eitaa logo
سالن مطالعه
194 دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
2.3هزار ویدیو
962 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃 •┈┈••🍃 ۴۰۷🍃••┈┈• باجناغم؛ دیروز، دیوارای خونه‌ش رو بعد از سال‌ها رنگ کرده😄😐 منم به عنوان هدیه، یه بسته ماژیک ۵۰ رنگ برای فرزند ۳ ساله‌ش گرفتم 😜😜 هرچی فکر می‌کنم، نمی‌فهمم؛ چرا به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، خوشحال نشد😳😳😜😜 به نظرتون چرا!؟ نکنه حسوده!؟ 😄😄 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ --------🔸▪️🔸--------- 🤲 به نام خدای خالق پدر ✋ سلام! عیدتون مبارک سالروز ازدواج زوج الگوی بهشتی تبریک 💐 حکیم فرموده: إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ ای پیامبر! یاد آور هنگامی را که برادران یوسف با یکدیگر گفتند: یوسف و برادرش نزد پدرمان از ما محبوب‌ترند ، در صورتی که ما گروهی نیرومندیم قطعاً پدرمان در خطایی آشکار است. 📖 سوره یوسف؛ آیه۸ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ✍🏻 با اندکی دقت می‌توان به نکات ذیل دست یافت (البته حضرت یعقوب پیامبر و معصوم بوده‌اند، لذا بعضی موارد سوءبرداشت برادران از رفتار ایشان است و این خود آفتی دیگر است.) ۱. تبعیض آشکار بین فرزندان باعث حسادت و گاهی شقاوت می‌شود. ۲. نباید به مجرد اختلاف سلیقه طرف را گمراه بدانیم (فرزندان یعقوب او را گمراه دانستند) ۳. حسادت ربطی به سن و سال ندارد. گاهی بزرگترها به کوچکترها نیز حسادت می‌کنند ۴. همه انسان‌ها دوست دارند محبوبیت داشته باشند و برای کسب محبوبیت تلاش می‌کنند ۵. انسان‌ها از کم‌توجهی و بی‌محبتی به خود رنج می‌برند ۶. انسان‌ها در برابر کارهایی که انجام می‌دهند انتظار واکنش مثبت دارند. ۷. نباید زحمت و تلاش دیگران برای خویش را فراموش کنیم ۸. زور و قدرت محبت نمی‌آورد. چیزی که برادران یوسف بخاطر داشتنش انتظار محبت بیشتر داشتند ۹. یعقوب همه فرزندانش را دوست داشت؛ چون فرزندان گفتند یوسف و برادرش را بیشتر دوست دارد! یعنی ما را هم دوست دارد ولی کم‌تر از آن‌ها ۱۰. اتحاد و با هم بودن باعث احساس قدرت می‌شود. ۱۱. با هم بودن و اتحاد و تشکیل گروه بدون مدیر و رهبر لایق و الهی موجب انحراف و سقوط می‌شود ۱۲. انسان‌ها برای انجام کارهای نادرست، نخست توحیه می‌کنند. برادران یوسف خود را قوی و پدر را گمراه دانستند! بعد تصمیم به قتل یوسف گرفتند ۱۳. جوانان به دلیل فقدان تجربه خود را عاقل‌تر از پدر تصور می‌کنند. ۱۴. جوانان نباید خود را از والدین برتر بدانند ۱۵. گاهی احساس قدرت باعث کور شدن عقل و سوء استفاده از قدرت می‌شود. ۱۶. انسان‌های خودشیفته عوامل ناکامی خود را به دیگران نسبت می‌دهند. ۱۷. حسادت باعث می‌شود مرز نبوت و پدری شکسته شود. خدایا به ما توفیق دوری از حسد و توفیق ادب و احترام و اطاعت از والدین عنایت بفرما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ امروز؛ سه‌شنبه‌ ☀️ ۳۰ خرداد. ۱‌۴۰۲ ☪ ۱ ذیقحجه ۱۴۴۴ ✝ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳ منسوب به سه امام مظلوم بقیع و و علیهم‌السلام ذکر امروز؛ یکصد مرتبه یَا اَرحَمَ الرَّاحِمِینَ 📆 روزشمار: 🏴 ۶ روز تا شهادت امام محمد باقر علیه‌السلام 💐 ۸ روز تا روز عرفه 💐 ۹ روز تا عید قربان 💐 ۱۴ روز تا میلاد امام هادی علیه‌السلام 💐 ۱۷ روز تا عیدالله‌الاکبر؛ عید سعید غدیر 💐 ۲۱ روز تا عید مباهله پیامبر اسلام صل‌الله‌علیه‌وآله •┈┈••✾•🌸مناسبت‌های امروز🌸•✾••┈┈• 📆 مناسبت‌های شمسی 📆 مناسبت‌های قمری 💐 ازدواج زوج اسوه‌ی بهشتی؛ و علیهماالسلام 📆 مناسبت‌های میلادی 🖊 بیشتر بدانیم؛ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
KayhanNews75979710412151514855165.pdf
10.36M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تمام صفحات امروز سه‌شنبه ‌ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ 🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
.
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃 در روایات علیه‌السلام قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12283 ◀️ قسمت دوم 🔶🔸غیبت و ویژگی‌های آن 🔹طرح مسأله غیبت، از ابتدای تاریخ اسلام بوده است (۱۳) و از همه معصومان روایاتی درباره غیبت امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه داریم.(۱۴) 🔹این مسأله در احادیث به عنوان یک سنت الهی مطرح گردیده، لذا چنان شایع و معمول شد که برخی از فرقه‌ها از همین مسأله سود جسته، قایل به غیبت امام خود شدند. به طورکلی، هر یک از فرقه‌های شیعی که در امامت یکی از ائمه توقف کردند و مسیر خود را از حق جدا ساختند، به نوعی غیبت امام خود را طرح کردند. 🔹ائمه علیهم‌السلام برای گذر شیعه از وضعیت آغازین امامت امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، همه زمینه‌ها را فراهم کرده بودند. یکی از این زمینه‌سازی‌ها، عدم ارتباط مستقیم امام با مردم بود. امام جواد علیه‌السلام هم به این مسأله عنایت داشتند و در احادیث خود، مردم را به مسأله غیبت و مسائل مربوط به آن راهنمایی می‌کردند. 🔹اسماعیل بن مهران می گوید: امام جواد علیه‌السلام دو مرتبه از مدینه به بغداد رفتند. اولین بار به حضرت عرض کردم: «فدایت شوم! من در این راه بر شما نگران هستم، امر امامت پس از شما با کیست؟» حضرت امام جواد علیه‌السلام با لبان خندان فرمودند: «آن غیبتی که گمان می‌کنی در این سال نیست؟...»(۱۵) 🔹صَقْرُ بن ابی‌دُلَف هم نقل می‌کند که از امام جواد علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمودند: "همانا برای او غیبتی است که روزهای آن زیاد و مدت آن طولانی می‌شود؛ پس مخلصان انتظارش را می‌کشند و افراد شکاک انکارش می‌کنند و منکران، اعتقاد به او را مسخره می‌نمایند. کسانی که وقت مشخص می‌کنند، دروغ گویند و عجله‌کنندگان در عصر غیبت، هلاک می‌شوند و تسلیم‌شدگان در برابر قضای الهی در عصر غیبت نجات می‌یابند.(۱۶) 🔹چرا امام جواد علیه‌السلام به اصل وقوع غیبت تأکید فرموده‌اند؟ و چرا از همه امامان درباره غیبت امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه روایاتی نقل شده است!؟(۱۷) در پاسخ باید گفت: غیبت برای جامعه شیعه تقریباً مسأله جدیدی به حساب می‌آمد. این مسأله برای انبیاء گذشته نیز صورت گرفته بود، اما در جاری شدن شط امامت و ولایت، غیبت مخصوص امام زمان است. لذا ائمه این مسأله را برای حفظ شیعه، بیان فرموده‌اند. آنان برای نجات شیعه از گرفتاری و تباهی‌های آخرالزمان، همواره در گوش جان شیعه بیان کرده‌اند که: «آخرین حجت الهی دارای غیبت است» تا از گرداب‌های سهمگین نجات یابند. 🔹امام جواد علیه‌السلام در این روایت، به طولانی بودن غیبت هم اشاره می فرماید: «له غیبه یکثر ایام‌ها و یطول امدها.» دانستن دو ویژگی «کثرت ایام» و «طولانی بودن زمان» برای غیبت امام زمان (عج)، هشدار مهمی است که برای جامعه شیعه توجه به آن اهمیت دارد. کسب آمادگی‌های لازم، مهیا شدن برای مدت طولانی، از دست ندادن روحیه امید نیفتادن در دایره تردید و...، از بهره‌های این فرمایش است. 🔹به عبارت دیگر، شک پیدا کردن به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه از آسیب‌های عصر غیبت است که روایات از آن نهی کرده‌اند.(۱۸) 🔹تردید به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برای عصر ظهور نیست، زیرا ایشان در آن زمان، همه هستی را روشن می‌سازند. بنابراین در عصر غیبت، برخی‌ها به سبب طولانی‌شدن ایام غیبت، دچار تردید می‌شوند که اهل‌بیت ما را انذار داده و از آن بر حذر داشته اند. امام جواد (ع) می فرمایند: "وای به حال شخصی که در ایام غیبت نسبت به وجود امام عصر عجل‌الله‌فرجه دچار شک بشود!"   🔹در مدت طولانی غیبت، شیعیان به شش گروه تقسیم می شوند؛ دو گروه (مخلصان و تسلیم شدگان) اهل نجات و چهار گروه (شکاکان، منکران، تعیین کنندگان وقت و عجله‌کنندگان) اهل هلاکت هستند. 🔹شک ها مقدس و نامقدسند. اگر شک سبب حرکت و رسیدن به حقیقت شود، مقدس است و اگر سبب انکار و ایستا گردد، مایه هلاکت و نابودی است. امام جواد (ع) شک درباره امام مهدی (عج) را موجب انکار و هلاکت بیان فرمودند؛ زیرا مسأله مهدویت، پوشیده و دست نیافتنی نیست. اگر برای کسی دراین باره شک حاصل شود، منابع رسیدن به حقیقت بسیار روشن و در دسترس است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12360 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃 در روایات علیه‌السلام پی نوشت ها: ۱. نك: منتخب‏الاثر، ف۲، ب۲۵ و ۳۴: امام حسن عسكرى در روايتى، علت مخالفت و موضع‏گيرى در برابر اهل‏بيت( عليهم السلام) را وجود همين روايات بيان مى‏فرمايد:« ... انهم قد وقفوا من الاخبار المتواتره عليان زوال ملك الجبابره و الظلمه على يد القائمنا و كانوا لايشكونانهم من الجبابره و الظلمه، فسعوا فى قتل اهل‏بيت رسول‏الله( ص) و اباد نسلهطمعاً منهم من الوصول الى منع تولد القائم او قتله ...».( همان، ص‏۱۹۲) ۲. معجم احاديث الامام المهدى، ج۴، ص۲۸۱ و ج۵ ص۱۴۹ ۳. كمال‏الدين، ج‏۲ ، ص۱۷ :« ... هو الذى تُخْفى على الناس ولادته و يغيب عنهم شخصه». ۴. كمال‏الدين، ج۲، ص‏۲۷ :« حدثنا الصقر بن ابى دلف قال: سمعت اباجعفر محمدبن على الرضا يقول: انّالامام بعدى ابنى على، أمره امرى، و قوله قولى، و طاعته طاعتى، و الامام بعده ابنه الحسن، امره امر ابيه، و قوله قول ابيه، و طاعته طاعه ابيه، ثم سكت. فقلت له: يا ابن رسول‏الله فمن الامام بعد الحسن؟ فبكى بكاء شديداً، ثم قال: انّ من بعد الحسن ابنه القائم بالحقّ المنتظر...» ۵. همان، ص۷۰:« ... و هو الثالث من ولدى ...» ۶. منتخب الاثر، ص۲۸۲. ۷. همان، ص۲۳۶. ۸. كمال‏الدين، ج‏۲ ، ص‏۱۷ :« .... و يحرم عليهم تسميته و هو سمّى رسول‏الله و كنيه ...» ۹. آقاى نجم‏الدين طبسى در فصلنامه انتظار، ش۳، ص۲۰۳ مقاله‏اى با عنوان «حكم تسميه و ذكر نام شريف حضرت ولى‏عصر» نوشته‏اند و روايات اين مطلب را در چهار دسته تقسيم كرده و ادله قائلان به جواز و عدم آن را بررسى كرده است. ۱۰. از مراجع حاضر در اين عصر، آيت‏الله مكارم شيرازى از كتاب القواعد الفقيه، ج۱، ص۵۰۰، بحث مفصلى در اين زمينه دارند و ثابت مى‏كنند كه اين مسأله حرمت ندارد. ۱۱. كمال‏الدين، ج۲، ص۷۲:« ... فقلت له: يابن رسول‏الله لم سمّى القائم؟ قال: لانّهى قوم بعد موتذكره و ارتداد اكثر القائلين بامامته، فقلت له: و لم سمّى المنتظر؟ قال: لانّ له غيبً يكثرأيامها و يطول أمدها فينتظر خروجه ...». ۱۲. غيبت نعمانى، ب۱۰، ح۳۷ ص‏۵۶۲ :« اذا مات اثنى على بدا سراج بعده ثم خفى، فويل للمرتاب و طوبى للغريب الفار بدينه ثم يكون بعد ذلك احداث تشيب فى‏ها النواصى و يسير الصمّ الصلاب». علامه مجسى درباره آخرين بند اين حديث مى‏نويسد:« سير الصم الصلاب كنايه عن شده الامر و تغير الزمان حتى كانّ الجبال زالت عن مواضع‏ها، او تزلزل الثابتين فى الدين عنه».( بحارالانوار، ج۵۱، ص‏۷۵۱ ). ضمناً در اين كتاب به جاى لفظ« للغريب» لفظ« للعرب» آمده كه احتمالًا اشتباه نويسندگان نسخه‏ها باشد. آقاى كامل سليمان نيز به جاى« يسير» واژه« يسيل» را استفاده نموده، مى‏نويسد:« معناى آن اين است كه فلزات سختى چون فولاد در آن زمان ذوب مى‏شود و روان مى‏گردد كه در اين صورت اشاره به ذوب فلزات خواهد بود».( روزگار رهايى، ج۲، ص۹۰۹). ۱۳. كمال‏الدين، ج۱، ص۲۸۷. ۱۴. نك: منتخب الاثر، ص۳۱۲ و ۳۱۶ در اين اثر به بيش از صد روايت اشاره شده است. ۱۵. كافى، ج۱ ، ص‏۳۲۳ :« عن اسماعيل بن مهران قال: لما خرج ابوجعفر من المدينه الى بغداد فى الدفعه الاولى من خرجتيه، قلت له عند خروجه: جعلت فداك انى اخاف عليك فى هذا الوجه، فالى من الامر بعدك؟ فكر بوجهه الى ضاحكا و قال: ليس الغيبه حيث ظننت فى هذه السنه ...»( ارشاد، ص‏۷۲۳ ). ۱۶. كمال‏الدين، ج۲، ص۷۲:« ... له غيبً يكثر أيامها و يطول أمدها فينتظر خروجه المخلصون و ينكره المرتابون و يستهزى بذكره الجاحدون، و يكذب فيها الوقاتون، و يهلك فيها المستعجلون، و ينجو فيها المسلمون». ۱۷. نك: معجم احاديث الامام المهدى. هم‏چنين نك: على‏اصغر رضوانى، موعودشناسى، ص۳۳۷ و ۳۲۹. ۱۸. بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۶ و در صفحه۱۴۵ آن، قريب به اين مضمون از امام صادق( ع) نقل شده است:« و الذى بعثنى بالحق بشيرا، ليغيبن القائم من ولدى، بعهد معهود اليه منى، حتى يقول اكثر الناس: ما لله فى آل محمد حاجه و يشك آخرون بدلائله، فمن ادرك زمانه فليتمسك بدينه و لا يعجل للشيطان عليه سبيلا بشكه فيزيله عن ملتى و يخرجه من دينى».( همان، ص۱۴۷؛ بشاره الاسلام، ص۱۵۳):« يطلع عليكم كما تطلع الشمس اينما تكونون، فاياكم و الشك و الارتياب، انفوا عن انفسكم الشكوك و قد حذرتم فاحذروا». 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
✡ مقاله اول؛ یهودیان؛ خاندان باب و تجارت جهانی تریاک https://eitaa.com/salonemotalee/11422 ✡ مقاله دوم؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11811 ✡ مقاله سوم: ؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11917 ✡ مقاله چهارم؛ و بشارت‌های باب https://eitaa.com/salonemotalee/12009 ✡ مقاله پنجم؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12124 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
:🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 مقاله ششم؛ در عصر قاجار قسمت قبل؛ ◀️ قسمت دوم: نمونه‌هایی از تکاپوهای سیاسی فعالان بابی (ازلی) با مطالعه در منابع تاریخی عصر قاجار، برخی تکاپوهای فعالان بابی (ازلی) را – که گاه به‌صورتی کلان در جامعه‌ی ایران اثرگذار بود – می‌توان یافت. این تکاپوها، بدین قرارند: ۱. تلاش نافرجام برای کشتن ناصرالدین‌شاه (۱۲۶۸ق.)؛ ۲. همراهی با میرزا ملکم‌خان در فراموشخانه (حدود ۱۲۷۵ تا ۱۲۷۸ق.)؛ ٣. ادامه‌ی همراهی در تکاپوهای سیاسی ملکم‌خان، تا سال‌های مشروطیت؛ ۴. همراهی با شاهزاده مسعودمیرزا ظل‌السلطان، برای دستیابی به پادشاهی، و خلع ناصرالدین‌شاه (دهه‌ی ۱۳۰۰ق.)؛ ۵. همراهی با سیدجمال‌الدین افغانی (اسدآبادی) [۴] در نخستین مسافرتش به ایران (۱۳۰۴ق.)؛ ۶. دخالت در شورش بر ضد امتیازنامه رژی (۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ق.)؛ ۷. همراهی با سیدجمال‌الدین، در مسافرت دومش به ایران (۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ق.)؛ ۸. تکاپو بر ضد ناصرالدین‌شاه پس از اخراج سیدجمال‌الدین (۱۳۰۸ق.)؛ ۹. همراهی جدی با سیدجمال‌الدین در جنبش اتحاد اسلام (۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ق.)؛ ۱۰. نقش اساسی در کُشتن ناصرالدین‌شاه قاجار (۱۳۱۳ ق.)؛ ۱۱. دخالت در نهضت مدارس جدید، و نیز روزنامه‌نگاری در عصر مظفری (۱۳۱۴ تا ۱۳۲۴ق.)؛ ۱۲. نقش اساسی در تکوین و پیشبرد جنبش مشروطیت ایران (۱۳۲۲ تا ۱۳۲۷ق.)؛ ۱۳. تلاش برای قدرت‌یابی ظل‌السلطان، در سال‌های مشروطیت (۱۳۲۵ق.)؛ و… با این ترتیب، دانسته می‌شود، بابیان (ازلیان)، با آن‌که – به‌سبب شرایط روزگار، و بعد، از جهت عدم تبلیغ [۵] – از نظر جمعیت، رو به افول رفتند، [۶] اما، از میان‌شان، تکاپوگرانی برخاستند که در عصر قاجار کارهای مهمی صورت دادند. سنت نهان‌نگاری بابیان باید دانست که بابیان (ازلیان)، در نگارش مهم‌ترین منابع تاریخی نیمه‌ی دوم سلطنت قاجار دخالت داشتند. ایشان، بر اساس سنت نهان‌زیستی و کتمان عقیده، بسیاری از واقعیات را به‌شکلی خاص نوشته‌اند که برای همه قابل تشخیص نیست. دانستن حقیقتِ آنچه ایشان بیان کرده‌اند، با مطالعه‌ای تطبیقی، و سنجیدن آن نگاشته‌ها با آثار و اسناد دیگر – که بیشتر، خطّی و چاپ‌نشده هستند – امکان‌پذیر است. با بررسی منابع تاریخی جنبش مشروطیت ایران، دانسته می‌شود که اغلب منابعی که اکنون بیش از سایر منابع مورد توجه پژوهشگران است، حاصل کار تکاپوگران بابی (ازلی) ضد قاجار است. این منابع، بدین قرارند: ۱. حیات یحیی، اثر حاج میرزا یحیی دولت‌آبادی؛ ٢. واقعات اتفاقیه در روزگار، اثر شیخ محمدمهدی شریف کاشانی؛ ٣. خاطرات حاج سیاح، اثر حاج محمدعلی سیاح محلاتی؛ ۴. تاریخ بیداری ایرانیان، اثر میرزا محمد ناظم‌الاسلام کرمانی؛ ۵. تاریخ انقلاب مشروطیت ایران (و تاریخ انحطاط مجلس)، اثر شیخ احمد مجدالاسلام کرمانی؛ ۶. تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، اثر مهدی ملک‌زاده. همچنین، باید از ادوارد براون – به‌عنوان دوست و همراه صمیمی بابیان (ازلیان) – یاد کرد. او نیز با نگارش کتاب ۱۹۰۹-۱۹۰۵ The Persian Revolution of – که به نام «انقلاب ایران» ترجمه شده [۷] – شاید در همین گروه قرار گیرد. اهمیت این منابع در آگاهی از تاریخ جنبش مشروطیت ایران، بر هیچ پژوهش‌گری پوشیده نیست. بر همین اساس است که دانستن لایه‌های زیرین داده‌های تاریخی آن منابع، به آگاهی درست‌تری از فصل مهمی از تاریخ ایران می‌انجامد، و باید مورد توجه ارباب تحقیق قرار گیرد. نگارنده، پیش از این، به تحلیل مختصر این منابع پرداخته است. [۸] والحمدلله 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee