✨💫✨💫✨💫✨
♦ خرید ماشین از نمایندگی از لحاظ شرعی و خمس آن چگونه است؟ ♦
💢سوال :
1⃣ 🔸 آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول را پرداخت میکنیم اشکال شرعی دارد ؟
2⃣ 🔸بر فرض که اشکال نداشته باشه اینم پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت میکنیم و سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط دادیم آیا خمس تعلق میگیره ؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠آیت الله خامنه ای:
1⃣◀ در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد.
2⃣◀ اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد.
💠آیت الله مکارم شیرازی:
1⃣◀ در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد.
2⃣◀ چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم.
💠آیت الله شبیری زنجانی:
1⃣◀ فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است.
2⃣◀ اگر برای تهیه خودر مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد.
💠آیت الله وحید خراسانی:
1⃣◀ پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد.
2⃣◀ به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد.
💠آیت الله فاضل لنکرانی:
1⃣◀ خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است.
2⃣◀ پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده استخمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمیگیرد.
#احکام_معاملات
#پیش_خرید_خودرو
#احکام_خمس
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
استفتا از سایت مراجع عظام
---------------------------
☑️ «و عَلى قائمةِ العَرشِ مَكتوبٌ حَمزةُ أسَدُ الله و أسَدُ رسولِهِ»
🔰 بیان رسول خدا صلیاللهعلیهوآله درباره ی او این است :و عَلى قائمةِ العَرشِ مَكتوبٌ حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ¹.
🔸هم شیرخدا و هم شیر رسولش!
این است مقام او؛
لایدرک ولا یوصف!
📌 ۱.الکافی،ج۱،ص۲۲۴ /بصائرالدرجات،ص۳۴
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۲۷/خرداد/۱۳۹۸
◻️ #کلام_فقیه #حضرت_حمزه
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از جنگ احد و رشادتها و شهادت #حضرت_حمزه_علیه_السلام؛
در قسمتی از فیلم محمد رسول الله(ص)
ساخته مصطفی عقاد
💠 «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(علیهالسلام) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(علیهالسلام) بِکَربَلا»
🔰 عبدالعظیم این است!
مقامش چه مقامی است؟!
🔶 معصوم علیه السلام درمقامش فرمود: مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(علیهالسلام) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(علیهالسلام) بِکَربَلا.¹
🔸 همین قدر بس است زیارت او برابر با زیارت سیدالشهداست.
📌 ۱.مستدرک الوسائل٬ ج ۳، ص ۶۱۶
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۲۷/خرداد/۱۳۹۸
◻️ #کلام_فقیه #حضرت_عبدالعظیم
هدایت شده از 💟 احکام آموزشی صوتی و تصویری 💟
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🔶آموزش احکام نماز / قیام ۲
#موشن_گرافی
🔰#کتاب_مناسبتی🔰
📚عنوان: حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی
✍نویسنده: آیت الله ری شهری
📖موضوع: حضرت عبدالعظیم حسنی
📕تعداد جلد : ۱ جلد
📆به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی
عبدالظیم.pdf
2.18M
🔰#کتاب_مناسبتی🔰
📚عنوان: حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی
✍نویسنده: آیت الله ری شهری
📖موضوع: حضرت عبدالعظیم حسنی
📄تعداد صفحات : ۱۶۷ صفحه
📆به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی
#عبدالعظیم_حسنی
﷽ #معارف_ذکر_های_نماز
🍬 فواید #بسم_الله_الرحمن_الرحیم 🍬
9⃣ نجات از آتش دوزخ
🌻 #رسول_اللّه صلى الله عليه و آله: إذا مَرَّ المُؤمِنُ عَلَى الصِّراطِ فَيَقولُ: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» طَفِئَت لَهَبُ النّيرانِ، و تَقولُ: جُز يا مُؤمِنُ، فَإِنَّ نورَك قَد أطفَأَ لَهَبي!
🌻 #پيامبر_خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه مؤمن بر صراط بگذرد و بگويد: «به نام خداوند مهرگسترِ مهربان»، زبانه آتش خاموش مى شود و مى گويد: عبور كن اى مؤمن! زيرا نور تو، زبانه مرا خاموش كرد!
📚 بحار الأنوار ، ج ۹۲ ، ص ۲۵۸.
👌 کسانی که در دنیا با این ذکر مأنوس باشند در قیامت قادر خواهند بود هنگام عبور از صراط «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویند.
#حدیث
❓❓در تاریخ اسلام لقب سیدالشهداء متعلق به چه کسی است؟
🔰🔰پاسخ:
درتاریخ اسلام دو شخصیت بزرگ با لقب سیدالشهداء شناخته میشوند: حمزةبنعبدالمطلب وحسینبنعلی. روشن است که این لقب به معنای برتری و فضیلت یک شهید بر سایر شهیدان است.
نخستین بار این لقب ازسوی رسولخدا ˆ به حمزةبنعبدالمطلب، عموی پیامبر که در جنگ اُحد به شهادت رسید، عطا شد و از آن پس از حمزه با لقب سیدالشهداء یاد میشد.[۱]
امامان شیعه نیز بر تکرار لقب سیدالشهداء برای حمزةبنعبدالمطلب تأکید میورزیدند و همواره یکی از افتخارات و ارزشهای والای معنوی خاندان رسولخداˆ را، انتسابشان به حمزه سیدالشهداء ذکر میکردند.[۲]
لقب سیدالشهداء برای اباعبدالله الحسین نیز دارای چنین زمینة فکری، معنوی و سیاسی است.
نخستین بار لقب سیدالشهداء کی و از سوی چه کسی به امام حسین† داده شد؟
طبق پارهای ازروایات، لقب سیدالشهداء برای امام حسین نخستین بار از سوی جبرئیل به کار برده شد. پیامبرˆ بارها خبر شهادت امام حسین را که از فرشتگان مقرب الهی دریافت کرده بود، برای مردم به ویژه خواص و یاران نزدیک و برخی خویشان بیان کرده بود.[۳]
ضمن یکی از این روایات، پیامبر از طرف خداوند حسینبنعلی را سیدالشهداء معرفی کرد و فرمود:
انه سیدُالشُّهداء مِن الاوَّلینَ و الاخِرینَ فِی الدُّنیا وَ الاخرةِ ، وَ سیِّد شَبابِ اهلِ الجَنَّةِ مِنَ الخَلْقِ اَجمَعِینَ[۴]؛ «او (حسین) سرور شهیدان از نخستین تا آخرین آنها در دنیا و آخرت است و سرور جوانان همه اهل بهشت است.»
طبق روایت مشهور دیگری که بیشتر منابع آن را نقل کردهاند، رسولخداˆ که به نقل از جبرئیل، از شهادت فرزندش خبر میداد، درضمن دعایی، درخواست مقام سیدالشهدایی برای حسین کرد و از خدا خواست که حسین را از سادات و سرور شهیدان قرار دهد. تعبیر «سادات الشهداء» در این روایت بیانگر همین معنا (سیدالشهداء) است.[۵]
بنابراین لقب سیدالشهداء برای نخستین بار از سوی رسولخداˆ به سبط بزرگوارشان عطا شد و پس از آن سایر امامان بر تکرار آن تأکید کردند. در روایتی، امام علیبنالحسین در بیان فضیلت و قداست سرزمین کربلا بر سایر زمینها به این نکته اشاره میکند که فضیلت کربلا به این است که پیکر پاک سیدالشهداء را در آغوش گرفته است: قال علیبنالحسین اِتَخَذَاللهُ اَرضَ کَربلا حَرَماً آمِناً مُبارَکا .....الَّتی تَضَمَّنَتْ سیدَالشُّهداء و سیدَ شبابِ أهلِ الجَنَّة[۶]: «خداوند زمین کربلا را حرم امن و پر برکت قرار داده ...که سیدالشهداء† و سرور جوانان اهل بهشت را در خود جای داده است.» افزون براین، بر اساس روایات متعدد، امام صادق، امام حسین را سیدالشهداء خوانده است.[۷]
حتی پیش از آن نیز میثم تمّار در سخنانی که با جَبَلة مَکیَّه داشت، این تعبیر را در باره آن حضرت به کار برده است[۸] که نشان میدهد علاوه بر این که افراد نزدیک به اهلبیت از شهادت امام خبر داشتهاند، با لقب سیدالشهداء برای آن حضرت نیز آشنا بودهاند
پس ازآن در روایات فراوانی که ازامام صادق علیه السلام نقل شده بر این لقب شریف تاکید زیادی شده است ودر حقیقت این لقب برای امام حسین (ع) از این دوره رواج فراوان یافته است.
طبق روایتی امام صادق علیه السلام به امسعید اَحمَسِیَّه که مرکبی کرایه کرده بود تا در مدینه بر سر قبور شهدا برود، فرمود: چرا به زیارت سیدالشهداء نمیروی؟. پرسید: سرور شهیدان (سیدالشهداء) کیست؟ فرمود: حسینبنعلی است ... .[۹]
بنابراین لقب سیدالشهداء نخستین بار از سوی رسولخدا (ص) به حضرت حمزةبنعبدالمطلب پس از شهادتش در جنگ اُحد داده شد، و بعد از آن بر اساس روایات متعدد، این لقب از سوی رسولخدا (ص) به حسینبنعلی علیه السلام قبل از شهادتش و هنگام خبر دادن از شهادت وی، عطا شد و عمدتا پس از شهادت مظلومانه آن حضرت درکربلا از سوی امامان شیعه یا صاحب الزمان الغوث و الامان بحق امک فاطمه:
مورد تأکید قرار گرفت و در برخی دعاها و زیارتنامهها تکرار شد تا آنجا که از مشهورترین القاب آن حضرت، لقب سیدالشهداء میباشد.
🌸🌸منابع
[۱] . الإصابة، ج۲، ص۱۰۶. متقی هندی، کنزلالعمال، ج۱۱، ص۶۷۵؛ سیوطی، الدر المنثور، ج۲، ص۹۷.
[۲] .شیخ صدوق، الامالی، مجلس ۳۰، ص۲۲۲؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۲۴؛ شیخ مفید، الإرشاد، ج۱، ص۳۸.
[۳] . ابن قولویه، کاملالزیارات، باب ۲۱، ص ۱۴۲ و ۱۴۸.
[۴] . ابنقولویه، کاملالزیارات، ص۱۴۸؛ مجلسی، بِحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۲۳۸.
[۵] . ابناعثم، کتاب الفتوح، ج۴، ص۳۲۵؛ ابننما، مثیر الاحزان، ص۱۹؛ همو، ذوب النضار، ص۲۱.
[۶] . حر عاملی، وسائلالشیعة، ج۱۰، ص۴۰۳.
[۷] . ابن قولویه قمی، کاملالزیارات، باب ۲۸، ص ۱۸۴ و باب۳۷، ص ۲۱۶ـ ۲۲۰.
[۸]. شیخ صدوق، الامالی، مجلس بیست و هفتم، ص ۱۹۰.
[۹] . ابن قولویه قمی، کاملالزیارات، ص