صالحی - ارتباط کاربران
.
بسم الله
🔸 #عیدی ولادت مولا
🔸
🔴 اسد الله در وجـود آمد / در پَسِ پرده هرچه بـود آمد
⚡ عالم ممکنات احیا شد / غرض خالقِ ودود آمد
⚡ رمز خلقت، ظهور مطلق کرد / جمله ذرات، در سجود آمد
⚡ پردهی سِر غیب بالا رفت / علت غائیِ وجود آمد
⚡خانهزادِ خدا علی از غیب / پرده برداشت در شهود آمد
⚡ اسد الله در وجود آمد / در پس پرده هر چه بود آمد (١)
🔸
🔻 مولا امیرالمؤمنین علی (صلواتُ الله علیه) دائماً میفرمود:
💥 «مَا للّٰهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) آيَةٌ هِيَ أَكبَرُ مِنِّي، وَ لاَ للّٰهِ مِن نَبَإٍ أَعظَمُ مِنِّي»
⚡ برای خداوند (عزوجل) آیتی بزرگتر از من نیست، و برای خدا خبری عظیمتر از من نیست
hadith.inoor.ir/hadith/299771
(بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۷۶)
🔹
💥 «مَا للّٰهِ نَبَأٌ هُوَ أَعظَمُ مِنِّي، وَ لِي ثَلاَثُمِائَةِ اِسْمٍ لاَ يُمْكِنُ اَلتَّصْرِيحُ بِهَا ...»
⚡ برای خداوند (عزوجل) خبری عظیمتر از من نیست، و برای من سیصد اسم است که امکان تصریح به آنها نیست (بخاطر عدم تحمل عموم مردمان)
hadith.inoor.ir/hadith/385267
(الهداية الکبرى، ج ۱، ص ۹۲)
🔹
💥 «أَنَا أَسمَاءُ اللهِ اَلْحُسْنَى وَ أَمْثَالُهُ اَلْعُلْيَا وَ آيَاتُهُ اَلْكُبْرَى ...»
⚡ منم اسماء حسنای خداوند، و عالی ترین مثَلها و بزرگترین آیات خداوند
hadith.inoor.ir/hadith/387875
(بحارالأنوار، ج۵٣، ص۴۶)
🔹
💥 «انا اِسمٌ من اسماءِ الحُسنىٰ و هُوَ الاعظمُ و الاعلىٰ»
⚡ منم اسمى از اسماى حسناى الهى، و آن اسم اعظم و اسم اعلى است.
eitaa.com/shia_erfan/410
🔹
💥 «اَلسَّلاَمُ عَلَي اسمِ اللَّهِ الرَّضِيِّ وَ وَجْهِهِ الْعَلِيّ ...»
⚡سلام بر اسم رضیّ خدا، و وجه علیّ خدا
hadith.inoor.ir/hadith/286284
(بحارالانوار، ج٩٧، ص۳۰٢، در زیارت مولا)
🔹
⚡تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین
⚡ شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین (٢)
🔸 مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، «مُبین» و آشکار کنندهی «کنز مخفی غیب الهیست»؛ او که بزرگترین آیتِ ظهور نور خدای علیّ عظیم است؛ او که اسم اعظم خداوند در میان خلق است و عظیمترین معرفت خداوند به معرفتِ حقیقت نوریِ اوست، همان معرفتی که خداوند در وحی به داود (ع) فرمود:
⚡ «کُنتُ کَنزاً مَخفِیّاً، فأحببتُ أن اُعرَف، فَخَلَقتُ الخَلق لأُعرَف»
eitaa.com/shia_erfan/988
🔹
🔻 اوست «حقیقتِ صورت انسانیت» که نورش به صورتهای گوناگون اولیاء الهی تابیده، و خدای سبحان آن صورت را برترین ظهور ولایت عُظمای خویش بر خلقش نموده، و روحش را از شدت شرافتش به خویش نسبت داده، و آدم (ع) را بر وجه آن صورت انسانیت (که برای خویش برگزیده) خلق فرموده است، همانکه حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند:
⚡ «إنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورَتِهِ، ... هِيَ صُورَةٌ مُحْدَثَةٌ مَخْلُوقَةٌ اصْطَفَاهَا اللَّهُ وَ اخْتَارَهَا عَلَى سَائِرِ الصُّوَرِ الْمُخْتَلِفَةِ فَأَضَافَهَا إِلَى نَفْسِهِ، كَمَا أَضَافَ الْكَعْبَةَ إِلَى نَفْسِهِ، وَ الرُّوحَ إِلَى نَفْسِهِ، فَقَالَ «بَيْتِيَ» (بقره ١٢۵)، وَ قَالَ : «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» (الحجر ٢٩).
hadith.inoor.ir/hadith/104248
(الکافي ج ۱، ص ۱۳۴)
🔹
🔻و از حضرت صادق (علیه السلام) نقل است که فرمودند:
⚡ «الصُّورَةُ الإنسانِيَّةُ هِىَ أكْبَرُ حُجَجِ اللّهِ عَلى خَلقِهِ، وَهِىَ الْكِتابُ الَّذى كَتَبَهُ بِيَدِهِ»
hadith.inoor.ir/hadith/76717
(تفسير الصافي، ج١ ص۹۲)
🔹
🔻و مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند:
💥 «أُیِّدتُ بِرُوحِ العَظَمَةِ... أنا آدَمُ ع و أنَا نوحٌ ع و أنّا إِبْرَاهِيمُ ع و أَنَا مُوسَى ع و أَنَا عِيسَى ع وَ أَنَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله)، أَنتَقِلُ فِي الصُّورِ كَيفَ أَشاءُ، مَن رَآنِي فَقَد رَآهُمْ، وَ مَن رَآهُم فَقَد رَآنِي، ولَوْ ظَهَرتُ لِلنَّاسِ فِي صُورَةٍ وَاحِدَةٍ لَهَلَكَ فِیَّ النَّاسُ، وَقَالُوا هُوَ لا يَزولُ وَلا يَتَغَيَّرُ، وَ إِنَّمَا أَنَا عَبدٌ مِنْ عَبِیدِ الله، لَا تُسَمُّونَا أَربَاباً وَ قُولُوا فِی فَضْلِنَا مَا شِئْتُم، فَإِنَّکُمْ لَنْ تَبلُغُوا مِن فَضلِنَا کُنْهَ مَا جَعَلَهُ اللَّهُ لَنَا وَ لَا مِعشَارَ العُشرِ، لِأَنَّا آیَاتُ اللَّهِ وَ دَلَائِلُهُ وَ حُجَجُ اللَّهِ وَ خُلَفَاؤُهُ عَلی خَلقِه ...»
https://ablibrary.net/#/reading/booklist/7781/74
(المناقب (كتاب عتيق)، ص۷۴)
(مشارق أنوار اليقين، ص۲۵۷)
(بحارالانوار ج٢۶ ص۶)
🔸
📌پینوشتها:
🔻(١). شعر از فیلسوف نامی آیت الله سیدمحمدباقر #میرداماد، مجله مکتب اسلام سال۷ ش۱ ص۳۱.
🔻(٢). شعر از مرحوم #فؤاد_کرمانی.
🌐 eitaa.com/salehi786/2978
🔹
🌷 ولادت و تجلّی صورت و روح اعظم خدا از خانهی خدا، حقیقتِ انسانیتمان، حجّت کبریٰ و اسم اعظمِ خدایمان، مولایمان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) بر شما محبّ و شیعهی شیدای مولا مبارک باد.
🔸
@Salehi786
بسم الله
#شعر مدح مولا
🔴 بارِ عالَم را به جز حیدر که میگیرد به دوش؟
🔸
حضرت خَیرُ البَشر، پروردهی خَیرُ الاَنام
حضرت مُولَی المَوالی، حضرت عالی مَقام
حضرت عینُ الیقین، سر رشتهی حَبلُ المَتین
آیت الله العَلی، بر کُل آیات عظام
حضرت مشکل گشا، روح دعا و التجا
ای به هر دردی دوا، ای زخم ها را التیام
حضرت صاحب سند بر مسند مُلکِ اَبَد
صاحب دارُ الشفا، دارُ البقا، دارُ السلام
حضرت نعم الامیر، ای آمِر اَمر کبیر
حاکم هر انقلاب و هر جهاد و هر قیام
حضرت سر سلسله، بالا نشینِ قافله
بر سر ما، سایه سارِ دودمانت مُستدام
حضرت شاه نجف، ای مالکِ بیتُ الشَّرف
حضرت لطفِ مکرّر، حضرت جُودِ مُدام
عالمی پشت سرت، «السابقونَ السابقون»
زنده ام با وعدهی «اِنا اِلیه راجعون»
🔸
دور پیشانیِِ خود، پیچیدهای اسرار را
جان عالَم بر لب آمد، باز کن دستار را
گنج ها میجوشد از، خاکِ قدمهایت ولی
وصلهی نعلینِ تو، پیچیده کرده کار را
روزِ خندق، جای جنّ و اِنس عبادت کردهای
یک تنه با ضربه ای، برداشتی این بار را
فرقِ بینِ حق و باطل هستی و، در روز حشر
تو مُعیّن میکنی، آرایش حُضّار را
هفت شهر عشق را، عطار، دنبال تو گشت
ما هم عازم گشته ایم، این راه نا هموار را
آسمانها در نجف، با هم تلاقی میکند
دستِ حق، گردانده دورِ گنبدت پرگار را
حق ز نازِ شستِ تو فرمود، ای احمد ببین
اعتبارِ ذوالفقارِ حیدرِ کرّار را
وحی بر افلاک شد، از جانب پروردگار
«لا فتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار»
🔸
نام تو بین دل و تشویش، حایل میشود
عِطر تو هر جا بپیچد سِحر، باطل میشود
تو هزاران سال، از خورشید نورانیتری
روز و شب با گردشِ چشمِ تو کامل میشود
آنقدر مشکل گشایی، انبیا هم مثلِ ما
«یا علی» گویند وقتی کار مشکل میشود
دین ما دینیست که، غیرِ از همه احکامِ شرع
راه و رسمِ عاشقی را، نیز شامل میشود
قبل ما گفتند و ما هم، همچنان خواهیم گفت
هر که از عشقِ تو دیوانه، شد عاقل میشود
من برای دیدنت، خود را مهیّـا میکنم
عاقبت هر کس، به دیدارِ تو نایل میشود
وعدهی دیدار دادی، تا قدم رنجه کنی
خاک قبر از، اشکهای شوقِ من، گِل میشود
جان به شوقِ دیدن رویِ تو آسان میدهم
بعد مردن باز هم، با دیدنت جان میدهم
🔸
گفته هایت در تنِ عالم، طنین انداز ماند
هر چه که گفتی، علم شد، هر چه نگفتی راز ماند
ای امام هر امام، ای چشمهِ سارِ معجزات
در میانِ نسلِ پاکت، قدرت اعجاز ماند
خانه ای بتخانه بود و، چون تو را شد زادگاه
مرکزِ توحید شد، در رتبهی ممتاز ماند
بوذر و عمار، در چشمِ تو مستغرق شدند
جعفر طیّار، با دستِ تو در پرواز ماند
«یا امیرالمومنین» گفتیم و عشق آغاز شد
هر که مَحرم بود، در بَدوِ همین آغاز ماند
چارچوب خالیِِ خیبر، شهادت میدهد
هر دری را باز کردی، تا قیامت باز ماند
ما که گفتیم از تو، اما از تو گفتن نیست این!
قبل از این وادی، هزاران خواجهی شیراز ماند!
در بیان مختصر: «اسلامِ مطلق، با علیست»
در تمامِ آسمانها، حک شده: «حق با علیست»
عالمانِ مجتهد، تا عارفانِ خِرقه پوش
منتظر هستند کیْ، این تاک میآید به جوش
طعمِ انگورِ ضریحِ نقره را هر کس چشید
از هراس و هول محشر هم نمیآید به هوش
بوسهای بر خوشه ای از نقش انگورش زدم
حاملان عرش با هم یک صدا گفتند «نوش»
خواجه، بارِ این «امانت» ، کارِ فال و قرعه نیست
بارِ عالَم را، به جز حیـدر، که میگیرد به دوش؟
مستم و از شعر هایم، مِیْ تراوش میکند
گر بمیرم هم، زبانِ من نخواهد شد خموش
ساقیِ ما، سهمِ هر کس را به قدرش می دهد
سهمِ قلب و سهمِ دست و سهمِ چشم و سهمِ گوش
هر کسی در جایگاهِ خویش، او را دیده است
هم در اوج عرش، هم در حُجرهی خرما فروش
روزی از بیتِ علی، پیدا و پنهان میخورد
عالَم از دستِ «امیر المومنین» نان میخورد
🔸
سایه ایم، اما میانِ نور پنهان میشویم
تو تلألو میکنی و، ما فروزان می شویم
بوی ایوانِ نجف، ما را دگرگون میکند
بی اراده ذره ای، در دست طوفان می شویم
تا غبارِ سردِ دنیا، مینشیند روی دل
جذبهات می آید و، از نو مسلمان میشویم
عشق یعنی، هر چه جانان خواست، جانا جان بخواه
می پسندی آنچه را جانان، ما آن میشویم
تا قیامت هر کجا حرف از «فدایی» های توست
لشکرِ اعزامیت، از خاکِ ایران میشویم
قلعهی عشق است، هر جا خاکِ فرزندان توست
با هزاران حلقه دورِ قلعه، دژبان میشویم
دست ما بادا، الی مادام، بر دامان تو
جَـدّ و آباد و عیال و اهلِ ما، قربان تو
🔸
✍ شاعر: محمد صمیمی
🌐 https://kheyme.net/حضرت-خیرالبشر/
🔹
🔈 صوت و ویدئوی کامل این مدح زیبا 👇(کریمی، میلاد مولا، ١٣٩۶)
🌐 https://eitaa.com/salehy/4030
🌐 www.aparat.com/v/0emB1
🎞 نماهنگ «نقش انگور» از این مدح زیبا 👇
🌐 eitaa.com/salehy/4029
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
▫️ ١
🔸 تطبیق حقیقتِ «سال» بر «پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)»
🔸 تطبیق حقیقتِ «١٢ ماه در سال» بر «١٢ وصی پیامبر، دوازده امام معصوم (علیهم السلام)»
🌷 تطبیق حقیقتِ «۴ ماه حرام الهی در ١٢ ماهِ سال» بر «۴ امام معصوم با نام «علی» در میان دوازده وصی پیامبر (علیهم السلام)»، که ولایت خاصهی این چهار امام موجب دوازده امامی شدن و به دین قیّم و پایدار الهی درآمدن است.
(۴ ماه حرام: ماه رجب، و ماههای ذیالقعده و ذیالحجة و محرم؛ ۴ امام با نام «علی»: امام علی امیرالمؤمنین و امام سجاد و امام رضا و امام هادی (علیهم السلام) که امامان اول و چهارم و هشتم و دهم هستند).
🔻حرمت ماههای حرام الهی، بحسب تجلّی خاصّ از «عُلُوّ عظمتِ ولایت الهیست» در آن ماهها، که نام «العلی» هم در اسماء الهی، اولین نامیست که خداوند برای خویش برگزید، و این اسمِ عظیمِ «العلی» هم اشاره دارد به همین «عُلُوّ عظمتِ ولایت الهی» بر همه اشیاء و مخلوقات الهی (١).
🔻همچنین «علی» همان نامیست که سیّدُ الآیات، آیت الکرسی، به آن ختم میشود (العلیُّ العظیم)، و نشان میدهد خزینهی این برترین آیهی قرآن از اسمِ اعظمِ «العلی» است.
🔻چنانکه خداوند متعال نام اولین امام و تابلودار مقام ولایت خویش در اوصیاء پیامبر خاتم (علیهم السلام) را که سیّدُ الأوصیاء است از همین نامِ «العلیِّ» خویش، «علی» نام نهاد (٢).
🔸🔸
1⃣
🔻 اما بیان حدیث حضرت باقر (علیه السلام) به صحابهی سرّشان، جابر جُعفی:
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/406140
البرهان في تفسير القرآن ج ۲، ص ۷۷۴
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۱۴۹
بحار الأنوار، ج ۲۴، ص ۲۴۰
اَلشَّيْخُ فِي ( اَلْغَيْبَةِ ) رَوَاهُ بِحَذْفِ اَلْإِسْنَادِ، عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ ، قَالَ:
⚡ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ تَأْوِيلِ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
⚡ «إِنَّ عِدَّةَ اَلشُّهُورِ عِنْدَ اَللّٰهِ اِثْنٰا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتٰابِ اَللّٰهِ يَوْمَ خَلَقَ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ، مِنْهٰا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذٰلِكَ اَلدِّينُ اَلْقَيِّمُ فَلاٰ تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ»
(سوره توبه، آيه ۳۶)
🔻 قَالَ: فَتَنَفَّسَ سَيِّدِيَ اَلصُّعَدَاءَ، ثُمَّ قَالَ:
💥 «يَا جَابِرُ ، أَمَّا اَلسَّنَةُ فَهِيَ جَدِّي رَسُولُ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ، وَ شُهُورُهَا اِثْنَا عَشَرَ شَهْراً، فَهُوَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ، وَ إِلَيَّ وَ إِلَى اِبْنِي جَعْفَرٍ ، وَ اِبْنِهِ مُوسَى ، وَ اِبْنِهِ عَلِيٍّ ، وَ اِبْنِهِ مُحَمَّدٍ ، وَ اِبْنِهِ عَلِيٍّ ، وَ إِلَى اِبْنِهِ اَلْحَسَنِ ، وَ إِلَى اِبْنِهِ مُحَمَّدٍ اَلْهَادِي اَلْمَهْدِيِّ».
💥 «اِثْنَا عَشَرَ إِمَاماً، حُجَجُ اَللَّهِ فِي خَلْقِهِ، وَ أُمَنَاؤُهُ عَلَى وَحْيِهِ وَ عِلْمِهِ. وَ اَلْأَرْبَعَةُ اَلْحُرُمُ اَلَّذِينَ هُمُ اَلدِّينُ اَلْقَيِّمُ، أَرْبَعَةٌ مِنْهُمْ يَخْرُجُونَ بِاسْمٍ وَاحِدٍ» :
💥 «عَلِيٌّ» أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ، وَ أَبِي «عَلِيٌّ» بْنُ اَلْحُسَيْنِ ، وَ «عَلِيٌّ» اِبْنُ مُوسَى ، وَ «عَلِيٌّ» بْنُ مُحَمَّدٍ، فَالْإِقْرَارُ بِهَؤُلاَءِ هُوَ «اَلدِّينُ اَلْقَيِّمُ»،
⚡ «فَلاَ تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ»، أَيْ «قُولُوا بِهِمْ جَمِيعاً تَهْتَدُوا».
🔹
✅ ترجمه:
🔻جابر جعفى گفته است: از امام باقر (عليه السّلام) دربارهی تأویل این کلام خدای عزّوجلّ پرسیدم:
«إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتَابِ اللهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَ الأَرْضَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَکُمْ» (توبه، ٣۶).
🔻 حضرت باقر (علیه السلام) نفس عميقى و آه بلندى كشيدند و بعد فرمودند:
⚡ اى جابر! امّا حقیقتِ «سال»، پس آن جدّ ما رسول خداست (صلی الله علیه و آله).
⚡ و اما، حقیقتِ ماههاى آن سال، که دوازده ماه هستند، و عبارتند از دوازده امام: اميرالمؤمنين، [امام حسن و امام حسين و امام سجاد] تا مىرسد به من، و بعد از من مىرسد به پسرم جعفر، و پسرش موسى، و پسرش على، و پسرش محمّد، و پسرش على، و پسرش حسن، و [در آخر] به پسرش محمّد كه او هادىِّ مهدىّ است؛ آن دوازده ماه، این دوازده امام هستند كه حجّتهاى خدا در ميان خلق خدا بوده و امين بر وحى و علم الهى هستند.
⚡ و آن چهار [ماه] حرام که [به بیان آیه شریفه] «دین قیّم و مستحکم» هستند؛ چهار نفر از دوازده امام (علیهم السلام) هستند که با یک اسم (علی) پا به عرصه میگذارند، و آنها عبارتند از:
⚡ «علی» امير المؤمنين، و پدرم «علی» بن الحسين [امام سجاد]، و «علی» بن موسى [امام رضا]، و «علی» بن محمّد [امام هادى] (عليهم السّلام). پس همانا اقرار به ولايت اين چهار امام، همان «دين قیّم و مستحكم» است.
▫️ ٢
⚡ [و بیان آیه شریفه که در انتها فرمود] «فَلَا تَظْلِمُوا فِیهِمْ أَنْفُسَکُمْ»، «پس در مورد اين دوازده ماه بر خودتان ظلم نكنيد»، يعنى «به همه آن دوازده امام معتقد باشيد تا هدايت شويد».
🔸🔸
2⃣
🔻همچنین، در حدیث دیگری، داودبنکثیر رقّی از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند که:
⚡امام صادق (علیه السلام) به یارشان سماعةبنمهران فرمودند: «یک سبد خرما برایم بیاور».
⚡ سماعه سبدی از خرما برای او آورد. یک دانه خرما از آن برداشت و خورد و هستهی آن را درآورد و آن را در زمین کاشت. پس شکافته شد و سبز شد و بزرگ شد و دارای خوشه شد و به بار نشست.
⚡ آنگاه، خرمایی از یک خوشه را با دست خود گرفتند و آن را شکافتند و کاغذی سفید از درون آن بیرون آوردند و آن را باز کردند و به من (داود بن کثیر رقی) دادند و فرمودند: «آن را بخوان».
💥 آن را خواندم، در آن دو خط بود؛ اوّلین خط: «لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ» ،
💥 و دوّمین خط: «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتابِ اللهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ، الْحَسَنُبْنُعَلِیٍّ، الْحُسَیْنُبْنُعَلِیٍّ، عَلِیُّبْنُالْحُسَیْنِ، مُحَمَّدُبْنُعَلِیٍّ، جَعْفَرُبْنُمُحَمَّدٍ، مُوسَیبْنُجَعْفَرٍ، عَلِیُّبْنُمُوسَی، مُحَمَّدُبْنُعَلِیٍّ، عَلِیُّبْنُمُحَمَّدٍ، الْحَسَنُبْنُعَلِیٍّ، الْخَلَفُ الْحُجَّةُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»
🔻 سپس فرمود: «ای داود! آیا میدانی چه زمانی این نوشته شد»؟
⚡عرض کردم: «خدا و رسولش (صلی الله علیه و آله) و شما داناترید».
🔻سپس حضرت فرمود: «قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَللَّهُ آدَمَ بِأَلْفَيْ عَامٍ»، «دوهزار سال پیش از اینکه آدم (علیه السلام) آفریده شود».
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/406138
[بحار الأنوار، ج۲۴، ص۲۴۳ / بحار الأنوار، ج۳۶، ص۴۰۰ / البرهان، ج ۲، ص ۷۷٣]
🔸🔸
3⃣
🔻همچنین در نقلی از حدیث مشهور «لوح سبز الهی با نوشتههای از نور»، که خدای سبحان به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اعطا فرمودند، و نسخهای که جابر بن عبدالله انصاری از روی آن نزد حضرت زهرا (سلام الله علیها) نگاشته بود را نزد امام باقر (علیه السلام) مقابله کردند، اشاره به همین آیه شریفه (١٢ ماه الهی نزد خداوند) شده، و سپس اسامی ١٢ امام معصوم (علیهم السلام) آمده است.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/406141
(البرهان في تفسير القرآن ج ۲، ص ۷۷۵ / تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ج ۱، ص ۲۱۰)
🔸🔸
📌 پینوشتها:
🔻(١). همانطور که امام رضا (علیه السلام) فرمود «العلی العظیم» اولین نامیست که خداوند برای خویش برگزید:
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/104208
الکافي ج ۱، ص ۱۱۳
📌 امام رضا (علیه السلام)
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ وَ مُوسَى بْنِ عُمَرَ وَ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ اِبْنِ سِنَانٍ قَالَ:
⚡ سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَلْ كَانَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَارِفاً بِنَفْسِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَلْخَلْقَ؟
⚡قَالَ نَعَمْ.
⚡ قُلْتُ يَرَاهَا وَ يَسْمَعُهَا؟
⚡قَالَ مَا كَانَ مُحْتَاجاً إِلَى ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ يَسْأَلُهَا وَ لاَ يَطْلُبُ مِنْهَا،
⚡ هُوَ نَفْسُهُ وَ نَفْسُهُ هُوَ
⚡ قُدْرَتُهُ نَافِذَةٌ فَلَيْسَ يَحْتَاجُ أَنْ يُسَمِّيَ نَفْسَهُ
⚡ وَ لَكِنَّهُ اِخْتَارَ لِنَفْسِهِ أَسْمَاءً لِغَيْرِهِ يَدْعُوهُ بِهَا لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ يُدْعَ بِاسْمِهِ لَمْ يُعْرَفْ
💥 فَأَوَّلُ مَا اِخْتَارَ لِنَفْسِهِ « اَلْعَلِيُّ اَلْعَظِيمُ » لِأَنَّهُ أَعْلَى اَلْأَشْيَاءِ كُلِّهَا فَمَعْنَاهُ اَللَّهُ وَ اِسْمُهُ اَلْعَلِيُّ اَلْعَظِيمُ هُوَ أَوَّلُ أَسْمَائِهِ عَلاَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ .
🔸🔸
🔻(٢). همانطور که حضرت باقر (علیه السلام) به صحابه سرّشان، ابوحمزه ثمالی، در ضمن بیان ارتباط ۴ ماه حرام با ۴ امام با نام «علی» فرمودند خداوند متعال نام ایشان را از نام «العلیِّ» خودش، مشتق فرمود، و بهخاطر اشتقاق نامشان از اسم «العلی» حرمتِ خاصی دارند (و نیز، حرمت ۴ ماه حرام، مرتبط با حرمت نام «علی» در ایشان است):
👇
▫️ ٣
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/406137
البرهان في تفسير القرآن ج ۲، ص ۷۷۲
📌 امام باقر (علیه السلام)
عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ ، قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ (علیهما السلام) ذَاتَ يَوْمٍ، فَلَمَّا تَفَرَّقَ مَنْ كَانَ عِنْدَهُ، قَالَ لِي:
⚡«يَا أَبَا حَمْزَةَ ، مِنَ اَلْمَحْتُومِ اَلَّذِي لاَ تَبْدِيلَ لَهُ عِنْدَ اَللَّهِ، قِيَامُ قَائِمِنَا، فَمَنْ شَكَّ فِيمَا أَقُولُ لَقِيَ اَللَّهَ وَ هُوَ بِهِ كَافِرٌ، وَ لَهُ جَاحِدٌ».
⚡ثُمَّ قَالَ: «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، اَلْمُسَمَّى بِاسْمِي (نام امام زمان (ع) هم «محمد» است)، وَ اَلْمُكَنَّى بِكُنْيَتِي (یکی از کنیههای امام زمان (ع) هم «اَبُوجعفر» است، با دو کنیه دیگر: «ابوالقاسم»، و «اَبُو عبدالله»)،
⚡ اَلسَّابِعُ مِنْ بَعْدِي (وُلْدی)، بِأَبِي مَنْ يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً».
⚡ثُمَّ قَالَ: «يَا أَبَا حَمْزَةَ ، مَنْ أَدْرَكَهُ فَلَمْ يُسَلِّمْ لَهُ فَمَا سَلَّمَ لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) وَ قَدْ حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَيْهِ اَلْجَنَّةَ ، وَ مَأْوَاهُ اَلنَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى اَلظَّالِمِينَ».
⚡ «وَ أَوْضَحُ مِنْ هَذَا -بِحَمْدِ اَللَّهِ- وَ أَنْوَرُ وَ أَبْيَنُ وَ أَزْهَرُ لَمَنْ هَدَاهُ اَللَّهُ وَ أَحْسَنَ إِلَيْهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ» :
⚡ «إِنَّ عِدَّةَ اَلشُّهُورِ عِنْدَ اَللّٰهِ اِثْنٰا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتٰابِ اَللّٰهِ يَوْمَ خَلَقَ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ مِنْهٰا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذٰلِكَ اَلدِّينُ اَلْقَيِّمُ فَلاٰ تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ»
⚡ وَ مَعْرِفَةُ اَلشُّهُورِ - اَلْمُحَرَّمُ وَ صَفَرٌ وَ رَبِيعٌ وَ مَا بَعْدَهُ، وَ اَلْحُرُمُ مِنْهَا، هِيَ: رَجَبٌ ، وَ ذُو اَلْقَعْدَةِ ، وَ ذُو اَلْحِجَّةِ ، وَ اَلْمُحَرَّمُ - لاَ تَكُونُ دِيناً قِيَماً، لِأَنَّ اَلْيَهُودَ وَ اَلنَّصَارَى وَ اَلْمَجُوسَ وَ سَائِرَ اَلْمِلَلِ وَ اَلنَّاسَ جَمِيعاً مِنَ اَلْمُوَافِقِينَ وَ اَلْمُخَالِفِينَ يَعْرِفُونَ هَذِهِ اَلشُّهُورَ، وَ يَعُدُّونَهَا بِأَسْمَائِهَا،
💥 وَ إِنَّمَا هُمُ اَلْأَئِمَّةُ اَلْقَوَّامُونَ بِدِينِ اَللَّهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ)، وَ اَلْحُرُمُ مِنْهَا: أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، اَلَّذِي اِشْتَقَّ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ اِسْماً مِنِ اِسْمِهِ « اَلْعَلِيِّ »، كَمَا اِشْتَقَّ لِرَسُولِهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اِسْماً مِنِ اِسْمِهِ «اَلْمَحْمُودِ»، وَ ثَلاَثَةٌ مِنْ وُلْدِهِ، أَسْمَاؤُهُمْ: عَلِيٌّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ،
💥 فَصَارَ لِهَذَا اَلاِسْمِ اَلْمُشْتَقِّ مِنِ اِسْمِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حُرْمَةٌ بِهِ، وَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلْمُكْرَمِينَ اَلْمُحْتَرَمِينَ بِهِ».
🔹
✅ ترجمه حدیث در اینجا 👇
🌐 https://www.m-mahdi.com/persian/articles-471
🔸🔸
🙏والسلام علیکم و رحمة الله
🔸
@Salehi786
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روش جدید امتحان گرفتن دکتر علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش سیما👌
👌امتحان، جای یاد گرفتن است
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
📜مرقومه ای از ملا حسینقلی همدانی(ره)
آنچه از در ذیل می آید مرقومه ای شریف از عارف واصل، ملاحسینقلی همدانی(ره) است. گر چه مخاطب این نامه معلوم نیست اما سرزنشها و موعظه های این عارف برای همگان می تواند قابل استفاده باشد. این نامه نهیبی است بر قلوب زنگار گرفته دوران مدرن تا شاید با نفس قدسی این عارف كامل بازگشتی به مسیر صحیح زندگی معنوی داشته باشیم.
این نامه برگرفته از قرآن و كلمات گرانقدر معصومین(ع) همراه با استعارات و تشبیهات بسیار ظریف و لطیف است كه هر بار آن را بخوانی به حقایق جدیدتری خواهی رسید. نوشتار ذیل با كمی تصرف برای روان تر شدن مطالعه درج می گردد.
🔻ای همبازی اطفال! ای حمال اثقال! ای محبوس چاه جاه! و ای مسموم مارمال! ای غریق بحر دنیا! و ای اسیر همومات آمال. مگر نشنیده ای و نخوانده ای «...إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْو» (1) و نشنیده ای فرموده آن حكیم غیب دان منزه از عیب و شین را كه به فرزند ارجمند خطاب كرده: "بنی! ان الدنیا بحر عمیق غرق الاكثرون" (2) و حقیر عرض می كنم عن تحقیق: "و نحن منهم" قطعاً ما از آن غرق شدگان در دنیاییم.
🔸در حقیقت این لفظ عمیق فكر نما، ببین چقدر از جواهر حكمت در این صندوق كوچك، در این روایت - كه دنیا را به دریا تشبیه می كند - برای متفكرین به عنوان هدیه درج فرموده. همین قدر بدان دریا نهنگ دارد، ماهی دارد، جانورهای عجیبه آن بسیار و مهالك غریبه آن بی شمار، جزایر هولناكش زهره شیران را آب و كوه های سهمناكش چه بسیار مردمان را نایاب نموده.
🔹اصل و میدان این دریا از ظلمات جهل ناشی شده است و در اودیه (اراضی) قلوب اهل غفلت جا دارد. امواج اموالش بسی كشتیهای عمر را به باد فنا داده و جبال هموم و غمومش بسا پشته ها هلاك كرده، نهنگ های اوصاف مذمومه اش چه كسان را فرو برده و آب محبت تلخ و شورش چه مردمان را كور و چه چشم ها را بی نور نموده.
هر كه در این دنیا غرق شد سر از گریبان نار جحیم بیرون آورده و در عذاب الیم خواهد ماند.
... اگر از عمق این دریا بپرسی؟ عرض خواهم كرد: كه انتها ندارد و اگر باور نداری به غواصان این دریا (یعنی: اهل دنیا از اولین و آخرین) نظر نما و ببین كه همگی در آن غرق شده احدی به قعر آن نرسیده و اگر بهتر می خواهی بفهمی به حال خراب خودت نگاه كن و ببین كه هر قدر داشته باشی باز زیاده از آن را طالبی و حرصت در جایی توقف نمی كند.
ای آقای من! این دنیا چگونه مردم را به خاك سیاه نشانده و قلوب ایشان را كه برای محبت و معرفت خلق شده، طویله اسب و استر نموده، جوارحشان از قاذورات گندیده و دلهایشان آنی خضوع و خشوع ندیده و ذره ای ذوق حلاوت طاعت را نچشیده.
🔸نه در نهادشان از توبه اثری و نه در اوهام تفكر نحس ایشان از خداوند جل جلاله خبری. شب و روز به سیف و سنان لسان عرض (آبرو) و مال و عصمت مسلمانان را پاره پاره می كنند. قلوبشان خالی از ذكر و فكر و مملو از حیله و مكر است. دست عقل را بسته و دست هوا را گشاده، چه زخم ها از آن دست ها بر كبد دین و چه مصیبت ها در شرع شریف بر پا شده.
🔹لباس خداییان را كنده و جامعه فرنگیان را پوشیده، اطعمه و اشربه اسلام را بدل به زهر و زقوم (نصاری و دهریان) نموده اند. وظایف شرع را متروك و آداب كفر را مسلوك داشته اند. بازار كفر و شرك در بلادشان معمور و آباد و سوق بازار اسلامشان مخروب و بر باد.
وافضیحتاه! عسكر كفر در بلاد وجود ما منصور و مسرور و لشكر اسلام مقتول و اسیر شده اند. نه ما را در عاقبت كارمان فكرتی و نه از سیاست های الهیه بر امم ماضیه رسیده عبرتی. قضیه هایله (3) ابابیل را شوخی و قصه فرعون و قابیل را مزاح پنداشته ایم.
جان من! آن بادهایی كه با آنها قوم هود را تأدیب نمود، حال همان قادر حلیم را مطیعند. اگر تو از اطاعت امر آن سلطان عظیم الشأن جرأت نموده سر پیچیده، خاك و آب و باد و كلوخ و سنگ، ذلیل و منقاد اویند. بلی! گول صبر و حلم او را خورده اند. از حكمرانی عظیم او غافل شده، لباس شرم و حیا را كنده، قدم جرأت را پیش گذاشته، در حضور عزوجلش، مرتكب معصیت او شده. مگر نمی بینی! چگونه حكم محكم او در سماوات و ارضین جاریست؟ مگر نخوانده ای كه "یوم نشور" آسمان ها منشور می شود؟
بلی! چه گویم از شر آن روز پر آه و سوزی كه قلوب خائفین را خوفش گداخته، چگونه گداخته نشود دل هایشان از روزی كه زمین آن آتش سوزان و صراطش تیزتر از شمشیر بران است؟ عقل ها پران و اشك ها ریزان است. نجومش منتشر و مردمانش چون جراد منتشر (4). هولش عظیم و انبیا در اضطراب و بیمند. اخیار مدهوش و ابرار بی هوشند. شدائد بسیار و محنتش بی شمار است.
🔸آفتاب بالای سر و زمین، چون كوره آهنگر، بدن ها در عرق و غرق و لحوم (5) و عظام (6) در سوز و حرق. جهنم دورشان را گرفته و راه فرار برایشان بسته، ظالم شرم ساز و عادل اشكبار، نامه ها پران بر یمین و یسار. مردم در دهشت و انتظار ملائك غلاظ و شداد در تردد (رفت و
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
آمد) و عقوبت الهیه بر مرده (7) و عصاه (8) در تشدد.
یكی از اسامی آن "یوم الحساب" است و دیگری "یوم التناد". روزی كه از سختی فریاد دردآلود مردم بلند است. از طرفی منادی به خنده و بشارت ندا می كند: "یا اهل الجنه اركبوا" و از جای دیگر ندا می كند كه: "یا اهل النار اخسئوا" (9) و یكی را خلعت می بخشند و دیگری را می كشند. طایفه ای سرمست شراب طهور و قومی جگرهایشان قطعه از "ضرایع (10) و زقوم".
🔹مانده ام حیران! نمی دانم از قهرش بیان كنم یا از مهرش بگویم. اهل قهرش خایانند (11) و اهل مهرش افلاكیانند. یعنی اشخاصی كه خود را به افلاك نوریه رسانده اند، اعتنایی اصلاً به این افلاك ندارند، چشمشان جان و جانشان در عرش رحمان. ای به فدای قلوبی كه نور الهی (جل جلاله) در آن ها تابان و جلالت مرتبه شان بی پایان!
🔸خود را از عالم گسسته و به عالم انوار پیوسته. منور به انوار معرفت و مخلع به خلعت محبت، زهدشان پشت پا به دنیا زده، (توكلشان) سر از گریبان توحید بیرون آورده، از خلق عالم رمیده و به مقام قرب آرمیده. فكرشان نور و ذكرشان نور و باطن و ظاهر و جسم و جان و خیال و عقل، همه نور و غرق دریای نور.
🔹بس است! من ناپاك! كجا؟ و مدح وصف پاكان كجا! امثال ماها باید در تدبیر ترك معصیت باشیم. اگر اصل ایمان را محكم كرده باشیم، دنیا نه چنان ما را فریب داده و كر و كور كرده است كه امثال این مواعظ در "قلوب قاسیه" ما اثری كند. همین قدر می دانم كه تكلیف مریض، رجوع به طبیب است و اطاعت او و تكلیف طبیب معالجه حال. نه مریض مطیع است و نه طبیب حاذق است، ولی اگر مریض مطیع باشد خداوند رحیم او را لابد به طبیب حاذق خواهد رسانید و اگر مطیع نباشد سكوت كردن با او اولی است.
والسلام
🚩پی نوشت ها:
1- محمد: 36
2- اشاره به فرمایش لقمان به فرزندش: "إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا نَاسٌ كَثِير" (مجموعة ورام (تنبيه الخواطر) ج1 135)
3- ترسناك
4- ملخهای پراكنده؛ اشاره به آیه 7 سوره قمر
5- گوشت ها
6- استخوان ها
7-متمردان و سرپیچی كنندگان
8- گنهكاران و عاصیان
9- اشاره به آیه 108 سوره مؤمنون
10- خار و خاشاك كه خوراك اهل جهنم است؛ غاشیه: 6
11- صفت بیان حالت از دست خاییدن. در حال دست گزیدن به علامت پشیمانی (لغت نامه دهخدا)
#عرفان
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
36.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 مقصد نهایی دنیا!
🔻تنها چیزی که با خودت از این دنیا میبری چیزیه که از خودت ساختی.
پس بمون برای ساختن. نساز برای موندن!
| مجتبے تمسکے |
🔹 telegram.me/mojtaba_tamassoki/395
🔸
@Salehi786
هدایت شده از پاسخ به شبهات
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#Repost @nasehian_ir
آیا خمس توسط امام زمان حلال شده؟ در این ویدیو به بررسی روایت شیخ طوسی و توضیحات دقیق درباره خمس میپردازیم. این کلیپ را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و اگر سوالی دارید، کلمه ‘خمس’ را در کامنت بنویسید تا صوتی کامل برایتان ارسال کنیم. بیایید با هم به درک بهتری از این موضوع برسیم!
#خمس #امام_زمان #شیخ_طوسی #روایت #آموزش_دینی
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
https://eitaa.com/nasehian_ir
خمس .mp3
2.65M
🔸 خمس و توضیحات کامل مرتبط با آن
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
🔹 eitaa.com/nasehian_ir/8289
🔸
@Salehi786