✳ جهاد تبیین؛ درس بزرگ امام جواد علیه السلام به ما
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
🔻 همانطوری که ائمهی دیگر ما علیهمالسلام با #جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار [ #امام_جواد علیه السلام] هم گوشهی مهمی از #جهاد_همهجانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل #قدرتهای_منافق و #ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که #هوشیاری_مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم.
🔸 اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همهی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند وقتی از مقابلهی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیلهی ریاکاری و نفاق بزنند.
📚 برگرفته از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» ، صفحات ۳۲۱ و ۳۲۲
#ثامن
✅بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
⁉️ سهم ایران از مبادلات بریکس چقدر است؟
▪️نود اقتصادی نوشت:
🔹بریکس نام گروهی به رهبری قدرتهای اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.
🔹ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷ میلیارد دلار از کشورهای یاد شده واردات داشته و بیش از ۱۸ میلیارد دلار کالا به کشورهای عضو بریکس کالا صادر کرده است.
🔹این ارقام با کاهش قابل توجهی در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۳ میلیارد دلار واردات و کمی بیش از ۱۱ میلیارد دلار صادرات بوده است.
🔹سهم صادرات و واردات ایران در کل واردات و صادرات کشورهای عضو بریکس در نمودارهای بالا نشان داده شده است.
🔹سهم واردات ایران از کل صادرات کشورهای یاد شده در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب۴۷ و ۳۸ صدم درصد بوده است. همچنین، سهم صادرات ایران از کل واردات آنها در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب۶۲ و ۳۸ صدم درصد بوده است.
#ثامن
✅بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | بنظرتون ناامنترین کشور دنیا برای زنان کجاست؟
🍃🌹🍃
⚠️ رتبه اول تجاوز در جهان متعلق کدام کشور است؟
♨️ آمارهایی شنیدنی از کشوری که زندگی در آن آرزوی بسیاری از انسانهاست!
#روشنگری | #ثامن | #حقوق_بشر_آمریکایی
🆔 eitaa.com/meyarpb
*🟣 طبق یافتههای علمی دروغ شش برابر سریعتر از حقیقت در «توییتر» بازنشر میشود!*
*🔺 برای درک این موضوع کافی است توییت علی همدانی مجری بیبیسی فارس را نگاه کنید خبری جعلی در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۱۹ هزار لایک دریافت و بیش از ۱۰۰۰ بار بازنشر میشود اما تکذیبه همان خبر ۴۱۵ لایک دریافت میکند و نزدیکِ ۴۰ بار بازنشر میشود.*
*💬 دکتر سید علی موسوی*
#سواد_رسانه
*🟣 ۳ خبر از کانادا :*
*1️⃣ نگرانی از گرسنگی کودکان در پی افزایش قیمت مواد غذایی*
*2️⃣ افزایش استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار در تولیدیها*
*3️⃣ تقریبا نیمی از کاناداییها از نظر مالی شرایط سختتری نسبت به سال گذشته دارند.*
#واقعیت_غرب
#استعمار_بدون_روتوش
🟣 *۸ توصیه مهم امروز رهبر انقلاب به مسئولان دستگاه قضا :*
۱) عمل به سند تحول قوه قضائیه
۲) مبارزه جدی با فساد
۳) تشویق قضات و کارکنان شریف و زحمتکش
۴) معطل نماندن هیچیک از اختیارات و مأموریتهای قانونی قوه
۵) پیشگیری از جرم
۶) تنظیم ارتباطات قوه قضائیه و ضابطان قضایی
۷) مسئولیت قوه قضائیه در قبال امنیت روانی مردم
۸) هر پرونده را تا آخر ادامه دهید و نهایی کنید
⭕️ بسم الله الرحمن الرحیم⭕️
#بیانیه_گام_دوم(۷۸)
⚪️ دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند
و با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی ،
با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم،
اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.⚪️
زه بر آمده است.
👈ایا این همان انسانی است که امثال توماس هابز و ماکیاولی تعریف کرده آند که «انسان»گرگ انسان است ،و هیچ حقیقت ارزشی در وجود انسانی واقعیت ندارد؟
✅حقوق در قرآن آمیزه ای از امتیاز و تکلیف
👈چنانچه نمونه ها و مصادیق حق در قرآن را مورد توجه قرار دهیم ،خواهیم یافت که هر حقی بر دو پایه استوار است:
الف:امتیازی به صاحب حق
ب: تکلیفی بر طرف مقابل ،استوار است .
👈یعنی ،هر جا تکلیفی جعل شده است در برابر ،عده ای حق پیدا می کنند ،مثلا زمانی که متاعی را از فروشنده ای می خرد ،در برخی موارد ،برای خریدار «حق فسخ»قرار داده شده است و مشتری با شرایطی خاص و در زمان تعیین شده ،می تواند متاع را بازگرداند و پولی را که پرداخته است باز پس گیرد.
👈نمونه دیگر را در «حق قصاص »می توان شاهد بود ،به خویشان مقتول «اولیای دم»حق قصاص داده اند،در حالی که قاتل یعنی محکوم ،مکلف به تسلیم در برابر قصاص کنندگان است.
سهراب خلیلی
۶ تیر ۱۴۰۱
سهراب خلیلی:
بسم الله الرحمن الرحیم
✅یادداشتی انتقادی تحلیلی بر مبانی حقوق بشر غربی به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی
👈قسمت چهارم
👈حقوق بشر غربی بر مبانی نظری خاصی چون خودباوری علمی ،فردگرایی اومانیستی ،حقوق طبیعی و قرارداد اجتماعی و......مبتنی است.
👈منظور از خردباوری علمی ،باور کردن توانایی های آدمی بر شناخت علمی هستی و انسان است ،و نیز این که تنها شناخت قابل اعتماد ،معرفت علمی است .
👈شناخت علمی نیز شناختی اثبات پذیر و یا ابطال پذیر است .نظریه های علمی ،از یافته های تجربی ،که از راه آزمایش به دست آمده آند ،گرفته می شود .
👈بر اساس این رویکرد ،اولا،ماورای ماده از حوزه شناخت بیرون است و در نتیجه در عرصه تعریف حقوق بشر نقش چندانی ندارد
ثانیا،خرد مبتنی بر روش علمی و تجربی ،قادر به شناخت همه ابعاد هستی از جمله انسان و نیازهای اوست
ثالثا،حقوق بشر از حوزه انتظارات از دین خارج است و در قلمرو عقل بشری قرار می گیرد.
👈مقصود از فردگرایی ،برتر دانستن عقل و استدلال های فردی بر همه چیز و کنار گذاردن خدا و شریعت الهی از صفحه حیات بشری و خالی کردن آن برای جولان فردیت بر اساس اومانیسم است.
👈در نهایت می توان گفت که در تفکر غربی ،فرد برای خود یک کل است و با کل های دیگر مثل خود ویا محیط اجتماعی و طبیعی ،در تقابل است.به قول نیچه ،چنین برداشتی از فردیت ،نتیجه انکار خدا و زیستن در جهان بی خداست !
👈 اندیشه فردگرایی پیامدهایی دارد از جمله این که حقوق انسان را دارای منشأ فردی و فرد انسانی را موضوع ارزش ها قلمداد می کند.
👈ازاین منظر مراد از حقوق طبیعی ،حقوقی است که ناشی از حیثیت ذاتی انسان است و هیچ کدام از عوارض انسانی ،نظیر زبان ،نژاد ،جنسیت،و مذهب دران دخالتی ندارد،مثل آزادی ،حیات ،برابری و مالکیت و....بنیاد حقوق طبیعی انسان بر تمایلات و غرایز بنیادی او نهاده شده و آنچه به صورت مطلق برای او وجود دارد همین حقوق طبیعی است.وظائف نیز دراین حوزه محدود میشوند.
👈مبانی معرفت شناختی غربیان و دیدگاه آنها در زمینه اصالت فرد و پذیرش حقوق طبیعی مطلق و بنیادی ،موجب شد تا جامعه امری اعتباری و مبتنی بر قرارداد اجتماعی پنداشته شود.بنابراین نگرش ،قرارداد اجتماعی نقش ویژه ای در تنظیم قوانین و تفصیل مواد مربوط به حقوق بشر خواهد داشت.
👈 طرفداران این رویکرد از جمله ژان ژاک روسو و.... قرارداد اجتماعی را تنها منبع حق می دانند و معتقدند که حقوق ،پس از تشکیل جامعه،موضوعیت می یابد.
سهراب خلیلی
۸ تیر ماه ۱۴۰۱
سهراب خلیلی:
بسم الله الرحمن الرحیم
✅یادداشتی مقایسه ای بر حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی
👈قسمت پنجم
👈پس از آشنایی اجمالی با مبانی حقوق بشر غربی ،در می یابیم که این مبانی با مبانی حقوق بشر اسلامی سازگار نیستند،زیرا :
از نظر متفکران دینی ،خردباوری به معنای غربی ( توانایی انسان به شناخت تام و جامع توانمندی ها و نیازهای خویش) پذیرفته نیست و چنین روشی نمی تواند ما را به شناخت واقعی از انسان رهنمون سازد.
👈روش علمی شناخت ،به دلیل محدودیت هایش در قالب استقراگرایی و ابطال پذیری ،صرفا دارای ارزش عملی است و در
مقابل عمل سودمند خواهد بود ،واز واقع نمایی و ارایه حقیقت نظام هستی عاجز است.
🌑پوپر فیلسوف مادی گرای غربی می گوید :
بدین سان بنیاد تجربی علم عینی هیچ چیز مطلقی ندارد.علم بر اساس مستحکمی استوار نیست و گویی مبنای تهور آمیز نظریه های آن بر باتلاقی افراشته شده است و همانند ساختمانی است که بر ستون هایی استوار شده که در درون باتلاقی فرو رفتهاند ،اما نه به سوی شالوده ای طبیعی و معلوم ،و اگر از فرو بردن عمیق ستون ها باز می ایستیم از آن رو نیست که به زمین رسیدهایم ،ما فقط توقف می کنیم که راضی شده باشیم.
ما معتقدیم که تعیین حقوق بشر ،از یکسو ،مبتنی بر مقدماتی نظیر شناخت ن
ظام هستی و شناخت نیازهای کاذب از نیازهای واقعی است ،و چنین شناختی ،بدون استمداد از وحی,حتی برای خردمندان ممکن نیست، و از سوی دیگر تعیین حقوق جهانی برای بشر مبتنی بر وجود اصولی فراتر از دیدگاه انسان هاست ،زیرا انسان ها به دلیل اختلاف علاقه ها،سلیقه ها و آداب و رسوم نمی توانند به وحدت نظر برسند ،بنابر این ،به مرجع مشترکی که فراتر از قراردادها و دیدگاه بشری باشد ،نیاز است
👈در بینش توحیدی ،خداوند ،هستی محض و مطلق است و همه عالم در هستی خود وابسته به اوست .علم خداوند به تمام هستی و ابعاد حیات آدمی ،توانایی ها ،نیازمندی ها و استعدادها ،تام و کامل است ،و تنها خداوند است که راه سعادت و مسیر کمال بشر را می داند و قادر به هدایت اوست .از این رو دین شامل حقوق بشر میشود و به عبارت دیگر ،حقوق بشر در قلمرو انتظار از دین قرار دارد
👈فردگرایی غربی نیز با بینش اسلامی، ناسازگار و با بینش توحیدی در تعارض است ،زیرا فردگرایان ،جنبه مادی حیات و تمایلات بشری را اصیل می دانند و منکر هر گونه اقتدار برتر از انسان هستند،در صورتی که بنابر جهان بینی توحیدی ،انسان در اصل هستی و تداوم حیاتش ،به موجود برتر از خویش نیازمند است،ولی فاعلیت وی افسار گسیخته نیست ،بلکه در سلسله علل طولی به خداوند منتهی می شود.
به دیگر سخن ،فاعلیت انسان از نظر حدوث و بقا در گرو اراده ذات حق است و بدون آن هیچ امری محقق نمی شود.
👈 حقیقت این است که اومانیسم و فردگرایی در فلسفه غرب ،به جای احترام ،باعث فروکاهی شخصیت انسان شده است ،چنانچه استاد شهید مطهری می فرماید :
در فلسفه غرب سال هاست که انسان از ارزش و اعتبار افتاده ...و تا حد یک ماشین تنزل پیدا کرده ،روح و اصالت آن مورد انکار واقع شده است...از نظر برخی فلسفه های نیرومند غربی ،انسان شیءآست که محرک او جز منافع اقتصادی نیست ،دین و اخلاق و فلسفه و علم و ادبیات و هنر هم روبناهایی هستند که زیر بنای آنها طرز تولید و پخش و تقسیم ثروت است.
👈 گذشته از تعارض رویکرد اصالت انسان با جهان بینی توحیدی ،نگرش مزبور با تفسیر متون دینی (قرآن و سنت)از انسان نیز ناسازگار است.از دیدگاه قرآن کریم انسان فقط حیوانی مادی نیست بلکه موجودی است برگزیده خداوند ،مرکب از روح و جسم ،دارای فطرتی خدا اشنا ،امانت دار خدا،مسئول خویشتن و جهان ،مسلط بر طبیعت،اشنا به خیر و شر ،کمال پذیر ،برخوردار از کرامت ذاتی ،شایسته بهره مندی از نعمت های الهی و مسئول در برابر خداوند خویش.
👈اعتقاد به چنین مقام و منزلتی برای انسان با آنچه فرد گرایان غرب و اومانیست ها به آن معتقدند ،تفاوت بنیادین دارد و تقدم انسان شناسی اسلام بر دیدگاه فردگرایان به خوبی مشخص می شود.
👈اما حقوق طبیعی ای که در بینش اومانیستی مطرح است _طبیعت بشر فارغ از پیوندش با موجودی فراتر (خداوند)خاستگاه حقوقی مطلق و بنیادی دارد _بدون تردید با بینش اسلامی در تعارض است ،زیرا طبیعت انسان ،به خودی خود و صرف نظر از اتصال و پیوند آن با خداوند و هدفمندی وی نمی تواند به وجود آورنده حقی باشد.
👈شهید مطهری ره دراین باره می فرماید:
از نظر ما حقوق طبیعی از آنجا پیدا شده که دستگاه خلقت با روشن بینی و توجه به هدف ،موجودات را به سوی کمالاتی که استعداد آنها را در وجودشان نهفته است،سوق می دهد .هر استعداد طبیعی منشأ یک حق طبیعی است...استعدادهای طبیعی مختلف آند .دستگاه خلقت هر نوع از انواع موجودات را در مداری مخصوص به خود قرار داده است و سعادت او را هم در این قرار داده که در مدار طبیعی حرکت کند ... ادامه...
سهراب خلیلی
۸
سوره مبارکه مائده آیه شریفه ۸۲-۲.m4a
4.94M
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و هر شب ۵ دقیقه با قرآن
🌹سوره مبارکه مائده
آیه شریفه ۸۲ (اول جزء هفتم)
بخش دوم
🌴 کریمی مهرجردی
هرشب ۵ دقیقه با قرآن را اینجا 👇👇جستجو بفرمایید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
@roshana_esfahan
🇮🇷
🖼 مجموعه #استوری | فصلنامه جنایات آمریکا علیه ایران
🍃🌹🍃
✅ حقـــــــوق بی بشــــــــــــر
#روشنگری | #ثامن | #حقوق_بشر_آمریکایی
🆔 eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#استوری |
🍃🌹🍃
🌺 یکم ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی علیهالسلام و حضرت فاطمه سلامالله علیها و #روز_ازدواج تبریک و تهنیت باد.
#روشنگری | #ثامن | #حقوق_بشر_آمریکایی
🆔 eitaa.com/meyarpb
💠 #نماز_مخصوص_ذی_الحجه
🍃 روش خواندن نماز دهه اول ماه ذی الحجه، بین نماز مغرب و عشاء (از امشب)
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ تحلیلی بر حقوق بشر در اسلام به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه و حقوق بشر...
🌑قسمت دوم
👈برخلاف تصور رایج در غرب ،حقوق بشر دارای جایگاه مهمی در شریعت اسلامی است ،و پیامبر گرامی اسلام ( ص) در خطبه حجه الوداع به محترم بودن جان و مال و ناموس آدمیان _یعنی همان چیزی که امروزه حقوق بشر نامیده میشود_تاکید فرمودهاند.
👈 حقوق بشر اسلامی به دلیل توجه آن به دو بعد مهم در زندگی انسان یعنی «تعالیم الهی»و «فطرت انسانی » دارای امتیازات قابل توجهی نسبت به حقوق بشر مورد نظر غرب است .
تعالیم حقوقی اسلامی می گویند,همه انسان ها فرزندان یک پدر و مادرند و دلیلی بر برتری یکی بر دیگری جز به خاطر تقوا وجود ندارد.
👈انسانی موجودی است دارای شرف و حیثیت و کرامت ذاتی که با حکمت بالغه خداوندی به وجود آمده و رهسپار هدف اعلایی است که با مسابقه در خیر و کمال به آن هدف خواهد رسید ،مگر این که خود انسان ،این ارزش را منتفی سازد و هر کس به این انسان اهانت کند و حقوق او را نادیده بگیرد ،با مشیت خداوندی در مقام مبارزه بر آمده است.
👈ایا این همان انسانی است که امثال توماس هابز و ماکیاولی تعریف کرده آند که «انسان»گرگ انسان است ،و هیچ حقیقت ارزشی در وجود انسانی واقعیت ندارد؟
✅حقوق در قرآن آمیزه ای از امتیاز و تکلیف
👈چنانچه نمونه ها و مصادیق حق در قرآن را مورد توجه قرار دهیم ،خواهیم یافت که هر حقی بر دو پایه استوار است:
الف:امتیازی به صاحب حق
ب: تکلیفی بر طرف مقابل ،استوار است .
👈یعنی ،هر جا تکلیفی جعل شده است در برابر ،عده ای حق پیدا می کنند ،مثلا زمانی که متاعی را از فروشنده ای می خرد ،در برخی موارد ،برای خریدار «حق فسخ»قرار داده شده است و مشتری با شرایطی خاص و در زمان تعیین شده ،می تواند متاع را بازگرداند و پولی را که پرداخته است باز پس گیرد.
👈نمونه دیگر را در «حق قصاص »می توان شاهد بود ،به خویشان مقتول «اولیای دم»حق قصاص داده اند،در حالی که قاتل یعنی محکوم ،مکلف به تسلیم در برابر قصاص کنندگان است.
سهراب خلیلی
۶ تیر ۱۴۰۱
پیش به سوی ظهور:
بسم الله الرحمن الرحیم
✅مبانی حقوق بشر در اسلام و قرآن
به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه و حقوق بشر
🌑قسمت سوم
👈۱_خدامحوری و بندگی خدا
اساس تفکر اسلامی در منشأ قانونگذاری و مشروعیت مقررات ،مقررات حقوقی در رابطه با حقوق بشر ،خداوند متعال و وحی ( توحید محوری )است و قانونی صحیح است که از سوی خدا و از طریق وحی به دست ما رسیده است .
طبق دیدگاه اسلامی ،بشر به طور تکوینی و تشریعی بنده خداوند متعال است و برخلاف متفکران غربی که انسان را دربرابر خدا هم آزاد می پندارند ،بر تسلیم و فرمانبرداری انسان ها در برابر خدا تاکید می ورزد.
👈۲_حقوق طبیعی انسان
از آنجا که از دیدگاه اسلام و قران،افرینش جهان ،هدفمند و دارای غایت است و هدف کلی از آفرینش نیز همان کمال انسان است ،و از سوی دیگر انسان برای رسیدن به این هدف و مقصد اعلا نیازمند برآورده ساختن خواسته های طبیعی و جسمانی است .
بنابراین او می تواند از آنچه در طبیعت است در راستای این هدف بهره جوید و اگر این حق طبیعی برای او نبود راه رسیدن به کمال بسته بود.
در نتیجه وجود خواسته های طبیعی در انسان ثابت بودن حقوق طبیعی را برای او ایجاب می کند.
👈۳_عدالت
پس از حقوق طبیعی و نیازها و طلب های ساختاری وجود انسان ،مساله عدالت و قسط و تحقق و پایداری آن از دیگر مبانی قوانین حقوقی قرآن است.
تا آنجا که هدف از رسالت پیامبران ،برقراری قسط و و عدل معرفی شده است.
«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط....»سوره حدید آیه ۵/
ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم ،تا مردم قیام به عدالت کنند.
«و لکل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضی بینهم بالقسط و هم لا یظلمون » سوره یونس آیه ۴۷
برای هر امتی رسولی است ،هنگامی که رسول ایشان به سوی آنان بیاید به عدالت در میان آنها داوری می شود و ستمی به آنها نخواهد شد......
👈۴_مصالح برتر
اساس قانونگذاری در قرآن رعایت مصالح و مفاسد است و مصلحت سنجی حقیقی از جمله مهمترین مبانی و معیارهای آرای حقوقی قرآن است.
احکام ،قوانین ،حقوق و ضوابط ارتباط افراد با یکدیگر و افراد با اجتماع و دولت همگی دارای حکمت و فلسفه خاصی است ،.
چرا که در اندیشه این افراد خداوند عالم و حکیم است و لازمه علم و حکمت ،رعایت مصالح برتر است،چه در اصل خلقت و آفرینش و چه در تعیین حقوق و قوانین.
«و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما بالا...»سوره ص آیه ۲۷
«الذی احسن کل شی ء خلقه»سوره سجده ایه۷
👈از دیدگاه اسلام قانونی معتبر است که مطابق با مصالح واقعی انسان ها باشد و از این رو ،ارزش قانون به مطابقت با مصالح مادی و معنوی انسان ها است .
سهراب خلیلی
۶ تیر ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
✅مبانی حقوق بشر در اسلام و قرآن
به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه و حقوق بشر
🌑قسمت سوم
👈۱_خدامحوری و بندگی خدا
اساس تفکر اسلامی در منشأ قانونگذاری و مشروعیت مقررات ،مقررات حقوقی در رابطه با حقوق بشر ،خداوند متعال و وحی ( توحید محوری )است و قانونی صحیح است که از سوی خدا و از طریق وحی به دست ما رسیده است .
طبق دیدگاه اسلامی ،بشر به طور تکوینی و تشریعی بنده خداوند متعال است و برخلاف متفکران غربی که انسان را دربرابر خدا هم آزاد می پندارند ،بر تسلیم و فرمانبرداری انسان ها در برابر خدا تاکید می ورزد.
👈۲_حقوق طبیعی انسان
از آنجا که از دیدگاه اسلام و قران،افرینش جهان ،هدفمند و دارای غایت است و هدف کلی از آفرینش نیز همان کمال انسان است ،و از سوی دیگر انسان برای رسیدن به این هدف و مقصد اعلا نیازمند برآورده ساختن خواسته های طبیعی و جسمانی است .
بنابراین او می تواند از آنچه در طبیعت است در راستای این هدف بهره جوید و اگر این حق طبیعی برای او نبود راه رسیدن به کمال بسته بود.
در نتیجه وجود خواسته های طبیعی در انسان ثابت بودن حقوق طبیعی را برای او ایجاب می کند.
👈۳_عدالت
پس از حقوق طبیعی و نیازها و طلب های ساختاری وجود انسان ،مساله عدالت و قسط و تحقق و پایداری آن از دیگر مبانی قوانین حقوقی قرآن است.
تا آنجا که هدف از رسالت پیامبران ،برقراری قسط و و عدل معرفی شده است.
«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط....»سوره حدید آیه ۵/
ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم ،تا مردم قیام به عدالت کنند.
«و لکل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضی بینهم بالقسط و هم لا یظلمون » سوره یونس آیه ۴۷
برای هر امتی رسولی است ،هنگامی که رسول ایشان به سوی آنان بیاید به عدالت در میان آنها داوری می شود و ستمی به آنها نخواهد شد......
👈۴_مصالح برتر
اساس قانونگذاری در قرآن رعایت مصالح و مفاسد است و مصلحت سنجی حقیقی از جمله مهمترین مبانی و معیارهای آرای حقوقی قرآن است.
احکام ،قوانین ،حقوق و ضوابط ارتباط افراد با یکدیگر و افراد با اجتماع و دولت همگی دارای حکمت و فلسفه خاصی است ،.
چرا که در اندیشه این افراد خداوند عالم و حکیم است و لازمه علم و حکمت ،رعایت مصالح برتر است،چه در اصل خلقت و آفرینش و چه در تعیین حقوق و قوانین.
«و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما بالا...»سوره ص آیه ۲۷
«الذی احسن کل شی ء خلقه»سوره سجده ایه۷
👈از دیدگاه اسلام قانونی معتبر است که مطابق با مصالح واقعی انسان ها باشد و از این رو ،ارزش قانون به مطابقت با مصالح مادی و معنوی انسان ها است .
سهراب خلیلی
۶ تیر ۱۴۰۱
سهراب خلیلی:
بسم الله الرحمن الرحیم
✅یادداشتی انتقادی تحلیلی بر مبانی حقوق بشر غربی به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی
👈قسمت چهارم
👈حقوق بشر غربی بر مبانی نظری خاصی چون خودباوری علمی ،فردگرایی اومانیستی ،حقوق طبیعی و قرارداد اجتماعی و......مبتنی است.
👈منظور از خردباوری علمی ،باور کردن توانایی های آدمی بر شناخت علمی هستی و انسان است ،و نیز این که تنها شناخت قابل اعتماد ،معرفت علمی است .
👈شناخت علمی نیز شناختی اثبات پذیر و یا ابطال پذیر است .نظریه های علمی ،از یافته های تجربی ،که از راه آزمایش به دست آمده آند ،گرفته می شود .
👈بر اساس این رویکرد ،اولا،ماورای ماده از حوزه شناخت بیرون است و در نتیجه در عرصه تعریف حقوق بشر نقش چندانی ندارد
ثانیا،خرد مبتنی بر روش علمی و تجربی ،قادر به شناخت همه ابعاد هستی از جمله انسان و نیازهای اوست
ثالثا،حقوق بشر از حوزه انتظارات از دین خارج است و در قلمرو عقل بشری قرار می گیرد.
👈مقصود از فردگرایی ،برتر دانستن عقل و استدلال های فردی بر همه چیز و کنار گذاردن خدا و شریعت الهی از صفحه حیات بشری و خالی کردن آن برای جولان فردیت بر اساس اومانیسم است.
👈در نهایت می توان گفت که در تفکر غربی ،فرد برای خود یک کل است و با کل های دیگر مثل خود ویا محیط اجتماعی و طبیعی ،در تقابل است.به قول نیچه ،چنین برداشتی از فردیت ،نتیجه انکار خدا و زیستن در جهان بی خداست !
👈 اندیشه فردگرایی پیامدهایی دارد از جمله این که حقوق انسان را دارای منشأ فردی و فرد انسانی را موضوع ارزش ها قلمداد می کند.
👈ازاین منظر مراد از حقوق طبیعی ،حقوقی است که ناشی از حیثیت ذاتی انسان است و هیچ کدام از عوارض انسانی ،نظیر زبان ،نژاد ،جنسیت،و مذهب دران دخالتی ندارد،مثل آزادی ،حیات ،برابری و مالکیت و....بنیاد حقوق طبیعی انسان بر تمایلات و غرایز بنیادی او نهاده شده و آنچه به صورت مطلق برای او وجود دارد همین حقوق طبیعی است.وظائف نیز دراین حوزه محدود میشوند.
👈مبانی معرفت شناختی غربیان و دیدگاه آنها در زمینه اصالت فرد و پذیرش حقوق طبیعی مطلق و بنیادی ،موجب شد تا جامعه امری اعتباری و مبتنی بر قرارداد اجتماعی پنداشته شود.بنابراین نگرش ،قرارداد اجتماعی نقش ویژه ای در تنظیم قوانین و تفصیل مواد مربوط به حقوق بشر خواهد داشت.
👈 طرفداران این رویکرد از جمله ژان ژاک روسو و.... قرارداد اجتماعی را تنها منبع حق می دانند و معتقدند که حقوق ،پس از تشکیل جامعه،موضوعیت می یابد.
سهراب خلیلی
۸ تیر ماه ۱۴۰۱
سهراب خلیلی:
بسم الله الرحمن الرحیم
✅یادداشتی مقایسه ای بر حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی
👈قسمت پنجم
👈پس از آشنایی اجمالی با مبانی حقوق بشر غربی ،در می یابیم که این مبانی با مبانی حقوق بشر اسلامی سازگار نیستند،زیرا :
از نظر متفکران دینی ،خردباوری به معنای غربی ( توانایی انسان به شناخت تام و جامع توانمندی ها و نیازهای خویش) پذیرفته نیست و چنین روشی نمی تواند ما را به شناخت واقعی از انسان رهنمون سازد.
👈روش علمی شناخت ،به دلیل محدودیت هایش در قالب استقراگرایی و ابطال پذیری ،صرفا دارای ارزش عملی است و در
مقابل عمل سودمند خواهد بود ،واز واقع نمایی و ارایه حقیقت نظام هستی عاجز است.
🌑پوپر فیلسوف مادی گرای غربی می گوید :
بدین سان بنیاد تجربی علم عینی هیچ چیز مطلقی ندارد.علم بر اساس مستحکمی استوار نیست و گویی مبنای تهور آمیز نظریه های آن بر باتلاقی افراشته شده است و همانند ساختمانی است که بر ستون هایی استوار شده که در درون باتلاقی فرو رفتهاند ،اما نه به سوی شالوده ای طبیعی و معلوم ،و اگر از فرو بردن عمیق ستون ها باز می ایستیم از آن رو نیست که به زمین رسیدهایم ،ما فقط توقف می کنیم که راضی شده باشیم.
ما معتقدیم که تعیین حقوق بشر ،از یکسو ،مبتنی بر مقدماتی نظیر شناخت نظام هستی و شناخت نیازهای کاذب از نیازهای واقعی است ،و چنین شناختی ،بدون استمداد از وحی,حتی برای خردمندان ممکن نیست، و از سوی دیگر تعیین حقوق جهانی برای بشر مبتنی بر وجود اصولی فراتر از دیدگاه انسان هاست ،زیرا انسان ها به دلیل اختلاف علاقه ها،سلیقه ها و آداب و رسوم نمی توانند به وحدت نظر برسند ،بنابر این ،به مرجع مشترکی که فراتر از قراردادها و دیدگاه بشری باشد ،نیاز است
👈در بینش توحیدی ،خداوند ،هستی محض و مطلق است و همه عالم در هستی خود وابسته به اوست .علم خداوند به تمام هستی و ابعاد حیات آدمی ،توانایی ها ،نیازمندی ها و استعدادها ،تام و کامل است ،و تنها خداوند است که راه سعادت و مسیر کمال بشر را می داند و قادر به هدایت اوست .از این رو دین شامل حقوق بشر میشود و به عبارت دیگر ،حقوق بشر در قلمرو انتظار از دین قرار دارد
👈فردگرایی غربی نیز با بینش اسلامی، ناسازگار و با بینش توحیدی در تعارض است ،زیرا فردگرایان ،جنبه مادی حیات و تمایلات بشری را اصیل می دانند و منکر هر گونه اقتدار برتر از انسان هستند،در صورتی که بنابر جهان بینی توحیدی ،انسان در اصل هستی و تداوم حیاتش ،به موجود برتر از خویش نیازمند است،ولی فاعلیت وی افسار گسیخته نیست ،بلکه در سلسله علل طولی به خداوند منتهی می شود.
به دیگر سخن ،فاعلیت انسان از نظر حدوث و بقا در گرو اراده ذات حق است و بدون آن هیچ امری محقق نمی شود.
👈 حقیقت این است که اومانیسم و فردگرایی در فلسفه غرب ،به جای احترام ،باعث فروکاهی شخصیت انسان شده است ،چنانچه استاد شهید مطهری می فرماید :
در فلسفه غرب سال هاست که انسان از ارزش و اعتبار افتاده ...و تا حد یک ماشین تنزل پیدا کرده ،روح و اصالت آن مورد انکار واقع شده است...از نظر برخی فلسفه های نیرومند غربی ،انسان شیءآست که محرک او جز منافع اقتصادی نیست ،دین و اخلاق و فلسفه و علم و ادبیات و هنر هم روبناهایی هستند که زیر بنای آنها طرز تولید و پخش و تقسیم ثروت است.
👈 گذشته از تعارض رویکرد اصالت انسان با جهان بینی توحیدی ،نگرش مزبور با تفسیر متون دینی (قرآن و سنت)از انسان نیز ناسازگار است.از دیدگاه قرآن کریم انسان فقط حیوانی مادی نیست بلکه موجودی است برگزیده خداوند ،مرکب از روح و جسم ،دارای فطرتی خدا اشنا ،امانت دار خدا،مسئول خویشتن و جهان ،مسلط بر طبیعت،اشنا به خیر و شر ،کمال پذیر ،برخوردار از کرامت ذاتی ،شایسته بهره مندی از نعمت های الهی و مسئول در برابر خداوند خویش.
👈اعتقاد به چنین مقام و منزلتی برای انسان با آنچه فرد گرایان غرب و اومانیست ها به آن معتقدند ،تفاوت بنیادین دارد و تقدم انسان شناسی اسلام بر دیدگاه فردگرایان به خوبی مشخص می شود.
👈اما حقوق طبیعی ای که در بینش اومانیستی مطرح است _طبیعت بشر فارغ از پیوندش با موجودی فراتر (خداوند)خاستگاه حقوقی مطلق و بنیادی دارد _بدون تردید با بینش اسلامی در تعارض است ،زیرا طبیعت انسان ،به خودی خود و صرف نظر از اتصال و پیوند آن با خداوند و هدفمندی وی نمی تواند به وجود آورنده حقی باشد.
👈شهید مطهری ره دراین باره می فرماید:
از نظر ما حقوق طبیعی از آنجا پیدا شده که دستگاه خلقت با روشن بینی و توجه به هدف ،موجودات را به سوی کمالاتی که استعداد آنها را در وجودشان نهفته است،سوق می دهد .هر استعداد طبیعی منشأ یک حق طبیعی است...استعدادهای طبیعی مختلف آند .دستگاه خلقت هر نوع از انواع موجودات را در مداری مخصوص به خود قرار داده است و سعادت او را هم در این قرار داده که در مدار طبیعی حرکت کند ... ادامه...
سهراب خلیلی
۸
تیر ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ادامه قسمت ۵
یادداشتی مقایسه ای بر حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی
👈 دستگاه آفرینش در این کار خود هدف دارد....
👈به دیگر سخن در اسلام ،ازادی بدون مسئولیت و در واقع حقوق بشر بدون الزامات و تکالیف وجود ندارد .
ابن تفکر که انسان قطع نظر از پذیرفتن خداوند و عمل کردن به وظایف و مسئولیتهای خلیفه اللهی بر روی زمین ،از حقوق طبیعی یا ذاتی برخوردار باشد،به کلی با نگرش اسلامی بیگانه است
👈به این ترتیب حقوق طبیعی در قرائت اومانیسم دوران مدرن ،بر اساس مبانی اسلامی توجیه پذیر نیست.
هم چنین این مبنا که فقط قرار داد اجتماعی موجد حق باشد نیز ،پذیرفته نیست ،چون از دیدگاه اسلام حقوق فطری بشر بر اساس حکمت الهی از سوی خداوند به انسان عنایت شده و هدف آن تحقق کمال انسان است.
👈 نتیجه گیری
از انچه گفته شد به خوبی روشن می شود که مبنای حقوق بشر غربی با تفسیر ویژه آن ،با دیدگاه اسلام سازگاری ندارد ،چرا که بر خلاف رویکرد اومانیسم ،از دیدگاه اسلام ،خدامحوری مورد قبول است و خرد بشر در عرصه شناخت خودکفا نیست ،بلکه محتاج هدایت الهی است.
همچنین انسان فطرتا هم محق است و هم مکلف،
و مکلف بودنش با فردیت انسانی وی تنافی ندارد
منابع استنباط حقوق بشر در اسلام ،قران ،سنت و عقل است نه قرارداد اجتماعی،زیرا قرارداد اجتماعی ،حق آفرین نیست و ایجاد استحقاق نمی کند.
بشر در اصل وجود و تداوم حیاتش نیازمند وجودی مطلق و برتر است،
کسی که خالق جهان و انسان است،حقیقت انسان ،سعه وجودی ،استعدادها و نیازها و مسیر سعادت و کمال اورا می شناسد و می تواند او را به سوی سعادت هدایت کند ،بنابراین دیگران نه حق جعل حقوق برای انسان را دارند و نه می توانند حقوق متناسب با هویت انسان را بشناسند.
👈حقوق بشر از منظر اسلام به لحاظ کمی و کیفی بسیار گسترده ،جامع و فراتر از اعلامیه جهانی حقوق بشر است.به نظر می رسد تفاوت های حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی را به طور کلی می توان در سه مسأله خلاصه کرد:
۱)مبنا و منشأ حقوق :که بانیان اعلامیه معمولا منشأ حقوق بشر را طبیعی می دانند و اسلام ، آن را الهی می داند
۲) انسان شناسی :که بانیان اعلامیه حقوق بشر به جنبه الهی ،معنوی و اخروی بشر توجه ندارند و آن را دخالت نمی دهند و تنها برای زندگی دنیوی و اجتماعی و حل مشکلات دنیوی او برنامه ریزی می کنند ،ولی اسلام به جنبه الهی ،معنوی و اخروی انسان نیز در این امر عنایت دارد
۳)برخی از اصول و فروع حقوق:یعنی این دو دیدگاه حقوقی در برخی از اصول و فروعات باهم متفاوتند.
سهراب خلیلی
۹ تیر ماه ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ تحلیلی بر دلایل اتهام نقض حقوق بشر به ایران توسط استکبار و عوامل آنها
🌑قسمت ششم (آخر)
👈از جمله ساز و کارهایی که با جدیت برای فشار آفرینی بر کشورمان در دستور کار غرب قرار گرفته ،مبحث «حقوق بشر »است
👈باید به این نکته توجه داشت که این انتقادها عمدتا به دلایل سیاسی و بدون در نظر گرفتن حقوق واقعی بشر بر مبنای فطرت اصلی انسان ها مطرح می شوند و آنها عمدتا تعریف محدود و ضعیفی از حقوق بشر را که مبتنی بر نیازهای مادی است مبنای انتقاد های خود از کشورهای اسلامی به خصوص ایران قرار می دهند.
👈البته رفتارهای دوگانه غرب نیز در رابطه با حقوق بشر کاملا آشکار است به گونه ای که هیچ اتهامی علیه عربستان و یا دیگر کشورهای که متحد سیاسی غرب به شما میروند و به موازین جهانی حقوق بشر بی توجه هستند مطرح نمی شود،ولی ایران هدف اتهامات و انتقادات آنها قرار دارد...
👈با توجه به مجال اندک دراین نوشتار و تحلیل،این دلایل به صورت فهرست وار ارائه می شود :
۱)تضعیف ایمان و عقیده عمیق الهی با القای تصویر خشن و غیر عادلانه و نقض حقوق بشری از قوانین اسلامی در ایران که ام القرای اسلام ناب محمدی ص محسوب می شود .
۲)مقابله با الهام بخشی انقلاب اسلامی برای هویت یابی مسلمانان و رویارویی با دشمنان مشترک بویژه آمریکا و رژیم صهیونسیتی
۳)بیگانگی از هویت اسلامی در زمینه حقوق بشر و جلوگیری از بازیابی هویت حقیقی و اسلامی ملت های مسلمان با صدور و گسترش تفکر و مبانی حقوق اسلامی از ایران
۴)رویارویی ایران اسلامی با منافع نظام سلطه و عدم همراهی با قدرت های بزرگ غربی
۵)پیش گیری از الگو شدن نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی برای جوامع اسلامی و ملل آزاده جهان
۶)تلاش برای ناتوان نمایی اسلام و مردم سالاری دینی در اداره جامعه
۷) سیاه نمایی و معرفی چهره منفی و خشن و ضد بشری از نظام جمهوری اسلامی ایران
۸)مبارزه با گرایش روز افزون در جهان اسلام به اسلام ناب از طریق الگو گیری از ایران اسلامی
۹)القای برتری طلبی و ایران هراسی در دنیا و منطقه
۱۰)ماهیت متفاوت مبانی و تعریف غرب و اسلام از حقوق بشر
۱۱) تضعیف تفکر مقاومت و امید به تغییر محاسبه در ایران تحت فشار دشمن
۱۲)القای عدم پیشرفت و تجدد در صورت حفظ هویت دینی و ملی ....
سهراب خلیلی
۱۰ تیر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتماً ببینید/ ۱۳ سال گمنامی و خوشنامی
🔰 مروری بر کارنامه شیخ حسین طائب و پاسداران گمنام سازمان اطلاعات سپاه
#ثامن
✅بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir