eitaa logo
برنامه تلویزیونی سمت خدا
153.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
10.5هزار ویدیو
227 فایل
🔸️ شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۳:۰۰ از شبکه سه سیما 🔹️ تکرار : ساعت ۸صبح از شبکه افق و ساعت۲۲ از رادیو معارف 🌐 www.samtekhoda3.ir ✉️ samtekhoda@irib.ir 📱 sms : 20000303 🔻 پیام رسان سروش ➡️ https://splus.ir/samtekhoda3
مشاهده در ایتا
دانلود
📩 | زیارت امام رضا علیه‌السلام 🔺️ .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. ☑️ SamteKhoda3.ir
1403-03-05(hosseinighomi).mp3
12.26M
📌 فایل صوتی برنامه سمت خدا 🎙 📚 موضوع: سیری در نهج‌البلاغه امیرالمومنین علیه‌السلام ( پذیرش و آغاز حکومت حضرت ) 🕐 شنبه پنجم خرداد ماه ۱۴۰۳ 📥 حجم : ۱۳ مگابایت ⚠️ متن آیات و احادیث این برنامه .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 🌐 SamteKhoda3.ir
📩 | نشانه نادانیِ عالم ⚠️ ناهمخوان باشد ... .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 🌐 SamteKhoda3.ir
💌 | یکشنبه های ماه ذی‌القعده 🔸 آمرزش گناهان، وسعت رزق، رضایت والدین و مرگ آسان و با ایمان از جمله‌ی برکات این نماز است. .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 💠 SamteKhoda3.ir
💠 آیات و احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با موضوع " سیری در نهج‌البلاغه امیرالمومنین علیه‌السلام (پذیرش و آغاز حکومت حضرت) " قرائت شد. 🔸 يمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ 🔹 آنها بر تو منّت می‌نهند که اسلام آورده‌اند؛ بگو: «اسلام آوردن خود را بر من منّت نگذارید، بلکه خداوند بر شما منّت می‌نهد که شما را به سوی ایمان هدایت کرده است، اگر (در ادّعای ایمان) راستگو هستید! ⬅️ سوره حجرات، آیه ۱۷ ----------- 📜 بخشی از خطبه ۳ نهج البلاغه (شقشقیه) ؛ خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام ----------- 🔸 حبیب بن ابی ثابت می‌گوید: امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) که فرمود: « ... والله ما تقدمت علیها الا خوفا من ان ینزو علی الامر تیس من بنی امیّة، فیلعب بکتاب الله عز وجل » 🔹 ... به خدا سوگند من عهده دار خلافت نشدم، مگر از ترس آنکه بز نری (بز نر معمولاً پیشاپیش بزهای گله حرکت می‌کند و آنها را به دنبال خود می‌برد. این تعبیر، کنایه از نادانی معاویه و برای تحقیر وی است.) از بنی امیه، بر این امر (حکومت) خیز گرفته، کتاب خدا را به بازی بگیرد. ----------- 🔸 پس از آنكه امير المؤمنين (عليه السلام) زمام امر خلافت را در دست گرفته، و طلحه و زبير نقض بيعت كرده و از امير المؤمنين كناره گرفتند، ابن عباس به محضر حضرت آمده برای جلب و جذب اين دو نفر و جلوگيری از مخالفت آنان پيشنهادی به حضرت داده است كه: بجاست حكومت بصره و كوفه را به طلحه و زبير واگذاری و از اين راه آنان را جذب دستگاه خلافت نموده و از مخالفت آنان جلوگيری به عمل آوری. ▫️ حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) پس از تبسّم در جواب ابن عباس فرمود: اگر من می‏خواستم، مخالفين را با اين‏گونه كارها ساكت كرده و جلو ضررشان را نسبت بخود بگيرم، بهتر بود كه معاويه را بر حكومت شام بگمارم كه ديگر با من مخالفتی نداشته باشد، اين دو نفر شايستگی حكومت عراقين (كوفه و بصره) را ندارند، چرا كه آنان نسبت به امارة حريصند، و اگر نسبت به اين كار حريص نبودند ممكن بود من رأی شما را بپسندم: «و لولا ما ظهر لی من حرصهما علی الولاية، لكان لی فيهما رأی». ----------- 🔸 در صحيح مسلم حديثی نقل شده بدين مضمون كه: ابو موسی می‏گويد من با دو نفر از پسر عموهايم به محضر رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله) مشرف شديم كه آن دو از حضرت تقاضای حكومت بلاد مسلمين را نموده، گفتند خوب است بما نيز در هرجا كه از بلاد مسلمين صلاح بدانيد، امارتی داده شود كه مشغول كاری باشيم، ▫️ حضرت در جواب فرمود: قسم به خدا كسی كه از ما تقاضای ولايت و حكومت نمايد و يا نسبت به آن حريص باشد والی بر مردم قرار نمی‏دهيم: «انا و اللّه لا نولی علی هذا العمل احدا سأله و لا احدا حرص عليه». ----------- 🔸 امام علی (علیه السلام) در رد پیشنهاد سازش با معاویه فرمود: « والله لا اداهن فی دینی و لا اعطی الدنی فی امری » 🔹 به خدا سوگند من در دینم (با ستمگران) سازش نمی‌کنم و امور مملکت را به دست افراد پستی (چون معاویه) -----------
📜 خطبه ۹۲ نهج البلاغه (علل نپذيرفتن خلافت) ؛ شرح ابن ابی الحدید ⬅️ از سخنان امام علی (علیه السلام) است هنگام بيعت كردن مردم با آن بزرگوار ؛ (روز جمعه بيست و پنجم ذى الحجّة سال سى و پنج از هجرت) پس از كشته شدن عثمان (متن زیر بخشی از شرح ابن ابی الحدید میباشد) 🔸 حضرت فرمودند : « ... و انما انا رجل منکم لى ما لکم و علىّ ما علیکم و قد فتح الله الباب بینکم و بین اهل القبلة و اقبلت الفتن کقطع اللیل المظلم و لا یحمل هذا الامر الا اهل الصبر و البصر و العلم بمواقع الامر، و انى حاملکم على منهج نبیکم صلى الله علیه و آله و منفذ فیکم ما امرت به ان استقمتم لى و بالله المستعان. الا ان موضعى من رسول الله صلى الله علیه و آله بعد وفاته کموضعى منه ایام حیاته ... » 🔹 من همچون یکى از شما هستم، آنچه به سود شماست سود من نیز هست و آنچه به ضرر شماست ضرر من است. بى تردید، درِ پیکار میان شما و اهل قبله را خدا گشوده و فتنه ها چون سیاهى شبهاى تار روى آورده است و این بار سنگین را جز صاحبان صبر و بصیرت که بر مواضع و موقعیتها آگاهى داشته باشند نمى توانند بر دوش کشند. من جز به راه پیامبرتان نخواهم برد و به آنچه مأمور شده ام اقدام خواهم کرد. مشروط بر اینکه شما نیز استقامت کنید. یقیناً دیدگاهها و موضع من امروز همان موضعى است که در حیات پیامبر داشته ام. ... « ألا و إن الله عالم من فوق سمائه و عرشه أني كنت كارها للولاية على أمة محمد حتى اجتمع رأيكم على ذلك لأني سمعت رسول الله ص يقول أيما وال ولي الأمر من بعدي أقيم على حد الصراط و نشرت الملائكة صحيفته فإن كان عادلا أنجاه الله بعدله و إن كان جائرا انتفض به الصراط حتى تتزايل مفاصله ثم يهوى إلى النار فيکون اول ما تتقيها به انفه و حروجهه » 🔹 و همانا كه خداوند از فراز آسمان و عرش خود مى داند كه من حكومت بر امت محمد (صلی الله علیه وآله) را خوش نمى‌داشتم تا آنكه رأى شما به اتفاق بر من قرار گرفت زيرا خودم شنيدم رسول خدا (ص) مى‌فرمود: «هر والى كه پس از من عهده دار حكومت گردد او را بر لبه صراط نگه مى‌دارند و فرشتگان كارنامه اش را مى‌گشايند اگر دادگر بوده است خداوند به عدل او نجاتش مى‌بخشد و اگر ستمگر بوده است صراط او را چنان مى‌جنباند كه مفاصل از اختيارش بيرون و در آتش سرنگون مى‌شود و نخست بينى و چهره اش در آتش قرار مى گيرد» ولى اينك كه رأى شما بر من قرار گرفته و جمع شده است نمى توانم شما را به حال خود رها كنم. 🔸 حضرت سپس به چپ و راست خود نگريست و فرمود: 🔹 هان مبادا فردا گروهى از شما كه دنيا آنان را فرو گرفته است و براى خود زمينهاى آباد و جويبارها فراهم ساخته اند و بر اسبهاى راهوار سوار مى‌شوند و كنيزكان زيبارو را به خدمت مى‌گيرند، و در واقع اين كار مايه ننگ و درماندگى ايشان است، همين كه آنان را از آنچه در آن فرو مى‌روند باز دارم و به حقوق خودشان كه آگاهند برگردانم، آن را خوش نداشته باشند و كارى ناروا بشمرند و بگويند پسر ابو طالب ما را از حقوق خودمان منع كرد همانا هر مرد از مهاجران و انصار كه افتخار مصاحبت پيامبر (ص) را مايه فضيلت و برترى بر ديگران مى‌داند بايد بداند كه فضيلت رخشنده فردا در پيشگاه خداوند است و مزد و پاداش او بر عهده خداوند است. همانا هر كس كه دعوت خدا و پيامبر را پاسخ داده و دين ما را تصديق كرده است و در آيين ما در آمده و بر قبله ما روى آورده است مستوجب حقوق و حدود اسلام است. شما همگان بندگان خداييد و اموال هم از آن خداوند است كه ميان شما به صورت مساوى تقسيم خواهد شد و در آن مورد هيچ كس را بر ديگرى فضيلتى نيست. بديهى است پرهيزگاران را فردا در پيشگاه خداوند نيكوترين پاداش و برترين ثواب فراهم است و خداوند اين جهان را براى پرهيزگاران پاداش و مزد قرار نداده است «و آنچه در پيشگاه خداوند است براى نيكان بهتر است» چون به خواست خدا فردا فرا رسيد صبح زود پيش ما آييد كه نزد ما اموالى است كه بايد ميان شما تقسيم كنيم و نبايد هيچ كس از شما، چه عرب و چه عجم از آمدن خوددارى كند چه از كسانى باشد كه مقررى مى گيرند و چه نمى‌گيرند، همين قدر كه مسلمان آزاد باشد حاضر شود. اين سخن را مى‌گويم و براى خودم و شما آمرزش مى‌خواهم. سپس از منبر فرود آمد. -----------