eitaa logo
صالحین مخابرات
182 دنبال‌کننده
41.5هزار عکس
38.6هزار ویدیو
182 فایل
نشرمفاهیم والای اسلام وقرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🌅: 📌قسمت دوم: ☄انواع ذکر: 💫ذکر خدا انواعی دارد که برخی از آنها را در زیر می آوریم: 🌕الف ـ ذکر زبانی: ذکر زبانی به جا آوردن حمد و ثنای الهی، نجوا کردن (آهسته حرف زدن)، درد دل کردن، درخواست کمک از درگاه خدای سبحان و پناه بردن از شر شیاطین انس و جن به آن بارگاه مقدس است. ذکر زبانی گرچه از تمام مراتب ذکر، نازلتر است ولی در عین حال مفید فایده است. زیرا که زبان در این ذکر به وظیفه خود قیام کرده و به علاوه ممکن است، این تذکّر پس از مداومت و قیام به شرایط آن، اسباب باز شدن زبان قلب نیز بشود.[12] 🌴در روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ این گونه ذکر، زیاد به چشم می خورد و حتی مورد سفارش قرار گرفته است. چنانچه خود آن بزرگواران نیز در این زمینه الگوی پیروان خود هستند. 🍃امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «... پدرم «کثیرالذّکر» بود. من او را هنگام غذا خوردن و راه رفتن در حال ذکر گفتن خدا می یافتم، حتی صحبت کردن با دیگران، او را از یاد خدا باز نمی داشت. زبانش با گفتن «لا اله الا الله» به کامش چسبیده بود. او ما را جمع می کرد. کسانی را که قرآن خواندن می دانستند به قرائت قرآن و کسانی را که قرآن خواندن نمی دانستند، به ذکر خدا فرمان می داد تا خورشید طلوع کند».[13] ⭐️تسبیحات حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ ، گفتن تسبیحات اربعه، «یا الله» و «یا ربّ»، «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلا بِاللهِ الْعَلیّ الْعَظیم» و استغفار و مانند آن، از جمله ذکرهای زبانی می باشند که هر کدام ثواب مخصوصی داشته و اثر ارزنده ای در انسان ایجاد می کند. ⚡️باید توجه داشت که ذکر زبانی لقلقه زبان نشود و همراه با غفلت دل نباشد، بلکه ذکر زبانی نشان ذکر قلبی و ابراز مکنون دل باشد یا دست کم مقدمه ذکر قلبی گردد. 🌕ب ـ ذکر قلبی: ذکر قلبی همان توجه قلبی به خدای سبحان است که دل را صفا و صیقل داده، جلوه گاه محبوب می کند و روح را تصفیه کرده، انسان را از قید اسارت نفس می رهاند. اگر قلب به تذکّر محبوب و یاد حق تبارک وتعالی عادت کرد و با آن عجین شد، انسان را دگرگون می کند، بطوری که حرکات و سکنات چشم، زبان، دست، پا و سایر اعضا، با ذکر حق انجام می گیرد و برخلاف وظایف، امری انجام نمی دهند. کاملترین و بهترین مراتب ذکر نیز همین است که در همه مراتب انسانی، جاری شده و حکمش ظاهر و باطن و نهان و آشکار را در برگیرد و اگر ذکر زبانی نیز از نظر مکتب اسلام مطلوب است و به آن سفارش شده، سرّش در آن است که زبان قلب گشوده شود و بحدی برسد که زبان، چشم، گوش و سایر اعضای بدن از قلب پیروی کنند تا بدین وسیله دل برای ورود صاحب منزل، پاک و پاکیزه گردد. ☘علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «اِنَّ اللهَ سُبْحانَهُ جَعَلَ الذِّکْرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ...»[14] 🍁همانا خداوند سبحان، ذکر را جلا و صفای دلها قرار داده است... . 🌿امام خمینی (قدس سرّه) می نویسد: «پس ای عزیز! در راه ذکر و یاد محبوب، تحمّل مشاقّ هرچه بکنی، کم کرده ای. دل را عادت بده به یاد محبوب، بلکه به خواست خدا، صورت قلب، صورت ذکر حقّ شود و کلمه طیّبه لا اله الا الله صورت اخیره و کمال اقصای نفس گردد که از این زادی بهتر برای سلوک الی الله و مُصلحی نیکوتر برای معایب نفس و راهبری خوبتر در معارف الهیه یافت نشود. پس اگر طالب کمالات... و مهاجر الی الله هستی، قلب راعادت بده به تذکّر محبوب...»[15] 🌕ج ـ ذکر عملی: ذکر عملی آن است که انسان در عمل، خدا را ناظر و شاهد اعمال و رفتار خود دانسته، هرجا که صحبت واجب باشد، آنجا حاضر بوده و هر جا که صبحت از محارم الهی، گناه و نافرمانی خدا باشد، غایب باشد و در حال گناه و نافرمانی دیده نشود. این نوع ذکر در آیات قرآن، به تعابیر گوناگون، در مورد اعمال انسانی به کار رفته است 📚پی نوشت: [12] . اربعین حدیث، امام خمینی (قدس سره)، ج 1، ص 250، نشر فرهنگی رجا. [13] . اصول کافی، ج 4، ص 258. [14] . شرح غررالحکم، آمدی، ج 2، ص 558. [15] . اربعین حدیث، امام خمینی (قدس سرّه)، ج 1،‌ص 249. 💥کانال حوادث آخرالزمان و علائم ظهور] ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
📢 گاهی انسان هرطور که نگاه می‌کند راه بسته است و نمی‌شود گناه نکند، نمی‌شود دست به مال حرام نزند؛ زندگی نمی‌چرخد! همۀ اسباب می‌گویند گناه کن! می‌گویند راه بسته است! و ما، یا خدا را انتخاب می‌کنیم یا اسباب را. اگر اسباب را انتخاب کردیم دائم باید با اینها زندگی کنیم، و اگر خدا را انتخاب کردیم «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا». اولین مخرج این است که از کمند اسباب آزاد می‌شوید و دیگر بودونبود آنها برایتان یکی می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «گاهی انسان هر طور نگاه می‌کند راه بسته است و نمی‌شود گناه نکند، نمی‌شود دست به مال حرام نزند؛ زندگی نمی‌چرخد! ولی اگر تقوای الهی را رعایت کردی خدای متعال راه را باز می‌کند. چرا؟ چون «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ». دست خدا که به اسباب بسته نیست، دست ما بسته است. خدای متعال سبب‌ساز است، سبب‌سوز است و ما را در دست اسباب می‌گذارد. یا خدا را انتخاب می‌کنیم یا اسباب را. اگر اسباب را انتخاب کردیم دائم باید با اینها زندگی کنیم، و اگر خدا را انتخاب کردیم «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا». اولین مخرج این است که از کمند اسباب آزاد می‌شوید و دیگر بودونبود آنها برایتان یکی می‌شود. خودِ آدم خلاص می‌شود بعد هم آن مشکل را خدای متعال حل می‌کند؛ مشکل مالی بود یا هر مشکلی بود، خدای متعال حلش می‌کند. در بن‌بست‌ها، خدا از ما تقوا می‌خواهد و تقوا یعنی طرف خدا را گرفتن و حواست به خدا بودن. و آنچه که خدا از تو می‌خواهد را انجام دادن. البته تقوا در بن‌بست‌ها، توکل می‌خواهد: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ». در بن‌بست بدون توکل نمی‌شود تقوا داشت. چون اسباب همه می‌گویند گناه کن! اسباب می‌گوید راه بسته است! حال، اگر توکل نکنی، می‌روی در وادی اسباب اسیر می‌شوی و مشرک می‌شوی. خلاصی از این اسباب با توکل است. گاهی انسان چهل سال است دارد با یک گناه مبارزه می‌کند و پیروز نشده. مگر می‌شود؟ بن‌بست است. هوس و هواست و عادت است. واقعاً سخت است. معجزه‌ای باید بشود تا آدم کنده بشود. چطور خودم را جدا کنم؟ من چهل سال است به مالایعنی مشغولم! چطور از بند این مالایعنی نجات پیدا کنم؟ می‌شود؟ می‌فرمایند بله، اگر تقوای الهی داشته باشی و بر خدا توکل کنی. توکل به خدا طریق خروج از بن‌بست‌هاست. برای اینکه بشود تقوا را رعایت کرد، به خدا توکل کن و با توان او، با قدرت او، با اعتماد به او، خودت را از ذنوب جدا کن و ریشه این صفات را از دلت بیرون بیاور. پیداست که توکل فقط برای امور معاش و معیشت نیست برای معاد هم هست. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا». خداوند مجاری برای امور قرار داده، ولی مجاری در دست اوست؛ می تواند تقدیرات را به‌سمتی ببرد که بهره انسان کامل بشود، اگر انسان به خدا توجه کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 گاهی انسان هرطور که نگاه می‌کند راه بسته است و نمی‌شود گناه نکند، نمی‌شود دست به مال حرام نزند؛ زندگی نمی‌چرخد! همۀ اسباب می‌گویند گناه کن! می‌گویند راه بسته است! و ما، یا خدا را انتخاب می‌کنیم یا اسباب را. اگر اسباب را انتخاب کردیم دائم باید با اینها زندگی کنیم، و اگر خدا را انتخاب کردیم «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا». اولین مخرج این است که از کمند اسباب آزاد می‌شوید و دیگر بودونبود آنها برایتان یکی می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «گاهی انسان هر طور نگاه می‌کند راه بسته است و نمی‌شود گناه نکند، نمی‌شود دست به مال حرام نزند؛ زندگی نمی‌چرخد! ولی اگر تقوای الهی را رعایت کردی خدای متعال راه را باز می‌کند. چرا؟ چون «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ». دست خدا که به اسباب بسته نیست، دست ما بسته است. خدای متعال سبب‌ساز است، سبب‌سوز است و ما را در دست اسباب می‌گذارد. یا خدا را انتخاب می‌کنیم یا اسباب را. اگر اسباب را انتخاب کردیم دائم باید با اینها زندگی کنیم، و اگر خدا را انتخاب کردیم «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا». اولین مخرج این است که از کمند اسباب آزاد می‌شوید و دیگر بودونبود آنها برایتان یکی می‌شود. خودِ آدم خلاص می‌شود بعد هم آن مشکل را خدای متعال حل می‌کند؛ مشکل مالی بود یا هر مشکلی بود، خدای متعال حلش می‌کند. در بن‌بست‌ها، خدا از ما تقوا می‌خواهد و تقوا یعنی طرف خدا را گرفتن و حواست به خدا بودن. و آنچه که خدا از تو می‌خواهد را انجام دادن. البته تقوا در بن‌بست‌ها، توکل می‌خواهد: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ». در بن‌بست بدون توکل نمی‌شود تقوا داشت. چون اسباب همه می‌گویند گناه کن! اسباب می‌گوید راه بسته است! حال، اگر توکل نکنی، می‌روی در وادی اسباب اسیر می‌شوی و مشرک می‌شوی. خلاصی از این اسباب با توکل است. گاهی انسان چهل سال است دارد با یک گناه مبارزه می‌کند و پیروز نشده. مگر می‌شود؟ بن‌بست است. هوس و هواست و عادت است. واقعاً سخت است. معجزه‌ای باید بشود تا آدم کنده بشود. چطور خودم را جدا کنم؟ من چهل سال است به مالایعنی مشغولم! چطور از بند این مالایعنی نجات پیدا کنم؟ می‌شود؟ می‌فرمایند بله، اگر تقوای الهی داشته باشی و بر خدا توکل کنی. توکل به خدا طریق خروج از بن‌بست‌هاست. برای اینکه بشود تقوا را رعایت کرد، به خدا توکل کن و با توان او، با قدرت او، با اعتماد به او، خودت را از ذنوب جدا کن و ریشه این صفات را از دلت بیرون بیاور. پیداست که توکل فقط برای امور معاش و معیشت نیست برای معاد هم هست. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا». خداوند مجاری برای امور قرار داده، ولی مجاری در دست اوست؛ می تواند تقدیرات را به‌سمتی ببرد که بهره انسان کامل بشود، اگر انسان به خدا توجه کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از اخبار رهبر انقلاب
📩 ماه رمضان فرصت تقرب الهی است/ باید همت کنیم و بر سر سفره مهمانی ماه رمضان بنشینیم ✍رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم: درباره ماه مبارک رمضان فرمود «هو شهر دعیتم الی ضیافت الله»، خیلی خوب. شما دعوت شدید. انسان گاهی جایی دعوت می‌شود و اجابت می‌کند و می‌رود در آن مهمانی و پذیرایی می‌شود. یک وقت هم نه، دعوت کردند ما را، همت نمی‌کنیم که حرکت کنیم و به آن مهمانی برویم و پذیرایی بشویم. پس این دست من و شماست. ماه رمضان، ماه رمضان است. ماه ضیافت است. ماه گستره بینهایت رحمت الهی است. آن کسی که برود سر این سفره بنشیند آن کیست؟‌ پذیرایی بشود آن کیست؟ بحث سر این است. همت باید بکنیم که ما وارد این تالار عظیم پذیرایی بشویم و سر این سفره بنشینیم. این ضیافت چیست؟ خدای متعال_حالا اگر شما ان‌شاء الله همه‌تان به بهترین وجهی وارد این تالار ضیافت شدید و به ضیافت الهی مشرف شدید_ به شما چه خواهند داد؟ پذیرایی الهی عبارتست از فراهم کردن فرصت تقرب به خدا؛ یعنی از این چیزی دیگر بالاتر نیست. خدای متعال در این ماه فرصت تقرب به خودش را فراهم کرده. 1401/1/14 💠 @akhbar_rahbar
🍃🌼پیامبر اکرم(ص): 🍃🌼خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزندشود وگم کرده ای که گمشده اش را پیدامیکند،خوشحال میشود🍃🌼 📚نهج الفصاحه،ص620ح2199 💥کانال حوادث آخرالزمان و علائم ظهور] ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 «سِحر مدرن» استاد 🔹امروز ما درگیر موج‌های آخری آخرالزمانیم یعنی آنچه در روایت ما هست که در آستانه ظهور اتفاق می‌افتد لبه علم دنیاست. 🔹 دو صیحه قبل از ظهور اتفاق می‌افتد... 💥کانال حوادث آخرالزمان و علائم ظهور] ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
✅ خدا را شاکریم که در ماه شعبان، چهل هزار خانواده از احسان شما بهره مند شدند 💠 شما میتوانید هدایا، صدقات و نذورات خود را جهت قربانی ماه‌ مبارک رمضان از طریق 🔸️ شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۴۴۴۸۶ به نام کانون فرهنگی ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام 🔸️ یا با شماره گیری کد پرداخت ازطریق تلفن همراه: ستاره ۶۶۵۵ ستاره ۱۰ مربع (بدون سقف پرداخت) ستاره ۷۸۰ ستاره ۳۱۳۱ مربع ( بدون نیاز به اینترنت ) 🔸️ یا از طریق درگاه پرداخت https://mardoman.im/p/473/samtekhoda به قربانی این ماه اختصاص دهید. 🔹️ لطفا بعد از واریز به شماره ۰۹۱۰۱۵۷۱۷۱۱ پیامک بدهید و بنویسید مربوط به قربانی ماه مبارک، نیازی به تماس تلفنی نمیباشد. 🔹️ سمت خدا، مؤسسه حضرت خدیجه علیهاالسلام 💠 @samtekhoda3
🔸️ تا صبح در هوای سرد ماندم! 💠 @samtekhoda3