فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ #ویژه_ناشنوایان : ذکر الهی انسان را دارای شرح صدر میکند
👤 #حجت_الاسلام_صفایی_بوشهری
💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ #ویژه_ناشنوایان : رشد عقلانیت، از نتایج مداومت بر ذکر خدا
👤 #حجت_الاسلام_صفایی_بوشهری
💠 @samtekhoda3
📩 #سخن_نوشت | زیارت امام رضا علیهالسلام
🔺️ #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
.: ایتا | سروش | روبیکا | بله :.
☑️ SamteKhoda3.ir
1403-03-05(hosseinighomi).mp3
12.26M
📌 فایل صوتی برنامه سمت خدا
🎙 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
📚 موضوع: سیری در نهجالبلاغه امیرالمومنین علیهالسلام ( پذیرش و آغاز حکومت حضرت )
🕐 شنبه پنجم خرداد ماه ۱۴۰۳
📥 حجم : ۱۳ مگابایت
⚠️ متن آیات و احادیث این برنامه
.: ایتا | سروش | روبیکا | بله :.
🌐 SamteKhoda3.ir
📩 #مجله_دینی | نشانه نادانیِ عالم
⚠️ ناهمخوان باشد ...
.: ایتا | سروش | روبیکا | بله :.
🌐 SamteKhoda3.ir
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : برای دنیا خلق نشده اید!
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : برای رسیدن به مقام و منصب حریص نباشیم
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : سرنوشت حاکم، اگر به عدالت رفتار نکند
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : عدالت محوری در حکومت امیرالمؤمنین (علیه السلام)
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : محبت تو، شیرین ترین شهد عالم است
#حجت_الاسلام_والمسلمین_حسینی_قمی
💠 @samtekhoda3
💠 آیات و احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با موضوع " سیری در نهجالبلاغه امیرالمومنین علیهالسلام (پذیرش و آغاز حکومت حضرت) " قرائت شد.
🔸 يمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ
🔹 آنها بر تو منّت مینهند که اسلام آوردهاند؛ بگو: «اسلام آوردن خود را بر من منّت نگذارید، بلکه خداوند بر شما منّت مینهد که شما را به سوی ایمان هدایت کرده است، اگر (در ادّعای ایمان) راستگو هستید!
⬅️ سوره حجرات، آیه ۱۷
-----------
📜 بخشی از خطبه ۳ نهج البلاغه (شقشقیه) ؛ خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام
-----------
🔸 حبیب بن ابی ثابت میگوید: امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) که فرمود:
« ... والله ما تقدمت علیها الا خوفا من ان ینزو علی الامر تیس من بنی امیّة، فیلعب بکتاب الله عز وجل »
🔹 ... به خدا سوگند من عهده دار خلافت نشدم، مگر از ترس آنکه بز نری (بز نر معمولاً پیشاپیش بزهای گله حرکت میکند و آنها را به دنبال خود میبرد. این تعبیر، کنایه از نادانی معاویه و برای تحقیر وی است.) از بنی امیه، بر این امر (حکومت) خیز گرفته، کتاب خدا را به بازی بگیرد.
-----------
🔸 پس از آنكه امير المؤمنين (عليه السلام) زمام امر خلافت را در دست گرفته، و طلحه و زبير نقض بيعت كرده و از امير المؤمنين كناره گرفتند، ابن عباس به محضر حضرت آمده برای جلب و جذب اين دو نفر و جلوگيری از مخالفت آنان پيشنهادی به حضرت داده است كه: بجاست حكومت بصره و كوفه را به طلحه و زبير واگذاری و از اين راه آنان را جذب دستگاه خلافت نموده و از مخالفت آنان جلوگيری به عمل آوری.
▫️ حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) پس از تبسّم در جواب ابن عباس فرمود: اگر من میخواستم، مخالفين را با اينگونه كارها ساكت كرده و جلو ضررشان را نسبت بخود بگيرم، بهتر بود كه معاويه را بر حكومت شام بگمارم كه ديگر با من مخالفتی نداشته باشد، اين دو نفر شايستگی حكومت عراقين (كوفه و بصره) را ندارند، چرا كه آنان نسبت به امارة حريصند، و اگر نسبت به اين كار حريص نبودند ممكن بود من رأی شما را بپسندم: «و لولا ما ظهر لی من حرصهما علی الولاية، لكان لی فيهما رأی».
-----------
🔸 در صحيح مسلم حديثی نقل شده بدين مضمون كه: ابو موسی میگويد من با دو نفر از پسر عموهايم به محضر رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله) مشرف شديم كه آن دو از حضرت تقاضای حكومت بلاد مسلمين را نموده، گفتند خوب است بما نيز در هرجا كه از بلاد مسلمين صلاح بدانيد، امارتی داده شود كه مشغول كاری باشيم،
▫️ حضرت در جواب فرمود: قسم به خدا كسی كه از ما تقاضای ولايت و حكومت نمايد و يا نسبت به آن حريص باشد والی بر مردم قرار نمیدهيم: «انا و اللّه لا نولی علی هذا العمل احدا سأله و لا احدا حرص عليه».
-----------
🔸 امام علی (علیه السلام) در رد پیشنهاد سازش با معاویه فرمود:
« والله لا اداهن فی دینی و لا اعطی الدنی فی امری »
🔹 به خدا سوگند من در دینم (با ستمگران) سازش نمیکنم و امور مملکت را به دست افراد پستی (چون معاویه)
-----------
📜 خطبه ۹۲ نهج البلاغه (علل نپذيرفتن خلافت) ؛ شرح ابن ابی الحدید
⬅️ از سخنان امام علی (علیه السلام) است هنگام بيعت كردن مردم با آن بزرگوار ؛ (روز جمعه بيست و پنجم ذى الحجّة سال سى و پنج از هجرت) پس از كشته شدن عثمان (متن زیر بخشی از شرح ابن ابی الحدید میباشد)
🔸 حضرت فرمودند :
« ... و انما انا رجل منکم لى ما لکم و علىّ ما علیکم و قد فتح الله الباب بینکم و بین اهل القبلة و اقبلت الفتن کقطع اللیل المظلم و لا یحمل هذا الامر الا اهل الصبر و البصر و العلم بمواقع الامر، و انى حاملکم على منهج نبیکم صلى الله علیه و آله و منفذ فیکم ما امرت به ان استقمتم لى و بالله المستعان. الا ان موضعى من رسول الله صلى الله علیه و آله بعد وفاته کموضعى منه ایام حیاته ... »
🔹 من همچون یکى از شما هستم، آنچه به سود شماست سود من نیز هست و آنچه به ضرر شماست ضرر من است. بى تردید، درِ پیکار میان شما و اهل قبله را خدا گشوده و فتنه ها چون سیاهى شبهاى تار روى آورده است و این بار سنگین را جز صاحبان صبر و بصیرت که بر مواضع و موقعیتها آگاهى داشته باشند نمى توانند بر دوش کشند. من جز به راه پیامبرتان نخواهم برد و به آنچه مأمور شده ام اقدام خواهم کرد. مشروط بر اینکه شما نیز استقامت کنید. یقیناً دیدگاهها و موضع من امروز همان موضعى است که در حیات پیامبر داشته ام.
...
« ألا و إن الله عالم من فوق سمائه و عرشه أني كنت كارها للولاية على أمة محمد حتى اجتمع رأيكم على ذلك لأني سمعت رسول الله ص يقول أيما وال ولي الأمر من بعدي أقيم على حد الصراط و نشرت الملائكة صحيفته فإن كان عادلا أنجاه الله بعدله و إن كان جائرا انتفض به الصراط حتى تتزايل مفاصله ثم يهوى إلى النار فيکون اول ما تتقيها به انفه و حروجهه »
🔹 و همانا كه خداوند از فراز آسمان و عرش خود مى داند كه من حكومت بر امت محمد (صلی الله علیه وآله) را خوش نمىداشتم تا آنكه رأى شما به اتفاق بر من قرار گرفت زيرا خودم شنيدم رسول خدا (ص) مىفرمود: «هر والى كه پس از من عهده دار حكومت گردد او را بر لبه صراط نگه مىدارند و فرشتگان كارنامه اش را مىگشايند اگر دادگر بوده است خداوند به عدل او نجاتش مىبخشد و اگر ستمگر بوده است صراط او را چنان مىجنباند كه مفاصل از اختيارش بيرون و در آتش سرنگون مىشود و نخست بينى و چهره اش در آتش قرار مى گيرد» ولى اينك كه رأى شما بر من قرار گرفته و جمع شده است نمى توانم شما را به حال خود رها كنم.
🔸 حضرت سپس به چپ و راست خود نگريست و فرمود:
🔹 هان مبادا فردا گروهى از شما كه دنيا آنان را فرو گرفته است و براى خود زمينهاى آباد و جويبارها فراهم ساخته اند و بر اسبهاى راهوار سوار مىشوند و كنيزكان زيبارو را به خدمت مىگيرند، و در واقع اين كار مايه ننگ و درماندگى ايشان است، همين كه آنان را از آنچه در آن فرو مىروند باز دارم و به حقوق خودشان كه آگاهند برگردانم، آن را خوش نداشته باشند و كارى ناروا بشمرند و بگويند پسر ابو طالب ما را از حقوق خودمان منع كرد همانا هر مرد از مهاجران و انصار كه افتخار مصاحبت پيامبر (ص) را مايه فضيلت و برترى بر ديگران مىداند بايد بداند كه فضيلت رخشنده فردا در پيشگاه خداوند است و مزد و پاداش او بر عهده خداوند است. همانا هر كس كه دعوت خدا و پيامبر را پاسخ داده و دين ما را تصديق كرده است و در آيين ما در آمده و بر قبله ما روى آورده است مستوجب حقوق و حدود اسلام است. شما همگان بندگان خداييد و اموال هم از آن خداوند است كه ميان شما به صورت مساوى تقسيم خواهد شد و در آن مورد هيچ كس را بر ديگرى فضيلتى نيست. بديهى است پرهيزگاران را فردا در پيشگاه خداوند نيكوترين پاداش و برترين ثواب فراهم است و خداوند اين جهان را براى پرهيزگاران پاداش و مزد قرار نداده است «و آنچه در پيشگاه خداوند است براى نيكان بهتر است» چون به خواست خدا فردا فرا رسيد صبح زود پيش ما آييد كه نزد ما اموالى است كه بايد ميان شما تقسيم كنيم و نبايد هيچ كس از شما، چه عرب و چه عجم از آمدن خوددارى كند چه از كسانى باشد كه مقررى مى گيرند و چه نمىگيرند، همين قدر كه مسلمان آزاد باشد حاضر شود. اين سخن را مىگويم و براى خودم و شما آمرزش مىخواهم. سپس از منبر فرود آمد.
-----------
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« يا معشر المهاجرين و الانصار، أ تمنون على اللّه [و رسوله] باسلامكم «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإِيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ». ثم قال عليه السّلام: انا ابو الحسن، (و كان لا يقولوها إلا اذا غضب). ثم قال: الا ان هذه الدنيا التي اصبحتم تتمنونها و ترغبون فيها، و اصبحت تغضبكم و ترضيكم ليست بداركم و لا منزلكم الذي خلقتم له، فلا تغرّنكم [الحيوة الدّنيا] فقد حذرتموها فاستتموا نعم اللّه بالصبر لانفسكم على طاعة اللّه، و الذلّ لحكمه جلّ ثناؤه.
فأما هذا الفيء فليس لاحد على أحد فيه أثرة و قد فرغ اللّه من قسمته فهو مال اللّه، و انتم عباد اللّه المسلمون، و هذا كتاب اللّه به أقررنا و له اسلمنا، و عهد نبينا بين أظهرنا فمن لم يرض به فليتول كيف شاء فانّ العامل بطاعة اللّه و الحاكم بحكم اللّه لا وحشة عليه.
ثم انه عليه السّلام نزل عن المنبر و صلّى ركعتين »
🔹 اى گروه مهاجرين و انصار آيا با اسلام آوردنتان بر خدا [و بر رسول خدا ص] منت میگذاريد؟! «بلكه خدا بر شما منت میگذارد كه به ايمان هدايتتان كرد اگر از صادقان باشيد». (حجرات/۱۶). سپس فرمود: من ابو الحسن هستم- و فقط وقتى به خشم میآمد چنين میگفت- و بدانيد اين دنيايى كه در آرزوى آن هستيد و به آن دل بستهايد و من به سبب آن بر شما خشم میگيرم و خشنود میشوم، خانه و منزلگاه شما نيست كه براى آن آفريده شدهايد، زندگى دنيا شما را نفريبد كه از آن بر حذر داشته شدهايد. پس با صبر بر طاعت الهى و گردن نهادن به حكمتهاى خداى- جلّ ثنائه- در پى كامل كردن نعمتهاى خداوندى بر خودتان باشيد.
و امّا در این اموال كسى را بر كسى امتیازی نيست در حالی که خداوند تقسیم آن را معین فرموده و اين مال خداست و شما بندگان مسلمان خداييد. اين كتاب خداست كه به آن اعتراف داريم و تسليم او هستيم و وصيت پيامبر پيش روى ماست پس هر كس به آن راضى نشود به هر جا كه خواهد رو كند زيرا بر کسی كه به طاعت الهى گردن مىنهد و به احكام خداوند حكم مىكند حرجی نیست».
سپس از منبر پايين آمد و دو ركعت نماز گذارد.
-----------
🔹 کان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یحسن الحسن و یقویه و یقبح القبیح و یوهنه
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) کار خوب را تحسین مىکرد، و از آن پشتیبانى مىنمود و کار زشت را تقبیح و توبیخ مىکرد.
-----------
📜 خطبه ۲۰۵ نهج البلاغه
⬅️ طلحه و زبير پس از بيعت با امام عليه السّلام اعتراض كردند كه چرا در امور كشور با آنان مشورت نكرده و از آنها كمك نگرفته است.
-----------
🔸 قال عبد اللّٰه بن جعفر بن أبي طالب لعليّ - عليه السّلام-: يا أمير المؤمنين لو أمرت لي بمعونة أو نفقة فو اللّٰه ما عندي الاّ أن أبيع بعض علوفتي قال له: لا؛ و اللّٰه ما أجد لك شيئا الاّ أن تأمر عمّك أن يسرق فيعطيك .
🔹 حبيب بن ابى ثابت گويد كه عبد اللّه بن جعفر بن ابى طالب على عليه السلام را گفت كه يا امير المؤمنين، دستور دهيد كه چيزى بر آنچه مرا مىدهند بيفزايند.به خدا سوگند آن قدر تنگدست شدهام كه بايد برخى از ستوران خود را بفروشم. على(عليه السّلام) او را گفت: به خدا سوگند چيزى ندارم كه تو را بدهم مگر اينكه از عموى خود بخواهى كه چيزى بدزدد و به تو دهد.
-----------
🔸 حضرت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام پس از فتح بصره، گروهى از قاريان و خزانه داران را فرا خواند و دستور داد درهاى بيت المال را گشودند. امام با ديدن اموال آن فرمود:
« يا صَفْراءَ وَ يا بَيْضاء غُرِّي غَيْرِي، الْمالُ يَعْسُوبُ الظَّلَمَةِ وَ اَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنينَ »
🔹 اى زردها وسپيدها (طلاها ونقره ها)! غير مرا بفريبيد، مال پيشواى ستمگران است و من پيشواى مؤمنان.
-----------
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« دخلتُ بلادَکم بأَشمالی هذِهِ وَ رَحْلتی و راحِلَتِی هاهی فإن أَنا خرجت من بلادکم بغیر ما دخلت فاننی من الخائنین »
🔹 من وارد این شهر شدم و، برای قبضه کردن امور حکومت، لباسی بر تن داشتم و بر مرکبی سوار بودم؛ همین مرکب که اکنون زیرپای من است و لباسی که الان در بردارم و آن اندازه از اثاثی که مسافری به همراه دارد (مشکی، لیوانی، قاشقی). اگر بعد از چند سال حکومت، از این شهر بیرون روم و چیزی بیش از این همراه داشته باشم بدانید که من نسبت به شما خیانت کرده ام.
#آیات
#احادیث
.: ایتا | سروش | روبیکا | بله :.
🌐 SamteKhoda3.ir