eitaa logo
🌸 ثامن ۷۲ تن 🌸 ۲۵۸ رسالت 🌸
267 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
4.2هزار ویدیو
21 فایل
❤ارتباط با ادمین❤ @Samen_72tann
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 »»» آیه ی روز : مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ بقره - ٢٤٥ 💐 کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود). و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت). ********** 💐 نکته ها: در تفاسیر مختلف [657] آمده است كه این آیه به دنیال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مى كرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى نماید. زیرا همانگونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمك هاى مادّى مى باشد. موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع البیان [658]شرایطى را براى قرض الحسنه بیان كرده است. از آن جمله: - از مال حلال باشد. - از مال سالم باشد. - براى مصرف ضرورى باشد. - بى منّت باشد. - بى ریا باشد. - مخفیانه باشد. - با عشق وایثار پرداخت شود. - سریع پرداخت شود. - قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد. - آبروى گیرنده وام حفظ شود. «قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مى گویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى شود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى شود كه در زمین پهن شده باشد. جهاد، گاهى با جان است كه در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در این آیه مطرح شده است. كلمه «كثیر» در كنار كلمه «اضعاف»، نشانه ى پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. [659] تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى كند كه كیست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا كه انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریك انسان، از این غریزه استفاده كرده و مى فرماید: «فیضاعفه اضعافاً» به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس كنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نكنند. 💐 با اینكه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى كند تا ما را به این كار تشویق نماید. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمان ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. [660] 💐 امام كاظم علیه السلام فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، كمك مالى به امام معصوم است. [661] ********** 💐 پیام ها: - كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس» - براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة» - اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى كنیم. «واللّه یقبض و یبصط» - اگر بدانیم كه ما به سوى او باز مى گردیم و هرچه داده ایم پس مى گیریم، راحت انفاق خواهیم كرد. «الیه ترجعون» ********** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir @samen_72tan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سایه‌سارِ پرچمت... روی سر محجوبه‌هاست مکتبت جاری‌ست... در دارُالحَیای چادرتツ❤️ @samen_72tan
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تحلیل استاد مشهور دانشگاه کلمبیا از هزینه‌های جنگ با ایران ♦️جفری ساکس: جنگ با ایران مساوی جنگ جهانی سوم خواهد بود. ایران تنها نیست و تنها نخواهد ماند. اگر با ایران وارد جنگ شویم، احتمال جنگ هسته‌ای را بیشتر می‌کنیم. ♦️من نتانیاهو را یکی از توهمی‌ترین و خطرناک‌ترین افراد روی کره‌زمین می‌دانم، و او تاکنون ایالات متحده را در ۶ جنگ فاجعه‌بار درگیر کرده است و او قصد دارد ما را درگیر یکی دیگر (جنگ با ایران) کند. ‌🇮🇷 نقطه زن https://eitaa.com/noghtzan .
♦️رسانه ترکی در واکنش به دست به سینه شدن : به نظر می رسد مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران متوجه شده است که رهبر واقعی جهان اسلام کیست " 🇮🇷 نقطه زن https://eitaa.com/noghtzan .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حُسن یوسف، کفِ موسی، دَم عیسی داری آنچـه خـوبان هــمـه دارند، تـو تنــهـا داری! ♥️ @samen_72tan
💛 زیارت آل یاسین 🌹 بِسْم الله الرحمن الرحيم 🌹 💎 سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس 💛 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، 🖤 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَ حَقِّهِ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ 💚 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، 🧡 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💙 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ ❤️ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ 💎 وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ 💛 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، 🖤 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، 💚 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ، 🧡 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، 💙 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ، 💎 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ❤️ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ألسَّلاَمُ 💎 أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ 💛 أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ 💎 وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، 🖤 وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ 💎 لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، 💚 وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ 💎 أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ 🧡 وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ 💎 وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ 💙 وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ 💎 وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، ❤️ وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، 💎 وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ، 💛 وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ، 💎 وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، 🖤 وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، 💎 وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، 💚 وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، 💎 أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 🧡 وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا 💎 يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا 💙 لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، 💎 وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، ❤️ وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، 💎 وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ، 💛 وَالْبَعْثَ حَقٌّ، 💎 وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ، 🖤 وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، 💎 وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، 💚 وَالْحَشْرَ حَقٌّ، 💎 وَالْحِسَابَ حَقٌّ، 🧡 وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، 💎 وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ، 💙 يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ 💎 وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ، ❤️ فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💎 وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، 💛 فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، 💎 وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، 🖤 وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، 💎 وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، 💚 فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ 💎 وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ 🧡 وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ، 💎 وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ 💙 وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ آمِينَ آمِينَ الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضࢪٺ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها‌ 🤲🏻 @sahebzaman72tan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 »»» آیه ی روز : وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ لقمان - ١٢ 💐 ما به لقمان حکمت دادیم؛ (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده؛ و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمی‌رساند)؛ چرا که خداوند بی‌نیاز و ستوده است. ********** 💐 نکته ها: - حكمت، عطاى خداوند است، نه كسب كردنى. (گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.) «و لقد آتینا لقمان الحكمة» - نعمت ویژه، شكر ویژه مى طلبد. «آتینا لقمان الحكمة... اشكر للّه» چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ویژه ى كوثر به پیامبر اسلام، از او شكر ویژه مى خواهد. «انّا اعطیناك الكوثر . فصلّ لربّك و انحر»(209) - اوّلین فرمان به حضرت موسى بعد از نبوّت، فرمان نماز و اوّلین فرمان بعد از دادن حكمت به لقمان، فرمان شكرگزارى است. «ان اشكر لِلّه» - شكر نعمت هاى خداوند، به سود خود انسان است. «و من یشكر فانّما یشكر لنفسه» چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «لئن شكرتم لازیدنّكم»(210) 💐 سیماى لقمان حكیم در تفسیر المیزان بحثى درباره ى جناب لقمان آمده است كه بخشى از آن را نقل مى كنیم: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: لقمان، پیامبر نبود، ولى بنده اى بود كه بسیار فكر مى كرد و به خداوند ایمان واقعى داشت. خدا را دوست داشت و خداوند نیز او را دوست مى داشت و به او حكمت عطا كرد. امام صادق علیه السلام مى فرمایند: لقمان، حكمت را به خاطر مال و جمال و فامیل دریافت نكرده بود، بلكه او مردى پرهیزكار، تیزبین، باحیا و دلسوز بود. اگر دو نفر با هم درگیر مى شدند و خصومتى پیدا مى كردند، میان آنها آشتى برقرار مى كرد. لقمان با دانشمندان زیاد مى نشست. او با هواى نفس خود مبارزه مى كرد و...(211) او داراى عمرى طولانى، معاصر حضرت داود واز بستگان حضرت ایّوب بود. او میان حكیم شدن یا حاكم شدن مخیّر شد و حكمت را انتخاب كرد. از لقمان پرسیدند: چگونه به این مقام رسیدى؟ گفت: «به خاطر امانت دارى، صداقت و سكوت درباره ى آنچه به من مربوط نبود».(212) امام صادق علیه السلام فرمود: «لقمان نسبت به رهبر آسمانىِ زمان خود معرفت داشت».(213) گرچه خداوند به او كتاب آسمانى نداد، ولى همتاى آن یعنى حكمت را به او آموخت. روزى مولاى لقمان از او خواست تا بهترین عضو گوسفند را برایش بیاورد. لقمان زبان گوسفند را آورد. روز دیگر گفت: بدترین عضو آن را بیاور. لقمان باز هم زبان گوسفند را آورد. چون مولایش دلیل این كار را پرسید، لقمان گفت: اگر زبان در راه حقّ حركت كند و سخن بگوید، بهترین عضو بدن است وگرنه بدترین عضو خواهد بود.(214) در عظمت لقمان همین بس كه خدا و رسول او و امامان معصوم علیهم السلام پندهاى او را نقل کرده اند. ********** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir @samen_72tan