eitaa logo
صالحات
62 دنبال‌کننده
68 عکس
8 ویدیو
0 فایل
نگاهی نو به زنان و خانواده لینک وبلاگ: salehat.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸صالحات پایگاه «کرسی آزاد اندیشی مجازی زن و خانواده» است که به توفیق الهی در سال 1392 افتتاح شد و تاکنون مطالب بنیادی در حوزه زن و خانواده در آن منتشر شده و به بحث گذاشته شده است. 📌رویکرد «صالحات» مبتنی بر نگاه «لا اله الا الله»ی در علوم انسانی اسلامی است و هدف آن ارائه شاخص و الگویی نوین مبتنی بر اسلام ناب در حوزه ی زن و حانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه است. امید است که به توفیق حق تعالی زن و مرد در جایگاه عدل خود در نظام هستی بازگردند. 📌ان شاء الله لینک به روزرسانی ها، برخی مطالب گذشته صالحات و مطالب مربوط به حوزه زن و خانواده در این کانال منتشر خواهند شد. @salehaat
💢 #فمینیسم = آزادی مردان @salehaat
✅حیا که بروز آن در حجاب است، موجب حفظ هویت انسانی زن است. 🔹با سلب حیا و عفت، زن تبدیل به کالای جنسی می شود. یعنی به او به عنوان متاع جنسی نگاه می شود نه یک انسان با تمام کمالاتی که قابلیت کسب آن را دارد. 🔹حاصل آزادی از حجاب اسارت زن در بعد جنسی اش است. 🌀برخی مدعی اند که با آزادی از حجاب بعد انسانیشان حفظ خواهد شد. اما تجربه خلاف آن را ثابت کرده است! به کمپین me too نگاهی بیاندازید! @salehaat
روی دیگر #فمینیسم سلب هویت مردان و گرفتن مردانگی از آنان است. @salehaat
رسول خدا صلوات الله علیه: خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است. 🌸عید مبعث مبارک.🌸 @salehaat
بچّه مادرِ خوب محمّد حسين كريمي پور ديشب در تورنتو، رفيقي قديمي مرا به رستوراني دعوت كرد تا ديدار تازه كنيم. او ربع قرن، آنجا ساكن است. هر دو فرزندش آنجا به دنيا آمده و در مدارس آنجا رشد كرده اند. سر راه برگشتن، بر سبيل تصادف، دخترش را هم ديديم . مسلمان محجبه و جواني كه زندگي علمي و اجتماعي فعالي داشت. از آنجور بچه مسلمانهاي درخشاني كه مي داند كيست، كجا ايستاده و به خودش مطمئن و از آنچه هست، مفتخرست. از آن دخترهايي كه هفده تا دختر هم داشته باشي، آرزو مي كني دختر تو مي بود! اجازه بدهيد كه نيكي و بابايش را در برف بهاري تورنتو، به حال خودشان بگذاريم و برويم به سالها پيش. در نيمه دهه هفتاد شمسي، من و شريكم به اين نتيجه رسيديم كه اقامت يكي از ما در يكي از بازارهاي غربي، مي تواند به رونق توليد و صادرات مان كمك كند. روابط خارجي و فروش، كار من بود. پس معلوم بود آن بي نوايي كه بايد مي رفت، من بودم. من به بررسي كشورهاي مستعد پرداختم. سرانجام ليست كوتاهي شامل چند كشور اروپايي و كانادا، به دست آمد. اما من در نهايت، به هيچ كدام از اين كشورها مهاجرت نكردم. اصلي ترين دليل، نگراني از تربيت دو فرزند خردسالم بود. من باور داشتم يك تربيت اسلامي-ايراني خوب، ديني است كه به زهرا و محمد دارم. مطالعاتم نشان مي داد كه احتمال يك تربيت اسلامي موفق در يك جامعه غير اسلامي، خيلي كمترست. حالا بيش از بيست سال گذشته است. من دوستان مسلمان متعدد ايراني و غير ايراني دارم كه فرزندانشان را در كشور اسلامي خودشان يا در كشورهاي غير مسلمان بزرگ كرده اند. مقايسه سرانجام تربيتي فرزندانمان خالي از فايده نيست. هم در بين آنها كه ماندند و هم در بين آنها كه رفتند، موارد موفق و ناموفق تربيت اسلامي وجود دارد. من منكر تاثير محيط و مدرسه نيستم. اما هرچه بيشتر در مواردي كه شاهد بوده ام، دقيق مي شوم، بيشتر به قدرت محوري"خانواده" باور مي كنم. بچه هايي كه پدر و مادر ي باورمند و متخلق دارند و خانه، آشيانه امن و محبوبشان است، مسلمانان بهتري مي شوند. فرزندي كه سال ها با والديني مومن زندگي كند كه زندگيشان عاشقانه، خواستني، منطقي، اخلاقي و قابل دفاع باشد، از آنها رنگ مي گيرد و مشتري مرامشان مي شود. يادتان است كه مرحوم علامه گفته بود، تربيت، عبارتست از دادن فرصت به بچه آدميزادكه "يك آدم" را درك كند؟ سعادتمند بچه اي كه سالها با دو "آدم" زير يك سقف باشد. ضرورت ندارد الگوي كودك، يك فقيه فيلسوف يا يك استاد تعليم و تربيت باشد. مادري كه خدا را در زندگي حاضر مي بيند، حلال و حرام را رعايت مي كند، به همسايه اهميت مي دهد، براي آدميان و حيوانات و زمين و زمان دل مي سوزاند، منطقي و منصف است و زور نمي گويد، دروغ نمي بافد ، آيت عظماي خداست در قلمروي روح فرزندش. بچه ها، دين را از طريق بحث هاي كلامي و فلسفي انتخاب نخواهند كرد. اگر در دنياي اطرافشان، پدر و مادر مسلمانشان را از بقيه جهان منطقي تر، زيباتر و خواستني تر بيابند، مسلمان مي شوند. مي گويند علامه كرباسچي اصرار داشت در قبول شاگرد براي مدرسه اش، از كيفيت خانواده، اطمينان حاصل كند. نقل مي كنند كه معتقد بود، اصل ماجراي تربيت، مادر است. "بچه مادر خوب" را زمين مستعد و بيشتر قابل تربيت و ترقي مي دانست. اشتباه نمي كرد، به گمانم! https://t.me/M_H_Karimipour
این مطلب خوب بود، اما باید بر نقش پدران در تربیت فرزندان تأکید بیشتری میشد. یکی از دلایل افزایش بی حیایی و بی غیرتی در جامعه، گم شدن نقش پدران در فرآیند تربیت فرزندان است. @salehaat
📍اولین بار که با این جمله در یکی از پیج‌های اینستاگرام مواجه شدم ، گوینده‌اش را بسیار تحسین کردم. 🔖جمله این بود: "The most important thing a father can do for his children is to love their mother." «مهم‌ترین کاری که یک پدر می‌تواند برای فرزندانش انجام دهد، دوست داشتن مادرشان است.» 🖋این جمله زیبا و عمیق است و همیشه در ذهنم بود تا این‌که با این روایت مواجه شدم: ✅ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا کَانَ ذَکَراً أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ ... وَ إِذَا کَانَتْ أُنْثَى أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا ...[1] رسول خدا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: حق فرزند بر پدر درصورتی‌که پسر باشد این است که مادرش را مسرور گرداند... و اگر دختر باشد این است که مادرش را خشنود گرداند... 🖋در این روایت واژه «یَسْتَفْرِهَ» ترجمه‌شده به «سرور، خشنودی». ریشه این واژه «فره» هست که به باب استفعال رفته. «فره» به معنای «فرح ملایم باطنی که در آن اصطکاک همراه با غم یا کدورت نباشد»[2] است. 💠این روایت بسیار عمیق‌تر از آن جمله انگلیسی است. زیرا اولاً در اینجا فراهم کردن نشاط و سرور درونی مادر، از حقوق فرزندان شمرده‌شده است. این بدان معناست که ایجاد حال خوب و سرزنده نگه‌داشتن مادر از «تکالیف» مرد است. موضوعی که علی‌رغم اهمیت بسیار، کمتر گفته‌شده است. اهمیت این مسئله به‌قدری زیاد است که در این روایت، به‌عنوان اولین حق فرزند ذکرشده است. 👈ثانیاً، فراهم کردن نشاط درونی زن، از جانب مرد، فراتر از موضوع محبت است. زیرا محبت، امر درونیست، اما ایجاد نشاط، از لوازم مودّت است، یعنی ابراز محبت و محبت توأم با مسئولیت. ▫️پ.ن: بدیهی است که وظایف زن و مرد در خانواده متقابل است و زن هم وظیفه دارد بستر سکینت و آرامش را برای مرد فراهم کند. @salehaat ___________________________ [1] الکافی (ط - الإسلامیة)، ج6، ص: 49 در اینجا بخشی از روایت آورده شده است. [2] هو الفرح الملائم الباطنىّ من دون اصطکاک بما یوجب اغتماما و انکدارا. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، جلد : 9 صفحه : 74
✅رسول خدا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: حق فرزند بر پدر درصورتی‌که پسر باشد این است که مادرش را مسرور گرداند... و اگر دختر باشد این است که مادرش را خشنود گرداند... 📝الکافی، ج6، ص: 49 @salehaat
🔺به بهانه مواضع برخی افراد، پیرامون کلیپ منتشر شده از رفتار مأمور گشت ارشاد🔺 👈ضمن این‌که با حرکات صِرفاً سلبی، همانند فیلم منتشرشده از برخورد مأمور گشت ارشاد با آن دختر، مخالفم! و معتقدم حجاب معلول عللی است و تا زمانی که علت‌ پابرجاست، صِرف برخورد سلبی با معلول، یعنی ادامه وضع نامطلوب فعلی! 👈حین مرور اخبار و مواضع مسئولین و افراد مختلف پیرامون کلیپ منتشرشده، سه موضع، توجهم را جلب کرد! 🔴پروانه مافی: «فرمانده نیروی انتظامی توضیح دهند تشکیل پلیس امنیت اخلاقی چه ثمرات مثبتی در حفظ امنیت اخلاقی جامعه داشته است؟» 🔶ترانه علیدوستی در توییتر در واکنش به برخورد نامناسب مأمور زن گشت ارشاد نوشت: «البته که مردم معطل اطلاع‌رسانی ما نیستن و خودشون بلدن، اما من هم از این به بعد هر ویدئویی از رفتار وحشیانه ی مأمور، معذور، پلیس، شهرداری، گشت... ببینم، هم اینجا میذارم هم اینستاگرام. اگه از هویت عزیزان اطلاع موثق در دسترس باشه که چه بهتر.» 🔵ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به انتشار فیلم برخورد گشت ارشاد با یک دختر از فروپاشی وضعیت امنیت روانی زنان ابراز نگرانی کرد و گفت: «به‌عنوان رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نگران فروپاشی وضعیت امنیت روانی زنان و خانواده‌ها هستم، این استرس‌های مداوم و صدماتی که هرازگاهی به خاطر مدیریت سلبی مرتبط به پوشش، بر ذهن و روح و روان آن‌ها می‌نشیند، می‌تواند اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری را در زندگی زنانه، همسرانه و مادرانه دختران جوان باقی گذارد که آینده آنان و فرزندانشان را دچار بحران کند، درزمانی که طبق گزارش وزارت بهداشت مشکلاتی نظیر افسردگی جامعه ما را دچار غمگینی مزمن کرده است اصرار بر تکرار اشتباهات، خود اشتباهی دیگر است./ایسنا» 🔴اولاً سرکار خانم مافی! ▫️ بهتر است ابتدا نگاهی به شرح وظایف پلیس امنیت اخلاقی بیندازید تا متوجه شوید «گشت ارشاد» تنها وظیفه این بخش انتظامی نیست و همین‌که زنان می‌توانند به‌تنهایی و در امنیت سفر کنند، متجاوزین به عنف و امثالهم، دستگیر و مجازات می‌شوند و... یعنی پلیس امنیت اخلاقی وظایف خود را به‌خوبی انجام داده است. علاوه بر این‌که تضعیف پلیس، مساوی است با تضعیف امنیت عمومی در جامعه! 🔺در ادامه توضیح دهید، سیاست‌های فمینیستی اتخاذشده توسط جریان فکری منسوب به شما تا چه اندازه موجب افزایش امنیت و پایداری خانواده‌ها شده است؟ 🔺چرا آمار طلاق رو به افزایش است و آمار ازدواج رو به کاهش؟ 🔺چرا شکاف سن بلوغ و ازدواج که موجب سلب امنیت روانی جوانان است، مبتنی بر سیاست‌های فکری جریان موردحمایتشان افزایش‌یافته است؟ 🔺چرا صدای اعتراض شما پیرامون موضوعات بالا که هرکدام می‌تواند بقای امنیت روانی و اخلاقی جامعه را دچار مخاطره کند، بلند نیست؟! 🔶اما سرکار خانم علیدوستی! الحق عنوان «فمینیست» برازنده شماست! اگر شما آلزایمر گرفتید ما نگرفتیم! 🔺ما شهادت شهدای امربه‌معروف را فراموش نکردیم که سعی‌شان بر این بود که از حریم زن مسلمان دفاع کنند تا از چنگ حیوان صفتان رها شوند! و خودشان قربانی دفاع از این حریم شدند! فیلم‌ها و تصاویرش موجود است کافی است سرچ کنید! نیازی به دوربین به دست شدن نیست! 🔺ما شهید رسول خلیلی، شهید هادی محبی و دیگر شهدای مظلومی که نامشان در این قیل‌وقال رسانه‌ها گم‌شده است را از خاطر نبردیم! 🔵و درنهایت، سرکار خانم خدا کرمی! شما دچار مغالطه‌ای عجیب شده‌اید! 🔺زیرا روند حیازدایی در جامعه، ملازم است با سلب امنیت روانی خانواده و زنان. همان‌طور که بی‌حجابی، مساوی است با سلب امنیت بصری جنسی و روانی مردان و در ادامه آن زنان! زیرا افزایش حضور جنسی زنان، حاصلی جز افزایش خشونت جنسی بصری، کلامی و رفتاری برای زنان، در عرصه جامعه و خانواده نخواهد داشت! و این یعنی به مخاطره انداختن امنیت روانی خانواده و زنان! 🔺ما برای شما و عدم فهم جامع شما از مفهوم خانواده و امنیت نگرانیم! 🔺زیرا فقدان فهم مسائل موجود در جامعه، موجب سیاست‌گذاری‌های غلط اندرغلط، در سطح کلان خواهد شد! 🔺همان‌گونه که در حال حاضر نیز شاهد نتایج اسف‌بار سیاست‌های شما هستیم! @salehaat
⭕️انتقال از حوزه سیاست به ، راه حل مساله 🔺این گزاره مشهور این روزها متعدد تکرار می شود که وضعیت فعلی بی حجابی حاصل برخورد قهریه با این ناهنجاری اجتماعی است. بر خلاف این نظر معتقدم وضعیت فعلی نه حاصل الزام به بلکه حاصل دیدگاهی است که معتقد بوده است شل فرهنگی یا در امر از جمله در مسائلی مانند و و و می تواند به ابزاری برای سرگرم کردن عامه و مغفول نگه داشتن آن ها از فشارها و مفاسد حاصل از سیاست های آزادسازی اقتصادی پس از جنگ باشد. متفکران مکتب انتقادی مانند کارکرد سرگرمی های فرهنگی را از بی خود بیگانه کردن انسان ها و فراموشي نيازهاي واقعي و اصيل انساني و تقليل يافتن آن‌ها به نيازهايي و می دانند. در دوران پس از جنگ نیز ذیل چنین سیاستی تسامح در امر فرهنگی به سیاست بخش عمده دستگاه اجرایی جمهوری اسلامی تبدیل شد (سیاستی که بعدها نیز تغییر جدی عمومی در آن ایجاد نشد). 🔹بر خلاف تصور رایج شدن و تساهل نسبت به حجاب و امر فرهنگ در جمهوری اسلامی بیش از این که ناشی از تقدم امر یا اولویت دغدغه باشد متاثر از تقدم امر نسبت به فرهنگ در جمهوری اسلامی پس از جنگ است و راه حل مساله نیز در تبدیل مجدد این موضوع از محل تنازع و استفاده سیاسیون به مساله ای فرهنگی است. ضریب دهی به اقلیت بی حجاب در رسانه به ویژه در ایامی مانند و مراسمات ملی و حذف تقریبا کامل صدای مخالفان ولنگاری فرهنگی در صدا و سیما و اغلب رسانه های رسمی نیز تنها در همین چارچوب معنی می یابد. 🔺تاریخ تغییرات جنسی نشان می دهد عقب نشینی فرهنگ عمومی در امر ، همواره مرحله به مرحله و تدریجی بوده و هر وقت هم که حکومت ها و فرهنگ عامه بر اثر فشار اقلیت معمولا صاحب قدرت و رسانه متمایل به این نوع از ها عقب نشینی کرده اند، نه تنها مساله ای حل نشده که فقط انواع جدیدتری از مطالبه توسط همان طبقه اجتماعی باز تولید شده است. به عنوان مثال در غرب اگر چه مساله از مطالبه آزادی بیشتر در پوشش (به ویژه در سال های بعد از جنگ جهانی دوم) آغاز شد اما در تنها اندکی بیش از نیم قرن این جریان تا رسیمت بخشی به برهنگی کامل و ناهنجاری های جدیدی مانند ازدواج ادامه یافت و امروزه مطالبات جدیدی در حوزه ازدواج با محارم و افراد کم سن و سال شکل گرفته و زمزمه هایی نیز در مورد رسمیت ازدواج با حیوانات در حال شکل گیری است. از همین جهت نیز معتقدم الزامی نمودن رعایت حجاب در فضاهای عمومی بعد از انقلاب نشان از درک عمیق از امر اجتماعی بر خلاف خط روشنفکری عوامانه حاکم بر برخی مذهبیون (چه در دوره مذکور و چه امروز) است. 🔺نمونه ای از مطالبه رسمیت بخشی به ارتباط جنسی با کودکان در غرب : Richard Dawkins defends “mild pedophilia,” says it does not cause “lasting harm” https://www.salon.com/2013/09/10/richard_dawkins_defends_mild_pedophilia_says_it_does_not_cause_lasting_harm/ 🔹در واقع سوالی که قائلین به تساهل مطلق در امر فرهنگ باید به آن پاسخ دهند این است که بر فرض که با منطق «استفاده از قوه قهریه در مسائل فرهنگی جواب نمی دهد»، برخورد با اشکال مختلف ناهنجاری های اجتماعی مانند بی حجابی کنار گذاشته شد و به تدریج بروز چنین ناهنجاری هایی تبدیل به عرف پذیرفته شده و شد، آیا شکل های جدیدی از مطالبه عرفی شدن ها در میان همان قشر بروز نخواهد یافت. در این صورت مرز دقیقی که قوه قهریه می تواند بر خلاف منطق مذکور در مقابل آن ورود پیدا کند در طیفی که تا کامل و اخلاقی مطلق امتداد پیدا می کند کجاست؟ ✍ کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی @Hasanabbasi_students
🔹آقای شهرام شکیبا و همسرش خانم ستاره سادات قطبی‌زاده زوجی هستند که همراه با یکدیگر در برنامه «همیشه خانه» در شبکه آموزش، به اجرای برنامه می‌پردازند. 🔹امروز شبکه افق مستندی پخش کرد با عنوان «شما که غریبه نیستید» و به روایت زندگی این دو نفر پرداخت. نکته قابل‌توجه این بود که اختلاف سنی آقای شکیبا از همسرش ۱۴ سال است و خیلی پررنگ بر این اختلاف سنی و پذیرش عرفی در مورد آن صحبت شد. شرح و توضیحات خانم قطبی زاده از زندگی مشترک و این‌که ازدواج با آقای شکیبا موجب تغییر ایشان شده و همسرشان برای ایشان نقش استادی داشتند بماند. 🔺چنین تبلیغات و الگوسازی‌، در حالی است که جامعه با پدیده مضیقه ازدواج دختران دهه شصت مواجه است و تنها راهکار کارآمد در وضعیت فعلی برای ازدواج این دختران، هم‌سن گزینی است. برایم قابل‌درک نیست پخش چنین برنامه‌هایی و الگوسازی از چنین افرادی چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز این‌که یک مرد آزاد است با یک دختر با این اختلاف سنی زیاد ازدواج کند درحالی‌که زوج مناسب چنین مردانی از نعمت ازدواج محروم شود! 🔸بنده کاری به انتخاب شخصی این دو نفر و شرایطی که موجب شده با این اختلاف سنی ازدواج کنند ندارم و برایشان آرزوی خوشبختی دارم. 🔺🔺اما پرداخت و میدان دادن به افرادی که چنین شرایط خاصی داشته‌اند در فضای رسانه ملی و الگوسازی موفق از آنان به‌هیچ‌وجه صحیح نیست و حاصلی ندارد جز دامن زدن به وضع نامطلوب امروز در پدیده مضیقه ازدواج دختران. @salehaat
گویا مدتی است اجرای خانم قطبی زاده در برنامه همیشه خانه متوقف شده و فرد دیگری به جای ایشان اجرا می کنند.
📚📚📚📚📚 معرفی چند کتاب خوب 👇👇👇👇👇
📚از نو با تو (عوامل تزلزل بنبیان خانواده) کتاب اوّل: نقطه نه؛‌ علامت سؤال ▫️«از نو با تو» را مجرّدها بخوانند تا بدانند در مسیر زندگیِ مشترک، چه عواملی وجود دارد که بنیان خانواده را سست میکند. ▫️متأهّلهایی که زندگی آرامی دارند، بخوانند تا اجازۀ ورود عوامل متزلزل کننده را به محیط خانواده ندهند. ▫️متأهّلهایی که اختلافهای جدّی دارند، بخوانند تا راهی برای حلّ اختلافهای خود پیدا کنند. ▫️کسانی هم که در آستانۀ طلاق هستند، بخوانند،‌ شاید در تصمیم خویش بازنگری کنند. ▫️پدر و مادرها هم از مطالعۀ این کتاب غافل نشوند تا بتوانند به استحکام هر چه بیشترِ زندگی فرزندانشان کمک کنند. ✅در کتابی که پیشِ روی شماست، به بررسی پنج عامل افزایش طلاق میپردازیم. اوّل: سبک زندگی، دوم: انتخاب نادرست همسر، سوم: دخالت خانوادهها، چهارم: مشکلات اقتصادی و پنجم: اعتیاد کتاب اول: 13000تومان با 20% تخفیف ویژه اهالی بمان: 10400تومان https://eitaa.com/bemaniha
https://eitaa.com/bemaniha
https://eitaa.com/bemaniha
📚از نو با تو (عوامل تزلزل بنبیان خانواده) کتاب اوّل: نقطه نه؛‌ علامت سؤال ▫️«از نو با تو» را مجرّدها بخوانند تا بدانند در مسیر زندگیِ مشترک، چه عواملی وجود دارد که بنیان خانواده را سست میکند. ▫️متأهّلهایی که زندگی آرامی دارند، بخوانند تا اجازۀ ورود عوامل متزلزل کننده را به محیط خانواده ندهند. ▫️متأهّلهایی که اختلافهای جدّی دارند، بخوانند تا راهی برای حلّ اختلافهای خود پیدا کنند. ▫️کسانی هم که در آستانۀ طلاق هستند، بخوانند،‌ شاید در تصمیم خویش بازنگری کنند. ▫️پدر و مادرها هم از مطالعۀ این کتاب غافل نشوند تا بتوانند به استحکام هر چه بیشترِ زندگی فرزندانشان کمک کنند. ✅در کتابی که پیشِ روی شماست، به بررسی پنج عامل افزایش طلاق میپردازیم. اوّل: سبک زندگی، دوم: انتخاب نادرست همسر، سوم: دخالت خانوادهها، چهارم: مشکلات اقتصادی و پنجم: اعتیاد کتاب اول: 13000تومان با 20% تخفیف ویژه اهالی بمان: 10400تومان https://eitaa.com/bemaniha