فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آرزوهای فرزندان شهدای امنیت در شب لیلةالرغائب
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمریکاییهای کتابخون!🤓
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
جمعه گذشته؛
#شاگرد_جادوگر
نام فیلم: شاگرد جادوگر (انگلیسی: The Sorcerer's Apprentice)
قسمت اول: https://eitaa.com/salonemotalee/7463
امروز؛قسمت نهم:
◀️ خلاصه داستان فیلم(گذشت)
◀️ مؤلفههای کابالایی فیلم. ۷
🔸۱. جادومحوری(گذشت)
🔸۲. مادهگرایی(گذشت)
🔸۳. شرگرایی
🔸۴. شریعتگریزی
🔸۵. انسانخداانگاری
🔹مؤید دیگری بر این سخن، رتبهبندی جادوگران بر اساس قدرت جادویی و ویژگیهای درونی آنها است.
جادوگران به تناسب استعدادهای درونی و سطح پیشرفتی که بر اساس کتاب جادو داشتهاند، دارای رتبه میشوند؛
برای نمونه «بالتازار» در مراسم آغاز آموزش جادو، خود را اینگونه معرفی میکند:
"من «بالتازار بلیک» دارای رتبه ۷۷۷ هستم."
🔹ارتقای رتبه در انتهای فیلم تصریح میشود: "«دیوید» به رتبهای بالاتر از استادش دست مییابد و این تنها به این علت است که او بهدلیل ویژگیهای خاص درونی که دارد، «انتخاب» شده است."
این برتری از چند سکانس فهمیده میشود:
در صحنههای آغازین فیلم «مرلین» بهدست «مورگان» دچار جراحت سنگینی میشود و در حال مرگ است.
در این زمان «بالتازار» در کنارش حاضر شده و شاهد مرگ او میشود و هیچ تلاشی برای زندهکردن او انجام نمیدهد؛
چون دارای چنان رتبهای نیست که از عهدهی این کار برآید؛
اما در سکانس پایانی فیلم، شاهدیم که «دیوید» استاد مرده خود را زنده میکند.
🔸۶. آخرالزمانسازی و منجیگرایی
🔹در اکثر فیلمهای آخرالزمانی هالیوود، نجاتبخش کرهی زمین باید از نژاد یهودی یا آنگلوساکسون باشد و اگر منجی یا منجیان غربی نباشند، همهی افراد بشر در خطر نابودی یا بردگی همیشگی شیطان هستند (فرج نژاد، ۱۳۸۶: ۸۸).
در این فیلم نیز منجی، فردی غربی است، جادوگری امریکایی.
🔹در صحنههایی که «بالتازار» در جستوجوی جوان مرلینی است، میبینیم وارد جوامع شرقی مثل هند میشود، اما اژدهای مرلین به کودکان آن سرزمینها، واکنشی نشان نمیدهد؛
این صحنهها نشان از این است که منجی، انسان شرقی نیست.
🔹از طرفی «دیوید» اگرچه یک آمریکایی است اما چهرهای غربی ندارد و پسری است با موها و چشمان مشکی؛
انتخاب چنین سیمایی بهعنوان منجی به این دلیل است که مخاطب شرقی نیز با او ارتباط برقرار کرده و او را بپذیرد.
اما بیانکردنی است که «دیوید» کارآموز استادی است با چهرهای صددرصد غربی و آنگلوساکسونی؛ استادی با موهای بلوند و چشمانی روشن؛
بنابراین چهره نیمهشرقی او، خللی به غربیبودن منجی وارد نمیکند!
🔹از آنجا که هالیوود برای القاء مفاهیم خود از ظریفترین نشانههای لفظی و غیرلفظی بهره میبرد و بیدلیل از نمادی استفاده نمیکند، میتوان گفت انتخاب نام «دیوید» تأکیدی دیگر بر منجیبودن و یهودیبودن او است؛
زیرا دیوید تلفظ انگلیسی داوود است.
🔹«ما مسلمانان داوود علیهالسلام را پیامبر میدانیم، اما یهودیان او را پادشاه و نماد قدرت و شوکت دولت یهود میدانند.» (شهبازی، ۱۳۸۴). بنابراین دیوید در این فیلم نماد پیروزی یهودیان بر شیاطین و برپایی سلطنت داوودی است.
مؤید دیگر بر منجیبودن داوود این است که در کابالیسم، اسطورهی سیاسی یهودی «پادشاهی خاندان داوودی» در آخرالزمان، جنبهای ملکوتی و رازآمیز عرفانی میگیرد
و در قالبی جدید چنین طرح میشود که نخستین تجلّی نور در کوه طور بر موسی (ع) بوده و سپس داوود (ع) نماد نور الهی و عامل آن در دنیای زمینی بدل میشود (فرجنژاد، ۱۳۸۶: ۸۹).
🔹آخرالزمانسازی، مؤلفهی مرتبط با منجیگرایی در این فیلم است.
فیلم «شاگرد جادوگر» از نوع فیلمهای آخرالزمانی متافیزیکیـجادویی است؛
در اینگونه فیلمهای آخرالزمانی، ساحران و جادوگران امروزی یا دیروزی، برای بهدست آوردن قدرت، عرصه را بر آدمی تنگ کرده و اوضاع را بهسمت وحشت و هراس واپسین روزهای حیات بشری پیش میبرند (همان: ۸۸).
🔹«مورگان» که پس از هزار سال از زندان تسخیرگر آزاد شده است، سعی میکند بهوسیله طلسم قیام، ارتش مرگ را بیدار کرده و جهان را نابود کند.
جستوجوی هزارساله «بالتازار» برای یافتن منجی و ظهور آنتیکرایست [مورگان] و رهاشدن او از زندان هزارساله، همگی مصادیق این هزارهگرایی آخرالزمانی در فیلم «شاگرد جادوگر» هستند.
ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تصاویر حاوی مقادیر زیادی محتوای برانداز سوز
🔹اجرا در تمامی مدارس دخترانه
🇮🇷 بهمن ۱۴۰۱
🇮🇷 اینجا ایرانه،
🇮🇷 اینجا مردانش نمیبازن✌️
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
#داستان ۲
#دمشق_شهرِ_عشق
قسمت دوازدهم
سعد پنجه دستانش را از روی پیشانی تا میان موهای مشکیاش فرو برد
انگار فراموشش شده بود این دختر مجروحی که مقابلش مثل جنازه افتاده، روزی عشقش بوده
به تندی توبیخم کرد:
«تو واقعاً نمیفهمی یا خودتو زدی به نفهمی؟
اون بچهبازیهایی که تو بهش میگی مبارزه، به هیچ جا نمیرسه!
اگه میخوای حریف این دیکتاتورها بشی باید بجنگی!
ما مجبوریم از همین وحشیهای وهابی استفاده کنیم تا بشار اسد سرنگون بشه!»
نمیدید در همین اولین قدم، نزدیک بود عشقش قربانی شود
به هر قیمتی تنها سقوط نظام سوریه را میخواست دیگر از چشمانش ترسیدم
درد از شانه تا ستون فقراتم میدوید،
بدنم از گرسنگی ضعف میرفت
دلم میخواست فقط به خانه برگردم
دوباره صورت روشن آن جوان از میان پرده پیدا شد.
مشخص بود تمام راه را دویده
پیشانی سفیدش از قطرات عرق پر شده
نبض نفسهاش به تندی میزد
با یک دست پرده را کنار گرفت تا زنی جوان وارد شود
خودش همچنان اطراف را میپائید مبادا کسی سر برسد.
زن پیراهنی سورمهای پوشیده و شالی سفید به سرش بود
کیفش را کنارم روی زمین نشاند
با مهربانی شروع کرد:
«من سمیه هستم، زنداداش مصطفی. اومدم شما رو ببرم خونهمون.»
بعد زیپ کیفش را باز کرد و با شیطنتی شیرین به رویم خندید:
«یه دست لباس شبیه لباس خودم براتون اوردم که مثل من بشید!»
من و سعد هنوز گیج موقعیت بودیم،
جوان پرده را انداخت تا من راحت باشم
میدید توان تکان خوردن ندارم
خودش شالم را از سرم باز کرد
با بسم الله شال سفیدی به سرم پیچید.
دستم را گرفت تا بلندم کند
هنوز روی پایم نایستاده، چشمم سیاهی رفت
سعد از پشت کمرم را گرفت تا زمین نخورم.
از درد و حالت تهوع لحظهای نمیتوانستم سر پا بمانم
زن بیچاره هر لحظه با صلوات و ذکر یاالله پیراهن سورمهای رنگی مثل پیراهن خودش تنم کرد تا هر دو شبیه هم شویم.
از پرده که بیرون رفتیم، مصطفی جلو افتاد تا در پناه قامت بلند و چهارشانهاش چشم کسی به ما نیفتد
من در آغوش سعد پاهایم را روی زمین میکشیدم
تازه میدیدم گوشه و کنار مسجد انبار اسلحه شده است…
یک گوشه کپسول اکسیژن و وسایل جراحی و گوشهای دیگر جعبههای گلوله؛
نمیدانستم اینهمه ساز و برگ جنگی از کجا جمع شده
مصطفی میخواست زودتر ما را از صحن مسجد خارج کند
به سمت سعد صورت چرخاند و تشر زد:
«سریعتر بیاید!»
تا رسیدن به خانه، در کوچههای سرد و ساکت شهری که آشوب از در و دیوارش میپاشید، هزار بار جان کندم
درهر قدم میدیدم مصطفی با نگرانی به پشت سر میچرخد تا کسی دنبالم نباشد.
ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/7762
🔸🌺🔸--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حال و هوای صحن و سرای "حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام"
🌙نماهنگ شب آرزو ها همین آرزومه...
🎤کربلایی "#حسین_طاهری
ارباب بى كفن، همه عالم فداى تو
زهرا گرفته مجلس روضه براى تو
در لیلة الرغائب و در بین روضه ها
ما آرزویمان شده، كربُ بَلاى تو
#شب_جمعست_هوایت_نکنم_میمیرم
#لیله_الرغائب
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️🎞 ۱۰۰بار ببینیم...
والله والله والله...
در قیامت خواهیم دید که مهمترین محور محاسبه...
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
علامه حسن زاده آملی :
من نمی گویم چه دارید و چه ندارید،
اگر میل شب و سحر دارید،
همه چی دارید؛
خدا شما را دعوت کرده،
مهمان یارید.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🤲 #دست_توسل
🔴🔵 فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه
🔺 امام صادق(ع) میفرماید:
🔹 هنگامی که شام پنجشنبه و شب جمعه فرا میرسد، فرشتگانی از آسمان نازل میشوند که به همراه خود قلمهایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمیکنند.
📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴
🌕 منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج)
🌹 در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
آنگاه که در يَوْمَ الْحَشْر ؛
مُنادی ندایِ أینَ الرَّجبیُّون سر میدهد
مجاهدان راه خدا لبیک گویانند ...
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🔰 اشکال ما انسانها
اشکال کار ما انسانها؛
غفلت از خطای خود،
غفلت از لزوم اصلاح،
و غفلت از اجرایی کردن اصلاح در خود است.
۱۳۸۴/۰۸/۰۸
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم به شما
و التماس دعا
لحظاتی از تعویض ضریح مطهر حضرت رقیه سلام الله علیها و رسیدن به قبر اصلی حضرت 😭😭😭😭😭
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
✡️ جنگ طبقاتی و بیولوژیکی یهود بر ضد اقوام دیگر
🔹با بالارفتن سطح زندگی مردم، طول عمرشان هم افزایش یافت، اما فلاسفهای چون مارکس به مشکل تهدید ازدیاد جمعیت اشاره کردند.
🔹به بیان سادهتر مارکس و پس از او #پروتکلهای_یهود، امکان ذوبکردن جمعیتهای عظیم مردم برای ساختن یک تودهٔ فاقد خصلت و بیهویت را تشخیص دادند.
🔹نمونهٔ این رویکرد را میتوان در اپیدمیهای گوناگون بیماریهای مختلف که برای لوث و دستمالیشدنشان، تولیدات سینمایی مختلفی مثل #شیوع (سالهای ۱۹۹۵ و ۲۰۱۱) هم دربارهشان ساخته شده، مشاهده کرد.
🔹برخی از صاحبنظران و کارشناسان معتقدند اپیدمی بیماری #کرونا، بهروزترین مثال این رویکرد #حکومت_جهانی_یهود است.
🔹جامعه جهانی یهود در قرنی که از مانیفست مارکس میگذرد، حداکثر تلاش خود را کرد تا فرایند تدریجی #فساد_بیولوژیک نژادهای مختلف و افزایش ناهمگون و نامناسب جمعیت جهان را تسریع کند.
🔹در این رویکرد، مردم هیشه بهسمت طبقات پایین سوق داده میشوند و گردنهای افراد بالاتر از متوسط، قطع میشود.
در #تحلیل_فیلم این هفته برای بررسی #جنگ_بیولوژیک_یهود علیه اقوام دیگر با تحلیل فیلم #شیوع انجام خواهد شد.
والحمدلله
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
این هفته؛
#شیوع
نام فیلم: شیوع(انگلیسی: Contagion)
کارگردان: استیون سودربرگ (Steven Soderbergh)
کشور: آمریکا
انتشار: ۲۰۱۱
قسمت اول؛
◀️ مقدمه
🔸در تاریخ سینما فیلمهای بسیاری درباره شیوع بیماریهای خطرناک و لاعلاج ساخته شده که بعضاً سمتوسوی آخرالزمانی هم یافته است
👈 از فیلم “وحشت در خیابانها” ساخته الیا کازان در سال ۱۹۵۰
👈 تا آثاری مانند: “۱۲ میمون” ساخته تری گیلیام
👈 و “اپیدمی” به کارگردانی ولفگانگ پیترسن در سال ۱۹۹۵،
👈 “۲۸ روز بعد” از دنی بویل محصول ۲۰۰۲،
👈 “تهاجم” ساخته الیور هیرشیبگل
👈 “من افسانه هستم” از فرانسیس لارنس
👈 “مه” براساس داستانی از استفن کینگ در سال ۲۰۰۷،
👈 “کوری” در سال ۲۰۰۸ و براساس داستان معروف خوزه ساراماگو،
👈 “شیوع” ساخته استیون سودربرگ در سال ۲۰۱۱ و…
🔸برخی از فیلمهای یاد شده به رواج بیماری خطرناک در میان انسانها بهخاطر آزمایشها یا پروژههای بیولوژیک ارتش آمریکا پرداخته شده همچون فیلمهای “مه”، “اپیدمی”، “تهاجم”،”من افسانه هستم” و…
برخی هم دلیل رواج بیماری را براساس تغییر و تحولات زیستمحیطی و یا طبیعی به تصویر میکشند.
🔸در برخی فیلمها مبتلایان به نوعی زامبی بدل شده مثل “۲۸ روز بعد”، “من افسانه هستم”، “تهاجم” و “کوری” و…
و در برخی دیگر به وضعیت دلخراشی میمیرند.
🔸اما از میان همهی فیلمهای نامبرده و نامنبرده، فیلم سال ۲۰۱۱ استیون سودربرگ یعنی شیوع بیش از سایرین به شایع شدن ویروس کرونا در جهان شباهت دارد.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
این هفته؛
#شیوع
نام فیلم: شیوع(انگلیسی: Contagion)
کارگردان: استیون سودربرگ (Steven Soderbergh)
کشور: آمریکا
انتشار: ۲۰۱۱
قسمت دوم؛
◀️ داستان فیلم
🔹در فیلم “شیوع” یک بیماری ویروسی از هنگکنگ و توسط یک زن آمریکایی به نام بث امهوف (گویینت پالترو) شروع شده،
به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمیاش سرایت میکند
و سپس وقتی زن به میناپولیس، محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش میچ (مت دیمن) را هم در معرض ابتلا قرار میدهد.
🔹ویروس یاد شده که نتیجهی حاصل از ترکیبات بیولوژیک درون بدن خفاش و خوک بوده، توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگکنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به بث امهوف که علاقه به دیدن سرآشپز داشته منتقل میگردد.
🔹از این پس ویروس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع بث و پسرش بر اثر آنسفالیت مغزی و همچنین دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و… کشیده شده و در طی مدت ۲۶ روز، ۲.۵ میلیون نفر را در آمریکا و ۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان میکُشد.
🔹سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تحقیقات وسیع خود را به سرپرستی فردی بهنام دکتر چیورز (لارنس فیشبرن) آغاز میکنند
در همان اواسط کار یکی از متخصصین خود به نام دکتر میرز (کیت وینسلت) را براثر ابتلاء به بیماری از دست میدهند
ولی متخصص دیگر یعنی دکتر الی هکستال (جنیفر الی) تا پایان ماجرا حضور داشته و واکسن اصلی را هم او کشف میکند.
🔹در این میان یک خبرنگار اینترنتی یا وبلاگنویس بهنام آلن کروموید (جود لاو) هم مدام به شایعات دامن زده
و همهی تلاشها برای نابودی ویروس و بیماری را نتیجهی زد و بند شرکتهای دارویی با سازمانهای بینالمللی دانسته
و خودش که گویا ۱۲ میلیون مخاطب در فیسبوک دارد، دارویی را بهعنوان واکسن اعلام کرده
و بابتش میلیونها دلار به جیب میزند، بدون آنکه ذرهای از واقعیت را به مخاطبانش انتقال داده باشد!
🔹البته در کنار این شایعهپراکنیها، خود دکتر چیورز هم به آزمایشات بیولوژیک ارتش آمریکا که معمولاً سرچشمهی چنین اختلالات بیولوژیک و محیطزیستی است نیز مشکوک شده است.
🔹فیلم “شیوع” تقریباً از اواسط خود به یک فیلم آخرالزمانی شبیه میشود،
خیابانها و اماکن شهرها خالی شده،
مردم به فروشگاهها و خانهها حمله میکنند،
ارتش شهرها را ایزوله کرده و اجناس را میان مردم تقسیم میکند،
گروههایی به غارت میپردازند و…
اما برخلاف فیلمهای مشابه که به حضور زامبیها و یا موجودات عجیب و غریب میانجامد، فیلم “شیوع” بهگونهای واقعگرایانه پیش میرود.
ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
این هفته؛
#شیوع
نام فیلم: شیوع(انگلیسی: Contagion)
کارگردان: استیون سودربرگ (Steven Soderbergh)
کشور: آمریکا
انتشار: ۲۰۱۱
قسمت سوم؛
🔹استیون سودربرگ تعلیق وحشت از ویروس و بیماری ناشناخته را در اواسط فیلم به نقطهی ناگزیری رسانده
اما همچنان میتواند با انبوه بازیگران معروف فیلم، آن را از نقطهی یاد شده رها ساخته و به انجام قابل قبول و امیدبخشی برساند،
در حالیکه از هیچ تغییر و تحول غیرمنطقی و فراتر از فیلمنامه نیز بهره نگرفته
و همهی ابعاد قصّه اعم از شخصیتها و داستان را با منطق خودِ قصه پیش میبرد.
🔹شباهتهای فیلم “شیوع” و آنچه این سالها تحت عنوان کرونا، بهصورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهههایی درمورد ساخت فیلم بهوجود بیاید
اینکه گویا سناریوی چنین واقعهای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده.
🔹اینکه بیماری چه در فیلم “شیوع” و چه در کرونا،
از چین آمده،
منشأ آن خفاش بوده
علائمی همچون آنفولانزا دارد
بهسرعت سرایت کرده
و مرگبار است،
موضوعاتی است که بسیاری را نسبت به فیلم یاد شده و منشأ بیماری کرونا مشکوک کرده است.
🔹مصاحبههایی هم که اخیراً و پس از اپیدمی ویروس کرونا توسط برخی دستاندرکاران فیلم صورت گرفته به این شکها و ابهامات افزوده است.
👈 اسکات زد برنز نویسنده فیلمنامه “شیوع در مصاحبهای گفته:
شاید بعضیها بگویند که این شباهتها غیرطبیعی است؛
اما من متعجب نیستم.
چون زمانی که با متخصصان در این زمینه صحبت کردم، آنها به من گفتند که این موارد روزی در جهان اتفاق خواهند افتاد!
👈 تهیهکننده فیلم “شیوع” هم در مورد شباهتها در مصاحبهای دیگر گفته:
عقیدهی سودربرگ و اسکات برنز این بود که فیلمی بهشدت دقیق بسازیم که با پروتکلهای واقعی و علوم مطابقت داشته باشد!!
🔹توجه داشته باشیم که فیلم “شیوع” توسط کمپانیای مانند برادران وارنر (از جمله استودیوهای اصلی هالیوود) تولید شده که در ساخت فیلمهای بهاصطلاح پیشگویانه مانند “جنگیر” (که تئوری حمله به عراق را ۳۰ سال قبل از آن ارائه کرد)
و “هکرز”
و “برادران سوپرماریو” (تصویرسازی قبلی از حمله به برجهای دوقلوی نیویورک و واقعه یازده سپتامبر)
و “جوکر” (تصویرسازی و نسخهپیچی برای شورشهای ضد سرمایهداری سال ۲۰۱۹) و… سابقه طولانی دارد،
🔹و همچنین کمپانی ریجنسی متعلق به آرنون میلچان که بهعنوان تأمینکننده اصلی صنعت سلاحهای هستهای اسرائیل از سوی شیمون پرز رییس سابق رژیم صهیونیستی، لقب پسر خوب اسراییل را دریافت کرد!
🔹نکتهی جالب اینکه شباهتهای فیلم “شیوع” با قضایای ویروس کرونا در جهان باعث شده، پس از گذشت سالها مجدداً میلیونها نفر در دنیا به تماشای این فیلم بنشینند
و باعث شوند تا فیلم “شیوع” در زمرهی پربینندهترین فیلمهای اینترنتی
و در وبسایتهایی مانند “آی تونز”
در کنار فیلمهای جدیدی همچون “روزی روزگاری در هالیوود” و “انگل” قرار بگیرد!!
🔸🌺🔸--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
✡ امروز ٢٧ ژانویه ۲۰٢٣ مصادف است با روز جهانی یادآوری افسانهٔ #هولوکاست!!! (بهمناسبت سالروز آزادسازی اسیران اردوگاه #آشویتس توسط ارتش سرخ در سال ١٩۴۵م)
به همین مناسبت انشاءالله از امروز ترجمهی مقالهای در این زمینه در چند قسمت تقدیم میشود؛
#تحقیقی_در_مورد_هولوکاست (۱)
نویسنده: دیوید دیوک / مترجم: محمدحسین خدّامی
قسمت اول؛
✡ پس از آن که من از نژادپرستی حاکم بر یهود و صهیونیسم و نیز از حضور فراگیر آنها در رسانهها آگاه شدم، به مطالعهی کتابها و مقالاتی پرداختم که تلویحاً میفهماند داستان جنایات آلمانیها در طول جنگ جهانی دوم تا حدودی مبالغهآمیز است.
به اشارهی برخی از آن نوشتهها، پرداختن مصرّانه و همهجانبهی رسانهها به آنچه امروزه هولوکاست خوانده میشود، آن هم چندین دهه پس از پایان جنگ، انگیخته از منافع استراتژیک اسرائیل است.
✡ در ابتدا، من احتمال نادرستی برخی از اتهامات آلمانیها را رد میکردم زیرا عکسها و فیلمهای دلخراشی را مشاهده کرده بودم که فجایع آلمانیها را از مدرک و سند بینیاز میساخت.
آنچه در پی میآید، گزارشی است از اینکه چگونه من برخی از ابعاد این بخش تاریک تاریخ اروپا را مورد تردید قرار دادم.
✡ زمانی که من در دانشگاه ایالت لوئیزیانا تحصیل میکردم، در کلاس انگلیسی مقالهای در مورد توسعه آزادی اخلاق جنسی در آمریکا به نگارش درآوردم.
در آن مقاله توضیح داده بودم که چگونه من تا پیش از سال اول دبیرستان تصویر کاملاً برهنهای از بدن یک زن از روبرو ندیده بودم.
این مسأله شاید برای جوانان امروز عجیب به نظر برسد اما حتی مجلهی "پلیبوی" تا اواسط دههی شصت، قسمت جنسی تصاویر را سانسور میکرد.
✡ پس از نوشتن مقاله، یکی از دوستان راستگرای من به من تذکر داد و گفت در مورد ادعای عدم مشاهدهی تصویری کاملاً برهنه در دوران کودکی اشتباه کردهام.
او به من گفت:
«تو تصاویر کاملاً برهنهای از زنان دیدهای، عکسهای واضحی از مردان و زنان برهنه و غالباً نحیف و لاغری که به طور فجیعی جان باخته بودند.
"تو عکسها و فیلمهای زیادی از قربانیان یهودی جنایتهای وحشیانهی نازیها را مشاهده کردهای"
✡ پس از تأمل متوجه شدم دوستم راست میگوید.
با اینکه تلویزیون و مطبوعات در اواخر دههی پنجاه و اوایل دههی شصت در مقایسه با امروز بسیار با حجب و حیاتر بودند،
اما در طول دوران کودکی من، رسانهها، عکسها و فیلمهای خبری تکاندهندهای را نشان میدادند که صحنههای واضحی از قربانیان برهنه، مُثله شده و فوقالعاده نحیف یهودی در جنگ جهانی دوم را به تصویر میکشید
✡ این تصاویر، صفحات مجلاتی مانند مجله لوک (۱) و مجله لایف (۲) را پر کرده بود و همیشه در برنامههای مستند تلویزیونی درباره جنگ به نمایش در میآمد
حتی روزنامهها از جمله روزنامه شهر سکونت خودم تایمز پیکایون (۳) که دارای مالکیت یهودی است آن را تجدید چاپ میکرد.
✡ در دوران معصومیت کودکانه که من و رفقایم هرگز تصویری از زنی کاملاً برهنه ندیده بودیم، رسانهها، جنازههایی برهنه را که غالباً متعلق به زنان یا کودکان با جثههای کوچک بود، در معرض دید ما قرار میدادند.
جنازهها همانند تودههای هیزم روی هم انباشته شده بودند و بوسیله بولدوزرهای نیروهای متفقین در گورهای دستهجمعی ریخته میشدند.
✡ تأثیر آن تصاویر بهقدری عمیق بود که حتی امروز با وضوح تمام همراه با احساسی کاملاً برانگیخته در حافظهام زنده میشوند.
به گمان دوست من پخش مکرر تصاویر قربانیان یهودی جنگ جهانی دوم، دلیل سیاسی داشت.
او بدون انتظار پاسخی، سؤال کرد:
«آیا این مسأله اتفاقی بوده است؟!
اگر تمام این ماجرا برای برانگیخته شدن احساسات بواسطه برهنگی و مرگ است، پس چرا عملاً تنها قربانیان یهودی نمایش داده میشوند؟!»
✡ زمانی که فیلم "چهرههای مرگ" (۴) در سینماهای آمریکا در سال ۱۹۷۴ به نمایش در آمد، میلیونها نفر صف کشیدند تا فیلمهایی واقعی از انسانهای گرفتار در چنگال مرگ را مشاهده کنند.
صحنهای از یک انسان در صحنهی ناخوشایند مرگ شاید میخکوبکنندهترین صحنه برای هر فرد باشد.
والدین، فرزندانشان را از چنین صحنههایی دور نگه میداشتند.
برنامههای خبری تلویزیون بهندرت تصاویر دلخراش جنایات قتل را نشان میدهند.
علیرغم هیاهوهای تبلیغاتی رسانهها برای بالا بردن میزان بینندگان، حتی پس از سقوط هواپیمای مسافربری معمولاً تصاویری کلی و مبهم از صحنه پخش میشود و سرها و تنههای جدا شده نشان داده نمیشود.
✡ شدت خشونت در فیلمها و برنامههای تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان نگرانی بسیاری را برانگیخته است.
در عین حال پخش صحنههای وحشتناک هولوکاست بر اساس قوانین ایالتی جزء برنامههای اجباری برخی مدارس شده است.
ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/7763
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee