eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 1 دو ✳️ انبياى الهى هر چند داراى مكارم اخلاقى بالايى هستند ولى پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله اكمل و اتم آنها را داشته‏اند و انبياى ديگر در پى اجراى همه آنها در بين امت خود نبوده‏اند، در حالى كه رسول اللّه صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: من براى تحقق مكارم اخلاق در ميان امتم برانگيخته شده‏ام. مكرمت‏هاى اخلاق، تماميت كمال صفات اخلاقى است و حضرت ختمى مرتبت براى تكميل آن به رسالت برگزيده شدند، بنابراين دين اسلام، آيين اخلاق و مكارم اخلاقى در بين بشر كنونى است. اخلاقيّات در همه انسان‏ها اقتضايى و نسبى است يعنى كمالات و رذايل اخلاقى در وجود انسان‏ها به اندازه گوناگون در مرتبه‏هاى برتر و پست‏تر نوسان دارد هر چند خوب شدن كسى كه اقتضاى بدى در او غلبه دارد، مشكل‏تر است؛ زيرا كسى كه در منطقه دور دستى با امكانات اندك به كمال و مقامى برسد و اهميت آن بيشتر است تا شخصى كه در مركز امكانات مادى و معنوى باشد و به جايى برسد. اگر جوانى در فضايى آلوده پر از فحشا و فساد به درجات عالى كمال برسد، مهمتر است از فرزند فردِ با كمالى كه در محيط مذهبى به مقامى نايل آيد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 307 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(آیت الله) خامنه‌ ای چهل ساله مرد جنگه هم‌اکنون در رسانه‌های عرب زبان 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی دشمن از گفتن اسم آیت‌الله خامنه‌ای هم به لکنت میفتد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 الهی 🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود حدیث_قدسی: «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛ بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با انجام_فرائض و دستورهای_الهی به خدا نزدیک می شود. 🔸 ما در هر عمل تقرّبی می گوییم این کار را انجام می دهیم قربة_الی_الله، اگر واقعاً واجبات خودمان را واجد جمیع شرایط اجزاء، خوب و «قربة الی الله» انجام بدهیم این قُربت حاصل می شود ما به خدا نزدیک می شویم، این یک. 🔸 حالا پاداش عبدی که مقرّب الهی شد چیست؟ ما آنها را شنیدیم که در برزخ راحت است، در قیامت راحت است، بهشت دارد و درجات بهشت دارد اینها را شنیدیم؛ اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید که «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ و إنّهُ لَيَتقرَّبُ إلَيَّ بالنافِلَةِ حتّى اُحِبَّهُ»؛ اگر نمازهای واجب را خواند کارهای واجب را انجام داد به وسیله نافله هم می تواند متقرب بشود به خدا نزدیک بشود. 🔸 در آن جاها که با فریضه مقرّب می شود یک حکمی دارد ولی وقتی با مقرّب شد می شود محبوب_الهی. ما اگر دوست خداییم، هنر نیست! برای اینکه تمام نیازهای ما را خدا برطرف می کند. اگر به جایی رسیدیم که محبوب_خدا_شدیم_کمال_است ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾. آیت_الله 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/26 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 غلط و دروغ چهارم: فلسطینی‌ها با اختیار وطن خود را ترک کردند! 💥 کتاب «» نوشتهٔ ایلان پاپه است و در آن به بررسی ده گزارهٔ مشهور اما نادرست دربارهٔ اسرائیل پرداخته است. (متن کتاب در کانال) https://eitaa.com/sahife2/55992 🏷 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ لِمَنْ ءَامَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أنَّ صَلِحاً مُّرْسَلٌ مِّن رَبِّهِ قَالُواْ إِنَّا بِمَآ أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا بِالَّذِى ءَامَنتُم بِهِ كَفِرُونَ سران مستكبر قوم صالح، به مستضعفانى كه ایمان آورده بودند، گفتند: آیا علم دارید كه صالح ازطرف پروردگارش فرستاده شده است؟ (مؤمنان در پاسخ به ایجاد شكّ وتردید آنان) گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ایمان داریم. كسانى كه استكبار ورزیدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ایمان آورده اید، كافریم. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ كانَ يَدْعُو بِهِ كَثيراً. از دعاهاى امام عليه السلام است كه غالباً پروردگار را با آن مى خواند. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ حمد و دعای امام در محضر خدا *️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُصْبِحْ بِي مَيِّتاً وَ لَا سَقِيماً وَ لَا مَضْرُوباً عَلَى عُرُوقِي بِسُوءٍ؛ وَ لَا مَأْخُوذاً بِأَسْوَإِ عَمَلِي وَ لَا مَقْطُوعاً دَابِرِي وَ لَا مُرْتَدّاً عَنْ دِينِي وَ لَا مُنْكِراً لِرَبِّي وَ لَا مُسْتَوْحِشاً مِنْ إِيمَانِي وَ لَا مُلْتَبِساً عَقْلِي وَ لَا مُعَذَّباً بِعَذَابِ الْأُمَمِ مِنْ قَبْلِي. أَصْبَحْتُ عَبْداً مَمْلُوكاً ظَالِماً لِنَفْسِي، لَكَ الْحُجَّةُ عَلَيَّ وَ لَا حُجَّةَ لِي، وَ لَا أَسْتَطِيعُ أَنْ آخُذَ إِلَّا مَا أَعْطَيْتَنِي وَ لَا أَتَّقِيَ إِلَّا مَا وَقَيْتَنِي. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِي غِنَاكَ، أَوْ أَضِلَّ فِي هُدَاكَ، أَوْ أُضَامَ فِي سُلْطَانِكَ، أَوْ أُضْطَهَدَ وَ الْأَمْرُ لَكَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِكَ، أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِينِكَ، أَوْ تَتَابَعَ [تَتَتَابَعَ] بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِي جَاءَ مِنْ عِنْدِكَ. ✳️ و : *️⃣ ستايش خداوندى را سزاست كه شبم را به صبح آورد بى آن كه مرده يا بيمار باشم، نه دردى بر رگ هاى تنم باقى گذارد، و نه به كيفر بدترين كردارم گرفتار كرد، نه بى فرزند و خاندان مانده، و نه از دين خدا روى گردانم، نه منكر پروردگار، نه ايمانم دگرگون، و نه عقلم آشفته، و نه به عذاب امّت هاى گذشته گرفتارم. در حالى كه صبح كردم كه بنده اى بى اختيار و بر نفس خود ستمكارم. خدايا بر تو است كه مرا محكوم فرمايى در حالى كه عذرى ندارم، و توان فراهم آوردن چيزى جز آنچه كه تو مى بخشايى ندارم، و قدرت حفظ خويش ندارم جز آن كه تو مرا حفظ كنى. خدايا به تو پناه مى برم از آن كه در سايه بى نيازى تو، تهيدست باشم، يا در پرتو روشنايى هدايت تو گمراه گردم، يا در پناه قدرت تو بر من ستم روا دارند، يا خوار و ذليل باشم در حالى كه كار در دست تو باشد. خدايا جانم را نخستين نعمت گرانبهايى قرار ده كه مى ستانى، و نخستين سپرده اى. قرار ده كه از من باز پس مى گيرى. خدايا ما به تو پناه مى بريم از آن كه از فرموده تو بيرون شويم، يا از دين تو خارج گرديم، يا هواهاى نفسانى پياپى بر ما فرود آيد، كه از هدايت ارزانى شده از جانب تو سرباز زنيم. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه: اين خطبه كه در واقع مركب از يك سلسله دعاهاى پرمعنا و بسيار پرارزش است و امام عليه السلام در بسيارى از اوقات آن را مى خواند، از دو بخش تشكيل شده است: بخش اوّل حمد و سپاس الهى بر نعمتهاى معنوى و مادى است كه خداوند به ما ارزانى داشته و از ما نگرفته است. در بخش دوم، امام عليه السلام تقاضاهايى از خداوند مى كند كه در سه قسمت كوتاه و پرمحتوا كه هر كدام با «اللهم» شروع مى شود، بيان شده است و اين دعاها غالباً جنبه معنوى دارد، هر چند از جنبه هاى مادى نيز خالى نيست و مناسب است بعد از نمازها يا در قنوت نماز و در اوقاتى كه انسان را حال دعا فراهم است خوانده شود و خواننده از بركات آن بهره مند گردد. * خداوندا همه چيز از سوى توست 🆔 @sahife2
‏ 2 1 https://eitaa.com/sahife2/59467 1- ‏ 1 ✳️ و عشق مهمترين پيوندى است كه انسان‏ها را به يكديگر متصل مى‏سازد. بنابراين كه ريشه واژه انسان از انس و الفت باشد، آدمى در زندگى نيازمند علاقه و ارتباط است و همه مشكلات و نگرانى‏هاى او از اين راه قابل حل است. جايگاه محبّت در قلب است. چنانچه به ضد آن يعنى بغض و تبديل شود؛ رابطه انسانى به رابطه حيوان جنگلى و دشمنى‏هاى ديرينه گرايش پيدا كند و دوستى با همنوع با گذشت زمان به جنگ‏ها و كشتارها كشيده خواهد شد. با مطالعه تاريخ بشر درمى‏يابيم كه بيشترين ناامنى‏ها و خيانت‏ها و قتل و غارت ملت‏ها در اثر از بين رفتن رابطه صلح و دوستى بوده است و هر چه انسان‏ها از يكديگر فاصله بگيرند واز صفات اخلاقى و مكارم انسانى خالى شوند، خصلت‏هاى شيطانى و حيوانى بر آنها غلبه پيدا مى‏كند؛ در نتيجه مانند حيوانات وحشى يكديگر را تكه تكه مى‏كنند، آتش مى‏زنند و همچون آدمخواران همجنس خود را مى‏خورند. آرى، اين فرهنگ و تمدن وحش است كه به انسان‏هاى متمدن سرايت كرده است؛ كه درندگى و عريانى و دوزيستى را از اصول فرهنگ پيشرفته و مترقى مى‏دانند؛ امّا اخلاق و پوشش بدنى و هم‏زيستى مسالمت‏آميز را نشانه عقب ماندگى مى‏پندارند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 309 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 2 1 1- 2 ✳️ آيات قرآن به مؤمنان هشدار مى‏دهد كه جمع ميان خدا و محبت دشمنان خدا در يك دل ممكن نيست و بايد از ميان اين دو يكى را برگزيد، اگر آنان به راستى مؤمنند؛ بايد از دوستى دشمان خدا پرهيز نموده وگرنه ادعاى مسلمانى نكنند كه مى‏فرمايد: لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْأَخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُواْ ءَابَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَ نَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلئِكَ كَتَبَ فِى‏ قُلُوبِهِمُ الْإِيمنَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهرُ خلِدِينَ فِيهَا رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ أُوْلئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَآ إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «مجادله 22 » گروهى را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند، نمى‏يابى كه با كسانى كه با خدا و پيامبرش دشمنى و مخالفت دارند، دوستى برقرار كنند، گرچه پدرانشان يا فرزاندانشان يا برادرانشان يا خويشانشان باشند. اينانند كه خدا ايمان را در دل‏هايشان ثابت و پايدار كرده، و به روحى از جانب خود نيرومندشان ساخته، و آنان را به بهشت‏هايى كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است درمى‏آورد، در آن جا جاودانه‏اند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند. اينان حزب خدا هستند، آگاه باش كه بى‏ترديد حزب خدا همان رستگارانند. آنانى كه دم از هر دو مى‏زنند يا ايمانشان ضعيف است يا منافق صفتند، در غزوات صدر اسلام گروهى از بستگان و خويشاوندان مسلمانان در صف مخالفان قرار گرفتند ولى چون از خط خداوند جدا شدند و به صفوف دشمنان حق پيوسته بودند، حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و يارانشان با آنها پيكار كردند و به هلاكت رساندند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 309 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2