eitaa logo
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
8.4هزار دنبال‌کننده
488 عکس
160 ویدیو
10 فایل
⭐کپی فقط با ذکر منبع جایز است🌟 🏡شرح کتب نامه ها اندیشه ها خاطرات پیام‌ها معرفی شاگردها علامه حسن زاده آملی ره تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3841065622Cd7e4318d12
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ علامه حسن زاده آملی: 🔰عقل محیط خود را نورانی می کند 🔸مثل انسان که تاحرکتشان عقلانی نباشد و عقلشان برطبعشان حاکم نباشد افعال و آثار وجودشان عقلانی نخواهد بود. و اگر طبیعت تحت اشراف عقل باشد،همه حرکت و افعال آنها عقلانی است،همه خواب و خوراک آنها می گویند: «اَبیتُ عِندَ رَبّی یُطعِمُنِی وَیَسقینی» و می شود آنکه: «اِنَّ صَلاتی وَنُسُکی وَمَحیایَ وَمَماتی لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ». آن وقت محضرشان نور است. دهنشان، جانشان نور است 🔸درباب خمسه(پنجگانه)خصال جناب صدوق رَحمةُ الله از حضرت وصی  علیِّه السّلام :«پنج امر از مؤمن نور است.حیات و قبر و قیامت و برزخ و حشر او نور است». 🔸خلاصه اینکه،یکپارچه نوراست،چون عقل نور است.تمام حرکات وزندگی اش ازنور ساخته شده،قهراً همه عوالم او نور است. 🔸و در اوائل سوره مبارکه حدید آمده:آنانی که طبعشان بر عقلشان حاکم است دادشان بلنداست که شما روبه سوی ما کنید تا ما از نور شما بهره ببریم.به صورا«ینادون»از دورادور داد می کشند،چه این که با نور فاصله زیاددارند.جواب می دهند شما با ما،با هم بودیم،شما آنجا ورای جدار بودید.والّا گله گاو و چهارپایان باانسانی باهم بودن چاره و درمان درد نیست،بلکه آنجا صحبت ازنور است،حکومت عقل برطبیعت است،قلمشان نوراست و کتابشان را که بازکنی خوشت می آید وقتی می خوانی،تیره نیست وگمراهی ندارد. و در اینجا علت قریب و مباشرحرکت،نفس منطبعه است،امّا تحت اشراف و فرمان نفس عاقل است.چه این که درکتب قدما می خوانید جهان را عقل می گرداند.خیلی حرف بلندی است و به قدر و قیمت درنمی آید و چه شیرین و دلنشین و لذیذ است که این جهان و نظام را عقل می گرداند.و در نهایت خداست دارد خدایی می کند.و فاعل مباشر باید دم به دم نیرو بگیرد،نفس منطبعه از نفس عاقله وآن از عقل و از عقول و مفارقت تا برسیم که:«وَاللهُ مِن وَرَائِهِم مُّحِیطٌ»،«هُوَالأَوَّلُ وَالأَخِرُوَالظَّاهِرُوَالبَاطِنُ». 🔸شما هم اهتمام داشته باشید،حضور و مراقبت شبانه روزی را حفظ کنیم ووساوس خواطر را که بیخود میدان می گیرند ردّ کنیم.آن حدیث حضرت رسول الله صلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآله«لَولااَنَّ الشَیاطینَ لَیُوحُونَ إِلی اشولیائِهِم»،چه این که«له ملکوت السّموات»واقعیتی است که جان صاف و زلال می شود و جان صافی دربدن اثر می گذارد و فکرخوش بدن رافربه می کند،مبتهج می کند.درنمط هشتم بهجت وسعادت درپیش داریم.ادعیه واشراف نفس وتلقین نفس دربدن اثرمی گذارد. 📔شرح اشارات وتنبیهات ابن سینا نمط ششم ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸موحد مى داند كه هر چه اسم خلق روى او است  عنوان اعدادى براى انسان دارد. ما در امورى كه بدانها تعلق داريم و از ناحيه آنها كسب  كمال مى نمائيم، كمى تجزيه و تحليل بكنيم و كاوش به نماييم باين نتيجه مى رسيم كه همه آنها معداتند. 🔸مثلا: كسى كه كتاب را آموزنده مى داند آيا معانى و حقائقى را كه از كتاب  فهميد كاغذ و سياهى يعنى مركب به او تعليم داده اند. مگر كاغذ و مركب  محتوى اين مطالب  علمى اند؟ 🔸مگر كاغذ و مركب جماد نيستند؟ ما با زور بازو از دوده و زاج و صمغ و ماز و مركب ساخته ايم سپس مطابق وضع و قراردادى خودمان نقوشى را پياده كرده ايم كه هر يك علامت  و نشانه اى براى يك  معنى است  مثل نصب  بيرق و علامتهاى رانندگى و جز آنها همچو نيست كه اين معانى در نهاد اين نقوش باشد. دو مثقال مركب را آب كرديم و در دوات  ريختيم كه اگر به بيرون ريخته مى شد يك  مقدار آب سياه بود حالا اين را آورده ايم با نوک قلم مطابق وضع و قرارداد خاصى علائم حقائق و اعيان خارجى گردانيم اينها معدات ما براى استفاضه از فيض على الاطلاق مى باشند. والملهم المبتدع القديم حق , عليم , منه عظيم 🔸ما به ظاهر كه اين سوى را مشاهده مى كنيم، اسناد تعليم علوم و معارف را به اين و آن مى دهيم و وقتى كه دولت معرفت را به حقيقت يافته ايم مى بينيم اين اسنادها همه مجازى اند. 🔸و باز از اين شخص مى پرسيم شما از استادتان چگونه علم آموختيد براى ما بيان بفرمائيد: او چگونه به شما علم داده است؟ حالا كه مى خواهد بيان كند مى گويد: اين كه معلوم است استاد حرف زد ما گوش كرديم از او آموختيم. مى پرسيم چگونه معلوم است؟ حرف زدن حركت زبان و برخورد نفس به مخارج است كه از تموج و شكن هوا اصواتى به نام الفاظ صورت مى پذيرد آيا علم از جان استاد در اين فضا با موج و شكن هوا به صماخ گوش متعلم رسيد و از آنجا در وى رسوخ كرد و به عضوى از اعضاى او نشست و دانا شد؟ اين طور است؟ یک مقدار تأمل مى كند و مى ايستد و مى بيند اينطور نيست. وانگهى در اين تعليم و دهش از استاد چيزى كاسته شد يا اين علم را كه انفاق كرد بر دانائى او افزوده شد. اين ديگر چه نعمت و سرمايه ايست كه به انفاق افزوده مى شود ؟ 🔸بر اثر فحص و بحث و تدبر و تحقيق منتهى مى شود به اين كه تمام اين امور از درس و بحث  و نوشتن و شنيدن و مطالعه و فكر و پاى تخته رفتن و ترسيم اشكال و وعظ و خطابه و ديگر امور وابسته به تعليم و تعلم همه معدات اند و آنكه علت تامه و مفيض على الاطلاق و معطى مطلق كمال است خداوند سبحان است و در اين مقام نيز سؤالات  بسيار پيش می آيد كه نحوه استكمال چگونه است؟ كيف كان انسان در مسير استكمال و تعالى روحى، بر اثر مراقبت تام و مجاورت با عالم قدس ملكوت، و اغتذا و تأدب از اين مأدبه الهى به كمال مى رسد و فعليت مى يابد و آنگاه مى بيند چشمه هاى حكمت  از جان او مى جوشد و به حرف  مى آيد و گويا مى شود 📔مجموعه مقالات ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸معلم مظهر اسم شریف محیی است که نفوس مستعده را به آب حیات علم احیاء می کند. ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸سمت مقدس تعلیم و تربیت، سیرت حسنه ی سفرای الهی است که برای تشکیل مدینه ی فاضله و اعتلای نفوس به فهم معارف ملکوتی و ارتقای عقول به معارج قدسی ربوبی مبعوث شده اند . آنچنانکه در حالات خاص خودشان ، در مقام دعا از خداوند سبحان ، ارسال معلم ربانی را برای تزکیت و تعلیم انسانها مسالت می نمودند. این دعای حضرت ابراهیم خلیل است که در قرآن کریم آمده است: ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب والحکمه و یزکیهم انک انت العزیز الحکیم و حق تعالی در استجابت دعایش فرموده است : کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم آیاتنا و یزکیهم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون. 📔انسان و قرآن ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: معلم از لسان وسايط فيض الهى، در ملكوت آسمانها، "عظيم" خوانده مى شود و او را به عظيم ندا مى كنند. 📔انسان و قران ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸آورده‏ اند كه يكى از شاگردان عيساى پيمبر وى راگفت: اى معلم!پدرم مرد اجازه فرما كه براى كفن ودفن بروم. عيسى فرمود: تو زنده ‏اى از پى مرده مرو، مرده را بگذار مردگان بردارند. 📔معرفت نفس ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
‍ ✍علامه حسن زاده آملی ره: ✅اینکه خداوند سبحان فرمود: «إلیہ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّب و العَمَلُ الصَّالحُ یَرفَعُهُ»سورة فاطر/10 🔸تفسیر اصیل آن چنانست که جناب صدرالمتألّهین در آخر مرحله چهارم حکمت متعالیه که معروف به اسفار است فرموده است: «کلمـة طیّب» ،روح مؤمن است و «عمل صــالح» ،معارف عقلیّه که او را ارتقاء مي دهند و بدانجا مي کشانند این تفسیر بر این اساس قویم است که علم و عمل دو گوهر انسان سازند 📔تازیانه سلوک ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی: ✅ای عزیز بدون نردبان معرفت نفس نميشود امام زمان شناس شد پس خویش را دریاب و انتظار زمانی ظهور امروز و فردا و سوف سوف نکن که پشیمان مي شوی،بلکه انتظارعقلاني داشته باش که هر روزت از دیروز بهترباشد ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی: ✅علم در ذات شماعجين شده است، علم را از نهادخودتان بجوئيد،علم را از کانال وجودی خويش تحصيل کنيد به چه نحو؟ فرمودند: به آداب الهي متأدب بشويدتا از شش جهت ذات شما علم بجوشدکه غرق در علم بشويد ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: ✅انسان در مسير استكمال و تعالى روحى بر اثر مراقبت تام و مجاورت با عالم قدس ملكوت و اقتضا و تأدب از اين مأدبه الهى به كمال مى رسد و فعليت مى يابد و آنگاه مى بيند چشمه هاى حكمت  از جان او مى جوشد و به حرف مى آيد و گويا مى شود اين جوشش خوب است 🔸انسان چاهى حفر كند و به آب  نرسد از خارج سطل سطل در آن آب  بريزد و ذخيره كند بالاخره اين چاه آب  نمى شود اين چاه، چاه نيست 🔸چاه آنست كه به چشمه آب برسد و آب  از خود او بجوشد بناى حكماى پيشين براين بود كه همه كس را حكيم نمى گفتند. يعنى انسان تا به فعليتى نائل نمى شد كه از خود او حكمت  بجوشد او را حكيم نمى گفتند او را فيلسوف مى خواندند يعنى محب حكمت نه حكيم. 🔸تا شخص در راه دانشجوئى و دانش پژوهى بود تا در مسير طلبگى و تحصيل علم و استكمال بود او را فيلسوف مى ناميدند كه طالب  و عاشق و شائق حكمت  است. و چون بدانجا مى رسيد كه ملكه استنباط بدست  مى آورد و مجتهد در فن مى شد و خودش به حرف  مى آمد و از قال فلان و قال بهمان خلاصى مى يافت  كه به آب  رسيده بود و خودش چشمه شده بود و از خود او آب حيات  و حكمت مى جوشيد حالا او را حكيم مى گفتند 🔸آرى انسان بجائى مى رسد كه خودش منبع مى شود از خود او مى جوشد اين جوشش خوب  است 🔸هم از زبان ائمه ما عليهم السلام روايت  شده است و هم از زبان حضرت  عيسى عليه السلام باين مضمون كه نگوئيد علم در دل زمين است  چه كسى مى تواند زمين را بكاود تا به علم برسد و نگوئيد علم درآنسوى درياها است  چه كسى مى تواند اين اقيانوسها را سير كند تا در آنطرف  درياها به علم دست  بيابد و نگوئيد علم در آسمانها است  چه كسى مى تواند صعود كند بالا برود تا به علم برسد علم در ذات  شما عجين شده است علم را از نهاد خودتان بجوئيد علم را از كانال وجودى خويش تحصيل كنيد به چه نحو؟ فرمودند: به آداب  الهى متأدب  بشويد تا از شش جهت  ذات  شما علم بجوشد كه غرق در علم بشويد. 📔مجموعه مقالات ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ... ⌛️زمان: ۰۲:۵۹ دقیقه 👤علامه حسن زاده آملی ره ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
31.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 فیلمی کمتر دیده شده از حضور حضرت علامه حسن زاده آملی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران. 🔹اوایل دهه ۸۰ ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔰دستورالعمل انسان ساز 🔸همانطور که علوم ادب ميزان و مکيال سنجش و نگاهدار معارف  و کمالات مربوط به خودند قرآن با انسان بدينسان است: القرآن مأدبة الله 🔸اين دستورالعمل الهي ادب آموز و ادب کننده است انسان را در حد انسانيش نگاه مي دارد او را از اعوجاج و انحراف حفظ مي کند نمي گذارد که بسوی ديوی و ددی برود، او را به فعليتش و کمال انسانيش مي کشاند و مي رساند: ان هذاالقرآن يهدی للتی هی اقوم 🔸کسی که به آداب قرآن انسان ساز متأدب نباشد علاوه بر اين که خودش انسان نيست، مثل آن بي دندان است که هر حيوان مستوی القامه را انسان مي پندارند 📔مجموعه مقالات ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: ✅مراد از حشر با پیامبر چیست؟ 🔸غرض آن که مرحوم آقای شعرانی درباره حشر دربهشت ومحشور شدن با بهشتی ها می فرمود که محشور شدن با پیامبر (ص) یعنی حشر با حقیقت رسول الله واین با حشری که عوام بر سر زبان دارند فرق دارد آن گاه مثال میزد و می فرمود : الان عده ای خدمت آیت الله بروجردی می روند. ودر محضرش مینشینند و حتی دستش را میبوسند و شاید شبانه روز در کنارش هم باشند ، چنین کسانی محشور با آقای بروجردی اند و ظاهرا با او حشر و نشر دارند آیا شما چنین حشری میخواهید یا حشر علمی و معنوی ؟ 🔸آن حشری که میگوییم خدایا مارا با محمد و آل محمد (ص) محشور بدار بدان معناست که ما را با صفات و حقیقت آنها محشور فرما، ما را بر اسرار قرآن و مقامات بهتر توفیق ارزانی دار، ما چنین حشری را میخواهیم ؛ منظور حشر جسمانی نیست  📔شرح اشارات و تنبیهات نمط هشتم ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸اوج مقام حضور ✅شخص هميشه در حضور است و پاسبان حرم دل است كه امام صادق عليه السلام فرمود: القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله  و محاسب اعمال خود و مواظب زبان و قلم خود است ، حتى نياتش را متوجه است . نيت بد هر چند به مرحله عمل نرسد و از جنبه فقهى كيفر نداشته باشد و تعزير و حد بر آن مترتب نشود، در روح و جان او اثر مى گذارد، نيت بد انسان را تيره مى كند. حضرت امام سجاد عليه السلام در صحيفه بيانى دارد قريب به اين مضمون كه : بارالها! كسى كه نيت گناه تو مى كند، استحقاق كيفر تمام گناهكاران را دارد. جز اين كه بزرگوارى تو عقابش نمى كند و عذابش نمى دهد. اين مقام حضور تام يك انسان كامل است ، از اين گونه لطايف عرفانى و نكات ذوق در كلمات ائمه اطهارمان عليه السلام بسيار است. 📔فضایل و سیره چهارده معصوم (ع) ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸نماز شب و انس با ملكوت 🔸يكى از مستحبات كه براى سالكين الى الله در حد وجوب است (البته نه واجب تكليفى ) نماز شب است، نماز شب آب حيات است و دل شب، ظلمات و استاد سلوك ، خضر اين راه كه اگر كسى از آب حيات نوشيد به سعادت جاويد و حيات ابدى مى رسد. مرا در اين ظلمات آن كه راهنمايى كرد   نماز نيمه شب بود و گريه سحرى امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايند: 🔸ليس من شيعتنا من لم يصل صلاه الليل. كسى كه نماز شب نمى خواند از شيعيان واقعى نيست. ((عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد، كم كم مزاج جواب مى كند، البته با مزاج مخالفت هم نكنيد، ثلث آخر شب بسيار خوب است. غذا هضم شده ، هوا لطيف گشته ، خلوت با شب داشته باشيد كه انس با عالم غيب و ملكوت ببار مى آيد). 📔صراط سلوک ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸آزادی از تعلقات 🔸حضرت امام صادق علیه السلام فرموده است: هر چه که تو را از خدايت باز مى دارد بت تو است، اين جان عرشی را، اين سيمرغ ملکوتي را پای بند يک مشت هوای نفسانی نکن، از اين گونه تعلقات آزادش بگذار تا بسوى اسماء و صفات  الهی و بجانب مدارج و معارج قرآنی ارتقاء بنمايد، او را گرفتار قفسهای هوسهای نفسانی مکن تا بکمال مطلوب خود برسد. در راه عشق دمبدم عذر و بهانه چيست خوشتر زعشق و زمزمه عاشقانه چيست عنقاى نفس ناطقه را جز بطور عشق در طوبي آرميدن و در سدره لانه چيست با روی يار عين قصور است طرف  حور با سوز عشق نغمه چنگ و چغانه چيست وجد است آنچه را که نبی گفته و نبي بهتر از اين ترانه در عالم ترانه چيست. 📔مجموعه مقالات ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
‍ ✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸 حکیم ابوالقاسم فردوسی درباره فردوسی هم نکته ای باید عرض کنم و آن این که : بسیاری از شعرا و نویسندگان پیشین ما رسمشان این بود که گاهی از زبان بی زبانان، مقاصد و اهدافشان را بیان کنند تا خاص و عام را در فراگرفتن رغبت آید و هرکس به قدر استعداد خویش حظی برد.جناب حکیم ابوالقاسم فردوسی در این مطلب، در حقیقت حظ وافر بلکه نصیب اوفر دارد. مطالب ایشان هرچند به صورت حماسه و سلحشوری و جنگاوری و دلاوری است، اما در اثنای گفتارش، نکاتی بسیار بلند و مطالبی خیلی شریف عنوان کرده است مثلا وقتی درباره ضحاک و فریدون سخن میگوید، که چه زیبا هم می گوید: فریدون فرخ فرشته نبود به مشک وبه عنبر سرشته نبود به داد و دهش یافت این نیکویی تو داد و دهش کن فریدون تویی ییا آنجا که می گوید رستم آمد با پدرش خداحافظی کند و به جنگ اسفندیار برود: به رستم چنین گفت دستان،که کم کن ای پور بر زیر دستان ستم گرفتم ترا زیر دستان بسی است فلک را در این زیر دستان بسی است 🔸و جناب آقای قمشه ای رضوان الله وقتی درباره ادب انسان می فرمود : انسان باید همیشه ادب داشته اشد، عفت در کلام و در قلم داشت باشد و فردوسی را به مثل عنوان کردند و فرمودند که در واقعه ازدواج رستم و تهمینه همه حرفها را در عین ادب گفته، بدون اینکه عفت کلام را از دست بدهد و مراعات قلم را نکند. ۲۵ اردیبهشت  سالروز  بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی 📔گفتگو با علامه حسن زاده آملی/ص ۳۹ ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
: هرگاه در شهوداتی تشرف به محضر باهر النور هشتمین شرط توحید، امام ملک و ملکوت علی بن موسی الرضا ع حضرتشان سخن از نیامدن حقیر به زیارت حرم مطهرشان پیش می اورند، می فهمیدم که زیارت حرم بی بی جان فاطمه معصومه س به تاخیر افتاده و به زیارت حرم مطهر س می رفتم _________________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
1_385597857.mp3
1.44M
🌹 🌹 ⏳زمان: ۴:۲۵دقیقه _________________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🍃🌹 🍃🌹 👈 نوعاً، اغلب، اکثر، بگویم همیشه هم گزاف نگفته ام، می روم قم به زیارت بی بی حضرت معصومه، خواهر امام هشتم ما سلام الله علیها، بعله، روح مطهرشان گواه که روی بچه گی مان، در و دیوار را می بوسم و این شعر را می خوانم که: " أقبّل أرضاً صار فیها جِمالُها فکیف بدارٍ دارَ فیها جَمالُها" بعله آن شاعر عرب، می گوید: من آن زمینی را می بوسم که شترانش در آنجا عبور کرده اند، تا چه رسد به آن خانه ای که جمالش در آن جا... من این شعر را می خوانم، بعد به ایشان عرض می کنم که: بی بی جان، دیگر به زبان، آدم وقتی به زبان  یک مقداری داریم با خدا مطایبه می کنیم، می گویم در این یک کار خدا دیگر خیلی خیلی خوب شده، جای هیچ اعتراض و حرفی،،، خدا را ناز می کنم که این یک کار چقدر خوب شده؟ دیگر، خدا را ناز می کنم، که چی شده؟ بی بی حضرت معصومه سلام الله علیها، ایشان نوزده ساله بودند که در قم وفات کردند. نوزده ساله بود. و نه اینکه فقط و تنها، ایشان دختر امام هفتم است، و خواهر امام هشتم است و عمه ی حجت خدا هست، و ما ازین جهت احترام می گزاریم، البته، اینها به جای خود، اما خود این خانم، خود این بزرگوار، خود این دختر نوزده ساله در میان فرزندان امام هفتم ما، دو نفر نمونه بودند، چشمگیر. یکی حجت خدا بود، امام هشتم، صاحب عصمت و امام. دیگر، همین دختر نوزده ساله. ایشان از آن نبوغش، از آن فطرتش، بینشش، درایتش، خانم عجیبی بود. همین دختر نوزده ساله. همین دختر نوزده ساله. یکی از اساتید ما قربانش بروم، جناب آسید مهدی قاضی رضوان الله علیه، پدرشان حضرت آیت الله جناب حاج سید علی قاضی که استاد خیلی از اساتید ما و از بزرگان، از معارف بنام هست، حالا در منابع، مجالس، جاهای دیگر، جناب آقای صمدی عزیز من برای شما توضیح می دهد، شرح می دهد. بیان می کند، آقای قاضی را. سید علی قاضی را. خیلی مقام بالایی داشت. استاد اساتید ما بودند و استاد خیلی ها. این استاد ما، پسرش بود، آسید مهدی قاضی، استادم در یک رشته های مخصوص علوم بود. ایشان همیشه حرف یک خواهرش را می زد، حالا  آنوقت به رحمت اله رفته بود، آن خواهرش. پدرش صاحب مکاشفات بود، خیلی آدم عجیبی بود، آیت الله سید علی قاضی تبریزی، و ایشان، گاهگاهی که صحبت سیر و سلوک انسانی و معارف الهی و اینها پیش می آمد، به لحن شریف خودش می فرمود که: حاج آقا؟ فرزند پدر ما در بین فرزندان ما همین خواهر بود. حالا خواهر مرحوم شده بود. آن خوب مسیر پدر را... این خوب حرف می زد، حالا چند تا از برادرانش، خودش،،، خودش هم گاهگاهی شکارهای خوبی داشت، از مکاشفات و حالاتش برای من نقل می کرد، یادداشتها دارم، جمع و جور کنم در کلمه ای، رساله ای، جزوه ای، چیزی، خودش هم شکارها.... با این همه می گفت: حاج آقا فرزندان پدرم ، آن خواهر خیلی  اعجوبه بود. زن و مرد ندارد آقا. ارضی به راه افتاده، از تو حرکت، از خدا برکت. _________________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✅زیارت ✍ و به قلم روحی فداه 🔸اينجانب بنابر فرموده كه فرمود: 🔸از عوامل ضعف بينايى چشم، 🍀خوابيدن با شكم سير است 🍀و لازم است بين غذاى شب و خوابيدن فاصله انداخت. 🍀هميشه مقيد بودم شام را سر شب صرف كنم تا فاصله مورد نظر شيخ را مراعات كرده باشم كه مبادا خداى نكرده چشمم كه يكى از مهم ترين سرمايه هاى كسب دانش و پيمودن راه كمال است ضرر ببيند 🍀و اين امر سبب شود كه از تحصيل علم و كمال باز بمانم (يا در شب حتى الامكان از خوردن غذا خوددارى كنم). 🔸ولى با اين همه شبى از شب ها (در شب چهار شنبه ۲۹ جمادى الاول ۱۴۰۵ قمرى برابر با اول اسفند ۱۳۶۵)شامم به تاءخير افتاد و متاءسفانه بعد از شام خواب شديدى بر من عارض شد. 🔸براى اينكه فرموده شيخ را عمل كرده باشم، بلند شدم و شروع كردم به قدم زدن و تا دوازده نصف شب بيدار بودم، ولى بر اثر شدت حالت خواب نتوانستم از خوابيدن خوددارى كنم لذا خوابيدم. 🔸خواب شيرين بود و رؤياى شيرين تر كه به زيادت ، (عليه السلام ) تشرف حاصل كردم. 🔸در ابتدا به اشاره تفهيم فرمودند که: چرا كمتر خودت را به ما نشان مى دهى و پس از آن به عبارت صريح به من فرمودند، اين قدر خودت را زحمت مده، ما چشم تو را تا آخر عمر ضمانت مى كنيم ..... 🌺الحمد لله كه از اين بشارت آن ولى الله اعظم كه به لقب ضامن هم شناخته شده است، برايم، يقين حاصل است كه هر او كريمه من تا آخرين دقايق عمرم بينا خواهند بود، چون ضامنشان معتبر است، چنانكه مشمول الطاف ديگر آن حضرت نيز بوديم و هستيم . 🔸و آن حضرت فرمود: چرا كمتر خودت را به ما نشان مى دهى ؟. شايد علتش اين بود كه در آن اوان ، بر اثر تراكم اشتغال درس و بحث و تصنيف و تصحيح، مدتى به زيارت حضرت بى بى ستى فاطمه معصومه (عليه السلام ) خواهر آن جناب توفيق نيافتم و تشرف حاصل نكردم. شگفت اين كه در آن شب اصلا انديشه آن جناب در خاطرم نبود. 📔فضايل و سيره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی _________________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍حضرت علامه حسن زاده آملی: 🔸این دستورالعمل در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی رحمة الله علیه در اعمال ماه ذی القعده و در پایان رساله لقاءالله علامه حسن زاده ره به نام دستورالعملی به نام نماز توبه نقل شده است: 🔸جناب سید بن طاووس در اقبال روایت کرده که احمد بن عبدالله از منصور بن عبدالحمید از أبی أمامه از أنس بن مالک نقل کند که انس گفت: 🔸 جناب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم روز یکشنبه ماه ذی القعده از منزل خارج شدند و در جمع مردم تشریف فرما شدند و فرمودند : ایها الناس کدام یک از شما حاضرید که توبه کنید؟ 🔸عرض کردند: آقا جان ما همه میخواهیم توبه کنیم و دیگر بد نکنیم. آقا فرمودند: یکشنبه این ماه غسل کنید ، وضو بگیرید، ۴ رکعت به نیت نماز توبه روز یکشنبه نماز بخوانید و در هر رکعت سوره حمد ۱مرتبه، سوره اخلاص ۳ مرتبه، سوره فلق ۱ مرتبه و سوره ناس ۱مرتبه. 🔸آنگاه جناب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: پس از تشهد و سلام نماز، 70 مرتبه (أستغفرالله َ ربی و أتوب ُ الیه) و سپس آن را به جمله ( لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم) ختم نمایید و در آخر بگویید: (یا عزیز ُ یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوبَ جمیع ِ المؤمنین َ و المؤمنات فانه ُ لا یغفر ُ الذنوب َ إلا انت ). 🔸سپس حضرت در مورد برکات این نماز توبه فرمودند: 🔸هیچ عبدی نیست که این عمل را انجام دهد جز آن که ندا از آسمان میاید که ای بنده خدا اعمالت را از نو شروع کن چون توبه تو قبول و گناه تو بخشیده شده است. و ملک دیگر از تحت عرش ندا میدهد که ای عبد مبارک باشد بر تو و بر اهل تو و بر ذریه تو، و منادی دیگر ندا میدهد که ای عبد تو بر ایمان میمیری و از تو ایمان گرفته نمیشود و قبر تو فسحت میابد و نورانی میگردد. و منادی دیگر ندا میدهد که پدر و مادرت اگر از توخشمگین بوده اند راضی میشوند و گناه آنان و ذریه تو بخشیده شد و تو در دنیا و آخرت وسعت رزق گرفتی و در نهایت جبرئیل میگوید: من آنم که با ملک الموت برای تو میایم که با تو مدارا کند و اثر مرگ تو را مخدوش نکند که جان تو به سلامتی از تن تو بیرون رود . 🔸سپس انس میگوید که گفتم یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اگر بنده ای این نماز توبه روز یکشنبه در این ماه ذی القعده را در غیر این ماه انجام دهد چطور؟ حضرت فرمودند: هر آنچه که در این ماه گفتم در غیر این ماه هم میشود. و جناب جبرئیل این کلمات را در ایامی که در شبهای معراج در نزد حق تعالی بودیم به من تعلیم کرده است. ✅تذکر : ۱_ توجه داشته باشید وقتی که پیامبر یا امامی دستوالعملی میفرمایند باید طبق متن فرمایش معصوم عمل کرد .پس وقتی به شما امر میکنند که فلان طلب را بکنید بعینه همان طلب را داشته باشید و هیچ تخطی نکنید. ( در پایان نماز فقط و فقط درخواست توبه کنید و لا غیر). ۲_ وقت این نماز از طلوع آفتاب روز یکشنبه تا غروب آفتاب روز یکشنبه است. ۳_ این نماز با غسل و وضو بعد از غسل جمعا ۱ ساعت طول نمیکشد پس چه بهتر است که دوستان طالب معرفت ذات باری تعالی این نماز رو جزء برنامه های روزهای یکشنبه خود قرار بدهند. _____________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔰اربعين كليمي: 🔸اربعین کلیمی امادگي براي طهارت جان. 🔸غرض از تصدیع تذکر به اربعین کلیمی است که از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه است. خُنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر کند و میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود. در این سه آیه ی کریمه درست تامل شود "و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله ...و لما جاء موسی لمیقاتنا و کلمه ربه" "و اذ واعدنا موسی اربعین لیله" و دیگر از غسل توبه ی ذی القعده و خواندن چهار رکعت نماز بعد از آن چنان که مسبوقید و هم در اعمال ماه ذی القعده مفاتیح مذکور است، غفلت نشود. همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشا در ده شب اول ذی الحجه مفاتیح مسطور است که در هر رکعت بعد از حمد و سوره ی توحید یک بار و آیه ی (و واعدنا موسی) نیز یک بار خوانده می شود. عمده حضور است و حضور. 📔نامه ها بر نامه ها _____________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸انسانی که به گناه آلوده شود اگر هم کند و خدا دست بردارد٬ مردم دست برنمی دارند! گاهی خدا می آمرزد، خلق نمی آمرزند! پناه بر خدا...! 🎙سخنرانی صوتی _____________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3