#احکام_بین_الصلاتین
مخالفت امام حسین با یزید کار درستی بوده یا نه ؟
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
آیا قیام امام حسین(علیه السلام) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟
1.امام حسین(علیه السلام) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند
شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است
2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است
3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#حق_الناس
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
حضرت سیدالشهداء
در روز عاشورا از لشگر کوفه خواست که ساکت شوند تا با آنها سخن بگوید ولی آنهاساکت نشدند ،
فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمیشوید تا اینکه فرمودند:
فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم
گوش به سخن من نمیدهید زیرا که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج45، ص: 8)
توضیحات
بی توجهی به مصرف مال مردم و رعایت نکردن حقوق مردم می تواند از موارد مصرف مال حرام باشد
و به همین جهت چند نکتهدر باب حق الناس بیان می شود:
1-تضییع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمی شود بلکه باید بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2-برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد.
3.اگرطلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید
و چنانچه مایوس از پیداکردن طلبکار باشد ،دادن آن به مجالس عزاداری و مانند آن صحیح نیست
بلکه باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
4.اگر پرداخت مال به طلبکار باعث آبروریزی شود یا مانع شرعی دیگری باشد
لازم نیست جزئیات را بگوید بلکه میشود به صورت ناشناس هرچند با واسطه ان را به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند
مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند.
(چند مثال: پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده میشود و بعدا متوجه میشود،
ضرر مالی یا بدنی که موجب دیه شده و جبراننکرده ،
صحنهسازی و استفاده دروغین از انواع بیمه، کم فروشی)
(جامعالمسائلج2 س1075)
خداوند متعال مارا مدیون احدی قرارندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#اهداف_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) چه بود؟
1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کردهام.
( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)
2.نهی از منکر:
(بحار،ج44 ص329)
3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم):امام حسین (علیه السلام) می فرماید:
«شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند.»
4.مبارزه با ظلم:
امام حسین علیه السلام فرمود:
پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیاتش فرمود:
« هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد»
(فتوح،ج5 ص143)
5. تشکیل حکومت اسلامی:
بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند
( تنزیه الانبیاء ص175)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#شناخت_امربه_معروف
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند:
«لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِاَ و ْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ»
«بایستیکه به معروف امر و از منکر نهی کنید
(اگر اینکار نکردید ) افراد بدکردار بر شما مسلط خواهند شد،
بگونهای که دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود»
(کافیج5ص 55)
توضیحات
باتوجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین وبه مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر چند نکته درباره امر به معروف ونهی از منکرخدمتتان عرض می کنم:
1- امر به معروف و نهی از منکر مختص بهصنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2- هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دوقسم واجب ومستحب تقسیم مىشود،
به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجامحرام، واجب است
و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امربهمعروفونهیاز منکر مستحب میباشد
(تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3 .فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده،
از واجبات است یا کاری
که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد.
معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود
و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است
مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس
و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک میکند
و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است.
مثل ظلم و بد حجابیورشوه گرفتن
(رسالهجامعص617وتحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائفشرعی رابههمه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
کاش من هم مثل عبداللهحسن
جانبهقربانتکنم یابن الحسن💔
اَللّهُمَ عَجِّللِوَلیِّڪَ الفَرَج🌱✨
••••••••••••••
برایفرجوسلامتیمولاوشفایبیماران
#پنجصلوات📿
#دعایفرجوسلامتیحضرت💌
#احکام_بین_الصلاتین
#فضای_مجازی
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امامحسین علیه السلام روایت شده که فرمودند:
إنَّالْمُؤْمِنَلا یُسىءُ وَ لا یَعْتَذِرُ، وَ الْمُنافِقُ کُلَّ یَوْم یُسىءُ وَ یَعْتَذِرُ
همانا شخص مؤمن خلاف و کار زشت انجام نمى دهد تا عذرخواهى کند. ولى فرد منافق هر روز مرتکب خلاف و کارهاى زشت مى گردد و همیشه عذرخواهى مى نماید.
تحف العقول: ص 179،
بحارالأنوار: ج 75، ص 119، ح 2.
توضیحات
چند نکته در رابطه شبکه های مجازی
1.یکی از کارهایی که مومن باید نسبت به آن مواظبت نماید استفاده حرام از بعضی وسائل و امکانات است ویکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازیاست
لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
2-متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود داردکه باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1-استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینیکه ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود
زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد
در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2-غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد
مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضایهای مجازی نشر دهد.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
حقیقت تشنگی در کربلا
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟
چرا چاه نکند؟
چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟
1.در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت:
میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند
(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86)
2.طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند
(الاخبار الطوال ص255)
3.چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند
(مقتل الحسین ج1 ص244)
4.شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند
(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423)
5.اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند
(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند
(اللهوف ص233)
6.اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است.
* نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،
علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
آیا امام حسین علیه السلام زمین کربلا را خریدند؟
روایت شده است که حسین (علیه السلام)نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید
و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند
(کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208)
در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز وارد شده که امام حسین ـ علیه السلام
وقتی آن زمین را خریداری و به اهالی صدقه داد با آنها شرط کرد ولی آنها به شرط امام عمل نکردند.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#عزاداری
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام رضا علیه السلام روایت شده است:
مَنْ تَذَکَّرَ مُصابَنا، فَبَکی وَ أبْکی لَمْ تَبْکِ عَینُهُ یوْمَ تَبْکِی الْعُیونُ
هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست
(وسائل، ج 14،ص502)
توضیحات
.چندنکته درباره عزاداری:
1. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل و مناقب و اهداف اهل بیت علیهم السلام بیان شود.
2- عزاداریباید بهروشهایمتعارفومعمولمیانمردم انجام گیرد
و از روشهایی که موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
3. در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مانند این ایام پوشیدن لباس مشکی مستحب است و زمان نماز هم کراهت ندارد.
4. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اول وقت اقامه شود.
5.مستحب در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
در نوجوانی ؛
مرگ "اَحلَی مِن عسل" نیست
این کار تنها از شهادت بر میآید
#نوجوانان_عاشورایی
#شهید_رمضان_صاحبقرانی
@salat_313
هدایت شده از متن اشعار مداحان
همراهان گرامی با یاری خداوند متعال متن نوحه های
#شب_اول_محرم
#شب_دوم_محرم
#شب_سوم_محرم
#شب_چهارم_محرم
#شب_پنجم_محرم
#شب_ششم_محرم
در کانال #سبک_مرثیه بارگذاری شد
انشالله به امید خدا بتونیم سایر شب ها رو هم در کانال قرار بدیم
برای دسترسی آسان به مداحی های هر مناسبت کافی #هشتگ مدنظرتون رو لمس کنید تا فقط مداحی های مورد نظرتون رو دریافت کنید
لطفا دیگران رو هم به کانال دعوت کنید تا از مطالب کانال بهره مند بشن
کانال #سبک_مرثیه 👇👇👇
@matnemadahi315
#احکام_بین_الصلاتین
آیا امام حسین علیه السلام را شیعیان کشتند ؟
1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد
والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند
و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند
(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! )
(ینابیعالمودة، قندوزی حنفی، ص346)
2.امام صادق(علیه السلام)
شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .
شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست
(وسایل الشیعه ج15 ص247)
3. امام رضا علیه السلام فرمود:
«شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست»
(صفات الشیعه ص162)
4.امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود:
«وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید
(لهوف،ص71)
5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین علیه السلام از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی(علیه السلام) که فرمود:
نماز تروایح را به جماعت نخوانید،
مردم گفتند: وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد
(وسایل الشیعه،ج5 ص192)
6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند
(شرح نهجالبلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496)
7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه میشویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابوحنیفه است. این نشان میدهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیهالسّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد.
8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
آیا امام حسین به کاروان کوفه حمله کرد؟
۱.شیخ مفید گفته:
کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت
(ارشاد ج2 ص68)
2.اما برخی گفتند:
اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:
هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم
وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد
(تاریخ طبری ج4 ص289)
البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است
3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علیه السلام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،
بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن علیه السلام، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست
و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#عزاداری_درمسجد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند:
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا
براى شهادت امام حسین علیه السلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود.
(مستدرک الوسائل ج10 ص:318)
توضیحات
با توجه به اینکه در بعضی مناطق عزاداری سالار و سرور شهیدان علیه السلام در مساجد برگزار می شود نکاتی خدمت بزرگواران بیان می شود:
1.خارجکردن اموال مسجد،مثل:قرآن،مهر،مفاتیح ،فرش؛ظروف مسجد ولوبه قصد تبرک جایز نیست
واگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمکواسطه فورا به همان مسجد برگرداند .
و اگر هم امکان برگرداندن وجودنداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2-برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداریامام حسینعلیهالسلام یا تعزیه درمسجداگرمانعنمازخواندننشود اشکالندارد.
(رساله جامع 1088)
3- نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد،
ودر هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن
و لباس پاکیزه پوشیدن
و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست
و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد.
انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق احترام به مقدسات را عنایت فرماید به برکت صلواتبرمحمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#کیفیت_عزاداری
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
و َمَن ْیُعَظِّمْ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب.
هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، اینکار نشانهی تقوای دلها(یآنها)است.
(حج32)
توضیحات
چند نکته در باب عزاداری:
1.تعظیم شعائراهمیت زیادی داردودردین سفارش زیادی شده
بزرگ داشت آنها نشان تقوا و بی احترامی نسبت به آنها گناه است؛
از مصادیق بارزآن برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خوانی حضرت سید الشهدا علیه السلام است.
و پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام از موارد تعظیم شعائر است و رحجان دارد.
2.روضهخوانی دراصطلاح عبارتاست از یاد دادن احکام و بیان مسائل حلال وحرام و امربهمعروف ونهىازمنکر و بیان مواعظ و نصایح از آیات و کلمات پیغمبر اکرمصلیاللهعلیهوآلهوسلم و ائمۀ معصومینعلیهمالسلام و ذکر فضائل و مناقب اهلبیتعلیهمالسلام و ذکر مصایب وارده برآنان، که چنین مجالسى همراه با افزایش معرفت وشناخت اهل البیت علیهم السلام است
و علاوه برثواب عزادارى،ثواب بیان احکام ومواعظ راکه ازاهداف عالیۀآن بزرگواران بوده،نیزخواهدداشت.
(آیت... فاضل جامع المسائل فارسى،ج1،ص: 580)
3-بایدازهرعملیکه باعث اذیت دیگران میشود مثل بلند بودن صوت بلند گو و یا فی نفسه ازنظرشرعی حرام است مثل استفاده ازموسیقی های حرام پرهیزکرد.
(اجوبه س 1448)
خداوند متعال به همه ما توفیق عزاداری واقعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
آیا امام حسن و حسین علیهم السلام درحمله اعراب به ایران شرکت داشتند و مردم طبرستان را کشتند؟
جواب:
1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید)
و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده
(فتوح البلدن:
با 250 سال فاصله از زمان حادثه).
دومی طبری بوده:
که طبری خودش 2قول دارد:
قول اول با سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند
اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد
ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند.
البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد
اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته:
احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند
مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.
2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه میداند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند
3. آن دستهای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشارهای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است.
4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،
چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،
در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود.
در صورتی که امام علیه السلام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:
این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمد حنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو.
5. اساسا سیره ائمه این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند.
6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ».
7.چگونه امام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد
8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند،
و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود.
در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛
طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود!
از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است،
در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا میکند
تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند.
9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند.
چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بیگناهان را ریخته باشند،
در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانیهای بسیار کردند
10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند
وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم هستند؛
پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند
و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#توبه
#استغفار
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت شب تاسوعای حسینی
در روز نهم محرّم، وقتی که سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت،
امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (حضرت عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود:
هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ
خدا میداند که من (حسین) نمازگزاردن و تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم.
(الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)
توضیحات
در شب تاسوعا قرار داریم و به برکت عزاداری ها و این ایام دلهای مردم برای آمدن به درگاه الهی بیش از پیش آماده است
لذا چند نکته درباره توبه و استغفار خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم می کنم:
1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست
و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛
لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد
و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.
2. حقیقتِ توبه پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد
و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند.
3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است.
مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند
یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند.
در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست.
خداوند متعال به حق حضرت ابالفضل العباس به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
چرا بر امام حسین گریه میکنیم در حالی که ایشان در بهشت هستند و دشمنانشان درجهنم هستند؟
جواب:
1.گرچه شهادت بالاترین حد کمال است وامام در بهشت است،
اما چهره دیگر کربلا بدترین ظلمها به حجت خداست که احترام حجت الهی را نگاه نداشتند و گریه بخاطر هتک حرمتهاست.
2.با شهادت امام،مردم را از وجود امام محروم کردند و درواقع گریه بخاطر محرومیت جامعه و خود ما از وجود بابرکت امام است.
3.قلب و فطرت هر انسانی از دیدن ظلم به بچه و بزرگ ناراحت میشود و عاطفه انسان تحریک میشود و کاری به اینکه اکنون در بهشت است،ندارد.
مثلا: اگر گوش بچه ای را جلوی چشم مادرش ببرند و بعدا برفرض پیوند بزنند و خوب شود، ولی باز با دیدن فیلم بریدن گوش بچه اش(درسالهای بعد) گریه میکند.
4.گریه ما اظهار محبت ما به امام است که دستور قران است
(قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی)
و مزد رسالت دوستی اهل بیت است و دهها روایت دستور به اشک ریختن کرده اند(بر کسی چون حسین (علیه السلام) باید که گریندگان بگریند؛
زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می زداید.
( وسائل الشیعه، ج ٨، ص ١٠)
5.چند مدل اشک وجوددارد(اشک از روی ضعف-اشک عاطفی-اشک شوق- اشک حماسی –اشک سیاسی- اشک پیوند هدف)
اشک بر امام علیه السلام اشک ضعف نیست
بلکه از جهتی سیاسی است
یعنی نماد و سمبل مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است.
ازین جهت دشمنان که همیشه از سمبل استفاده میکنند اینقدر بر علیه عزاداری تبلیغ میکنند،
چون قدرت شیعه را در عزاداری( و مهدویت و تبعیت از فقها و ولی فقیه) میداند.
اشک حماسی است و سمبل جنگ در راه عقیده است،ازین جهت در 8 سال جنگ روضه ها در شبهای عملیات نقش آفرین بوده است و این اشکها موجب حفظ شیعه درتاریخ شده است.
اشک پیوند هدف است که عاشق سعی میکند شبیه معشوقش شود و به نوعی اعلان وفاداری به اهداف است واینکه از او الگو بپذیرد.
6.از لحاظ روانشناسی اگر کسی رفتار و حالت روحی کسی را تقلید کند کم کم شبیه او میشود،
ازین جهت حتی اگر کسی عاشق حقیقی نباشد با تقلی گریه( حالت تباکی) کم کم به سمت عشق حقیقی میرود.
7.فروع دین تولی و تبری است، و ابراز محبت به امام همان تولی است که در عزاداری جلوه میکند و دین جز همین دوستی ها نیست(هل الدین الا الحب)
8.عاشورا حادثه نیست،بلکه جریان است که امتداد دارد،ازین جهت امام حسین علیه السلام فرمودند:
مثل منی بامثل یزید بیعت نمیکند
(براعت از مثل یزید)
و این عزاداری ها همان ادامه مسیر امام است که ما همیشه به راهت ادامه میدهیم.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
❣فقط برای خدا❣
فرش کوچکی انداخت گوشه حیاط پدریاش، توی حیاط.
پیرمرد را از حمام آورد و روی فرش نشاند و سرش را خشک کرد. دست و پیشانیاش را میبوسید و میگفت: همه دلخوشی من تو دنیا ، پدرمه.
#حاج_قاسم
#یکُ_بیست
#ساعت_عاشقی ❤️
#محرم
🖤ما رو به دوستای خودتون معرفی کنید .🖤
💛🕊 @salat_313 💛🕊
هدایت شده از متن اشعار مداحان
#احکام_بین_الصلاتین
#اهمیت_نماز
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت عاشورا حسینی
امام حسین علیه السلام در عصر روز نهم محرم به برادرشان ابالفضل علیه السلام فرمودند نزد دشمن برو و از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند
تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم چراکه
هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ...
خدا میداند که من (حسین) چقدر نماز را دوست دارم.
(الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)
توضیحات
یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛
بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم:
1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند
و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
2. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند.
3. نماز در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود
حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند
و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود.
4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند
و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند
و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند،
به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند.
خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#برداشتن_حجاب_درکربلا
غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:
در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمر سعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت
(الکامل فی التاریخ، ج ۴، ص ۷۹)
و نیز خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری
(لهوف ص182)
حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛
«مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند
(لهوف ص132)
در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند
«جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها»
آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) -
به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست،
بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را میپوشاند،
و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند.
و این به معنای بیحجابی و نداشتن پوشش نیست.
(( انساب الاشراف، ج ۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ )
نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود،
از این جهت در مورد حضرت سکینه سلام الله علیها نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه سلام الله علیها صورت خود را با آستین خود پوشانده بود
چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»
(معالی السبطین ج2)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
#اعمال_روزعاشورا
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت عاشورای حسینی
از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده که فرمودند:
«از آغاز محرم پدرم را کسی خندان نمی دید و غم و اندوه بر او غلبه مى یافت تا روز عاشورا»
فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْعَاشِرِ کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ
«و چون روز عاشورا مىشد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.»
و می فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد.
(امالی (للصدوق) ص: 128)
توضیحات
بنا داریم چند نکته ای درباره آداب و اعمال روز عاشورا خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم:
همانطور که مىدانیم روز عاشورا که روز شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفاى ایشان است،
روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است که به چند مورد اشاره می شود:
1. کارکردن در روز عاشورا حرام نیست ولی شایسته است مؤمنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را در روز عاشورا تهیّه و ذخیره نکنند
و بابستن مراکز تجاری، که خود نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند.
البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مثلا پزشکان و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند.
2. مؤمنین توجه داشته باشند با اقتدا به اباعبدالله الحسین علیه السلام در هنگام وقت نماز، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند.
3. در روز عاشورا سعی جدی داشته باشیم که از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى کنیم
و همچنین هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشیم،
زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه و آله بود.
خداوند متعال اجر عزاداری ما را سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313
#احکام_بین_الصلاتین
علت عدم نزول عذاب برای قاتلین کربلا
عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،
ولی 4 چیز در قرآن و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است:
وجود پیامبر
(33انفال)
«تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم»
وجود ائمه
(امالی صدوق ص ٌ38)
«وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است»
استغفار
(33انفال)
وجود مومنین و دعای مومنین
(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469)
2.چند مدل عذاب هست:
الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند
ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود
ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت گرفتن توفیقات
د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند
(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129)
از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی.
قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند
(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...)
ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است
ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
کانال احکام بین الصلاتین ⬇️⬇️⬇️
@salat_313