#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
«13» عَالِمٍ بِأَنَّ الْعَفْوَ عَنِ الذَّنْبِ الْعَظِيمِ لَا يَتَعَاظَمُكَ وَ أَنَّ التَّجَاوُزَ عَنِ الْإِثْمِ الْجَلِيلِ لَا يَسْتَصْعِبُكَ
وَ أَنَّ احْتِمَالَ الْجِنَايَاتِ الْفَاحِشَةِ لَا يَتَكَأَّدُكَ وَ أَنَّ أَحَبَّ عِبَادِكَ إِلَيْكَ مَنْ تَرَكَ الاسْتِكْبَارَ عَلَيْكَ وَ جَانَبَ الْإِصْرَارَ وَ لَزِمَ الاسْتِغْفَارَ
«14» وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ أَنْ أَسْتَكْبِرَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِمَا قَصَّرْتُ فِيهِ وَ أَسْتَعِينُ بِكَ عَلَى مَا عَجَزْتُ عَنْهُ
خداوندا دانايم به اين كه گذشت از گناه بزرگ، در نظرت بزرگ نمىآيد، و بخشيدن معصيت گران بر تو سخت نمىباشد.
و تحمل جنايات زشت و ناپسند كه از مردم بدكار صادر مىشود، تو را به مشقت و زحمت نمىاندازد.
و آگاهم به اين كه محبوب ترين بندگانت نزد تو كسى است كه از سركشى و تكبر نسبت به تو دست بردارد، و از #اصرار_بر_گناه اجتناب كند و #استغفار را بر خود واجب بداند.
من از اين كه در برابر تو سركشى كنم بيزارم، و از اين كه بر گناه پافشارى ورزم، به تو پناه مىآورم، و نسبت به آنچه كوتاهى كردم، از تو آمرزش مىخواهم، و بر آنچه از انجامش عاجزم، از تو يارى مىطلبم.
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_13 #دعا_دوازدهم_14
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_14
#اصرار_بر_گناه 2
❇️ گناه از موانع راه شناخت دوست است چه رسد كه بر عمل آن اصرار ورزد؛ زيرا پافشارى بر ارتكاب جرم علاوه بر اين كه همكارى با شيطان است؛ از يك سو نشانه بالاترين بىادبى به محضر خداوند است؛ زيرا آن پروردگارى كه بر همه اسرار وجودى بندگان گواه است؛ قدرت و اختيار حركت وجود را به انسان بخشيده است. و از سوى ديگر نشانگر اين است كه انسان بىخبر از حقيقت خود و خداى خود است نه منظرى مىشناسد و نه ناظر را مىيابد. پس معناى شناخت حق و عبوديت و حضور را درك نمىكند تا با او ارتباط و پيوند ايجاد كند. اگر از نظارت جناب حق تعالى آگاه شود. به آن چنان مراقبهاى برسد كه كمترين خطايى از او سر نزد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله كه گل سرسبد معصومان است هر روز هنگام غروب آفتاب، هفتاد بار استغفار مىنمود و مىفرمود:
إِنَّهُ لَيُغانُ عَلى قَلْبى، حَتَّى اسْتَغْفِرَ اللَّهَ فى الْيَوْمِ سَبْعِينَ مَرَّةً.
گاهى پردهاى رقيق بر قلب من قرار مىگيرد؛ تا اين كه من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش مىطلبم.
رسول عزيز اسلام كه اهل گناه و جرم و خطا نيست اين گونه مىانديشد؛ چه رسد به بنده كه اهل عصمت و پرهيز و مراقبه نيست، بايد شبانه روز در حال استغفار و توبه باشد كه نظام حق و حقيقت را با غرور و نافرمانيش دگرگون مىسازد.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
الإِسْتِغْفارُ مَعَ الْإِصْرارِ ذُنُوبٌ مُجَدَّدَةٌ.
آمرزش خواهى با وجود ادامه دادن گناه، گناهانى تازهاند.
در حقيقت كسى كه از گناهى طلب بخشش مىكند و باز در فرصتى جديد در پى انجام آن است مانند آدمى مسخره كننده است كه پروردگار را به سبكى انگاشته و او را از نگاه بزرگى انداخته است.
بنابراين آنان كه اميد بخشش خداوند را دارند نبايد بر خطاها عادت كنند؛ زيرا خداى مهربان هم صبرى دارد كه گاهى لبريز مىشود و مىفرمايد:
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فحِشَةً أَوْظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ( آل عمران 135)
و آنان كه چون كار زشتى مرتكب شوند يا بر خود ستم ورزند، خدا را ياد كنند و براى گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه كسى جز خدا گناهان را مىآمرزد؟
و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتكب شدهاند، پا فشارى نمىكنند.
امام باقر عليه السلام در تفسير آيه فوق و مفهوم اصرار مىفرمايد:
اصرار بر گناه اين است كه بنده گناه كند و آمرزش نطلبد و در فكر توبه هم نباشد. پس اين پافشارى است.
زيرا اصرار بر گناه به معناى ايمن دانستن خويش از عذاب و كيفر خداوند است و تنها زيانكارانند كه خود را از مكر و مهلت خداوند محفوظ مىدانند.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 428
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_14
#اصرار_بر_گناه 3
❇️ امام على عليه السلام مىفرمايد:
در شگفتم از كسى كه سختى انتقام خداوند را از خود مىداند و همچنان بر گناه اصرار مىورزد.
بنابراين حضرت نتيجه مىگيرد و مىفرمايد:
أَعْظَمُ الذُّنُوبِ عِنْدَ اللَّهِ ذَنْبٌ أَصَرَّ عَلَيْهِ عامِلُهُ.
بزگترين گناه نزد خداوند گناهى است كه مرتكبش بر آن اصرار دارد.
حتى اگر از گناه، لذّتى يا شادى روحى يا جسمى به وجود آمد، نبايد سبب آرامش خاطر يا آسايش ظاهر باشد؛ چون سرعت تأثير گناه در وجود آدمى از تأثير برندگى چاقو در گوشت بيشتر است و نشانههاى آن در فرزندان و نسلهاى بعد حتى در زمان پيرى نمايان مىشود و شخص به بيمارىهاى سخت و طاقت فرسا مبتلا مىشود كه علاجى به غير از مرگ ندارد. پس اين شادىها و سرگرمىهاى دروغين نه تنها مفيد نيست بلكه بسيار ضرر آنها دو چندان است.
امام زين العابدين عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
إِيَّاكَ وَ الإِبْتِهاجَ بِالذَّنْبِ، فَإِنَّ الابْتِهاجَ بِهِ أَعْظَمُ مِنْ رُكُوبِهِ.
از شادمانى گناه بپرهيز؛ زيرا شاد شدن از گناه در زشتى بزرگتر از ارتكاب آن است.
پس اين سفارش حضرت صادق عليه السلام را آويزه گوش جان قرار دهيم كه فرمود:
هر گاه آهنگ عمل بدى را داشتى، آن را انجام مده؛ زيرا گاه خداوند بنده را در حال معصيت مىبيند. و مىفرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند از اين پس هرگز تو را نمىبخشم.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 428
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 و أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ
خدایا من از اين كه در برابر تو بر گناه پافشارى ورزم ، به تو پناه مىآورم
🍀« امام باقر عليه السلام در تفسير آيه
" وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فحِشَةً أَوْظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُون " آل عمران 135 مىفرمايد:
#اصرار_بر_گناه اين است كه بنده گناه كند و آمرزش نطلبد و در فكر توبه هم نباشد. پس اين پافشارى است.
زيرا اصرار بر گناه به معناى ايمن دانستن خويش از عذاب و كيفر خداوند است و تنها زيانكارانند كه خود را از مكر و مهلت خداوند محفوظ مىدانند.»
👤استاد حسین #انصاریان
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_14
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای #دوازدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 6 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺 آن روزی که #استکبار، ماجرای #سلمان_رشدی را علم کرد، برای همین بود که شاید بتواند از راه آن موجود حقیر سیهروز و سیهرو و کتاب شیطانی او، به روحیهی مسلمانان - لااقل در بخشی از دنیا - لطمه بزند. با دشنام و بدگویی در این کتاب، شاید بتوانند قدری مسلمانان را تضعیف کنند. همین عمل، وبال جانشان شد. عکسالعمل امام در مقابل این توطئه، آنچنان قاطع و کوبنده بود که همهی آنها را غافلگیر کرد. آنان خواستند با نشر و بزرگ کردن آن کتاب، روحیهی مسلمانان را تضعیف کنند.
شاید شماها ندانید، ولی من دیده بودم؛ چون مجلات را برای من میآورند. یکی، دو ماه بود که این کتاب در مطبوعات دنیای غرب - مخصوصاً مجلات امریکایی - آن چنان تبلیغ میشد که هر کسی نگاه میکرد، میفهمید این یک توطئه است. لزومی ندارد که یک کتاب را - هرچند هم که خوب باشد - اینقدر بزرگ کنند، در مجلات بنویسند، راجع به آن رپرتاژ بدهند، از فروشش بگویند، از ناشرش بگویند، از مطالبش بگویند، خلاصه کنند و عکس و فیلم بگیرند، اینجا و آنجا پخش کنند و همه به مسلمانان بخندند! هر کسی میفهمید که این کار، عادی نیست. با جنجال، این کتاب را وسط انداختند، شاید بتوانند با آن، روحیهی مسلمانان را تضعیف کنند و بشکنند.
عکسالعمل و ضربهی متقابل امام، آنقدر قوی بود که بکلی ورق را دگرگون کرد. حکم اعدام سلمان رشدی که با اقبال و تصدیق و شوق وافر ملتهای اسلامی در همه جا مواجه شد، کار را دگرگون کرد. حالا روحیهی آنها بود که تضعیف میشد. حالا طرفداران آنها باید در طول این مدت از خودشان دفاع میکردند. لذا از آن روز تا حالا، سردمداران غرب و استکبار، در مقابلههایی که با جمهوری اسلامی کردند، از اولین کلماتشان این است که بیایید این قضیهی سلمان رشدی را یکطور حلش کنید! هرجا یکی از این مهرههای زنجیرهی استکبار جهانی، کسی را پیدا کرد که فهمید ممکن است حرف او را به گوش مسؤولان جمهوری اسلامی برساند، اولین حرفی که زد - یا جزو اولین حرفها - این بود که کاری بکنید این قضیه حل بشود!
فشار آوردند، هو و جنجال کردند، متهم نمودند، بالا رفتند، پایین آمدند، نوشتند، گفتند، محکوم کردند، نویسندگان و هنرمندانِ آلت دست را جمع کردند، طومار امضاکردند، تا شاید بتوانند در این حکم استوار الهی، اندکی خدشه وارد کنند؛ ولی نتوانستند، بعد از این هم نمیتوانند؛ چون حکم اعدام سلمان رشدی، متکی به آیات الهی است و مثل آیات الهی، مستحکم و غیرقابل خدشه است.
میگویند: راه حلش چیست؟ راه حلش خیلی ساده است. مجرمی است که جرمی مرتکب شده و باید مثل بقیهی مجرمان عالم، حکم الهی دربارهی او جاری بشود. به دست همان مسلمانان انگلیس بدهند - نمیگوییم به دست ما بدهند - تا حکم الهی را دربارهی او جاری کنند. با چنین اقدامی، این قضیه حل خواهد شد و دیگر تمام میشود. گرهی نیست که باز نشود. این، همان گره است. این، همان نحوهی باز شدن این گره است. باید حکم الهی دربارهی این موجودی که بر حسب آیات الهی و احکام قطعی اسلامی، به مجازاتی محکوم شده، اجرا بشود.۱۳۶۹/۰۳/۱۵
👤#مقام_معظم_رهبری
👈 متن و صوت کامل #انگلیس
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺«حضرت امام وقتی از مضمون این کتاب کفرآمیز مطلع شدند از خشم بر خود لرزیدند و فرمودند: و الله اگر جوان بودم و قدرت حرکت داشتم شخصاً میرفتم و او (#سلمان_رشدی) را میکشتم!!!.»
👤#امام_خمینی ره
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_84
❇️ نکوهش عمرو عاص
👈 عجَباً لاِبْنِ النَّابِغَةِ! يَزْعُمُ لاَِهْلِ الشَّامِ أَنَّ فِىَّ دُعَابَةً، وَ أَنِّي امْرُؤٌ تِلْعَابَةٌ، أُعَافِسُ وَ أُمَارِسُ! لَقَدْ قَالَ بَاطِلا وَ نَطَقَ آثِماً. أَمَا -وَ شَرُّ الْقَوْلِ الْکَذِبُ- إِنَّهُ لَيَقُولُ فَيَکْذِبُ، وَ يَعِدُ فَيُخْلِفُ، وَ يُسْأَلُ فَيَبْخَلُ، وَ يَسْأَلُ فَيُلْحِفُ، وَ يَخُونُ الْعَهْدَ، وَ يَقْطَعُ الاِْلَّ؛ فَإِذَا کَانَ عِنْدَالْحَرْبِ فَأَيُّ زَاجِر وَ آمِر هُوَ، مَا لَمْ تَأْخُذِ السُّيُوفُ مَآخِذَهَا! فَإِذَا کَانَ ذلِکَ کَانَ أَکْبَرُ مَکِيدَتِهِ أَنْ يَمْنَحَ الْقَرْمَ [قوم] سُبَّتَهُ. أَمَا وَاللهِ إِنِّي لَيَمْنَعُنِي مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْتِ، وَ إِنَّهُ لََيمْنَعُهُ مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ نِسْيَانُ الاْخِرَةِ؛ إِنَّهُ لَمْ يُبَايِعْ مُعَاوِيَةَ حَتَّى شَرَطَ أَنْ يُؤْتِيَهُ أَتِيَّةً، وَ يَرْضَخَ لَهُ عَلَى تَرْکِ الدِّينِ رَضِيخَةً.
👈 (پس از جنگ صفّين در سال 38 هجرى در شهر كوفه در شناساندن #عمرو_عاص و ردّ شايعات بيهوده او فرمود).
شگفتا از عمرو عاص پسر نابغه ميان مردم شام گفت كه من اهل شوخى و خوشگذرانى بوده، و عمر بيهوده مى گذرانم حرفى از روى باطل گفت و گناه در ميان شاميان از انتشار داد، مردم آگاه باشيد بدترين گفتار دروغ است. عمرو عاص سخن مى گويد، پس دروغ مى بندد، وعده مى دهد و خلاف آن مرتكب مى شود، در خواست مى كند و اصرار مى ورزد، اما اگر چيزى از او بخواهند، بخل مى ورزد، به پيمان خيانت مى كند، و پيوند خويشاوندى را قطع مى نمايد، پيش از آغاز نبرد در هياهو و امر و نهى بى مانند است تا آنجا كه دست ها به سوى قبضه شمشيرها نرود. اما در آغاز نبرد، و برهنه شدن شمشيرها، بزرگ ترين نيرنگ او اين است كه عورت خويش آشكار كرده، فرار نمايد.
آگاه باشيد به خدا سوگند كه #ياد_مرگ مرا از شوخى و كارهاى بيهوده باز مى دارد، ولى عمرو عاص را فراموشى آخرت از سخن حق باز داشته است، با معاويه بيعت نكرد مگر بدان شرط كه به او پاداش دهد، و در برابر ترك دين خويش، رشوه اى تسليم او كند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 اين مرد دروغگو را بشناسيد!
* عمرو عاص کيست؟
*مزاح و شوخ طبعى از ديدگاه اسلام
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_خطبه_84 ❇️ نکوهش عمرو عاص 👈 عجَباً لاِبْنِ النَّابِغَةِ!
(1). نابغه: زن معروفه، آلوده دامن، كه اسم مادر #عمرو_عاص بود، زن اسيرى كه عبد اللّه بن جدعان او را خريد چون فاسد و بى پروا بود او را رها كرد. وقتى عمرو عاص متولّد شد، ابو لهب، اميّة بن خلف، هشام بن مغيره، ابو سفيان و عاص بن وائل، هر كدام ادّعا داشتند كه عمرو، فرزند اوست. سرانجام عاص او را برداشت كه از دشمنان سر سخت رسول خدا بود، او بود كه پيامبر (ص) را ابتر ناميد كه خدا در سوره كوثر در جواب فرمود: «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (همانا دشمن تو ابتر است) و آيه «إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ» در باره او و يارانش نازل شد، و عمرو عاص، در مكّه سر راه پيامبر (ص) سنگ و خار مى ريخت! و او بود كه به كجاوه دختر پيامبر (ص) «زينب» حمله كرد و او را طورى كتك زد كه دچار سقط جنين شد، و پيامبر (ص) به او نفرين كرد، و او بود كه اشعار فراوانى بر ضدّ رسول خدا (ص) مى سرود و بچّه هاى مكّه را تحريك مى كرد كه با صداى بلند براى آزار آن حضرت بخوانند، و او بود كه از طرف قريش مكه به دربار سلطان حبشه رفت تا مهاجران مسلمان را به مكّه برگرداند. (كتاب ربيع الأبرار زمخشرى).
(2). عمرو عاص در اين فكر بود كه در ميدان صفّين روزى خودى نشان دهد، تا آن كه سوار نقاب دارى از سپاه امام على (ع) به ميدان آمد، عمرو فكر كرد حريف اوست، با سرعت در مقابل سرباز نقاب دار ايستاد و گرد و خاك كرد، وقتى حمله آغاز شد دانست كه آن نقاب دار، على (ع) است، در مانده شد چه كند؟ مقاومت كند كشته مى شود، فرار كند آبرويش مى رود، هنوز انتخاب نكرده بود كه حمله سريع و ناگهانى امام به او مهلت نداد از روى اسب سرنگون شد، مرگ را با چشم خود ديد، ناگاه زشتترين حيله را به كار گرفت، كه عورت خود را آشكار كرد، و امام او را در پستى و رسواييش واگذارد، عمرو عاص با سرعت فرار كرد و خود را نجات داد، و در ميان دو لشكر آن روز، و تاريخ بشريّت آبروى خود را برد.
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
«15» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ هَبْ لِي مَا يَجِبُ عَلَيَّ لَكَ وَ عَافِنِي مِمَّا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ وَ أَجِرْنِي مِمَّا يَخَافُهُ أَهْلُ الْإِسَآءَةِ فَإِنَّكَ مَلِيءٌ بِالْعَفْوِ مَرْجُوٌّ لِلْمَغْفِرَةِ مَعْرُوفٌ بِالتَّجَاوُزِ لَيْسَ لِحَاجَتِي مَطْلَبٌ سِوَاكَ وَ لَا لِذَنْبِي غَافِرٌ غَيْرُكَ حَاشَاكَ
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و حقوقى كه بر عهده من دارى بر من ببخش، و از عذابى كه از جانب تو سزاروار آنم، مرا به سلامت دار، و از امورى كه بدكاران از آن مىترسند پناهم ده. مسلماً به گذشت از گنهكار قدرت دارى و براى آمرزش، مورد اميدى، به بخشيدن معصيت معروفى، براى حاجتم محلّطلبى جز تو نيست، و براى گناهم آمرزندهاى غير تو وجود ندارد.
حاشا كه چنين نباشى
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_15
#امید_به_خدا
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_15
#امید_به_خدا 1
❇️ حيات ابدى و زندگانى جاودانه و حقيقىِ سراى باقى در گرو اميد به رحمت و مغفرت خداوند است؛ زيرا اميدوارى بر دو گونه است:
1- اميد به امور مادى و ابزارى؛ مانند شغل، زن، فرزند، علم، پول و ... كه هر يك در موقعيت زمانى و مكانى ويژهاى در خدمت انسان هستند.
2- اميد به امور معنوى و اعتقادى؛ مانند رحمت، مغفرت، لطف، كرامت، شفاعت، ... و اين اميدوارى را كافر هم دارد چون موجود بىاميد و آرزو مرده است.
گرچه اميد مشرك و كافر به سنگ و چوب و بت و مال دنياست؛ ولى تنها اميد به رحمت و آمرزش پروردگار، پديدهاى ابدى است كه سلامتى حيات باقى انسان را تأمين مىنمايد و ابديت حقيقتى است كه روح آن اميد و اطمينان نفس است و خداوند متعال اين صفت را از ويژگىهاى مؤمنان و مهاجران و مجاهدان راه حق برمىشمرد و مىفرمايد:
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» «بقره 218»
يقيناً كسانى كه ايمان آورده، و آنان كه هجرت كرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا اميد دارند؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
اين گروه رزمنده و فرمانبر رسول اللّه صلى الله عليه و آله به خاطر داشتن استوارى در ايمان و هجرت و جهاد مشمول عنايتها و آمرزش الهى مىگردند و اگر مرتكب خطاهايى بشوند به خاطر ارزشهايشان مورد بخشش قرار مىگيرند. پس هدف اميد را بايد به سوى خداى منّان قرار داد كه نجات در آن است.
حضرت على عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
إِجْعَلُوا كُلَّ رَجائِكُم لِلَّهِ سُبْحانَهُ وَ لاتَرْجُو أَحَداً سِواهُ، فَإِنَّهُ ما رَجا أَحَدٌ غَيْرَ اللَّهِ تَعالى الَّا خابَ.
هر چه #رجا و #اميد داريد به خداى سبحان داشته باشيد و به كسى جز او اميد مبنديد؛ زيرا هيچ كس به غير خداى متعال اميد نبست مگر آن كه ناكام ماند.
زيرا اميدهاى دروغين انسان را گرفتار ترس حقيقى مىكند و به درهاى بستهاى برمىخورد كه چارهاى غير از بازگشت به سوى حق ندارد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 434
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 فإِنَّكَ مَلِيءٌ بِالْعَفْوِ مَرْجُوٌّ لِلْمَغْفِرَةِ مَعْرُوفٌ بِالتَّجَاوُزِ
خداوندا تو مسلماً به #عفو و گذشت از گنهكار قدرت داشته و براى آمرزش ، مورد #رجا و#اميد و به بخشيدن معصيت معروف هستی
🍀« حضرت على عليه السلام مى فرمايد:
هر چه رجا و اميد داريد به خداى سبحان داشته باشيد
و به كسى جز او اميد مبنديد؛ زيرا هيچ كس به غير خداى متعال اميد نبست مگر آن كه ناكام ماند.
زيرا اميدهاى دروغين انسان را گرفتار ترس حقيقى مىكند و به درهاى بسته اى برمىخورد كه چاره اى غير از بازگشت به سوى حق ندارد.»
👤استاد حسین #انصاریان
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_15
#امید_به_خدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2