الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی عدد، ای اول بی بدایت و ای آخر بی نهایت ای ظاهر بی صورت وای –باطن بی سیرت، ای حی بی ذلت ای مُعطی بی فطرت و ای بخشندهٔ بی منت، ای دانندهٔ راز ها، ای شنونده آواز ها، ای بینندهٔ نماز ها، ای شناسندهٔ نامها، ای رسانندهٔ گامها، ای مُبّرا از عوایق، ای مطلع برحقایق، ای مهربان بر خلایق عذر های ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیبهای ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و زَلَّت و از تو عطا آید و رحمت
✏ «خواجه عبدالله انصاری»
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | شیوههای جنگ نرم در بُعد اجتماعی
🍃🌹🍃
❌ قسمت دوم / #شایعهپراکنی
🔻 طبق آیات قرآن کریم، یکی از شیوههای دشمن، در عملیات روانی، پخش شایعات است (آلعمران/۱۷۳؛ نساء/۸۳؛ احزاب/۱۳ و...). شایعه شهادت نبی مکرم اسلام در جنگ احد، نمونه آن است که بر روحیه و رفتار مسلمین تأثیرِ بد گذاشت.
🔸 امروزه، یکی از روشهای مهم جنگ شناختی (نرم)، پخش «#شایعات» و اخبار#دروغ و #تهمت، در جامعه است که آسیبهایی جبرانناپذیر بر جای میگذارد.
🔹 از اهداف و انگیزههای شایعهسازان میتوان به القاي خوف و وحشت، تضعيف توان روحي مؤمنان، فريب افکار عمومي، ايجاد سستي در عزم و اراده نيروها، ايجاد اختلاف و تفرقه و غیره اشاره کرد.
🔺 راهکارهای قرآنی برای مقابله با شایعات:
1️⃣ عدم دخالت و اظهارنظر در اموری که انسان تخصص ندارد (اسراء/۳۶).
2️⃣ بررسی درستی و نادرستی اخبار و گزارشهای رسیده از سوی انسانهای فاسق (حجرات/۶).
3️⃣ از کنار شایعات بهآسانی نگذرید و آن را بازگو نکنید (نور/۱۵).
4️⃣ بازگوکنندگان شایعات و بهتانها مورد مواخذه خداوند قرار میگیرند (نور ۱۷)
✍️علی اکبر صیدی
#روشنگری | #ثامن | #ماه_رمضان
🔰حرف روز
📌همه باید به دولت کمک کنیم
مروری کوتاه بر سرخط اخبار و تحلیلهای رسانهها و شبکههای اجتماعی منسوب به برخی از جریانها و گروههای سیاسی نشان از وجود سه رویکرد در قبال دولت سیزدهم و سیاستهای آن دارد؛
💠نکات تحلیلی:
1️⃣ رسانهها و جریانهایی که مخالفت آشکاری با دولت و هر نوع اقدام آن دارند. مرز فعالیت این دسته تنها بر مدار نگاه سیاسی و تداوم رقابت جناحی و البته مخالفت با رقیب میچرخد! در این هشت ماهی که دولت بر سر کار است، هرروز در رسانههای منسوب به جریانهای موسوم به اصلاحات و اعتدال، سوژهپردازیهایی میشود که آوردهای جز سیاهنمایی دیده نمیشود. این در حالی است که دولت سابق که مطبوع نظر آنها بود، تا لحظه آخر، خود را مسئول و پاسخگو ندانست و همواره دولت گذشته را مقصر وضع موجود معرفی میکرد!
2️⃣ گروه دوم، رسانهها و گروههایی هستند که تا دیروز خودشان را در مجموعهای بزرگ تعریف میکردند که دولت کنونی را متعلق به آن میدیدند؛ اما امروز با روشن شدن جهتها، سیاستها و ساختار و سازمان دولت، چون بهاندازهای که میپنداشتند، نتوانستند از مواهب و مناصب قدرت برخوردار شوند، خود را در مقابل دولت تعریف و بر تنور نقدها و سیاهنماییها و ناامیدسازی جامعه از دولت میدمند. پارهای از رادیکالهای موسوم به انقلابی و جریان انحرافی را در این دستهبندی میشود گنجاند. رسانههای منسوب به این جریانها بیشتر سودای قدرت دارند.
3️⃣ دسته سوم نگاهش فراتر از نگاه دشمنانه، جناحی و رقابتی به دولت کنونی است و اساساً دولت را با هر گرایش و دیدگاهی نماینده ملت میداند که وعدههایی به مردم داده و باید امروز همه برای تحقق آن وعدهها و شعارها و راهبردها، زمینهسازی و به دولت کمک کنند. این رویکرد به دنبال موفقیت دولت است و در تحلیلهای خود متوجه حساسیت و اهمیت شرایط و تنگناهایی که دشمنان برای آن ساخته و میسازند، هست. رسانهها و جریانهایی که با دیدگاهی فرصتمحور به دولتها با هر نوع گرایش و رویکردی نگاه میکنند، معتقدند فرصتی که در اختیار دولتها قرار دارد، تنها باید مصروف کار برای گرهگشایی و ایجاد وضعیت مطلوب برای مردم گردد. فرصت تازه شدن دولتها اگر توأم با نوآوری و خلاقیت بهمنظور خدماتدهی بیمنت و مسئولانه به مردم نشود، واجد هیچ ارزشی نیست.
البته همه ما و جریانهای سیاسی اگر میخواهیم کشور با سلامت و امنیت و با عزت از این پیچ تاریخی عبور کند، باید با نگاهی ملی و عقلانی به دولتی که امروز وسط میدان است و با انبوهی از مشکلات و مسائل به میراث رسیده از دولتهای گذشته و مسائل جدیدی که رقبا و دشمنان بیرونی ایجاد میکنند، دستوپنجه نرم میکند، هم کمک کنیم و هم اعتماد. در آن صورت مشمول این وعده الهی میشویم که «الیس الصبح بقریب».
✍ #فتحالله_پریشان
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✅جهاد تبیین از منظر قرآن
👇لوازم تبیین (۷)
✅شجاعت
[سوره طه (20): آيات 45 تا 46]
قالا رَبَّنا إِنَّنا نَخافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنا أَوْ أَنْ يَطْغى (45) قالَ لا تَخافا إِنَّنِي مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى (46)
(موسى و هارون) گفتند: پروردگارا! همانا مىترسيم كه او بر ضد ما تعدّى كند يا بر طغيان ادامه دهد (و بر آن بيفزايد).
(خداوند) فرمود: نترسيد، همانا من با شما هستم (و همه چيز را) مىشنوم و مىبينم
✳️ امام خامنه ای در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۹۶/۱۲/۲۴
در آیهی دیگر که موسیٰ و هارون میگویند: اِنَّنا نَخافُ اَن یَفرُطَ عَلَیناِ اَو اَن یَطغی، فرعون این کار را بکند، خداوند میفرماید: قالَ لا تَخافا اِنَّنی مَعَکُماِّ اَسمَعُ وَاَری؛ ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، میبینم، میشنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم
✍#رجبعلی_بازیاد
📝 #یادداشت | اهداف دشمن در جنگ نرم
🍃🌹🍃
🔻 در جنگ نرم دشمن در پی از پای در آوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه های فکری و فرهنگی آنرا سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی و اجتماعی حاکم، تزلزل و بی ثباتی را تزریق کند.
🔸 علت انتخاب جنگ نرم به جای جنگ سخت از طرف دشمنان:
۱- خسارت کم
۲- پنهانی و نامعلوم بودن
۳- وسیع بودن دایره نتایج
۴- عمیقتر بودن اثر گذاری
۵- کاهش امکان مقابله با آن
۶- پایین بودن تبعات روانی و تبلیغاتی
۷- مساعد بودن زمینه موفقیت
۸- ماهیت تفرقه انگیز بودن آن
🔺 داشتن روحیه قوی از جمله بزرگترین عوامل موفقیت جبهه حق در برابر ترفندهای دشمنان است به همین دلیل در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امید بخشی به جامعه یک کلیدواژه راهبردی است که در #جهاد_تبیین باید مدنظر نیروهای ارزشی باشد.
✍امراله عباسی
🔰گزارش روز
📌انتفاضه رمضانی در قدس!
انجام عملیاتهای استشهادی در سرزمینهای اشغالی و عدم مقابله مؤثر رژیم صهیونیستی با آن، موجب ایجاد چالشهای امنیتی برای این رژیم شده است؛ موضوعی که پاشنه آشیل دوام رژیم اشغالگر است و با ترک برداشتن آن، دیگر یهودی صهیونیستی حاضر نخواهد بود در سرزمینهای اشغالی بماند. هماکنون نیز بعد از افزایش عملیاتهای استشهادی فلسطینیان، آمار مهاجرت اشغالگران شدت قابلتوجهی یافته است. بروز چنین وضعیتی، انتقادهای جدی به دولت ائتلافی لاپید- بنت را افزایش داده و آن را در آستانه انحلال قرار داده است؛ طوری که نخستوزیر رژیم اشغالی راه چاره برای بقای خود در قدرت را در حمایت از اقدامات صهیونیستهای تندرو در سرزمینهای اشغالی دیده است تا آرای آنان را در سبد خود حفظ کند. نمونه این سیاست از سر استیصال دولت صهیونیستی را دیروز در مسجدالاقصی شاهد بودیم که برخی صهیونیستهای تندرو با حمایت نظامیان اشغالگر وارد حرم امن الهی شده و در آن رقص و پایکوبی کردند و برخی فلسطینیان معترض نیز مورد ضربوجرح قرار گرفتند.
💠گزاره خبری: برخی رسانههای صهیونیستی واقف به افول هیمنه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی هستند و وضعیت موجود سرزمین فلسطین برای این رژیم را بحرانی ارزیابی میکنند. روزنامه «اسرائیل الیوم» از جمله آنهاست که مینویسد: «افزایش تهدیدهای امنیتی، تراکم روبه رشد شکستهای دولت فعلی، ترس به سبب وقوع جنگ غزه، شکلگیری موج مردمی در قدس و الاقصی و رویارویی نظامی با حزبالله منجر به این شده است که دولت از بحرانی غیرقابلانکار رنج ببرد».
💠گزارههای تحلیلی:
1️⃣ رژیم صهیونیستی در داخل سرزمینهای اشغالی از چالشهای متعددی در حوزههای فرهنگی، مهاجرت معکوس و اقتصادی رنج میبرد. وقوع عملیاتهای استشهادی چند وقت اخیر بر تشدید این چالشها بهویژه مهاجرت معکوس افزوده است. این در حالی است که این رژیم با ادعای امنیت پایدار، بسیاری از یهودیان جهان را به فلسطین اشغالی کشانده است.
2️⃣ بر اساس مطالعهای که در سال 2018 با عنوان «مهاجرت معکوس یهودیان و آینده وجود استعماری» منتشر شد؛ شمار کسانی که در دهههای گذشته اراضی اشغالی را ترک کردند به یک و نیم میلیون نفر میرسد و شاخصها نشان میدهد که عامل امنیتی مهمترین دلیل مهاجرت معکوس یهودیان است که این وضعیت بعد از دو جنگ رژیم صهیونیستی با حزبالله لبنان تشدید شد.
3️⃣ افول رژیم صهیونیستی از دید بسیاری از سیاستمداران و تحلیل گران صهیونیست نیز دور نمانده، چنانکه «یووال دیسکین» رئیس اسبق شاباک در این زمینه میگوید: «تجزیه داخلی اسرائیل در حال افزایش است و اسرائیل در نتیجه عوامل و تأثیرات داخلی تا نسل بعدی باقی نخواهد ماند».
4️⃣ رویکرد روبهزوال این رژیم باعث شده است که صهیونیستها برای بقای خود رو به حرکات نمایشی مانند شوی ارتباط با برخی دولتهای عربی خودفروخته راه بیندازند تا به این واسطه بر ناتوانیهای داخلی و بینالمللی خود سرپوش گذارند.
5️⃣ برخلاف روند رو به افول رژیم صهیونیستی، شاهد تقویت روزافزون مقاومت و گذار از انتفاضه و مبارزه با سنگ به تسلیحات مدرن در منطقه هستیم؛ قدرتی که باعث شد تا صهیونیستها در نبرد سیفالقدس در 2021، پس از چند روز ناتوانی در مقابله با گروههای مقاومت، درخواست آتشبس کنند.
🔶️نکته پایانی اینکه؛ از زمانی که بن گوریون در جمع دانشجویان صهیونیست اعلام کرد، «ملت اسرائیل!!! باید قلمرو خود را از فرات تا نیل توسعه دهد»، شاهد زوال قدرت صهیونیستها هستیم. بخش اعظمی از این زوال، مرهون اندیشه و گفتمان انسانساز امام خمینی(ره) است که با نهضت خود روح استقلالخواهی و عزتمندی را در بین ملتهای مسلمان احیا نمود.
مذاکرات هسته ای.m4a
2.54M
✅#پرسش_و_پاسخ
❓ســــوال ۱ :
موارد مورد اختلاف تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۴در مذاکرات وین چیست؟
❓ســــوال ۲ :
ماجرای رفع تحریم سپاه در مذاکرات برجام چیست؟
🇮🇷
⭕️ #امام_حسن_مجتبی عليه السلام:
💠ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنينَ و لكِنّی مُعِزُّ المُؤمِنينَ، إنّى لَمّا رَأَيتُكُم لَيسَ بِكُم عَلَيهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقى أنا و أنتُم بَينَ أظهُرِهِم، كَما عابَ العالِمُ السَّفينَةَ لِتَبقى لأِصحابِها و كَذلِكَ نَفسِي و أنتُم لِنَبقى بَينَهُم؛
🔷من نه خوار كننده مؤمنان، بلكه #عزّت_بخش آنانم؛ وقتى ديدم شما در برابر #دشمن قدرتى نداريد، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم، همچنان كه آن فرزانه [خضر (ع)] كشتى را سوراخ كرد، تا براى صاحبانش باقى بماند، و اين چنين است حكايت من و شما تا در ميان آنها باقى بمانيم.
📕ميزان الحكمه، ح ۱۰۵۱
بسم الله
سی و چهارمین جلسه از سلسله جلسات هفتگی تحلیل صوتی هادیان سیاسی فعال
🎙🌏سخنران جلسه :
جناب آقای علی صالحی
سخنگوی شورای شهر اصفهان
🖋موضوع جلسه:
بررسی عملکرد فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی شورای شهر اصفهان
و تغییر رویه های انجام شده در این شورا نسبت به شورای قبل
🕣تاریخ: چهارشنبه سی و یکم فروردین ساعت ۲۱:۳۰
🔶جلسه در کانال تحلیل صوتی روبیکا:
https://rubika.ir/tahlil_samen
♦️معاونت سیاسی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان♦️
♨️نود و دومین جلسه گروه بصیرتی اهل البصر:
موضوع:جهاد تبیین و بررسی مسائل روز بهمراه پرسش و پاسخ
🌏سخنران این جلسه :
استاد گرامی جناب آقای دکتر میثم رضوانپور
کارشناس ارشد مسائل سیاسی اجتماعی
زمان: سه شنبه ۳۰ فروردین ساعت ۲۲:۰۰
🎥پخش لایو جلسه در کانال اهل البصر روبیکا :
https://rubika.ir/ahlolbasar
#جهاد_تبیین
#ثامن
جهاد تبیین.متانت.MP3
6.65M
🌀 #نشست_صوتی
✅ موضوع : جهاد تبیین و تشریح ابعاد آن
🎙سخنران :جناب آقای یاسر متانت
#جهاد_تبیین
مراسم احیا شب های قدر
سخنران حجت الاسلام موسوی(امام جمعه موقت بخش پیربکران )
بانوای
احسان فتحی
کربلایی مهدی عباسی
کربلایی محمد علی سهرابی
زمان و مکان
شبهای 19و21و 23ماه رمضان
ساعت21:30
مکان: آستان مقدس امامزاده زیدبن زیدبن امام حسن مجتبی علیه السلام
هیئت امنای استان امامزاده
قرارگاه فرهنگی شهید یوسف قاسمی
اداره اقاف و امورخیریه شهرستان فلاورجان
*﷽*
سخن_عشق💌
حدیث_روز 📝
✨کلام نور 🎤
🌻امام باقر علیه السلام می فرمایند:
🌱 هنگامی که قائم در کنار کعبه ظهور کند؛ خداوند اصحابش را که ۳۱۳ نفر هستند همچون ابرهای پاییزی گرد هم خواهد آورد... و این همان فرموده خداست: هر کجا باشید خدا همه شما را خواهد آورد.
📚الاختصاص ص ۲۵۷
#امام_زمان
#سه_شنبه_های_جمکرانی
#اللهم_صل_علي_محمدﷺو_آل_محمدﷺو_عجل_فرجهم
#اللهّمَعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجبِحَقّحضرتزینب
اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
نذر گل نرجس صلوات⚘
اجرکم عندالله و عندالشهدا
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این روی من و آینه وصف جمال
که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژده این دولت داد
که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
که ز بند غم ایام نجاتم دادند
✏ «حافظ»
) .
وقایع شب قدر:
1- نزول قرآن:
ظاهر آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلة القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل که ظاهر در نزول تدریجی است.
قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:
1- نزول یکباره در یک شب معین.
2- نزول تدریجی در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم (ص) .
آیاتی چون «قرانا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث ونزلناه تنزیلا» (11) نزول تدریجی قرآن را بیان می کند.
در نزول دفعی (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سوره ها و آیات است یک دفعه نازل نشده است بلکه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتی که درباره وقایع شخصی و حوادث جزیی نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصه ای دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتی درست در نمی آید مگر اینکه زمان و مکانش و واقعه ای که درباره اش نازل شده رخ دهد به طوری که اگر از آن زمان ها و مکان ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی کنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلی که در آیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر» (12) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.
2- تقدیر امور:
خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر می کند.
در آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلة القدر» (13) کلمه «قدر» دلالت بر تقدیر و اندازه گیری دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم » (14) که در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدیر دلالت می کند. چون کلمه «فرق » به معنای جدا سازی و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه ای که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه گیری مشخص سازند. امور به حسب قضای الهی دارای دو مرحله اند، یکی اجمال و ابهام و دیگری تفصیل. و شب قدر به طوری که از آیه «فیها یفرق کل امر حکیم » برمی آید شبی است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می آیند.
3- نزول ملائکة و روح:
بر اساس آیه شریفه «تنزل الملئکة والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (15) ، ملائکة و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می شوند. مراد از روح آن روحی است که از عالم امر است و خدای متعال درباره اش فرموده است «قل الروح من امر ربی » (16) . در این که مراد از امر چیست؟ بحث های مفصلی در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث به دو روایت در مورد نزول ملائکة و اینکه روح چیست بسنده می شود.
الف: پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتی شب قدر می شود ملائکه ای که ساکن در «سدرة المنتهی » هستند و جبرئیل یکی از ایشان است نازل می شوند در حالی که جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم هایی را به همراه دارند.
یک پرچم بالای قبر من، و یکی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طور سینا نصب می کنند و هیچ مؤمن و مؤمنه ای در این نقاط نمی ماند مگر آنکه جبرئیل به او سلام می کند، مگر کسی که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن وشت خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد (17) .
ب: از امام صادق علیه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکة است و روح از آن سنخ نیست مگر نمی بینی خدای تعالی فرموده: «تنزل الملئکة والروح » پس معلوم می شود روح غیر از ملائکة است (18) .
4- سلام و امنیت:
قرآن کریم در بیان این ویژگی شب قدر می فرماید: «سلام هی حتی مطلع الفجر» (19) . کلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی » اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهی تعلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوی او روی می آورند و نیز به اینکه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابی جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که در این شب کید شیطان ها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.
البته بعضی از مفسرین گفته اند: مراد از کلمه «سلام » این است که در شب قدر ملائکة از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می دهند.
پی نوشت ها:
1- دخان / 3 .
2- بقره / 185 .
3- قدر / 1 .
4- ر. ک. مجمع البیان، ج 10، ص 519 .
5- ر.ک. تفسیر الدر المنثور، ج 6 .
6- دخان / 6 .
7- قدر / 4 .
8- بقره / 185 .
9- تفسیر البرهان، ج 4، ص 488، ح 26 .
10- فروع کافی، ج 4، ص 157، ح 4.
11- اسرا
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷

مجله مبلغان آذر 1378، شماره 1
لیلة القدر در نگاه علامه طباطبایی (رحمه الله)
نویسنده : حسین ملانوری
15
اشاره:
مهم ترین مناسبت ماه مبارک رمضان، شب قدر است که هماره مورد توجه مؤمنین بوده و خواهد بود. آنچه در پیش روی دارید بحثی پیرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله در تفسیر شریف المیزان است که در دو سوره «قدر» و «دخان » مطرح گردیده است. امید که مورد توجه مبلغان ارجمند واقع شده و راهنمای خوبی برای معرفی این شب در شب های احیاء باشد.
شب قدر یعنی چه؟
مراد از قدر، تقدیر و اندازه گیری است و شب قدر شب اندازه گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می گرداند.
شب قدر کدام شب است؟
در قرآن کریم آیه ای که به صراحت بیان کند شب قدر چه شبی است دیده نمی شود. ولی از جمع بندی چند آیه از قرآن کریم می توان فهمید که شب قدر یکی از شب های ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو می فرماید: «انا انزلناه فی لیلة مبارکة » (1) . این آیه گویای این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است و از سوی دیگر می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن » (2) . و گویای این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. و در سوره قدر می فرماید: «انا انزلناه فی لیلة القدر» (3) . از مجموع این آیات استفاده می شود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما اینکه کدام یک از شب های ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزی بر آن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار می توان آن شب را معین کرد.
در بعضی از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخی دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگری متعین در شب بیست و سوم است (4) . و عدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند.
پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب های ماه رمضان و یکی از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت به طور عجیبی با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولی معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان. شب قدر است (5) و در آن شب قرآن نازل شده است.
تکرار شب قدر در هر سال:
شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن در آن نازل شد نیست بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار می شود. یعنی در هر ماه رمضان شب قدری است که در آن شب امور سال آینده تقدیر می شود. دلیل بر این امر این است که:
اولا: نزول قرآن بطور یکپارچه در یکی از شب های قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده در آن شب بی معنی است.
ثانیا: کلمه «یفرق » در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم » (6) . در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را می رساند و نیز کلمه «تنزل » در کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (7) به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد.
ثالثا: از ظاهر جمله «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن » (8) چنین برمی آید که مادامی که ماه رمضان تکرار می شود آن شب نیز تکرار می شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست بلکه در هر سال در ماه رمضان تکرار می شود.
در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسی از ابوذر روایت شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبی است که در عهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل می شده و چون از دنیا می رفتند نزول امر در آن شب تعطیل می شده است؟ فرمود: «نه بلکه شب قدر تا قیامت هست » (9) .
عظمت شب قدر:
در سوره قدر می خوانیم: «انا انزلناه فی لیلة القدر وما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر» . خداوند متعال برای بیان عظمت شب قدر با این که ممکن بود بفرماید: «وما ادریک ما هی هی خیر من الف شهر» یعنی با این که می توانست در آیه دوم و سوم به جای کلمه «لیلة القدر» ضمیر بیاورد، خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند. و با آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان کرد به این که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.
از امام صادق علیه السلام سؤال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ (با اینکه در آن هزار ماه در هر دوازده ماهش یک شب قدر است) .
حضرت فرمود: «عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.» (10
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
) .
وقایع شب قدر:
1- نزول قرآن:
ظاهر آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلة القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل که ظاهر در نزول تدریجی است.
قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:
1- نزول یکباره در یک شب معین.
2- نزول تدریجی در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم (ص) .
آیاتی چون «قرانا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث ونزلناه تنزیلا» (11) نزول تدریجی قرآن را بیان می کند.
در نزول دفعی (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سوره ها و آیات است یک دفعه نازل نشده است بلکه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتی که درباره وقایع شخصی و حوادث جزیی نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصه ای دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتی درست در نمی آید مگر اینکه زمان و مکانش و واقعه ای که درباره اش نازل شده رخ دهد به طوری که اگر از آن زمان ها و مکان ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی کنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلی که در آیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر» (12) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.
2- تقدیر امور:
خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر می کند.
در آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلة القدر» (13) کلمه «قدر» دلالت بر تقدیر و اندازه گیری دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم » (14) که در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدیر دلالت می کند. چون کلمه «فرق » به معنای جدا سازی و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه ای که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه گیری مشخص سازند. امور به حسب قضای الهی دارای دو مرحله اند، یکی اجمال و ابهام و دیگری تفصیل. و شب قدر به طوری که از آیه «فیها یفرق کل امر حکیم » برمی آید شبی است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می آیند.
3- نزول ملائکة و روح:
بر اساس آیه شریفه «تنزل الملئکة والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (15) ، ملائکة و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می شوند. مراد از روح آن روحی است که از عالم امر است و خدای متعال درباره اش فرموده است «قل الروح من امر ربی » (16) . در این که مراد از امر چیست؟ بحث های مفصلی در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث به دو روایت در مورد نزول ملائکة و اینکه روح چیست بسنده می شود.
الف: پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتی شب قدر می شود ملائکه ای که ساکن در «سدرة المنتهی » هستند و جبرئیل یکی از ایشان است نازل می شوند در حالی که جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم هایی را به همراه دارند.
یک پرچم بالای قبر من، و یکی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طور سینا نصب می کنند و هیچ مؤمن و مؤمنه ای در این نقاط نمی ماند مگر آنکه جبرئیل به او سلام می کند، مگر کسی که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن وشت خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد (17) .
ب: از امام صادق علیه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکة است و روح از آن سنخ نیست مگر نمی بینی خدای تعالی فرموده: «تنزل الملئکة والروح » پس معلوم می شود روح غیر از ملائکة است (18) .
4- سلام و امنیت:
قرآن کریم در بیان این ویژگی شب قدر می فرماید: «سلام هی حتی مطلع الفجر» (19) . کلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی » اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهی تعلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوی او روی می آورند و نیز به اینکه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابی جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که در این شب کید شیطان ها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.
البته بعضی از مفسرین گفته اند: مراد از کلمه «سلام » این است که در شب قدر ملائکة از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می دهند.
پی نوشت ها:
1- دخان / 3 .
2- بقره / 185 .
3- قدر / 1 .
4- ر. ک. مجمع البیان، ج 10، ص 519 .
5- ر.ک. تفسیر الدر المنثور، ج 6 .
6- دخان / 6 .
7- قدر / 4 .
8- بقره / 185 .
9- تفسیر البرهان، ج 4، ص 488، ح 26 .
10- فروع کافی، ج 4، ص 157، ح 4.
11- اسرا
*﷽*
*🟣افزایش جهانی سوخت در دنیا...*
*استوری*
*#دُراَفرا*
*#دومینوی_حقیقت*
*🟣 تکفیری ها یا روباه پیر ...!؟*
❌ دقیقاً ۷ روز قبل از جنایت شنیع شهادت دانش آموزان افغان، «آنتونی کردزمن» تحلیلگر ارشد آمریکایی به «ایندیپندنت» گفت که سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) حدود ۲۵۰ میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار مارشال «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان قرار داده است تا از این طریق ناامنیها در این کشور کلید زده شود.
✅ حتی اگر دلقکی از داعش یا ... هم مسئولیت عملیات ددمنشانه شهادت دانش آموزان افغان را برعهده بگیرد نباید انگشت اتهام را از عامل اصلی یعنی روباه پیر و شیطان بزرگ برداشت.
*✅ نباید اجازه دهیم که این جنایات این شهدای مظلوم به سادگی فراموش شوند ...*
*﷽*
*🟣باز هم رد پای انگلیس و غرب در کشتار خونین مسلمانان...*
*استوری*
*#دُراَفرا*
*#دومینوی_حقیقت*
🟣 خوب به این تصویر نگاه کنید،
جهان غرب ، جهان حیوانیت و شهوت و پول است ...
همه آنچه غرب از آن به عنوان انسانیت دم میزند در این ویترین خلاصه شده است :
جمجمه ۴۰۰ مسلمان طی اشغال کشور چاد توسط ارتش فرانسه کشته و ذبح شدند.
اگر جهان غرب از این اعمال خود، حتی اگر ذرهای پشیمان بود، این موزه تعطیل و جمجمه این شهدا به خاک سپرده میشد؛ نه اینکه با افتخار در معرض دید عموم قرار گیرد ...!
#استعمار_بدون_روتوش
⭕️بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️
#بیانیه_گام_دوم ۲۰
⚪️ انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند
و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشهی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد.
و این نخستین درخشش انقلاب بود.⚪️
نشست برخط
باحضور: دکتر بهرام زاهدی
باموضوع: بزرگداشت شهدای مظلوم افغانستان و تحلیل پشت پرده افغان هراسی
⏱زمان: شنبه 3 اردیبهشت ماه ١۴۰۱ ساعت ۱۸
بستر: کانال معیار در روبیکا
معاونت سیاسی سپاه امام سجاد علیه السلام
لینک کانال:https://rubika.ir/joing/BCHACHCJ0ZGSFZIJOSZWCCKPRFEOFYYB
بر اساس گزارش مرکز آمار دولت سیزدهم نرخ تورم را به زیر ۴۰ درصد کاهش داد
نرخ تورم کشور که از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به بالای ۴۰ درصد رسیده بود و در اواسط سال قبل از ۴۵ درصد هم عبور کرد به تدریج رو به کاهش نهاد تا اینکه در فروردین امسال به ۳۹.۲ درصد کاهش یافت.
علت افزایش شدید تورم در ماههای پایانی دولت قبل، چاپ پول بیرویه و استقراض دولت از بانک مرکزی بود که سبب افزایش وحشتناک پایه پولی، نقدینگی و تورم در کشور شد.
@Drsalaam