eitaa logo
سالن مطالعه
196 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
1هزار فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✳️ پیشینه تشیّع در جبل عامل 🔹به روزگارى برمى گردد که ابوذر غفارى صحابى برجسته پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله به شام و جنوب لبنان تبعید شد. او به جبل عامل رفت و بذر تشیع را در آن سرزمین کاشت.[۱] 🔹به این ترتیب عالمانى بزرگ در این دیار پرورش یافتند که چهره حقیقى اهل بیت علیهم‌السلام را به مردم شناساندند. محمد بن مکّى بن حامد جزّینى جبل عاملى از جمله این پرورش یافتگان مکتب تشیع است. 🔹در عصر صفوى بسیارى از عالمان جبل عامل همچون: محقق کرکى، شیخ بهایى و... به ایران مهاجرت کردند.[۲] 🔹دور افتادگى جغرافیایى جبل عامل از مرکز حکومت و حمایت خانواده‌هاى برجسته شیعه استمرار فرهنگ شیعه و جذب شیعیان از دیگر بخش‌ها به آنجا را در پى داشت.[۳] ✳️ تولّد راغب حرب[۴] در سال ۱۳۷۲ق در روستاى جبشیت و در خانواده اى فقیر به دنیا آمد. 🔹خانه ابوراغب محل رفت و آمد افراد مذهبى از جمله آیت الله محمدمهدى شمس‌الدین و آیت‌الله سیّدمحمدحسین فضل‌الله بود. 🔹ابوراغب کشاورز متدینى بود که هر ساله زکات محصولش را پرداخت مى‌کرد و به تدیّن و تقوى معروف بود. 🔹ابومالک، عموى شیخ راغب حرب، پس از استقرار در جبشیت نقش اساسى در گسترش فرهنگ اسلامى داشت. او کتابهاى مهم اسلامى را از کویت مى‌آورد و شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابى‌الحدید را بارها مطالعه کرده بود. 🔹مادرش هم حتى قبل از تولد فرزندش علاقه داشت یکى از فرزندانش علوم دینى را فراگیرد. راغب یک سال بعد از ازدواج پدر و مادرش به دنیا آمد و دوران کودکى را در زادگاهش گذراند. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 👇👇👇 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✳️ تحصیلات 🔹راغب از هفت سالگى وارد دبستان شد. او بسیار باهوش بود. زمانى که معلمانش از هوش و استعداد وى نزد پدر و مادرش تعریف کردند، ابوراغب بسیار خوشحال شد. مادرش زبان فرانسوى را زبان استعمار مى‌دانست و این عقیده در وجود فرزندش نیز شکل گرفت. در روستاى جبشیت تا مقطع دبستان وجود داشت و عالم دینى تاثیرگذارى هم نبود. با این حال حضور نیروهاى نظامى سوریه که در آن جا پایگاه نظامى داشتند، فضاى سیاسى خاصى ایجاد کرده بود. مادر راغب فرزندش را در ده سالگى براى ادامه تحصیل به نبطیه فرستاد. 🔹راغب در طول تحصیل علاقه بسیارى به بحث و گفت‌وگو در مدرسه از خود نشان مى‌داد. وى که از همان دوران، نظام لبنان را قبول نداشت و پرچم این کشور را رمز سلطه فرانسه و نشان استعمار مى‌دانست، در ۱۵ سالگى به تحصیل علوم دینى علاقمند شد. ✳️ سفر به بیروت 🔹راغب به شوق تحصیل دینى در سال ۱۳۸۹ق/۱۳۴۸ش، عازم بیروت شد و به حوزه علمیه «المعهد الشرعى الاسلامى» در شرق بیروت رفت که علامه سید محمدحسین فضل الله[۵] تشکیل داده بود. 🔹علامه فضل الله پس از بازگشت از نجف، فعالیتهاى علمى، فرهنگى و اجتماعى گسترده‌اى را در لبنان آغاز کرده بود که از جمله آنها تأسیس حوزه علوم دینى «المعهد الشرعى الاسلامى» بود. 🔹وى رسائل، مکاسب و کفایه و خارج اصول و فقه را تدریس مى‌کرد و بسیارى از شخصیت‌هاى جنبش مقاومت اسلامى لبنان تربیت شده این مدرسه هستند. راغب حرب نیز از نخستین طلاب این مدرسه بود.[۶] 🔹در بیروت آرزوهاى دینى، اجتماعى و سیاسى مهمى در روح راغب حرب شکل گرفت و براى تحقق آنها به صورت هماهنگ تلاش مى‌کرد. او به مسائل مسلمانان فکر و جریان فلسطین را دنبال مى‌نمود. تا اینکه به ادامه تحصیل در نجف اشرف شوق پیدا کرد. ✳️ به سوى نجف راغب در سال ۱۳۹۱ق/۱۳۵۰ش، عازم نجف اشرف شد. به اجتهاد میل نداشت. علم را با عمل و خدمت به مردم مى‌خواست. مى‌کوشید تا درسش را به سرعت تمام کند و به جبشیت بازگردد. 🔹راغب سه سال در نجف بود. تابستان سال ۱۳۹۲ق/۱۳۵۱ش، در نجف اشرف با دختر عمویش ازدواج کرد و دو عالم بزرگ، سیدمحمدحسین فضل‌الله و محمدمهدى شمس‌الدین در مراسم عقد حاضر شدند. 🔹راغب در نجف بر استفاده از تقویم هجرى اصرار داشت، به گونه اى که حتى اگر از سال میلادى سؤال مى‌شد، به قمرى جواب مى‌داد. 🔹به مراسم عاشورا توجه ویژه‌اى داشت و بارها از نجف براى زیارت امام حسین علیه‌السلام به کربلامى رفت و گاه این مسیر طولانى را پیاده طى مى‌کرد. 🔹در سه سالى که در نجف اشرف بود، منطق، نحو، بلاغت و اصول فقه را فراگرفت و در تابستان ۱۳۹۴ق که به لبنان بازگشت، در حال تحصیل اوایل کفایه و اواسط لمعه بود. 🔹در منطقه سن‌الفیل بیروت خانه‌اى اجاره کرد، ولى مدتى بعد دوباره به نجف برگشت، البته زیاد آنجا نماند و آن مدت را هم با فقر و سختى گذراند.[۷] 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24219 🇵🇸🔸🌺🔸 -------------- "سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 : از فریتیوف شوان تا 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 : از فریتیوف شوان تا (۲) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24156 ◀️ قسمت دهم: 🔶🔸سیمای مرموز مادام بلاواتسکی 🔹در سال ۱۸۷۱ مادام بلاواتسکی را در قاهره می‌یابیم که کارگردانی یک انجمن «احضار روح» را به‌دست دارد. توصیفی که از انجمن فوق ارائه شده نشان می‌دهد که وی به‌تنهایی کار نمی‌کرده و از دفتر و دستک و دستیارانی برخوردار بوده، یعنی پشتوانه مالی کافی داشته است. [۶۸] 🔹در سال ۱۸۷۳ مادام بلاواتسکی در پاریس است. او با کشتی عازم نیویورک می‌شود و با کلنل هنری الکات دیدار می‌کند و اندکی بعد، در ۱۸۷۵، انجمن تئوسوفی را در نیویورک تأسیس می‌کنند. 🔹گفتیم که در سال ۱۸۷۹ مرکز فرقه به بمبئی و سپس به مدرس هند انتقال یافت. در پایان عمر بلاواتسکی، انجمن تئوسوفی حدود یکصدهزار عضو داشت. 🔹بلاواتسکی مدعی بود که با «استادان غیبی» ارتباط دارد، به دستور و با هدایت آن‌ها انجمن تئوسوفی را تشکیل داده و آموزه‌ها و کتاب‌ها و کردارش الهام شده از سوی این «استادان غیبی» است. [۶۹] 🔹در آینده از زبان حسین کاظم‌زاده ایرانشهر، تئوسوفیست بهائی، با «استادان غیبی» آشنا خواهیم شد. این استادان «مهاتما» نامیده می‌شدند. مهاتما واژه سانسکریت به‌معنی «روح بزرگ» است. 🔹«استادان غیبی» در طول زندگی بلاواتسکی هماره حافظ و آموزگار او بودند ولی در میان آنان یک استاد به‌نام «موریا» به‌طور اخص متولی بلاواتسکی بود. «استاد غیبی» دیگر، که پس از موریا بیش‌ترین نقش را در فرقه تئوسوفی داشت، «کوت هومی» نامیده می‌شد. 🔹بلاواتسکی مدعی بود اوّلین بار در سال ۱۸۵۱ در لندن موریا در کالبد مادی با او دیدار کرد و از آن پس مرتب موریا و کوت هومی را می‌بیند یا دستورات آن‌ها را به‌صورت نامه دریافت می‌کند. 🔹برخی نزدیکان بلاواتسکی مدعی بودند این دو موجود بر آن‌ها نیز ظاهر شده‌اند. وجود این دو «استاد غیبی» چنان برای تئوسوفیست‌ها بدیهی بود که، به‌نوشته آرتور لیلی، یک نقاش آلمانی تئوسوفیست چهره‌شان را ترسیم کرد. [۷۰] 🔹البته، بلاواتسکی مدعی ارتباط با «استادان غیبی» دیگر نیز بود؛ مانند «ایلاریون» (استاد یونانی) و «سراپیس» (استاد مصری) یا «استاد نارایان»، که بلاواتسکی مدعی بود بخش‌هایی از کتاب «آیزیس مکشوف» [۷۱] را او الهام کرده است. 🔹خانم بزانت، رهبر بعدی فرقه نیز ادعاهای بلاواتسکی را تأیید و تکرار کرد و مدعی شد که انجمن تئوسوفی را «برادران سفید» ایجاد کردند تا «جهان را از مرداب ماتریالیسم نجات دهند.» 🔹به‌نوشته بزانت، هلنا بلاواتسکی «پیامبر برادری سفید بود» و «برخی از ما و خود من از اعضای آن هستیم.» [۷۲]‬‬‬‬ 🔹به‌دلیل پیشینه و عملکرد به‌غایت مرموز بلاواتسکی، برخی از کارگزاران انگلیسی حکومت هند بریتانیا و نیز برخی از تبعیدیان روس در لندن به ارتباط او با یک سازمان جاسوسی معتقد بودند و گمان می‌بردند که وی مأمور اطلاعاتی حکومت تزاری است. [۷۳] 🔹این ظنّ از آغاز ورود الکات و بلاواتسکی به هند وجود داشت. به‌نوشته وادیا، در آغاز ورود، الکات و بلاواتسکی به‌عنوان جاسوس روسیه مورد سوءظن پلیس مخفی بمبئی و تحت مراقبت قرار گرفتند ولی این مسئله پس از «دیدار دوستانه» کلنل الکات با مسئولین دپارتمان خارجی حکومت بمبئی منتفی شد. [۷۴] 🔹بعدها، ریچارد هاجسن، که در گزارش جنجالی خود برای «انجمن تحقیقات روان» [۷۵] لندن، بلاواتسکی را به شیّادی متهم کرد، مدعی بود انجمن تئوسوفی دسیسه حکومت تزاری و بلاواتسکی جاسوس روسیه است. [۷۶] 🔹سالاویف، رمان‌نویس روس که مدتی در پاریس با بلاواتسکی ارتباط داشت، در خاطراتش درباره بلاواتسکی، با عنوان «کاهنه مدرن آیزیس»، اتهام جاسوسی را رد می‌کند [۷۷] ولی مدعی است که بلاواتسکی شیّاد بود و در نزد او به جعل نامه‌های منسوب به «استادان غیبی» اعتراف کرده است. [۷۸]‬‬ 🔹کلنل الکات و مادام بلاواتسکی در دوران اقامت در هند از حمایت مالی و سیاسی زرسالاران یهودی و پارسی هند برخوردار بودند. برای مثال، بلاواتسکی در نامه‌ای از حضور خود به‌عنوان میهمان در خانه سِر یعقوب الیاس ساسون، یهودی بغدادی که از ثروتمندان بزرگ زمان خود بود و امپراتوری مالی – تجاری پهناوری را اداره می‌کرد، خبر می‌دهد و کمک مالی او به انجمن تئوسوفی. [۷۹] 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24221 🔸🌺🔸-------------- "سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚@salonemotalee
76.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✡️ ! قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24158 ◀️ قسمت چهارم 🔹 استفاده از ابرقهرمان؛ مثبت یا منفی؟ 🔸 کارکرد ابرقهرمان و انتظار منجی 🔹 تفاوت آموزهٔ «نجات» در نگاه اسلام با نگاه اساطیری 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee .