eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
*على (ع) فرمود: با وجود عدل در جامعه، بركات خداوند مضاعف مى‏گردد. * حضرت رضا (ع) فرمود: خداوند به يكى از پيمبران وحى فرستاد كه وقتى مورد اطاعت قرار گيرم، راضى مى‏شوم و چون راضى شدم، مى‏دهم و بركت من نهايت و پايانى ندارد. *على (ع) فرمود: وقتى جنايات، علنى و آشكار مى‏گردد، بركات الهى در جامعه از ميان مى‏رود.
*و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض. در آيه ، چنين آمده كه اگر مردم بلاد، ايمان بياورند و تقوى در پيش گيرند، خداوند درهاى بركات را از آسمان و زمين به روى آنان مى‏گشايد. **ممكن است سئوال شود: بين ايمان و تقوى با بركات سماوى و ارضى چه رابطه‏اى وجود دارد؟ مى‏توان گفت اين پرسش در موارد ديگرى از آموزشهاى اسلامى نيز قابل طرح است. از آن جمله، در روايات آمده: «صدقات و اعمال معروف، دفع بلا مى‏كند، يا صله‏ ى رحم موجب طول عمر مى‏شود. بين صدقه و دفع بلا، يا صله‏ ى‏رحم و طول عمر چه رابطه‏اى است؟ در پاسخ اين قبيل پرسشها مى‏توان گفت:
آثار مترتب بر اعمال كه در شرع مقدس آمده، دو قسم است، بعضى از آثار است كه عقل، رابطه ‏ى آنها با عمل را درك مى‏كند، مثلا در قرآن شريف فرموده: *اعدلوا هو اقرب للتقوى. عادل باشيد كه دادگرى به تقوى نزديكتر است. *قد افلح من زكيها. بى‏گمان به رستگارى نايل مى‏شود آن كس كه نفس خود را از پليديهاى اخلاق بد، تزكيه و تطهير نمايد. *ان الانسان ليطغى ان رآه استغنى. تمكن و مالدارى مى‏تواند مايه‏ى سركشى و طغيان بشر گردد.
در اين قبيل موارد كه ترتب اثر بر عمل از نظر طبيعى يا روانى قابل درك است، عقل رابطه ‏ى آن دو را با يكديگر تاييد مى‏نمايد. اما در مواردى كه ترتب اثر بر عمل داراى جنبه ‏ى معنوى است و عقل نمى‏تواند رابطه ‏ى آن دو با يكديگر را بفهمد، از درك آن اظهار عجز مى‏كند، مى‏گويد: اين امرى است فوق عقل، ولى هرگز به خود اجازه نمى‏دهد كه آن را نفى نمايد و نزول بركات سماوى و ارضى بر اثر ايمان و تقوى، يا دفع بلا بر اثر صدقه، يا طول عمر بر اثر صله‏ى‏رحم از اين قبيل است.
امام سجاد (ع) در این عبارت ‏از پيشگاه بارى تعالى درخواست مالى نموده، عرض مى‏كند: و وفر ملكتى بالبركه فيه. بار الها! آنچه را كه مالكم با بركتى كه در آن اعطا مى‏نمايى، افزون فرما.
اين دعا به اعتبار مايملك امام (ع) به صور مختلف قابل استجابت است. اگر امام (ع) مزرعه ‏اى دارد كه براى تامين معاش خود و خانواده‏ ى خويش در آن كشت نموده و بركتش را از خداوند طلب مى‏كند، مى‏خواهد كه در هر خوشه دانه‏هاى بيشترى تكوين شود، اگر چند راس دام دارد و بركت آن را درخواست مى‏كند، بدين معنى است كه مواليدشان بيشتر و شيرشان فزونتر باشد، اگر مالك چند درخت ميوه است و از خداوند بركت آنها را مى‏طلبد، بدان معنى است كه ميوه‏ى اشجار زيادتر شود.
ممكن است بركت مالى در مورد درخواست حضرت زين‏العابدين (ع) ناظر به كيفيت مصرف مال باشد، به گونه‏ اى كه نفع فزونتر عايد مردم گردد
*مردى حضور رسول اكرم (ص) شرفياب شد، ديد پيراهن آن حضرت كهنه و فرسوده شده. رفت دوازده درهم فرستاد كه پيمبر پيراهنى بخرد. حضرت پول را به اميرالمومنين (ع) داد و فرمود: براى من پيراهنى خريدارى كن. على (ع) مى‏گويد: بازار آمدم، پيراهنى به دوازده درهم خريدم، حضور رسول اكرم (ص) آوردم. حضرت نگاهى به آن نمود و فرمود: پيراهنى غير از اين مى‏خواهم. به نظرت مى‏رسد فروشنده معامله را مى‏كند؟ عرض كردم: نمى‏دانم. فرمود: برو ببين. نزد فروشنده آمدم و گفتم: رسول اكرم (ص) از پوشيدن اين پيراهن ابا و كراهت دارد و مى‏خواهد پيراهنى ارزانتر بپوشد. معامله را اقاله كرد و دوازده درهم را داد. حضور رسول اكرم (ص) برگشتم و براى خريد پيراهن با هم به بازار رفتيم. در راه به كنيز بچه‏اى برخورديم كه در كنارى نشسته و گريه مى‏كند. به او فرمود: چه شده كه گريه مى‏كنى؟ گفت: اهل منزلم چهار درهم به من دادند براى خريد جنسى و آن پول گم شد و من جرئت رفتن به منزل ندارم. حضرت چهار درهم از دوازده درهم را به او داد، فرمود: برگرد به منزل. حضرت راه بازار را در پيش گرفت، پيراهنى به چهار درهم خريدارى نمود، پوشيد و خداوند را حمد كرد. از بازار درآمد. مرد برهنه ‏اى را ديد كه مى‏گويد: هر كه مرا بپوشاند خداوند او را از لباس بهشت بپوشاند. پيراهنى را كه خريده بود از بر بيرون آورد و به مرد بى ‏لباس داد دوباره به بازار برگشت و پيراهن ديگرى با چهار درهم باقيمانده خريد و در بر كرد، خداى را حمد نمود و روانه‏ ى منزل شد. بين راه همان دختر بچه را ديد كه در كنار معبر نشسته. فرمود: چرا منزلت نرفتى؟ پاسخ داد: بيرون آمدنم از منزل به طول انجاميده و خائفم از اينكه مرا بزنند. حضرت فرمود: پيشاپيش من برو و مرا به منزلت راهنمايى كن. حضرت در منزل رسيد، به صداى بلند فرمود: سلام بر شما اى اهل خانه. پاسخ ندادند، دوباره سلام نمود، پاسخ ندادند، در مرتبه‏ى سوم، جواب سلام حضرت را در كمال ادب و احترام دادند. حضرت فرمود: چرا سلام اول و دوم را جواب نداديد؟ عرض كردند: جواب نداديم تا مكرر صدايت را بشنويم. فرمود: اين دختر بچه دير آمده، از او موآخذه ننماييد. گفتند: ما او را به احترام آمدن شما آزاد نموديم. رسول اكرم (ص) خداى را حمد نمود و فرمود: من دوازده درهمى را از اين پر ‏ تر نديده‏ام: دو برهنه را پوشاند و بنده‏اى را آزاد نمود.
پيمبر گرامى (ص) اين دوازده درهم را پربركت خوانده، از اين نظر كه آن پول كم، اثر زياد گذارد و منشا خير متعدد گرديد، پس اگر مالى منشا خير بيش از حد عادى شود، مى‏توان گفت آن مال بابركت است.
✳️ اللهم وَفِّرْ مَلَكَتِي بِالْبَرَكَةِ فِيهِ 👌 شايد امام سجاد (علیه السلام) در دعای خود خواهان در كيفيت مصرف مال خويش باشد: بار الها! در مصرف مالم شرايطى را به وجود آور كه به خير زيادترى دست يابم و خدمت بيشترى به مردم بنمايم و مانند پيمبر اسلام مال قليلم واجد بركت وافر گردد.