بسمه تعالی
📖 احادیث حکمت نامه حضرت عبدالعظیم(ع)
ص۱۴۵
حدیث
۱۴۰۳/۳/۲۷_۲۶/۱ -۲/۳
14.k+480+170👀
3.k+484+280+383+518haram
🕌 حضرت عبد العظيم (ع) -
به نقل از امام جواد (ع)، از پدرانش(ع) - :
پيامبر خدا (ص) فرمود :
« #سنّت، دو گونه است :
🟢 سنّت فريضه (واجب) كه عمل به آن، #هدايت؛
و ترك آن، #گمراهى_است؛
🔴 و سنّت غير فريضه (غير واجب) كه عمل به آن، #فضيلت است؛
و ترك آن، #گناه_نيست».
🟣 شرح
مقصود از «سنّت» در اين حديث.
مجموعه برنامه ها و دستور العملهايى است كه اسلام براى هدايت انسان به سوى مقصد اعلاى انسانيت؛
و رسيدن به #كمالات مادّى و معنوى ارائه كرده است.
🟠 اين برنامه ها به دو بخش تقسيم مى شوند :
اوّل. برنامه هايى كه رعايت آنها لازم و ترك آنها موجب گمراهى است.
اين برنامه ها شامل
🔸انجام دادن واجبات و
🔹ترك محرّمات اند و «سنّتِ فريضه» يا «فرايض» ناميده مى شوند.
1.الأمالى. طوسى : ص ۵۸۹ ح ۱۱. گفتنى است كه اين حديث در الكافى (ج ۱ ص ۷۲) با سند ديگر از امام على (ع)نقل شده و در آن به جاى «تركها إلى غيرها خطيئة» «تركها إلى غير خطيئة» آمده
━💠🍃🌺🍃💠━
👮♂خادمین اداره آموزش وارزشیابی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
ترجمه
حضرت عبد العظيم عليه السلام - به نقل از امام جواد عليه السلام، از پدرانش عليهم السلام - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «سنّت، دو گونه است : سنّت فريضه (واجب) كه عمل به آن، هدايت و ترك آن، گمراهى است و سنّت غير فريضه (غير واجب) كه عمل به آن، فضيلت است و ترك آن، گناه نيست».
شرح
مقصود از «سنّت» در اين حديث. مجموعه برنامهها و دستور العملهايى است كه اسلام براى هدايت انسان به سوى مقصد اعلاى انسانيت و رسيدن به كمالات مادّى و معنوى ارائه كرده است. اين برنامهها به دو بخش تقسيم مىشوند :
اوّل. برنامههايى كه رعايت آنها لازم و ترك آنها موجب گمراهى است. اين برنامهها شامل انجام دادن واجبات و ترك محرّمات اند و «سنّتِ فريضه» يا «فرايض» ناميده مىشوند.
1.الأمالى. طوسى : ص ۵۸۹ ح ۱۱. گفتنى است كه اين حديث در الكافى (ج ۱ ص ۷۲) با سند ديگر از امام على عليه السلام نقل شده و در آن به جاى «تركها إلى غيرها خطيئة» «تركها إلى غير خطيئة» آمده و در الخصال (ص ۴۸)، «و تركها غير خطيئة» آمده است.علّامه مجلسى در بحار الأنوار (ج ۲ ص ۲۶) اين حديث را از الأمالى طوسى، همانند نقل الخصال آورده است و ظاهر شروح كافى نيز اضافه غير به خطيئة است. بنا بر اين به نظر مىرسد كه متن الخصال، اصح باشد. از اين رو، متن را مطابق آن اصلاح كرديم.
بسمه تعالی
📖 احادیث حکمت نامه حضرت عبدالعظیم(ع)
ص۱۴۵
حدیث
۱۴۰۳/۳/۲۷_۲۶/۱ -۲/۳
14.k+480+170👀
3.k+484+280+383+518haram
━💠🍃🌺🍃💠━
👮♂خادمین اداره آموزش وارزشیابی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
❤️امام على (ع) :
«آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند و آنچه براى خود نمىپسندى براى آنها نيز نپسند!»
📚ميزان الحكمه؛ ج۳؛ص۱۷۹
❤️ امام على (ع) :
«كسى كه تو را براى #دارايى_ات احترام كند، در هنگام نا داريت تو را #خوار شمارَد.»
📚غرر الحكم _ حدیث 8877
فرارسیدن عید سعید قربان، جشن رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین، عید سرسپردگی و بندگی معبود یگانه و عید نزدیک شدن دلها به قرب الهی بر تمام مسلمانان جهان تبریک و تهنیت باد.
عید قُربان یا عید الأضحی روز دهم ذیالحجة از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار میرود که در چنین روزی ابراهیم(ع)، فرزندش اسماعیل(ع) را به قربانگاه برد که جبرئیل به همراه «قوچی» بر او نازل شد و ابراهیم(ع)را مأمور به ذبح آن کرد. قربانی کردن در این روز بر حاجیانی که در سرزمین منا حضور داشته باشند واجب و برای سایر مسلمانان مستحبّ مؤکد است.
در منابع دینی اعمالی برای شب و روز عید قربان ذکر شده که شبزندهداری،زیارت امام حسین(ع)، غسل، دعای ندبه و نماز عید قربان از جمله آنهاست. روزه گرفتن در این روز حرام است.
۱۰ ذیالحجة
منشأ تاریخی ذبح اسماعیل(ع)
🔰ادعیه
اَللهُ اَکبَرُ اَللهُ اَکبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَر اَللهُ اَکبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ عَلی ما أبْلانا
@salmanerey🇮🇷
🟢 #عید_قُربان
یا «عید الأضحی» روز دهم ذیالحجة
از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار میرود.
🔴 در چنین روزی ابراهیم(ع)، فرزندش اسماعیل(ع) را به #قربانگاه_برد.
🐏 #جبرئیل به همراه «قوچی» بر او نازل شد؛ و ابراهیم(ع)را مأمور به ذبح آن کرد.
🟣 قربانی کردن در این روز بر حاجیانی که در سرزمین منا حضور داشته باشند #واجب و برای سایر مسلمانان #مستحبّ_مؤکد است.
🟠 در منابع دینی اعمالی برای شب و روز عید قربان ذکر شده که
🔹شبزندهداری،
🔸زیارت امام حسین(ع)،
🔹غسل،
🔸دعای ندبه و
🔹نماز عید قربان از جمله آنهاست.
⛔️ #روزه_گرفتن_در_این_روز_حرام_است.
(ویکی شیعه)
اعمال شب عید قربان
#احیای شب عید قربان مستحب مؤکد شمرده شده است.
🚿 غسل و
🕌 زیارت امام حسین(ع) از دیگر اعمال این شب است.
🟢 براساس روایتی از امام صادق(ع)،
زیارت امام حسین(ع) در این شب موجب #بخشیده_شدن گناهان میشود.
🔴 از امام کاظم (ع) روایت شده که :
«امام علی(ع) دوست داشت که انسان چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛
◽️شب اول رجب،
◽️شب نیمه شعبان،
◽️شب عید فطر و
◽️#شب_عید_قربان»
🟣 گفته شده منظور از #فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن است.[ویکی شیعه]
اعمال شب عید قربان
احیا شب عید قربان مستحب مؤکد شمرده شده است.[۱۲] غسل و زیارت امام حسین(ع) از دیگر اعمال این شب است.[۱۳] براساس روایتی از امام صادق(ع)، زیارت امام حسین(ع) در این شب موجب بخشیده شدن گناهان میشود.[۱۴] از امام کاظم (ع) روایت شده که : «امام علی(ع) دوست داشت که انسان چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان». [۱۵]گفته شده منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن است.[۱۶]
اعمال روز عید قربان
روز عید قربان روز پر فضیلتی است که اعمال خاصی دارد که عبارتند از:
غسل: به گفته علامه مجلسی، غسل در عید قربان سنّت مؤکد است تا آنجا که بعضی از علما آن را واجب دانستهاند.[۱۷] بهتر است غسل پیش از نماز انجام شود.[۱۸]
نماز عید: این نماز در زمان غیبت امام زمان(عج) مطابق فتوای مشهور فقهای شیعه، مستحب مؤکد است.[۱۹]
خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده، مستحب است. به گفته علامه مجلسی، بهترین دعا در این روز، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه و دعای چهل و ششم است.[۲۰]
دعای ندبه: خواندن دعای ندبه در این روز همچون سایر اعیاد، مستحب است.[۲۱]
قربانی کردن: انجام قربانی بر حاجیان حاضر در مکه، واجب و برای دیگر مسلمانان مستحبّ مؤکد است. بعضی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند، واجب دانستهاند.[۲۲] مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت قربانی خورده شود.[۲۳] طبق روایتی از امام صادق(ع) مستحبّ است هنگام قربانی این دعا خوانده شود: «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریک لَهُ، وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْک وَلَک، بِسْمِ الله وَاللهُ اَکبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی»[۲۴][یادداشت ۱]
گفتن تکبیرات مشهور: برای کسانی که در مراسم حج و صحرای منا هستند، بعد از پانزده نماز از نمازهای روزانه یعنی از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم؛ ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ده نماز آنها را میخوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم. [۲۵] آن تکبیرها مطابق روایت کتاب کافی چنین است: «اَللهُ اَکبَرُ اَللهُ اَکبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَر اَللهُ اَکبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ عَلی ما أبْلانا»
📚ویکی شیعه
اعمال روز عید قربان
روز عید قربان روز پر فضیلتی است که اعمال خاصی دارد که عبارتند از:
غسل: به گفته علامه مجلسی، غسل در عید قربان سنّت مؤکد است تا آنجا که بعضی از علما آن را واجب دانستهاند.[۱۷] بهتر است غسل پیش از نماز انجام شود.[۱۸]
نماز عید: این نماز در زمان غیبت امام زمان(عج) مطابق فتوای مشهور فقهای شیعه، مستحب مؤکد است.[۱۹]
خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده، مستحب است. به گفته علامه مجلسی، بهترین دعا در این روز، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه و دعای چهل و ششم است.[۲۰]
دعای ندبه: خواندن دعای ندبه در این روز همچون سایر اعیاد، مستحب است.[۲۱]
قربانی کردن: انجام قربانی بر حاجیان حاضر در مکه، واجب و برای دیگر مسلمانان مستحبّ مؤکد است. بعضی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند، واجب دانستهاند.[۲۲] مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت قربانی خورده شود.[۲۳] طبق روایتی از امام صادق(ع) مستحبّ است هنگام قربانی این دعا خوانده شود: «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریک لَهُ، وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْک وَلَک، بِسْمِ الله وَاللهُ اَکبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی»[۲۴][یادداشت ۱]
گفتن تکبیرات مشهور: برای کسانی که در مراسم حج و صحرای منا هستند، بعد از پانزده نماز از نمازهای روزانه یعنی از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم؛ ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ده نماز آنها را میخوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم. [۲۵] آن تکبیرها مطابق روایت کتاب کافی چنین است: «اَللهُ اَکبَرُ اَللهُ اَکبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَر اَللهُ اَکبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا، اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ عَلی ما أبْلانا»
📚ویکی شیعه
@salmanerey🇮🇷
🕋 ۱۰ ذیالحجة
منشأ تاریخی ذبح اسماعیل(ع)
🔰ادعیه
اَللهُ اَکبَرُ اَللهُ اَکبَرُ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَر اَللهُ اَکبَرُ،
و للهِ الْحَمْدُ،
اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا،
اَللهُ اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ
وَ الْحَمْدُ لِلهِ عَلی ما أبْلانا🌱
@salmanerey🇮🇷
🟢 #عید_قُربان یا عید الأضحی
روز دهم ذیالحجة از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار میرود که در چنین روزی ابراهیم(ع)، فرزندش اسماعیل(ع) را به #قربانگاه برد .
🔴 جبرئیل به همراه «قوچی» بر او نازل شده
و ابراهیم(ع)را مأمور به ذبح آن کرد.
🟣قربانی کردن در این روز
بر حاجیانی که در سرزمین منا حضور داشته باشند #واجب و برای سایر مسلمانان #مستحبّ_مؤکد است.🐏
روز قبول توبه حضرت آدم
حضرت آدم پس از توبه به درگاه خداوند و اظهار پشیمانی، کلماتی را از جانب خداوند دریافت میکند و خدا را به حق آن کلمات قسم میدهد. موضوع دریافت کلمات و پذیرش توبه حضرت آدم در قرآن به صراحت بیان شده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ [بقره/ ۳۷] سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود آرى او توبه پذير مهربان است.
در روایت بیان شده که حضرت آدم به خاطر دوری بهشت ۴۰ روز گریه کرد و سپس جبرئیل به او سفارش کرد که توبه کند و دعایی را در روز عرفه به حضرت آدم آموزش داد. سپس خداوند در روز بعد یعنی عید قربان کلمات را به حضرت آدم القاء کرد و به برکت آن کلمات توبه حضرت آدم پذیرفته شد.[۶] طبق تفسیر پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن کلمات نامهای نورانی پنج تن آل عبا (علیهمالسلام) یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین بوده است.[۷] بنابراین روز عید قربان روزی است که خداوند به برکت پیامبر و اهل بیت گرامیاش توبه حضرت آدم را پذیرفت و بشارت بخشش الهی به او رسید
📚پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
روز امتحان آشکار
قربانی کردن حجاج نمادی است از امتحانی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) با آن روبرو شد. امتحانی که بسیار سخت بود. به او در رؤیا دستور دادند که باید اسماعیلش را در راه خدا به قربانگاه ببرد. حضرت ابراهیم نیز تسلیم و مطیع پروردگار بود و این کار را انجام داد. قرآن کریم آن صحنه را به صورت زیبایی به تصویر کشیده است: فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ [صافات/۱۰۴،۱۰۵] پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود.
از آنجا که این کار حضرت ابراهیم میبایست در ذهن همه بشریت باقی بماند تا بدانند مرز عشق به خداوند و اطاعت از او تا کجاست. خداوند یاد حضرت ابراهیم را جاودانه فرمود و این را در قرآن متذکر شد: وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ [صافات/۱۰۸] و در [ميان] آيندگان براى او [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم.
اما متأسفانه امروز میبینیم در امتحانات کوچک الهی خیلی از ما مردود میشویم. مثل اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، دوری از گناه و... .
کلام آخر
در قرآن کریم بارها به روز عید قربان و نماز عید اشاره شده است. روزی که خداوند به آن قسم خورده، روزی که توبه حضرت آدم پذیرفته شده و روزی که یک امتحان مهم الهی در آن اجرا شده است؛ امتحان حضرت ابراهیم (علیهالسلام). امید آنکه با اطاعت از خدا، ما در سایه بخشش و نصرت خداوند قرار بگیریم.
پینوشت
[۱] . المعجم الفارسی الکبیر، ج۳، ص۲۰۸۵ ذیل واژه قربانی
[۲] . صَلَاةُ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَى: تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۴۱۷.
[۳] . طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۲۰، ص ۲۵۰٫
[۴] . همان، ص ۲۸۶٫
[۵] . حسینى جرجانى، سید امیر ابوالفتوح، آیات الأحکام، تحقیق: اشراقى سرابى، میرزا ولى الله، ج ۱، ص ۱۸۸٫.
[۶] . رک: قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج۱، ص: ۴۵.
[۷] . جلالالدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱.
سایت اندیشه برتر
حْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ ﴿٢٢﴾
[آن گاه ندا رسد:] ستمکاران و هم ردیفان آنان و معبودهایی را که همواره به جای خدا میپرستیدند، گردآورید. (۲۲)
23
مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْجَحِيمِ ﴿٢٣﴾
پس همه را به سوی راه دوزخ راهنمایی کنید. (۲۳)
24
وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ ﴿٢٤﴾
آنان را نگه دارید که حتماً مورد بازپرسی قرار میگیرند. (۲۴)
25
مَا لَكُمْ لَا تَنَاصَرُونَ ﴿٢٥﴾
[به آنان گویند:] شما را چه شده که یکدیگر را [برای رهایی از عذاب] یاری نمیدهید؟ (۲۵)
26
بَلْ هُمُ الْيَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ ﴿٢٦﴾
[نه اینکه نمیتوانند یکدیگر را یاری دهند] بلکه آنان امروز فروتنانه تسلیم [قدرت حق] هستند، (۲۶)
27
وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ ﴿٢٧﴾
به یکدیگر رو کرده از هم میپرسند: [این چه وضعی است؟] (۲۷)
28
قَالُوا إِنَّكُمْ كُنْتُمْ تَأْتُونَنَا عَنِ الْيَمِينِ ﴿٢٨﴾
[پس پیروان گمراه به پیشوایان گمراه کننده] میگویند: همانا شما از راه خیرخواهی به سوی ما میآمدید، [ولی کارتان جز فریب و نیرنگ نبود!] (۲۸)
29
قَالُوا بَلْ لَمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿٢٩﴾
می گویند: [ما را تقصیری نیست] بلکه خود شما اهل ایمان نبودید، (۲۹)
30
وَمَا كَانَ لَنَا عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ ۖ بَلْ كُنْتُمْ قَوْمًا طَاغِينَ ﴿٣٠﴾
و ما را بر شما هیچ تسلطی نبود، بلکه شما مردمی طغیان گر و سرکش بودید. (۳۰)
📚سوره صافات
🔰إِنَّكُمْ لَذَائِقُو الْعَذَابِ الْأَلِيمِ ﴿صافات_٣٨﴾
بیتردید شما [کوردلان] عذاب دردناک را خواهید چشید، (۳۸)
وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٣٩﴾
و جز آنچه که همواره انجام میدادید، پاداش داده نمیشوید، (۳۹)
🔰قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ ﴿صافات_٩٥﴾
[به آنان] گفت: آیا آنچه را [با دست خود] میتراشید، میپرستید؟! (۹۵)
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ ﴿٩٦﴾
در حالی که خدا شما را و آنچه را میسازید، آفریده است. (۹۶)
📚
🔰سوره مبارکه #صافات داستان ذبح حضرت اسماعیل(ع)
بمناسبت عید قربان
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿١٠٢﴾
هنگامی که با او به [مقام] سعی رسید، گفت:
پسرکم! همانا من در خواب میبینم که تو را ذبح میکنم،
پس با تأمل بنگر #رأی_تو_چیست؟
گفت:
پدرم آنچه به آن مأمور شدهای انجام ده اگر خدا بخواهد مرا از شکیبایان خواهی یافت. (۱۰۲)
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿١٠٣﴾
پس هنگامی که آن دو تسلیم [خواسته خدا] شدند و ابراهیم، جبین او را به زمین نهاد [تا ذبحش کند] (۱۰۳)
وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ ﴿١٠٤﴾
و او را ندا دادیم که #ای_ابراهیم! (۱۰۴)
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿١٠٥﴾
خوابت را تحقق دادی [و فرمان پروردگارت را اجرا کردی]، به راستی ما نیکوکاران را این گونه پاداش میدهیم [که نیّت پاک و خالصشان را به جای عمل میپذیریم.] (۱۰۵)
إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ ﴿١٠٦﴾
به یقین این همان #آزمایش روشن بود. (۱۰۶)
وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ﴿١٠٧﴾
و ما #اسماعیل را در برابر قربانی بزرگی [از ذبح شدن] رهانیدیم، (۱۰۷)
وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ ﴿١٠٨﴾
و در میان آیندگان برای او [نام نیک] به جا گذاشتیم. (۱۰۸)
#سَلَامٌ_عَلَىٰ_إِبْرَاهِيمَ ﴿١٠٩﴾
سلام بر ابراهیم. (۱۰۹)
كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿١١٠﴾
[ما] نیکوکاران را این گونه پاداش میدهیم. (۱۱۰)
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ ﴿١١١﴾
بیتردید او از بندگان مؤمن ما بود، (۱۱۱)