زمان و مکان را نشناختند، اینکه چه حرفی باید زد و چه اقدامی باید انجام داد مهم است، این بصیرت در رفتار شهید موج میزد، محسن بصیرت داشت و همین سبب شد که به راحتی از زندگی مادی، همسر و فرزند خود گذشته به کشور غریب برود و به نام دفاع از حرم از جان خود بگذرد.
همکار شهید حججی میگوید: بصیرت در دل محسن بود و آن را عملی میکرد، او میدانست حق و باطل کجاست، این بصیرت در پیام شهادت او بارز است، امروز نیز خون شهید حججی وحدتی را میان مردم ایران در مقابل دشمنان اسلام ایجاد کرده است.
وی تأکید میکند: چه کسی است که اطلاع نداشته باشد داعش با حمایت و چراغ سبز آمریکا در منطقه تجاوز میکند، اما خون این شهید بزرگوار با وحدتی که در مقابل استکبار ایجاد کرد رسالت خود را به ظهور رساند.
«...از 1400 سال پیش تاکنون پیام عاشورا زنده است، خون شهید حججی نیز همینگونه است..»، محبی تصریح میکند: دیدیم که شبکههای خارجی نیز گزارش دادند که خون این شهید در ایران اتحاد وصف ناشدنی ایجاد کرده است و داعش این موضوع را نمیداند، اما ما تا ریشهکن کردن این شجره ملعونه از پای نخواهیم نشست.
دو روز قبل از رفتن به سوریه گفت دعا کنید موثر باشم
همرزم شهید حججی درباره اینکه چرا محسن آرزوی دوبار شهادت را داشت میگوید: محسن همواره میگفت دوست دارم دوبار شهید شوم، این ویژگی کسانی است که به راحتی چشمان خود را به روی زندگی مادی بسته و پا را روی همه آن چیزهایی میگذارند که برای آنها عزیز است، ما امثال حججی زیاد داریم، در همین مجموعه مقدس سپاه افراد زیادی هستند که برای دفاع از انسانیت و حریم اهل بیت حاضرند جان خود را فدا کنند.
وی ادامه میدهد: دو روز قبل از رفتن به سوریه گفت دعا کنید موثر باشم و صرفاً حضورم مطرح نباشد، اکنون دیدیم که چطور خون او موثر شد. با شهادت محسن همواره یاد این شعر میافتم که: «خورشید که در اوج فلک خانه اوست همسایه دیوار به دیوار شماست.»
محبی میگوید: هنر مردان خدا گمنامی است، کسی که به دنبال پست و مقام و آشکار کردن خود است به این مقام نمیرسد، محسن در گمنامی زندگی کرد و خدا نیز مزد او را داد. هدف او فقط رسیده به خدا بود و تلاشش به نتیجه رسید.
محسن به آنچه که آرزویش بود رسید
وی درباره شهادت محسن میگوید: میدانستیم محسن شهید میشود، وقتی خبر شهادت او را شنیدم طبیعی بود که ناراحت شدم اما انتظارش را هم داشتم، از سوی دیگر محسن به آنچه که آرزویش بود رسید، امیدواریم بتوانیم در بصیرت و ولایت پذیری راه او را ادامه دهیم و شفاعت او نیز نصیب ما شود.
همکار شهید حججی تصریح میکند: امیدواریم رسالت او یک بیداری ایجاد کند، رسالت شهید همین است که به جامعه شوک وارد کند، ما گاهی از مسیر حقیقی خارج میشویم و نیاز به چنین شوکی داریم تا به مسیر اصلی برگشته و بیدار شویم، همان طور که دو سال پیش خبر بازگشت شهدای غواص بار دیگر در جامعه یک شوک معنوی ایجاد کرد امروز نیز اینگونه شد.
او معرکه کرد؛ دعا میکنیم دست ما را هم بگیرد
وی در پاسخ به این سئوال که اگر فرصت گفتن یک جمله به شهید حججی را داشته باشید به او چه میگویید، بیان میکند: در یک جمله به محسن میگویم معرکه کردی، دست ما را هم بگیرد، تو اینطور آسمانی شدی و ما مقابلت کم میآوریم، امیدواریم محسن دست ما و جوانان این کشور را بگیرد، شهید مقام شفاعت دارد و خیلیها از شهدا حاجت میگیرند، خداوند شهدا را انتخاب میکند و محسن هم انتخاب شده خدا بود، دعا میکنیم دست ما را هم بگیرد.
شادی روح کلیه شهدا بویژه شهدای مدافع حرم وبخصوص شهید محسن حججی وسردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی وهم رزمانشان درود وصلوات فراوان می فرستیم انشالله که روحشان با روح شهدای دشت کربلا محشور شود وما از پیروان واقعی انها باشیم واز ارزشها وارمانهای انقلاب اسلامی تا جان داریم دفاع کنیم
حامد سبزی پور ۱۴۰۰/۵/۱۸
هدایت شده از رادیو بسیج بخش پیربکران
رادیو بسیج.mp3
4.67M
📣صوت
🎙 ویژه برنامه محرم حسینی
🔹قسمت نوزدهم
📻رادیو بسیج پیربکران
🔹پخش شده 18 مرداد 1400
تدوین و تهیه کننده و کارگردان: محمدمهدی کاظمی ونهری
صدا بردار: سید مجتبی موسوی ونهری
گوینده: محمدمهدی کاظمی ونهری
زندگينامه امام حسين (علیه السلام)
دومين فرزند برومند حضرت علي و(1) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت فاطمه ، كه درود خدا بر ايشان باد، در خانه وحي و ولايت چشم به جهان گشود.
چون خبر ولادتش به پيامبر گرامي اسلام (ص ) رسيد، به خانه حضرت علي (ع ) و فاطمه را فرمود تا كودكش را بياورد. اسما او را در پارچه اي سپيد (2) (س ) آمد و اسما پيچيد و خدمت رسول اكرم (ص ) برد، آن گرامي به گوش راست او اذان و به گوش چپ (3) او اقامه گفت . به روزهاي اول يا هفتمين روز ولادت با سعادتش ، امين وحي الهي ، جبرئيل ، فرود آمد و گفت : سلام خداوند بر تو باد اي رسول خدا، اين نوزاد را به نام پسر كوچك هارون (شبير) چون علي براي تو بسان هارون (5) كه به عربي (حسين ) خوانده مي شود نام بگذار. (4)براي موسي بن عمران است ، جز آن كه تو خاتم پيغمبران هستي .
و به اين ترتيب نام پرعظمت "حسين " از جانب پروردگار، براي دومين فرزند فاطمه (س ) انتخاب شد. به روز هفتم ولادتش ، فاطمه زهرا كه سلام خداوند بر او باد، گوسفندي را براي كشت ، و سر آن حضرت را تراشيد و هم وزن موي سر او (6) فرزندش به عنوان عقيقه (7) نقره صدقه داد.
حسين (ع ) و پيامبر (ص )
از ولادت حسين بن علي (ع ) كه در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله (ص ) كه شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفي كه پيامبر راستين اسلام (ص ) درباره حسين (ع ) ابراز مي داشت ، به بزرگواري و مقام شامخ پيشواي سوم آگاه شدند. سلمان فارسي مي گويد: ديدم كه رسول خدا (ص ) حسين (ع ) را بر زانوي خويش نهاده او را مي بوسيد و مي فرمود: تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگواراني ، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستي ، تو حجت خدا و پسر حجت خدا و پدر حجتهاي خدايي كه نه نفرند و خاتم ايشان ، (8) قائم ايشان (امام زمان "عج ") مي باشد.
انس بن مالك روايت مي كند: وقتي از پيامبر پرسيدند كدام يك از اهل بيت خود را بيشتر دوست مي داري ، فرمود:
بارها رسول گرامي حسن (ع ) و حسين (ع ) را به سينه مي فشرد و (9) حسن و حسين را، (10) آنان را مي بوييد و مي بوسيد. ابوهريره كه از مزدوران معاويه و از دشمنان خاندان امامت است ، در عين حال اعتراف مي كند كه : "رسول اكرم را ديدم كه حسن و حسين را بر شانه هاي خويش نشانده بود و به سوي ما مي آمد، وقتي به ما رسيد فرمود هر كس اين دو فرزندم را دوست بدارد مرا دوست (11) داشته ، و هر كه با آنان دشمني ورزد با من دشمني نموده است .
عالي ترين ، صميمي ترين و گوياترين رابطه معنوي و ملكوتي بين پيامبر و حسين را مي توان در اين جمله رسول گرامي اسلام (ص ) خواند كه فرمود: "حسين از من و من از (12) حسينم
حسين (ع ) با پدر
شش سال از عمرش با پيامبر بزرگوار سپري شد، و آن گاه كه رسول خدا (ص ) چشم ازجهان فروبست و به لقاي پروردگار شتافت ، مدت سي سال با پدر زيست . پدري كه جز به انصاف حكم نكرد، و جز به طهارت و بندگي نگذرانيد، جز خدا نديد و جز خدا نخواست و جز خدا نيافت . پدري كه در زمان حكومتش لحظه اي او را آرام نگذاشتند،همچنان كه به هنگام غصب خلافتش جز به آزارش برنخاستند. در تمام اين مدت ، با دل و جان از اوامر پدر اطاعت مي كرد، و در چند سالي كه حضرت علي (ع ) متصدي خلافت ظاهري شد، حضرت حسين (ع ) در راه پيشبرد اهداف اسلامي ، مانند يك سرباز فداكار همچون برادر بزرگوارش مي كوشيد، و در جنگهاي "جمل "، "صفين " و "نهروان " شركت و به اين ترتيب ، از پدرش اميرالمؤمنين (ع ) و دين خدا حمايت كرد و (13) داشت . حتي گاهي در حضور جمعيت به غاصبين خلافت اعتراض مي كرد.
در زمان حكومت عمر، امام حسين (ع ) وارد مسجد شد، خليفه دوم را بر منبر رسول الله (ص ) مشاهده كرد كه سخن مي گفت . بلادرنگ از منبر بالا رفت و فرياد زد: "از منبر (14) پدرم فرود آي ....
امام حسين (ع ) با برادر
پس از شهادت حضرت علي (ع )، به فرموده رسول خدا (ص ) و وصيت اميرالمؤمنين (ع )مامت و رهبري شيعيان به حسن بن علي (ع )، فرزند بزرگ اميرالمؤمنين (ع )، منتقل گشت و بر همه مردم واجب و لازم آمد كه به فرامين پيشوايشان امام حسن (ع ) گوش فرادارند. امام حسين (ع ) كه دست پرورد وحي محمدي و ولايت علوي بود، همراه و همكار و همفكر برادرش بود. چنان كه وقتي بنا بر مصالح اسلام و جامعه مسلمانان و به دستور خداوند بزرگ ، امام حسن (ع ) مجبور شد كه با معاويه صلح كند و آن همه ناراحتيها را تحمل نمايد، امام حسين (ع ) شريك رنجهاي برادر بود و چون مي دانست كه اين صلح به صلاح اسلام و مسلمين معاويه ، در حضور امام حسن (ع ) وامام حسين (ع ) دهان آلوده اش را به بدگويي نسبت به امام حسن (ع ) و پدر بزرگوارشان اميرمؤمنان (ع ) گشود، امام حسين (ع ) به دفاع برخاست تا سخن در گلوي معاويه بشكند و سزاي ناهنجاريش را به كنارش بگذارد، ولي امام حسن (ع ) او را به سكوت و خاموشي فراخواند، امام حسين (ع ) پذيرا شد و به جايش بازگشت ، آن گاه امام حس
ن (ع ) خود به پاسخ معاويه (15) برآمد، و با بياني رسا و كوبنده خاموشش ساخت .
امام حسين (ع ) در زمان معاويه
چون امام حسن (سلام خدا و فرشتگان خدا بر او باد) از دنيا رحلت فرمود، به گفته رسول خدا (ص ) و اميرالمؤمنين (ع ) و وصيت حسن بن علي (ع ) امامت و رهبري شيعيان به امام حسين (ع ) منتقل شد و از طرف خدا مأمور رهبري جامعه گرديد. امام حسين (ع ) مي ديد كه معاويه با اتكا به قدرت اسلام ، بر اريكه حكومت اسلام به ناحق تكيه زده ، سخت مشغول تخريب اساس جامعه اسلامي و قوانين خداوند است ، و از اين حكومت پوشالي مخرب به سختي رنج مي برد، ولي نمي توانست دستي فراز آورد و قدرتي فراهم كند تا او را از جايگاه حكومت اسلامي پايين بكشد، چنانچه برادرش امام حسن (ع ) نيز وضعي مشابه او داشت .
امام حسين (ع ) مي دانست اگر تصميمش را آشكار سازد و به سازندگي قدرت بپردازد، پيش از هر جنبش و حركت مفيدي به قتلش مي رساند، ناچار دندان بر جگر نهاد و صبر را پيشه ساخت كه اگر برمي خاست ، پيش از اقدام به دسيسه كشته مي شد، و از اين كشته شدن هيچ نتيجه اي گرفته نمي شد.
بنابراين تا معاويه زنده بود، چون برادر زيست و علم مخالفتهاي بزرگ نيفراخت ، جز آن كه گاهي محيط و حركات و اعمال معاويه را به باد انتقاد مي گرفت و مردم را به آينده نزديك اميدوار مي ساخت كه اقدام مؤثري خواهد نمود. و در تمام طول مدتي كه معاويه از مردم براي ولايت عهدي يزيد، بيعت مي گرفت ، حسين به شدت با او مخالفت كرد، و هرگز تن به بيعت يزيد نداد و ولي عهدي او را نپذيرفت و حتي گاهي (16) سخناني تند به معاويه گفت و يا نامه اي كوبنده براي او نوشت .
معاويه هم در بيعت گرفتن براي يزيد، به او اصراري نكرد و امام (ع ) همچنين بود و ماند تا معاويه درگذشت ...
قيام حسيني
يزيد پس از معاويه بر تخت حكومت اسلامي تكيه زد و خود را اميرالمؤمنين خواند،و براي اين كه سلطنت ناحق و ستمگرانه اش را تثبيت كند، مصمم شد براي نامداران و شخصيتهاي اسلامي پيامي بفرستد و آنان را به بيعت با خويش بخواند. به همين منظور، نامه اي به حاكم مدينه نوشت و در آن يادآور شد كه براي من از حسين (ع ) بيعت بگير و اگر مخالفت نمود بقتلش برسان . حاكم اين خبر را به امام حسين (ع ) رسانيد و جواب مطالبه نمود. امام حسين (ع ) چنين فرمود:
"انا لله و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام اذا بليت الامة براع مثل (17) يزيد آن گاه كه افرادي چون يزيد، (شراب خوار و قمارباز و بي ايمان و ناپاك كه حتي ظاهر اسلام را هم مراعات نمي كند) بر مسند حكومت اسلامي بنشيند، بايد فاتحه اسلام را خواند. (زيرا اين گونه زمامدارها با نيروي اسلام و به نام اسلام ، اسلام را از بين مي برند.)
امام حسين (ع ) مي دانست اينك كه حكومت يزيد را به رسميت نشناخته است ، اگر در مدينه بماند به قتلش مي رسانند، لذا به امر پروردگار، شبانه و مخفي از مدينه به سوي مكه حركت كرد. آمدن آن حضرت به مكه ، همراه با سرباز زدن او از بيعت يزيد، در بين مردم مكه و مدينه انتشار يافت ، و اين خبر تا به كوفه هم رسيد. كوفيان از امام حسين (ع ) كه در مكه بسر مي برد دعوت كردند تا به سوي آنان آيد و زمامدار امورشان باشد. امام (ع ) مسلم بن عقيل ، پسر عموي خويش را به كوفه فرستاد تا حركت و واكنش اجتماع كوفي را از نزديك ببيند و برايش بنويسد. مسلم به كوفه رسيد و با استقبال گرم و بي سابقه اي روبرو شد، هزاران نفر به عنوان نايب امام (ع ) با او بيعت كردند، و مسلم هم نامه اي به امام حسين (ع ) نگاشت و حركت فوري امام (ع ) را لازم گزارش داد.
هر چند امام حسين (ع ) كوفيان را به خوبي مي شناخت ، و بي وفايي و بي ديني شان را در زمان حكومت پدر و برادر ديده بود و مي دانست به گفته ها و بيعتشان با مسلم نمي توان اعتماد كرد، و ليكن براي اتمام حجت و اجراي اوامر پروردگار تصميم گرفت كه به سوي كوفه حركت كند.
با اين حال تا هشتم ذي حجه ، يعني روزي كه همه مردم مكه عازم رفتن به "مني " بودند و هر كس در راه مكه جا مانده بود با عجله تمام مي خواست خود را به مكه (18) برساند، آن حضرت در مكه ماند و در چنين روزي با اهل بيت و ياران خود، از مكه به طرف عراق خارج شد و با اين كار هم به وظيفه خويش عمل كرد و هم به مسلمانان جهان فهماند كه پسر پيغمبر امت ، يزيد را به رسميت نشناخته و با او بيعت نكرده ، بلكه عليه او قيام كرده است .
يزيد كه حركت مسلم را به سوي كوفه دريافته و از بيعت كوفيان با او آگاه شده بود، ابن زياد را (كه از پليدترين ياران يزيد و از كثيفترين طرفداران حكومت بني اميه بود) به كوفه فرستاد. ابن زياد از ضعف ايمان و دورويي و ترس مردم كوفه استفاده نمود و با تهديد ارعاب ، آنان را از دور و بر مسلم پراكنده ساخت ، و مسلم به تنهايي با عمال ابن زياد به نبرد پرداخت ، و پس از جنگي دلاورانه و شگفت ، با شجاعت شهيد شد.
(سلام خدا بر او باد). و ابن زياد جامعه دورو و خيانتكار و بي ايمان كوفه را
ع
ليه امام حسين (ع ) برانگيخت ، و كار به جايي رسيد كه عده اي از همان كساني كه براي امام (ع ) دعوت نامه نوشته بودند، سلاح جنگ پوشيدند و منتظر ماندند تا امام حسين (ع ) از راه برسد و به قتلش برسانند.
امام حسين (ع ) از همان شبي كه از مدينه بيرون آمد، و در تمام مدتي كه در مكه اقامت گزيد، و در طول راه مكه به كربلا، تا هنگام شهادت ، گاهي به اشاره ، گاهي به اعلان مي داشت كه : "مقصود من از حركت ، رسوا ساختن حكومت ضد اسلامي يزيد و صراحت ، برپاداشتن امر به معروف و نهي از منكر و ايستادگي در برابر ظلم و ستمگري است و جز حمايت قرآن و زنده داشتن دين محمدي هدفي ندارم .
و اين مأموريتي بود كه خداوند به او واگذار نموده بود، حتي اگر به كشته شدن خود و اصحاب و فرزندان و اسيري خانواده اش اتمام پذيرد. رسول گرامي (ص ) و اميرمؤمنان (ع) و حسن بن علي (ع ) پيشوايان پيشين اسلام ، شهادت امام حسين (ع ) را بارها بيان فرموده بودند. حتي در هنگام ولادت امام حسين (ع )، و خود امام حسين (ع ) به (19) رسول گرانمايه اسلام (ص ) شهادتش را تذكر داده بود.
علم امامت مي دانست كه آخر اين سفر به شهادتش مي انجامد، ولي او كسي نبود كه در برابر دستور آسماني و فرمان خدا براي جان خود ارزشي قائل باشد، يا از اسارت خانواده اش واهمه اي به دل راه دهد. او آن كس بود كه بلا را كرامت و شهادت را سعادت مي پنداشت . (سلام ابدي خدا بر او باد) .
خبر "شهادت حسين (ع ) در كربلا" به قدري در اجتماع اسلامي مورد گفتگو واقع شده بود كه عامه مردم از پايان اين سفر مطلع بودند. چون جسته و گريخته ، از رسول الله (ص ) و اميرالمؤمنين (ع ) و امام حسن بن علي (ع ) و ديگر بزرگان صدر اسلام شنيده بودند. بدينسان حركت امام حسين (ع ) با آن درگيريها و ناراحتيها احتمال كشته شدنش را در اذهان عامه تشديد كرد. بويژه كه خود در طول راه مي فرمود: "من كان باذلا فينا مهجته (20) و موطنا علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا.
هر كس حاضر است در راه ما از جان خويش بگذرد و به ملاقات پروردگار بشتابد، همراه ما بيايد. و لذا در بعضي از دوستان اين توهم پيش آمد كه حضرتش را از اين سفر منصرف سازند.
غافل از اين كه فرزند علي بن ابي طالب (ع ) امام و جانشين پيامبر، و از ديگران به وظيفه خويش آگاهتر است و هرگز از آنچه خدا بر عهده او نهاده دست نخواهد كشيد.
باري امام حسين (ع ) با همه اين افكار و نظريه ها كه اطرافش را گرفته بود به راه خويش ادامه داد، و كوچكترين خللي در تصميمش راه نيافت .
سرانجام ، رفت ، و شهادت را دريافت . نه خود تنها، بلكه با اصحاب و فرزندان كه هر يك ستاره اي درخشان در افق اسلام بودند، رفتند و كشته شدند، و خونهايشان شنهاي گرم دشت كربلا را لاله باران كرد تا جامعه مسلمانان بفهمد يزيد (باقي مانده بسترهاي گناه آلود خاندان اميه ) جانشين رسول خدا نيست ، و اساسا اسلام از بني اميه و بني اميه از اسلام جداست .
راستي هرگز انديشيده ايد اگر شهادت جانگداز و حماسه آفرين حسين (ع ) به وقوع نمي پيوست و مردم يزيد را خليفه پيغمبر (ص ) مي دانستند، و آن گاه اخبار دربار يزيد و شهوترانيهاي او و عمالش را مي شنيدند، چقدر از اسلام متنفر مي شدند، زيرا اسلامي كه خليفه پيغمبرش يزيد باشد، به راستي نيز تنفرآور است ... و خاندان پاك حضرت امام حسين (ع ) نيز اسير شدند تا آخرين رسالت اين شهادت را به گوش مردم برسانند. و شنيديم و خوانديم كه در شهرها، در بازارها، در مسجدها، در بارگاه متعفن پسر زياد و دربار نكبت بار يزيد، هماره و همه جا دهان گشودند و فرياد زدند، و پرده زيباي فريب را از چهره زشت و جنايتكار جيره خواران بني اميه برداشتند و ثابت كردند كه يزيد سگ باز وشرابخوار است ، هرگز لياقت خلافت ندارد و اين اريكه اي كه او بر آن تكيه زده جايگاه او نيست . سخنانشان رسالت شهادت حسيني را تكميل كرد، طوفاني در جانها برانگيختند، چنان كه نام يزيد تا هميشه مترادف با هر پستي و رذالت و دناءت گرديد و همه آرزوهاي طلايي و شيطانيش چون نقش بر آب گشت . نگرشي ژرف مي خواهد تا بتوان بر همه ابعاد اين شهادت عظيم و پرنتيجه دست يافت .
از همان اوان شهادتش تا كنون ، دوستان و شيعيانش ، و همه آنان كه به شرافت و عظمت انسان ارج مي گذارند، همه ساله سالروز به خون غلتيدنش را، سالروز قيام و شهادتش را با سياه پوشي و عزاداري محترم مي شمارند، و خلوص خويش را با گريه بر مصايب آن بزرگوار ابراز مي دارند. پيشوايان مآل انديش و معصوم ما، هماره به واقعه كربلا و به زنده داشتن آن عنايتي خاص داشتند.
غير از اين كه خود به زيارت مرقدش مي شتافتند و عزايش را بر پا مي داشتند، در فضيلت عزاداري و محزون بودن براي آن بزرگوار، گفتارهاي متعددي ايراد فرموده اند. ابوعماره گويد: "روزي به حضور امام ششم صادق آل محمد (ع ) رسيدم ، فرمود اشعاري در سوگواري حسين براي ما بخوان . وقتي شروع به خواندن نمودم صداي گريه حضرت برخاست ، من مي خواندم و آن
عزيز
مي گريست ، چندان كه صداي گريه از خانه برخاست .
بعد از آن كه اشعار را تمام كردم ، امام (ع ) در فضليت و ثواب مرثيه و گرياندن مردم بر امام (21) حسين (ع ) مطالبي بيان فرمود و نيز از آن جناب است كه فرمود: "گريستن و بي تابي كردن در هيچ مصيبتي شايسته (22) نيست مگر در مصيبت حسين بن علي ، كه ثواب و جزايي گرانمايه دارد.
باقرالعلوم ، امام پنجم (ع ) به محمد بن مسلم كه يكي از اصحاب بزرگ او است فرمود: "به شيعيان ما بگوييد كه به زيارت مرقد حسين بروند، زيرا بر هر شخص باايماني كه (23) به امامت ما معترف است ، زيارت قبر اباعبدالله لازم مي باشد.
امام صادق (ع ) مي فرمايد: "ان زيارة الحسين عليه السلام افضل ما يكون من الاعمال . (24) همانا زيارت حسين (ع ) از هر عمل پسنديده اي ارزش و فضيلتش بيشتر است .
زيرا كه اين زيارت در حقيقت مدرسه بزرگ و عظيم است كه به جهانيان درس ايمان و عمل صالح مي دهد و گويي روح را به سوي ملكوت خوبيها و پاكدامنيها و فداكاريها پرواز مي دهد. هر چند عزاداري و گريه بر مصايب حسين بن علي (ع )، و مشرف شدن به زيارت قبرش و بازنماياندن تاريخ پرشكوه و حماسه ساز كربلايش ارزش و معياري والا دارد، لكن بايد دانست كه نبايد تنها به اين زيارتها و گريه ها و غم گساريدن اكتفا كرد، بلكه همه اين تظاهرات ، فلسفه دين داري ، فداكاري و حمايت از قوانين آسماني را به ما گوشزد مي نمايد، و هدف هم جز اين نيست ، و نياز بزرگ ما از درگاه حسيني آموختن انسانيت و خالي بودن دل از هر چه غير از خداست مي باشد، و گرنه اگر فقط به صورت ظاهر قضيه بپردازيم ، هدف مقدس حسيني به فراموشي مي گرايد.
اخلاق و رفتار امام حسين (ع )
با نگاهي اجمالي به 56سال زندگي سراسر خداخواهي و خداجويي حسين (ع )، درمي يابيم كه هماره وقت او به پاكدامني و بندگي و نشر رسالت احمدي و مفاهيم عميقي والاتر از درك و ديد ما گذشته است . اكنون مروري كوتاه به زواياي زندگاني آن عزيز، كه پيش روي ما است :
جنابش به نماز و نيايش با پروردگار و خواندن قرآن و دعا و استغفار علاقه بسياري و حتي در آخرين شب (25) داشت . گاهي در شبانه روز صدها ركعت نماز مي گزاشت .
زندگي دست از نياز و دعا برنداشت ، و خوانده ايم كه از دشمنان مهلت خواست تا بتواند با خداي خويش به خلوت بنشيند. و فرمود: "خدا مي داند كه من نماز و تلاوت (26) قرآن و دعاي زياد و استغفار را دوست دارم (27) حضرتش بارها پياده به خانه كعبه شتافت و مراسم حج را برگزار كرد.
ابن اثير در كتاب "اسد الغابة " مي نويسد: "كان الحسين رضي الله عنه فاضلا كثير الصوم و الصلوة و الحج و الصدقة و افعال (28) الخير جميعها. حسين (ع ) بسيار روزه مي گرفت و نماز مي گزارد و به حج مي رفت و صدقه مي داد و همه كارهاي پسنديده را انجام مي داد.
شخصيت حسين بن علي (ع ) آنچنان بلند و دور از دسترس و پرشكوه بود كه وقتي با برادرش امام مجتبي (ع ) پياده به كعبه مي رفتند، همه بزرگان و شخصيتهاي اسلامي به (29) احترامشان از مركب پياده شده ، همراه آنان راه مي پيمودند.
احترامي كه جامعه براي حسين (ع ) قائل بود، بدان جهت بود كه او با مردم زندگي مي كرد - از مردم و معاشرتشان كناره نمي جست - با جان جامعه هماهنگ بود، چونان ديگران از مواهب و مصائب يك اجتماع برخوردار بود، و بالاتر از همه ايمان بي تزلزل او به خداوند، او را غم خوار و ياور مردم ساخته بود.
و گرنه ، او نه كاخهاي مجلل داشت و نه سربازان و غلامان محافظ، و هرگز مثل جباران راه آمد و شد را به گذرش بر مردم نمي بستند، و حرم رسول الله (ص ) را براي او خلوت نمي كردند... اين روايت يك نمونه از اخلاق اجتماعي اوست ، بخوانيم :
روزي از محلي عبور مي فرمود، عده اي از فقرا بر عباهاي پهن شده شان نشسته بودند و نان پاره هاي خشكي مي خوردند، امام حسين (ع ) مي گذشت كه تعارفش كردند و او هم پذيرفت ، نشست و تناول فرمود و آن گاه بيان داشت : "ان الله لا يحب المتكبرين "، خداوند متكبران را دوست نمي دارد. (30)
پس فرمود: "من دعوت شما را اجابت كردم ، شما هم دعوت مرا اجابت كنيد.
آنها هم دعوت آن حضرت را پذيرفتند و همراه جنابش به منزل رفتند. حضرت دستور داد و بدين ترتيب پذيرايي گرمي (31) هر چه در خانه موجود است به ضيافتشان بياورند، از آنان به عمل آمد، و نيز درس تواضع و انسان دوستي را با عمل خويش به جامعه آموخت .
شعيب بن عبدالرحمن خزاعي مي گويد: "چون حسين بن علي (ع ) به شهادت رسيد، بر پشت مباركش آثار پينه مشاهده كردند، علتش را از امام زين العابدين (ع ) پرسيدند، فرمود اين پينه ها اثر كيسه هاي غذايي است كه پدرم شبها به دوش مي كشيد و به خانه (32) زنهاي شوهرمرده و كودكان يتيم و فقرا مي رسانيد.
علائلي در كتاب "سمو المعني " مي نويسد:
"ما در تاريخ انسان به مردان بزرگي برخورد مي كنيم كه هر كدام در جبهه و جهتي عظمت و بزرگي خويش را جهان گير ساخته اند، يكي در شجاعت ، ديگري در زهد، آن ديگري در سخاوت ، و
... ام
ا شكوه و بزرگي امام حسين (ع ) حجم عظيمي است كه ابعاد بي نهايتش هر يك مشخص كننده يك عظمت فراز تاريخ است ، گويا او جامع همه (33) والاييها و فرازمنديها است .
آري ، مردي كه وارث بي كرانگي نبوت محمدي است ، مردي كه وارث عظمت عدل و مروت پدري چون حضرت علي (ع ) است و وارث جلال و درخشندگي فضيلت مادري چون حضرت فاطمه (س ) است ، چگونه نمونه برتر و والاي عظمت انسان و نشانه آشكار فضيلتهاي خدايي نباشد. درود ما بر او باد كه بايد او را سمبل اعمال و كردارمان قرار دهيم .
امام حسين (ع ) و حكايت زيستن و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد كردارش نه تنها نمونه يك بزرگ مرد تاريخ را براي ما مجسم مي سازد، بلكه او با همه خويشتن ، آيينه تمام نماي فضيلتها، بزرگ منشيها، فداكاريها، جان بازيها، خداخواهيها وخداجوييها مي باشد، او به تنهايي مي تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشريت را ضامن گردد. بودن و رفتنش ، معنويت و فضيلتهاي انسان را ارجمند نمود.
پي نوشتها:
در سال و ماه و روز ولادت امام حسين (ع ) اقوال ديگري هم گفته شده است ، ولي (1)
ما قول مشهور بين شيعه را نقل كرديم . ر. به . ك . اعلام الوري طبرسي ، ص .213
احتمال دارد منظور از اسما، دختر يزيد بن سكن انصاري باشد. ر. به . ك . اعيان (2)
الشيعه ، جزء ,11 ص .167
امالي شيخ طوسي ، ج 1، ص .377 (3)
شبر بر وزن حسن ، و شبير بر وزن حسين ، و مبشر بر وزن محسن ، نام پسران هارون (4)
بوده است و پيغمبر اسلام (ص ) فرزندان خود حسن و حسين و محسن را به اين سه نام
ناميده است - تاج العروس ، ج 3، ص ,389 اين سه كلمه در زبان عبري همان معني را
دارد كه حسن و حسين و محسن در زبان عربي دارد - لسان العرب ، ج ,66 ص .60
معاني الاخبار، ص .57 (5)
در منابع اسلامي درباره عقيقه سفارش فراوان شده و براي سلامتي فرزند بسيار (6)
مؤثر دانسته شده است . ر. به . ك . وسائل الشيعه ، ج ,15 ص 143به بعد.
كافي ، ج 6، ص .33 (7)
مقتل خوارزمي ، ج 1، ص 146- كمال الدين صدوق ، ص .152 (8)
سنن ترمذي ، ج 5، ص .323 (9)
ذخائر العقبي ، ص .122 (10)
الاصابه ، ج ,11 ص .30 (11)
سنن ترمذي ، ج 5، ص 324- در اين قسمت رواياتي كه در كتابهاي اهل تسنن آمده (12)
است نقل شد تا براي آنها هم سنديت داشته باشد.
الاصابه ، ج 1، ص .333 (13)
تذكرة الخواص ابن جوزي ، ص 34- الاصابه ، ج 1، ص ,333 آن طور كه بعضي از (14)
مورخين گفته اند اين موضوع تقريبا در سن ده سالگي امام حسين (ع ) اتفاق افتاده
است .
ارشاد مفيد، ص .173 (15)
رجال كشي ، ص 94- كشف الغمة ، ج 2، ص .206 (16)
مقتل خوارزمي ، ج 1، ص 184- لهوف ، ص .20 (17)
روز هشتم ماه ذيحجه مستحب است كه حاجيها به "مني " بروند، و در آن زمان به (18)
اين حكم استحبابي عمل مي كردند، ولي در زمان ما مرسوم شده است كه از روز هشتم
يكسره به عرفات مي روند.
كامل الزيارات ، ص 68به بعد - مشير الاحزان ، ص 9. (19)
لهوف ، ص .53 (20)
كامل الزيارات ، ص .105 (21)
كامل الزيارات ، ص .101 (22)
كامل الزيارات ، ص .121 (23)
كامل الزيارات ، ص .147 (24)
عقد الفريد، ج 3، ص .143 (25)
ارشاد مفيد، ص .214 (26)
مناقب ابن شهرآشوب ، ج 3، ص 224- اسد الغابة ، ج 2، ص .20 (27)
اسد الغابة ، ج 2، ص .20 (28)
ذكري الحسين ، ج 1، ص ,152 به نقل از رياض الجنان ، چاپ بمبك ي ، ص 241- (29)
انساب الاشراف .
سوره نحل ، آيه .22 (30)
تفسير عياشي ، ج 2، ص .257 (31)
مناقب ، ج 2، ص .222 (32)
از كتاب سمو المعني ، ص 104به بعد، نقل به معني شده است . (33)
🇮🇷💐
💐
✅ یک خبر، یک تحلیل(۲۱)
🍃🌻🍃
🌀 #خبر:
🔻 خانم «هوآ چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به آغاز بکار آیت الله ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران: «اعتقاد داریم تحت رهبری رئیسی، ایران پیشرفت های بزرگتری را در زمینه های اقتصادی و اجتماعی کسب خواهد کرد.»
✅ #تحلیل:
🔹 برآورد ابرقدرتی چون کشور چین از ایران در مورد دولت آقای رئیسی باحساب بوده و از روی استدلال و منطق بوده است چرا که کشور ایران دارای استعداد و ظرفیت بسیارزیادی بوده و ازطرفی تفکر انقلابی دولت آقای رئیسی که نمی شود تنها به غرب چشم دوخت و نگاه به غرب داشت و ارتباط با همسایگان با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای جنوب شرق آسیا همانند چین که دارای پتانسیل بسیار زیادی می باشد می تواند کشور در زمینه های گوناگون پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته باشد چه از نظر اقتصادی چه از نظر اجتماعی و علمی و ۰۰۰ و همچنین نگاه به اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری درحل مسائل اقتصادی که متاسفانه در دولت قبلی به آن توجه چندانی نشده است.
🔸 تفکر دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده و تفکر لیبرال بیشتر نگاه به غرب داشته وآسیب هایی را متوجه اقتصاد کشورکرده است ازجمله:
🔹شرطی شدن اقتصاد کشور و غافل شدن از ظرفیت های کشور و گره زدن اقتصاد کشور به سیاست و برجام که این امر در تصمیم گیری های دولت آقای روحانی اثرگذار بود و باعث شد که ملت ایران به این نتیجه برسند که همه جهان، غرب نیست و نگاه به غرب و کدخدا گره گشایی مشکلات اقتصادی نیست و با تفکرانقلابی و مدیریت جهادی و با استفاده از توانمندیهای داخلی کشور و ظرفیت بازار منطقه و ۱۵ کشور همسایه می توان اقتصادی شکوفا داشت.
🔺 هر چند دولت آقای روحانی نتوانست آنچنان که باید و شاید از ظرفیت فوق الذکر برای توسعه اقتصادی استفاده کند فرصت بسیار مناسبی است که دولت انقلابی بتواند از ظرفیت کشور های همسایه و کشور چین برای توسعه و پیشرفت خود چه در زمینه فروش نفت و همچنین تبادل علمی بین دو کشور و ورود تکنولوژی و ۰۰۰ استفاده کند.
✍ابراهیم احمدی
#یک_خبر_یک_تحلیل
#روشنگری
#ثامن
🇮🇷💐
💐
✅ #یادداشت_کوتاه
💢 موضوع: فرق جریان انقلابی با غربگرا (لیبرال) ‼️
🍃🌻🍃
🔻انقلابیون- در کنار انتقاد سازنده- عصای دستِ دولتِ غربگرای روحانی بودند و نهادهای مردمی، نیروهای مسلح و بسیج، در بخشهای مختلف دستِ روحانی را گرفتند تا زمین نخورد. پروژههای مهم عمرانی- صنعتی و... توسط جریان انقلابی مثل قرارگاه خاتمالانبیاء آماده میشد و آقای روحانی فقط «#علی_برکت_الله» میگفت و افتتاح میکرد و بنام خود ثبت مینمود. این در حالیست که هنوز آقای رئیسی کابینه ای تشکیل نداده و تنها یک دفتر خالی تحویل گرفته، خیلی از لیبرالهای زبان بسته در عصر روحانی، زبان باز کرده و همه مشکلات فعلی را که ناشی از بی تدبیری دولت گذشته است؛ به دولت سیزدهم نسبت میدهند و او را تخریب می کنند‼️
✍️علی اکبر صیدی
#روشنگری
#بصیرت
#ثامن
🇮🇷💐
💐
🌀 #یادداشت_کوتاه
💠 موضوع: #دولت_انقلابی و ضرورت توجه به دو اصل بنیادین
❌ قسمت سوم
🍃🌻🍃
🔻بیانیه دوم انقلاب در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به ملت بزرگ ایران خاصه "جوانان" صادر گردیده است.
🔹 دو اصل بنیادین در بیانیه گام دوم انقلاب که دولت انقلابی باید عملیاتی سازی آن را در تمام امور دنبال نماید عبارتند از :
1⃣ در عرصه داخلی؛ راهبرد "ما می توانیم " است. مقام معظم رهبری در این رابطه در بیانیه گام دوم فرمودند: "مدیریتهای جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می توانیم... ایران را به عزت و پیشرفت در همهی عرصه ها رسانید."
2⃣ توجه به اصل اساسی؛ عزت، حکمت و مصلحت " در روابط خارجی. امروزه ارتباط و روابط خارجی از اصول اجتناب ناپذیر تمام کشورها در روابط بین الملل است. راهبرد کشورها در حوزه روابط خارجی، تامین منافع ملی است. هر کشوری در عرصه روابط خارجی اصولی دارد که باید مورد ملاحظه قرار گیرد.
🔺#مقام_معظم_رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تاکید بر عزت ملی و مرز بندی با دشمن می فرماید: "عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن؛ این هر سه شاخههایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی اند.
✍ دکتر نصرت الله حیدری
#روشنگری
#ثامن
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷💐
💐
✅ #استوری
🌀 موضوع: ۱۸ مرداد، روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
🍃🌻🍃
💢 اگر شهدای مدافع حرم نبودند...
#روشنگری
#ثامن
#مدافعان_حرم
#
۱۴۰۰/۵/۱۷
💡موضوع: #تحریف_کربلا
🔶 بحث تحریف به چهار بخش تقسیم می شود:
🔸 معنی تحریف
🔸 انواع تحریف
🔸 عوامل تحریف
🔸 وظایف ما در مورد تحریف
🔴 معنی تحریف:
تحریف از ماده ی حرف می آید و به معنی متمایل کردن حرف اصلی و تغییرات در آن که شامل افزودن یا کاستن از سخنان اولیه ی گفته شده یا نقل شده است می باشد.
🔰 تحریف مواردی چون: دروغ جلوه دادن واقعیت، دو پهلو صحبت کردن و تخیل کردن را هم در بر می گیرد.
✅ انواع تحریف:
🔷 تحریف به دو نوع لفظی و معنوی تقسیم می شود.
🔹 تحریف لفظی:
شامل جابجایی جایگاه کلمات جمله و یا کم و زیاد کردن جمله و نیز تغییر در معنی می باشد.
👇مثال:
بخشش، لازم نیست اعدامش کنید.
بخشش لازم نیست، اعدامش کنید.
🔹 تحریف معنوی:
به این معنی است که در لفظ تصرف نمیشود، اما نوع بیان، مقصود گوینده را تغییر می دهد.
💎 قرآن در قضیه ی تحریف قوم یهود را مثال زده است و خصیصه ی آنها را خصیصه ی نژادی نامبرده و انواع تحریف را به آنها نسبت داده است.
آنها تاریخ را با خواسته ی خودشان تحریف کرده و آیندگان را از اصل موضوع بی خبر گذاشته و اطلاعات غلط به آنها داده اند.
🔰 خداوند در قرآن، سوره بقره در مورد قوم یهود می فرماید:
اینها همین هایی هستند که با موسی میرفتند و سخن خدا را می شنیدند ولی در نقل قول، زیر و رو می کردند و در راه، مطلب را تحریف و انتقال می دادند.
🔵 تحریفات در سخن عادی و نیز در موضوع بزرگ اجتماعی که شامل شخصیت ها و بزرگان می باشد روی می دهد، حتی در مورد پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حضرت علی(علیه السلام) و حماسه عاشورا که سند اخلاق و تربیت و موضوع اجتماعی است نیز رخ داده است.
🔶 تحریف و انحراف در حیات معنوی، سعادت اجتماع و مسیر اجتماع خطرناک است.
🔰 حادثه ی کربلا حادثه ی بزرگ اجتماعی است و در خلق و خوی ما تأثیر دارد و کوچکترین دخل و تصرف در عاشورا، حادثه را منحرف و دین مردم را متزلزل میکند.
💠 قابل ذکر است که اصل حادثه کربلا قابل کتمان نیست لذا در نقل قول آن تحریف لفظی و معنوی صورت میگیرد.
⭐️ نکته:
🌹 در ارائه ی کلام امانتدار باشیم.
🌹 در جلسات و هیئت هایی شرکت کنیم که بر ایمان، معرفت، اخلاق و بصیرت مان افزوده شود.
🔴 صالحی ترک فعلهای دولت قبل درباره قانون لغو تحریمها را پذیرفته است
خضریان، سخنگوی اصل ۹۰ مجلس:
🔹 پرونده تخلفات و ترک فعل های سازمان انرژی اتمی درباره قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها که در کمیسیون اصل ۹۰ باز شده و در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی بررسی شده و در صحن کمیسیون برای سومین بار با حضور متخصصین مختلف برگزار شد.
🔹 در این جلسات نکاتی را که کمیسیون براساس قانون در عدم اجرای برخی از مفاد قانون مصوب مجلس وجود داشت را در حضور آقای صالحی مطرح کرده و بخشی از آن را هم رسانه ای کردیم.
🔹 صالحی ترک فعل های سازمان انرژی اتمی در اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها را پذیرفت
🔹 با توجه به اینکه در این قانون نحوه برخورد با متخلفان دیده شده است، کمیسیون برای تهیه گزارش و ارجاع آن به مراجع ذی صلاح در حال انجام وظایف نمایندگی است.
قاسم روانبخش
⚠خدا کند دروغ باشد
❌واقعا باعث تاسف است، آقای خطیب که در فتنه ۸۸ طرفدار موسوی بود، وزیر وقت از مدیر کلی قم او را برکنار کرد.
وی بعد از مدتی بلاتکلیفی از وزارت بیرون رفت و بعدا با توصیه علی لاریجانی معاون حفاظت قوه قضاییه شد!!
🔻او در ناکامی های آقای صادق لاریجانی در ده سال ریاست بر قوه قضاییه، بخاطر تصدی معاونت حفاظت و قصورهایی که داشته، شریک بوده است!!!
🔶با انتصاب آیه الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه توسط مقام معظم رهبری، خطیب که باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در حفاظت قوه می شد از حفاظت قوه کنار کشید!! و پس از مدتی اندک !! بی سرو صدا به مشهد منتقل و در آستان قدس مسئولیت گرفت!!
نامبرده بعد از عهده دارشدن پست معاونت قوه قضائیه، برخی اعضای ستاد اصولگرایان موسوی در قم را به معاونتهای قوه قضائیه آورد!!
🔴علیرضا امینی که بخاطر حضورش در ستاد اصولگرایان موسوی در قم و نقشش در فتنه ۸۸ و مواضعی که علیه حضرت آقا داشت، توسط مرحوم آیه الله یزدی از دبیرخانه شورای عالی حوزه برکنار شده بود با رایزنی خطیب معاونت آموزش قوه قضائیه را تصاحب نمود!!!
🔻بعد از امینی آقایان؛ هادی صادقی، شهریاری و چند نفر دیگر با طراحی خطیب و امینی به معاونت های مختلف قوه منصوب شدند!!
🔻این حضرات که بخاطر نقش داشتن در #فتنه باید #محاکمه میشدند به قوه قضائیه کوچ کردند تا هم از تعقیبهای احتمالی در امان باشند و هم در سنگرهای جدید!! نظام را ناکارآمد نشان دهند !!!
⚫و اینگونه شد که عملکرد قوه قضائیه در دوره آقای لاریجانی بدبینی مردم به نظام را فراهم کرد!!! و برکناری زودهنگام صادق لاریجانی رقم خورد!!!
حال همان جریان در تلاش است یکی از افراد خود مثل خطیب،عبداللهی و خزائی را در راس وزارت کلیدی نظام قرار دهد تا آیه الله رییسی و دولتش را ناکارآمد و ضعیف نشان دهند !!
🔴این حضرات میخواهند امیدی که در دل توده برای اصلاح امور و حل مشکلات کشور بعد از آمدن آیه الله رییسی ایجاد شده به یاس و ناامیدی تبدیل کنند!!!
سخن پایانی:
اگر قرار است افراد غیر همسو با آیه الله رییسی مثل آقایان خطیب و عبداللهی و . . . عهده دار وزارت ا.ط شوند و یا در دولت سهمی بگیرند، باید فاتحه مبارزه با فساد و مقابله با نفوذ اجانب در ارکان نظام را خواند.
والسلام
✍از طرف کاربران
#نجات_تاریخ صدای رسای اُمت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توصیه رهبر انقلاب برای مسئله عزاداری در محرم
✍️رهبر انقلاب: مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم میگوید. من میخواهم تأکید کنم در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند. بنده خودم شخصا هرچه را که آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات منبریها و مداحها و دیگران این است که هر کاری میکنید ببینید ستاد ملی کرونا چه میگوید اگر ضابطهای تایید کردند همه ما موظفیم آنرا رعایت کنیم.
۹۹/۵/۱۰
نشریه405عبرت های عاشورا @ebratha.org.pdf
2.08M
🔴فایل pdf( با کیفیت عالی)👆👆👆 جدیدترین شماره (405)نشریه عبرتهای عاشورا
♦️نسخه الكترونيك
📝آغوش باز دولت برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر
✍🏻همسنگران گرامی: شما می توانید صفحات نشریه را در حد توان تکثیر و در بین علاقمندان توزیع یا در مکان های مناسب نصب نمایید.
اجرکم عندالله
✔️ پیراهن خونین ارباب در اول #محرم
🌑 قال الصادق عليه السلام سيدي جعلت فداك ان الميت يجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله و أراكم تجلسون انتم و شيعتكم من اول شهر بالماتم و العزاء للحسین علیه السلام
فقال عليه السلام ما هذا اذا هل هلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحسين و هو مخرق من ضرب السيوف و ملطخ بالدماء و فنراه نحن و شيعتنا بالبصيرة و لا بالبصر فاذا تنفجر دموعنا
◾️ به حضرت آقا امام صادق سلام الله علیه عرض شد: آقای من! به فدایتان شوم وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه جلسه عزا می کنید. (در حالی که روز شهادت عاشورا است)
◾️ حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین سلام الله علیه را آویزان می کنند در حالی که پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است.
و ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت می بینیم و نه بصر(چشم سر)، پس اشک های ما سرازیر می شود.
📚ثمرات الاعواد جلد ۱ صفحه ۳۶ و ۳۷
پس حداقل با پوشیدن یک پیراهن مشکی وزدن یک پرچم سردرمنازل ارادت خودرا به سروروسالار شهیدان نشان دهیم که ماهرچه داریم از اقا ابا عبدالله داریم واین خود موجب میشود ابتدا اعضای خانواده وفرزندان ودوستان واشنایان نیز در زندگی خود الگو بگیرندوبه عزاداری اهل بیت ع توجه خاص نمایند
حامد سبزی پور ۱۴۰۰/۵/۱۹
🔴 شارلوت والرِ گاندو ۲ کیست؟!
🔹شارلوت، افسر اطلاعاتی انگلیس (۳۲ساله) با نام مستعار لوتی بود که در پوشش بخش سیاسی سفارت انگلیس در شهریور ۹۴ وارد ایران شد.
🔹او دارای سطح اطلاعاتی بالا بود به طوری که سفیر انگلیس در تهران و هیچ کدام از اعضای سفارت حق پرسوجو از اقدامات وی را نداشتند و به طور مستقل وارد عمل میشد.
🔹لوتی با دیپلمات کشورهای مصر، پاکستان، کویت، گرجستان، آلمان، فرانسه ارتباط داشت و شبکه جمع آوری گسترده اطلاعات را از دیپلماتهای سایر کشورها فراهم کرده بود.
🔹شارلوت علاوه بر ایران، تمرکز ویژه ای بر حوزه یمن، سوریه و نقش ایران در این کشورها داشت و محل جلسات هماهنگی را در سفارت انگلس و عموما با حضور دیپلمات های فرانسوی برگزار میکرد.
🔹شارلوت در انتخابات سال ۹۴ ایران به صورت مخفیانه اقدام به فیلمبردای از مجموعه های حساس کشور کرده بود.
🔹وی همچنین در زمان حضور خود در ایران به طور جدی پیگیر بورسیه چونینگ (برای جذب نخبگان ایرانی توسط سرویس انگلیس) بود.
📌پ.ن: تصویر سمت راست، تصویر اصلی شارلوت والر است.
᪥࿐࿇🌺࿇࿐᪥
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(2)
اختصاصی
امام در ضمن پیامشان(28 اردیبهشت 42) خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئتها، از آنان خواسته بودند که «در نوحه های سینه زنی مصیبتهای وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوند». با آغاز محرم سال 42، عزاداریها رنگ و بوی انقلاب گرفت و تا پیروزی نهضت، پیوند عزاداری و مبارزه، همچنان برقرار ماند.
پس از رحلت آیت الله بروجردی، مرحوم خوشدل طهرانی در قصیده ای گفته بود:
آیت الله بروجردی اگر بر بست رخت چون خمینی را خدا بر شیعه مولا می کند
حکم کن، فرمان بده، از جان و دل فرمان بریم
مردم در لبیک به ندای رهبر نهضت، در محرم سال 42 در نوحه هایشان، اینچنین دم می گرفتند:
گفت عزیز فاطمه/ نیست ز مرگ واهمه
تا به تنم توان بود/ زیر ستم نمی روم
ننگ حیات و ذلتش/ عزت و مرگ و لذتش
من ز یزیدِ بی پدر/ ظلم و ستم نمیکشم
*
شد ساحت فیضیه عاشورا/ در روز قتل زاده زهرا
در تربت اعلی/ شد موج خون برپا
عمال اسرائیلی رسوا/ کشتند از کین بی پناهان را
در تربت اعلی/ شد موج خون برپا
*
دانشگاه فیضیه/ چو دشت ماریه/ طلاب دینیه
افتاده جسم هر یکی شان از لب بام
واویلا واویلا
قم شده کربلا/ هر روزش عاشورا
فیضیه قتلگاه/ خون جگر علما
واویلا/ واویلا
برخی دیگر از عزادارها هم چنین همخوانی می کردند:
شد موسم یاری مولانا الخمینی/ ای شیعیان برپا کنید شور حسینی
جان را به کف بنهاده ای در راه قرآن/ خمینی، خمینی تو زاده حسینی
خمینی، خمینی، خدا نگهدار تو/ بمیرد، بمیرد، دشمن غدار تو
خمینی خمینی، ملت طرفدار تو/ بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو
مرگ بر این قلدر قانون شکن/ خمینی شاهشکن، خدا نگهدار تو
*
فرمود والله ان قطعتموا یمینی/ شد موسم یاری مولانا خمینی
ای اهل عالم، الله اکبر
*
یوم القیام است، روز انقلاب است
تنها نه در کربلا قحط آب است
قحط عدل است/ قحط فضل است
حق بر باطل پیروز است
***
رهبر جهانی، مرد آسمانی
حماسه آفرین تاریخ جهانم/ آئینه بابم، امیرالمؤمنانم
الحق دوله، باطل جوله
رهبر انقلاب، تشنه ام نی بر آب
تشنه آزادی و خونِ ستمگر
پس از دستگیری و زندان و تبعیدِ امام نیز، همچنان بازارِ اشعار و نوحه های انقلابی گرم ماند که خود موضوعِ نوشتاری دیگر است.
🔸این نخستین بار بود که در دسته های عزاداری علیه اسرائیل شعار داده می شد و یا در مجالس ذکر مصائب سیدالشهدا(ع)، به طور فراگیر از مظالمِ یزید زمان سخن به میان میآمد!
زحمتِ روایت رویدادها، و ثبت شعرها و شعارها، به عهده همان نفوذی هایی بود که به تصویب کمسیون ویژه ساواک، در همه هیئت ها حضور داشتند! این است که مطالب پیشگفته همه در اسناد ساواک آمده است. اسامی سرایندگان نوحه ها و اشعار به دلیل مراعات اختصار در یادداشت ذکر نشده است.
پیوند نهضت امام خمینی با معارف عاشورایی در اشعار متجلی است و بهترین دلیل بر دینی بودن حرکت مردم به رهبری امام است.
خودجوش بودن هنر انقلاب و مردمی بودنش٬ همه دستگاه فرهنگی و هنری نخبگانی و مزدور رژیم را ناکارآمد کرد.
(منابع: نهضت امام خمینی(ره)، ج۱ صص 467-486؛ محرم و انقلاب اسلامی، ص94-104؛ هیئتهای مذهبی و انقلاب اسلامی، صص112-114)
🔶پی افزود
بعد از گذشت چهاردهه از استقرار حکومت شیعی در ایران، هنوز هم نغمه های استعماری مبنی بر جدایی هیئت از سیاست به گوش می رسد و تلاش هایی برای قطع پیوند مستحکم عاشورا و حوادث واقعه، در ام القرای تشیع صورت می گیرد.
مرور سخنان شبه ناک برخی سخنرانان از تبار #سکولارهای_حوزوی، بهترین شاهد مدعای مذکور است.
خطبه سیدالشهدا علیهالسلام هنگام خروج از مکه
▫️رویَ أَنَّهُ علیهالسلام لَمَّا عَزَمَ عَلَی الْخُرُوجِ إلَی الْعِرَاقِ قَامَ خَطِیبـًا، فَقَال: الْحَمْدُ لِلَّهِ، مَاشَآءَ اللَهُ، وَلاَ قُوَّه إلاَّ بِاللَهِ، وَصَلَّی اللَهُ عَلَی رَسُولِهِ.
خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ ءَادَمَ مَخَطَّ الْقِلاَدَه عَلَی جِیدِ الْفَتَه. وَمَا أَوْلَهَنِی إلَی أَسْلاَفِی اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إلَی یُوسُفَ. وَخُیِّرَ لِی مَصْرَعٌ أَنَا لاَقِیهِ؛ کَأَنِّی بَأَوْصَالِی تَتَقَطَّعُهَا عُسْلاَنُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَکَرْبَلا´ءَ؛ فَیَمْلاَنَ مِنِّی أَکْرَاشـًا جُوفـًا، وَأَجْرِبَه سُغْبـًا. لاَ مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ.
رِضَا اللَهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ؛ نَصْبِرُ عَلَی بَلاَ´ئِهِ، وَیُوَفِّینَا أُجُورَ الصَّابِرِینَ. لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَهِ صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ لُحْمَتُهُ، وَهِیَ مَجْمُوعَه لَهُ فِی حَظِیرَه الْقُدْسِ، تَقِرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ، وَیُنْجَزُ لَهُمْ وَعْدُهُ.
مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلاً مُهْجَتَهُ، وَمُوَطِّنـًا عَلَی لِقَآءِ اللَهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا؛ فَإِنَّنِی رَاحِلٌ مُصْبِحـًا إنْ شَآءَاللَهُ تَعَالَی.
🔲و روایت شده است که چون حضرت سید الشّهدا (ع) آهنگ رفتن بهسوی عراق را نمودند، در مکّه مکرّمه برای ایراد خطبه ایستاده و چنین گفتند:
حمد و سپاس سزاوار خداست. آنچه را که خدا بخواهد خواهد شد؛ و قوّه و قدرتی نیست مگر به خدا؛ و درود بر رسول و فرستاده او باد! مرگ بر فرزندان آدم بهمثابه گردنبند بر گردن دختر جوان کشیده و بسته شده است؛
و من در آرزو و اشتیاق ملاقات و دیدار رفتگان از خاندان خود هستم، همانند اشتیاقی که یعقوب به دیدار یوسف داشت؛
و برایم جایی معین و انتخاب شده است که باید پیکرم در آنجا بیفتد و من باید به آنجا برسم.
گویا میبینم که بندبند مرا گرگان بیابان بین نَواویس و کربلا از هم جدا میسازند و از من شکمبههای تهی خود را پر میکنند و انبانهای گرسنه خود را سرشار مینمایند.
فرارگاهی نیست از روزی که در قلم تقدیر گذشته است. رضای خدا رضای ما اهلبیت است.
بر امتحانات و بلاهای او شکیبایی مینماییم و او اجر و مزد شکیبایان را بهطور کامل به ما عنایت خواهد نمود.
پاره تن رسول خدا (ص) از او دور نمى شود، در بهشت به او مى پیوندد، باعث روشنى چشم او و انجام شدن وعدهاش مى شود. (وعدهای که خداوند به رسول خدا داده است، برای اقربایش منجّز و محقّق میگردد.)
پس کسی که در میان ماست و حاضر است جان خود را ایثار کند و خون دل خود را فدا کند و برای لقای خدا نفس خود را آماده نموده است، با ما کوچ کند که من در صبحگاهان عازم رحیل هستم؛ إنشآءاللهتعالَی.
برتری در جنگ
چگونه به دست میآید؟ -۱
🔹آقای روحانی، اردیبهشت 1392 گفت «آمریکا کدخداست و بستن با او، راحتتر از اروپاییهاست که آقااجازه هستند». او در گرایش ویژه به آمریکا در مذاکرات آن قدر افراط کرد که حتی صدای اعتراض اروپاییها درآمد.
♦️رویکرد دوم روحانی، هنگامی که آثار اعتماد به آمریکا، در قالب عهدشکنی و بازگشت دو برابری تحریمها بروز کرد، رونمایی شد. او همه تقصیرها را گردن ترامپ انداخت و به مردم گفت «هرچه لعنت دارید، به کاخ سفید بفرستید». روحانی همچنین بارها از «جنگ اقتصادی بیسابقه» آمریکا خبر داد. و سرانجام در چند ماهه پایانی دولتش، در حالی که همه رکوردهای منفی اقتصادی چند دهه اخیر را شکسته بود، مدعی شد توافق با دولت بایدن در دسترس است.
🔹هفته گذشته وندی شرمن قائممقام وزیر خارجه آمریکا در سنا گفت: «دموکراتها و جمهوریخواهان، اهداف یکسانی را در قبال ایران دنبال میکنند و اختلاف بر سر روشهاست. تحریمهای حداکثری علیه ایران در دوره بایدن ادامه داشته و همچنین ما مستمرا، نهادهای بیشتری را به فهرست تحریمها اضافه کردهایم.».
♦️پایگاه اینترنتی سیانان، چند روز قبل به نقل از مقامهای آمریکایی نوشت: «امیدها و وعدههای دولت بایدن برای طولانیتر کردن و قویتر کردن برجام کمرنگ شده و کمکی هم به پیشبرد مذاکرات وین نکرده است. با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، به نظر میرسد رویکرد جدیدی در مذاکرات حاکم خواهد شد. نگرانی این است که رئیسجمهور جدید ایران از عملکرد دولت قبلی رضایت نداشته باشد. ما درباره اینکه چه چیزی میتوانیم به ایرانیها بدهیم و چه چیزی نه، صحبت کردهایم. تیم روحانی، این را درک میکرد(!) باید ببینیم آیا تیم رئیسی هم آن را درک میکند یا نه».
🔹جمع میان سخنان شرمن و تحلیل سیانان، این است که آمریکا با تداوم فشار حداکثری و افزایش تحریمها (برخلاف برجام)، قصد باجگیری دوباره داشته و روحانی نیز با این فزونخواهی همراهی میکرده است. در عین حال، یک واقعیت را از میان سخنان آقای روحانی بیرون کشید و آن واقعیت داشتن رفتار جنگی و خصمانه دولت آمریکاست. تحریم، ابزار جنگ اقتصادی است. باراک اوباما -کسی که روحانی او را مودب خواند- پارسال تصریح کرد «تحریم های دوره بوش، سمبلیک بود و سخت ترین تحریم ها علیه ایران را من به اجرا گذاشتم».
♦️در جریان همین رویکرد جنگی بود که دانشمندان هستهای ما (از شهید شهریاری تا شهید فخریزاده) ترور شدند و تاسیسات هستهای در معرض خرابکاری قرار گرفت تا اینکه کار به ترور شهید سلیمانی رسید و دموکراتها نیز آن را تایید کردند. اما روحانی در همه این موارد، به لوازم «اعتراف به وقوع جنگ» کمترین پایبندی نشان نداد.
🔹غرب، به حضور روحانی، به عنوان سلاحی موثرتر از حمله نگاه میکرد؛ چنانکه خود او بارها اذعان کرد «آقای اولاند رئیسجمهور وقت فرانسه به من گفت در سال ۲۰۱۳، تصمیم قطعی برای جنگ با ایران را گرفته بودیم. وقتی شما آمدید، ما منصرف شدیم و گزینه جنگ کنار رفت»!
💢ادامه دارد💢
برتری در جنگ
چگونه به دست میآید؟ -۲
🔹قهرمان ملت ایران، شهید سلیمانی معتقد بود و باور خود را در پیروزیهای معجزهآسایش نشان داد که؛ «من با تجربه میگویم: میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد، در خود فرصتها نیست. اما شرط آن، این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم.».
♦️ترساندن مردم به واسطه فشارها و تهدیدهای دشمن، کار شرافتمندانهای نیست. اگر برخی مدیران با همین روش «تجارت ترس» نمیکردند، بسیاری از ضربات دشمن اتفاق نمیافتاد، بلکه کشور میتوانست گامهای بلندی برای پیشرفت بردارد.
🔹یک نمونه چشمگیر تبدیل تهدید به فرصت، ماجرای پهپادهاست. نیروهای سپاه پاسداران 13 آذر ماه 1390، یک فروند پهپاد جاسوسی آر کیو۱۷۰ (مشهور به «جانور قندهار») را در شمال شرق کشور شکار کردند.
♦️نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ظرف سه سال توانست ضمن رمز گشایی از اطلاعات، "جانور قندهار" را رام کند و با مهندسی معکوس، پهپاد «سیمرغ» را بسازد.
🔹پیشرفتهای ایران در این حوزه چنان خیرهکننده بود که نشریه هیل دو سال قبل نوشت «ایران، پیشرفت چشمگیری داشته و در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت پهپادی در دنیاست». و وزنامه صهیونیستی جروزالم پست خاطر نشان کرد «تولید پهپاد ایرانی با برد ۷ هزار کیلومتری، هشداری برای تلآویو است. ایران در واقع یک پیغام هشدار میفرستد مبنی بر اینکه امکان حمله به اسرائیل را دارد. ایران در سالهای اخیر به ابر قدرت پهپادی مبدل شده است».
♦️همچنین ژنرال مک کنزی (فرمانده سنتکام)، دو ماه قبل اعتراف کرد «استفاده گسترده ایران از پهپادها برای عملیات شناسایی و حمله، به این معنی است که آمریکا برای اولین بار پس از جنگ کُره ]1950 تا 1953 میلادی[ برتری هوایی خود را برای عملیات در منطقه از دست داده است. تا زمانی که ما نتوانیم شبکهای از تواناییها برای شناسایی و شکست این پهپادها بهدست آوریم، دست برتر را حملهکنندگان خواهند داشت».
🔹اما مهمترین جنگ، در حوزه سیاست و رسانه و تبلیغات در جریان است؛ جایی که بر ناکامیهای دشمن سرپوش گذاشته میشود، و توپخانهها رسانهای، برای ناامید کردن ملت ایران شلیک میکنند. باید بدون مجامله، مجال عملیات را از دشمن و پادوهای آنها گرفت.
♦️این، همان هنگ سیاسی و رسانهای فاسدی است که امید موهوم نسبت به غرب ایجاد کرد و کشور را در معرض انواع گرفتاریها قرار داد. حالا هم که میبینند ارادهای قوی و مصمم برای خروج از معطلی پدید آمده، اصرار دارند مردم را از بسیج ملی برای رفع مشکلات ناامید سازند. در حالی که هنوز دولت جدید تشکیل نشده، آیه یاس میخوانند و بهجای ابراز شرمندگی از کارنامه خسارتبارخود، طلبکاری میکنند!
🔹آنها ابزار دست ویرانیطلبانی هستند که اکبر گنجی اصلاحطلب فراری، دربارهشان اقرار کرد: «ما کارمندان دولتهای راست افراطی و بخش پروپاگاندای دولت ترامپ، بوریس جانسون، نتانیاهو و سعودی هستیم. وظیفه ما وحشتافکنی است تا با فرو پاشاندن سازمان اجتماعی، مردم ایران را به خشونت جمعی بکشانیم... ما تشنه مرگ و خون مردم ایرانیم. کاری را که شدیدترین تحریمهای تاریخ نتوانست با ایران انجام دهد، ما موظفیم انجام دهیم». سر چنین مار مسمومی را هر جا که باشد، بیملاحظه باید کوبید.
دلسوز یا تشنه خون مردم ایران؟
🔹هر کاری که برای کاهش قربانیان کرونا امکانپذیر باشد، مطلوب و مغتنم است. اما همین دغدغه عمومی و انسانی، متاسفانه بهانه عقده گشایی توسط دو طیف نزدیک به هم شده؛ یکی غربگرایان و دیگری بانیان دولت روحانی.
♦️این دو دسته، در حالی پشت نام مردم پنهان می شوند که زندگی مردم، به گواهی کارنامه شان، بی ارزش ترین موضوعات بوده است. آنها از یک طرف، دولتِ هنوز تشکیل نشده رئیسی را زیر ضرب گرفته اند که چرا کاری کرده که شمار قربانیان کرونا به 500 نفر رسیده؛
🔹و از طرف دیگر، می گویند "چرا واکسن وارد نمی کنید؟". یا "چرا نگذاشتید واکسن وارد نشود؟". ته خط برخی از اینها هم که مامورند، این است که چرا در مذاکره، تسلیم آمریکا نمی شوید؟
♦️اما اصل ماجرا چیست؟ آقای روحانی در مسیر مهار شیوع، خودرایی پیشه کرد و با ادعای این که از پیک کرونا عبور کرده ایم، چراغ سبز سفرهای پرحجم نوروزی را به مردم داد. در آخرین روزهای کاری هم، شش روز تعطیلی را بدون ممانعت از سفر به اجرا گذاشت که موجب تشدید بحران شد. اصلاح طلبان، عمدا درباره این سوء مدیریت سکوت کرده و گریبان آقای رئیسی را گرفته اند که از تحلیفش چهار روز سپری شده است!
🔹اما درباره خرید واکسن، با وجود پرداخت هزینه ها توسط ایران، تامین واکسن توسط کواکس انجام نگرفت و آنها خلف وعده کردند. همچنین در حالی که دو طیف مورد بحث، سرگرم بزک دولت بایدن هستند، همین دولت بر سر راه خرید واکسن توسط کشورمان کارشکنی های مکرر انجام داده است.
♦️دو طیف مذکور، در این باره اگر صداقت داشتند، باید به آمریکا اعتراض می کردند و صادقانه به ملت ایران می گفتند شیطان بزرگ، مطلقا قابل اعتماد نیست؛ چرا که حتی دارو را هم که از تحریم های سازمان ملل استثناست، مورد تحریم قرار داده و بار دیگر خباثت خود را نمایان کرده است.
🔹اما آنها بر عکس -و طبق هماهنگی با آمریکا- همین رفتار جنایتکارانه دولت بایدن را ابزار فضاسازی و فشار علیه نظام قرار دادند و ماجرا را وارونه روایت کردند. برخی از آنها در سابقه سیاه خود، درخواست اعمال "تحریم های فلج کننده" علیه مردم خود را پس از شکست در فتنه سال 88 دارند.
♦️این نکته هم گفتنی است که برخی از واکسن ها مثل آسترازنیکا در حالی مورد تاکید طیف های مذکور برای واردات بوده که استفاده از آن بعد از مشاهدهی عوارض جدی، در سوئد، آلمان، فرانسه، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، دانمارک، نروژ، هلند، لوکزامبورگ، پرتغال، اندونزی، ایرلند، بلغارستان، تایلند، رومانی، ایسلند و اتریش ممنوع شده است.
🔹کرونا مصیبت عالمگیری است که همچنان حتی در پیشرفته ترین کشورها قربانیان بسیار می گیرد و در برخی از این کشورها با وجود واکسیناسیون گسترده، مجددا اوج گرفته است. با این وجود به نظر می رسد کمتر کشوری مثل ما در معرض موج سازی رسانه ای منفی است. علت همان است که «اکبر گنجی» از افراطیون (فراری) مدعی اصلاحطلبی اسفند 98 فاش کرد:
♦️«ما کارمندان دولتهای راست افراطی، از طریق کروناهراسی، ایران و ایرانیان را نابود خواهیم کرد. ما کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت ترامپ، جانسون، نتانیاهو و سعودی هستیم. وظیفه ما وحشتافکنی است تا با فروپاشاندن سازمان اجتماعی، مردم را به خشونت جمعی بکشانیم... گمان باطل نکنید که ما مخالف سیاسی و... هستیم؛ نه، ما فقط کارمند پروپاگاندای دولت های راست افراطی هستیم. ما تشنه مرگ و خون مردم ایرانیم. کاری را که شدیدترین تحریم های تاریخ نتوانست با ایران انجام دهد، ما موظفیم انجام دهیم».
ایمان محمدی