#منافقین
🔻تفسیر قمی: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِینَ» [۱]، {و برخی از مردم میگویند: «ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده ایم»، ولی گروندگان [راستین] نیستند. }
علی بن ابراهیم مینویسد: این آیه در باره گروهی از منافقین نازل شده که خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اظهار اسلام نمودند. وقتی چشمشان به کفار میافتاد میگفتند «إِنَّا مَعَکُمْ» ما با شما هستیم. به مؤمنین میگفتند ما ایمان آورده ایم، به کفار میگفتند «إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ» ما هم کیش شما هستیم و آنها را مسخره میکنیم. خداوند تمسخر آنان را به خودشان برمی گرداند: «اللَّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ» خداوند آنها را مسخره میکند «استهزاء» خدا همان عذاب است.
«وَ یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ» یعنی آنها را در سرکشی که دارند رها میکند «أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدی» آنها کسانی هستند که گمراهی و حیرانی را بر هدایت ترجیح داده اند «وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ» کسانی را که در مقابل خدا میپرستید به کمک خویش بخوانید. [۲]
[۱]: . بقره / ۸
[۲]: . 📚تفسیر قمی ۱: ۴۷
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
18.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علی قلب زینب الصبور
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
صلی الله علیک یا #علی_اکبر
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
#غاصبین_حق_اهل_بیت سلام الله علیهم اجمعین
🔻حارث بن حصیره اسدی نقل کرده، امام باقر سلام الله علیه فرمودند: با پدرم به کعبه رفته بودم؛ ایشان بر سنگ مرمر سرخی که بین دو ستون نماز گزارد و بعد فرمود: در این جا بود که قوم عهد بستند که اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت هرگز امر حکومت را به یکی از اهل بیت وی برنگردانند. گفتم: آنان چه کسانی بودند؟ فرمود: اولی و دومی و ابوعبیده بن جراح و سالم بن حبیبه.
📚کافی ۴: ۵۴۵
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
#غاصبین_حق_اهل_بیت سلام الله علیهم اجمعین
🔹تفسیر علی بن إبراهیم: سلیمان بن خالد نقل کرده، از امام باقر سلام الله علیه در مورد آیه:
«إنما النجوی من الشیطان» {چنان نجوایی صرفاً از [القائات] شیطان است} [۱] پرسیدم؛
ایشان فرمودند: منظور دومی است و در آیه «مَا یَکُونُ مِن نَّجْوَی ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ» {هیچ گفتگوی محرمانه ای میان سه تن نیست مگر اینکه او چهارمین آنهاست}، [۲]
منظور فلانی و فلانی و امین آنان ابوفلان است؛ آن زمانی که جمع شدند و وارد کعبه شدند و نوشته ای بین خود نگاشتند که اگر محمد (صلی الله علیه و آله) فوت کرد، هرگز حکومت به خاندان او بازنگردد [۳] .
----------
[۱]: . مجادله / ۱۰
[۲]: . مجادله / ۷
[۳]: . 📚تفسیر القمی: ۶۶۹
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
هدایت شده از صحیفه فاطمیّه سلام اللّه علیها
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ظهور امام زمان با #شفاعت_حضرت_زهرا سلام الله علیهما
🔻حضرت استاد آیت الله #شیخ_عبدالقائم_شوشتری
حفظه الله تعالی
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
#امتحان_قلب
🔹تفسیر علی بن ابراهیم قمی: ابوالجارود از حضرت باقر سلام الله علیه درباره آیه «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ. » [۱]
{خداوند برای هیچ مردی در درونش دو دل ننهاده است} نقل کرد که فرمود:
دوست داشته باشد با این قلب و دشمن داشته باشد با همان قلب. اما محبت ما دوستی را خالص میکند، چنان چه طلا به وسیله آتش خالص میشود که دیگر کدورتی در آن نیست. هر که مایل است بداند که محبت ما را دارد یا نه، پس باید قلب خود را امتحان نماید؛ اگر در قلب خود با محبت ما محبت با دشمنان ما را نیز یافت، از ما نیست و ما نیز از او نیستیم، خدا با آنها دشمن است و جبرئیل و میکائیل و خداوند دشمن کافران است. [۲]
----------
[۱]: . احزاب / ۴
[۲]: . 📚تفسیر علی بن ابراهیم قمی: ۵۱۴
لعن الله قاتلیک و ضاربیک و ظالمیک و غاصبی حقک یا مولاتی یا فاطمة الزهراء
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
Keramati Az Hazrate Roghaye.mp3
4.59M
▫️به مناسبت یادروز ولادت دختر پادشاه عالم، حضرت رقیه سلام الله علیها. 💐
#حکایت عجیبی از شفایافتگان به دست پر عنایت #حضرت_رقیه_سلام_الله_علیها.
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05
#مطاعن
🔹طعن هفدهم (📚بحارالانوار): قصد سوزاندن خانه فاطمه سلام الله علیها
اینکه وی قصد نمود که خانه فاطمه سلام الله علیها را به آتش بکشد [۱]
در حالی که امیر المومنین و فاطمه و حسنین سلام الله علیهم در خانه بودند و او آنان را تهدید و اذیت کرد با وجود آنکه والایی جایگاه ایشان نزد خدای تعالی و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را هیچ بنی بشری مگر کسی که نور خورشید و روشنی ماه را تاریکی بخواند، انکار نمی کند. [۲]
----------
[۱]: . ابن قتیبة در الإمامة و السیاسة تحت عنوان: کیف کان بیعة علیّ بن أبی طالب (ع) ۱- ۱۹ گوید: ابوبکر دریافت که گروهی نزد علی گرد آمده و از بیعت با وی امتناع ورزیده اند، پس عمر را بسوی ایشان فرستاد و او به نزد آنها آمد و ایشان را که در خانه علی علیه السلام بودند، صدا زد و ایشان بیرون نیامدند و عمر دستور داد که هیزم بیاورند و گفت: به آنکه جان عمر در دست اوست یا بیرون میآیید یا شما را با این خانه میسوزانم. پس درباره این امر به او گفتند: ای ابا حفص! فاطمه در آن خانه است. و او گفت: باشد! و به متنی دیگر در کنز العمّال ۳: ۱۳۹ آمده و گوید: ابن أبی شیبة سند آنرا درست دانسته است. و در آن آمده است که گفت: بخدا سوگند که اگر این گروه در خانه شما گرد آیند، این مانع من نمی شود که در خانه را، چون ایشان را امر نمایم (و اطاعت نکنند)، بر آنها بسوزانم!
[۲]: . و این کردار اوست حال آنکه این شعار مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همواره در گوش ایشان بود که: فاطمه پاره تن من است و هر که او را خشمگین نماید، مرا به خشم آورده است. و به متنی دیگر: هر چه او را ناراحت کند، مرا ناراحت میکند و هر چه او را خشنود سازد، مرا خشنود میسازد. و به متنی سومی: هر چه او را بیازارد مرا میآزارد و هر چه او را رنجور سازد مرا رنجور ساخته است. و به متن چهارمی: فاطمه تکه ای من است، هر چه او را آسوده خاطر سازد، مرا آسوده خاطر نموده و هر چه او را آزرده خاطر کند، مرا آزرده خاطر کرده است. و در متن پنجمی: فاطمه جگرپاره من است هر چه او را دلگیر سازد مرا دلگیر نموده و هر چه او را خرسند سازد، مرا خرسند ساخته است و در متن ششم: هر چه او را شاد کند، مرا شاد کرده است و در متن هفتم: فاطمه این دل و جان من است که در سینهام است، پس هر که او را بیازارد، مرا آزرده است. حدیثی که علامه امینی رحمه الله در الغدیر ۷: ۳۳۱- ۳۳۶، و نیز بصورت اشاره در ۳: ۲۰- ۲۱ از پنجاه و نه روای نقل کرده است. مولف شرح الجامع الصغیر در ۴: ۴۲۱ گفته است: السهیلی بر پایه این حدیث استدلال میکند که هر که زهراء را ناسزا گوید، کافر شده است، چرا که او را به خشم آورده است. و ابن حجر ذکر میکند که در آن بیان حرام بودن آزار هر کسی است که مصطفی بواسطه آزرده شدنش، ناراحت و آزرده گردد. پس او به دست عمر آزرده گشت و بنا به شهادت این حدیث، پیامبر به دست وی آزرده شده است.
کانال "صحیفه فاطمیه" سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/2268332106C5fd4ea9b05