بازنشر تدریس کتاب فلسفه اخلاق (کتاب چهارم از کتابهای ششگانه طرح ولایت) توسط استاد محترم حجة الاسلام دکتر مجتبی مصباح
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #فلسفه_اخلاق #مجتبی_مصباح
@sajjadmirzaei_ir
بازنشر تدریس مختصر کتاب فلسفه اخلاق براساس فصل چهارم کتاب بنیادی ترین اندیشه ها توسط استاد محترم حجة الاسلام دکتر مجتبی مصباح
🎬پیوندهای آپارات جلسات
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فلسفه_اخلاق #مجتبی_مصباح
@sajjadmirzaei_ir
بازنشر تدریس کتاب فلسفه حقوق (کتاب پنجم از کتابهای ششگانه طرح ولایت) توسط استاد محترم حجة الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #فلسفه_حقوق #محمدرضا_کدخدایی
@sajjadmirzaei_ir
بازنشر تدریس مختصر کتاب فلسفه حقوق براساس فصل پنجم کتاب بنیادی ترین اندیشه ها توسط استاد محترم حجة الاسلام دکتر امینرضا عابدینژاد داورانی
🎬پیوندهای آپارات جلسات
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فلسفه_حقوق #امینرضا_عابدینژاد_داورانی
@sajjadmirzaei_ir
مجموعه محتواهای جانبی کتاب فلسفه حقوق:
تبیین طرح ولایت حجة الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده اول
جمع بندی فلسفه حقوق حجة الاسلام دکتر سیدمصطفی حسینینسب
مذاکره فلسفه حقوق حجة الاسلام دکتر مسعود راعی
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #فلسفه_حقوق #محمدرضا_باقرزاده_اول #سیدمصطفی_حسینینسب #مسعود_راعی
@sajjadmirzaei_ir
بازنشر تدریس کتاب فلسفه سیاست (کتاب ششم از کتابهای ششگانه طرح ولایت) توسط استاد محترم حجة الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #فلسفه_سیاست #مهدی_ابوطالبی
@sajjadmirzaei_ir
بازنشر تدریس مختصر کتاب فلسفه سیاست براساس فصل ششم کتاب بنیادی ترین اندیشه ها توسط استاد محترم حجة الاسلام دکتر مهدی امیدی نقلبری
🎬پیوندهای آپارات جلسات
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
جلسه شانزدهم
جلسه هفدهم
جلسه هجدهم
#علامه_مصباح #طرح_ولایت #بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فلسفه_سیاست #مهدی_امیدی_نقلبری
@sajjadmirzaei_ir
بارگزاری محتواهای اصلی طرح ولایت به اتمام رسید
الحمدلله رب العالمین
#علامه_مصباح #طرح_ولایت
@sajjadmirzaei_ir
سلام و عرض ادب خدمت مخاطبین و همراهان محترم
الحمدلله امروز بارگزاری محتواهای طرح ولایت به اتمام رسید و ان شاء الله برای شما مفید باشد.
چند نکته:
۱-هرگونه تغییر و بروزرسانی در محتواهای طرح ولایت ان شاء الله به اطلاع شما خواهد رسید.
۲-ان شاء الله در روزهای پیشرو در ادامه روند کانال درحد فرصت با محتواهای دیگری درخدمت شما خواهیم بود که متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
۳-از طریق اینجا مستقیما درحد فرصت پاسخگوی شما خواهم بود. درباره امور تبادل و تبلیغ از همین طریق پاسخگو هستم.
۴-هرگونه انتقاد، پیشنهاد، سوال و... ناظر به روند و مطالب کانال ازجمله سوالات و شبهات ناظر به محتواهایی مثل دروس طرح ولایت را از طریق اینجا دریافت میکنم.
اعیاد شعبانیه و پیشاپیش آغاز سال جدید بر شما مبارک باشد.
✍🏻سجاد میرزائی
#علامه_مصباح #طرح_ولایت
@sajjadmirzaei_ir
قابل توجه مخاطبان و همراهان محترم که
۱-طرح ولایت شرکت کردند چه حضوری چه مجازی چه برگزار شده توسط هر مجموعه ای
۲-از طریق کانال ما مطالب طرح ولایت را دنبال کردند یا می کنند
۳-یا بهرشکلی با محتواهای طرح ولایت چه کتابهای آن چه تدریسهای آن درفضای مجازی سر و کار داشتند یا دارند
لطفا از دو طریق شناس و ناشناس تجربیات و خاطرات و... خود را در اختیار ما بگذارند.
#علامه_مصباح #طرح_ولایت
@sajjadmirzaei_ir
سلام و عرض ادب خدمت مخاطبین و همراهان گرامی خصوصا بزرگوارانی که جدیدا به ما پیوستند.
از امروز با سه موضوع درخدمت شما خواهیم بود ان شاء الله
۱:بحثی تازه از مبانی انقلاب اسلامی بصورت صوتی و مکتوب
۲:آغاز بارگزاری خلاصه هایی حساب شده و منسجم از آثار بزرگان متفکر انقلاب اسلامی
۳:ادامه یادداشتهایی که در ابتدای شروع بکار کانال مقداری از آنها را گذاشتیم.
ضمن آنکه هرگونه بروزرسانی در محتواهای طرح ولایت به اطلاع شما خواهد رسید.
#مبانی_انقلاب #اندیشه_ناب #کشکول #طرح_ولایت
@sajjadmirzaei_ir
خوانشی از اندیشه ناب انقلاب اسلامی ایران
ان شاء الله قرار است با هشتگ #اندیشه_ناب بر سر سفره بزرگان متفکر انقلاب اسلامی بنشینیم.
فعلا برای شروع کتابهای زیر مدنظر ماست و بعد از این سراغ کتابهای دیگری خواهیم رفت ان شاء الله
در زمینه اندیشه مقام معظم رهبری، کتابهای:
فلسفه انقلابی بودن
آتش به اختیار
منافع ملی هویت ملی
انقلاب عقلانی
چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی
ایران ساخت
باغبانی فرهنگ
سیاست
دشمن شناسی
معارف انقلاب اسلامی
هندسه انقلاب اسلامی
امین و زبان ادب پارسی
عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی
با هشتگ #اندیشه_رهبری
در زمینه اندیشه شهید مطهری، کتابهای:
مجموعه آثار (۲): مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی
انسان و ایمان
مجموعه آثار (۴)و (۳)و (۱)
با هشتگ #اندیشه_مطهری
در زمینه اندیشه آیت الله مصباح، کتابهای:
حکیمانه ترین حکومت
کاوشی در نظریه ولایت فقیه
تهاجم فرهنگی
بزرگترین فریضه
اصلاحات ریشه ها و تیشه ها
انسان شناسی در قرآن
تعدد قرائت ها
رابطه علم و دین
نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
نظریه سیاسی اسلام
جامعه و تاریخ از نگاه قرآن
با هشتگ #اندیشه_مصباح
#اندیشه_ناب #اندیشه_رهبری #اندیشه_مطهری #اندیشه_مصباح
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش یک
انسان نوعی حیوان هست اما تفاوت عمده و اساسیش در دو ناحیه بینش ها و گرایش ها هست
شعاع آگاهی و سطح خواسته حیوان
آگاهی حیوان از جهان تنها به وسیله حواس ظاهره است؛ از این رو سطحی و ظاهری است، به درون و روابط درونی اشیاء نفوذ نمیکند؛ ثانیاً فردی و جزئی است، از کلّیت و عمومیت برخوردار نیست؛ ثالثاً منطقهای است، محدود به محیط زیست حیوان است و به خارج محیط زیست او راه پیدا نمیکند؛ رابعاً حالی است، یعنی بسته به زمان حال است، از گذشته و آینده بریده است. حیوان نه از تاریخ خود یا جهان آگاه است و نه درباره آینده میاندیشد و نه تلاشش به آینده تعلق دارد.
حیوان از نظر آگاهی هرگز از چهارچوب ظواهر، فردیت و جزئیت، محیط زیست و زمان حال خارج نمیگردد؛ در این چهار زندان برای همیشه محبوس است و اگر احیاناً خارج شود، نه آگاهانه و از روی شعور و انتخاب است بلکه تحت تسخیر اجباری طبیعت و به صورت غریزه و ناآگاهانه و غیرشاعرانه است.
سطح خواستهها و مطلوبهای حیوان، مانند شعاع شناخت و آگاهیاش از جهان، در محدودهای خاص است. اولاً مادی است، از حدود خوردن و آشامیدن و خوابیدن و بازی کردن و خانه و لانه گرفتن و استفاده از جنس مخالف بالاتر نمیرود. برای حیوان، خواسته ومطلوب معنوی، ارزش اخلاقی و غیره مطرح نیست. ثانیاً شخصی و فردی است، مربوط است به خودش و حداکثر به جفت و فرزندش. ثالثاً منطقهای است، مربوط است به محیط زیست خودش. رابعاً حالی است و به زمان حال تعلق دارد. یعنی همان محدودیتهایی که بُعد ادراکی وجود حیوان دارد، بُعد خواهشها و گرایشهای وجودش دارد. حیوان از این نظر نیز در محدوده خاصی زندانی است.
حیوان اگر هدفی را تعقیب کند و به سوی غایتی حرکت کند که از این محدوده خارج باشد، مثلاً به نوع تعلق داشته باشد نه به فرد، به آینده تعلق داشته باشد نه به حال- مانند آنچه در بعضی حیوانات اجتماعی از قبیل زنبور عسل مشاهده میشود- ناآگاهانه و به حکم غریزه و فرمان مستقیم نیرویی است که او را آفریده و جهان را تدبیر میکند.
شعاع آگاهی و سطح خواسته انسان
قلمرو انسان، چه در ناحیه آگاهیها و بینشها و شناختها و چه در ناحیه خواستهها و
مطلوبها، بسی وسیعتر و گستردهتر و متعالیتر است.
آگاهی انسان و شناخت او، از ظواهر اشیاء و پدیدهها عبور میکند و تا درون ذات و ماهیت آنها و روابط و وابستگیهای آنها و ضرورتهای حاکم بر آنها نفوذ مینماید. آگاهی انسان نه در محدوده منطقه و مکان، زندانی میماند و نه زنجیره زمان آن را در قید و بند نگه میدارد؛ هم مکان را درمینوردد و هم زمان را.
از این رو، هم به ماورای محیط زیست خویش آگاهی پیدا میکند تا آنجا که دست به شناخت کرات دیگر مییازد، و هم بر گذشته و آینده خویش وقوف مییابد، تاریخ گذشته خویش و جهان یعنی تاریخ زمین، آسمان، کوهها، دریاها، گیاهان و جانداران دیگر را کشف میکند و درباره آینده تا افق های دوردست میاندیشد.
بالاتر اینکه انسان اندیشه خویش را درباره بینهایتها و جاودانگیها به جولان میآورد و به برخی بینهایتها و جاودانگیها شناخت پیدا میکند. آدمی از شناخت فردیت و جزئیت پا فراتر مینهد، قوانین کلی و حقایق عمومی و فراگیرنده جهان را کشف میکند و به این وسیله تسلط خویش را بر طبیعت مستقر میسازد.
انسان از نظر خواستهها و مطلوبها نیز میتواند سطح والایی داشته باشد. انسان موجودی است ارزشجو، آرمانخواه و کمال مطلوبخواه؛ آرمانهایی را جستجو میکند که مادی و از نوع سود نیست؛ آرمانهایی که تنها به خودش و حداکثر همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعهای خاص از زمان محدود نمیگردد.
انسان آنچنان آرمانپرست است که احیاناً ارزش عقیده و آرمانش فوق همه ارزشهای دیگر قرار میگیرد؛ آسایش و خدمت به انسانها از آسایش خودش با اهمیتتر میگردد؛ خاری که در پای دیگران فرو برود مثل این است که در پا بلکه چشم خودش فرو رفته باشد؛ با دیگران همدرد میشود؛ از شادی دیگران شاد و از اندوه آنان اندوهگین میگردد؛ به عقیده و آرمان مقدس خود آنچنان دلبستگی پیدا میکند که منافع خود، بلکه حیات و هستی خود را به سهولت فدای آن مینماید.
جنبه انسانی تمدن بشری که روح تمدن به شمار میرود، مولود این گونه احساسها و خواستههای بشری است.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
مسئله مهم ما بزرگ شدگان و پرورش یافتگان در زیر سایه نظام ولایی، بی اطلاعی یا کم اطلاعی از مبانی نظری ای است که بر آن اساس این انقلاب بنیان نهاده شده و تاکنون ادامه یافته است.
ان شاء الله طی جلساتی کوتاه با بحثی از مبانی انقلاب اسلامی در خدمت شما خواهیم بود با هشتگ #مبانی_انقلاب
این بحث براساس آموخته هایی هرچند اندک است که از محضر استاد معظم و محترم حجة الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی دریافت کرده ایم. ایشان شخصیتی هستند که عمیق ترین مباحث فلسفی و کلامی و عرفانی را به مبانی و راهبردهای انقلاب اسلامی امتداد بخشیدند
ان شاء الله بصورت جلسات صوتی درخدمت شما خواهیم بود.
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
جلسه مقدماتی
تبیین، راهبرد اساسی پیشبرد انقلاب اسلامی
تفاوت تبیین و پروپاگاندا
ضرورت برانگیختن فطرت و اراده انسانی
تبیین زمینه ساز قیام مردم برای تحقق اسلام
ترک جهاد تبیین عامل شکست در جنگ نرم
ضرورت تبیین مبانی انقلاب و روایت انقلاب
ضرورت ساخت کادری مجهز به مبانی انقلاب و روایت انقلاب برای جهاد تبیین
سرفصلهای کلی این بحث
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
توضیحی درباره انتشار یادداشتهای اینجانب در کانال
در بدو شروع فعالیت کانال، مقداری قابل توجه از سوابق یادداشت نویسی خودم در محیط #اینستاگرام یا در رسانه تحلیلی تصویری #بهمن و جاهای دیگر را بعلت پراکندگی و عدم انسجام موضوعی با هشتگ #کشکول منتشر کردم. انشاءالله روزی همه این یادداشتها تبدیل به مطالبی منظم و منسجم شود.
حال انشاءالله هرازچندگاهی برحسب فرصت و توان محدود، یادداشتهای دیگری از خودم را در کنار رویه معمول کانال، بازنشر میکنم.
لازم به ذکر است که هرگونه یادداشت نویسی جدید یا تولید محتوای جدید که ارتباطی با بنده داشته باشد از طریق همین کانال اطلاعرسانی خواهد شد.
✍🏻سجاد میرزائی
#کشکول #اینستاگرام #بهمن
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش دوم
آیا انسانیت روبناست؟
دانستیم که انسان، نوعی حیوان است؛ از این رو مشترکات زیادی با سایر جانداران دارد. در عین حال یک سلسله امتیازات اساسی، او را از سایر جانداران متمایز ساخته است.
وجوه مشترک انسان با حیوان و وجوه امتیاز او از حیوان سبب شده که انسان دارای دو زندگی باشد: زندگی حیوانی و زندگی انسانی، و به تعبیر دیگر زندگی مادی و زندگی فرهنگی.
آیا زندگی مادی زیربنا و زندگی فرهنگی روبناست؟ آیا حیوانیت انسان زیربنا و انسانیت او روبناست؟
آنچه امروز مطرح است جنبه جامعهشناسانه دارد نه جنبه روانشناسانه؛ از دیدگاه جامعهشناسی مطرح میشود نه از دیدگاه روانشناسی، و از این رو شکل بحث به این صورت است که در میان نهادهای اجتماعی آیا نهاد اقتصادی که مربوط به تولید و روابط تولیدی است اصل و زیربنا، و سایر نهادهای اجتماعی- بالاخص نهادهایی که انسانیت انسان در آن تجلی یافته است- همگی فرع و روبنا و انعکاسی از نهاد اقتصادی است؟ آیا علم و فلسفه و ادب و دین و حقوق و اخلاق و هنر در هر دورهای مظاهری از واقعیتهای اقتصادی بوده و از خود به هیچ وجه اصالتی ندارد؟
آنچه مطرح است به این شکل مطرح است؛ اما خواه ناخواه این بحث جامعهشناسی نتیجهای روانشناسانه پیدا میکند.
و بحث به سمت فلسفه ای درباره انسان و واقعیت و اصالت آن- که امروز به نام «اصالت انسان» یا «اومانیسم» خوانده میشود- کشیده میشود و آن اینکه انسانیت انسان به هیچ وجه اصالت ندارد، تنها حیوانیتش اصالت دارد و بس؛ انسان از اصالتی به نام انسانیت در برابر حیوانیت خویش برخوردار نیست؛ یعنی نظر همان گروه تأیید میشود که منکر یک تمایز اساسی میان انسان و حیواناند.
طبق این نظریه نه تنها اصالت گرایشهای انسانی- اعم از حقیقتگرایی، خیرگرایی، زیباییگرایی و خداگرایی- نفی میشود، اصالت واقعگرایی دید انسان درباره جهان و واقعیت نیز نفی میشود؛ زیرا هیچ دیدی نمیتواند فقط «دید» باشد، بیطرفانه باشد؛ هر دیدی یک گرایش خاص مادی را منعکس میکند و جز این نمیتواند باشد.
عجب این است که برخی از مکاتب که چنین نظر میدهند، در همان حال از انسانیت و انسانگرایی و اومانیسم دم میزنند!!!
حقیقت این است که سیر تکاملی انسان از حیوانیت آغاز میشود و به سوی انسانیت کمال مییابد. این اصل، هم درباره فرد صدق میکند و هم درباره جامعه.
تکامل جامعه نیز عیناً به همان صورت رخ میدهد
یعنی جامعه انسانی هر اندازه متکاملتر بشود، حیات فرهنگی [آن] استقلال و حاکمیت بیشتری بر حیات مادی آن پیدا میکند. انسان آینده، حیوان فرهنگی است نه حیوان اقتصادی؛ انسان آینده، انسان عقیده و ایمان و مسلک است نه انسان شکم و دامن.
نکته : حرکت تکاملی بشر از نظر معنوی یک حرکت یکنواخت روی خط مستقیم نیست؛ حرکتی است که گاهی انحراف به راست یا به چپ دارد، توقف و احیاناً بازگشت دارد ولی در مجموع خود یک حرکت پیشرو و تکاملی است.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
بخش مقدماتی
جلسه اول: طلب تاریخی
عدم بخل در هستی
دوری از عوامل تحقیرکننده
چرایی پاگذاشتن به هستی
درد فطری انسان و چرایی عدم شکوفایی آن
شریعت راهی برای تصحیح خطاها
پیامبران، راهبران مسیر بشر
توصیفات قرآن از پیامبران
روایت جریان پیامبری
ضرورت بحث از عقبه خود یعنی تبار پیامبران
صاحبان دردهای پیامبران، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی
تعلق به جریان پیامبری، یک بحث جامعه شناختی و تاریخی عمیق
تازگی همیشگی سخن فطرت ولو با قدیمیترین کلمات
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش سوم
رابطه علم و ایمان
معلوم شد که علم و ایمان دو رکن از ارکان اساسی انسانیت انسان است. اکنون میخواهیم ببینیم این دو رکن و این دو وجهه انسانیت، خود با یکدیگر چه رابطهای دارند یا میتوانند داشته باشند.
ما مسلمانان باید خود را از این برداشت غلط مسحیت قرون وسطایی که خسارتهای جبرانناپذیر بر علم و بر ایمان و بر انسانیت وارد کرد برکنار بداریم و کورکورانه تضاد علم و ایمان را امری مسلّم تلقی نکنیم.
ما اکنون میخواهیم با یک بینش تحلیلی وارد این مسئله بشویم و با دیدی عالمانه به بحث بپردازیم که آیا واقعاً این دو وجهه و دو پایه انسانیت هریک به دورهای و عصری تعلق دارد؟ آیا انسان محکوم است که همیشه نیمه انسان بماند و در هر دورهای فقط نیمی از انسانیت را داشته باشد؟ آیا همیشه محکوم به یکی از دو نوع بدبختی است: بدبختیهای ناشی از جهل و نادانی، و بدبختی های ناشی از بیایمانی؟
در رابطه علم و ایمان از دو ناحیه میتوان سخن گفت: یکی اینکه آیا تفسیر و برداشتی که ایمان زا و آرمانخیز باشد و در عین حال مورد تأیید منطق باشد وجود دارد، یا تمام تفکراتی که علم و فلسفه به ما می دهد همه اینها در بحث جهان بینی بعدا مطرح خواهد شد
علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میکند و ایمان روان را روان آدمیت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شکل عمودی بالا میبرد؛ علم طبیعتساز است و ایمان انسانساز. هم علم به انسان نیرو میدهد، هم ایمان؛ اما علم نیروی منفصل میدهد و ایمان نیروی متصل. علم زیبایی است و ایمان هم زیبایی است؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ علم زیبایی اندیشه است و ایمان زیبایی احساس. هم علم به انسان امنیت میبخشد و هم ایمان؛ علم امنیت برونی میدهد و ایمان امنیت درونی
علم جهان را با انسان سازگار میکند و ایمان انسان را با خودش.
امروز غالباً دریافتهاند که سیانتیسم (علمگرایی محض) و تربیت علمی خالص، از ساختن انسانِ تمام ناتوان است. تربیت علمی خالص نیمه انسان میسازد نه انسان تمام (محصول این تربیت، ماده خام انسان است نه انسان ساختهشده)، انسان توانا و قدرتمند میسازد نه انسان بافضیلت، انسان تک ساحتی میسازد نه انسان چند ساحتی.
ضرر و خسرانی که متوجه مدارس و دانشگاههای ماست، بیشتر از نظریه تربیتی «اسپنسر» است که تربیت را سازگار کردن انسان با محیط خود تعریف کرده است. این تعریف، مرده و مکانیکی است و از فلسفه «برتری مکانیک» برخاسته است و هر ذهن و روح خلّاق از آن متنفر است. نتیجه این شده که مدارس ما از علوم نظری و مکانیکی پر شده است، و از موضوعات ادبیات و تاریخ و فلسفه و هنر که به قول خودشان بیفایده است خالی مانده است... تربیتی که فقط علمی باشد محصولش جز ابزار چیزی نیست، شخص را از زیبایی بیگانه میسازد و او را از حکمت جدا میکند. برای دنیا بهتر آن بود که اسپنسر کتابی نمینوشت.
تجربههای تاریخی نشان داده است که جدایی علم و ایمان خسارتهای غیر قابل جبران به بار آورده است. ایمان را در پرتو علم باید شناخت؛ ایمان در روشنایی علم از خرافات دور میماند. با دور افتادن علم از ایمان، ایمان به جمود و تعصب کور و با شدت به دور خود چرخیدن و راه به جایی نبردن تبدیل میشود.
آنجا که علم و معرفت نیست، ایمان مؤمنان نادان وسیلهای میشود در دست منافقان زیرک، که نمونهاش را در خوارج صدر اسلام و در دورههای بعد به اشکال مختلف دیده و میبینیم.
علم بدون ایمان نیز تیغی است در کف زنگی مست؛ چراغی است در نیمه شب در دست دزد برای گزیدهتر بردن کالا. این است که انسان عالِمِ بیایمان امروز، با انسان جاهل بیایمان دیروز، از نظر طبیعت و ماهیت رفتارها و کردارها کوچکترین تفاوتی ندارد.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir