مردى از على (علیه السلام) درخواست #موعظه نمود. حضرت به و ى فرمود:
لا تكن ممن يرجو الاخره بغير العمل.
از آن گروه مباش كه بدون عمل اميد سعادت عالم آخرت را در سر میپرورند.
مقصود از عمل، كارهاى شايسته و اعمال صالحه ا ى است كه مرضى شرع مقدس و مقبول حضرت بارى تعالى است،
نه هر عمل به هر انگيزهاى كه واقع شود،
چه بسيار كارها ى بظاهر خوبى را كسانى انجام میدهند، ولى محركشان در آن اعمال ايمان به خدا و خشنودى بارى تعالى نبوده، بلكه عوامل ديگرى آنان را به اين كارها واداشته است.
ممكن است مردم اعمال بسيارى را كه به ظاهر پسنديده و نيكوست انجام دهند،
اما انگيزه ى درونى و نيت باطنى آنان در آن كارها هواى نفس و اقناع تمنيات حيوانى خودشان باشد و كمترين توجه ى به قرب الهى و خلوص نيت نداشته باشند.
اين قبيل اعمال نه تنها ارزش معنوى در پيشگاه الهى ندارد، بلكه زمينه ى رياكارى و سوء نيت را در نهاد عاملين آنها تقويت میكند و به مسير نادرستى و انحرافشان سوق میدهد.
كار پسنديده و خوب در اسلام آن عملى است كه :
اولا بر اساس علم صورت پذيرد
و ثانيا انجام دهنده داراى قصد قربت باشد
و ثالثا بتواند تا آخر عمر، عمل پاك خود را از خطرات گوناگون محافظت كند و آن را به سلامت از مرز دنيا بگذراند
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمود:
الدنيا كلها جهل الا مواضع العلم
و العلم كله حجه الا ما عمل به
و العمل كله رياء الا ما كان مخلصا
و الاخلاص على خطر حتى ينظر العبد بما يختم له.
آدمی كه در اين جهان قدم میگذارد، تمام دنيا برا ى او جهل و نادانى است مگر چيزهايى را كه تدريجا فرامیگيرد و از آنها آگاه میشود.
و تمام علمهايى كه آموخته برا ى او نزد بارى تعالى حجت است، مگر علمی كه طبق آن عمل نموده باشد
و تمام اعمالش رياكارى و خودنمايى است، مگر كارهايى كه خالصانه انجام يافته است،
و اخلاص و صفاى ضمير در معرض خطر است تا آنكه بنده ى مخلص ببيند پايان كارش چگونه است و عمرش با چه وضعى پايان می يابد.
حسن عمل ماده ى اختبار و آزمايش مردم :
الذى خلق الموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا.
اين خداوند تواناست كه مرگ و حيات را آفريده تا شما را آزمايش كند و معلوم نمايد كدام يك از حسن عمل و درستكار ى برخورداريد.
ابوقتاده میگويد: از رسول اكرم (ص) سئوال كردم اينكه خداوند فرموده: «ايكم احسن عملا» شما را آزمايش كنم تا معلوم شود كدام يك در عمل نيكوكارتريد، مقصود حضرت بار ى تعالى كيان اند؟
در پاسخ فرمود: ايكم احسن عقلا
يعنى كداميك از جهت عقل نيكوتريد
سپس توضيح داد :
اتمكم عقلا و اشدكم لله خوفا و احسنكم فيما امر الله به و نه ى عنه نظرا و ان كان اقلكم تطوعا.
منظور اینست که :
کدام یک از شما عقلتان كاملتر،
خوفتان از خداوند شديدتر
و دقت نظرتان در اوامر و نواهى حضرت حق نيكوتر است
گرچه مقدار عملتان كمتر باشد.
امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيه «ايكم احسن عملا» فرموده است:
ليس يعنى اكثر عملا
و لكن اصوبكم عملا
و انما الاصابه خشيه الله و النيه الصادقه.
خداوند كثرت عمل را از اين آيه اراده ندارد،
بلكه مقصود بار ى تعالى عمل صواب و طبق واقع است
و اصابت در عمل، ترس از خداوند و نيت پاك و صادق است.
خداوند را صادقانه و با خلوص نيت عبادت نمودن آنقدر در شرع اسلام اهميت دارد كه بنده ى موحد با اداى دو ركعت نماز برا ى خداوند، مشمول فضل الهى میگردد و بهشتى میشود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
ان ربكم لرحيم يشكر القليل، ان العبد ليصلى ركعتين يريد بها وجه الله فيدخله الله به الجنه.
پروردگار شما مهربان است، در مقابل عمل قليل پاداشى بزرگ مرحمت می نمايد، بنده ى او با خلوص نيت دو ركعت نماز میخواند و خداوند اجرش را جنت خلد قرار میدهد و او را به بهشت میبرد.
مشكل بزرگى كه در زمينه ى عبادت خالص و عمل صالح وجود دارد، نگاهدار ى و حفاظت آن از آفت ها ى گوناگون است.
چه بسيار اعمال خوبى را بندگان خدا انجام میدهند، ولى از پى آن اعمال، مرتكب گناهانى میشوند و در نتيجه كارهاى خوبشان مردود درگاه بار ى تعالى میگردد و بدبختانه بسيارى از كارها ى خوب مردم با اين وضع ناگوار مواجه میشود.
*امام صادق (علیه السلام) فرمود: لو نظروا الى مردود الاعمال من الله عز و جل لقالوا ما يتقبل الله من احد عملا.
اگر مردم میديدند اعمالى را كه مردود درگاه بارى تعالى گرديده است، با خود میگفتند: گويى هيچ عملى مورد قبول بار ى تعالى واقع نمیشود.
*امام باقر عليه السلام فرمود: الابقاء عل ى العمل اشد من العمل.
نگاه داشتن عمل خوب سختتر از بجا آوردن آن عمل است.
برا ى آنكه كارهاى خوب افراد باايمان محفوظ بماند و در پيشگاه حضرت بارى تعالى مقبول افتد، بايد صاحبان عمل صالح مجاهده كنند و با سعى و كوشش خويشتن را به پاره ا ى از ملكات حميده و صفات پسنديده كه مبين ارزشهاى ايمانى و انسانى است متصف نمايند .
رسول اكرم (ص) به اميرالمومنين عليهماالسلام فرمود:
قال يا على! ثلاث من لم يكن فيه لم يقم له عمل، ورع يحجزه عن معاص ى الله عز و جل، و علم يرد به جهل السفيه، و عقل يدار ى به الناس.
اى على! سه چيز است كه اگر در كسى نباشد، عمل خوب برا ى او پايدار نمیماند:
اول كف نفسى است كه وى را از گناه بازدارد،
دوم علمی است كه با آن نادانى سفيه را بگرداند،
سوم عقلى است كه به وسيله ى آن در زندگ ى با مردم مدارا نمايد.
اگر يك عمل خوب مورد قبول بارى تعالى واقع شود، به موجب روايات، عامل عمل از عذاب الهى مصونيت خواهد داشت.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: من قبل الله منه صلوه واحده لم يعذبه، و من قبل منه حسنه لم يعذبه.
كسى كه خداوند از وى يك نماز را قبول نمايد، او را عذاب نمیكند، و كسى كه حسنه اى از او مقبول افتد، معذب نخواهد شد.