برای این روز اعمالی ذکر شده است:
۱- غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.
۲- زیارت امام حسین علیه السلام، که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسی که در عرفات است نیست بلکه زیاده و مقدم است.
۳- بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز بخواند که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است.
۴- شیخ کفعمی در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود.
@salmanerey🇮🇷
۱۹۸۵
✍خبرگزاری دانشجو:
🌤برای روز عرفه اعمالی ذکر شده است:
۱- #غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.
۲- #زیارت_امام_حسین_علیه_السلام، که
🔸از هزار حج و
🔹هزار عمره و
🔸هزار جهاد بالاتر است.
🔰 و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسی که در عرفات است نیست بلکه زیاده و مقدم است.
۳- خواندن ۲رکعت نماز بعد از نماز عصر
پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود
در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و
نزد حق تعالی به #گناهان_خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد.
🟢 پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند.
🔻در رکعت اوّل
بعد از حمد، توحید(قل هوالله) و
🔻دررکعت دوم
بعد از حمد، سوره کافرون«قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ »خوانده شود.
🔴 و بعد از آن چهار رکعت نماز بخواند (دو نماز ۲رکعتی)۱*
که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند.
که این نماز، همان #نماز_امیرالمؤمنین_ع_است.
۴- شیخ کفعمی در مصباح فرموده مستحب است #روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود.
*۱_نماز مستحبی چهار رکعتی
آیا نماز مستحبی بیش از دو رکعت نیز داریم؟
تمام نمازهای مستحبی دو تا دو تا انجام میشود بهاستثنای نمازی که به نام نماز اعرابی است و بهصورت چهار رکعت ادا میشود.
📚جامع المسایل
شیخ و سید از امام صادق (علیهالسلام) روایت کردهاند: هرکه از شما نماز امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را بخواند، از گناهان پاک گردد همچون روزی که از مادر زاده شده و حاجاتش در پیشگاه حق برآورده شود.
نحوه خواندن نماز حضرت علی (ع)
این نماز چهار رکعت است: در هر رکعت یکبار سوره «حمد» و پنجاه بار «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» تلاوت شود و، چون از نماز فارغ شود این دعا را بخواند که تسبیح آن حضرت است:
سُبْحَانَ مَنْ لَاتَبِیدُ مَعالِمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ، سُبْحَانَ مَنْ لَا اضْمِحْلالَ لِفَخْرِهِ، سُبْحانَ مَنْ لَایَنْفَدُ مَا عِنْدَهُ، سُبْحَانَ مَنْ لَاانْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَایُشَارِکُ أَحَداً فِى أَمْرِهِ، سُبْحانَ مَنْ لَا إِلٰهَ غَیْرُهُ.
نماز مستحبی چهار رکعتی
آیا نماز مستحبی بیش از دو رکعت نیز داریم؟
تمام نمازهای مستحبی دو تا دو تا انجام میشود بهاستثنای نمازی که به نام نماز اعرابی است و بهصورت چهار رکعت ادا میشود.
📚جامع المسایل
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: نمازهای مستحبی دو رکعتی هستند مگر نماز وتر/ تعداد رکعات نمازهای مستحبی/ تعداد نمازهای واجب و نوافل آن/ کتاب الصلاة
مسئله 1یجب الإتیان بالنوافل رکعتین رکعتین إلّاالوتر،فإنّها رکعة، ویستحبّ فی جمیعها القنوت حتّی الشفع علی الأقوی فی الرکعة الثانیة،وکذا یستحبّ فی مفردة الوتر.
همۀ نمازهای مستحبی چه نافله و چه غیرنافله باید دو رکعت دو رکعت خوانده شود. اگر جملۀ دیگری فرموده بودند، بهتر بودند و اینکه همۀ نمازها دو رکعت دو رکعت است به غیر از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء از نمازهای واجب. و همۀ نمازهای مستحب به غیر از نماز وتری که در نماز شب است، باید دو رکعت دو رکعت خوانده شود. حتی وُتیره را که فرمودند به جای یک رکعت است، آن هم باید دو رکعتی خوانده شود؛ که حتی ما گفتیم جلوسش هم واجب است و مرحوم سید فرمودند أحوط است. بالاخره یک دلیل میخواهد که این قاعده را بشکند، و الاّ قاعده اینست که همۀ نمازها دو رکعتی است. اگر بخواهیم نماز سه رکعتی درست کنیم، دلیل میخواهد. اگر بخواهیم نماز چهار رکعتی درست کنیم، دلیل میخواهد. اگر بخواهیم نماز یک رکعتی درست کنیم، دلیل میخواهد و الاّ دلیل به ما میگوید همۀ نمازها دو رکعتی است. دلیلهم میتوان گفت ضرورت در اسلام عزیز است. لاأقل ضرورت در شیعه است. یک نماز اعرابی مرحوم صدوق در عیون نقل میکند که در فقیه نیست و در تهذیب و استثار نیست و در کافی شریف نیست و این نماز دوازده رکعتی به یک نماز به این معنا که هر دو رکعتی که میخواند تشهد میخواند تا به رکعت دوازدهم برسد و تمام کند و به این نماز اعرابی گفتند. آیا این درست است یا نه؟!
May 11
🕌 یکی از اعمال روز عرفه زیارت امام حسین (ع) است
که از 1000حج و 1000عمره و 1000 جهاد بالاتر است.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ · وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ · عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) · ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ · وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ.
غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.
۲- زیارت امام حسین علیه السلام، که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسی که در عرفات است نیست بلکه زیاده و مقدم است.
بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود.
@salmanerey🇮🇷
🕌 یکی از اعمال روز عرفه زیارت امام حسین (ع) است که
از 1000 #حج
و 1000 #عمره
و 1000 #جهاد بالاتر است.
🌹اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ·
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ(اَبَداً)
ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ
وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ.🌱
━💠🍃🌺🍃💠━
🚿یکی از اعمال روز غرفه #غسل است؛
که مستحب است قبل از #زوال*۱ انجام شود.
🌤
✍معانی #زوال
زوال متمايل شدن آفتاب از وسط آسمان به سمت مغرب و برطرف شدن و از بين رفتن چيزی می باشد.
۲ - کاربرد زوال به معنای نخست در فقه
از احکام مرتبط با زوال به معنای نخست در بابهايی نظير طهارت، صلات، صوم، حج، جهاد، نکاح و صید و ذباحه سخن گفتهاند.
📚ویکی فقه
@salmanerey🇮🇷
۱۹۸۶
🚿یکی از اعمال روز غرفه #غسل است؛
که مستحب است قبل از #زوال*۱ انجام شود.
🌤
✍معانی #زوال
زوال متمايل شدن آفتاب از وسط آسمان به سمت مغرب و برطرف شدن و از بين رفتن چيزی می باشد.
۲ - کاربرد زوال به معنای نخست در فقه
از احکام مرتبط با زوال به معنای نخست در بابهايی نظير طهارت، صلات، صوم، حج، جهاد، نکاح و صید و ذباحه سخن گفتهاند.
📚ویکی فقه
━💠🍃🌺🍃💠━
استفتاء از ۹ مرجع تقلید
درباره ضرورت و نوع حفظ #حجاب_و_عفاف
@salmanerey🇮🇷
۱۹۸۴
تهران– خبرگزاری مهر:
حجاب و عفاف از #ضروریات_دین مبین اسلام محسوب شده است
با توجه به اهمیت حجاب و عفاف در جامعه امروزی و معضلات فرهنگی و اجتماعی آن
✍در خصوص حجاب و عفاف در مردان و زنان استفتائاتی از 9 مرجع تقلید در سالهای دور و نزدیک داشته که در این مجال کوتاه، تنها 14 استفتاء از مجلدات ششگانه "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید" به همراه فتاوای حضرات آیات عظام خامنه ای، صافی گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و آیات فقید عظام مرحوم بهجت و فاضل لنکرانی در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد:
1- آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی اعتنایی می کنند، چیست؟
آیت الله خامنه ای:اصل حجاب، ضروری دین محسوب است و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.
آیت الله صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن، فسق است.
آیت الله تبریزی: اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی اعتنایی نمایند حکم بی اعتنایی به سایر تکالیف دینی است.
آیت الله سیستانی: اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بی اعتنایی، عملی گناه است.
آیت الله مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمی شود.
آیت الله بهجت(ره): بی اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است.
2- امروز حرکت خزنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز شده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید.
آیت الله فاضل لنکرانی(ره): سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سئوال را خنثی کنند.
آیت الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانمها است، چون تمامی مفاتن بدن را می پوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند.
آیت الله بهجت(ره): چادر حجاب پسندیده است.
آیت الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زنهای مؤمن بدون چادر خارج شوند.
آیت الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دستها تا مچ است ولی بی شک، چادر حجاب برتر است.
آیت الله تبریزی: پوشیدن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زنهای مؤمنه خود را با آن می پوشانند.
3- عده ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها و سخنرانی هایشان می گویند چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامنبا رنگهای متنوع جایگزین چادر مشکی شود؛ آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا خیر؟
آیت الله خامنه ای: این صحبت صحیح نیست و بهترین حجاب پوشش #چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد.
آیت الله تبریزی: زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می شود باید آن را هم بپوشاند و با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.
آیت الله بهجت(ره): این اقدام باطل است.
آیت الله فاضل لنکرانی(ره): چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند، حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است، کراهت آن ثابت نیست.
4- الف) پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانمها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورتی دارد و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانمها در دید نامحرمان چگونه است؟
آیت الله خامنه ای:پوشیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جورابهایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است.
ب) آرایش زنان در خیابانها و #بیرون_گذاشتن_مقداری_از_موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباسهای محرک چه صورتی دارد؟
آیت الله فاضل لنکرانی(ره): حرام است.
آیت الله بهجت(ره):حرام است.
آیت الله صافی گلپایگانی:حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی:بدون شک جایز نیست.
آیت الله تبریزی:جایز نیست.
آیت الله سیستانی:جایز نیست.
ج) پوشیدن جوراب نازک برای خانمها در مقابل نامحرم چه صورتی دارد؟ آیا با #پای_بدون_جوراب، حضور در مقابل نامحرم جایز است؟
آیت الله خامنه ای: جوراب نازک اگر به گونه ای باشد که جوراب محسوب نمی شود، حضور با چنین جورابی در حضور نامحرم جایز نیست.
📚خبرگزاری مهر
نماز روز عرفه چگونه است؟
شیخ کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده: برای کسیکه از دعا خواندن ضعف پیدا نکند روزهی روز عرفه مستحب است و پیش از زوال [رسیدن آفتاب به وقت شرعی ظهر] غسل استحباب دارد و همچنین زیارت امام حسین (علیهالسلام) در روز و شب عرفه مستحبّ است؛
و چون وقت زوال رسید، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو بجا آورد و چون از نماز ظهر و عصر فارغ شود، دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از «حمد» سوره «کافرون» بخواند،
🤲 نماز روز عرفه
شیخ کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده:
🌤...و چون از نماز ظهر و عصر فارغ شود،
۲ رکعت نماز بخواند،در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحید»(قل هوالله) و در رکعت دوم بعد از «حمد» سوره «کافرون» بخواند،
@salmanerey🇮🇷
۱۹۸۷
🕋 نماز روز عرفه چگونه است؟
شیخ کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده:
برای کسیکه از دعا خواندن ضعف پیدا نکند روزهی روز عرفه مستحب است و پیش از زوال
[رسیدن آفتاب به وقت شرعی ظهر]
( الآن)
#غسل_استحباب_دارد و
همچنین #زیارت_امام_حسین (ع)
در روز و شب عرفه مستحبّ است؛
🌤و چون وقت زوال رسید،
زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو بجا آورد ،
و چون از نماز ظهر و عصر فارغ شود،
دو رکعت نماز بخواند،
🔸در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحید»(قل هوالله) و
🔹در رکعت دوم بعد از «حمد» سوره «کافرون» بخواند،
━💠🍃🌺🍃💠━
#التماس_دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شهید رئیسی:
شما در محضر خداهستید
@AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مکتب آیت الله شهید دکتر رییسی(۳۳)
@salmanerey🇮🇷
۱۴۰۳/۳/۲۷_۳۹۶+۷۲
#یادگار_ابراهیم
🟢 رهبر معظم انقلاب:
«این ویژگی ها (ی شهید رییسی) برای روسای جمهور #آینده ی ما،
یک سرمشق است.»
🍃🌺🍃
📆 آخرین صبح جمعه #شهید_رئیسی
و دلسوزی برای خبرنگاران:
«خوب نیست ما بنشینیم و #شما_بایستید،
خسته میشید، گناه دارید❣
❤️امام على (ع) :
« آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند، و آنچه براى خود نمى پسندى براى آنها نيز نپسند!»
📚ميزان الحكمه؛ ج۳؛ص۱۷۹
🔹افطار روزه مستحبی
@salmanerey🇮🇷
۱۹۸۸
✍اکثر مومنین برای نائل شدن به فیض معنوی آن تقید به گرفتن روزه این ایام دارند.
سوالی که مومنین مبتلا به آن میباشند این است که اگر فردی به آنها تعارف کند چه کار باید بکنند؟ به روزه خود را ادامه دهند یا دعوت این فرد را استجابت کنند، به همین منظور به ارائه استفتائاتی که از مراجع عظام صورت گرفته و جواب آنها میپردازیم.
1- آيت الله خامنهاي
سوال: از بعضى از علما و غير آنان شنيدهايم که اگر انسان هنگام روزه مستحبى به خوردن غذا دعوت شود، مىتواند آن را قبول کرده و مقدارى از غذا ميل کند و با اين کار روزهاش باطل نمىشود، بلکه ثواب هم دارد. نظر شريف خود را در اينباره بيان فرماييد.
پاسخ: قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبى، شرعاً امرى پسنديده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هرچند روزه را باطل مىکند، ولى او را از اجر و ثواب روزه محروم نمىسازد.
2- آيت الله مكارم شيرازي
سوال: آیا درست است که اگر در روزه مستحبی کسی به انسان تعارف کند بهتر است بخورد و ثواب روزه بیشتر میشود؟
اگر درست است آیا این حرف در روزه هایی که استحباب آنها وارد شده (مثلا روزه نه روز اول ذیحجه، روزه29 ذیقعده و ...) نیز صادق است؟ و آیا باعث محرومیت از ثواب وارده یا تاثیرات روزه آن روز نمی شود؟
اگر جواب سوال اول مثبت است بدین معنی است که بعد از خوردن چیزی که تعارف شده دیگر روزه باطل شده یا همچنان تا مغرب باید امساک کرد؟
پاسخ: این حکم عام است و باعث محرومیت از ثواب نمیشود ولی مربوط به جایی است که کسی جدا تقاضای افطار می کند نه تعارفات معمولی و بعد از افطار کردن روزه دیگر ادامه آن معنی ندارد.
📚خبرگزاری دانشجو
@salmanerey🇮🇷
۱۹۸۹
💢ترس از پیدایش مرض و ضرر به واسطۀ #روزه،
اگر منشأ آن عقلایی و مورد اعتنای عقلا باشد ملحق به موردی است که روزه برای مرض موجود و بالفعل، ضرر دارد،
بنا بر این
اگر با وجود چنین ترس و خوفی روزه بگیرد، صحیح نیست و
#روزه_نگرفتن_جایز_است،
#بلکه_واجب_است.
حاصل آن که:
با توجه به شرط فوق روزه در حال بیماری یا خوف و احتمال مرض و ضرر باطل میباشد. بر چنین اشخاصی واجب است که در این حال روزه نگریند.
📚پرتال امام خمینی