eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ی *️⃣ ومِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ في وقت الشورى. از سخنان امام عليه السلام كه به هنگام تشكيل شوراى شش نفرى براى انتخاب خليفه پس از عمر، ايراد فرمود. ❇️ لنْ يُسْرِعَ أَحَدٌ قَبْلِي إِلَى دَعْوَةِ حَقٍّ وَ صِلَةِ رَحِمٍ وَ عَائِدَةِ كَرَمٍ؛ فَاسْمَعُوا قَوْلِي وَ عُوا مَنْطِقِي، عَسَى أَنْ تَرَوْا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِ هَذَا الْيَوْمِ تُنْتَضَى فِيهِ السُّيُوفُ وَ تُخَانُ فِيهِ الْعُهُودُ، حَتَّى يَكُونَ بَعْضُكُمْ أَئِمَّةً لِأَهْلِ الضَّلَالَةِ وَ شِيعَةً لِأَهْلِ الْجَهَالَةِ. ✳️ ويژگى هاى امام عليه السّلام (و و هشدار از حوادث خونين آينده): *️⃣ مردم هيچ كس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من كسى در صله رحم، و بخشش فراوان تلاش نكرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد، و منطق مرا در يابيد، كه در آينده اى نه چندان دور براى تصاحب خلافت شمشيرها كشيده شده، و عهد و پيمان ها شكسته خواهد شد، تا آن كه بعضى از شما پيشواى گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك گناه *هشدار نسبت به حوادث آينده (در سه قسمت) 1- حضرت اشاره به 3 فضيلت از فضايل خود مى فرمايد. 2- از آنان مى خواهد که به منطقش گوش فرا دهند، و اندرزهايش را بپذيرند، که خير و صلاح و سعادت آنها در آن است، 3- به حوادث دردناکى که در صورت عدم پذيرش اندرزهايش در جامعه اسلامى روى مى دهد، اشاره مى فرمايد و به آنها هشدار مى دهد. *ريشه اصلى فساد 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 1 تا 3) https://eitaa.com/sahife2/54057 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
3 1‏ ✳️ ممكن است بعضى تصوّر كنند، خداوند متعال براى عليه انسان قدرت سلطه قرار داده، و انسان در برابر هجوم شيطان محكوم است و هيچ گونه قدرت دفاع از خود ندارد. بايد گفت: اين هم يكى از تهمت‏هاى عظيمى است كه بى خبران بى خرد به حضرت حق مى‏زنند، در پاسخ اينان بايد گفت، شيطان تنها كارى كه از دستش برمى آيد دعوت به شرّ است، و قدرت اين كه دست و پاى كسى را ببندد و به معصيت مجبورش كند، ندارد. شيطانى مثل يزيد از مردم شام و عراق دعوت كرد كه حادثه جانگداز كربلا را به وجود بياورند، آنان كه در برابر دعوت يزيد قرار داشتند نزديك به هفتاد هزار نفر بودند، به جاى قبول دعوت يزيد مى‏توانستند دعوت حضرت حسين عليه السلام را بپذيرند، و مختار بودند از دعوت يزيد سرپيچى كنند، يزيد يك نفر بود و هيچ گونه تسلطّى بر هفتاد هزار نفر نداشت، اين هفتاد هزار نفر به سرپرستى عمر سعد مى‏توانستند به شام رفته و شيطان را از تخت به زير بكشند و به عمر ننگين وى خاتمه دهند، و راه به پا شدن حكومت اسلامى را هموار نمايند. ولى با سوء اختيار خود دعوت يزيد را اجابت كردند، و وسوسه‏هاى شيطانى آنها را پذيرا شدند، و دست به كارى زدند كه صفحه تاريخ سياه شد، و خودشان را براى ابد به عذاب اليم قيامت دچار كردند!! اين خود مردم كوفه و شام بودند كه سلطه يزيد را پذيرفتند، نه اين كه در اصل خلقت براى يزيد سلطه بر مردم قرار داده شده بود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 13 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 2 ✳️ روى اين حساب، ملّت‏هاى مخالف انبيا و مريدان فرعون‏ها و نمرودها و معاويه‏ها و ابولهب‏ها و يزيدها و هارون‏ها و مأمون‏ها، و اجابت كنندگان دعوت شيطان‏هاى غربى و شرقى، در روز قيامت در محضر عدل الهى نمى‏توانند متوسّل به اين عذر شوند كه الهى ما در برابر شياطين محكوم و مجبور بوديم و براى دفع سلطه آنان قدرتى نداشتيم. اين عذر به دو علت پذيرفته نيست: خداوند عزيز در سوره ابراهيم از گفتگوى با انسان گمراه شده در دادگاه قيامت پرده برمى دارد و به اين معنى اشاره مى‏فرمايد: شيطان در برابر انسانى كه مى‏گويد تمام معاصى من به گردن شيطان است، فرياد مى‏زند: وَ مَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مّن سُلْطنٍ» «ابراهیم 42» مرا بر شما هيچ غلبه و تسلّطى نبود. قرآن مجيد تهديد شيطان بر گمراهى انسان را چنين بيان مى‏كند: انَّ عِبادِى‏ لَيسَ لَكَ عَلَيْهِم سُلْطانٌ الّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الغاوينَ* وَ انَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُم اجْمَعينَ» «2حجر 42» تو را بر بندگانم تسلّطى نيست، مگر بر گمراهانى كه از تو پيروى مى‏كنند.* و مسلماً دوزخ، وعده‏گاه همگى آنان است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 13 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 3 ✳️ در هر صورت آيات قرآنى، و معارف الهيّه ما را نسبت به اين معانى هشدار مى‏دهد كه: 1- ابليس و شيطان از ابتدا پليد و خبيث و شرور خلق نشدند، آنان هم مانند ساير موجودات بر مبناى فطرت توحيدى ساخته شدند. و مى‏توانستند در گردونه عبادت حق، ادامه حيات دهند، ولى دچار كبر و غرور شده، خود را از رحمت الهى محروم ساختند، و بر اثر اين محروميّت دچار خباثت و آلودگى و شرّ شدند، و از باب لج بازى با حقّ، دست به گمراه كردن انسان زدند. 2- ابليس و جنودش جز وسوسه و دعوت به معصيت، براى هلاكت انسان، برنامه‏اى ديگر ندارند و هرگز براى آنان عليه انسان سلطه و قدرتى نيست. 3- انسان از جانب حضرت حق با قوائى مانند عقل، وجدان، فطرت، جسم و جان، وحى، نبوّت، امامت، رحمت الهيّه همراه است و در هر كجا و تحت هر شرايطى قدرت مقابله با ابليس را دارد و مى‏تواند دعوتش را اجابت نكند و به جهاد اكبر لبيك گويد. 4- هيچ انسانى به خاطر عصيان و خطايش در دادگاه الهى، نمى‏تواند عذر قابل قبولى به جناب حق ارائه كند كه هر عذرى از انسان در عرصه محشر مردود است و عاصى و خطاكار و مطيع و برده شيطان همراه خود شيطان به جهنّم رفته و به عذاب الهى دچار خواهد بود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 13 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی 4 4 عفو و بخشش بی همتا ✳️ هشام بن اسماعیل [حاکم مدینه در زمان عبدالملک بن مروان] در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد کرده بود ... به خاندان علی علیه السلام و مخصوصا امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام، بیش از دیگران بدرفتاری کرده بود . ولید [پس از به قدرت رسیدن] هشام را معزول ساخت و به جای او عمربن عبدالعزیز، پسر عموی جوان خود را حاکم مدینه قرار داد . عمر برای باز شدن عقده دل مردم، دستور داد هشام بن اسماعیل را جلو خانه مروان [بن] حکم نگاه دارند و هرکس که از هشام بدی دیده یا شنیده، بیاید و داد دل خود را بگیرد . مردم دسته دسته می آمدند، دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود که نثار هشام بن اسماعیل می شد . خود هشام بن اسماعیل بیش از همه نگران امام علی بن الحسین علیه السلام و علویین بود . با خود فکر می کرد انتقام علی بن الحسین در مقابل آن همه ستمها و سب و لعنها نسبت به پدران بزرگوارش، کمتر از کشتن نخواهد بود . ولی از آن طرف، امام به علویین فرمود: خوی ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن بعد از آنکه ضعیف شد، انتقام بگیریم، بلکه برعکس، اخلاق ما این است که به افتادگان کمک و مساعدت کنیم . هنگامی که امام با جمعیت انبوه علویین به طرف هشام بن اسماعیل می آمد، رنگ در چهره هشام باقی نماند . هرلحظه انتظار مرگ را می کشید; ولی بر خلاف انتظار وی، امام طبق معمول - که مسلمانی به مسلمانی می رسد - با صدای بلند فرمود: «سلام علیکم » و با او مصافحه کرد و برحال او ترحم کرده، به او فرمود: «اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم .»پس از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت به او را موقوف کردند ..» ( (مجموعه آثار، ج 18، ص 34 ) 👤 شهید مرتضی ره 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بر همه ی دختران سرزمینم مبارک باد 💢 اینجا ایرانه، دخترا ستاره می‌سازند... 🆔 @sahife2
4_6019340263833471950.mp3
6.83M
🎧 زیبا و شنیدنی ❣️ 📝 اهل دیار حضرت سلام الله علیها 🎤 حاج محمود 🆔 @sahife2
🟢 مَحرم ولایت 🟢وجود مبارک سلام الله علیها از آن جهت که در بیت امامت، ولایت، رسالت و کرامت به دنیا آمده است، یک فخر است؛ ولی بهره ‌برداری این کریمه از این ذوات قدسی، فخر دیگری است. 🟢 بودند کسانی که از همین خاندان به دنیا آمدند، برادر امام رضا (سلام الله علیه) هم بودند ولی مورد عنایت آن حضرت قرار نگرفتند؛ اما وقتی خود آن حضرت، در زیارت کریمه اهل بیت به ما می ‌گوید به فاطمه معصومه (سلام الله علیها) عرض ادب کنید و بگویید: «السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا أُخْتَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا عَمَّةَ وَلِی اللَّه‏»؛ یعنی شما بنت ولایت هستید، اخت ولایت هستید، عمه ولایت هستید. 🟢 این زیارتِ سه ضلعی یعنی وجود مبارک فاطمه معصومه (سلام الله علیها) هم از جهت پدر، از ولایت بهره بُرد هم از جهت برادر و هم از جهت عمه بودن. این سه ضلع که برای او هست، برای خیلی‌ها نیست. صِرف اینکه از نظر شناسنامه ‌ای کسی دختر امام باشد یا خواهر امام باشد، دخیل نیست. وجود مبارک فاطمه معصومه (سلام الله علیها) طبق این زیارت مأثوری که هست، از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. 👤 آیت الله 🆔 @sahife2
📚 « دختر ماه » یک جذاب در ارتباط با زندگی حضرت (سلام الله) 🎙 با روایتی در بازار برده‌فروشان شروع می‌شود، زمانی که دخترکی بیمار به بهای گرانی فروخته می‌شود و به خانه‌ای متفاوت برده می‌شود. در آن خانه همه چیز متفاوت است، مردی در میان حیاط نشسته است که با تمام مردان متفاوت است. مرد تکتم؛ برده خریده شده را به مادرش نشان می‌دهد و می‌گوید این همان دختری است که خداوند به من امر کردند او را به این خانه بیاورم. تُکتم، کنیزی را که آن روز به اذن پروردگار خریداری شده، مادر امام موسی کاظم «حمیده خاتون»، تربیت می‌کند و او را نجمه می‌نامند. او که چیزی از نجابت و هوش کم ندارد با امام موسی کاظم (ع) ازدواج می‌کند. مدتی پس از ازدواج امام با نجمه خاتون، در یازدهم ذی‌قعدهٔ سال ۱۴۸ هجری، فرزندی از این دو بزرگوار متولد می‌شود که او را علی می‌نامند. ۲۵ سال بعد در سال ۱۷۳ هجری، خداوند به آنها دختری می‌دهد که نامش را فاطمه می‌گذراند. این کتاب روایت همان دختر است، حضرت فاطمهٔ معصومه است؛ خواهر بزرگوار امام علی بن موسی‌الرضا - علیه‌السلام. شما میتوانید آن را از قانونی دریافت کنید https://taaghche.com/book/122776 علیها سلام 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمْ الْعَدَ وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ فِى الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَو ةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ‏ همانا مى خواهد به وسیله و ، میان شما دشمنى و بیفكند و شما را از یاد خدا و باز دارد. پس (با این همه مفاسد) آیا دست برمى دارید؟ ✍️ با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى شود، بسیارى از قتل ها، جرائم، تصادفات، طلاق ها، امراض روانى، كلیوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در این آیه بیان فلسفه ى تحریم، روى دو نكته تأكید دارد: یكى ضرر اجتماعى یعنى كینه و عداوت، و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا. این آیه برجسته ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ في النهي عن غيبة الناس. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن مردم را از كردن نهى فرموده. ❇️ مذمت از دیگران *️⃣ و إِنَّمَا يَنْبَغِي لِأَهْلِ الْعِصْمَةِ وَ الْمَصْنُوعِ إِلَيْهِمْ فِي السَّلَامَةِ، أَنْ يَرْحَمُوا أَهْلَ الذُّنُوبِ وَ الْمَعْصِيَةِ، وَ يَكُونَ الشُّكْرُ هُوَ الْغَالِبَ عَلَيْهِمْ وَ الْحَاجِزَ لَهُمْ عَنْهُمْ. فَكَيْفَ بِالْعَائِبِ الَّذِي عَابَ أَخَاهُ وَ عَيَّرَهُ بِبَلْوَاهُ، أَ مَا ذَكَرَ مَوْضِعَ سَتْرِ اللَّهِ عَلَيْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ مِمَّا هُوَ أَعْظَمُ مِنَ الذَّنْبِ الَّذِي عَابَهُ، بِهِ وَ كَيْفَ يَذُمُّهُ بِذَنْبٍ قَدْ رَكِبَ مِثْلَهُ، فَإِنْ لَمْ يَكُنْ رَكِبَ ذَلِكَ الذَّنْبَ بِعَيْنِهِ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ فِيمَا سِوَاهُ مِمَّا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهُ؛ وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ يَكُنْ عَصَاهُ فِي الْكَبِيرِ وَ عَصَاهُ فِي الصَّغِيرِ [لَجُرْأَتُهُ] لَجَرَاءَتُهُ عَلَى عَيْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ. يَا عَبْدَ اللَّهِ لَا تَعْجَلْ فِي عَيْبِ أَحَدٍ بِذَنْبِهِ، فَلَعَلَّهُ مَغْفُورٌ لَهُ، وَ لَا تَأْمَنْ عَلَى نَفْسِكَ صَغِيرَ مَعْصِيَةٍ، فَلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيْهِ. فَلْيَكْفُفْ مَنْ عَلِمَ مِنْكُمْ عَيْبَ غَيْرِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ عَيْبِ نَفْسِهِ، وَ لْيَكُنِ الشُّكْرُ شَاغِلًا لَهُ عَلَى مُعَافَاتِهِ مِمَّا ابْتُلِيَ [غَيْرُهُ بِهِ] بِهِ غَيْرُهُ. ✳️ پرهيز دادن از غيبت و بدگويى *️⃣ به كسانى كه گناه ندارند، و از سلامت دين برخوردارند، رواست كه به گناهكاران ترحّم كنند، و شكر اين نعمت گزارند، كه شكرگزارى آنان را از عيب جويى ديگران باز دارد. چرا و چگونه آن ، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايى كه گرفتار است سرزنش مى كند؟ آيا به خاطر ندارد كه خدا چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشى فرمود؟ چگونه ديگرى را بر گناهى سرزنش مى كند كه همانند آن را مرتكب شده يا گناه ديگرى انجام داده كه از آن بزرگ تر است؟ به خدا سوگند گر چه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نكرده و تنها گناه كوچك مرتكب شده باشد، اما جرأت او بر عيب جويى از مردم، خود گناه بزرگ ترى است. اى بنده خدا، در گفتن كسى شتاب مكن، شايد خدايش بخشيده باشد، و بر گناهان كوچك خود ايمن مباش، شايد براى آنها كيفر داده شوى. پس هر كدام از شما كه به عيب كسى آگاه است، به خاطر آنچه كه از عيب خود مى داند بايد از عيب جويى ديگران خود دارى كند، و شكر گزارى از عيوبى كه پاك است او را مشغول دارد از اينكه ديگران را بيازارد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك گناه *با آن همه عيب، عيبجويى ديگران چرا؟ *عيب جويى ناسپاسى بزرگى است! *غيبت و عيب جويى بلاى بزرگ جوامع انسانى 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 1 تا 3) https://eitaa.com/sahife2/54057 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
4 ‏ 1‏ ✳️ حضرت حق، ابليس را كه از دستور سجده بر آدم سرپيچى كرد با هويت ابليسى نيافريد، و هر انسان يا جنّى كه مصداق كلمه شيطان است با هويت شيطانى خلق نكرد. ابليس موجودى نارى بود كه به خاطر عبادت و طاعت طولانى، همنشينى با ملائكه الهى نصيب او شد، وى از ابتدا خلقت جداى از جنس ملائكه بود: اين كه گروهى وى را در ماهيت با ملائكه يكى مى‏دانند، خلاف صريح قرآن است. فَسَجَدُوا الّا ابليسَ كانَ مِنَ الجِنِّ» «کهف 50» پس همه سجده كردند، جز ابليس كه از گروه جن بود. حضرت مولى الموحّدين امير المؤمنين عليه السلام فرمود: او از عبادت كنندگان سخت كوش بود، ولى تعصّب بى جا و كبر و خودبينى و حسد بر او غلبه كرد و با نافرمانى از فرمان حق تمام عبادات خود را به باد داد و درِ هر خيرى را به روى خود بست، و با تصميم شديدى كه نسبت به گمراهى آدم و فرزندانش گرفت تبديل به موجودى پست و خبيث و پليد شد. فَاعْتَبِرُوا بِما كانَ مِنْ فِعْلِ اللّهِ بِابليسَ إذْ احْبَطَ عَمَلَهُ الطَّويلَ وَ جَهْدَهُ الجَهيدَ، وَ كانَ قَد عَبَدَ اللهَ سِتَّةَ آلافِ سَنَةٍ لايُدْرى‏ امِنْ سِنِى الدُّنيا ام مِنْ سِنِى الآخِرَةِ عَن كِبْرِ ساعَةٍ واحِدَةٍ. « خطبه » از برنامه حضرت حق در رابطه با شيطان عبرت بگيريد كه اعمالى طولانى، و سخت‏كوشى او را به خاطر يك ساعت تكبّر تباه كرد. در صورتى كه خداوند را شش هزار سال بندگى كرد كه معلوم نيست از سال‏هاى دنيايى است يا سال‏هاى آخرتى (كه هر روزش هفتاد هزار سال دنيايى است). 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 15 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
4 ‏ 2‏ ✳️ پيمودن راه ابليس يعنى سرپيچى از فرمان حق تا نقطه جدايى از هدايت و محروميت از رحمت، همان راهى كه ابليس پيمود، هر انسان يا جنى را از پيشگاه حق مى‏راند و وى را تبديل به شيطان مى‏كند. اسم جنس است كه شامل ابليس و هر شرير خبيث عصيانگرى كه راه را بر بندگان الهى ببندد، مى‏شود. پس با دقّت در اوصاف و اعمال اين نابكاران تبهكار كه به صورت‏هاى گوناگون در حيات آدمى موجودند، به شناخت آنان بيش از پيش برخيزيم و به اين معنى واقف و آگاه شويم كه تا لحظه آخر عمر چه دشمنان خطرناكى در كمين ما قرار دارند كه اگر با عبادت و طاعت و با ورع و تقوا در پناه خدا نرويم به بلاى ابدى و عذاب سرمدى دچار خواهيم شد. به قول : اى دل بيا كه تا بخدا التجا كنيم وين درد خويش را زدرِ او دوا كنيم‏ اميد بگسليم زبيگانگان تمام زين پس دگر معامله با آشنا كنيم‏ سردر نهيم در ره او هرچه باد باد تن در دهيم هر چه رسد مر جفا كنيم‏ چون دوست دوست دارد ما خون دل خوريم از دشمن حسود شكايت چرا كنيم‏ او هر چه مى‏كند چو صوابست و محض خير پس ما چرا حديث زچون و چراكنيم‏ چون امر و نهى او همه بهر صلاح ماست فاسد شويم گر ز اطاعت ابا كنيم‏ 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 15 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی 4 5 علیه السلام 1 ✳️ می گوید: حضرت علی بن الحسین علیه السلام را دیدم که از وقت عشا تا به دور خانه خدا طواف می کرد و به مشغول بود . چون خلوت شد و کسی را ندید، به آسمان نگریست و در گفت: «خدایا! ستارگان در افق ناپدید شدند و چشمان مردم به خواب رفت و درهای تو بر روی درخواست کنندگان گشوده است .» طاووس جمله های زیادی در این زمینه از مناجاتهای خاضعانه و عابدانه آن حضرت نقل می کند . می گوید: امام چند بار در خلال مناجات خویش گریست . می گوید: سپس به خاک افتاد و بر زمین سجده کرد، من نزدیک رفتم ... برخاست و نشست و گفت: کیست که مرا از یاد پروردگارم مشغول ساخت . عرض کردم: من طاووس هستم ای پسر پیامبر! این زاری و بی تابی چیست؟ ما باید چنین کنیم که گناهکار و خطا پیشه ایم ... شما چرا با این نسب شریف و پیوند عالی در وحشت و هراس هستید؟ به من نگریست و فرمود: «نه، نه، ای طاووس! سخن نسب را کنار بگذار، خدا بهشت را برای کسی آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد هرچند غلامی سیاه چهره باشد; و آتش را آفریده است برای کسی که نافرمانی کند ولو آقازاده ای از قریش باشد . مگر نشنیده ای سخن خدای تعالی را: «وقتی که در صور دمیده شود، نسبت ها منتفی است و از یکدیگر پرسش نمی کنند» به خدا قسم! فردا تو را سود نمی دهد مگر عمل صالحی که امروز پیش می فرستی .» ( (مجموعه آثار، ج 1، ص 333) 👤 شهید مرتضی ره 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 متن کامل حدیث بالا در کانال ما (توصیه میشود حتما مراجعه کنید و بخوانید ) https://eitaa.com/sahife2/28244
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُوَل وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَى‏ رَسُولِنَا الْبَلَغُ الْمُبِينُ‏ و خدا را اطاعت كنید و پیامبر را فرمانبردار باشید و (از نافرمانى) بپرهیزید. پس اگر روى گردان شدید (و اطاعت نكردید) بدانید كه وظیفه ى رسول ما تنها ابلاغ آشكار است. ✳️ لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُواْ إِذا مَا اتَّقَواْ وَءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَأَحْسَنُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏ بر كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده اند، در آنچه (قبل از تحریم شراب) خورده اند باكى نیست، هر گاه كه اهل پروا و ایمان و كارهاى شایسته باشند. سپس (از محرّمات) پرهیز نمایند (و به تحریم آن) ایمان آورند و آنگاه (نیز از حرام) بپرهیزند و كار نیك كنند و خداوند نیكوكاران را دوست دارد. ✍️ پس از نزول آیه ى تحریم ، بعضى از مسلمانان نسبت به كیفر شرابخوارى كسانى كه پیش از آن از دنیا رفته بودند پرسیدند، آیه ى فوق نازل شد. با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ في النهي عن سماع الغيبة وفي الفرق بين الحقّ والباطل. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن از شنيدن نهى كرده و راه شناخت و را نشان داده است. ✳️ أيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ، فَلَا يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ الرِّجَالِ؛ أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي الرَّامِي وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ وَ يُحِيلُ الْكَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ، وَ اللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ. أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ. فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا، فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَينَ أذُنِه و عَينِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ. *️⃣ 1. پرهيز از شنيدن غيبت: اى مردم، آن كس كه از برادرش اطمينان و استقامت در دين و درستى راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم در باره او گوش ندهد. آگاه باشيد گاهى تير انداز، تير افكند و تيرها به خطا مى رود، سخن نيز چنين است، در باره كسى چيزى مى گويند كه واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنى است، و خدا شنوا و گواه است. بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. *️⃣ 2. شناخت حق و باطل: (پرسيدند، معناى آن چيست امام عليه السّلام انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت و فرمود:) 👌 👌👌باطل آن است كه بگويى «شنيدم» و حق آن است كه بگويى «ديدم». http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك گناه *فاصله حق و باطل چهار انگشت است! *یک درس عالى اخلاقى: اگر مردم جهان همین جمله اخیر را که امام (علیه السلام) مى فرمود : «میان حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست»، به خاطر بسپارند، و همیشه و در همه جا به آن عمل کنند، به یقین خوش بینى و حسن ظن جاى بدبینى و سوء ظن، و اعتماد جاى بى اعتمادى، و محبّت جاى نفرت و کینه توزى را خواهد گرفت، و شایعات بى اساس درباره اشخاص و گروهها از رونق خواهد افتاد، و شایعه پردازان هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید، و روح سلامت و خوش بینى بر جامعه حاکم مى شود. متأسفانه امروز نه تنها در سطح افراد عادى، بلکه در سطح رسانه هاى دنیا و ، طوفان خطرناکى از پراکنى نسبت به اشخاص و گروهها و کشورها درگرفته، که فضاى جهان را تیره و تار ساخته است، و سرچشمه آن غفلت از تفاوت حق و باطل است، که در کلام بالا به آن اشاره شد و متأسفانه مردم جهان هزینه سنگینى به خاطر آن مى پردازند. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️« بدانید میان حق و باطل بیش از چهار انگشت فاصله نیست !» (أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْبَاطِلِ إلاَّ أَرْبَعُ أَصَابِعَ) «کسى از حاضران از تفسیر این سخن سؤال کرد، امام (علیه السلام) انگشتان خودرا جمع کرد و در میان گوش و چشم خود (در کنار صورتش) قرار داد، سپس فرمود : باطل آن است که بگویى شنیدم، و حق آن است که بگویى دیدم ! » (فَسُئلَ (علیه السلام) عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذَا، فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ أُذُنِهِ وَعَیْنِهِ ثُمّ قَالَ : الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، والْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیْتُ!). علی علیه السلام - نهج البلاغه خطبه 141 🆔 @sahife2