🔴 زیارت امام حسین(ع) هم حرام، هم واجب، هم مستحب....!
🔹 چیزی در یک زمان حلال است و در زمان دیگر حرام؛ در یک زمان واجب است در زمان دیگر مستحب. از اینجا شما میفهمید چرا اخبار ما متعارض است. مثالی عرض میکنم که آن را از عالم بزرگ مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی- که در مشهد بود- دارم.
🔹 مثلاً شما میبینید که از امام سؤال میکنند که زیارت امام حسین(ع) چطور است؟ میفرماید: مستحب است. از یک امام دیگر یا از همان امام در زمان دیگر همین سؤال را کردهاند؛ گفتهاند واجب است. باز ممکن است یک وقت دیگری سؤال کرده باشند و امام اساساً بیتفاوتی نشان داده باشند: حالا ضرورتی ندارد، میخواهی برو، میخواهی نرو.
🔹 یک آدم ساده میگوید: جوابهای متناقض دادهاند! ولی این تعارض نیست. اینها در شرایط مختلف بیان شده است. گاهی در یک شرایط عادی بوده است. بدیهی است که خود زیارت قبر پیغمبر(ص) و امام و حتی همه اولیاء و انبیاء از باب اینکه خاطره آنها را تجدید میکند، یک عامل تربیتی است و فی حد ذاته یک مستحب است.
🔹 ولی همین مستحب یک وقت حرام میشود، یک وقت واجب. مثلًا در شرایط زمان متوکل قرار میگیرید که سختگیری بسیار شدید است، توطئه است که رسم زیارت امام حسین(ع) باید ور بیفتد. اینجا ائمه(ع) تشخیص میدهند که باید با این کار مبارزه کرد و یک مسئله جدید پیش میآید: مبارزه با طرح خلیفه وقت. در اینجا دستور میدهند: واجب است، واقعاً هم واجب بوده است. [این بحث متاسفانه در آخر جلسه مطرح شده و توضیح حالتی که زیارت حرام میشود ضبط نشده است.]
📒 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۲، ص۲۳(با تلخیص).
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نذورات-محرم
🔴 قسمت سوم
🔶 تکلیف کسی که هزینه مجلس عزاداری را نذر کرده ولی به جهت شرایط موجود امکان برگزاری مجلس نیست⁉️
🛑نشر حداکثری🛑
#بسیار_مهم
#اسلام_آسان
#احکام_نذر
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
19.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎬نمونه ای از #تحریف و #سانسور #مناقب_حضرت_علی در منابع اهل سنت
🔊 #استاد_توحیدی
💥ببینید و انتشار دهید
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ توصیه به خواندن نماز آخر سال قمری
🔹 آیت الله ناصری
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
12.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرسش : آیا بسته شدن بخت برای ازدواج درست است ؟
#پرسش_و_پاسخ. استاد دهنوی
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانستهاند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩ و ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأکید آیتالله مکارم شیرازی به رعایت دستورالعملهای بهداشتی در عزاداریها
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه
توصیه شده توسط حضرت آقا برای دفع بلایا
🎧با نوای حاج محمود کریمی
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
1_137666.pdf
1.76M
#دانلود_کتاب
#شبهای_بی_مهتاب
(خاطرات اسیرآزاد شده ایرانی شهاب الدین شهبازی)
🕊بمناسبت سالروز ورود #آزادگان به میهن اسلامی🕊
✍مولف: محسن کاظمی
📑تعداد صفحات: ۱۱۷ص
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
۲۶ مرداد ۱۳۹۹
❓❓ پرسش
آیا زینب کبری(س)، فرزندانی هم داشت؟ چند نفر از آنان در کربلا به شهادت رسیدند؟
🔰🔰پاسخ اجمالی
الف. فرزندان عبدالله بن جعفر از حضرت زینب(س)
در نام و تعداد فرزندان حضرت زینب(س) اختلاف نظرهایی وجود دارد که به نقلهایی از برخی منابع روایی و تاریخی بسنده میکنیم.
1. پنج فرزند: علی، عون اکبر، عباس، محمد و أم کلثوم.[1]
اما برخی نیز نام مادر محمد را خوصا دختر حفصة بن ثقیف ذکر کردهاند،[2] نه حضرت زینب(س). قدیمیترین منبعی که محمد را فرزند خوصا دختر حفصه میداند؛ «تسمیة من قتل مع الحسین(ع)» نوشته فضیل بن زبیر رسان(قرن دوم) میباشد.[3]
شیخ مفید(م 413ق) درباره شهادت فرزندان عبدالله بن جعفر در کربلا بدون اینکه اشارهای به نام مادرشان نماید، مینویسد: عون و محمد از فرزندان عبدالله به جعفر در کربلا به شهادت رسیدند.[4]
البته بلاذری (م 279ق) در «انساب الاشراف» در بخش فرزندان عبدالله بن جعفر، عون اصغر را از شهدای واقعه حره دانسته و نقلی مطرح میکند که بر اساس آن، عون اکبر نیز در همان واقعه به شهادت رسیده است.[5]
2. پنج فرزند: علی، عون اکبر، جعفر، عباس و أم کلثوم.[6]
3. فضل بن حسن طبرسی(م 548ق): چهار فرزند: علی، جعفر، عون اکبر و أمّ کلثوم.[7]
ب. فرزندان عبدالله بن جعفر از زنان دیگر
بنا بر نقل تاریخ؛ عبدالله بن جعفر از همسران دیگر خود فرزندانی نیز داشته است که برخی از آنها در کربلا حضور داشتند، ولی به شهادت نرسیدند
1. عون اصغر که نام مادرش جمانه دختر مسیب بن نجبه فزاری بود.[8] او در کربلا همراه امام حسین(ع) بود.[9] ولی در واقعه حرّه به شهادت رسید.[10]
2. ابوبکر و عبیدالله؛ که نام مادرشان خوصاء بنت حفصة بود. [11] پس طبق برخی از اقوال اینها برادران محمد بودند.
ج. نتیجهگیری
یک. همانطور که دیدیم؛ در تعداد و نام فرزندان عبدالله بن جعفر از حضرت زینب(س) اختلاف نظر وجود دارد که این موضوع در نقلهای تاریخی، طبیعی است. اما آنچه در آن اتفاق نظر وجود دارد این است که به هر حال؛ دو فرزند عبدالله بن جعفر به نامهای «عون» و «محمد» در کربلا به شهادت رسیدند.[12] که براساس منابع تاریخی؛ نام مادر «عون»، حضرت زینب(س) بود که برخی با نام «عون اکبر» از او یاد میکنند؛ چون عبدالله بن جعفر از جمانه نیز فرزندی با نام عون داشت که از او به «عون اصغر»(کوچک) یاد شده است. و طبق برخی از منابع تاریخی دیگر(که به آن اشاره شد)؛ نام مادر «محمد» نیز حضرت زینب(س) بوده است.
دو. برپایه پژوهش و تحقیق؛ ما در منبعی نیافتیم (حداقل منابعی که در پاورقی ذکر شدهاند) که نام مادر عون اکبر را جمانه ذکر کرده باشند. و اگر - بر فرض - در کتابی نام مادر عون جمانه ذکر شده، مقصود عون اصغر است.
🔰🔰منابع
[1]. کاتب واقدی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 8، ص 340، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق؛ ابن اثیر جزری، علی بن محمد، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج 6، ص 132 – 133، بیروت، دار الفکر، 1409ق؛ سبط بن جوزی، تذکرة الخواص من الأمة فی ذکر خصائص الأئمة، ص 175، قم، منشورات الشریف الرضی، چاپ اول، 1418ق.
[2]. أبو الفرج اصفهانی، على بن حسین، مقاتل الطالبیین، ص 95، بیروت، دار المعرفة، بیتا.
[3]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 151، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ دوم، 1406ق.
[4]. «تسمیة من شهد مع الحسین بن علی(ع) بکربلاء ... وَ عَوْنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ»؛ مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ نیز ر.ک: مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 68 - 69، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[5]. «و الحسن، و عون الأصغر، قتل یوم الحرة- و یقال: بل قتل الأکبر و أمهما جمانة بنت المسیب الفزاریة»؛ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق: زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 2، ص 68، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق.
[6]. أنساب الأشراف، ج 2، ص 67.
[7]. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج 1، ص 396، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1417ق.
[8]. أنساب الأشراف، ج 2، ص 68؛ أبو حاتم تمیمی، السیرة النبویة و أخبار الخلفاء، ج 2، ص 559، بیروت، الکتب الثقافیة، چاپ سوم، 1417ق؛ تذکرة الخواص، ص 175.
[9]. تذکرة الخواص، ص 175.
[10]. أنساب الأشراف، ج 2، ص 68.
[11]. تذکرة الخواص، ص 175.
[12]. برای نمونه ر. ک: تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 150؛ مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، ص 83، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ إعلام الورى بأعلام الهدی، ج 1، ص 465؛ الطبقات الکبرى، ج 10، ص 477؛ ابن اعثم کوفی، احمد بن اعثم، الفتوح، تحقیق: شیری، علی، ج 5، ص 111، بیروت، دار الاضواء، 1411ق؛ تذکرة الخواص، ص 229.
۲۶ مرداد ۱۳۹۹