مداحی_آنلاین_جان_ورماغا_حسینین_رسولی.mp3
10.33M
🎤#مهدی_رسولی
🖤 #روز_هشتم محرم
🥀 حضرت #علی_اکبر
#اللهم_ارزقنا_کربلا #محرم😭🤲
#امام_حسین #امام_زمان #کربلا
💔 کربلا 🕋 دلهاست..
📌 5️⃣ هنر منحصر به فرد
▪️مدّاحی یک هنر منحصربهفرد است؛ یعنی ما شبیه این را نداریم در جاهای دیگر.
▪️جاهای دیگر، ابتهال و از این چیزها هست امّا با مدّاحی فرق می کند. دل مخاطب را صفا میدهد و روشن میکند دل او را؛
▪️این اشکی که میبینید جاری میشود، این اشک از دل برمیخیزد.
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی
♻️ انتشار حداکثری با شما ♻️ 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
شاه کلید فهم عاشورا ولایتمداری عباس ع است
جز تو به فکر خیمهگاهم هیچکس نیست
بعداز تو آب آور بخواهم هیچکس نیست
پای شـریعــه لشـکـرم را دادم از دسـت
جز یک حرم زن، در سپاهم هیچکس نیست
(صابر خراسانی)
عجب غروب دلگیری است اینجا!... درست زیر تیغ آفتاب سرزمین نینوا؛ همانجا که حسین(ع) با کشتی نجات وجودش در ساحل سوزان خاکی پهلو گرفته، آنجا که از قطره قطره خون او و یارانش، سرخ خواهد شد و این ننگ تا ابد بر پیشانی یزیدیان باقی خواهد ماند.
اینک موسم تاسوعای حسینی است که از لحظهلحظهاش بوی مردانگی و صلابت عباس(ع) به مشام دل میرسد
و ماه هم امشب پردهپوش سیاهی ابرها شده تا انعکاس مهتابش، شرمساری قمر منیر بنیهاشم(ع) را در آینه فرات، تصویر نکند.
اینجا همان یک قدم مانده به واقعهای است که اذن دخول آن، فهم کتاب وجود سقای کربلا است، تا یادآور شود شاه کلید فهم عاشورا، ولایتمداری ابوالفضلالعباس(ع) است.
کسی که سجاد آلطه(ع) در مقامش فرمود: «عباس(ع) را نزد خداوند منزلتى است كه در روز قيامت همه شهيدان بر آن رشك مىبرند.»[1]
و در این روز بود که امام حسین(ع) به عباس(ع) فرمود: «به نزد آنها بازگرد و اگر میتوانی تا فردا از ایشان مهلت بگیر و امشب ایشان را از ما باز گردان تا امشب را برای پروردگار خود نماز خوانده، دعا کنیم و از او آمرزشخواهی نمائیم، زیرا خدا میداند که من نماز و تلاوت کتابش قرآن و دعای بسیار و استغفار را دوست دارم.»[2]
امام صادق(ع) فرمود: «تاسوعا روزی است که حسین(ع) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامی بر ضد آنان گرد هم آمدند. ابن زیاد و عمربنسعد نیز از فراهم آمدن آن همه نیرو خوشحال شدند و آن روز حسین(ع) و یارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر برای او کمکی نخواهد رسید و عراقیان نیز او را پشتیبانی نخواهند کرد»[3]
آری امشب تاسوعا است و فردا همان وعدهگاهی است که حسین(ع) را چشم به راه علمدارش خواهد گذاشت تا جهانیان تا قیامت نوحه سرایی کنند: ای اهل حرم میر و علمدار نیامد...
یا باب الحوائج(ع)
تو را به حرمت حسین(ع) سوگند میدهیم، دستگیر دلهای بیقرار مان باش و با گوشهچشمی دلهای خسته ما را به حقیقت عاشورا گره بزن تا به لطف الهی از جاماندگان این مسیر نباشیم.
تاسوعای حسینی بر همگان تسلیت و تعزیت باد
❓شبهه:
◾️مگر امام حسین متعلق به همه مردم نیست... پس چرا نسبت به حضور خانم های بیحجاب و با پوشش نامناسب حساسیت وجود دارد؟
❗️پاسخ به شبهه:
◾️در زمان قدیم برخی افراد که در ایام معمول سال برخی منکرات نظیر شرب خمر مرتکب میشدند یا برخی افراد سابقه دار وجود داشتند که با فرا رسیدن ماه عزای حضرت سیدالشهدا همه اعمال ناپسند خود را کنار میگذاشتند و به عشق امام حسین ع رفتار های خود را کنترل میکردند و در هیئات عزاداری حاضر میشدند.
◾️این عبارت صحیحی است که امام حسین ع متعلق به همه است چه افراد مذهبی چه غیر مذهبی، چه گروهی که همه ایام سال به یاد ائمه اطهار و سیره آنها از منکرات دوری میکنند چه گروهی که در بالا ذکر شد
◾️اما حساسیت نسبت به حضور بانوان با پوشش غیرموجه و زننده در مراسمات عزای سیدالشهدا را نمیتوان با مهربان بودن و همه شمول بودن عشق امام حسین ع توجیه نمود. بلکه این زمانی قابل اعتنا است که این بانوان به عشق اباعبدالله ع در این مدت پوشش خود را به مناسب ترین حالت تغییر دهند.
◾️عشق امام مهربانی ها باید موجب تغییر شود کما اینکه ذکر شد و حضور با پوشش زننده و نامناسب قطعا بی حرمتی به امام حسین ع و مجلس باعظمت عزای اوست. امامی هدف اول قیامش امر به معروف و نهی از منکر است و زمانی امام همه است که به احترام او از منکری دوری شود.
◾️جدای از افرادی که مغرضانه با پوشش زننده و هنجار شکنانه با هدف بی حرمتی به مجلس عزای امام حسین ع در مقابل آن ظاهر میشود و بایستی برخورد شود، بانوان غیر محجبه که این رفتار آنها منکر دینی محسوب میشود و در مقابل سیره ائمه اطهار است باید برای کسب رضایت امام شهیدمان تغییری در ظاهر خود ایجاد کنند کما اینکه در گذشته افرادی برخی منکرات را به عشق امام خود کنار میگذاشتند.
نشر حداکثری لطفاً
📌6️⃣ مداحی معرفت است
▪️#مدّاحی معرفت دینی است، هم معرفت اخلاقی است، هم معرفت سیاسی است.
▪️مکرّر عرض کردهایم این شعرهایی که اوّل منبر میخوانید، اگر شعرهای اخلاقی باشد، خیلی باارزش است؛
▪️هم شعرهای معرفتی و هم شعرهای اخلاقی باشد.
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی
♻️ انتشار حداکثری با شما ♻️ 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
📌6️⃣ مداحی معرفت است
▪️#مدّاحی معرفت دینی است، هم معرفت اخلاقی است، هم معرفت سیاسی است.
▪️مکرّر عرض کردهایم این شعرهایی که اوّل منبر میخوانید، اگر شعرهای اخلاقی باشد، خیلی باارزش است؛
▪️هم شعرهای معرفتی و هم شعرهای اخلاقی باشد.
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی
♻️ انتشار حداکثری با شما ♻️ 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
مداحی معروف حاج حسین فخری درشب عاشورا
امشب آغاز فصل اسارت اهل بیت حسین ع است
چشـمان زمین دوباره تر خواهد شد
ماه از سر شب، بدون سر خواهد شد
تاریـخ دوبـاره به خـودش میلـرزد
شـق القـمـری بزرگتـر خواهـد شد
(جواد منفرد)
امشب، محرم در ایستگاه عاشورا توقف میکند تا برای همیشه تاریخ، واقعهای را به ثبت برساند که در قامت آن، تمام حق در برابر تمام ظلم میایستد و مظلومیتی بیتکرار مجسم میشود.
واقعهای که در اوج شقاوت و ظلم یزیدیان، عاشقانهای را در حرمِ حسین(ع) و یارانش به تصویر خواهد کشید. عاشقانهای برای وصل به معبود، در سرزمینی که میعادگاه عارفانه دلدادگان و رهروان راه حسینی خواهد شد.
از همین روست که حضرت علی(ع) در روزی که گذرش به کربلا افتاد فرمود: «اینجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است، شهیدانی که نه شهدای گذشته و نه شهدای آینده به پای آنها نمیرسند.» [1]
آری امشب همان وعدهگاهی است که حسین(ع) و یارانش، حسین(ع) و اهل بیتش و حسین(ع) و تمام هستیاش، به خاک و خون میافتند تا مرثیه شش گوشه و شش ماهه تا قیامت چهره یزید، حرمله، معاویه و تمام ظلم و کفر را روسیاه کند.
مکن ای صبح طلوع!...
امشب ماه، در بهت و حیرتی غریب ، برای طلوع نکردن خورشید، آمین میگوید تا درازای این شب بلند، پردهپوش غربت و مظلومیت سلاله پاک محمد(ص) باشد.
عاشورا، مطلع دردناک تنهایی حسین(ع) و مرثیهی غمبار کاروانی است که جز حقانیت و عشق، توشهای نداشتند و کربلا صدف ممتازی است که مروارید وجود این کاروان را در کام خود گرفت تا برای همیشه، قبلهگاه استجابت دعای عاشقان و عاشورائیان باشد.
از این روست که صادق آل محمد(ع) فرمود:«هر کس که امام حسین(ع) را در روز عاشورا زیارت کند، بهشت بر او واجب میشود.»[2
عاشورا همان روزی است که ندای «هل من ناصر ینصرنی» حسین(ع) طنین انداز میشود تا همگان بدانند سلاله پاک پیامبر(ص)، در برابر همه ظلم بییاور شد.
پیامبر خدا(ص) فرمود: «پسرم حسین(ع) در سرزمینی به خاک سپرده میشود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازی که همواره گنبد اسلام بوده است، چنانکه خدا، یاران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد.»[3]
امام سجاد(ع) فرمود: «زمین کربلا، در روز رستاخیز، چون ستاره مرواریدی میدرخشد و ندا در میدهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکی که پیشوای شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است. »[4]
و عاشورا همان میعادگاهی است که تا همیشه تاریخ ندای سیدالشهدا(ع) را در گوشمان تکرار میکند تا باز هم از دلهای آزاده، «حُر» بسازد و آزادگی را سهم سرنوشت جاماندگان کند.
عاشورا؛ میقات اشکهای بیاختیار، روز غمبار اسیری اهل بیت اباعبدالله الحسین(ع) بر حضرت ولیعصر(عج) و تمام شیفتگان و دلباختگان حضرت سیدالشهدا(ع) تسلیت و تعزیت باد.
📌7️⃣ نوآوری بدون هنجارشکنی
🔻رهبرمعظم انقلاب:
▪️یک نکتهی دیگر [اینکه] در #مدّاحی هم مثل همهی کارهای دیگر ابتکار و نوآوری لازم است؛
▪️میبینید جوانها نوآوری هم میکنند. در کار مدّاحی نوآوری خوب است، نوآوری ایرادی ندارد،
▪️ منتها توجّه بکنید که این نوآوری به هنجارشکنی منتهی نشود.
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
هدایت شده از خبرگزاری بسیج شهرستان فلاورجان
محضرجناب دکترمعینی فرماندار محترم و ولایی شهرستان فلاورجان، سلام علیکم، اینجانب به نمایندگی از پرسنل ناحیه مقاومت بسیج فلاورجان، بسیجیان، رزمندگان، پیشکسوتان شهرستان مصیبت وارده درگذشت فرزند عزیزتان راتسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده طلب آمرزش و برای جنابعالی و خانواده محترمتان صبرجزیل آرزو مندیم.ان شاءالله خداوند به برکت این ایام روح عزیزتان را با نازدانه سه ساله کربلا حضرت رقیه سلام الله علیها محشورگرداند. برادر شماسرهنگ پاسدار محمد کریمیان ، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فلاورجان
هدایت شده از بینات
⭐ دعایی بسیار مهم و تأمل برانگیز از رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای
﴿حَفَظَهُ الله تعالی﴾ :
🤲 پروردگارا: ما را سربازان جهادِ عظیمِ این روزگار که «جهاد تبیین» است، قرار بده.
🗓۲۶ شهریور ۱۴۰۱
🍃 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ مِنَ الأَْوَّلِينَ وَ اﻵْخِرِينَ. 🍃
👈 مطالب معارفی و بصیرتی در کانال «بَيِّنَات» به آدرس : 👇
🆔 @gh_karimi
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
Haj Mahmood Karimi - Ameye Sadat Bi Gharare (128).mp3
12.11M
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
نوحه معروف حاج محمود کریمی در غروب روز عاشور وشام غریبان
3.13M
▪️صلی الله علیک یا ابا عبد الله
در این پیام صوتی در باره اعمال مهم در روز عاشورا میشنوید :
🚩 اعمالی که کمتر شنیده شده و در دفع بلا و فقر و باعث رشد یافتگی معنوی و مادی موثر است.
🔊استاد محمد رضا رمزی اوحدی
📌8️⃣ مداحی موسیقی پاپ نیست
🔻رهبر معظم انقلاب
▪️ #مدّاحی یک هویّت خاصّی است؛ این هویّت عوض نشود. این نوآوری شما نبایستی حرکت شما و اجرای برنامهی شما را بلغزاند به سمت یک چیزهایی که مدّاحی نیست؛
▪️ گاهی این جوری دیده میشود. باید توجّه کنید این هویّت حفظ بشود؛ #مدّاحی_موسیقی_پاپ_نیست❌
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
هدایت شده از کانون بسیج مداحان شهرستان فلاورجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دڪتـر_علـی_تقـوی
🔴 مردی که بدن زن نامحرم ببینه، تحریک نشه مریضه❗️
💎 مرڪز تخصصـی آمـوزش و احیـاء واجـب فرامـوش شـده ...
🎬پنجمین نشست وبیناری
🎙سخنران: استاد دکتر سیدجلال حسینی
👈موضوع : شرایط اخیر با توجه به انتخابات اسفند ماه و پاسخ به سئوالات
🕘زمان: یکشنبه ۸ مردادماه۱۴۰۲ راس ساعت ۲۱
🎥پخش زنده جلسه در کانال ثامن لنجان در روبیکا
🆔 https://rubika.ir/samen_lenjan3
✅لینک آبی رنگ فوق را لمس نموده،عضو کانال شده و پخش زنده را تماشا کنید.
در پایان در مسابقه شرکت نموده و برنده شوید.
#جهاد_تبیین
🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷:

مجله مطالعات قرآنی نامه جامعه (نامه جامعه) آذر و دیماه 1392 شماره 107
پایه ریزی انقلابی بزرگ پس از واقعة عاشورا
نویسنده : زهرا رضائیان
نگاهی به خطبه های حضرت زینب(س)
حضرت زینب(س)، زنی مجاهد و در جهاد نستوه بود؛ اهل دفاع از حق و مبارزه با تبهکاران. راه و رسم دفاع و مبارزه را از جدّش، مادرش، پدرش و برادرانش خوب آموخته بود، عمرش را در طوفانی از حوادث گذرانده، پس از وفات پیامبر(ص) چندماهی را در کنار مادر بوده و دیده بود که او چگونه از پیکرش، اعلامیة دفاعیه ای علیه خصم ساخته و چگونه با وصیت دفنش در شب، دفتر مظلومیتی را گشوده که تا ابد به روی بشریت باز می ماند.
پس از پیامبر(ص)، سی سال با پدر بود و شاهد احقاق حق، دفاع ها، مبارزه ها و سکوت گویاتر از سخن او. ده سال تحت رهبری و ولایت برادرش امام حسن(ع) زندگی کرده و ده سال نیز همگام با امام حسین(ع)، هم پیمان با نهضت او و مکمل برنامه های او بود.
حضرت زینب(س)، زنی بود زمان شناس، و دشمن شناس که هم ارزیاب زمان بود و هم آگاه به شرایط خود. از نقاط ضعف و قدرت دشمن به خوبی خبر داشت، سنگرها و پناهگاه های آنان را به خوبی می شناخت، از طرح و نقشة مبارزه به خوبی آگاه بود و می دانست انگشت بر کدام نقطه ضعف شان بگذارد و چگونه آنان را بر زمین بزند. خطبه ها و سخنرانی های حضرت زینب(س) بر اثر تحریک عواطف و ناراحتی های روحی و فشار مصائب نبود؛ بلکه از روی نقشه دقیق و منطقی بود و هر سخن در جای خود و در حد لزوم و فرصت مناسب گفته شد. هم موضع سخن گفتن او حساب شده بود و هم موضع خاموشی اش.
رسالت حضرت زینب(س)
نهضت خونین و جاودانة کربلا، از مهم ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می رود. ابعاد انقلاب حسینی، از زوایای گوناگون قابل بررسی است. این نهضت که حق را از باطل جدا نمود، از یک سو تأثیری ژرف بر بیداری مسلمانان نهاد و از سوی دیگر تبلیغات سوء چندین سالة امویان را نقش بر آب ساخت. بدون شک عقیلة بنی هاشم، زینب کبری(س)، از جمله شخصیت های تأثیرگذار این نهضت عظیم است که در ماندگاری و جاودانی آن نقش بی بدیل داشته و به عنوان پیام رسان عاشورا، تنها زنی است که در مقطعی به عنوان نایب امام معصوم(ع) انجام وظیفه نموده است.
بنابراین انقلاب عاشورا دو چهره دارد: خون و پیام. رسالت نخستین، رسالت امام و یارانش بود و رسالت دوم، رسالت پیام، رساندن پیام شهادت به گوش دنیا. این رسالت بر دوش حضرت زینب(س) بود؛ زنی که مردانگی در رکابش رسم جوانمردی آموخت. رسالت حضرت زینب(س) سنگین تر و دشوارتر از رسالت برادرش، امام حسین(ع) است؛ رسالت رساندن پیام برادر به جهانیان و فریاد بر سر استعمار و استبداد.[1]
با واقعة عاشورا حضرت زینب(س) رسالتی سنگین بر دوش گرفت؛ زیرا امام حسین(ع) پدیدآورندة این نهضت عظیم بود و حضرت زینب(س) ادامه دهندة آن. مصیبت ها و اندوه های بزرگ مانع از انجام این رسالت عظیم نشد. از این رو حضرت زینب(س) با دو برنامة ایراد خطبه در بین مردم و پرداختن به عزاداری برای شهیدان کربلا، رسالت خویش را به انجام رسانید. سخنان حضرت زینب(س) دوست و دشمن را تحت تأثیر قرار داد و همگان را به گریه واداشت. در واقع انقلاب دیگری در ادامة نهضت امام حسین(ع) توسط حضرت زینب(س) شروع شد.
اهمیت خطبه های حضرت زینب(س)
نیم نگاهی به خطبه های حضرت زینب(س) بیانگر اهمیت این سخنان همیشه جاویدان است:
1. خطبه های حضرت زینب(س) از جهاتی حائز اهمیت است؛ چرا که بانویی است اسیر و داغدیده و در عین حال، در برابر هجوم دشمن خونخوار؛ سر بریدة برادر و دیگر عزیزانش در مقابل اوست، آن ها را می بیند و با غمی جانکاه سخن می گوید. از سوی دیگر باید به گونه ای عمل نماید که هجوم جدیدی را برای اسیران نیافریند و آن ها را در معرض ضرب و شتم جدید قرار ندهد و این، گوشه ای از پیام عاشورایی حضرت زینب(س) است.[2]
2. بیان آثار و پیامدهای جنایتی که دشمن در کربلا بر خاندان پیامبر(ص) روا داشت و بیان عظمت آن، مردم را بیشتر به عمق این جنایت واقف ساخت و موجب روشنی و تنبه آنان گردید، آن ها را به مبارزه علیه دشمن برانگیخت و منجر به قیام هایی شد که طومار بنی امیه را در هم پیچید.
3. احاطه و تسلط بر کلام و شیوایی بیان، آنجا که بعضی گمان می بردند امام علی(ع) سخن می گوید.[3]
4. معرفی مردم کوفه و بیان عنصر شخصیتی آنان، که نشان دهندة عمق شناخت حضرت زینب(س) نسبت به جامعه و عوامل رکود آنان است که این جامعه شناسی و مردم شناسی نیز میراثی از پدرش امام علی(ع) است.
خطبة افشاگر ماهیت یزیدیان
هدف نهضت و قیام امام حسین(ع)، برانگیختن احساسات دینی و مذهبی مسلمانان و بیدار کردن وجدان های خفتة آنان بود. وقتی ابن زیاد برای اهانت به امام حسین(ع) و اعلام پیروزی یزیدیان، گروهی از بزرگان و اشراف کوفه و جمع بسیاری از مردم را در دارالاماره گرد آورد، به مأموران امنیتی دستور داد از سرهای بر نیزه که در گوشه و کنار دارالاماره بود، حفاظت کنند. اما حضرت زینب(س) پس از ورود به صحن دارالاماره، با پاسخ های دندان شکن به سؤالات ابن زیاد، ماهیت یزیدیان را رسوا کرد؛ آن گونه که بنا به گواهی تاریخ، ابن زیاد بعدها از برپایی چنین مجلسی اظهار پشیمانی کرد؛ زیرا آن مجلس برای خاندان رسالت، عزت و سرافرازی به همراه داشت و ذلت و خواری یزیدیان را به وجود آورد.
حضرت برای درهم کوبیدن ابن زیاد و اعیان و اشراف کوفه به پا خاست و با صدایی رسا گفت: سپاس خداوندی را سزاست که ما را به وجود محمد(ص) گرامی داشت و ما را پاک و پیراسته گردانید، نه چنان که تو می گویی؛ بلکه تبهکار رسوا و تکذیب می شود. ابن زیاد گفت: کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟ دختر قهرمان امام علی(ع) در جواب ابن زیاد گفت: جز زیبایی ندیدم! آنان کسانی بودند که خدا مقدر ساخته بود، کشته شوند و آن ها نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و به زودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم رو به رو می کند و آنان از تو، به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه![4]
حضرت زینب(س) در نهایت شجاعت و استقامت در برابر امویان ایستاد و در کمال جرئت و شهامت به آن ها پاسخ داد: خدا را شکر می کنم که افتخار شهادت را نصیب ما کرد، خدا را شکر می کنم که این تاج افتخار را بر سر برادر من گذاشت، خدا را شکر می کنم که ما را از خاندان نبوت قرار داد... رسوایی از آنِ فاسقان است؛ ما در عمرمان دروغ نگفتیم و حادثة دروغ هم به وجود نیاوردیم. دروغ حربه فاجرهاست. ما فاسق و فاجر نیستیم، بلکه یعنی رسوا و دروغگو تو هستی. [5]در شام نیز وقتی حضرت زبان به سخن گشود، چنان یزید و یزیدیان را رسوا کرد که به قول محققان و اندیشمندان ملل مختلف جهان، مردم شام را با حقیقت اسلام آشنا ساخت و نمایندگان و بازرگانان و سفرای دولت های غیرعرب که در آن جلسه حضور داشتند، به حرکت های ناشایست امویان پی بردند و نیز سخنان حضرت، زمینه را برای انقلاب مردم مدینه و مکه فراهم ساخت.[6]
از هنگامی که حضرت زینب(س) در مجلس یزید، خطابة طولانی خود را آغاز کرد، حتی یک بار دچار تردید نشد و مکث نکرد و کلام خود را جز در مواردی که نام خدا را می برد و از برادرش و سایر کشتگان کربلا یاد می کرد یا یزید را طرف خطابه قرار می داد، تکرار ننمود. حتی خطبای بزرگ اگر از روی یادداشت صحبت نکنند، دچار تردید می شوند و مکث می کنند و تکیه کلامشان را بر زبان می آورند که نشان می دهد دفع الوقت می کنند، ولی حضرت زینب(س) فی البداهه صحبت می کرد، یک بار مکث نکرد و تکیه کلامی بر زبان نیاورد که نشان دهد در جست و جوی چیزی است که باید بگوید و با سلیس بودن کلام و توقف نکردن، نشان داد که ناطق توانایی است.[7]
بنا به گفتة برخی مورخان اهل سنت، لحن خطبة حضرت زینب(س) در یزید مؤثر واقع شد، تا آنجا که وی از قتل امام حسین(ع) و یارانش ابراز پشیمانی نمود و در این فکر بود که چگونه فاجعة شهادت امام و یارانش را جبران نماید؛ از این رو خطبة حضرت را قطع نکرد و به او آسیب نرساند و اسیران را آزاد کرد. در خطبة حضرت زینب(س) دو اثر به ظاهر متضاد وجود داشت: یکی مناعت و دیگری مظلومیت. وقتی آدمی از روی مناعت سخن می گوید، جنبة مظلومیتش پنهان می ماند و آن هایی که گفته اش را می شنوند، وی را یک مظلوم به شمار نمی آورند و وقتی شخصی از روی مظلومیت حرف می زند، لحن مناعت در سخنش وجود ندارد؛ اما حضرت زینب(س) به گونه ای سخن می گفت که حضار ـ از جمله خلیفة اموی ـ مناعت و مظلومیت او را احساس می کردند و این، کمال تسلط در صحبت کردن است که گوینده بتواند دو چیز متضاد را در کلام خود بگنجاند و هر دو در شنونده واقع شود.[8]
بنا بر گواهی تاریخ، همین خطبة حضرت زینب(س) بود که سبب شد عده ای به خونخواهی امام حسین(ع) برخیزند و انتقام خون حضرت را از قاتلانش بگیرند. منطق حضرت زینب(س) به گونه ای پایه های حکومت اموی را متزلزل کرد که فرمانده سپاه یزید به محض شنیدن خبر مرگ او نه تنها دست از محاصرة مکه کشید؛ بلکه به عبدالله بن زبیر، فرماندة شورشیان مکه، گفت: اگر بخواهی خلیفه شوی، من با تو بیعت می کنم.
پیام هایی از خطبة حضرت زینب(س)
خطبه های حضرت زینب(س) حاوی پیام هایی است که هماره می تواند سرمشق و الگویی برای همگان در همة برهه های زندگی باشد.
شکر الهی در همه حال
امام صادق(ع) می فرماید: «إِصْبِرْ نَفْسَک عِنْدَ کلِّ بَلِیةٍ وَ رَزِیةٍ فِی وَلَدٍ أَوْ فِی مَالٍ فَإِنَّ اللهَ إِنَّمَا یقْبِضُ عَارِیتَهُ وَ هِبَتَهُ لِیبْلُوَ شُکرَک وَ صَبْرَک[9]؛ خود را در مقابل هر بلا و گرفتاری در مال و اولاد، صابر و شکیبا بساز که خداوند، امانت ها و بخشش خود را باز پس می گیرد تا اینکه صبر و شکر تو را بیازماید [که در این مواقع آیا شاکر و صابر هستی یا نه؟]».
حضرت زینب(س) نیز در اوج مصائب و گرفتاری ها، به عنوان یک بندۀ کامل، شاکر و صابر، اول به حمد و ستایش خداوند پرداخت و این گونه سخن خود را آغاز کرد: «الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجمَعین[10]؛ حمد و سپاس، مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر پیامبر(ص) و همة اهل بیت او».
موقتی بودن پیروزی ستمگران
بی تردید، ستم و ستمگران، محکوم به فنا و نابودی هستند و آنان در این جهان، طبق سنت تغییرناپذیر الهی، کیفر اعمال زشت خود را به زودی خواهند دید. در سخنی از رسول خدا(ص) آمده است: «ثَلَاثٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَا وَ لاَ تُؤَخَّرُ إِلَی الآخِرَةِ عُقُوقُ الْوَالِدَینِ وَ الْبَغْی عَلَی النَّاسِ وَ کفْرُ الإِحْسَانِ[11]؛ سه دسته از گناهان است که در کیفر آن، عجله و شتاب می شود و کیفر آن به آخرت نمی ماند: ناراضی ساختن پدر و مادر، ستم بر مردم و ناسپاسی در برابر احسان [دیگران]». حضرت زینب(س) نیز با توجه به این حقیقت، این سنت الهی را به رخ یزید کشید و با استیضاح یزید، پیروزی خیالی وی را به سخره گرفت و به تمام ستمگران و مستکبران عالم فهمانید که لذت حیوانیِ غلبة اهل باطل بر لشکریانِ حق، موقتی است و خیلی زود به پایان خواهد رسید و آثار زشت جنایات آنان در پروندة ننگینشان برای همیشه باقی خواهد ماند و در این باره فرمود: «أَ ظَنَنْتَ یا یزِیدُ حَیثُ أَخَذْتَ عَلَینَا أَقْطَارَ الأرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ کمَا تُسَاقُ الأُسَارَی[12]؛ ای یزد! تو [به خیال باطل خود] چنین می پنداری که چون اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما بستی [و راه چاره را بر ما مسدود کردی] تا آنجا که ما را همانند [بردگان و] اسیران [کفار، دیار به دیار] به هر سو کشاندی».
زوال پندارهای اهل باطل
خداوند متعال در قرآن پیروزی ظاهری و موقتی اهل باطل را به کف روی آب تشبیه می کند و اهل حق و حقیقت را به آب زلال و روان مثال می زند.[13] قرآن در این مثال پرمعنا، منظرة حق و باطل را به عالی ترین صورتی ترسیم کرده، حقایق فراوانی را بیان می کند تا شناخت حق و باطل که همان شناخت واقعیت ها از پندارهاست، برای مردم آسان شود. بنابراین باطل همواره مستکبر، بالانشین، پر سر و صدا، ولی توخالی و بی محتواست؛ اما حق، متواضع، کم سر و صدا، اهل عمل و پرمحتواست. حق، همیشه مفید و سودمند است؛ هم چون آب زلال که مایة حیات و زندگی است؛ اما باطل، بی فایده و بیهوده است، نه کف های روی آب هرگز کسی را سیراب می کنند و درختی را می رویانند و نه از کف هایی که در کوره های ذوب فلزات ظاهر می شود، می توان زینتی و یا وسیله ای برای زندگی ساخت و اگر هم مصرفی داشته باشند، مصارف بسیار پست و بی ارزش اند که به حساب نمی آیند؛ همانند صرف کردن خاشاک برای سوزاندن. حق، همیشه متکی به نفس است؛ اما باطل از آبروی حق مدد می گیرد و سعی می کند خود را به لباس او درآورد و از حیثیت او استفاده کند؛ همان گونه که «هر دروغی از راست فروغ می گیرد» که اگر سخن راستی در جهان نبود، کسی هرگز دروغی را باور نمی کرد و اگر جنس خالصی در جهان نبود، کسی فریب جنس قلابی را نمی خورد؛ بنابراین حتی فروغ زودگذر باطل و آبرو و حیثیت موقت او به برکت حق است؛ اما حق، همه جا متکی به خویشتن و آبرو و اثر خویش است.[14]
حضرت زینب(س) نیز پیروزی موقتی یزید را همانند کف روی آب می دانست که به زودی از بین می رود و جریان زلال حماسة عاشورا و هدف والای سالار شهیدان را همانند آبی صاف و زلال، که روز به روز شفاف تر به راه خود ادامه داده و انسان های تشنة معرفت و حقیقت را سیراب خواهد کرد. در واقع حضرت، پیروزی ظاهری یزید را به تمسخر گرفت و سخنان کوبنده اش را همانند پتکی بر اندیشه های باطل یزید فرود آورد، او را تحقیر کرد و دنیا را در نظرش تیره و تار ساخت. حضرت با اشاره به اندیشه های باطل وی فرمود: «أَنَّ بِنَا عَلَی اللهِ هَوَاناً وَ بِک عَلَیهِ کرَامَةً؟ وَ أَنَّ ذَلِک لِعِظَمِ خَطَرِک عِنْدَهُ؟ فَشَمَخْتَ بِأَنْفِک وَ نَظَرْتَ فِی عِطْفِک جَذْلاَنَ مَسْرُوراً؛ [ای یزید!] آیا چنین می پنداری که ما نزد خدا خوار هستیم و تو نزد خدا گرامی هستی؟ و می پنداری این چیره شدن تو بر ما، بیانگر شکوه و ارزشمندی تو در پیشگاه خداست؟ از این رو بینی بالا کشیدی و تکبر کردی و به خود بالیدی، و خرم و شادان شدی».