eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
131 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
8.4هزار ویدیو
847 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
همچنین در هِزاره جدید میلادی و به ویژه تحولات یک دهه اخیر، غربی ها به دنبال افزایش اختلاف بین ایران و برخی کشورهای منطقه بوده اند؛ بنابراین طبیعی خواهد بود که رهبران عربستان سعودی تمایل دارند ناآرامی های سیاسی اخیر را در چارچوب رقابت گسترده تر فرقه ای و استراتژیک با ایران تفسیر کنند.[17] بنابراین غرب با هدف حضور نظامی در منطقه، ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و حفظ امنیت متحدان منطقه ای اش بر شعله های اسلام هراسی دامن می زند. برخی کشورهای منطقه نیز هیزم بیار این شعله های سوزان هستند. 4- جلوگیری از الگو شدن ایران اسلامی برای کشورهای منطقه و منفور نشان دادن مذهب تشیع. از دیگر مواردی که به ایران هراسی و شیعه هراسی غرب کمک کرده، وجود کشورهایی در پیرامون ایران با جمعیت شیعه و ترسِ از الگوگیری آن ها از ایران است. آن چه هویداست، توسعه اسلام هراسی و ایران هراسی در سطح بین الملل و شیعه هراسی و ایران هراسی در جهان اسلام است. این امر متمرکز بر تلاش هایی است که از ایران، تصویری منفی به جهانیان عرضه می کند. در چنین وضعیتی قدرت های برتر منطقه با حکومت های اسلامی مبتنی بر مذهب تشیع ایران یک علامت از اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی در جهان محسوب می شود. جدا از مسائل ملی و بین المللی موج بیداری اسلامی نیز سبب افزایش تمرکز بر این مسئله در جهان شده که فشارها را بر کشورهای در حال توسعه دو برابر کرده است.[18] از این منظر، تأثیر انقلاب ایران بر منافع قدرت های بزرگ در منطقه بیشتر خواهد بود. یکی از دیدگاه های مهم در عرصه بین الملل در حال حاضر روابط ایران و غرب و برخورد منافع آن هاست که روابط فرهنگی و سیاسی و روابط دوجانبه را تحت تأثیر قرار داده است. از دیدگاه برخی از نظریه پردازان غربی، درست از زمانی که انقلاب ایران به پیروزی رسید، قدرت های غربی و به ویژه آمریکا و انگلستان نگرش بدبینانه و مشکوکی به ایران پیدا کرده اند. آن ها ایران را متهم به صدور تروریسم، حمایت از گروه های شبه نظامی و... می کنند و حتی جورج بوش[19] در یکی از سخنرانی هایش ایران را محور شرارت خواند.[20] علاوه بر الگوگیری کشورهای منطقه از انقلاب اسلامی که باعث ایران هراسی شده، موقعیت جغرافیایی خاص کشورمان نیز در برهه هایی بر ایران هراسی و شیعه هراسی غرب تأثیرگذار بوده است؛ زیرا موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران سبب شده تا این کشور به عنوان یک کشور بین المللی شناخته شود؛ به عبارت دیگر ایران به علت موقعیت جغرافیایی خود در تلاقی با قدرت های بزرگ قرار دارد.[21] 5- جلوگیری از نفوذ منطقه ای ایران و ایجاد ترتیبات امنیتی ضد ایرانی سیاست مهار از راهبرد کلان آمریکا منشأ می گیرد. براساس این راهبرد از ظهور هر قدرت منطقه ای در مناطق حساس جهان که بتواند برتری آمریکا را به چالش بکشد، جلوگیری شود. آمریکا در برابر ایفای نقش طبیعی ایران در حوزه های فرهنگی- مذهبی در سطح منطقه ای عاملی بازدارنده محسوب می شود و به همین دلیل ادراک مبتنی بر چالش گری و تهدیدگری سیاست های آمریکا، ادراک غالب دولتمردان ایران به شمار می آید؛ چرا که ایران بنا بر ماهیت ایدئولوژیک گرا و فرهنگ محور خود، ذاتاً به گسترش اسلام گرایی در فراروی مرزهای خود، برای ایجاد همگرایی منطقه ای تمایل دارد. به ویژه، تداوم طبیعی فرهنگ خود در خاک همسایگان شرقی و غربی را سرمایه ای ارزنده در این مسیر تلقی می کند.[22] از سوی دیگر غرب بر این عقیده است که اگر دولتی در منطقه خاورمیانه بسیار قدرتمند شود و یا اگر یک قدرت خارجی بتواند در این منطقه مداخله کند، ممکن است قادر باشد بر کشورهای تولیدکننده نفت سلطه پیدا و در عرضه انرژی مداخله کند که با منافع و خواست آمریکا تطابق نداشته باشد.[23] نوام چامسکی[24]، نظریه پرداز آمریکایی، معتقد است که بخش عظیمی از مخازن انرژی در خاورمیانه متمرکز بر منطقه ای است که برخی از آن با عنوان هلال شیعی یاد می کنند. وی معتقد است کنترل ایران بر این هلال، کابوسی وحشتناک برای آمریکا است. به باور چامسکی هلال شیعی مربوط به دوره جنگ سرد است. تهران مرکز این هلال است و حزب الله در جنوب لبنان و منطقه شیعه نشین در جنوب عراق و بخشی از سوریه را پوشش می دهد.[25] اما یکی دیگر از اهداف و انگیزه های غرب از پیگیری پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی، ایجاد ترتیبات امنیتی منطقه ای برای مقابله با ایران است. شکل‎ گیری شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران بود؛ اما جدیدترین مورد از تلاش در ایجاد ترتیبات امنیتی منطقه ای را می توان، تلاش های عربستان سعودی در این زمینه دانست.
عربستان سعودی در اوایل سال 2016 اعلام کرد که یک ائتلاف نظامی با مشارکت 34 کشور برای مبارزه با تروریسم تشکیل داده است. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، اعلام کرد که این ائتلاف جدید نه تنها داعش بلکه پدیده تروریسم را در تمامی مناطق جهان اسلام هدف قرار خواهد داد.[26] آشکارا پیداست که مهم ترین هدف این گونه ائتلاف ها، مقابله با قدرت تهران است. به باور کار شناسان مسائل خاورمیانه، ریاض راهبردی گسترده را در دستور کار دارد که مبنای آن ایجاد یک بلوک از دولت ها و ارتش های سنی مذهب در منطقه است که با جمع شدن حول محور ریاض، با قدرت شیعیان (یعنی ایران، عراق و لبنان) به مقابله بپردازند. 6- تلاش برای ایجاد تغییرات در ساختار و یا رفتار ایران و ایجاد اختلاف در جامعه ایران به قدرت رسیدن جورج دبلیو بوش و پیوند معنایی و فکری وی با طیف نومحافظه کار بیانگر این واقعیت بود که ایالات متحده آمریکا، بی تردید در چشم انداز سیاست خارجی خود بر اتخاذ رویکردهای سخت افزاری[27] پافشاری خواهد کرد. این ارزیابی با تحولات و وقایع پس از ۱۱ سپتامبر به خوبی ماهیت تهاجمی راهبرد کلان آمریکا را در قالب اشغال نظامی افغانستان و عراق با توسل به «تئوری دومینو» به اثبات رساند. در تداوم چنین بستری، موضوع تغییر رژیم ایران نیز در محافل و مخازن فکری[28] وابسته به نومحافظه کاران در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه، ریچارد پرل[29]، از چهره های سرشناس نومحافظه کار آمریکا، در یکی از مصاحبه هایش با رادیو فردا می گوید: «به نظر من، حکومت فعلی ایران نه می تواند خود را اصلاح کند و نه می خواهد که اصلاح شود. تنها تغییر رژیم از طریق حمله نظامی می تواند ضامن دموکراسی و احیای حقوق فردی در ایران باشد».[30]  غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به این هدف یعنی تغییر رژیم در ایران با ابزار رسانه، ایران هراسی و شیعه هراسی را برای اقناع افکار عمومی منطقه و جهان دنبال نمود تا بتواند اقدامات احتمالی خود را در آینده علیه ایران توجیه نمایند؛ اما پس از شکست پروژه تغییر رژیم، همچنان ایران هراسی و شیعه هراسی با شدت بیشتری دنبال می شود. هدف بعدی غرب تغییر رفتار دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بود. آن ها به دنبال این هستند که ایران اسلامی مطابق خواست و ارادة غرب رفتار نماید و برای واداشتن ایران به این تغییر رفتار، ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال می کنند. مراکزی نظیر مؤسسه بروکینز[31]، شورای غیردولتی روابط خارجی، مرکز نیکسون[32]، بنیاد کارنگی[33] برای صلح جهانی و مرکز بین المللی وودرو ویلسون[34] و محققانی چون جفری کمپ[35]، ری تکیه[36]، زبیگنیو برژینسکی[37]، ریچارد هاس[38] و هنری کیسینجر[39] نمایندگان رویکرد تعامل گرا و تغییر رفتار به شمار می روند. در این روش، غرب تلاش دارد از یک سو پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی و از سوی دیگر با نفوذ در برخی مراکز ایران، تغییر رفتار این کشور را دنبال نماید. شاید برجسته ترین موضع گیری های غرب در این زمینه درخواست از ایران و مقامات ایرانی برای داشتن رفتاری متفاوت است. غرب در کنار تلاش برای تغییر رژیم و همچنین تغییر رفتار ایران در ورای شیعه هراسی و به خصوص ایران هراسی، با تبلیغات ضد نظام جمهوری اسلامی ایران، به دنبال دو قطبی کردن جامعه و ایجاد اختلاف بین مردم و حکومت است. در این مرحله غرب با استفاده از ابزار رسانه به دنبال القای این اندیشه است که مشکلات ایران ناشی از عدم رابطه با غرب است و ایران هراسی در کار نیست، بلکه تبلیغ ایران هراسی زاییده توهم افکار و اندیشه های مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ به خصوص آن که نظام ایران نظامی دینی است و رفتار نمایندگان این نظام با مردم به گونه ای غیر مستقیم به معنای عملیاتی شدن واقعیت دین تعبیر می گردد. همچنین در پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی، غرب تلاش دارد تا به مردم ایران القا نماید که در کشور امنیت سیاسی وجود ندارد. امنیت سیاسی به معنای وجود فضایی سیاسی است که در آن مردم آزادانه و بدون ترس و وحشت بتوانند مواضع سیاسی و باورهای خود را هر چند مخالف دولت باشد، در چارچوب قوانین موجود بیان کنند. در حقیقت بین امنیت سیاسی و میزان استبدادی بودن رژیم سیاسی، رابطه ای معکوس وجود دارد.[40] در این مرحله از اقدامات، غرب تلاش دارد تا ملت ایران را از حاکمیت جدا نماید. همچنان که جورج بوش در سخنرانی 29 ژانویه 2003 میلادی بارها از تهدیدی به نام «جمهوری اسلامی» اسم برده و از ملت ایران به عنوان «ملت به گروگان گرفته شده» یاد کرده و هدف خود را به صراحت آزاد کردن این ملت گوشزد کرده است.[41]
در این راهبرد نظام سلطه تلاش می کند تا از راه های مختلف، ضمن گسست میان افراد جامعه، آن ها را به مسئولان بدبین و فضای یأس در جامعه ایجاد کند. این راهبرد که با استفاده از شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، نشریات و... صورت می گیرد؛ دو راهبرد دیگر را دنبال می کند: در راهبرد اول تلاش می شود تا فرهنگ خودی را تخلیه کنند که این راهبرد از راه ایجاد تردید در بنیان های ارزشی، ترویج فساد، رواج فرقه گرایی، از خود بیگانگی و تقویت روشنفکری وابسته پیگیری می شود. راهبرد مرحله دوم نیز، جایگزین کردن فرهنگ بیگانه است که از راه ایجاد شبکه های ماهواره ای، تحریف تاریخ، تغییر خط و زبان و حذف و تبدیل میراث های فرهنگی پیگیری می شود.[42] پی نوشت ها: [1] Samuel Huntington [2] IslamoPhobia [3] فدراسیون بین المللی حقوق بشر هلسینکی.(1388). تبعیض و ناشکیبایی علیه مسلمانان در اتحادیه اروپا بعد از ۱۱ سپتامبر. ترجمه: علی مرشدی زاده. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ص 7. [4] قلخانباز. خلیل. (1390). کاربرد قدرت هوشمند آمریکا علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن. تهران: انتشارات حنیفا، ص 55. [5] Richad Haass [6] Richard. Haass .(November/December 2006). “The New Middle East”. Available at: http://www.foreignaffairs.com/articles/62083/richard-n-haass/the-new-middle-east [7] Caryle Murphy [8] Murphy. Caryle. (November 29, 2010). “WikiLeaks reveals Saudi efforts to thwart Iran” , Available at: http://www.globalpost.com/dispatch/saudi-arabia/101129/wikileaks-saudi-arabia-iran-king-abdullah [9] Fred Halliday [10] Shaded. w, p.s. Van. Koningsveld. (2002). “ the negative image of islam and muslims in the west/ leuven”, [11] Abdul malik. Mujahid (2011) “Islamophobia statistics ”. Available at: http: //www. soundvision.com/article/islamophobia -statistics-usa-2011 [12] فرانسیس فوکویاما در مقاله ای با عنوان «پایان تاریخ» به این موضوع اشاره نموده است. [13] جعفرپور، نجف. حسین، اسماعیلی.(31 مرداد91). "اسلام هراسی در سینمای هالیوود بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱". قابل دسترس در: http://www.siasatrooz.ir/vdcciiqm.2bqee8laa2.html [14] pewforum.org (27/1/2011). “The Future OF the Global Muslim Population”. Available at: http://www.pewforum.org/category/publications/polling-and-analysis [15] Dalia. Dassel. Kaye. Alireza Nader. (2011). “Israel and Iran”, Rand national defense institute. Available at: http://www.rand.org/nsrd/ndri.html [16] استنسلی. استیگ.(1393). جامعه شناسی سیاسی قدرت در عربستان. ترجمه: نبی الله ابراهیمی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، ص150. [17] Daniel. Markey. (July.18.2014). “Saudi Arabia’s New Strategic Game in South Asia, the National Interest”, Available at: http://nationalinterest.org /feature /saudi-arabia%E2%80%99s-new-strategic-game-south-asia-10909 [18] Karimi. Gholamreza. Hossein Alitooti. (2014), “assessment of cultural activities of of Iran in Islamic world: suggestion of some suitable strategies”. the quarterly journal of political studies of Islamic world, 102. [19] Georg W Bouch [20] Behravesh. Maysam. (07/11 /2015). “The Hidden Enemy Out There: Western Iranophobia and Iranian Westophobia”. Available at: http://www.researchgate.net/publication/233778928. [21] جعفری ولدانی. اصغر. (1382)، روابط خارجی ایران (بعد از انقلاب اسلامی). تهران: انتشارات آوای نور ، ص23. [22] متقی. ابراهیم و پوستین چی. زهره. (1390). الگو و روند در سیاست خارجی ایران. قم: چاپ اول. انتشارات دانشگاه مفید، ص315. [23] - Walt. Stephen. (25/10/2013). “playing hard to get in the Middle East”. Available at: http://walt.foreignpolicy.com [24] Noam Chomsky [25] Ahmadi..A (2011). “Iran Islamic revolution and Shia Geopolitics”,publishing institute britg idea maker [26] خبرگزاری ایسنا. (24آذر94)."به نیت جنگ افروزی بیشتر؛ عربستان هم ائتلاف نظامی ضد ترور تشکیل داد". قابل دسترس در: http://www.isna.ir/fa/news /94092413586 [27] Hard Power [28] Think Tanks [29] Richard Perl [30] تارنمای رادیو فردا. (29اردیبهشت1386). "گفت وگوی ریچارد پرل با رادیو فردا"، قابل دسترس در: http: //www. radiofarda.com. [31] Brookings Institution [32] Nixon [33] Carnegie Corporation [34] Woodrow Wilson [35] Geoffrey Kemp [36] Ray Takeyh [37] Zbigniew Kazimierz Brzezinski [38] Richard Haass [39] Henry Alfred Kissinger
[40] امیرخانی. کاوه. (1390). "مکتب امنیتی امام خمینی(ره)". فصلنامه مطالعات راهبردی. سال چهاردهم. شماره چهارم. زمستان 1390 ، ص91. [41] آیتی. علیرضا. (1386). طرح ژئوپولیتیک جدید آمریکا- خاورمیانه و محیط پیرامونی، در کتاب خاورمیانه 1 ویژه مسائل و چالش های خاورمیانه. تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران ، ص229. [42] مسگرنژاد. جلیل. (1373). جایگاه ادبیات و علوم ادبی در بازداری تهاجم فرهنگی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، ص291.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت ۸ فروردین سالروز پذیرش استعفای توسط امام خمینی ⚠️ هشدار: این ویدئو حاوی صحنه های دلخراش است. جریان اعدام‌های سال ۶۷ چه بود؟! ⁉️ چه کسانی را رقم زدند؟! ⁉️چه تعداد از کشته‌های عملیات مرصاد از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شده بودند؟ این کانال مخصوص جهادگران تبیین است محتوای ثامن پیربکران https://eitaa.com/samen_pirbakran
▪️نبرد اصلی، نبرد برای آزادی فلسطین است ▪️و اسرائیل بداند، در جنگ آینده به «عصر حجر» بازخواهد گشت و تمام تاسیسات، وزارتخانه‌ها در تیررس موشک‌های دقیق مقاومت است ▪️مسجد الاقصی، خط قرمز است و تعرض به قدس، موجب جنگ منطقه‌ای خواهد شد ▪️هر جنگی در آینده، به منزله «پایان اسرائیل» خواهد بود ▪️و بشارت می‌دهم نسل فعلی، وارد قدس خواهد شد و آن موقع، دیگر چیزی به نام اسرائیل هم وجود ندارد ▪️و من نیز ازجمله افرادی هستم که وارد قدس خواهم شد ▪️جمله‌ای نیز خطاب به بن‌سلمان طاغوت عربستان: هنگامیکه مهدی قیام کند، هیچ امیر مستبدی باقی نخواهد ماند؛ نه تو می توانی، نه اجدادت و نه فرزندانت چیزی از این تقدیر الهی را تغییر دهد ▪️رهبر مقاومت: سخنانم را ثبت و یادداشت کنید و برای آینده نگه دارید: همه این دولت‌ها و حکومت‌ها، سقوط خواهند کرد اما انقلاب ایران، کماکان پابرجا است ▪️ایران، عمود خیمه «عاشورای قبل از ظهور» است ▪️حاکم و رهبر واقعی ایران، حجة بن الحسن العسکری است ▪️و میلیون‌ها نفر آماده جان‌فشانی برای ایشان ▪️به مولایمان صاحب‌الزمان می‌گویم: در این عصر، شما هزاران هزار هزار نفر در اختیار دارید که حاضرند به دستور شما و به خاطر شما داخل تنور بروند ▪️امام ما و مولای ما، اگر تو را به ظهور و قیام دعوت می‌کنیم، قول خواهیم داد تا آخرین قطره خون، در رکاب تو با دشمن، بجنگیم. همچون بیعت اصحاب حسین در شب عاشورا. همچون بیعت یاران پیامبر در جنگ بدر ▪️برادران و خواهران، مهدی و مسیح هردو خواهند آمد ما در آخرالزمان هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فریاد عضو کنست؛ رمضان بهترین زمان برای کشتن فلسطینیان است زیرا گرسنه و خسته‌اند! ♦️«الموح کوهن» عضو کنست اسرائیل: از نخست‌وزیر می‌خواهم دستورات لازم برای ورود به رفح و کشتن فلسطینیان را به ارتش بدهد. 🔻🔻🔻 ✍این انسان نمای وحشی نمی دونه که در ماه رمضان ایمانها بیشتر و محکم تر خواهد شد، و ایستادگی و استقامت مسلمان ها به برکت ماه رمضان افزایش پیدا خواهد کرد ، اصلا یکی از دلائل دستور خداوند برای روزه گرفتن در ماه رمضان تقویت ایستادگی و مقاومت انسان هاست...؟!
﷽؛ 💫 برگزاری دوره حافظین قرآن کریم واشعار 🇮🇷کاری از گروه فرهنگی وهنری شهید آوینی 👈جهت بکارگیری در مراسم مذهبی 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 حافظین و اشعار در سنین جوان الی نوجوان و میان سال جهت ثبت نام نام ونام خانوادگی و کدملی خود را به شماره ارسال نماید 09130857625📱 جهت اطلاعات بیشتر در این کانال عضو شوید سرود، تئاتر ،شعر ،نمایش،مطالب آموزش،اجرای تئاتر،نمایش فیلم کوتاه https://eitaa.com/aviny3412 شهید قلم ،سید مرتضی آوینی https://eitaa.com/aviny3412
سلام در شب‌های قدر بیاد مردم مظلوم غزه باشیم😭😭😭
Namahang Nane Khonin 1403 Rasoli [Mohjat_Net].mp3
1.66M
نان خونین همدردی با مردم غزه کاش این بغض گلو یه امون بده یا گریه بهم راهو نشون بده افطارو سحرم شد غصه و غم ذره ذره دارم دق میکنم برادر وقتی تو محاصره ای دیگه چه افطاری و سحری عذرا عذرا یا رمضان الشعب بغزه جوئان هم بارون آتیش رو سرشون هم زیر آواره پیکرشون غزه تنها مونده غرقه ی خون عادت کردیم انگاری هممون عاشورا شد ما موندیم یه کنار تماشاچی شدیم آخر کار عذرا عذرا یا رمضان الشعب بغزه جوئان شعر: امیر علی شریفی✍ رمضان 1403 .https://eitaa.com/madahanpirbakran
🔻جنگ شناختی و قدرت رسانه‌ای/ تخریب موریانه‌وار 🔹در جنگ شناختی قدرت‌های سلطه‌گر با بهره‌گیری از رسانه‌های نوین، درصدد از بین بردن اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت، نابود کردن نیروهای اجتماعی و سرمایه‌های کاری جامعه و در نهایت براندازی و فروپاشی جمهوری اسلامی ایران است. 🔹جنگ شناختی، کلیدواژه‌ای که در سال‌های اخیر می‌شنویم؛ جنگی که قدرت‌ها بدون آنکه ردپایی از خود بر جای بگذارند در تلاشند تا افکارِ افراد یک سرزمین را به نحو خود تغییر دهند. جنگی که ابزارش رسانه‌ و فضا مجازی است. اهداف اصلی در این جنگ از بین بردن اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت، نابود کردن نیروهای اجتماعی و سرمایه‌های کاری جامعه است. در جنگ شناختی دشمن از چند سلاح اعتمادزدایی، ناامیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، از بین بردن مشروعیت‌های جامعه و زیر سؤال بردن اعتبار نظام و حاکمیت یک کشور استفاده می‌کند و همواره در این مسیر سعی کرده تا با روایت اولی اعتمادسازی عمومی را به دست آورد و در ادامه مسیر از آن برای تغییر افکار و اذهان بهره بگیرد. تغییر گفتمان‌های فرهنگی، ایجاد گسترش و تعمیق شکاف بین مردم و حاکمیت، تغییر گروه‌های مرجع، ایجاد خلأ تمدنی و ارتباطی بین نسل‌ها، آداب و رسوم و سنن ملی و مذهبی از جمله محورهایی است که برای براندازی و فروپاشی از دورن طراحی شده‌اند و به عنوان پیشران اصلی جنگ شناختی و همه جانبه‌ علیه ایران اسلامی در حال اجرا هستند. 🔹جبهه رسانه‌ای دشمنان یکی پس از دیگری با طراحی پروژه‌های تخریبی رسانه‌ای تیغ بر پیکره انقلاب اسلامی می‌کشند. پروژه‌ای که هر از چند گاهی با عَلم کردن موضوعاتی که بعضا هم مبهم هستند، مجال را از قاضی و محکمه می‌گیرند و به آنی رأی را صادر کرده و افکار یک جامعه را با خود همراه می‌کنند ولو اینکه در گذر زمان بی‌گناهی شخص ثابت شود. در دهه اخیر و پس از ناکامی‌های مکرر استکبار در جبهه‌های مختلف، به جنگ شناختی روی آوردند و در این جنگ با بهره‌گیری از قدرت رسانه به آسانی شب را روز، و روز را شب جلوه می‌دهند. آنچه که در این جنگ شناختی بیش از پیش خودنمایی می‌کند این است که پروژه تخریب و تضعیف تمامیت انقلاب اسلامی با حذف، تخریب و بدبینی مردم نسبت به مسئولین شدت بیشتری گرفته و جبهه دشمن به این قطعیت رسیده است که با ایجاد بدبینی و بی‌اعتمادی در مردم نسبت به کارگزاران نظام می‌تواند آنان را در رسیدن به اهدافشان نزدیک‌تر کند. باید بپذیریم که ریزش‌ها و رویش‌ها سیر طبیعی انقلاب اسلامی بوده است، اگرچه بخش اعظمی از ریزش‌ها به واسطه نفوذ سرویس‌ها و دلسپردن برخی از مسئولین به خواسته‌های دشمنان اتفاق افتاده است ولی پیدایش رویش‌ها نیز از برکت همین ریزش‌ها اتفاق افتاده و می‌افتد. در پروژه تخریب و سلب اعتماد عمومی هر چند که مجموعه انقلاب اسلامی به ویژه دستگاه قضا بارها ثابت کرده که در مقابل تخلفات و جرائم، از پرونده طبری تا همین پرونده اخیر فرزندان معاون اول قوه قضائیه، تعارفی با کسی ندارد و در رسیدگی به پرونده‌های فساد بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی مجرم برخورد قاطعانه خواهد داشت اما باید گفت که شگرد بوقچی‌های رسانه‌ای دشمن در داخل به گونه‌ای است که تیرشان در پروژه تخریب به هدف(بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به مسئولین) می‌نشیند هرچند که دستگاه قضا به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند و در برخی موارد نیز مسئول مورد اتهام تبرئه می‌شود ولی خوب حکایت همان آب رفته‌ای می‌شود که به جوی بازنمی‌گردد و در نهایت دشمن به هدف خود رسیده و بی اعتمادی و بدبینی نسبت به کلیت انقلاب اسلامی را رقم زده است. تکلیف رسانه‌های داخلی در این جنگ نابرابر بسی سنگین و دشوارتر از دیگر نهادها و سازمان‌هاست چرا که در این میدان باید با به روز بودن و حرفه‌ای اقدام کردن که لازمه آن نیز همراهی و اقدام کارگزاران برای شکست پروژه‌های رسانه‌ای و روایت اولی دشمن است، سیاه‌نمایی‌ها و ترفندهای دشمن را برملا و به جامعه اطلاع‌رسانی صحیحی داشته باشند. شود. ✍محمد حسینخانی
🔰مسابقه آنلاین ایران قوی 🏵 همراه با جوایز نقدی 🗓 از 1 تا 14 فروردین ⏰ ساعت 21:30 📌برای شرکت در این مسابقه آنلاین، کافی است طنین وحی را در کافه بازار، رایگان دانلود کنید و در ساعت 21:30 به بخش مسابقه، مراجعه نمایید. . . . 🆔 @Taninvahy 💻 www.taninevahy.com 🛑 ‏«طنین وحی (ترجمه گفتاری نمایشی قرآن)» را در بازار اندروید ببین: https://cafebazaar.ir/app/com.taninevahy.android
🔰 مسابقه آنلاین حجاب و عفاف 🏵 همراه با اهداء جوایز نقدی 🗓 از 1 تا 14 فروردین ⏰ ساعت 11 صبح 🔰 برای شرکت در این مسابقه آنلاین، کافی است طنین وحی را در کافه بازار، رایگان دانلود کنید و در ساعت 11 به بخش مسابقه، مراجعه نمایید. . . . 🆔 @Taninvahy 💻 www.taninevahy.com 🛑 ‏«طنین وحی (ترجمه گفتاری نمایشی قرآن)» را در بازار اندروید ببین: https://cafebazaar.ir/app/com.taninevahy.android
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺شبکه قرآن و معارف سیما 🔸پخش اثر همخوانی دعای یاعلی و یاعظیم 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 🎙ضبط صدای این اثر فاخر بر عهده مجموعه استدیو تسنیم اصفهان بوده و فروردين ماه 1401 در حرم مطهر امامزادگان حمیده و رشیده خاتون شهر درچه تصویر برداری شده است. ⚜سجاد اسحاقیان سرپرست گروه تواشیح بین المللی تسنیم، آهنگساز و تنظیم کننده این اثر می باشد. 🌐 WWW.TAWASHIHTASNIM.IR 📲 @tasnim_esf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥‌اینجا دبی است اما شهر آرزوها نیست! 💥‌هزینه یک باک بنزین سه میلیون تومانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ـــــ «دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان» . اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. ـــــ «ترجمه فارسی دعای روز هجدهم» . خدایا آگاهم نما در این روز براى بركات سحرهایش و روشن كن در آن دلم را به پرتو انوارش و بكار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان. ـــــ «ترجمه منظوم ترکی دعای روز هجدهم به قلم استاد کلامی» . خدایا جانیمی قورتار خطردن سؤندور قلبمی فیض سحردن . اورک آئینه سین ایله مصفّا مصفّا سینه ده ایله تجلّا . هامی اعضامی یارب قیل مسخّر وجودیم نوریله اولسون منور . او نور جاودان سنسن الهی هامی فانی، قالان سنسن الهی . قلوب عارفینه ای سالان نور ضیا وئر قلبه اولسون شاد و مسرور . گنه عرشه چخوبدی آه‌یم آلله قبول ائت عرضیمی آلله‌یم آلله صابرطبقی
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره عجیب و جالب خانم معماریان از فرزند شهیدشون که چطوری با عنایت و اذن امام حسین علیه السلام شفای مادرشان را می گیرند . . ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌https://eitaa.com/joinchat/2834563168Cd863aa9da1
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹دلم تنگ شهیدان است امشب 🌹دلم دلتنگ یاران است امشب 🌹دلم امشب براشان روضه خوان است 🌹نوای زخمی آهنگران است 🌹بخوان زآنان خرامیدند و رفتند 🌹مرا بیچاره نامیدند و رفتند 🔰حاج مهدی رسولی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💜 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 💜 https://eitaa.com/joinchat/2834563168Cd863aa9da1
لینک زیر کاری است از *مؤسسه پیامبر نور و رحمت* تمام سوره های قرآن رو با تصاویر زیبا و ترجمه های داستان کار همراه کرده اند . آيات را با صوت دلنشین و تصاویر داستانی و گوینده فارسی ترکیب کرده و یک اثر جذاب خصوصا برای کودکان ایجاد کرده اند. https://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/
نكته ها «زكات» در لغت، به معنای رشد و نموّ و پاكیزگی است و در اصطلاح، نوعی مالیات شرعی و از اركان و واجبات دین است. پیام ها 1. اهمیت زكات در اسلام مانند اهمیت نماز است. در 28 آیه ی قرآن، نماز و زكات در كنار هم آمده است: «فی صلوتهم خاشعون، للزكاة فاعلون» . 2. ایمان به تنهایی كافی نیست، عمل هم لازم است: «المؤمنون. . . فاعلون» 3. زكات، یكی از پنج ستونی است كه بنای اسلام بر آن استوار گردیده است؛ 4. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمی دادند، از مسجد بیرون كرد؛ زیرا نماز و زكات با هم است، نه جدا از هم؛ 5. حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركان زكات برخورد می كند؛ 6. كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگ به دین اسلام از دنیا نمی رود؛ از این روی از خداوند می خواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا جبران كند، امّا مهلت او پایان یافته است؛ 7. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكاتِ واجب خود را بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمی ماند. [1] --------------------------------------------------- [1] . برای توضیح بیشتر به كتاب زكات از همین مؤلّف مراجعه كنید. پاکدامنی و همسر گزینی وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ «5» إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ «6» آنان كه دامان خود را حفظ می كنند. مگر در مورد همسرانشان یا كنیزانی كه به دست آورده اند، كه (در این موارد) ملامتی بر آنان نیست. فَمَنِ ابْتَغَی وَرَآءَ ذلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ «7» پس هر كه فراتر از این را طلب كند، متجاوز است. نكته ها نیاز جنسی، همچون دیگر نیازهای غریزی انسان، امری است كه خداوند در نهاد بشر قرار داده و راه درست ارضای آن را باید خداوند تعیین كند. بر خلاف راهبان كه این غریزه را امری پلید و شیطانی دانسته و لازمه ی تقرّب به خداوند را ترك آن می دانند و یا در مقابل، شهوت پرستانی كه هیچ حدّ و مرزی را در ارضای این غریزه نمی شناسند، خداوند راه میانه را در برابر انسان قرار داده و او را به ازدواج دعوت كرده است؛ ازدواجی كه هم نیاز جنسی همسران را برآورده می سازد و هم بقای نسل بشر را تضمین می كند. نظام برده داری كه به دنبال بروز جنگ ها میان اقوام و قبایل مختلف پدید آمده، قرن ها پیش از اسلام و پس از اسلام در میان همه ی ملل دنیا وجود داشته است و اسلام نمی توانست به یكباره آن را نفی كند و یا در جنگ با كافران، به صورت یك جانبه آن را ملغی سازد. بنابراین اسلام با وضع قوانینی، راه را برای آزادی بردگان فراهم ساخت؛ چنان كه اگر كسی در ماه رمضان، روزه ی خود را به عمد می خورد، باید شصت برده آزاد می كرد. نیاز جنسی بردگان و كنیزان نیز بر اساس ضوابط و قوانین مشخّصی برآورده می گشت تا جامعه دچار آلودگی نگردد. كنیزان پاكدامن چنان جایگاهی در اسلام دارند كه قرآن ازدواج با آنان را بهتر از ازدواج با دخترانِ آزاد غیرمؤمن دانسته [1] و مادر برخی امامان معصوم همچون حضرت مهدی علیه السلام كنیز بوده اند. پیام ها 1. پاكدامنی، شرط ایمان و آلودگی نشانه ی ضعف ایمان است: «لفروجهم حافظون» ؛ 2. غریزه ی جنسی، طغیانگر است و به كنترل و حفاظت نیاز دارد: «حافظون» ؛ 3. در ارضای غریزه ی جنسی، محدودیّت لازم است، ولی ممنوعیّت خلاف فطرت است: «حافظون الّا علی ازواجهم» ؛ 4. ازدواج، راهكار اسلام برای ارضای نیاز جنسی است: «الّا علی ازواجهم» ؛ 5. جوانی كه با عنوان آزادی جنسی و از روی راحت طلبی ازدواج را ترك می كند و یا به تأخیر می اندازد، قابل ملامت است؛ نه آنكه به جای گناه و روابط نامشروع، تن به ازدواج می دهد: «فانّهم غیر ملومین» ؛ 6. هرگونه راهی غیر از ازدواج، برای ارضای نیاز جنسی، تجاوز به حدود الهی است: «فاولئك هم العادون» . -------------------------------------------------------- [1] . بقره (2) : 221. پایداری بر پیمان ها وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ «8» وَالَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ «9» آنان كه امانت ها و پیمان های خود را رعایت می كنند. و بر نمازهای خود مواظبت دارند. أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ «10» أَلَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ «11» آنان وارثان اند. كسانی كه بهشت برین را ارث می برند و در آن جاودانه خواهند ماند. نكته ها «فردوس» به معنای بوستان، برترین جای بهشت است [1] كه خداوند آن را به مؤمنان واقعی عطا می كند. در قرآن و روایات بر امانت داری تأكید بسیار شده كه به برخی از آنها اشاره می كنیم:
* قرآن كریم برخی از اهل كتاب را كه امانتدار هستند، می ستاید: «وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْكَ» ؛ [2] اگر به برخی از اهل كتاب، مال فراوانی به امانت بسپاری، آن را به تو برمی گرداند. * در روایات می خوانیم: به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتداری آنان نظر كنید؛ [3] * پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در آخرین لحظه های عمر خود به علی علیه السلام فرمود: «أدِّ الاءَمانةَ إلَی البرِّ و الفاجرِ فیماَ قلَّ و جَلَّ؛ [4] امانت را به صاحبش برگردان، نیكوكار باشد یا گناهكار، آن چیز، با ارزش باشد یا كم ارزش. » پیام ها 1. مؤمن، متعهّد است. خلف وعده و خیانت در امانت، نشانه ی ضعف ایمان است: «لاماناتهم و عهدهم راعون» ؛ 2. اسلام، تنها نماز و روزه نیست، رعایت قوانین اخلاقی و اجتماعی نیز جزئی از اسلام است: «لاماناتهم و عهدهم راعون» ؛ 3. در معرّفی سیمای مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فی صلوتهم خاشعون» و هم در پایان: «علی صلواتهم یحافظون» . این تكرار و تأكید، نشان اهمیّت نماز است؛ 4. بهشت را به بها دهند، نه بهانه. تنها، كسی كه اوامر الهی را انجام داد، به بهشت وارد می شود؛ امید و آرزو، انسان را بهشتی نمی كند: «اولئك هم الوارثون» . ------------------------------------------- [1] . جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، تفسیر درّالمنثور، ج 5، ص 9. [2] . آل عمران (3) : 75. [3] . میزان الحكمه و سفینةالبحار، واژه ی «امانت» . [4] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 74، ص 274. دیگر ویژگی رستگاران 1. اهل عبادت و كارهای نیك اند: «وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [1] پروردگارتان را پرستش كنید و كارهای نیك انجام دهید، شاید رستگار شوید. 2. دوری كنندگان از بخل اند: «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ؛ [2] هر كس نفس خویش را از بخل دور بدارد، اهل رستگاری است. 3. اهل ذكر كثیرند: «وَ اذْكُرُوا اللّهَ كَثِیراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [3] خدا را بسیار یاد كنید تا رستگار شوید. 4. تقوا پیشگان اند: «فَاتَّقُوا اللّهَ یا أُولِی اْلأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [4] ای خردمندان، تقوا پیشه كنید تا رستگار شوید. 5. در زمره ی مجاهدان اند: «وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [5] در راه خدا جهاد كنید تا رستگار شوید. 6. به درگاه خدا توبه می كنند: «تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [6] ای اهل ایمان، همگی به درگاه خداوند توبه كنید تا رستگار شوید. --------------------------------------------- [1] . حج (22) : 77. [2] . حشر (59) : 9. [3] . انفال (8) : 45. [4] . مائده (5) : 100. [5] . مائده (5) : 35. [6] . نور (24) : 31
×  سلام خدا خداوندا ما را به همان راه مستقیم رهنمون کن تا به ضیافت الهی که برایمان آماده کرده ای نائل شویم تفسیر سوره مومنون آیات 1 تا 11 تفسیر سوره مومنون آیات 1 تا 11 ایمان و خشوع قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ «1» الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ «2» قطعاً مؤمنان رستگار شدند. آنان كه در نماز خشوع دارند. نكته ها در قرآن، مشابه آیه ی «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ، دو آیه دیگر نیز آمده است: یكی در سوره ی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» و دیگری در سوره ی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» كه هردو در باره ی رستگاری پاكان است. آری، جوهر ایمان، تزكیه ی نفس و پاك كردن روح و روان از زشتی ها و پلیدی هاست تا زمینه برای تابش نور الهی در جان آدمی فراهم گردد. هدف تمام برنامه های اسلام، فلاح و رستگاری است. احكام دین برای رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [1]و تقوا راه وصول به فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» . [2] جالب آنكه آخرین هدف اسلام، در نخستین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الّا اللّه تفلحوا؛ به یگانگی خداوند اقرار كنید تا رستگار شوید. » هر شبانه روز، در اذان و اقامه ی نمازهای یومیّه، جمله ی «حَیّ علی الفَلاح» را بیست بار بر زبان می آوریم و هدف نهایی را كه فلاح و رستگاری است، با فریاد رسا اعلام می كنیم، تا راه را گم نكنیم. اسلام می گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ؛ كسانی رستگارند كه ایمان داشته باشند. ولی كفر می گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی » ؛ [3] هر كس زور و برتری دارد رستگار است. «فَلاح» به معنای رستن است. شاید دلیل اینكه به كشاورز، «فَلّاح» می گویند آن باشد كه زمینه ی رستن دانه را فراهم می كند. دانه كه در خاك قرار می گیرد، با سه عمل خود را نجات می دهد و به فضای باز می رسد: نخست آنكه ریشه ی خود را به عمق زمین بند می كند؛ دوّم آنكه مواد غذایی زمین را جذب می كند؛ سوّم آنكه خاك های مزاحم را دفع می كند. انسان هم برای رهایی خود و رسیدن به فضای باز توحیدی و نجات از تاریكی های مادّیات و هوسها و طاغوت ها باید همان سه عمل را انجام دهد: ریشه ی عقاید خود را از طریق استدلال محكم كند؛ از امكانات خدادادی آنچه را برای تكامل و رشد معنوی اوست جذب كند؛ دشمنان و مزاحمان را كنار زند و هر معبودی جز خدا را دفع كند تا به فضای باز توحیدی برسد. شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می كرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمی خواند. [4] امام صادق علیه السلام فرمود: از نشانه های خشوع در نماز، فرونهادن و پایین انداختن چشم است. [5] پیام ها 1. رستگاری مؤمنان حتمی است: «قد أفلح المؤمنون» ؛ 2. ایمان، شرایط و نشانه هایی دارد: «المؤمنون الّذین. . . » ؛ 3. نماز، در رأس برنامه های اسلامی است: «فی صلاتهم» ؛ 4. در نماز، حالت و كیفیّت مهم است: «خاشعون» . ------------------------------------------ [1] . بقره (2) : 183. [2] . آل عمران (3) : 130 [3] . طه (20) : 64. [4] . محمدبن محمدرضا قمی، تفسیر كنزالدقائق، ج 9، ص 159. [5] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 81، ص 264 گریز از بیهودگی وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ «3» وآنان كه از (سخنان وكارهای) بیهوده روی گردان اند. نكته ها «لغو» ، به هركار و سخن بیهوده گویند و پرهیز از لغو، ارزش و كمالی است كه قرآن در باره ی خوبان اهل كتاب می فرماید: «إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ. . . » ؛ [1] هرگاه سخن بیهوده ای بشنوند، از آن اعراض كنند. اعراض از اهل لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد؛ چنان كه در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» ؛ [2] مؤمنان در برخورد با لغو، با كرامت و بزرگواری از آن می گذرند. در روایات، آنچه موجب غفلت انسان از یاد خدا و توجّه به امور پست مادی و لهو و لعب گردد، از مصادیق لغو شمرده شده است. [3] پیام ها 1. نشانه ی مؤمن، دوری از لغو است. مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود، هدف صحیح داشته باشد: «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» ؛ 2. دوری از لغو، به اندازه ای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است: «فی صلاتهم خاشعون- عن اللغو معرضون- للزّكاة فاعلون» . ----------------------------------------- [1] . قصص (28) : 52- 55. [2] . فرقان (25) : 72. [3] . عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 529. پاکیزگی اموال وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ «4» وآنان اند كه زكات می پردازند.