با رعايت سكون و وقار، و روى آوردن به نماز با همه وجود، و رعايت حدود و حقوق نماز. «1» از اهل بيت عليهم السلام درباره معناى نماز سؤال شد، فرمودند: اتصال عبد به رحمت الهى است، و درخواست وصال معشوق به توسط عاشق، در صورتى كه با نيّت پاك وارد شود، و با توجّه به عظمت حق تكبير گويد، و ترتيل در قرائت را رعايت نمايد، و ركوعش با خشوع باشد، و به تواضع دست بردارد، و با ذلّت و خضوع سجده آورد، و با اخلاص و آرزو تشهّد نمايد، و با رحمت و رغبت سلام دهد، و با خوف و رجا از اين سفر بازگردد؛ چون چنين نمازى به جا آورد نماز حقيقى به جا آورده است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 268 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 خدایا ما را در موفق به اقامه ی ی که امام سجاد علیه السلام در این بند های دعای صحیفه سجادیه ( ) از خدا مسئلت می نماید بفرما آمین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
در دعاهایى که چه در صحیفه مبارکه سجادیه، چه در بقیه دعاهاى مأثورِ براى وارد شده است، صفاتى براى این ماه ذکر شده که هر کدام از این صفات و خصوصیات، قابل تأمل و تدبر است: «شهر التّوبة و الانابة» توبه یعنى بازگشت از یک راه غلط، از یک کار غلط، از یک فکر غلط. انابه یعنى رجوع الى‌اللَّه، بازگشت به سمت خدا «شهر الاسلام»، که در دعاى صحیفه مبارکه سجادیه است. ... در میان خصوصیاتى که ذکر شده است آنچه که نظر بنده را جلب می‌کند این «شهر التّوبة و الانابه» است؛ این توبه و انابه، به طور طبیعى یک معنایى را در خودش مندرج دارد. وقتى می‌گوییم از راه خطا برگردیم، معنایش این است که نقطه خطا را، راه خطا را شناسایى کنیم؛ این خیلى مهم است. ما همین طور که داریم حرکت می‌کنیم، غالباً این جور هستیم که از کار خودمان، از خطاى خودمان، از تقصیرى که می‌کنیم، غفلت می‌کنیم؛ توجه نمی‌کنیم به اشکالى که در کار خودمان وجود دارد...این توبه و انابه که فرمودند، قدم اوّلش این است که به عیب کار توجه کنیم، بفهمیم کجاى کار ما اشکال دارد؛ خطامان کجاست، گناهمان کجاست، تقصیرمان کجاست. از شخص خودمان هم شروع کنیم، تا بعد برسیم به دایره‌هاى جمعى وسیع‌تر... 👤 27/5/89 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) " هنگام " دعا 👌متن و صوت دعا 👇 📋 https://b2n.ir/652186 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️توصیه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به خواندن و خواندن های قضای بجا مانده 📜 محدث عظیم و سالک وارسته  مرحوم اول می فرماید : در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم. اما نماز قضا بر عهده  ام بود و به همین دلیل احتیاط می کردم و نمی خواندم. خدمت شیخ بهایی (ره) عرض نمودم . فرمودند : ((نماز قضا  بخوان)).  اما من با خود می گفتم : نماز شب ویژگی های خاص خود را دارد و با نماز های واجب فرق می کند. یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم که  امام زمان (عج) را در بازار خربزه فروشان اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم. با شوق و شعف نزد او رفتم و سوالاتی کردم از جمله خواندن  . فرمودند : (( نماز های قضایت را بخوان !))  عرض کردم:  (( یابن رسول الله ُ همیشه دستم به شما نمی رسد ! کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم.)) فرمودند : برو از آقا محمد تاج کتاب بگیر ! در خواب گویا  اورا می شناختم ُ رفتم کتاب را از او گرفتم و مشغول خواندن بودم و می گریستم که از خواب بیدار شدم. از ذهنم گذشت که شاید محمد  تاج همان  است و منظور امام  از تاج  این است که شیخ بهایی ریاست  شریعت را در آن دوره به عهده دارد. نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم. دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله  صحیفه  سجادیه است. ماجرا را برایش نقل کردم . فرمودند: انشاء الله به چیزی که می خواهی می رسی !. بعد ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم  افتادم و به کنار مسجد جامع رفتم. در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیم بود. مرا که دید گفت : ملا محمد تقی ! من از دست طلبه ها به تنگ آمده ام. کتاب را از من می گیرند و پس نمی دهند. بیا برو خانه یک سری کتب به تو می دهم. مرا به خانه اش برد  . در اتاقی را باز کرد و گفت : هر کتابی را که می خواهی بر دار ! کتابی را بر داشتم ! ناگهان دیدم همان کتابی است که دیشب در خواب دیده بودم. صحیفه سجادیه بود. به گریه افتادم و برخاساتم و بیرون آمدم. گفت باز هم بر دار ! گفتم همین بس است. پس شروع کردم  به تصحیح و مقابله و  آموختن  صحیفه سجادیه به مردم و چنان شد که از برکت این کتاب بسیاری از اهل اصفهان مستجاب الدعوه شدند. 👈 مرحوم مجلسی دوم می فرماید : « مجلسی اول چهل سال از عمر خود را صرف  ترویج صحیفه سجادیه کرد و انتشار این کتاب توسط او باعث شد که  اکنون خانه ای نیست که صحیفه سجادیه در آن نباشد !!!! این حکایت بزرگ باعث شد  بر صحیفه شرح فارسی بنویسم که عوام و خواص از آن بهره مند شوند.» 📗 متن کامل صحیفه سجادیه👇 https://www.erfan.ir/farsi/sahifeh 📗 ترجمه گویای کل صحیفه سجادیه باصدای استاد 👇 https://rasekhoon.net/media/3437/ 🖋کانال https://eitaa.com/sahife2
سلسله مباحث علیه السلام در ◀️ دارايي 👈 بخشي از دعاي : ⏺ خداوند دارايی مؤمن را به وسيله برکت افزون ميکند. https://b2n.ir/sahife2_020 https://eitaa.com/sahife2/24967 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ... ، وَ وَفِّرْ مَلَكَتِى بِالْبَرَكَةِ فِيهِ🔹 🔸خداوندا! درود بر محمد و آل او فرست ،... و در دارائى من بركت ده🔸 👈رمز و راز در دارایی https://www.google.com/amp/s/article.tebyan.net/Article/AmpShow/191032 ❇️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی اجبار نفس بر انجام کار خیر َقَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ، مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ. امام علی علیه السلام: بهترين كارها آن است كه با ناخشنودى در انجام آن بكوشى. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ بهترين عمل ها 📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به برترين اعمال اشاره كرده مى‌فرمايد: «برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى»؛ (أَفْضَلُ الاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ). اشاره به اين‌كه، كارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل اين‌كه مى‌خواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست، يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقام‌جويى بپرهيزد. در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام داده‌اند، چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است. اكثر شارحان نهج‌البلاغه در اين‌جا تصريح كرده‌اند كه اين گفتار حكيمانه شبيه حديث معروف پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله است كه در بسيارى از منابع آمده است؛ آن حضرت فرمود: «أفْضَلُ الاَْعْمال أحْمَزُها بهترين اعمال عملى است كه سخت‌تر و قوى‌تر و پرمشقت‌تر باشد». منتها امام عليه السلام شاخه خاصى از آن حديث نبوى را بيان كرده، زيرا مشقت‌بار بودن يك عمل گاه به واسطه انجام دادن كارهاى بدنى سنگين است و گاه به سبب طول مدت و گاه به علّت فراهم نبودن مقدمات و نيز گاهى به‌واسطه مخالفت نفس با آن است كه امام عليه السلام روى همين نكته تكيه فرموده است. دليل آن هم روشن است؛ پاداش‌هاى مادى در عرفِ عقلا همواره متناسب با مقدار زحمتى است كه براى كارى كشيده مى‌شود و به همين دليل كار پرزحمت‌تر پاداش و مزد و اجرت بيشترى دارد. پاداش‌هاى الهى نيز همين‌گونه است؛ هرقدر عمل سخت‌تر و پرمشقت‌تر باشد، پاداشش نزد خداوند بيشتر است و اين‌گونه احاديث به هنگامى كه انسان در انجام وظايف خود يا ترك گناه گرفتار زحمت و مشقت شديدى مى‌شود اسباب آرامش روح است، زيرا مى‌داند هرچه زحمتش بيشتر باشد لطف و كرامت و عنايت حق به او بيشتر است. بعضى از بزرگان مانند علامه مجلسى؛ در بحارالانوار در اين‌جا به اِشكالى اشاره كرده‌اند و آن اين‌كه اين كلام حكيمانه در بدو نظر با رواياتى كه مى‌گويد : «نِيَّةُ الْمُؤمِنُ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ» منافات دارد، زيرا «نيت» به تنهايى كار آسانى است وعمل است كه غالباً داراى مشكلاتى است. سپس پاسخ سيد مرتضى را درباره حل اين اشكال پذيرفته كه مى‌فرمايد: «خير» (در حديث نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ) به معناى افعل تفضيل نيست بلكه اشاره به اين است كه نيت مؤمن همواره خير خوب است. ولى هرگاه به تفسيرى كه از امام باقر عليه السلام در بحارالانوار نقل شده مراجعه مى‌شود اشكال بدون تكلف حل مى‌گردد آن‌جا كه مى‌فرمايد: «نِيَّةُ الْمُوْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِکَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَنِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِکَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لايُدْرِكُهُ؛ نيت مؤمن از عمل او بهتر است، زيرا همواره قصد كارهاى (مهمى) را دارد كه به آن نمى‌رسد و نيت كافر از عمل او بدتر است، زيرا قصد كارهاى بدترى را دارد كه به آن دسترسى پيدا نمى‌كند» ، بنابراين بهتر بودن نه ازنظر فضيلت است، بلكه ازنظر همت وقصد والاست.( 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2