هدایت شده از قربانزاده
تلاوت جزو نهم قرآن به همت حلقه جوان و میانسال
پایگاه حضرت زهرا(س) روستای عشق آباد حوزه حضرت خدیجه (س)
هدایت شده از قربانزاده
حلقه صالحین ✨
جزو خوانی همه روزه قرآن در ماه مبارک رمضان توسط حلقه نوجوان و جوان و تفسیر چند آیه از قرآن
پایگاه کوثر روستای کلاته چنار حوزه حضرت خدیجه(س)
هدایت شده از قربانزاده
نشست خواهران بسیجی با موضوع ازدواج جوانان و حجاب وعفاف در جامعه
پایگاه حضرت زهرا(س)روستای عشق آباد حوزه حضرت خدیجه(س)
هدایت شده از قربانزاده
آموزش حفظ قرآن به کودکان توسط خواهر گرامی سر کار خانم عباسی
پایگاه حضرت زهرا( س )روستای عشق آباد حوزه حضرت خدیجه (س)
هدایت شده از R.gh
قرائت قران جزء نهم توسط اعضای فعال حلقات در روز نهم ماه مبارک رمضان و خواندن دعای علقمه پایگاه حضرت مریم (س) روستای محمد اباد
#حوزه_حضرت_سمیه_س
هدایت شده از جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید
▫️دشمن هزینهی دفاع از حق را بالا میبرد
▪️تنها راه دفاع از حق، سیرهی فاطمی است
سلسله جلسات #خانواده_فاطمی
🔺قسمت اول
➕منتظر قسمتهای بعد باشید
@Pakbaz_ir
هدایت شده از آیه های انتظار
🔹حضور در جمع دانش آموزان مدرسه نمونه دولتی رضوان در محل خوابگاه دختران
🌙درنهمین شب ماه مبارک رمضان
✨بارویکرد پاسخ به شبهات وبیان احکام شرعی
💠حوزه بسیج دانش آموزی حضرت زینب (س)
هدایت شده از آیه های انتظار
✅دیدار باامام جمعه محترم شهر قاضی و پرسش و پاسخ به مناسبت ماه مبارک رمضان واحد های مقاومت بسیج دانش آموزی قدس و رسالت شهر قاضی
💠حوزه بسیج دانش آموزی حضرت زینب (س)
هدایت شده از آیه های انتظار
جزخوانی قرآن کریم در خوابگاه نسیبه 🌹
✅با مشارکت دانش آموزان شیعه و اهل سنت
💠حوزه بسیج دانش آموزی حضرت زینب (س)
هدایت شده از آیه های انتظار
✅جز خوانی قرآن کریم و اقامه نماز جماعت آموزشگاه حضرت مریم(س) دوره اول
💠حوزه بسیج دانش آموزی حضرت زینب (س)
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍از «روایت» تا «فَرا روایت»؛
منزلت اجتماعی روحانیت
🔹بهنظر میرسد قاطبه #روحانیون، متدینین و مخالفین و معاندینِ روحانیت، درباره روحانیت، به یک باور مشترک در طیفهای گوناگون رسیدهاند و آنهم «کاهش منزلت اجتماعی روحانیون» است.
🔸در اینباره چندین نکته و نظر وجود دارد که إنشاءاللّٰه تلاش خواهدشد تا بهمرور زمان، به آنها پرداخته شود.
🔹در این مرقومه، تلاش دارم تا نگاهی به نسبت بین این «روایت» و «سنجشها»ی مستند آن، بیافکنم.
🔸سنجشها، حتی از نوع علمیِ آن، در چند نقطه میتوانند دارای سوگیری باشند: « #نظریه_پشتیبان»، «گویههای برآمده از آن»، «نوع #نمونهگیری» و «دستگاه تحلیل دادهها».
🔹ازاینجهت، اگر پژوهشگر، اهل بیتقوایی در #پژوهش باشد، یا اگر دقت کافی در هرکدام از موارد فوق را از دست بدهد، امکان « #روایتسازی غیر واقع»، در آن وجود دارد.
🔸بهنظر میرسد اگر روایت برآمده از یک سنجش را نتوان بهصورت پسینی، مؤید به ادلّه، شواهد و قرائن نمود، استناد به آن، جای تأمل دارد؛ بهخصوص اگر استناد به چنین روایتی، جهت «سیاستگذاری کلان» یا «شکلدهی به فرهنگ عمومی و باورهای رایج»، صورت پذیرفته باشد.
🔹سنجشهای علمی و یا ارتکازی موجود، باید بتواند بهصورت پسینی، از روایت ارائهشده که «کاهش منزلت اجتماعی روحانیت» است، دفاع نماید.
🔸برخی از پرسشها و چالشهایی که این روایت را محتاج استناد پسینی میسازد، از اینقرار است:
1️⃣ «منزلت اجتماعی روحانیت» با «قداست اجتماعی روحانیت» چه نسبتی دارد؟ آیا لزوماً کاهش قداست اجتماعی، با کاهش #منزلت_اجتماعی همراه است؟ (ادبیات نظریِ پشتیبان و گویههای سنجش)
2️⃣ بین منزلت اجتماعی روحانیت و نقشهای جدیدِ تعریفشده برای روحانیت، چه نسبتی برقرار است؟ بهصورت روشن و شفاف، آیا انتقال و #انقلاب در «پرسشگری و مطالبهگری مردم» از سؤالات و مطالبات پیرامون طهارت، صوم و صلاة، به پرسشها و مطالبات حاکمیتی و تمدنی که از نظر کمّی و کیفی، قابلمقایسه نیستند، نشاندهنده کاهش منزلت اجتماعی است؟ (ادبیات نظری پشتیبان)
3️⃣ روایت پیشینی قالب و غالب در بین مردم از #نارضایتی از روحانیون چه تأثیری در «باز سنجشها» و «بازخوردگیریها» داشته و دارد؟ بهشکل واضح و روشن: وقتی بههر علتی، در یک همراهی بین سه قشر پیشگفته («روحانیون»، «متدینین»، «مخالفین و معاندین») گزارهٔ نارضایتی، روایت قالب و غالب شده است، در سنجشهای جدید، بهصورت فزاینده، این گزاره تأیید نخواهد شد؟ (گویه، جامعه آماری، دستگاه تحلیلی)
4️⃣ نقض تحلیل: قریببهاتفاق کسانیکه در تحقیقات اجتماعی با آنها روبرو شدهام، علیرغم «نقد بنیادین»، « #تخریب» و «تهاجم» به روحانیت، یک گزاره را مطرح میکردند که دالّ بر حاکمبودن یک «فراروایت»، بر روایتی با اشکالات فوقالذکر بود. تمامی این افراد اذعان میکردند که «مسئول روحانی، دوست و یا دوستانی روحانی دارند که استثناء محسوب میشوند و بسیار آدمهای شریفی هستند».
⁉️ به نظرتان: تکرار حداکثری و چهبسا کامل این گزاره، نشاندهنده چه چیزی است؟ آیا چنین نمینمایاند که گویا همهٔ مردم، علیرغم ناراضیبودن و ناراحتبودن از «جامعه روحانیت»، اما همهشان یک یا تعدادی روحانی میشناسند که مورد قبول و وثوقشان است و اینها را استثناء میکنند؟!
🔹 بهنظر میرسد که با پاسخ به پرسشهای فوق و ارائه تناقضات موجود در تحلیلهای رایج در اینباره، میتوان به فراروایتِ روایتِ مذکور پی بُرد.
➖ پ.ن:
⟨1⟩ نگارنده، به «کاهش نسبی قداست اجتماعی روحانیت» که از قضا آنرا مثبت میداند، «وجود #مطالبهگری شدید مردم از روحانیت» که آنرا نشانهای بر ارتقاء کیفی منزلت اجتماعی روحانیت میداند و «وجود نارضایتی شدید در بخشی از جامعه نسبت به روحانیت» قائل است و در این یادداشت، تنها درصدد ارزیابی روایت فوقالذکر است.
⟨2⟩ وقایعی مانند #حمله_تروریستی حرم مطهر و تلاش در جهت قراردادن آن در طول روایت فوقالذکر و پخش کلیپی از سوی شخصی مجهولالهویه (حجتالاسلام ذکایی) جهت بازگویی رسانهای و عوامانه روایت فوق و…، نشانههایی از وجود چنین فراروایتی است.
🖊 عبدالحسین مشکانی
🆔 @sedayehowzeh