eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 « پس از » ✍جی. پی. واسوانی عارف و سخنران نامدار هندی 👈از مجموعه کتابهای 🙏توصیه مبشود 👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/102662 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 65 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹 اللّهُمَّ وَ لا تَفْتِنِّى .... وَ لا بِالْخُضُوعِ لِسُؤَالِ غَيْرِكَ إِذَا افْتَقَرْتُ 🔹 🔸 خدايا! مرا به‌ ‌و‌ گدایی و سئوال از‌ درگاه غیر خود به هنگام ‌و‌ درماندگى مبتلا مگردان 🔹 https://eitaa.com/sahife2/5294 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣«دعای صحیفه سجادیه "دعای " را بیشتر بخوانید» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «افلاکیان خاک‌نشین» ✍این کتاب در قالب یک آلبوم توانسته است و شرحی از زندگی۱۱۰ عارف و اندیشمند بزرگ را به خواننده ارائه کند. 🙏توصیه مبشود 👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/81483 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم و لا تفتنى … وَ لا بِالْخُضُوعِ لِسُؤَالِ غَيْرِكَ إِذَا افْتَقَرْتُ امام سجاد عليه‏السلام در اين قطعه از دعا به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: بار الها! وقتى فقير مى‏شوم با خضوع و تذلل براى درخواست از غير خودت امتحانم مكن
....هنگامی که آدم به زمین هبوط کرد،آزمایش نیز با وی همراه شد.. ،شد جزء جداناشدنی روزگار. وابلیس که ساختار نفس آدم را می شناخت،سرمشق« »نوشت و خواست که معلمی کند بر «آدم» غافل از اینکه همه اینها تدبیر« مدبر یگانه هستی»بود. غافل از اینکه «رب آدم» آدم را تنها،با کوله باری از اندوه به زمین نفرستاد،بلکه «هدایتی آشکار»نیز همراه او نازل نمود. امام«هدایت»به آدم یاد می دهد...چنین با پروردگارت سخن بگو تا هیچ فتنه ای دامنت را نگیرد...«خداوندا هنگام«نداری»مرا به غیر خودت وامگذار. روشن ازپرتو رویت نظری نیست که نیست منت خاک درت بر بصری نیست که نیست ناظر روی تو صاحب نظرانند آری سر گیسوی تو درهیچ سری نیست که نیست
دو امر بسيار مهم و خطير است كه اگر در زندگى دامنگير افراد ضعيف‏النفس و كم‏ايمان شود مى‏تواند در آنان اثر نامطلوب بگذارد، به پستى و فرومايگى سوقشان دهد، و از عز و شرافت نفس، كه سرمايه‏ى گرانقدر انسانى است محرومشان نمايد: يكى تهيدستى و فقر است و آن ديگر، ناامنى و ترس. امام سجاد عليه‏السلام خطر احتمالى اين دو رويداد را در پيشگاه الهى به عرض رسانده و درخواست نموده است كه او را در زمينه ‏ى فقر به تذلل در مقابل غير خودش امتحان نكند و در زمينه‏ ى ترس به تضرع و زارى در مقابل اين و آن آزمايش ننمايد. و لا بالخضوع لسوال غيرك اذا افتقرت و لا بالتضرع الى من دونك اذا رهبت اين دعاى شريف براى افراد آگاه درسى است آموزنده زيرا خطر و ممكن است هر فردى را تهديد كند. پيروان امام بايد از خدا بخواهند كه در اين مواقع مورد لطف و حمايتشان قرار دهد و آنان را از خطر، مصون و محفوظ دارد.
انسان شريفترين مخلوق الهى است، او دارنده‏ى روح خدا و خليفه‏ى بارى‏تعالى در زمين است. خداوند در قرآن شريف فرموده: و لقد كرمنا بنى‏آدم، ما فرزندان آدم را موجوداتى كريم و بزرگ قرار داده‏ايم. اين مخلوق بزرگ و ارزشمند داراى آزادى عمل است و مانند حيوانات در اداره‏ى زندگى خود در چارچوب غرايز محبوس نيست، تنظيم امور حياتش بر عهده‏ى خود او واگذار گرديده و مختار آفريده شده است. در طول قرون و اعصار، پيمبران الهى به مردم گفته و خاطرنشان ساخته‏اند كه خداوند راضى نيست مردم از آزادى خود سوءاستفاده كنند، خود را بنده و برده‏ى غير خدا قرار دهند، و از اين راه شرف انسانى خويش را پايمال نمايند. دعوت به يكتاپرستى يا توحيد در عبادت كه بزرگترين هدف مقدس انبياى خداست ناظر به همين مطلب است و تعيين‏كننده‏ى حدود آزادى بشر است. پيمبران با دعوت به توحيد در عبادت، مقام رفيع انسانيت را حفظ نمودند و به مردم اجازه ندادند كه خويشتن را با پرستش جماد و نبات و حيوان تحقير كنند و موجبات سقوط و پستى خويشتن را فراهم آورند. قرآن شريف فرموده است: و من يشرك بالله فكانما خر من السماء، كسى كه به خداوند شرك آورد همانند اين است كه از آسمان رفيع فروافتاده و سقوط نموده باشد.
اولياى گرامى اسلام ضمن روايات متعددى از يك طرف اعلام نموده‏اند كه خداوند به بشر آزادى اعطا نموده و اداره‏ى امور زندگيش را به خودش تفويض فرموده است، و از طرف ديگر خاطرنشان ساخته‏اند كه افراد باايمان و پيروان مكتب قرآن، حق ندارند آزادى خود را نابجا اعمال نمايند، شرف انسانى را ناديده انگارند و موجبات ذلت و خوارى خويشتن را فراهم آورند. امام صادق (ع) فرموده: خداوند تمام امور مومنين را به خودشان تفويض فرموده اما ذليل ساختن خودشان را به آنان واگذار ننموده است، نديدى كلام خدا را كه در اين مقام فرموده: عزت براى خدا و رسول خدا و مومنين است، مومن، شايسته‏ى عزت است و نبايد خوار و ذليل باشد. به نظر مردان بزرگ و مربيان عاليقدر بشر، زندگى زمانى ارزش دارد كه با عز و شرافت طى شود، اگر زندگى آميخته به خوارى و ذلت گردد به نظر آن مربيان بزرگ، مرگ از آن حيات بهتر و برتر است. على (ع) فرموده: در آغوش مرگ قرار گرفتن و جان سپردن بهتر از زندگى كردن با خوارى و ذلت است. حضرت حسين بن على عليهماالسلام فرموده: مرگ در عزت، بهتر از حيات و زندگى در ذلت است.
بعضى به گذران دنياى خويش آنقدر دلبسته و علاقمندند كه اگر بدانند بناست سى سال زندگى كنند حاضرند براى رفاه و آسايش عمر خود، ده سال تن به ذلت و پستى بدهند و خوارى را قبول نمايند، بگويند، كنند، بنده و برده‏ى مستكبرين ثروتمند شوند، طوق عبوديت صاحبان قدرت را به گردن افكنند، و خلاصه جامه‏ى خوارى در بر نمايند، ولى براى آنكه شنوندگان محترم بدانند كه در اسلام زير بار ذلت و خوارى رفتن تا چه حد قبيح و شرم‏آور است به اين روايت توجه فرمايند: على (ع) فرموده: يك ساعت زير بار ذلت رفتن و به پستى تن دادن، با رفاه و آسايش تمام عمر برابرى نمى‏كند، يعنى اگر انسانى به چنين عملى دست بزند بايد بداند كه در اين معامله ضرر كرده و مغبون است.
و تهيدستى از جمله‏ى امورى است كه مى‏تواند منشاء ذلت و خوارى انسانها گردد و آنان را به پستى و دنائت وادار نمايد. فقر از جمله‏ى مواد و آزمايش خداوند است. با توجه به اينكه مردم از نظر ايمان و بى‏ايمانى، از نظر قوت و ضعف نفس، از نظر خلقيات پسنديده و ناپسند، از نظر عزت نفس و فرومايگى، و همچنين از نظر ديگر جهات با يكديگر متفاوت‏اند قطعا نتيجه‏ى آزمايش آنان نيز متفاوت خواهد بود. افراد باايمان كه خويشتندار و متحمل‏اند به نسبت ايمان و صبرشان و همچنين به نسبت درجه‏ى فقرشان خوب امتحان مى‏دهند، بعضى كه فاقد ايمان و ذخاير اخلاقى هستند فقر در آنان بيش و كم اثر بد مى‏گذارد، به گناه آلوده مى‏شوند، به پستى تن مى‏دهند و از بوته‏ى امتحان الهى سرافكنده بيرون مى‏آيند.
اولياى گرامى اسلام ضمن روايات بسيارى درباره‏ ى ، سخن گفته و خطرات ناشى از آن را برشمرده‏اند و در ضمن، وظايف مومنين و پيروان راستين اسلام را در مراحل مختلف ذكر نموده‏اند فقر درجات و مراتبى دارد و گاهى تهيدستى و فقر آنچنان افراد را در مضيقه و تنگناى مى‏گذارد كه تحمل را از دست مى‏دهند و از خداوند تمناى مى‏كنند و پايان يافتن زندگى را براى خود فوز و سعادت مى‏دانند.
رسول اكرم (ص) فرمود كه خداوند به ابراهيم خليل وحى فرستاد: من تو را آفريدم و به آتش نمرود مبتلايت ساختم. اگر تو را به مبتلا نمايم و را از تو بگيرم چه خواهى كرد؟ ابراهيم عرض كرد:بار الها! فقر براى من از آتش نمرود شديدتر است. خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم كه مخلوقى را در آسمان و زمين از فقر و تهيدستى شديدتر نيافريده‏ام. نكته‏اى كه در اين روايت شايان كمال دقت است، فقر بدون صبر است. خداوند به ابراهيم فرمود: اگر به فقرت مبتلا كنم و صبر را از تو بگيرم چه خواهى كرد؟ ابراهيم عرض كرد: فقر از آتش نمرود سخت‏تر است. اين عبارت به ما مى‏فهماند كه فقر بدون صبر تا چه حدى سنگين است و اين همان است كه خداوند به عزت و جلال خود قسم ياد كرده كه از فقر، شديدتر نيافريده‏ام.
به معناى حس خويشتندارى و تملك نفس است و اين خصلت حميده در زمينه‏ى فقر و تهيدستى داراى مراتب و درجاتى است و عاليترين مرتبه‏ى آن را خداوند در قرآن شريف براى فقراى اصحاب صفه، كه عددشان حدود چهارصد نفر بوده، بيان فرموده است. للفقراء الذين احصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الارض، يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف، تعرفهم بسيماهم، لا يسالون الناس الحافا و ما تنفقوا من خير فان الله به عليم. براى فقيرانى است كه در راه خدا و براى امر جهاد در محاصره و تنگناى قرار گرفته‏اند، از ترس هجوم دشمن همواره در حال آمادگى به سر مى‏برند و جايگاه خود را ترك نمى‏گويند، افرادى كه از وضع آنان ناآگاه‏اند به علت عفتى كه دارند تصور مى‏كنند اينان از گروه اغنيا و مالداران‏اند اما با ديدن چهره‏ى ايشان به وضعشان واقف مى‏شوى. از احدى درخواست كمك نمى‏نمايند و خداوند از انفاقهايى كه به آنان مى‏نماييد آگاه است. صبر اين گروه در فقر به اندازه‏اى بود كه نه تنها تهيدستى خود را به زبان نمى‏آوردند بلكه در جامعه به گونه‏اى رفتار مى‏نمودند كه افراد بى‏اطلاع، آنان را غنى و متمكن مى‏پنداشتند. اينان در فقر و ناچيزى واجد عاليترين درجه‏ى صبر و بردبارى بودند.
گروه ديگرى كه در فقر، صابر و بردبارند كسانى هستند كه مردم بى‏اطلاع، به آنان گمان ثروت نمى‏برند ولى آنقدر خويشتندار و صابرند كه همانند گروه اول از فقر خود سخنى نمى‏گويند و تنگدستى خويش را بيان نمى‏نمايند زيرا مى‏دانند كه به زبان آوردن فقر، خود نوعى بى‏صبرى است، به علاوه، اظهار نمودن فقر مايه‏ى ذلت و تحقير گوينده است. رسول اكرم (ص) فرمود: كسى كه مصيبت و رنج درونى خود را به مردم بگويد خويشتن را رسوا نموده است. على (ع) فرموده: كسى كه فقر خود را آشكار كند قدر و شخصيت خود را خوار نموده است.
گروه ديگرى كه در فقر صابر و متحمل‏اند كسانى هستند كه با تمرين، واجد صفت بسيار پسنديده‏ى شده‏اند و به اين خلق عزت‏آفرين متخلق گرديده‏اند، با حداقل زندگى مى‏سازند، از تنگدستى خود سخن نمى‏گويند، و از كسى تمناى كمك ندارند. اين بلندهمتان با زبان حال و زمزمه‏ى درونى مى‏گويند: به نان خشك قناعت كنيم و جامه‏ى دلق كه بار محنت خود به ز بار منت خلق
اولياى گرامى اسلام در سخنان خود را «غنى» خوانده‏اند، يعنى كسى كه واجد خصلت قناعت است از غناى روح و بى‏نيازى نفس برخوردار است و به مردم نيازى ندارد. رسول اكرم (ص) فرموده است: قناعت گنجى است كه هرگز پايان نمى‏يابد. امام صادق (ع) فرمود: كسى كه به رزق خدا قانع باشد او از غنى‏ترين مردم است.
من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مومن فلنحيينه حياه طيبه. هر مرد و زنى كه با ايمان است عمل خوب و صالح انجام دهد ما او را به حيات منزه و پاك زنده خواهيم نمود. از على (ع) درباره‏ى ‏اى كه در اين آيه آمده است، سئوال شد. حضرت در پاسخ فرمود: آن حيات طيبه، است.
و لا بِالخُضوعِ لِسُؤالِ غَيرِكَ إذَا افتَقَرتُ‌. و مرا به تن دادن به خواهش از غير خودت به گاه نيازمندى‌ام، آزمایش مكن‌. خداوند متعال ما را هنگامی که در زندگی مشکل داریم می‌کند که آیا برای حل مشکل‌مان و ذلت در برابر غیر او را می‌پذیریم یا اینکه فقط سراغ او می‌رویم؟ اگر انسان برای حل مشکل خود، ذلت و خواری را پذیرفت، در امتحان شکست خورده است؛ اما اگر این ذلت را نپذیرفت، از این امتحان با موفقیت و سربلندی بیرون آمده است و در این صورت است که طبق روایات به درجه‌ای از کمال توحید می‌رسد که یکی از آثار آن ضمانتِ اهل بهشت بودن است. آیت الله (متن و وصوت کامل " اینجا ") دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2