eitaa logo
ٱنتظار١٤
615 دنبال‌کننده
232 عکس
173 ویدیو
179 فایل
به کانال " ٱنتظار١٤ " خوش آمدید. اینجا مطالب و مباحثی منظم یا پراکنده در علوم انسانی و علوم اسلامی است که درحد فرصت روزانه بارگزاری می‌شود ان‌شاءالله مفید باشد. ارتباط مستقیم(+تبادل،تبلیغ،هدیه): @Entezaar14 انتقادات و پیشنهادات: daigo.ir/pm/Um3IF2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی بخش مقدماتی جلسه دوم: حقیقت انقلاب ۱ ردپای انبیا در تاریخ نگاری ها ناکارآمدی الگوهای رایج انقلاب پژوهی در تحلیل انقلاب اسلامی ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با انقلابهای دیگر تعبیر میشل فوکو درباره انقلاب اسلامی ایران دو آبشخور اصلی انقلاب اسلامی عقبه حوزوی انقلاب اسلامی سه انتخاب مهم تاریخی ملت ایران انقلاب اسلامی، بازگشتی به اسلام و تشیع غفلت جامعه شناسی از سه انتخاب تاریخی ملت ایران @sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش چهارم از نظر شهید تاریخ گذشته و حال نشان می دهد تفکیک علم و ایمان نتایج فاجعه بار به وجود میاره ... ایمان بدون علم 🔚جمودها و تعصب ها و ... علم بدون ایمان🔚تمام قدرت علمی صرف خودخواهی‏ها و خودپرستی‏‌ها، افزون‏‌طلبی‌‏ها، برتری‏‌طلبی‏‌ها، استثمارها، استعبادها، نیرنگها و نیرنگبازی‌‏ها دو سه قرن گذشته را می‌توان دوره پرستش علم و گریز از ایمان دانست. برتراند راسل با آنکه گرایشهای مادی دارد اعتراف می‌کند که: کاری که منظور آن فقط درآمد باشد، نتیجه مفیدی بار نخواهد آورد. برای چنین نتیجه‌ای باید کاری پیشه کرد که در آن «ایمان» به یک فرد، به یک مرام، به یک غایت نهفته باشد . امروز ماتریالیستها هم ناچارند مدعی شوند که ما از جنبه فلسفی، ماتریالیست و از جنبه اخلاقی، ایده‌‏آلیست می‌باشیم؛ یعنی از جنبه نظری، مادی و از جنبه عملی و آرمانی، معنوی هستیم‏. ایمان مذهبی‏ از مباحث پیش روشن شد که انسان نمی‌تواند بدون داشتن ایده و آرمان و ایمان، زندگی سالم داشته باشد و یا کاری مفید و ثمربخش برای بشریت و تمدن بشری انجام دهد. انسانِ فاقد هرگونه ایده و ایمان، یا به صورت موجودی غرق در خودخواهی درمی‌آید و انسان دائماً با مسائل اخلاقی و اجتماعی برخورد می‌‏نماید و ناچار باید عکس‌‏العمل خاصی در برابر این‏گونه مسائل نشان بدهد . انسان اگر به مکتب و عقیده و ایمانی پیوسته باشد تکلیفش روشن است. تنها ایمان مذهبی قادر است انسان را به صورت یک «مؤمن» واقعی درآورد؛ هم خودخواهی و خودپرستی را تحت‌‏الشعاع ایمان و عقیده و مسلک قرار دهد، و هم نوعی «تعبّد» و «تسلیم» در فرد ایجاد کند. تنها نیروی مذهبی است که قادر است به ایده‌ها تقدس ببخشد و حکم آنها را در کمال قدرت بر انسان جاری سازد. تفاوت یک ایده مذهبی و غیرمذهبی این است که آنجا که پای عقیده مذهبی به میان آید و به ایده قداست ببخشد، فداکاریها از روی کمال رضایت و به طور طبیعی صورت می‌گیرد. فرق است میان کاری که از روی رضا و ایمان صورت گیرد که نوعی انتخاب است، با کاری که تحت تأثیر عقده‌ها و فشارهای ناراحت‌کننده درونی صورت می‌گیرد که نوعی انفجار است. ثانیاً اگر جهان‏‌بینی انسان صرفاً جهان‌‏بینی مادی و بر اساس انحصار واقعیت در محسوسات باشد، هرگونه ایده‏‌پرستی و آرمان‏خواهی اجتماعی و انسانی برخلاف واقعیات محسوسی است که انسان در آن هنگام در روابط خود با جهان احساس می‌کند. آنچه نتیجه جهان‏‌بینی حسی است خودپرستی است نه ایده‏پرستی. ایمان مذهبی تنها یک سلسله تکالیف برای انسان علی‏رغم تمایلات طبیعی تعیین نمی‌کند، بلکه قیافه جهان را در نظر انسان تغییر می‌دهد؛ عناصری علاوه بر عناصر محسوس، در ساختمان جهان ارائه می‌دهد؛ جهان خشک و سرد مکانیکی و مادی را به جهانی جاندار و ذی‏شعور و آگاه تبدیل می‌کند. ایمان مذهبی تلقی انسان را نسبت به جهان و خلقت دگرگون می‌سازد. اریک فروم می‌گوید: هیچ کس نیست که نسبت به دینی نیازمند نباشد و حدودی برای جهت‌‏یابی و موضوعی برای دلبستگی خویش نخواهد. او خود ممکن است از مجموعه معتقَداتش به عنوان دین، ممتاز از عقاید غیردینی آگاه نباشد، و ممکن است برعکس، فکر کند که هیچ دینی ندارد و معنای دلبستگی خود را به غایاتی ظاهراً غیردینی مانند قدرت و پول یا کامیابی، فقط نشانه علاقه به امور عملی و موافق مصلحت بداند. مسئله‌ بر سر این نیست که انسان دین دارد یا ندارد، بلکه این است که کدام «دین» را دارد. مقصود این روان‏شناس این است که انسان، بدون تقدیس و بدون پرستش نمی‌تواند زندگی کند؛ فرضاً خدای یگانه را نشناسد و نپرستد، چیزی دیگر را به عنوان حقیقت برتر خواهد ساخت و او را موضوع ایمان و پرستش خود قرار خواهد داد. قرآن کریم اولین کتابی است که اولاً در کمال صراحت، ایمان مذهبی را نوعی هماهنگی با دستگاه آفرینش خوانده است: أَ فَغَیرَ دِینِ اللهِ یبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ . آیا چیز دیگری جز دین خدا را جستجو می‌کنند و حال آنکه هرکه در آسمانها و زمین است سر بر فرمان اوست. و ثانیاً ایمان مذهبی را جزء سرشت انسانها معرفی کرده است: فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها . حق‏گرایانه روی خود را به سوی دین کن، همان که سرشت خدایی است که مردم را بر آن سرشته است. @sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش پنجم آثار و فواید ایمان‏ هرچند از آنچه تاکنون گفتیم تا حدی آثار ایمان مذهبی روشن گشت، برای اینکه بهتر با آثار نیک این «سرمایه پر ارزش زندگی» و این «مُلک معنوی» آشنا بشویم، مستقلاً این بحث را طرح و عنوان می‏نماییم. تولستوی نویسنده متفکر روسی می‌گوید: ایمان آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند . اینک آثار ایمان مذهبی را در این سه بخش توضیح می‌دهیم: الف. بهجت و انبساط اولین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجت‏‌زایی و انبساط‌ ‌‌آفرینی، «خوش‌بینی» است؛ خوش‌بینی به جهان و خلقت و هستی. ایمان مذهبی از آن جهت که تلقی انسان را نسبت به جهانْ شکل خاص می‌دهد، به این نحو که آفرینش را هدفدار و هدف را خیر و تکامل و سعادت معرفی می‌کند، طبعاً دید انسان را نسبت به نظام کلی هستی و قوانین حاکم بر آن خوشبینانه می‌سازد. حالت فرد با ایمان در کشور هستی، مانند حالت فردی است که در کشوری زندگی می‌کند که قوانین و تشکیلات و نظامات آن کشور را صحیح و عادلانه می‌داند، به حسن‏ نیت گردانندگان اصلی کشور نیز ایمان دارد و قهراً زمینه ترقی و تعالی را برای خودش و همه افراد دیگر فراهم می‌بیند و معتقد است که تنها چیزی که ممکن است موجب عقب‏‌ماندگی او بشود تنبلی و بی‏‌تجربگی خود او و انسانهایی مانند اوست که مانند او مکلّف و مسئول‏‌اند. از نظر چنین شخصی، مسئول عقب‌‏ماندگی او خودش است نه تشکیلات و نظامات کشور، و هر نقصی وجود دارد از آنجاست که او و امثال او وظیفه و مسئولیت خویش را انجام نداده‌اند. اما یک فرد بی‏‌ایمان در کشور هستی، مانند فردی است که در کشوری زندگی می‌کند که قوانین و تشکیلات و تأسیسات کشور را فاسد و ظالمانه می‌داند و از قبول آنها هم چاره‏‌ای ندارد. درون چنین فردی همواره پر از عقده و کینه است. دومین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجت‌‏زایی و انبساط آفرینی، «روشن‌دلی» است. سومین اثر ایمان مذهبی از نظر تولید بهجت و انبساط، «امیدواری» به نتیجه خوب تلاش خوب است. چهارمین اثر ایمان مذهبی از نظرگاه بهجت و انبساط، «آرامش خاطر» است. ایمان مذهبی به حکم اینکه به انسان که یک طرف معامله است، نسبت به جهان که طرف دیگر معامله است، اعتماد و اطمینان می‌‏بخشد، دلهره و نگرانی نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان زایل می‌سازد و به جای آن به او آرامش خاطر می‌دهد. این است که می‌گوییم یکی از آثار ایمان مذهبی آرامش خاطر است. یکی دیگر از آثار ایمان مذهبی از جنبه انبساطبخشی، برخورداری بیشتر از یک سلسله لذتهاست که «لذت معنوی» نامیده می‌شود. انسان دوگونه لذت دارد: لذت های مادی و معنوی در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان حلاوتی دارد فوق همه حلاوتها. لذت معنوی آنگاه مضاعف می‌شود که کارهایی از قبیل کسب علم، احسان، خدمت، موفقیت و پیروزی، از حس دینی ناشی گردد و برای خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد. @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی بخش مقدماتی جلسه سوم: حقیقت انقلاب ۲ جریان نخبه پروری بشر که مادیگرایان روایتش نمیکنند تفسیر اصیل از انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی یک سخن نو اندیشه انقلاب اسلامی، جامعترین تفسیر از قرآن انقلاب اسلامی، بندگی گشترده خداوند متعال هدایای انقلاب اسلامی به ملت ایران بازگشت عزت به ملت ایران بعد از مقطع طولانی مدت ذلت چالش کارشناسی و مدیریتی بعد از انقلاب @sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش پنجم قسمت دوم ص۴۳تا۴۵ ب. نقش ایمان در بهبود روابط اجتماعی‏ انسان مانند برخی از جانداران دیگر، اجتماعی آفریده شده است. فرد به تنهایی قادر نیست نیازهای خویش را برطرف سازد. انسان نیازهایش اجتماعی است بدون آنکه چنان غرایزی بر او حکومت کند. غرایز اجتماعی انسان به صورت یک سلسله «تقاضا» در باطن انسان وجود دارد که در سایه تعلیم و تربیت باید پرورش یابد. زندگی سالم اجتماعی آن است که افراد قوانین و حدود و حقوق یکدیگر را محترم شمارند، عدالت را امری مقدس به حساب آورند، به یکدیگر مهر بورزند. انچه همه افراد را مانند اعضای یک پیکر به هم پیوند می‌دهد و متحد می‌کند، ایمان مذهبی است. @sajjadmirzaei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 دعای روز اول ماه رمضان خدایا مرا از خواب غفلت بیدار کن @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی و تشکر از لطف شما قبلا اعلام کردیم که گذاشتن خلاصه های کتابهای شهید مطهری در جلدهای دوم، چهارم، سوم و اول مجموعه آثار جزو برنامه های این کانال هست ان شاء الله. شما همراهان گرامی میتوانید هرگونه انتقاد و پیشنهاد درباره رویه و مطالب کانال را به این لینک بفرستید.👇🏻👇🏻👇🏻 http://b2n.ir/r01187 @sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش پنجم قسمت سوم ص ۴۵ تا ۴۶ ج .کاهش ناراحتیها زندگی بشر خواه‏‌ناخواه همچنان که خوشی‌ها، شیرینی‌ها، به دست‌‏آوردنها و کامیابی‌ها دارد، رنجها، مصائب، شکستها، از دست دادنها، تلخی‌ها و ناکامی‌ها دارد. بسیاری از آنها قابل پیشگیری یا برطرف کردن است هرچند پس از تلاش زیاد. بدیهی است که بشر موظف است با طبیعت پنجه نرم کند، تلخی‌ها را تبدیل به شیرینی نماید؛ اما پاره‏ای از حوادث جهان قابل پیشگیری و یا برطرف ساختن نیست. مثلاً پیری. ایمان مذهبی در انسان نیروی مقاومت می‌آفریند و تلخی‌ها را شیرین می‌گرداند. انسان با ایمان می‌داند هرچیزی در جهان حساب معینی دارد قیافه مرگ در چشم فرد با ایمان با آنچه در چشم فرد بی‏‌ایمان می‏‌نماید، عوض می‌شود. از نظر چنین فردی، دیگر مرگ، نیستی و فنا نیست، انتقال از دنیایی فانی و گذرا به دنیایی باقی و پایدار، و از جهانی کوچکتر به جهانی بزرگتر است؛ مرگ، منتقل شدن از جهان عمل و کشت است به جهان نتیجه و محصول. از این رو چنین فردی نگرانی‌های خویش را از مرگ با کوشش در کارهای نیک که در زبان دین «عمل صالح» نامیده می‌شود برطرف می‌سازد. از نظر روان‏شناسان، مسلّم و قطعی است که اکثر بیماریهای روانی که ناشی از ناراحتی‌های روحی و تلخی‌های زندگی است، در میان افراد غیرمذهبی دیده می‌شود. افراد مذهبی به هر نسبت که ایمان قوی و محکم داشته باشند از این بیماریها مصون‏‌ترند. @sajjadmirzaei_ir
سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی و تشکر از لطف شما بطور کلی در موقعیتی بنام ماه مبارک رمضان هرگونه فعالیت علمی و فرهنگی و آموزشی و پژوهشی موضوعیت دارد و حتی جزو اعمال شب قدر بحث مذاکره و مباحثه علمی را داریم. بنابراین اصل این موضوع در اختیار شماست. اما بطور مشخص ناظر به فضای ماه رمضان که هم متناسب با فضای ماه مبارک یعنی ماه نزول قرآن کریم باشد و هم طعمی از اندیشه انقلاب اسلامی را بچشیم، شخصا کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را پیشنهاد می‌کنم. شما همراهان گرامی میتوانید هرگونه انتقاد و پیشنهاد درباره رویه و مطالب کانال را به این لینک بفرستید.👇🏻👇🏻👇🏻 http://b2n.ir/r01187 @sajjadmirzaei_ir
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن این کتاب حاصل سخنرانیهای مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی در مسجد امام حسن مجتبی ع مشهد مقدس می باشد. اصل این مباحث در ۲۸ جلسه و در قالب فصل های ایمان، توحید، نبوت و ولایت ایراد شده ولی برای ایراد مباحث معاد فرصت پیش نیامده بود. در سالهای اخیر، نشر معارف و مرکز رشد دانشگاه امام صادق ع طی همکاری مشترک، با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری سخنرانیهای ایراد نشده فصل معاد را بنوعی بازسازی کردند و طی چهار جلسه در قالب کتابی آماده کردند. اصل سخنرانیهای مقام معظم رهبری برای استفاده شما همراهان گرامی بارگزاری شده و ان شاء الله با محتواهای متنوع دیگری در خدمت شما خواهیم بود. سخنرانی های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن شرح تصویری کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ تهیه شده توسطه موسسه انقلاب اسلامی جلسات خلاصه شده سخنرانیهای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن منتخباتی موضوعی از مباحث سخنرانی های طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جستارهایی در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن محتواهای فصل معاد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن دوره ها و محتواهای تامینی و تولیدی تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن«بزودی» @sajjadmirzaei_ir
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن+صوت.pdf
16.45M
فایل تعاملی متن کامل کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن منتشرشده توسط صهبا @sajjadmirzaei_ir
TarhKoli_Ketabcheh.pdf
2.05M
کتابچه پایه‌های فکری نظام اسلامی منتشرشده توسط KHAMENEI.IR @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی بخش مقدماتی جلسه ۴: پیچ تاریخی عصر جدید عالم جابجایی تعاریف زیرساختی عصر خمینی ویژگی های عصر خمینی پیچ تاریخی دلایل و شواهد پیچ تاریخی @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانیهای طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن منتشرشده توسط صهبا فصل ایمان جلسه اول: ایمان ۱ @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمع بندی مختصر جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بخش اول: ایمان جلسه اول: ایمان ۱ @sajjadmirzaei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖼 دعای روز دوم ماه رمضان خدایا مرا از خشم دور کن @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش ششم ص ۴۷ تا ۴۹ مکتب، ایدئولوژی‏ مکتب یا ایدئولوژی چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ چه ضرورتی است که انسان به عنوان یک فرد و یا به عنوان عضو یک جامعه پیرو یک مکتب باشد و به یک ایدئولوژی بپیوندد و ایمان داشته باشد؟ آیا وجود یک ایدئولوژی برای فرد یا جامعه انسان ضروری است؟ مقدمه‌ای اینجا لازم است. فعالیتهای انسان دوگونه است: التذاذی و تدبیری فعالیتهای التذاذی همان فعالیتهای ساده‌ای است که انسان تحت تأثیر مستقیم غریزه و طبیعت و یا عادت برای رسیدن به یک لذت و یا فرار از یک رنج انجام می‌دهد؛ مثلاً تشنه‌ می‌شود فعالیتهای تدبیری کارهایی است که خودِ آن کارها جاذبه یا دافعه‏ای ندارند و غریزه و طبیعت، انسان را به سوی آن کارها نمی‌کشاند و یا از آنها دور نمی‌سازد، انسان به حکم عقل و اراده به خاطر مصلحتی که در آنها نهفته است و یا در ترک آنها می‌بیند آنها را انجام می‌دهد یا ترک می‌کند؛ یعنی علت غایی و نیروی محرک و برانگیزاننده انسان مصلحت است. کارهای مصلحتی در اثر دوردست بودن نتیجه، لذت‏‌آور و بهجت‌‏زا نیستند، اما رضایت‏‌بخش هستند. رضایت و کراهت و آرزو در قلمرو معقولات و در حوزه تفکرات بشر واقع‏اند، نه در حوزه حواس و ادراکات حسی او. انسان هر اندازه از ناحیه عقل و اراده تکامل‏‌یافته‌‏تر باشد، فعالیتهایش بیشتر تدبیری است تا التذاذی، و هر اندازه به افق حیوانیت نزدیکتر باشد، فعالیت‌هایش بیشتر التذاذی است تا تدبیری، زیرا فعالیت حیوان همه التذاذی است @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی بخش مقدماتی جلسه ۵: جایگاه ایران لزوم درک پیچ تاریخی توسط مردم و خصوصا نخبگان ایران جایگاه ایران در پیچ تاریخی دلایل جایگاه داشتن ایران در پیچ تاریخی وظایف ایران در پیچ تاریخی @sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانیهای طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن منتشرشده توسط صهبا فصل ایمان جلسه دوم: ایمان 2 @sajjadmirzaei_ir