#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
برای اینکه نفس را به بدن فروخت اگر نفس به بدن فروخته بشود بر اساس اقتضای طبیعی ذاتی بدن همیشه باید نفس در اختیار او قرار بگیرد هی میگوید درد دارم، خواب دارم، گرسنه هستم ،حمام میخواهم ،چرک گرفته مرا، خسته هستم ،استراحت میخواهم، میبینی همهاش بهانهگیر هست الان ببینید شما الان کارمندی صبح بخواهید به حرف بدن گوش بدهید امروز سر کار نروید فردا سر کار نروید یواش یواش تمام زندگی همه را از بین میبرد ایشون اما وقتی امروز بهش گردن نمیدهید پاشو پاشو کار داریم فردا همین پسفردا همین این می شود در تحت احکام نفس و لذا آدمهایی که بیکارند مریضند اما آدمهایی که کار دارند مریض نیستند برای اینکه آدمهای بیکار اکول اینها تابع بدن هستند نفسشان فقط در اختیار بدن هست اینها انسان نیستند که آدم اون هست که بدن در اختیار نفس او باشد اگر بدن در اختیار نفس باشد به اندازهای که بدن از جنبه ظاهری یک سلامتی داشته باشد که بتواند وسیله خوبی برای انجام کار های علمی و عملی نفس قرار بگیرد از آن به بعد نهتنها مقدار لازم اکل و شربش خلاف نیست بلکه یک امر ضروری هست نهتنها یک استراحتی لازمه ی بدن مخالف با سیر انسانی نیست بلکه ضروری هست و امور دیگری که اگر در حد اعتدال،بدن را به سلامتی نگه داشته باشد و این بدن یک حالتی و وسیلهای در دست نفس برای انجام امور باطنی نفس قرار بگیرد نهتنها این امور ظاهری مخالف نیست بلکه موافق با واقع هست.
✅پست7⃣5⃣
______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
و لذا برای همین هم در عبارات این بزرگواران آمدهاست که اونی که نفس را گرفتار میکند زیادهروی هست در اکل و شرب هست وگر نه به اندازه نیازش که یک امر ضروری هست اینها انشاءالله در شبهای بعد به محضرتان عرض میگردد بعد جناب حاجی فرمود که تازه هم اگر اینها با بدن کاری که میکنند اگر با این کار کردن شبیه اجرا، اجرت هم بخواهند بگیرند در ازایش ،بهشت یعنی حالا که بنا داری بدن را در اختیار نفس بگذاری و نماز بخوانی و روزه بگیری و حج بروی و اعمال دیگر عبادی انجام بدهید که اینها با اقتضای ظاهری بدن سازگاری ندارد و بدن را باید در اختیار نفس بگذاری که این اعمال را انجام بدهید حالا اگر آمد آنهایی که اکولند قرار شد آنها و صال پینه دوز باشند آنها دیگه حسابشان جداست. تازه اینهایی که اکول نیستند خیلی خورنده نیستند به اندازه ضرورت هم میخورند اگر بدن را به کار بگیرند که روزه بگیرند یا نماز بخوانند برای اینکه به بهشت هم برسند میفرمایند که هر چند یک همچین شخصی ناجی هست اما قصیرالهمت هست معلومه همتش کوتاه هست،آمده نفس را بر بدن مسلط کرد اما بدن به کار گرفتهشده را در مقابل او اجرتی به نام بهشت میخواهد حالا این درست هست وصال پینه دوز نیست اما ایشون هم قصیر الهمت هست خیلی همتشان کوتاه هست بلندهمت نیست.
✅پست8⃣5⃣
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
بعد فرمود آنجا هم همین حرفه و همین کسب را خواهد اگر به بهشت هم برود باز هم همین حرفه را میخواهد حرفه اجرت گیری،هی به جان خدا بگوید آن حور العینی که گفتی چی شد؟ بعد اون جنات تجری من تحت النهار چی ؟فرمودی بهشت میآوریم اینجا درخت هست میخوریم ،دورمان فرشتهها هستند و خدمت میفرمایند اینها کجان بفرمایید تشریف بیاورند که ما آمدیم بهشت.باز هم اینجورند! اینجا اشتغال به غیب آنجا هم اشتغال به غیب اینکه در روزه فرمودند بیایید کف نفس بفرمایید از مفطرات اما این کف نفس از مفطرات فقط بدن را به کار بیاورید که بخواهید برای آخرت اجرت به دست بیاورید نه نیت هم بفرمایید این حالا برمیگردیم در مقام برزخیت جامع نفس برویم راجع به نیت حرف بزنیم ببینیم باز درحقیقت سر صوم مسئله نیت برمیگردد چه اینکه اسرار دیگر عبادات هم به نحوی به نیت برمیگردد.
✅پست9⃣5⃣
_______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
پایان سه جلسه از ۳۴جلسه اسرار روزه
با تقریر تقدیم همراهان کانال شد
عمر باقی بود سال آینده ادامه مبحث اسرار روزه تقدیم میگردد
شروع مبحث #ادب_مع_الله به زودی
ان شاء الله
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
حضرت می فرمایند: من می خواهم با اسما ذاتی ات مودّب بشوم نه با اسمای فعلیه ی بالعرض. اله من! از آن باب که علیمی، رحمانی، رحیمی و دیگر از اوصاف ذاتیه ات، مرا تادیب نما، امّا نه با اوصاف فعلیه، آن هم در مقام غضب که از ذات حق متعال، بالعرض «فعلی» است نه بالذات، «غضب» از اسمای ذاتی حق متعال نیست، از اسمای بالعرض «فعلی» است، این است که در بحث های عرفانی، یکی از بحث ها، «اسماءالله» است. اسما را به اسمای ذات، و اسمای صفات و اسمای افعال تقسیم می کنند. عذاب دادن حق متعال، صفت فعل حق است، نه این که ذات اوست، ذات در مقام ذات محض، صفت غضب ندارد، رحمت دارد، لذا فرمود: «یا من سبقت رحمته غضبه»، چون رحمت از اسمای ذاتی حق است و غضب از اسمای فعلی است که از مرتبه ی فعلی انتزاع می شود، چقدر به ما احترام کرد و از اسمای ذات شروع کرد و فرمود: «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ*الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الالَمینَ*الرَّحمنِ الرَّحیمِ*مالِکِ یَومِ الدِّین...»، الله علیم و حکیم و بصیر و قدیر و مرید و امثال این گونه اسما می شود موضوع قدآت چرا قرآن را با غضب شروع کند که بالعرض است؟!
✅پست3⃣8⃣
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
اگر می فرمود: «بسم الله المنتقم»، این قرآن، بالذات نمی شد، قرآن بالعرض می شد. چون الله منتقم، وصف بالعرض در مقام فعل است، ولی فرمود: «بسم الله الرّحمن الرّحیم» معلوم می شود، موضوع اصلی قرآن کریم مربوط به ذات اقدس الهی و اسمای ذاتی حق متعال است.
✅پست4⃣8⃣
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
به خصوص وقتی «الله» با «رحمن»، با «رحیم»، موضوع شد، حالا پیرامون این موضوع بحث می کنیم؛ این «الله»، «الله» ای است که ستایش مخصوص می خواهد. پس بنابراین «اَلحَمدُ»، مطلقا متعلّق به اوست. امّا به چه جهت متعلّق به اوست؟ حمدِ همه متعلّق به اوست. هر کسی که حمدی می گوید متعلّق به اوست. هر زبانی تا بگوید: «شکر»، «ممنون» از آن اوست.
✅پست5⃣8⃣
_______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
«الحمدلله»، الف و لامی که بر سر حمد در آمده برای بیان جنس حمد است. پس «الحمد» به نحو مطلق از آن اوست. حضرت استاد علامه حسن زاده آملی روحی فداه در این باره می فرمایند:
✅پست6⃣8⃣
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
«کلمات مفرده ی مُحلّای به الف و لام در زبان عرب برای استغراق جنس و استیعاب جنس و توفّی و استیفای جنس است. مثلا «الحمدللّه» مفادش این است که ذات حمد و جنس حمد و حقیقت حمد بدون خروج یک فرد آن ، مر ذات خدای سبحان راست».
✅پست7⃣8⃣
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
چرا متعلّق به اوست؟ چون « رَبِّ العالَمین» است. چون ربّ همه هست. بلکه هر موجودی، حمد کرد در تحت تدبیر، حمد کرد، وقتی در تحت تدبیر، حمد کرد، در حقیقت حمد از مربوب نیست، از ربّ است، حمد از مالوه نیست بلکه برای اله است، در حقیقت از آن خودش است. به این جهت است، بعضی از ائمه در ادعیه به محضر حق متعال عرضه می دارند که، «بارالها، تو خودت، خودت را حمد کن» یا بعضی از بزرگان ظرافت به کار می آورند مثل جناب ابن ترکه در شرح «تمهیدالقواعد» و یا مثل جامی در شرح شان بر کتاب نحوی ابن حاجب می گوید : «الحمدلولیّه» وقتی می گویند: «الحمد»، مال اوست. گویا سوال می شود: کدام حمد؟ بعضی در پاسخ می گویند: «آن حمدی که خودت، خودت را میکنی، آن حمد مال تو است». و برخی میگویند: «ما که از عهدیی حمد تو بر نمی آییم.آن حمدی که ولیّت میکند مال تو است».
✅پست8⃣8⃣
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0