eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
120 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
9.5هزار ویدیو
867 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎 پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم و بازخوانی راهبردی و موثر 🔸شرایط ناآرام و نامتعادل باعث می شود که ضعف‌ها، گسل‌ها و پاشنه‌آشیل ها را شناسایی کنیم و نظم و انسجام مجدد را با قدرت و تامل بیشتری بازسازی و نماییم. 🔸اما در پس این اغتشاشات از نقطه شروع تا فرایند تشدید و مدل مدیریت بحران، نقاط آسیب زایی شناسایی شد که البته . برخی زیاد و برخی کمتر موثر بودند. 🔸برخی عوامل بودند و برخی ظواهر، برخی ساختار بودند و برخی عامل و برخی نماد و اسطوره بودند و برخی خط مشی و از جنس سیاستگذاری. شرح اجمالی این نقاط آسیب جهت ترمیم و بازخوانی ضروری است. 1️⃣ زنان که محور جنگ های روانی و شناختی امروز علیه ایران قرار گرفته اند را بایستی از نو شناخت و شناساند. مسائل، حقوق، نقش‌آفرینی ها و حضور اجتماعی شان را درست روایت کرد و دقیق و عادلانه نمود. 2️⃣ نوجوانان، مساله هویت و نسل کمترآشنا با مبانی و آرمان های انقلاب که البته بیشتر تحت تاثیر بوم دیجیتال و فضای وب، و z خوانده می‌شوند. از این نسل البته خوانش دقیق تری باید داشت چرا که با کمترین فعالیت فرهنگی، عاشق فرمانده می‌شوند و یک نسخه اعلا از دین، فرهنگ و ارزش های انقلابی را در سطح جهانی تکثیر می‌کنند. 3️⃣خواص، اِلیت ها و روشنفکرانی که یا عجولانه و بد موضع گرفتند و یا دیر و با تاخیر، تئوریزه و تحلیل کردند و در انتها نیز جبران مآفات صریح نداشتند که مورد انتقاد دلسوزان نظام هم قرار گرفتند. خواصی که در زمان کاندیداتوری برای مناصب اجرایی و قانونگذاری، گوی سبقت را با هزینه های میلیاردی از رقیبانشان می‌ستانند و بلحاظ تئوریک هم از انقلاب و مسائل و آینده اش، یا و ناامیدکننده ای دارند، یا در ترسیم دقیق و فنی مسائل دچار ضعف و هستند. 4️⃣ روایت دیر، ضعیف، خطی و فقدان شبکه روایی با سکوهای هماهنگ، متنوع و توجیه شده و باورپذیر در سطح افکارعمومی که دست را بعنوان جریان اصلی انتقال و تبیین اطلاعات و اخبار می‌بوسد و می‌فشارد. 5️⃣ سلبریتی‌ها و شخصیت های مشهور هنری و ورزشی که تحت تاثیر ، تله فضای مجازی و بی‌اطلاعی از واقعیت های موجود، موضعی تنش زا اختیار کردند. این صنف نیز نیازمند توجیه و تغییر رویه و بازخوانی جدی در نقش و جایگاه و محدوده اثرگذاری فرهنگی و قانونی هستند. 6️⃣ فضای مجازی رها و مبتذل و مملو از اطلاعات گمراه کننده که محل جولان فیک نیوزها بود و لشگر سایبری که ماموریت براندازی با تصویرسازی مبتنی بر ترندینگ های مهندسی شده را در برنامه داشت. در لایه بنیادین، حمایت از پلتفرم های ایرانی در لایه متوسط و سوادرسانه ای در سطح سوم، از ملزومات مدیریتی این فضاست که در تقریبا در غالب کشورهای موثر جهان، امری جاافتاده است. 7️⃣نیروی انتظامی و قانونی که احترام و قدرتش لگدمال شد. کشوری که نیروی امنیتی آن حرمت و اُبهت و اُتوریته کافی نداشته باشد، محکوم به تحمل اغتشاش و ناآرامی‌ها خواهد بود. بایستی قدرت و جایگاه پلیس را از نو بازآفرینی نمود و قدرت را حامی فرهنگ سازی و آموزش در جامعه نهادینه کرد. 8️⃣شبکه خانگی و سریال هایی که شاهرگ شناختی جامعه را تهدید کردند و با تصویرسازی و تولید باورهای غلط، بخشی از افکار عمومی را دچار مسمومیت ذهنی و نسبت به کلان روایت های نظام نمودند. 9️⃣دانشگاه‌ها هرچند بطور لوکال و جزیی و فقط در برخی از کلان شهرها، از کرسی‌های آزاداندیشی خالی شده بود و بوی عقلانیت و انصاف نمی‌داد. 🔟مدارسی که هرچند مهندسی شده، و با دوپینگ مجازی، در برخی شهرها و مناطق، شلوغ کاری شد و مدیران و معلمانی که در انتقال و درونی سازی دین و انقلاب و دانش ناب، کم گذاشته بودند و ردپای تصویری نامطلوبی را بر جای نهادند. 1️⃣1️⃣حوزه علمیه بعنوان نهادمقدسی که انتظار می‌رفت، پیشرو در تبیین، تعامل فرهنگی و حمایت از نظام و طرد اغتشاشات باشد که با تاسف در برخی موارد، یا تاخیر در موضع گیری داشت و یا از طرفی شخصیت هایی دیده شد که مرجعیت خودخوانده شان‌ و یا روشنفکری سکولار خود را در تایید و حمایت از نقطه شروع مبهم و مردد اعتراضات هزینه کردند. 2️⃣1️⃣ مدلسازی اعتراض و نقد مواضع و ساختارهای نظام هم محوری است که بایستی مورد تامل و تبیین و شفافیت قرار بگیرد تا هر تحرکی به اعتراض بدل نشده و هر اعتراضی به اغتشاش و ناآرامی ختم نشود و انتقادات در مسیری سازنده و گویا به گوش نظام برسد. 3️⃣1️⃣نهادها و سازمان‌های دولتی چون ارشاد و تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و...نیز بایستی بازخوانی ماموریتی و میدانی داشته باشند که شاید توقع ما از نقش‌آفرینی‌شان حداقل در حد سیاستگذاری و تعیین خط مشی را در موقعیت های بحران‌طور، تنظیم و توجیه نمایند. 💠کانال: 🆔https://eitaa.com/joinchat/263979
🔴 مسئولان قطری ورزشگاه بن‌علی، محل بازی ایران و ولز، با ایرانیانی که پرچم «زن زندگی آزادی» یا پرچم‌های دیگر غیر از پرچم جمهوری اسلامی را به دست دارند برخورد کرده و یا جمع می‌کنند 🇮🇷 @samen_pirbakran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جمعی از تماشاگران ایرانی حاضر در استادیوم محل بازی ایران و ولز پس از پایان بازی اقدام به تمیزکردن ورزشگاه و جمع کردن زباله ها کردند. 🇮🇷 @samen_pirbakran
🔴شوخی کاربران عرب با برد ایران 😄 مایا صباح نوشت : ایران با دو موشک فاتح ۱۱۰ ولز رو مورد هدف قرار داد و ولز هم از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کمک کرده تبریک بر جمهوری دوست ایران ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شادی مردم زاهدان سیستان و بلوچستان برا پیروزی تیم ملی ایران ✅ @samen_pirbakran
هدایت شده از روشنگری
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مردم از حس و حال‌شان بعد از پیروزی تیم ملی می‌گویند 🆘 @Roshangari_ir 🆘 rubika.ir/Roshangariir
بسم الله 🔊گفتگوی صوتی هادیان سیاسی فعال کشوری 🍃🌹🍃 🎙سخنران: استاد گرامی جناب آقای رضا زمانی کارشناس ارشد مسائل اقتصادی ✅ موضوع: اولویت های پیشرفت اقتصادی دولت سیزدهم 🕤 زمان: یکشنبه ۶ آذر ماه ساعت ۲۰ ❌ مکان: کانال تحلیل صوتی هادیان سیاسی https://rubika.ir/tahlil_samen ♦️معاونت سیاسی نمایندگی ولي فقيه در سازمان بسیج مستضعفین♦️ @samen_emam_sadegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷 پیروزی غرورآفرین تیم ملی فوتبال ایران در برابر ولز در مسابقات جام جهانی را تبریک می گوییم.
 مجله  معارف  خرداد 1388 - شماره 66  معنای زندگی[1] نویسنده : ابوذر رجبی 29 معنای زندگی از مسائلی است که امروزه به صورت جدی برای متفکران و اندیشمندان فلسفی مغرب زمین مطرح است. با مروری اجمالی در مسائل حوزه های فلسفه، روانشناسی، اخلاق، فلسفه دین و کلام جدید به این نتیجه می رسیم که معنای زندگی پر رنگ تر از دیگر مسائل در شاخه های یاد شده از دانش، مطرح است. در جهان معاصر پدیده های گوناگونی چون اضطراب، افسردگی، یأس و نومیدی، پوچی و... در ارتباط مستقیم با مسئله معنای زندگی است. رواج روزافزون اموری مانند خودکشی، سست شدن پیوندهای خانوادگی، طلاق، افزایش اعتیاد به مواد مخدر و توهم زا همگی ناشی از نحوه نگرش خاص انسانها به مسئله معنای زندگی است. آلبرکامو معنای زندگی را فوری و فوتی ترین مسئله می داند.[2] چیستی معنای زندگی پرسش از معنای زندگی همواره برای آدمی مطرح بوده است. در تاریخ فلسفه از سقراط، افلاطون و ارسطو پاسخهایی برای چیستی معنای زندگی نقل شده است. متفکرین رواقی و اپیکوری نیز در صددیافتن معنا برای زندگی بشر برآمده اند. اما به صورت مدون و جدی در دوره های جدید در مغرب زمین به این مسئله پرداخته نشده است. فیلسوفان اگزیستانسیالیست و فلاسفه اخلاق عمده همتشان در یافتن پاسخ برای معنای زندگی انسان عصر مدرن است. گر چه پاسخ واحدی نمی توان در میان آنان یافت. واکاوی واژگانی معنای زندگی ما را به این امر رهنمون می سازد که مراد از معنای زندگی برای موجود آگاه و دارای اختیار و آزادی یعنی انسان مطرح است.[3] پاسخ به چیستی معنای زندگی به گونه ای سهل و ممتنع است. هر کسی با نگرش خاص حاکم بر فضای ذهنی خود متفاوت از دیگری به این امر می اندیشد. فیلسوف پاسخی فلسفی، روانشناس پاسخی روان شناختانه، زیست شناس پاسخی متفاوت از این دو به چیستی معنای زندگی می دهد. بسیاری از متفکران براین باورند که علت اصلی برای مطرح شدن معنای زندگی آن است که آدمی با پدیده ای به نام مرگ مواجه می شود. چرا که مرگ پایان و محدودیت زندگی این جهانی است. اگر برای پس از مرگ قائل به حیات و عالمی نباشیم دیگر توجیه منطقی برای زنده بودن نخواهیم داشت و زندگی بی هدف و بی معنا خواهد شد. اما اگر در ورای این عالم باور به زندگی و حیات دیگری باشد اعمال و رفتار آدمی معنادار خواهد شد. دین به این چیستی چه پاسخی می دهد؟ پاسخ ادیان به این امر متفاوت از نگرش های یاد شده است. جهان بینی دینی به جهت پذیرش موجود ابدی و متعالی و زندگی اخروی، حیات انسانها را معنادار می کند. معنا و هدف زندگی از نظر ادیان کاملا مشخص است. حتی ادیان غیر توحیدی پاسخ روشنی به چیستی معنای زندگی می دهند. در دین بودا رهایی از رنج، هدف از زندگی است و همین امر زندگی را معنادار جلوه می دهد. در ادیان توحیدی زندگی دنیوی مقدمه حیات اخروی است. البته پاسخ همه این ادیان نسبت به این امر یکسان نیست. در برخی از مذاهب با اسطوره های مذهبی به معنای زندگی توجه می شود. در بودائیسم معنای زندگی در رهایی از رنج است در برخی از ادیان آفریقایی به معنای زندگی دایره وار قائل اند. یعنی بر این باورند که انسانها به صورت های مختلف به زندگی بر می گردند و اگر کاری نیمه تمام دارند با مرگ آن کار به اتمام نمی رسد؛با برگشت به زندگی آن کار نیمه تمام، اتمام می یابد. در این صورت زندگی معنادار و هدف دار می شود. در مغرب زمین نیز متفکران زیادی به این مطلب اذعان کرده اند که دین پاسخگوی حقیقی به معنای زندگی است. ویتگنشتاین می گوید: چیزی که واقعا به زندگی انسان معنا می دهد، امری متعالی است. داستایوفسکی وکرکگور براین باورند که با ناپدید شدن خدا از صفحه آسمان همه چیز عوض شده و ما ظاهراً در جهان مرده ای زندگی می کنیم که تاریکی آن دامن گستر است. استیس هم بر این باور است.[4] استیس آشفتگی انسان در جهان مدرن را ناشی از نبود ایمان و دست برداشتن از خدا و دین می داند.[5] امروزه آنان که زندگی خود را بی معنا هم می دانند چاره ای جز معنادهی به زندگی خود ندارند. ولف از متفکران مغرب زمین می گوید: «کسانی که جهان را بی احساس می دانند استدلال می کنند که گرچه زندگی ما معنا ندارد اما باید چنان زندگی کنیم که گویی معنادار است.»[6] کوبین از متفکرین معاصر مسیحی بر این باور است که در این روزگار باید از آموزه های دینی برای معنای زندگی بهره گرفت.[7] معنای زندگی به طور مستقیم با پدیده ای به نام پوچی در ارتباط است. از خصوصیات زندگی مدرن پوچ گرایی است. شیوه مواجهه با این مسئله از سوی روان شناسان، فلاسفه و ادیان مختلف است. حاکمیت نهلیسم در غرب سبب شده مسئله معنای زندگی، نفی یا اثبات آن جدی تر از گذشته مطرح شود. پوچ گرایان زندگی را چون با نفی خدا تلقی می کنند معنایی متفاوت تر از دیگران در زندگی را دنبال می کنند. بیشتر آنان معنای زندگی را در درون انسان دنبال می کنند. فلاسفه ای چون سارتر وکامو در
رأس متفکران این امر هستند. برخی از نهلیست ها زندگی را منفی و پر از درد و رنج می دانند و برخی نیز آن را هیچ و پوچ و بی معنا می انگارند. شوپنهاور از جمله متفکرانی است که زندگی بشر را منفی می داند و می گوید بشر را هیچ آینده ای نیست. نیچه از دیگر متفکران آن دیار است که زندگی را مطلقا هیچ و پوچ می شمارد. بیشتر طرفداران این دو نظر، گاه خودکشی را راه حل مناسبی برای پایان دادن به بی معنایی زندگی می دانند. جدای از بحث نظری وفلسفی در این مورد، مسئله پوچی امروزه از مشکلات اساسی مغرب زمین است. مردم جهان معاصر تحت تأثیر فرهنگ غرب از بی معنایی زندگی رنج می برند؛ و دنبال راهکاری اند تا خود را از بیهودگی در زندگی برهانند. به باور بیشتر متفکران امروزه تنها دین است که می تواند زندگی را از پوچ گرایی نجات دهد. اگر انسان را در جهان، موجودی حقیر وزندگی اش را محدود به همین دنیا بدانیم نمی تواند در برابر بسیاری از مشکلات صبر و تحمل پیشه کند. همین امر سبب احساس پوچی و بی معنایی در زندگی می شود. بنابراین می توان ن تیجه گرفت که دین نقش اساسی در معنابخشی به زندگی دارد. اگر جهان معاصر به دین و آموزه های اصلی آن همچون خدا، مرگ و آخرت باور واقعی داشته باشد بسیاری از مشکلات حاکم بر جوامع امروزی مرتفع می شود. اگر انسانها به نفاق و ریاکاری، بی مهری و بی اعتمادی، اعتیاد و دزدی و جنایت، خودکشی و هوسرانی تن در می دهند به آن جهت است که برای دین نقش مهمی در زندگی قائل نیستند. پاسخ دین اسلام درباره معنای زندگی چیست؟ اسلام دنیا را مزرعة آخرت می داند. در مصادر روایی و متون اسلامی زندگی مادی انسانها جنبه امتحان دارد و هدف غایی از زندگی قرب الهی دانسته شده است. برای رسیدن به این هدف انسانها از طریق عبادت و اطاعت خداوند زندگی خود را معنادار می سازند. دین اسلام درک عمیقی از جهان و انسان ارائه می دهد و انسان را خلیفه خداوند بر روی زمین می داند. باور به این امر لحظه لحظه زندگی آدمی را معنادار می کند. از سوی دیگر آموزه های اسلامی به گونه ای است که سبب آرامش و بهداشت روحی و روانی خواهد شد. این مسئله خود به گونه ای با معنای زندگی در ارتباط است. از جمله اصلی ترین آموزه های اساسی دین اسلام یاد خداست و با یاد خدا آرامش روحی در بالاترین سطح خود تأمین می شود. و همین امر در معنا بخشی به زندگی تأثیر فراوان دارد. در مغرب زمین متفکرانی چون ویلیام جیمز، امیل دورکیم و ماکس وبر بر این جنبه از کارکرد دین تاکید دارند. به عنوان نمونه جیمز در کتاب «دین و روان» خود به این بعد از دین اشاره می کند. زندگی معنا دار در اسلام دارای مولفه هایی است. مهمترین آنها عبارتند از:تعهد برین، شناخت ارزش حیات، برخورداری از روشنایی و سعادت، جدی گرفتن جهان هستی، به دست آوردن آزادی برین، آزادساختن انسان از مطلق تراشی ها.[8] در جامعه اسلامی بسیاری از مشکلات ناشی از بی معنایی زندگی نباید وجود داشته باشد. البته مطابق آمارها نیز در جوامع اسلامی مانند ایران این مشکلات و آسیبها کمتر از دیگر جوامع جهان معاصر مشاهده می شود. اگر مشکلاتی هم مشاهده می شود ناشی از آن است که افراد به دین توجه نداشتند و به دستورات دین عمل نکردند. از این رو نمی توان در جامعه اسلامی انتظار داشت که افراد احساس پوچی در زندگی کنند. در پرتو آیین اسلام، مسلمان بر این باور است که در ورای زندگی مادی، هدفی غایی و معنوی وجود دارد. گر چه در همین عالم مادی این هدف مطرح است. فرد مسلمان زندگی این جهانی را فرصتی می داند که از طریق آن خود را به هدف متعالی و معنوی برساند. منابعی که به زبان فارسی در مورد معنای زندگی می توان به آنها مراجعه کرد: 1. انسان و خدا یامعنای زندگی، لوک فری، مترجم عرفان ثابتی؛ 2.درباره معنای زندگی، استن رو و کالین لیث، مترجم رضا دانشمندی و محمد قلی پور؛ 3. فصلنامه نقد و نظر، سال هشتم، شماره های اول تا چهارم، سال 1382؛ 4. نشریه هفت آسمان، زمستان 1384، شماره28، مقاله مسیحیت و معنای زندگی؛ 5. فصلنامه قبسات، تابستان و پاییز1377، شماره8و9، مقاله نگاهی به نظریه فرانکل در روان شناسی دین؛ 6. نشریه پژوهش های قرآنی، شماره 45، بهار1385، مقاله قرآن ومعنای زندگی؛ 7. نشریه بازتاب اندیشه، بهمن1380، شماره23. پرسش هایی که ذیل عنوان معنای زندگی می توانند مطرح شوند وتحقیقاتی در مورد آنها به صورت مستقل انجام داد. 1. بین معنای زندگی و دین چه نسبتی برقرار است؟ 2. نسبت سنت و مدرنیسم با معنای زندگی چیست؟ 3. پذیرش خدا در معنای زندگی چه نقشی دارد؟ 4. باورهای مذهبی چگونه زندگی رامعنا دار می سازند؟ 5. آیا فلسفه می تواند به چیستی معنای زندگی پاسخ قانع کننده ای بدهد؟ 6. آیا فیلسوفان مسلمان درصدد پاسخ به چیستی این مسئله برآمده اند؟اگر آری، در کدام بخش از فلسفه؟ 7.ارزشمندی زندگی و معنای آن از چه نسبتی برخوردارند؟ 8. هدف زندگی چه نسبتی با معنای زندگی دارد؟