هدایت شده از بینات
⭐ دعایی بسیار مهم و تأمل برانگیز از رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای
﴿حَفَظَهُ الله تعالی﴾ :
🤲 پروردگارا: ما را سربازان جهادِ عظیمِ این روزگار که «جهاد تبیین» است، قرار بده.
🗓۲۶ شهریور ۱۴۰۱
🍃 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ مِنَ الأَْوَّلِينَ وَ اﻵْخِرِينَ. 🍃
👈 مطالب معارفی و بصیرتی در کانال «بَيِّنَات» به آدرس : 👇
🆔 @gh_karimi
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
Haj Mahmood Karimi - Ameye Sadat Bi Gharare (128).mp3
12.11M
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
نوحه معروف حاج محمود کریمی در غروب روز عاشور وشام غریبان
3.13M
▪️صلی الله علیک یا ابا عبد الله
در این پیام صوتی در باره اعمال مهم در روز عاشورا میشنوید :
🚩 اعمالی که کمتر شنیده شده و در دفع بلا و فقر و باعث رشد یافتگی معنوی و مادی موثر است.
🔊استاد محمد رضا رمزی اوحدی
📌8️⃣ مداحی موسیقی پاپ نیست
🔻رهبر معظم انقلاب
▪️ #مدّاحی یک هویّت خاصّی است؛ این هویّت عوض نشود. این نوآوری شما نبایستی حرکت شما و اجرای برنامهی شما را بلغزاند به سمت یک چیزهایی که مدّاحی نیست؛
▪️ گاهی این جوری دیده میشود. باید توجّه کنید این هویّت حفظ بشود؛ #مدّاحی_موسیقی_پاپ_نیست❌
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
هدایت شده از کانون بسیج مداحان شهرستان فلاورجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دڪتـر_علـی_تقـوی
🔴 مردی که بدن زن نامحرم ببینه، تحریک نشه مریضه❗️
💎 مرڪز تخصصـی آمـوزش و احیـاء واجـب فرامـوش شـده ...
🎬پنجمین نشست وبیناری
🎙سخنران: استاد دکتر سیدجلال حسینی
👈موضوع : شرایط اخیر با توجه به انتخابات اسفند ماه و پاسخ به سئوالات
🕘زمان: یکشنبه ۸ مردادماه۱۴۰۲ راس ساعت ۲۱
🎥پخش زنده جلسه در کانال ثامن لنجان در روبیکا
🆔 https://rubika.ir/samen_lenjan3
✅لینک آبی رنگ فوق را لمس نموده،عضو کانال شده و پخش زنده را تماشا کنید.
در پایان در مسابقه شرکت نموده و برنده شوید.
#جهاد_تبیین
🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷:

مجله مطالعات قرآنی نامه جامعه (نامه جامعه) آذر و دیماه 1392 شماره 107
پایه ریزی انقلابی بزرگ پس از واقعة عاشورا
نویسنده : زهرا رضائیان
نگاهی به خطبه های حضرت زینب(س)
حضرت زینب(س)، زنی مجاهد و در جهاد نستوه بود؛ اهل دفاع از حق و مبارزه با تبهکاران. راه و رسم دفاع و مبارزه را از جدّش، مادرش، پدرش و برادرانش خوب آموخته بود، عمرش را در طوفانی از حوادث گذرانده، پس از وفات پیامبر(ص) چندماهی را در کنار مادر بوده و دیده بود که او چگونه از پیکرش، اعلامیة دفاعیه ای علیه خصم ساخته و چگونه با وصیت دفنش در شب، دفتر مظلومیتی را گشوده که تا ابد به روی بشریت باز می ماند.
پس از پیامبر(ص)، سی سال با پدر بود و شاهد احقاق حق، دفاع ها، مبارزه ها و سکوت گویاتر از سخن او. ده سال تحت رهبری و ولایت برادرش امام حسن(ع) زندگی کرده و ده سال نیز همگام با امام حسین(ع)، هم پیمان با نهضت او و مکمل برنامه های او بود.
حضرت زینب(س)، زنی بود زمان شناس، و دشمن شناس که هم ارزیاب زمان بود و هم آگاه به شرایط خود. از نقاط ضعف و قدرت دشمن به خوبی خبر داشت، سنگرها و پناهگاه های آنان را به خوبی می شناخت، از طرح و نقشة مبارزه به خوبی آگاه بود و می دانست انگشت بر کدام نقطه ضعف شان بگذارد و چگونه آنان را بر زمین بزند. خطبه ها و سخنرانی های حضرت زینب(س) بر اثر تحریک عواطف و ناراحتی های روحی و فشار مصائب نبود؛ بلکه از روی نقشه دقیق و منطقی بود و هر سخن در جای خود و در حد لزوم و فرصت مناسب گفته شد. هم موضع سخن گفتن او حساب شده بود و هم موضع خاموشی اش.
رسالت حضرت زینب(س)
نهضت خونین و جاودانة کربلا، از مهم ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می رود. ابعاد انقلاب حسینی، از زوایای گوناگون قابل بررسی است. این نهضت که حق را از باطل جدا نمود، از یک سو تأثیری ژرف بر بیداری مسلمانان نهاد و از سوی دیگر تبلیغات سوء چندین سالة امویان را نقش بر آب ساخت. بدون شک عقیلة بنی هاشم، زینب کبری(س)، از جمله شخصیت های تأثیرگذار این نهضت عظیم است که در ماندگاری و جاودانی آن نقش بی بدیل داشته و به عنوان پیام رسان عاشورا، تنها زنی است که در مقطعی به عنوان نایب امام معصوم(ع) انجام وظیفه نموده است.
بنابراین انقلاب عاشورا دو چهره دارد: خون و پیام. رسالت نخستین، رسالت امام و یارانش بود و رسالت دوم، رسالت پیام، رساندن پیام شهادت به گوش دنیا. این رسالت بر دوش حضرت زینب(س) بود؛ زنی که مردانگی در رکابش رسم جوانمردی آموخت. رسالت حضرت زینب(س) سنگین تر و دشوارتر از رسالت برادرش، امام حسین(ع) است؛ رسالت رساندن پیام برادر به جهانیان و فریاد بر سر استعمار و استبداد.[1]
با واقعة عاشورا حضرت زینب(س) رسالتی سنگین بر دوش گرفت؛ زیرا امام حسین(ع) پدیدآورندة این نهضت عظیم بود و حضرت زینب(س) ادامه دهندة آن. مصیبت ها و اندوه های بزرگ مانع از انجام این رسالت عظیم نشد. از این رو حضرت زینب(س) با دو برنامة ایراد خطبه در بین مردم و پرداختن به عزاداری برای شهیدان کربلا، رسالت خویش را به انجام رسانید. سخنان حضرت زینب(س) دوست و دشمن را تحت تأثیر قرار داد و همگان را به گریه واداشت. در واقع انقلاب دیگری در ادامة نهضت امام حسین(ع) توسط حضرت زینب(س) شروع شد.
اهمیت خطبه های حضرت زینب(س)
نیم نگاهی به خطبه های حضرت زینب(س) بیانگر اهمیت این سخنان همیشه جاویدان است:
1. خطبه های حضرت زینب(س) از جهاتی حائز اهمیت است؛ چرا که بانویی است اسیر و داغدیده و در عین حال، در برابر هجوم دشمن خونخوار؛ سر بریدة برادر و دیگر عزیزانش در مقابل اوست، آن ها را می بیند و با غمی جانکاه سخن می گوید. از سوی دیگر باید به گونه ای عمل نماید که هجوم جدیدی را برای اسیران نیافریند و آن ها را در معرض ضرب و شتم جدید قرار ندهد و این، گوشه ای از پیام عاشورایی حضرت زینب(س) است.[2]
2. بیان آثار و پیامدهای جنایتی که دشمن در کربلا بر خاندان پیامبر(ص) روا داشت و بیان عظمت آن، مردم را بیشتر به عمق این جنایت واقف ساخت و موجب روشنی و تنبه آنان گردید، آن ها را به مبارزه علیه دشمن برانگیخت و منجر به قیام هایی شد که طومار بنی امیه را در هم پیچید.
3. احاطه و تسلط بر کلام و شیوایی بیان، آنجا که بعضی گمان می بردند امام علی(ع) سخن می گوید.[3]
4. معرفی مردم کوفه و بیان عنصر شخصیتی آنان، که نشان دهندة عمق شناخت حضرت زینب(س) نسبت به جامعه و عوامل رکود آنان است که این جامعه شناسی و مردم شناسی نیز میراثی از پدرش امام علی(ع) است.
خطبة افشاگر ماهیت یزیدیان
هدف نهضت و قیام امام حسین(ع)، برانگیختن احساسات دینی و مذهبی مسلمانان و بیدار کردن وجدان های خفتة آنان بود. وقتی ابن زیاد برای اهانت به امام حسین(ع) و اعلام پیروزی یزیدیان، گروهی از بزرگان و اشراف کوفه و جمع بسیاری از مردم را در دارالاماره گرد آورد، به مأموران امنیتی دستور داد از سرهای بر نیزه که در گوشه و کنار دارالاماره بود، حفاظت کنند. اما حضرت زینب(س) پس از ورود به صحن دارالاماره، با پاسخ های دندان شکن به سؤالات ابن زیاد، ماهیت یزیدیان را رسوا کرد؛ آن گونه که بنا به گواهی تاریخ، ابن زیاد بعدها از برپایی چنین مجلسی اظهار پشیمانی کرد؛ زیرا آن مجلس برای خاندان رسالت، عزت و سرافرازی به همراه داشت و ذلت و خواری یزیدیان را به وجود آورد.
حضرت برای درهم کوبیدن ابن زیاد و اعیان و اشراف کوفه به پا خاست و با صدایی رسا گفت: سپاس خداوندی را سزاست که ما را به وجود محمد(ص) گرامی داشت و ما را پاک و پیراسته گردانید، نه چنان که تو می گویی؛ بلکه تبهکار رسوا و تکذیب می شود. ابن زیاد گفت: کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟ دختر قهرمان امام علی(ع) در جواب ابن زیاد گفت: جز زیبایی ندیدم! آنان کسانی بودند که خدا مقدر ساخته بود، کشته شوند و آن ها نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و به زودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم رو به رو می کند و آنان از تو، به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه![4]
حضرت زینب(س) در نهایت شجاعت و استقامت در برابر امویان ایستاد و در کمال جرئت و شهامت به آن ها پاسخ داد: خدا را شکر می کنم که افتخار شهادت را نصیب ما کرد، خدا را شکر می کنم که این تاج افتخار را بر سر برادر من گذاشت، خدا را شکر می کنم که ما را از خاندان نبوت قرار داد... رسوایی از آنِ فاسقان است؛ ما در عمرمان دروغ نگفتیم و حادثة دروغ هم به وجود نیاوردیم. دروغ حربه فاجرهاست. ما فاسق و فاجر نیستیم، بلکه یعنی رسوا و دروغگو تو هستی. [5]در شام نیز وقتی حضرت زبان به سخن گشود، چنان یزید و یزیدیان را رسوا کرد که به قول محققان و اندیشمندان ملل مختلف جهان، مردم شام را با حقیقت اسلام آشنا ساخت و نمایندگان و بازرگانان و سفرای دولت های غیرعرب که در آن جلسه حضور داشتند، به حرکت های ناشایست امویان پی بردند و نیز سخنان حضرت، زمینه را برای انقلاب مردم مدینه و مکه فراهم ساخت.[6]
از هنگامی که حضرت زینب(س) در مجلس یزید، خطابة طولانی خود را آغاز کرد، حتی یک بار دچار تردید نشد و مکث نکرد و کلام خود را جز در مواردی که نام خدا را می برد و از برادرش و سایر کشتگان کربلا یاد می کرد یا یزید را طرف خطابه قرار می داد، تکرار ننمود. حتی خطبای بزرگ اگر از روی یادداشت صحبت نکنند، دچار تردید می شوند و مکث می کنند و تکیه کلامشان را بر زبان می آورند که نشان می دهد دفع الوقت می کنند، ولی حضرت زینب(س) فی البداهه صحبت می کرد، یک بار مکث نکرد و تکیه کلامی بر زبان نیاورد که نشان دهد در جست و جوی چیزی است که باید بگوید و با سلیس بودن کلام و توقف نکردن، نشان داد که ناطق توانایی است.[7]
بنا به گفتة برخی مورخان اهل سنت، لحن خطبة حضرت زینب(س) در یزید مؤثر واقع شد، تا آنجا که وی از قتل امام حسین(ع) و یارانش ابراز پشیمانی نمود و در این فکر بود که چگونه فاجعة شهادت امام و یارانش را جبران نماید؛ از این رو خطبة حضرت را قطع نکرد و به او آسیب نرساند و اسیران را آزاد کرد. در خطبة حضرت زینب(س) دو اثر به ظاهر متضاد وجود داشت: یکی مناعت و دیگری مظلومیت. وقتی آدمی از روی مناعت سخن می گوید، جنبة مظلومیتش پنهان می ماند و آن هایی که گفته اش را می شنوند، وی را یک مظلوم به شمار نمی آورند و وقتی شخصی از روی مظلومیت حرف می زند، لحن مناعت در سخنش وجود ندارد؛ اما حضرت زینب(س) به گونه ای سخن می گفت که حضار ـ از جمله خلیفة اموی ـ مناعت و مظلومیت او را احساس می کردند و این، کمال تسلط در صحبت کردن است که گوینده بتواند دو چیز متضاد را در کلام خود بگنجاند و هر دو در شنونده واقع شود.[8]
بنا بر گواهی تاریخ، همین خطبة حضرت زینب(س) بود که سبب شد عده ای به خونخواهی امام حسین(ع) برخیزند و انتقام خون حضرت را از قاتلانش بگیرند. منطق حضرت زینب(س) به گونه ای پایه های حکومت اموی را متزلزل کرد که فرمانده سپاه یزید به محض شنیدن خبر مرگ او نه تنها دست از محاصرة مکه کشید؛ بلکه به عبدالله بن زبیر، فرماندة شورشیان مکه، گفت: اگر بخواهی خلیفه شوی، من با تو بیعت می کنم.
پیام هایی از خطبة حضرت زینب(س)
خطبه های حضرت زینب(س) حاوی پیام هایی است که هماره می تواند سرمشق و الگویی برای همگان در همة برهه های زندگی باشد.
شکر الهی در همه حال
امام صادق(ع) می فرماید: «إِصْبِرْ نَفْسَک عِنْدَ کلِّ بَلِیةٍ وَ رَزِیةٍ فِی وَلَدٍ أَوْ فِی مَالٍ فَإِنَّ اللهَ إِنَّمَا یقْبِضُ عَارِیتَهُ وَ هِبَتَهُ لِیبْلُوَ شُکرَک وَ صَبْرَک[9]؛ خود را در مقابل هر بلا و گرفتاری در مال و اولاد، صابر و شکیبا بساز که خداوند، امانت ها و بخشش خود را باز پس می گیرد تا اینکه صبر و شکر تو را بیازماید [که در این مواقع آیا شاکر و صابر هستی یا نه؟]».
حضرت زینب(س) نیز در اوج مصائب و گرفتاری ها، به عنوان یک بندۀ کامل، شاکر و صابر، اول به حمد و ستایش خداوند پرداخت و این گونه سخن خود را آغاز کرد: «الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجمَعین[10]؛ حمد و سپاس، مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر پیامبر(ص) و همة اهل بیت او».
موقتی بودن پیروزی ستمگران
بی تردید، ستم و ستمگران، محکوم به فنا و نابودی هستند و آنان در این جهان، طبق سنت تغییرناپذیر الهی، کیفر اعمال زشت خود را به زودی خواهند دید. در سخنی از رسول خدا(ص) آمده است: «ثَلَاثٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَا وَ لاَ تُؤَخَّرُ إِلَی الآخِرَةِ عُقُوقُ الْوَالِدَینِ وَ الْبَغْی عَلَی النَّاسِ وَ کفْرُ الإِحْسَانِ[11]؛ سه دسته از گناهان است که در کیفر آن، عجله و شتاب می شود و کیفر آن به آخرت نمی ماند: ناراضی ساختن پدر و مادر، ستم بر مردم و ناسپاسی در برابر احسان [دیگران]». حضرت زینب(س) نیز با توجه به این حقیقت، این سنت الهی را به رخ یزید کشید و با استیضاح یزید، پیروزی خیالی وی را به سخره گرفت و به تمام ستمگران و مستکبران عالم فهمانید که لذت حیوانیِ غلبة اهل باطل بر لشکریانِ حق، موقتی است و خیلی زود به پایان خواهد رسید و آثار زشت جنایات آنان در پروندة ننگینشان برای همیشه باقی خواهد ماند و در این باره فرمود: «أَ ظَنَنْتَ یا یزِیدُ حَیثُ أَخَذْتَ عَلَینَا أَقْطَارَ الأرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ کمَا تُسَاقُ الأُسَارَی[12]؛ ای یزد! تو [به خیال باطل خود] چنین می پنداری که چون اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما بستی [و راه چاره را بر ما مسدود کردی] تا آنجا که ما را همانند [بردگان و] اسیران [کفار، دیار به دیار] به هر سو کشاندی».
زوال پندارهای اهل باطل
خداوند متعال در قرآن پیروزی ظاهری و موقتی اهل باطل را به کف روی آب تشبیه می کند و اهل حق و حقیقت را به آب زلال و روان مثال می زند.[13] قرآن در این مثال پرمعنا، منظرة حق و باطل را به عالی ترین صورتی ترسیم کرده، حقایق فراوانی را بیان می کند تا شناخت حق و باطل که همان شناخت واقعیت ها از پندارهاست، برای مردم آسان شود. بنابراین باطل همواره مستکبر، بالانشین، پر سر و صدا، ولی توخالی و بی محتواست؛ اما حق، متواضع، کم سر و صدا، اهل عمل و پرمحتواست. حق، همیشه مفید و سودمند است؛ هم چون آب زلال که مایة حیات و زندگی است؛ اما باطل، بی فایده و بیهوده است، نه کف های روی آب هرگز کسی را سیراب می کنند و درختی را می رویانند و نه از کف هایی که در کوره های ذوب فلزات ظاهر می شود، می توان زینتی و یا وسیله ای برای زندگی ساخت و اگر هم مصرفی داشته باشند، مصارف بسیار پست و بی ارزش اند که به حساب نمی آیند؛ همانند صرف کردن خاشاک برای سوزاندن. حق، همیشه متکی به نفس است؛ اما باطل از آبروی حق مدد می گیرد و سعی می کند خود را به لباس او درآورد و از حیثیت او استفاده کند؛ همان گونه که «هر دروغی از راست فروغ می گیرد» که اگر سخن راستی در جهان نبود، کسی هرگز دروغی را باور نمی کرد و اگر جنس خالصی در جهان نبود، کسی فریب جنس قلابی را نمی خورد؛ بنابراین حتی فروغ زودگذر باطل و آبرو و حیثیت موقت او به برکت حق است؛ اما حق، همه جا متکی به خویشتن و آبرو و اثر خویش است.[14]
حضرت زینب(س) نیز پیروزی موقتی یزید را همانند کف روی آب می دانست که به زودی از بین می رود و جریان زلال حماسة عاشورا و هدف والای سالار شهیدان را همانند آبی صاف و زلال، که روز به روز شفاف تر به راه خود ادامه داده و انسان های تشنة معرفت و حقیقت را سیراب خواهد کرد. در واقع حضرت، پیروزی ظاهری یزید را به تمسخر گرفت و سخنان کوبنده اش را همانند پتکی بر اندیشه های باطل یزید فرود آورد، او را تحقیر کرد و دنیا را در نظرش تیره و تار ساخت. حضرت با اشاره به اندیشه های باطل وی فرمود: «أَنَّ بِنَا عَلَی اللهِ هَوَاناً وَ بِک عَلَیهِ کرَامَةً؟ وَ أَنَّ ذَلِک لِعِظَمِ خَطَرِک عِنْدَهُ؟ فَشَمَخْتَ بِأَنْفِک وَ نَظَرْتَ فِی عِطْفِک جَذْلاَنَ مَسْرُوراً؛ [ای یزید!] آیا چنین می پنداری که ما نزد خدا خوار هستیم و تو نزد خدا گرامی هستی؟ و می پنداری این چیره شدن تو بر ما، بیانگر شکوه و ارزشمندی تو در پیشگاه خداست؟ از این رو بینی بالا کشیدی و تکبر کردی و به خود بالیدی، و خرم و شادان شدی».
«حِینَ رَأَیتَ الدُّنْیا لَک مُسْتَوْسِعَةً وَ الأمُورَ مُتَّسِقَةً وَ حِینَ صَفَا لَک مُلْکنَا وَ سُلْطَانُنَا؛ آن زمانی که دیدی چند روزی روزگار به وفق مراد تو می چرخد و کارهای تو منظم شده است و آن زمان که ملک و مقام رهبری ما، برای تو صاف و هموار شده اند. [زهی خیال باطل!!]» [15]؛ زیرا این چیرگی موقت و زودگذر، همانند کفِ روی آب تمام می شود و چهرة حقیقت گران عاشورا، همانند آب زلال در پهنای تاریخ روشن و درخشان خواهد ماند.
توکل به خدا ثمرة ایمانِ واقعی
دختر زهرای اطهر(س) با دلی مملو از ایمان و سرشار از توکل به خدا و اعتماد به نفس و اعتقاد تام به این آیة شریفه که می فرماید: ((إِنِّی تَوَکلْتُ عَلَی اللهِ رَبِّی وَ رَبِّکمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»؛ «من بر "الله" که پروردگار من و شماست، توکل کرده ام. هیچ جنبنده ای نیست، مگر اینکه او بر آن تسلط دارد؛ [اما سلطه ای با عدالت! چرا که] پروردگار من بر راه راست است!»،[16] به خطبة خود ادامه داد و خطابه اش را به اوج رساند.
بانوی با شهامت خاندان وحی، با مثال هایی شایسته و مناسب، اندیشه های غلط طاغوت صفتان را توضیح داد و با توکل به خدای متعال به جاودانگی یاد و خاطره و پیام حماسه سازان عاشورا پرداخت و عجز و ناتوانی ستمگران را در مقابله با این فرهنگ آسمانی خاطرنشان کرد. در مقابل طاغوت ستمگری که تمام ممالک اسلامی را زیر سیطرة قدرت خود داشت، چنان با شهامت سخن گفت که ارکان قدرت او و تمام وجودش را به لرزه در آورد و فرمود: «وَ سَیعْلَمُ مَنْ سَوَّلَ لَک وَ مَکنَک مِنْ رِقَابِ الْمُسْلِمِینَ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلاً وَ أَیکمْ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضْعَفُ جُنْداً وَ لَئِنْ جَرَّتْ عَلَی الدَّوَاهِی مُخَاطَبَتَک إِنِّی لأسْتَصْغِرُ قَدْرَک وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِیعَک وَ أَسْتَکبِرُ تَوْبِیخَک لَکنَّ الْعُیونَ عَبْرَی وَ الصُّدُورَ حَرَّی[17]؛ به زودی آن کس که تو را فریب داد و بر گردن مردم سوار کرد (یعنی معاویه) خواهد فهمید که برای ستمکاران، عوضِ بدی در انتظار است و خواهد فهمید که کدام یک از شما جایگاهش بدتر و سپاهش ناتوان تر است. اگر چه پیشامدهای ناگوارِ روزگار، مرا به سخن گفتن با تو کشانده است؛ ولی در عین حال، ارزش تو در نظر من، ناچیز و اندک و سرزنش تو بزرگ و ملامت و توبیخ تو بسیار است؛ ولی چه کنم که چشم ها پر اشک است و سینه ها سوزان».
دفاع از فرهنگ شهادت
از منظر قرآن و اهل بیت((ع)) مقام شهادت، رفیع ترین مقامی است که یک بندة شایسته به آن نایل می شود. رسول خدا(ص) در این باره می فرماید: «فَوْقَ کلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللهِ فَلَیسَ فَوْقَهُ بِرٌّ[18]؛ بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است تا اینکه شخص در راه خدا به شهادت برسد. هنگامی که در راه خدا به شهادت رسید، دیگر بالاتر از آن نیکی وجود ندارد». امام علی(ع) نیز همواره آرزوی رسیدن به چنین مقامی را داشت و می فرمود: «إِنَّ أَکرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ وَ الَّذِی نَفْسُ ابْنِ أَبِی طَالِبٍ بِیدِهِ لألْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّیفِ أَهْوَنُ عَلَی مِنْ مِیتَةٍ عَلَی الْفِرَاشِ فِی غَیرِ طَاعَةِ اللهِ[19]؛ همانا، گرامی ترین مرگ ها کشته شدن [در راه خدا] است. قسم به آنکه جان پسر ابوطالب در دست اوست، هزار مرتبه ضربت شمشیر خوردن، بر من آسان تر است، تا در بستر مردن در غیر طاعت خدا».
پیام آور خون شهیدان دشت نینوا، در سخنرانی خود به نحو شایسته ای، مقام شهیدان را از منظر وحی بیان کرد و با عبارات خود، به تفسیر آیة شهادت پرداخت و پیروزی حقیقی شهیدان در دادگاه عدل الهی را اعلام داشت: «وَ لَتَرِدَنَّ عَلَی رَسُولِ اللهِ بِمَا تَحَمَّلْتَ مِنْ سَفْک دِمَاءِ ذُرِّیتِهِ وَ انْتَهَکتَ مِنْ حُرْمَتِهِ فِی عِتْرَتِهِ وَ لُحْمَتِهِ حَیثُ یجْمَعُ اللهُ شَمْلَهُمْ وَ یلُمُّ شَعَثَهُمْ وَ یأْخُذُ بِحَقِّهِمْ "وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ"؛ حَسْبُک بِاللهِ حَاکماً وَ بِمُحَمَّدٍ خَصِیماً وَ بِجَبْرَئِیلَ ظَهِیراً[20]؛ ای یزید! هر آینه بر رسول خدا(ص) وارد می شوی با همین باری که از ریختن خون فرزندان رسول خدا(ص) و هتک حرمت او دربارة خاندان و خویشاوندانش بر دوش داری. هنگامی که خداوند همه را جمع می کند و حق آنان را باز می گیرد. [قرآن فرموده است]: هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مرده اند؛ بلکه آن ها زنده اند و در پیشگاه خدا [از نعمت ها و مواهب] روزی داده می شوند. همین [بیچارگی] تو را بس که [در روز قیامت،] داوری چون خداوند، و [خونخواه و] خصمی چون محمد(ص) داری، که جبرئیل پشتیبان اوست».
مهلت خداوند برای ستمگران
سنت تغییرناپذیر خداوند متعال، هشدار برای همة اهل باطل است که حتماً از عواقب کار خود بترسند. مهلت دادن خداوند به اهل باطل نه به سود آنان؛ بلکه برای آزمایش و سنگینی گناه و مجازات بیشترشان است؛ چنان که می فرماید: ((وَ الَّذِینَ کذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ وَ أُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کیدِی مَتِینٌ))[21]؛ «و آن ها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جایی که نمی دانند، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد و به آن ها مهلت می دهیم [تا مجازاتشان دردناک تر باشد]؛ زیرا طرح و نقشة من، قوی و حساب شده است [و هیچ کس را قدرت فرار از آن نیست]». عقیلة بنی هاشم نیز با استناد به آیه 178 سورة آل عمران که می فرماید: ((وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذِینَ کفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیرٌ لأنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ))، مهلت دادن خداوند متعال به رهروان راه باطل را نه به نفع آنان؛ بلکه برای آزمایش و خواری بیشترشان قلمداد فرمود و به یزید و پیروانش اعلام کرد که این فرصت و مهلت، از دست آنان خواهد رفت و عذاب خوارکننده ای در انتظارشان خواهد بود.
حضرت زینب(س) از مجلس یزید به تمامی جنایتکاران در طول تاریخ اخطار داد که پیروزی موقتی آنان و آزادی عملی که دارند، به این معنا نیست که افرادی صالح و درستکارند و خداوند از آنان خشنود است؛ بلکه برعکس، خداوند متعال با مهلتی که به آنان داده است، در حقیقت آنان را به حال خود رها کرده است؛ زیرا لیاقت و شایستگی هدایت ندارند. آنان در این فرصت، طغیان و سرکشی را به اوج خود می رسانند و بارشان سنگین تر و کیفرشان بیشتر خواهد بود. حضرت، به حکمران خودکامة عصر خود فرمود: «آیا تو که امروز جشن گرفته ای و شادی می کنی، چنین می پنداری که چون جهان را بر ما تنگ کرده و یک مشت زن و کودک را هم چون اسیران از این دیار به آن دیار می کشانی، نشانة قدرت و اقتدار حکومتی و ارزشمندی تو نزد خداوند است؟! اشتباه می کنی این فرصت آزادیِ عمل، بار گناهانت را سنگین تر و عذاب دردناک را به تو نزدیک می کند. ای یزید! هر کاری از دست تو ساخته است، انجام بده. به خدا سوگند! هرگز نور ما را نمی توانی خاموش کنی و این چراغ هدایت، هم چنان تا روز قیامت نورافشانی می کند و خواهد درخشید».[22]
دعا، سلاح برندة مظلومان
از دعاهایی که هیچ شکی در مستجاب شدنش نیست، دعای مظلوم است. رسول خدا(ص) می فرماید: «ثَلاَثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لاَشَک فِیهِنَّ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَ... [23]؛ سه دعاست که بدون شک، اجابت می شود: [یکی] دعای مظلوم است و...».
شیرزن خاندان رسالت در اوج مظلومیت، با توسل به سلاح دعا، از محضر حضرت حق، دادخواهی کرد و فرمود: «اللهُمَّ خُذْ بِحَقِّنَا وَ انْتَقِمْ مِمَّنْ ظَلَمِنَا وَ أَحْلِلْ غَضَبَک بِمَنْ سَفَک دِمَاءَنَا وَ قَتَلَ حُمَاتَنَا؛ خدایا! حق ما را بازستان و از آنان که به ما ستم کردند، انتقام بگیر و خشم خود را بر کسانی که خون های ما را ریختند و یاران ما را کشتند، فرود آر» و خطاب به طاغوت زمان گفت: «فَوَاللهِ مَا فَرَیتَ إِلاّ جِلْدَک وَ لاَ جَزَزْتَ إِلاّ لَحْمَک[24]؛ سوگند به خدا، جز پوست خود را ندریدی و جز گوشت خود را نبریدی».
پینوشت:
[1]. زینب، بانوی ماندگار تاریخ، بدر تقیزاده انصاری، ص 122.
[2]. آنچه در کربلا گذشت، محمدعلی عالمی، ص 259.
[3]. تحلیل خطبههای زینب کبری(س)، فاطمه شادی دولابی، مجلة منهاج، ش 8، ص 143.
[4]. الارشاد، شیخ مفید، ص 244.
[5]. حماسه حسینی، مرتضی مطهری، ص 96.
[6]. ر.ک: بررسی تحلیلی خطبههای حضرت زینب(س) و ارائة راهکاریی به نظام تعلیم و تربیت کشور، مهدی سحابینژاد و دیگران، مجلة بانوان شیعه، ش 18، ص 51.
[7]. امام حسین(ع) و ایران، کوری فریشلر، ترجمة ذبیحالله منصوری، ص 211.
[8]. خطبة زینب کبری(س)، مکمل عاشورا، امیر حمزه سالارزایی، ص99.
[9]. بحارالانوار، ج 68، ص 94.
[10]. همان، ج45، ص 158.
[11]. امالی، شیخ مفید، ص 237.
[12]. بحارالانوار، ج 45، ص 158.
[13]. رعد (16) : 17.
[14]. تفسیر نمونه، ج10، ص 176.
[15]. بحارالانوار، ج45، ص 158.
[16]. هود (11) : 56.
[17]. بحارالانوار، ج 45، ص 158.
[18]. کافی، ج2، ص 348.
[19]. نهجالبلاغه، خطبه 123.
[20]. بحارالانوار، ج45، ص 158.
[21]. اعراف (7) : 182 ـ 183.
[22]. بحارالانوار، ج45، ص 158.
[23]. همان، ج 71، ص 84.
[24]. همان، ج45، ص 158.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار جدی رهبر انقلاب:
🔻مثل توابین نباشید،
🌱 به موقع عمل کنید...
بعد از واقعه عاشورا، چند هزار نفر در قیام ها کشته شدند که در تاریخ مدح نمی شوند. چرا؟
#محرم
💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
📌9️⃣ هیئت باید هیئت بماند
🔻رهبرمعظمانقلاب:
▪️قالب مدّاحی باید حفظ بشود؛ از همهی ابزارهای هنری مذکور که عرض کردیم -صدای خوش، نغمهسازی خوش، نغمهپردازی خوب- باید در اینها استفاده بشود،
▪️لکن از چیزهایی که بیرون از این قالب مدّاحی است مطلقاً نخواهید استفاده کنید و اجتناب بشود. نگذارید #هیئت تبدیل بشود به محیطهای دیگر؛ هیئت، باید هیئت بماند.»
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
|علویات|: زُبیر، علی(ع) را دوست داشت؛
حتی در شورای سقیفه از او دفاع کرد،
اما حکومت دنیا را بیشتر دوست داشت!
عمر سعد، حسین(ع) را دوست داشت؛
اما حکومت ری را بیشتر!
؛
_امام زمان ما،
باید علاقهی اول ما باشد،
نه یکی از علایقمان.
و الا امام خود را فدای
خواستنیهای دیگرمان خواهیم کرد،
و او را از عَمد میکُشیم!
#باتوبودنزهمهدستکشیدندارد
|علویات|: ●مولا امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
همنشین و #دوست همانند وصله در لباس است؛
پس آن را همشکل انتخاب کن.
@alaviaat | غررُالحِکم،حدیث۱۱۷۹
|علویات|: چیزی که بر قضا و قدر فائق میآید؛
#صبر است.....!
_اباالحسَنینعلی(علیهالسلام)
|علویات|: امام سجاد فرمود:
هنگامى که نزد مروان؛
حاکم یکی از شهرهای معاویه رفتم،
گفت: نام تو چیست؟
گفتم: على بن الحسین.
گفت: نام برادرت چیست؟
گفتم: #علىاکبر
مروان گفت:
چه خبر است! همه على على؟!
برای چه پدرت همهی
فرزندانش را على نامیده...؟!
بازگشتم و جریان را
برای پدرم شرح دادم.
پدرم اباعبدالله فرمود: واى بر او!
اگر براى من صد پسر متولد شود؛
دوست دارم نام یک به یک
آنان را "على" بگذارم...!
| بحارالانوار،ج۴۴،ص۲۱۱
|علویات|: ●آقا امیرالمومنین(علیهالسلام):
اعمال همه بر باد است!
مگر کاری که از روی #اخلاص انجام شود...!
@alaviaat | غررالحکم،حدیث۱۴۰۰
📌 (۱۰) جذب جوانان به قیمتی نباشد
🔻رهبرمعظمانقلاب:
▪️مواظب باشید #جذب جوانها به هر قیمتی نباشد؛ این جور نباشد که برای اینکه این جوان خوشش بیاید، ما فلان آهنگ نامناسب را مثلاً فرض کنید در شعر مدح یا شعر مصیبت به کار ببریم.
▪️ جذب لازم است، واجب است، مفید است، امّا با حفظ ساختار صحیح.
▪️مراقب باشید که به مناسبت اینکه انسان میخواهد جوانها را جذب کند، ترکیب #مدّاحی و آن حقیقت و هویّت مدّاحی از بین نرود.
#مداحی_موسیقی_پاپ_نیست
#هیئت_باید_هیئت_بماند
#هیئت_یا_کنسرت
#مداحی_یا_خوانندگی 💠 مجموعه رسانه مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
🆔https://eitaa.com/madahanpirbakran
🏴مرحوم حاج شیخ ملاسلطان علی تبریزی - ازجمله عابدان و زاهدان - در عالم رؤیا خدمت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسید و عرض کرد: آیا اینکه فرمودید: "فلاندبنک صباحا و مساء و لابکین لک بدل الدموع دما" صحیح است؟
◾️امام مهدی ارواحنافداه فرمود: آری، صحیح است.
▪️عرض کردم: آن کدام مصیبت است که به جای اشک، خون گریه می کردید؟ آیا مصیبت حضرت علی اکبر(علیه السلام) است؟
◾️حضرت فرمود: اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون می گریست.
▪️ آیا مصیبت حضرت عباس(علیه السلام) است؟
◾️اگر عباس هم بود، در این مصیبت خون می گریست.
▪️آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) است؟
◾️ اگر سیدالشهدا(علیه السلام) هم بود، در این مصیبت خون می گریست.
▪️پس کدام مصیبت است؟
◾️فرمودند: مصیبت اسیری زینب(سلام الله علیها).
📚 العبقری الحسان، ج 1، ص 98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😏از این جمعیت ناچیزتان خجالت نکشیدید که برای قد علم کردم مقابل سیل عزاداران حسینی به میدان آوردهاید؟
🔺 ونـــــــــــــکوور کانادا
#عاشورا
#محرم
@shahidtoraji213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام خدا قوت به همگی اجرتون با سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)...
▪️امام سجاد علیه السلام:
سه چیز موجب #نجاتِانسانِمؤمن خواهد بود: نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم(غیبت آنان)، مشغول شدنش به خویشتن با كارهایی كه برای آخرت و دنیایش مفید باشد و بسیار گریستن بر اشتباهاتش.
📓بحارالا نوار، ج 75، ص 140.
🏴شهادت وارث کربلا، حضرت سجاد علیه السلام تسلیت باد.🏴