eitaa logo
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
394 ویدیو
217 فایل
﷽💫طلبه ای ساده محضر اساتیدعظیم القدر @abedini ⚡لیسانس نرم افزار ⚡ارشدمهندسیIT با پایان نامه برگزیده کشوری درجشنواره علامه حلی ⚡دکترای عرفان اسلامی zil.ink/salehi786 💠پاسخها @Salehi786 📲نرم‌افزار @SalehiApps ✅تدریس @Shia_erfan و @Sania_Ashar @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸داستان زیبای حضرت عیسی (ع) و کشف گنجی روحانی از استعداد سلوکی در یک پسر جوان (داستان بیان شده در جلسه 727 درس تفسیر المیزان استاد عابدینی، دوشنبه ١۶ فروردین ١۴٠٠) 🔸 @Salehi786
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | «تفاوت لذت دوپامینی و شادی سروتونینی» 🔴 هرچه به دنبال لذت‌های بیشتری بروید، شادی کمتری تجربه می‌کنید! 🔻تفاوت عصب‌شناسانه است میان «احساس لذت بردن و کامجویی» (Pleasure) با «احساس رضایت داشتن و شادی و خوشبختی» (Happiness) 🔻لذت، کوتاه‌مدت و جسمانی و فردیست؛ اما شادی، بلندمدت و معنوی و جمعیست. 🔻احساس لذت بردن اثرش در پیامرسان عصبی «دوپامین» (Dopamine) و از نوع تحریک‌کننده (excitatory) است، که تحریک افراطی و مداوم نورون‌ (ناشی از لذت‌گرایی افراطی) باعث مرگ سلول عصبی (Neuron) می‌شود، و زمانی که نورون‌ها شروع به مردن کنند اعتیاد آغاز میشود. 🔻اما احساس شادی و رضایت اثرش در پیامرسان عصبی «سروتونین» (Serotonin) و از نوع بازدارنده (inhibitor) است، که موجب آرامش سلول عصبی می‌شود. لذا هرقدر لذت دوپامینی زیاد شود، موجب کاهش شادی سروتونینی و ایجاد افسردگی و اعتیاد می‌شود. 🔻مصاحبه دکتر رابرت لوستیگ (Robert Lustig)، متخصص اعصاب و استاد دانشگاه کالیفرنیا UCSF، پیرامون «لزوم پرهیز از لذت‌گرایی افراطی» 🔻متن کامل مصاحبه👇 فارسی 🌐 navnews.blogfa.com/post/269 انگلیسی 🌐 rnz.co.nz/national/programmes/afternoons/audio/2018618184/why-the-pursuit-of-pleasure-is-making-us-sad 🔸 ⭕️ : هر انسانی فطرتا می‌یابد کسی که می‌خواهد اتصال به عالم بالا یافته و به کمال روحانی برسد اولین لازمه اش «پرهیز از لذت‌گرایی افراطی» در لذایذ جسمانی و ترک فرو رفتن در تعلقات زمینی است، که این پرهیز با «روزه گرفتن و کنترل شهوات بدنی» حاصل می‌شود. (المیزان ج٢ ص٨) 🔸 @Salehy
🔸پیرامون نگارش حرز اسم اعظم در روز 19 فروردین (شرف شمس)، برخی مطالب آرشیوی که پیرامون علل نجومی و مطالب علما پیرامون آن در پاسخ به شبهات👇سابقا پاسخ دادیم 🌐 https://eitaa.com/salehi786/725 🔸امروز پنجشنبه 19 فروردین 1400
⚡آثار و حکاکی آنها بر انگشتر ⚡آثار سنگها، در حفظ از خطرات، و انتقال خاصیت درمانی آنها (و انتقال ارتعاش اثیری اذکار و عناصر) از طریق آب👇 🌐 eitaa.com/salehi786/745 🔸حدیث *حک بر «عقیق زرد» و «فیروزه» بدستور امام هادی علیه السلام* (لینک حدیث در کتاب👇) https://www.noorlib.ir/View/Fa/Book/BookView/Text/11269/1/48
20.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐آزمایش زیبای 👆 🌻إِن مِن شئ إلّا يُسَبِّحُ بِحَمدِهِ ولکن لَاتَفقَهُونَ تَسبِيحَهُم (اسراء۴۴) 🌺أَنطَقَنَا اللّهُ الَّذِي أنطَقَ كُلَّ شَئ (فصلت۲۱) 🔻اثر ارتعاش اثیری کلمات بر آب و عالم هستی 🔻این آزمایش را می‌توانید با هر میوه ای انجام دهید. پرتقال بعنوان نمونه نشان داده شد. 🔻به نظر می‌رسد خاصیت اثرگذاری امواج اثیری همراه بودن اذکار با انسان (مانند اذکار روی نگین یا حرزها و آیات و اذکاری که توصیه به همراه داشتن یا به بازو بستن و... میشود)، اثرشان نظیر همین اثرگذاری کلمات مثبت بر میوه ها (و آب درونشان) است. یعنی، همراه داشتن اذکار و کلمات مثبت اثرگذاری بر بدن انسان (و آب درون بدن) و اثر بر امواج اتری روح بخاری و نفس مدبره بدن انسان دارند. علاوه بر اینکه ملکوت اذکار بر تقرب و نورانیت توجه روح مجرد انسان هم اثر باقیتر و عالی تر اخروی دارند. 🔸 @Salehi786
هدایت شده از استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی که طی ٣٠ جلسه در ماه رمضان سال ١٣٩٨ ارائه شده بود (متن و صوت آن جلسات👇) ⚡ eitaa.com/abedini/1916 ایتا ⚡ t.me/ostadabedini/2687 تلگرام ✅ ان‌شاءالله این مباحث امسال در بهار قرآنی ماه مبارک رمضان ١۴٠٠ شمسی تکمیل خواهدشد. 🔻از ابتدای ماه رمضان، هر روز (سی روز غیر از جمعه ها)، از ساعت ۱٢ الی ۱۳ 🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇 🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان 🔸ان شاء الله، با همکاری دفتر نهاد (حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان)، صوت هر جلسه، در کانالهای استاد عابدینی در پیام‌رسانهای سروش، ایتاء، و تلگرام، ارائه خواهد شد. 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ماه مبارک رمضان 🔹 ماه مبارک رمضان را از دست ندهید. عزیزان سروران لحظه‌ لحظه ماه مبارک رمضان نور است و نور است و نور. . فقط و فقط، از خدا بخواهیم در این یک ماه اگر بشود ان‌شاءالله مطلقا گناه نکنیم،‌ گناه نگوییم گناه نکنیم، چشم ما گناه نکند گوش ما گناه نکند زبان ما گناه نکند دست و پایمان گناه نکند . ان‌شاءالله دل را از هر آنچه جز خداست، حرم خدا را از هر آنچه جز خداست پاک کنیم تطهیر کنیم که امام صادق(ع) فرمودند: الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّه 📻 رادیو توحید @radio_towhid 📱اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | کست باکس روی هر اسم بزنید تا به لینک مربوطه وارد شوید👆
جدول مراقبه رمضان.pdf
837.2K
🌀 جدول مراقبه‌ی رمضانیه 📝 اعمال و اذکار ماه رمضان 📿 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند محقق نشده است؛ آنچه انجام داده‌اید روزه عامه حیوانی بوده است. (امام خمینی قدس سره) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📌 دانلود فایل Pdf در پیوست 🌱 Eitaa.com/Manahejj 🔸 @Salehy @Salehi786
04- نظام اندیشه2 بهار 1400.mp3
20.7M
🔸جلسه ۴ 👆 - پنجشنبه ٢۶ فروردین ۱۴۰۰ ⚡ ماه مبارک رمضان، ماه عبور از تعلقات بدن و خود بدن پنداری، با انقطاع از مشتهیات بدنی در روزه، و اتصال به خود حقیقی و حقیقت باقی و الهی در روحمان که وجه الله و نور خداست. ⚡ تبیین مقام «خلیفة الله مطلق» (حقیقت الروح) در پنج تعبیر دینی: ١. تجلی اعظم الهی ٢. ظهور مطلق الهی ٣. اسم اعظم الهی (کلمه تامه الهی) ۴. وجه الله اعظم ۵. آیت کبری (آیت الله اعظم) ⚡رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق) ⚡ تمایز نظام وجود (ثبوت و هستی)، با نظام ظهور (اثبات و ادراک و سلوک انسان) 🔻ادامه نکات👇 🌐 https://eitaa.com/salehy/1470 🔸 ✅ کانال تدریس مباحث انسان شناسی 🔸 @Nezam_Andishe 🔸 @Salehy @Salehi786
بسم الله 🔸نکات جلسه 4 درس 🔻ماه مبارک رمضان، ماه عبور از تعلقات بدن و خود بدن پنداری، با انقطاع از مشتهیات بدنی در روزه، و اتصال به خود حقیقی وحقیقت باقی و الهی در روحمان است که وجه الله و نور خداست - در ایام قدسی ماه رمضان، از ابتدا دارد ایجاد آمادگی در جان ما میشود برای ظهور مطلق الهی، با نزول حقیقت الروح و ملائکه الهی در شب قدر، که راه یافتن به حقیقت نور خدا در خلیفة الله و امام زمانمان است - اگر این آمادگی با عبادت جمعیمان در ماه رمضان ایجاد شود، در شب قدر ٢٣ ماه رمضان که نور مقام الروح خلیفة الله مطلق در جانمان کشف میشود، در سحرش ندای آسمانی جبرئیل ع بر ظهور نور امام زمان در جهان هم برای اهل ایمان کشف میشود - آمادگی یافتن با توجهات روزانه ماست به قرآن و مناجات و دعاهای اسماء الله (دعای سحر، جوشن کبیر، و...)، ضمن پاکسازی چشم و گوش و زبان و کل ارکان وجودمان از محرمات و هر مخالف رضایت خدا - در این مراقبه الهی در ماه رمضان، در هر وجهی از وجودمان، نور اسمی از اسماء الله را می یابیم؛ در چشم نور اسم بصیر الهی، و در گوش نور اسم سمیع الهی، و در زبان نور اسم متکلم الهی، و در خیال نور اسم مصوّر الهی، و در حافظه نور اسم حفیظ الهی، و در دست ها نور اسم مماسک و فعال الهی، و در پاها نور اسم ذو البطش الهی، و... - با تجلی اسماءالله در جانمان، رفته رفته قرب نوافل و فرائض در جان ما محقق میشود، که با نور خدا می‌بینیم و می‌شنویم و می‌گوییم و فعالیت میکنیم (در قرب نوافل)، و بالاتر در قرب فرائض، به شعاع نور امام و شأن او شدن، در تمام ارکان وجودمان وجه الله شویم (در چشم عینُ الله، در زبان لسان الله، در گوش اذن الله، در اراده مشیة الله، در دست یدُ الله، و...) - وقتی مراقبه کنیم که جز برای رضای خدا کاری نکنیم، تماما وجودمان به نور خدا روشن می‌شود، و حقیقت نور روح الهی تمام ارض و بدن زمینی ما را روشن خواهد کرد و نور خدا را آشکارا می‌بینیم که «أَشرَقَتِ الأرضُ بِنورِ رَبِّها» و «اللهُ نورُ السَّماواتِ و الأرض» - اینگونه جنبه وجهُ اللهی و حقیقت نوری در وجودمان را کشف و شکوفا کنیم، که گنج و گوهری نورانی پنهان شده در زیر خاکهای بدنمان است. 🔻باید خود حقیقیمان را در ماه رمضان کشف کنیم 🔻و بعظمتك‌ التى ملأت‌ كل‌ شئ، و بوجهك‌ الباقى بعد فناء كل‌ شئ، وبأسمائك‌ التى ملأت‌ أركان‌ كل‌ شئ، وبعلمك‌ الذى أحاط‍‌ بكل‌ شئ، و بنور وجهك‌ الذی اضاء له کل شئ، یا نورُ یا قدوس - در این👆فراز دعای کمیل، به حقیقت پر بودن تمام ارکان همه اشیاء از اسماءالله توجه می‌کنیم، تا تمام ارکان وجودخودمان را هم اختیارا مملوّ از توجه به نور اسماءالله در آنها کنیم و خود حقیقیمان را در ظهور اسماء الهی در وجودمان کشف کنیم، که این همان آشکار شدن تربیت و تعلیم الهی به جانمان است که فرمود: «علّم آدم الأسماء کلها» 🔻رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق) - استفاده از مثال نور و آینه، در رابطه "آئینه نامحدود و صاف و زلال و تمام‌نمای انسان کامل (خلیفة الله)" (ظهور مطلق الهی)، با تابش نور انعکاسش در آئینه خردهای محدود و مقعّر و محدّب در مخلوقات (ظهورات مقید الهی)، و رابطه همه‌شان با نور خدای سبحان (هستی محض و وجود مطلق حق) - تمایز نظام وجود (ثبوت و هستی)، با نظام ظهور (اثبات و ادراک و سلوک انسان) - حرکت مطلق انسان در نظام ظهور و سلوک بسوی ظهور نامتناهی خدای سبحان - رابطه قلبِ انسان با تجلی خدا در قرآن - عطش نامتناهی انسان به خدای سبحان 🔻تنها راه آرامشِ در حس فقر و نیاز ذات انسان با توجهش به ذکر خدای سبحان است، یعنی خود را فقط بنده‌ی خدا و وابسته به خدا بیابد 🌷ضرورت وجود حجت در زمین: ضرورت وجد و یافتن و درکِ «فقر مطلق و تام وجودی» در یک نفس انسانی بر زمین، که با «وجد فقر مطلق در او»، فیض وجود حق بر او بجوشد، و بر تمام مراتب وجود در دامنه‌ی مقیدات از فقر مطلق او جاری شود - تا حجتِ افقر الی الله نباشد که تمام مقیدات را عائله خویش ببیند و دامنه فقر خویش در دعا را فقر تمام هستی به اطلاقش بیابد، اگر او نباشد هیچ اخذی از حضرت غنی حمید دریافت نمیشود - اوست که همه را خویش میبیند، و از فقر تمام دامنه‌ی وجودی خویش در تمام هستی، به محضر ارباب ابراز حاجت و اضطرار میکند، و جوشش فیض وجودی حق را اخذ کرده و با تشعشع خویش به تمام موجودات مقید میرساند - اوست افقر خلق الی الله، که واسطه فیض حق به خلق میشود - اوست افقر ظروف خلقی، نسبت به انوار الهی در اسماءالله، یعنی فقرش اتمّ است به کلمات تامه اسماء الله، که تمام اسماءالله به تمام مراتبشان جاری در قلب حجت الهی هستند، و چون او افقر و اتم به اسماء الهی است حامل اسم اعظم الهی در مرتبه‌ی تامّ اتمّ اسماء است 🔸 @Nezam_Andishe 🔸 @Salehy
18.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دنیای‌ظلمانی آرزوی حرمت بر دلِ شیدا مانده مثل یک قطره که در حسرتِ دریا مانده همه رفتند ولی نوکرِ بیچاره‌ی تو باز هم از سفرِ کرب و بلا جا مانده... 🔸نوحه خوانی زیبای مداح نوجوان لبنانی در کنار مداح عراقی 🔹 t.me/BKfarsi 🔸 @Salehy
بسم الله 🔸 سلوک عاشقانه در محبت الهی ◽️١ 🔸علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) : [المیزان، جلد ۱، صفحه ۳۷٣و٣٧۴] 🔸أن العبد إذا أخذ إیمانه فی الاشتداد و الإزدیاد انجذبت نفسه إلی التفکیر فی ناحیة ربه، و استحضار أسمائه الحسنی، و صفاته الجمیلة المنزهة عن النقص و الشین، ♥️و لا تزال تزید نفسه انجذابا، و تترقی مراقبة حتی صار یعبد الله کأنه یراه و أن ربه یراه، و یتجلی له فی مجالی الجذبة و المراقبة و الحب، فیأخذ الحب فی الاشتداد، لأن الإنسان مفطور علی حب الجمیل، و قد قال تعالی: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّٰهِ»: البقرة-۱۶۵. 🔸 ✅  وقتی ایمان بنده خدا رو به شدت یافتن و افزایش یافتن می‌گذارد، نفسش جذب می‌شود به سوی تفکر و توجه به حضرت ربّ الاربابش، و احساس حضور یافتن نسبت به اسماء حسنای ربش و توجه به صفات زیبای پروردگارش و تنزیه صفات الهی که وصف محبوبم منزه از هر نقص و عیب است. ♥️و این جذبه و شور بنده، آنچنان در او رو به شدت مى‏گذارد، و مراقبت و ياد محبوب، رو به ترقى مى‏رود، تا آنجا كه وقتى به عبادت او مى‏ايستد، طورى بندگى مى‏كند، كه گويى خدایش را مى‏بيند و او براى بنده‏اش در جلوه‌گاه جذبه ها و مراقبه ها و محبت، تجلى مى‏كند، و این محبت‏ خدا همینطور رو به اشتداد و افزایش (بسوی بینهایت) دارد. چون که انسان حقیقت فطرت و خلقتش مفطور به دوست داشتن و محبت به «زیبای مطلق» است، آن‌چنان که فرمود: (وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لله)، آنها که ایمان دارند، خدا را به شدیدترین محبت دوست دارند). (بقره ۱۶۵) 🔸 🔸و صار یتبع الرسول فی جمیع حرکاته و سکناته لأن حب الشیء یوجب حب آثاره، و الرسول من آثاره و آیاته کما أن العالم أیضا آثاره و آیاته تعالی، ♥️و لا یزال یشتد هذا الحب ثم یشتد حتی ینقطع إلیه من کل شیء، و لا یحب إلا ربه، و لا یخضع قلبه إلا لوجهه، فإن هذا العبد لا یعثر بشیء، و لا یقف علی شیء و عنده شیء من الجمال و الحسن إلا وجد أن ما عنده أنموذج یحکی ما عنده من کمال لا ینفد و جمال لا یتناهی و حسن لا یحد، فله الحسن و الجمال و الکمال و البهاء، و کل ما کان لغیره فهو له، لأن کل ما سواه آیة له، لیس له إلا ذلک، و الآیة لا نفسیة لها، و إنما هی حکایة تحکی صاحبها، و هذا العبد قد استولی سلطان الحب علی قلبه، و لا یزال یستولی، و لا ینظر إلی شیء إلا لأنه آیة من آیات ربه، و بالجملة فینقطع حبه عن کل شیء إلی ربه، فلا یحب شیئا إلا لِله سبحانه و فی الله سبحانه. 🔸 ✅ چنین بنده‌ی عاشق خدا، در تمامی حرکات و سکناتش از رسول خدا (ص) پیروی می‌کند، چون وقتی انسان چیزی را دوست بدارد، آثار او را هم دوست میدارد، و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آثار خداوند متعال و از آیات و نشانه‌های اوست، هم چنان که همه عالم نیز از آثار و آیات خداوند است، ولذا بنده‌ی عاشق خدا، عاشق رسول خدا و آیات الهی در عالم هستی هم می‌شود، که از آنها ظهور خدایش را بیابد. ♥️باز این محبت همچنان زیاد میشود و شدت می‌یابد، تا جایی که از کل اشیاء انقطاع می یابد بسوی اتصال به خدا، و تنها محبوبش خدایش میشود و عشقش خالص منحصر به خدا شده و جز به او تعلق ندارد و قلبش جز برای او خضوع نمی یابد. 🔸چنین بنده ای قلبش به هیچ چیزی گیر نمیکند، و بر حد هیچ چیزی که نصیبی از جمال و زیبایی داشته باشد توقف نمی یابد، مگر آنکه آن جمال را نشانه و نمونه ای از جمال لا یتناهی و حسن بی حد و کمال فنا ناپذیر خدایش می‌بیند. ✅ پس (این بنده می‌یابد که) حسن و جمال و بهاء، هر چه زیبایی هست از آن خداست، اگر غیر او هم سهمی از آن داشته باشد، آن نیز تمامش مُلک اوست، چون ما سوای خدا آیت او هستند، از خود چیزی ندارند. 🔸و اساساً آیت الهی از خودش هیچ خودیت و نفسیتی ندارد، نفسیت و واقعیت آیت، همانا حکایتگری از صاحب آیت است. این بنده هم که سراپای وجودش را سلطه محبت الهی پر کرده، و این استیلای محبت الهی از او زائل نمیشود. 🔸این بنده عاشق، به هیچ چیزی نظر نمیکند مگر بخاطر آنکه او آیتی از آیات خدایش هست. و بالجمله، او دیگر رشته محبت خود را از هر چیزی بسوی خدایش بریده، و به هیچ چیزی محبت نمی یابد مگر برای خدا و در راه خدا (بالجملة فینقطع حبه عن کل شیء إلی ربه، فلا یحب شیئا إلا لِله سبحانه و فی الله سبحانه). 🔸 👇👇👇