eitaa logo
آرشیو متنهای برنامه سمت خدا
3هزار دنبال‌کننده
77 عکس
0 ویدیو
852 فایل
🔸 به روز رسانی توسط کانال رسمی برنامه سمت خدا 📋 جهت دسترسی آسان به متنهای برنامه میتوانید از لیستی که در لینک زیر موجود است استفاده بفرمایید. ➡️ @samtekhoda3_list ➡️ @samtekhoda3_list ➡️ @samtekhoda3_list
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 برنامه سمت خدا 📝 موضوع برنامه : #سیره_حضرت_امام_رضا_علیه_السلام 👤 كارشناس : #حجت_الاسلام_والمسلمين_حسینی_قمی 🗓 تاريخ پخش : دوم مرداد ماه 🔻🔻🔻
برنامه سمت خدا موضوع برنامه : سیره حضرت امام رضا علیه‌السلام كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی تاريخ پخش : 02- 05-97 بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین جز قامت گلدسته شمشادی نمی‌خواهیم *** جز صحن گوهرشادتان شادی نمی‌خواهیم عمری است روی گنبدت بالانشین هستیم *** جایی به غیر از این خانه که دادی نمی‌خواهیم دل را گرفتار تمام صحن‌ها کردیم *** در صحن آزادی هم آزادی نمی‌خواهیم پیش تو بودن منتهای آرزوی ماست *** بی تو چه ویرانه چه آبادی نمی‌خواهیم با دانه‌های حضرتی تا پر درآوردیم *** از دانه‌های دیگر امدادی نمی‌خواهیم عشق حقیقی بین ما و حضرت آقاست *** ما قصه شیرین و فرهادی نمی‌خواهیم شریعتی: سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های نازنین و گرانقدرمان، ایام با سعادت ولادت امام رضا(ع) را تبریک می‌گویم. انشاءالله زیارت حضرت نصیب همه ما شود. انشاءالله به برکت نام و یاد امام هشتم بهترین‌ها برای شما رقم بخورد. حاج آقای حسینی قمی سلام علیکم و رحمة الله. خیلی خوش آمدید. حاج آقای حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان و شنوندگان برنامه دارم. ولادت مولایمان علی بن موسی الرضا را تبریک می‌گویم. به همه آنهایی که امشب در حرم امام رضا هستند التماس دعا داریم. سلام على ال طه و يس *** سلام على الِ خَيرِ النّبيين سلامٌ على رَوضَةٍ حلّ فيها *** امامٌ يُباهى بِهِ المَلَكُ وَ الدّينُ ماه ذی‌القعده، ماه امام رضا(ع) است. کسانی که امشب خودشان را به حرم امام رضا می‌رسانند که هیچ، اگر نرسیدند غصه نخورند. 25 ذی القعده هم روز دحو الارض است، یکی از چهار روزی که روزه‌اش در سال معادل شصت سال است. ولی مرحوم میرداماد از علمای بزرگ شیعه یک رساله‌ای دارند که این چهار روز را توضیح دادند. فرمودند: از روزه شصت سال بالاتر، افضل اعمال دحو الارض زیارت مولایمان امام رضا(ع) است. شریعتی: امروز حاج آقای حسینی با سیره رضوی مهمان برنامه ما هستند و ما خدمتشان هستیم. حاج آقای حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم، اگر فرصت باشد به پنج نمونه از سیره امام رضا(ع) اشاره کنم، مورد اول حفظ آبروی مؤمنین است. تقریباً همه مطالب را از قدیمی‌ترین، معتبرترین کتاب در مورد امام رضا(ع)، کتابعیون الاخبار الرضا برای شیخ صدوق است. بیش از هزار سال پیش شیخ صدوق این کتاب را نوشتند، قدیمی‌ترین و معتبرترین و جامع‌ترین کتاب در مورد امام رضا(ع) است. امام رضا(ع) چگونه برای آبروی دیگران احترام قائل بودند. کسی می‌گوید: من محضر امام رضا(ع) بودم، حضرت شعری خواندند. شعر هم خیلی زیباست. کسی گفت: شاعر این شعر چه کسی است؟ حضرت فرمودند: یک شاعری هست و نخواستند اسم شاعر را بیاورند. کسی گفت: من می‌دانم شاعرش چه کسی است. فکر می‌کرد امام اسم شاعر را نمی‌داند. گفت: ابو العطاهیه، حضرت فرمودند: چرا اسمش را آوردی؟ مگر نخواندی این آیه قرآن را که می‌فرماید: «وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقاب» (حجرات/11) بر هم القاب زشت نگذارید. شاعر یک اسمی دارد ولی در یک اختلافی که با مهدی عباسی از خلفای بنی عباس داشت، مهدس عباسی یک اسم دیگری برای او گذاشت که کنیه‌ی خیلی بدی است. «ابوالعطاهیه» یعنی پدر نادانی، پدر حماقت! مهدی عباسی بخاطر اختلافی که با او داشت این کنیه را بر او گذاشت و این دیگر مشهور و معروف شد. خدا مرحوم آیت الله العظمی خوانساری را رحمت کند. ایشان در درس وقتی می‌خواستند روایتی را بخوانند، اسامی راویان ما گاه با لقب‌هایی است که نشانه یک ضعفی در جسم و بدنشان هست، اعرَج یعنی کسی که پایش لنگ است. احول کسی که دو بین است. نقصی را حکایت می‌کند. تا آن را نگویی متوجه نمی‌شود ما چند نام مشترک داریم، باید بگوییم: ابوجعفر احول تا متوجه شوند منظور کیست. مرحوم آیت الله العظمی خوانساری به تبعیت از همین سیره اهل‌بیت سر درس لقب‌هایی که معنای خوبی نداشت، نمی‌گفتند. اینقدر به یک صورتی توضیح می‌دادند که شاگردان متوجه شوند منظور چیست. امام رضا(ع) سیره اولشان حفظ آبروی مردم، حتی یک کنیه‌ای که مشهور است، یعنی ما اگر نگوییم ابوالعطاهیه متوجه نمی‌شوند. سخت است که بخواهیم با اسم منتقل کنیم منظور ما کدام شاعر است. ولی امام(ع) به قدری مراقب بودند فرمودند: چرا اسمش را بردی؟ امروز در جامعه ما گاهی ما خیلی راحت با آبروی مردم بازی می‌کنیم. یک لقب‌های عجیب و غریبی به بعضی نسبت می‌دهند و به قدری شهرت پیدا می‌کند که تا آن را نگویی شاید کسی نشناسد. از بس به این جمله معروف شده است.
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (حجرات/11) حق ندارید یکدیگر را مسخره کنید. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» لقب زشت برای هم نگذارید. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» (حجرات/12) اگر همین آیات قرآن، سفارشات قرآن در مورد حفظ آبروی دیگرات را جدی بگیریم. گرانترین چیز جان و مال مردم و آبروی مردم است. متأسفانه در جامعه ما خیلی ارزان معامله می‌شود. شهید ثانی(ره) که از فقهای بزرگ شیعه هستند، حدود پانصد سال پیش زندگی می‌کردند. کتابی نوشتند در موضوع غیبت، «کشف الریبة فی احکام الغیبة» این کتاب یکی از مصادیر کتاب‌های فقهای ما هست. در مورد احکام غیبت است. شیخ انصاری مفصل به این کتاب آدرس می‌دهند. ایشان در مقدمه نوشته انگیزه من از تألیف این کتاب این بود که دیدم بیشتر مردم زمان ما مواظب نماز و روزه‌شان هستند، بسیاری از عبادات را مراقب هستند و خیلی دقیق انجام می‌دهند. از بسیاری از گناهان اجتناب می‌کنند و اهل فحشاء و شرب خمر نیستند. مومنین و متدینین نماز و روزه‌شان را به جا می‌آورند. ولی بسیاری از اوقات خودشان را به لطمه زدن به آبروی دیگران اختصاص می‌دهند. اگر شیطان وسوسه کند یک شراب، یک فحشایی، استغفرالله ما و شراب، می‌فرماید: اگر به عقلشان مراجعه کنند می‌فهمند که اتفاقاً بین این گناهی که اینها اصلاً به ذهنشان خطور نمی‌کند و آن گناهی که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند، خیلی فرق هست. ایشان می‌فرماید: اصلاً قابل مقایسه نیست. اگر شما شرب خمر انجام بدهید فقط حق الله است. کسی در خانه شراب بخورد حق الناس را از بین نبرده، حق الله است. اما وقتی آبروی کسی را می‌برید و مسخره می‌کنید، کلیپ پخش می‌کنید، هم حق الله است و هم حق الناس است. یعنی گناهانی که از آن می‌ترسیم حق الله است و گناهی که خیلی آسان انجام می‌دهیم هم حق الله است و هم حق الناس است. گاهی کلیپی از کسی منتر می‌شود و از آسمان به زمین می‌افتد. بارها عرض کردم، مخصوصاً به جوان‌های عزیز که کلیپ پخش نکنید. یک روز نوبت کلیپ ما می‌شود. گر حکم شود که مست گیرند *** در شهر هرآنچه هست گیرند در کتاب عیون الاخبار الرضا نقل کردند. امام رضا(ع) فرمودند که آمدند به پیامبر گفتند: یا رسول الله! فلانی هرگناهی را مرتکب شده است. رسول خدا فرمودند: بله ولی او پایان خوبی دارد و عاقبت بخیر می‌شود. خدا همه گناهانش را می‌بخشد و تمام گناهانش را به حسنات تبدیل می‌کند. یا رسول الله به چه دلیل آدمی که اهل هر فسق و فجوری هست عاقبت بخیر می‌شود؟ فرمود: بخاطر اینکه یک روزی که آبروی کسی در خطر بود، این برای او آبروداری کرد و برای اینکه خودش خجالت نکشد، نگفت: ما این خدمت را به تو کردیم. ولی از جایی این آقا فهمید که فلانی به دادش رسیده است. همین فاسق و فاجر به داد این آقا رسید. خیلی برایش دعا کرد. گفت: خدا به او جزاء و پاداش بدهد و عاقبت بخیرش کند. به این شخص گنهکار داستان را گفتند. پیامبر اینطور فرمود که تو بخاطر این کاری که کردی و آبرو داری کردی، هم عاقبت بخیر می‌شوی، اتفاقاً همین کلام پیامبر در او اثر کرد و باعث شد توبه کرد و برگشت. رسول خدا از غیب خبر داد. فلانی بخاطر اینکه یک جا آبروداری کرد، عاقبت بخیر می‌شود. آدمی که اهل هر فسق و فجوری بود، عاقبت بخیر شد. چرا ما این راه آسان را انتخاب نمی‌کنیم و عکس آن را انتخاب می‌کنیم؟ به جای اینکه آبروداری کنیم و خدا پاداش بدهد و عاقبت بخیر شویم، عکسش همین است که پرده‌دری می‌کنیم. در همین کتاب شهید نوشته است فردای قیامت نامه عمل کسی را دستش می‌دهند، نامه عملش را می‌خواند، وقتی می‌خواند می‌گوید: اشتباه شد. این نامه عمل ما نیست. ما فکر نمی‌کردیم تشکیلات شما اشتباه شود. معلوم می‌شود در دستگاه پروردگار پرونده‌ها جا به جا می‌شود. ما ده سفر کربلا داریم. مکه داریم، رمضان داریم، نماز داریم. خطاب می‌شود «إِنَّ رَبَّكَ لا يَضِلُ وَ لا يَنْسَي» (جامع الاخبار/ص147) خدا نه اشتباه و نه فراموش می‌کند. یادت هست فلان روز آبروی فلانی را بردی و غیبت کردی؟ تمام حسنات تو منتقل شد. آن بنده خدا شصت سال آبرو جمع کرد و شما با یک کلمه از بین بردی. شما هم شصت سال نماز و روزه داشتی و خدا همه را منتقل کرد. هرچه کربلا بروی، مکه بروی، نماز بخوانی، وقتی آبروی کسی را بردی همه از بین می‌رود.
یادم هست در رسانه ملی شبکه‌های مختلف گفتند: امروز افتتاح مجلس بود و حاشیه هم داشت. حاشیه چه بود؟ یک آقایی آمده اعلام کند اسمی را، آمده بگوید: پیام مقام معظم رهبری را آقای محمدی گلپایگانی می‌خواند، اشتباهی گفته آیت الله محمدی گیلانی می‌خواند. آیت الله محمدی گیلانی چند سالی است به رحمت خدا رفته است. این شبکه و آن شبکه همه می‌گویند. چرا شما این اشتباه را در صدر خبر می‌آورید؟ فرمود: کسی که مؤمنی را به خاطر گناهی سرزنش کند، نمی‌میرد تا خدا گرفتار همان گناهش کند. «لم یَمُت حتی یَرتَکبها» روایت داریم شما دنبال عیب دیگران برو، خدا دنبال عیب‌های تو می‌آید و این عیب در جمعی بوده پخش کردی، روایت داریم ولو در پستوی خانه‌ات خدا رسوایت می‌کند. مورد دوم که مرحوم کلینی در کافی شریف دارد. امام رضا(ع) نگران بود که آیا من می‌توانم حقوق الهی را ادا کنم یا نه؟ یکی از اصحاب امام رضا به نام بزنطی می‌گوید: امام رضا(ع) فرمود: «إِنَ صَاحِبَ النِّعْمَةِ عَلَي خَطَرٍ إِنَّهُ يَجِبُ عَلَيْهِ حُقُوقُ اللَّهِ فِيهَا» (كافي، ج 3، ص 502) آنکس که خدا نعمتی به او داده در معرض خطر است. واجب است که حقوق الهی را ادا کند. امام رضا فرمود: به خدا قسم خدا به من نعمت‌هایی داده که من دائم نگران هستم آیا می‌توانم حقوق الهی را ادا کنم یا نه؟ گفتند: «جُعِلْتُ فِدَاكَ، أَنْتَ فِي قَدْرِكَ تَخَافُ هَذَا؟» شما با این منزلت و جایگاه نگران هستی؟ فرمود: بله. خدا را سپاسگزارم وقتی آن حقوق را ادا می‌کنم. نگرانی خوب است و باعث می‌شود آدم بیشتر رعایت کند. آن کسی که خدا به او نعمت داده باید حق الله را بدهد. بارها در این برنامه گفتیم: شما که وضعت مالی‌ات خوب است، خمس مالت را می‌دهی؟ زکات مالت را می‌دهی؟ گفتیم: آقای کشاورز، گندم شما هزار کیلو شد. نهصد و پنجاه کیلو برای تو، پنجاه کیلو را بده. «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِين» (توبه/60) از هزار کیلو، پنجاه کیلو را به فقیر و مسکین بده. شروع کردی به کسب و کار و تجارت، آخر سال خمس مالت را می‌خواهی حساب کنی. همه کارهایت را کردی، دختر و پسرت را هم داماد و عروس کری، باز دیدی ده میلیون اضافه داری. این ده میلیون اضافه، قرآن می‌گوید: هشتاد درصد برای تو، بیست درصد را به فقرا بده. یک بخش برای فقرا است، زکاتی که به غیر سادات می‌دهند. یک بخشی هم برای خرج دین و تبلیغ دین است. خیلی از آقایان می‌فرمایند: سهم سادات فقیر را خودتان بدهید. سهم خرج دین را هم نگران هستی، خدمت مرجع تقلید برو و بگو: یک جایی را بگویید من مستقیم هزینه کنم. آیت الله سیستانی در عراق فرمودند: هردو را خودتان بدهید. در ایران و جای دیگر فرمودند: سادات را خودتان بپردازید اما امامش را با نظر مرجع تقلید پرداخت کنید. دلبستگی و وابستگی‌ها نمی‌گذارد. امام رضا(ع) می‌گوید: بخدا قسم نعمت خدا بر من است و حق خدا نزد من است، نگران هستم حق خدا را می‌دهم یا نمی‌دهم. خدا را سپاسگزارم که الحمدلله موفق می‌شوم.
گاهی طرف با خمس مالش و زکات واجبش حداقل چند خانه می‌تواند برای فقرا بگیرد، چند تا جهیزیه برای نیازمندان بگیرد. این سطحش است. آنوقت یک جعبه خرما می‌گیرد و در مسجد می‌آورد. پنج نیت می‌کند می‌گوید: خدایا تو قبول کن. هم نیت زکاتش، هم خمسش، هم صدقه اول ماهش، هم کفاراتش، هم رد مظالمش! تویی که باید جهیزیه بگیری و خانه تهیه کنی. یکوقت مثال زدیم که قرآن می‌گوید: شما در راه خدا بدهید، من هفت برابر، هفتصد برابر می‌دهم. ما این را باور نداریم. اگر قبول داریم روزی دست خداست، گسترش روزی دست خداست. خدا می‌گوید: «يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيم» (بقره/261) امام رضا(ع) فرمود: خدا سه چیز را کنار هم قرار داده است. 1- نماز و زکات؛ چند جای قرآن آمده «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاة» نماز و زکات کنار هم است. 2- سپاس از خدا، سپاس از والدین؛ «أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْك» (لقمان/14) دو تا کنار هم است. 3- تقوای الهی، صله ارحام؛ «الَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِ وَا لْأَرْحَام» (نساء/1) تقوا را سفارش می‌کند بلافاصله صله رحم را می‌گوید. معروف است که امام رضا نماز باران خواندند. باران مفصلی آمد. فردا مردم برای تشکر از حضرت آمدند. حضرت فرمود: بدانید اگر می‌خواهید شکر خدا را به جا آورید، هیچ چیزی بعد از ایمان، بعد از اعتراف به حقوق اولیای خدا بالاتر از کمک به برادران ایمانی شما نیست. شکر خدا فقط تسبیح و ذکر گفتن نیست. مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، استاد آیت الله العظمی خویی و آیت الله بهجت و آیت الله میلانی بوده است. از ایشان سؤال کردند: اگر به شما بگویند: ساعات آخر عمر شماست، چه کار می‌کنید؟ آیت الله العظمی غروی اصفهانی فرمود: هیچی، جلوی در خانه می‌نشینم اگر کسی مشکلی دارد برطرف کنم.
امام رضا شیعیانی داشته که فاصله ما با آن شیعیان، زمین تا آسمان است. یکی از اصحاب امام رضا(ع) که نامش در کتاب‌های ما با عظمت برده می‌شود «ابن ابی عمیر، محمد بن ابی عمیر» است. ایشان از اصحاب خوب آقا موسی بن جعفر بود و بعد هم امام رضا، به جرم همراهی با موسی بن جعفر، وقتی حضرت به شهادت رسید، او را گرفتند و به زندان انداختند. چهار سال زندان بود و خیلی تازیانه خورد. گفتند: اسامی رابطین با موسی بن جعفر را باید اعلام کنی. گفت: من نمی‌گویم. خیلی تازیانه خورد، همه اموالش را مصادره کردند. هم صحابی آقا موسی بن جعفر است و هم صحابی امام رضا(ع) است. روایت هست که وقتی از زندان بیرون آمد، همه اموالش را از بین برده بودند. نشسته بود در خانه، گفت: بعد از سالها زندانی الآن به نان شب محتاج هستم. دید در خانه را می‌زنند. در را باز کرد یکی از دوستانش بود. گفت: برای چه آمدی؟ گفت: اگر یادت باشد ما ده هزار درهم از شما قرض گرفته بودیم. الآن آمدم به شما بدهم. گفت: ارثی به شما رسیده است؟ گفت: نه، تجارتی کردی؟ گفت: نه. گفت: چطور می‌خواهی بدهی مرا بدهی؟ گفت: وقتی فهمیدم تو اینقدر گرفتار و پریشان هستی و به این حال و روز افتادی دیدم بهتر است خانه‌ام را بفروشم. خانه‌ام را فروختم بیایم بدهی شما را بدهم. این شیعه امام رضا قسم خورد! گفت: والله الآن به یک درهم از این ده هزار درهم احتیاج دارم و به خدا قسم یک درهم آن را نمی‌گیرم. چون از امام خودم شنیدم کسی را بخاطر بدهی از خانه بیرون نمی‌کنند. درست است من از شما طلب داشتم اما تو نباید خانه‌ات را می‌فروختی. برگرد معامله را به هم بزن و دوباره در خانه‌ات بنشین. الآن بخاطر وضع مالی و اقتصادی کشور و فشارهایی که هست، رهن‌ها خیلی سنگین شده است. یکی از همکاران شما امروز گفت: من تا امروز سی میلیون رهن می‌دادم، یک میلیون و پانصد هزار تومان اجاره می‌دادم. امروز گفتند که هفتاد میلیون ماهی دو میلیون اجاره! گفتم: حقوق شما چقدر است؟ گفت: دو میلیون و پانصد هزار تومان حقوق من است. با ماهی پانصد هزارتومان چه کار می‌شود کرد؟ اگر باور داریم سه جا به فریاد ما می‌رسد، جایش همین‌جاست که ما به فریاد برسیم. این آماری که می‌شنویم، تازگی شنیدم که خانه‌های خالی در ایران ده برابر شده است نسبت به سالهای اخیر. یعنی الآن صدها هزار خانه خالی در تهران هست. بخاطر دو تا مستأجر شما در خیرات را به روی خودتان نبندید. به احترام امام رضا(ع) و به احترام این شب عزیز با مستأجرین کنار بیایید. شریعتی: انشاءالله این اتفاق بیافتد و پیام‌های مثبت دوستان را در این مورد بشنویم. بعضی بودند که گفتند: ما با اینکه خودمان مستأجر هستیم و یک خانه کوچک داریم، آن را دست مستأجر دادیم و با وجود اینکه صاحبخانه کرایه ما را زیاد کرده ولی بخاطر امام رضا افزایش اجاره بها ندادیم و به حرمت صحن و سرای امام رضا و عشق و محبت به امام رضا انشاءالله این اتفاق امروز هم بیافتد و دلهای زیادی شاد شود.
امروز صفحه 390 قرآن کریم، آیات 36 تا 43 سوره مبارکه قصص را تلاوت خواهیم کرد. «فَلَمَّا جاءَهُمْ مُوسى بِآياتِنا بَيِّناتٍ قالُوا ما هذا إِلَّا سِحْرٌ مُفْتَرىً وَ ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ «36» وَ قالَ مُوسى رَبِّي أَعْلَمُ بِمَنْ جاءَ بِالْهُدى مِنْ عِنْدِهِ وَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ «37» وَ قالَ فِرْعَوْنُ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يا هامانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحاً لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلى إِلهِ مُوسى وَ إِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكاذِبِينَ «38» وَ اسْتَكْبَرَ هُوَ وَ جُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنا لا يُرْجَعُونَ «39» فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ «40» وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ «41» وَ أَتْبَعْناهُمْ فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِينَ «42» وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولى بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ «43» ترجمه : پس هنگامى كه موسى با (معجزات و) آيات روشن ما به سراغ آنان آمد، گفتند: اين چيزى جز سحر ساختگى نيست و ما چنين چيزى را در (ميان) نياكان خود نشنيدهايم. و موسى (در پاسخ تكذيب فرعونيان) گفت: پروردگار من به كسانى كه از جانب او آمدهاند، آگاهتر است و (مىداند) سرانجام (نيك) آخرت براى چه كسانى است. به درستى كه ستمكاران رستگار نخواهند شد. وفرعون گفت: اى بزرگان قوم! (اگرچه) من جز خودم معبودى براى شما نمىشناسم (امّابراى تحقيق بيشتر) اى هامان! براى من آتشى بر گِل بيفروز (و آجر تهيه كن) پس برجى بلند براى من بساز، شايد (به واسطهى بالا رفتن از آن) به خداى موسى دست يابم. و همانا من او را از دروغگويان مىپندارم. او (فرعون) و سپاهيانش به ناحقّ در زمين تكبّر ورزيدند و پنداشتند كه آنان به سوى ما بازگردانده نمىشوند. پس ما (نيز) او و لشگريانش را (با قهر خود) گرفتيم و به دريا افكنديم. پس بنگر كه پايان كار ستمگران چگونه است. و آنان (فرعونيان) را پيشوايانى قرارداديم كه به آتش (دوزخ) دعوت مىكنند و (البتّه در) روز قيامت، يارى نخواهند شد. و در اين دنيا، لعنتى بدرقهى آنان كرديم و روز قيامت، آنان از زشت چهرهگان خواهند بود. و به تحقيق بعداز آنكه نسلهاى نخستين را نابود ساختيم، به موسى كتاب (آسمانى تورات را) عطاكرديم (تا وسيلهاى) براى بصيرت مردم و هدايت و رحمت باشد، شايد كه آنان پند گيرند.
شریعتی: چقد خوب است در شب ولادت امام رضا(ع) ثواب تلاوت این آیات را هدیه به روح بلند و آسمانی حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) بکنیم. فردا هم انشاءالله از حرم مطهر امام رضا به شما سلام خواهیم کرد. این هفته قرار گذاشتیم از مرحوم حاج آقای کافی یاد کنیم. اگر نکته‌ای هست بفرمایید. حاج آقای حسینی قمی: مرحوم آقای کافی در آن نیمه شعبان وقتی امام(ره) فرمودند: امسال جشن و شادی نداریم بخاطر حوادث تلخ دوران انقلاب، ایشان برنامه‌شان را تعطیل کردند و در مسیر زیارت امام رضا(ع) در یک حادثه‌ی مشکوکی جان به جان آفرین تسلیم کردند. انسانی که همه حیاتش با برکت بود باید هم مرگش چنین با برکت باشد. تشییع جنازه ایشان در مشهد به یک تظاهرات کم نظیر تبدیل شد علیه حکومت گذشته در مشهد که خیلی عجیب بود. عزیزان حتماً کنار قبر این خدمتگزار اهل‌بیت(ع) و امام زمان(ع) در خواجه ربیع بروند. در بسیاری از شهرها مهدیه‌هایی که ساخته شده بخاطر همت ایشان بود. دعای ندبه که امروز در کشور ما فعال است، شروع و آغازش به برکت دلسوختگی ایشان و نفس ایشان و تأثیر کلام ایشان بود. من یک عکسی دیدم که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی صندلی گذاشتند و کنار قبر آقای کافی نشستند. ایشان حدود 41 سال داشتند که از دنیا رفتند. عمرشان خیلی کوتاه بود و حدود بیست سال آوازه منبر داشتند. یعنی وقتی در یک شهر می‌رفتند، شهر به هم می‌ریخت. در ازدحام جمعیت عالم و آیت الله و مرجع تقلید، شهر به هم می‌ریخت. خدا چه نفس و تأثیر کلام و چه اخلاصی به ایشان داده بود، از بیست سالگی ایشان تأثیر کلام داشت. اینها همه برای اخلاص ایشان و ارادتی که به اهل‌بیت و امام زمان داشتند. کسی را سراغ ندارم که بعد از چهل سال از وفاتش گذشته باشد و هنوز که هنوز است پر آوازه باشد. امیدواریم به حق امام رضا(ع) که ایشان هم در مسیر امام رضا به شهادت رسیدند و در کنار امام رضا مدفون هستند، سر سفره حضرت مهمان باشند. شریعتی: این ایام، ایام زیارتی حضرت امام رضا(ع) است، امسال قرار گذاشتیم که ائمه جماعات، مبلغین و روحانیون واسطه بین ما و مخاطبین عزیز ما باشند و زائرین را به ما معرفی کنند. دعا بفرمایید و آمین بگوییم. حاج آقای حسینی قمی: خدا را قسم می‌دهیم به حق علی بن موسی الرضا(ع) همه آنهایی که مخاطب این برنامه هستند، زیارت امام رضا، زیارت خانه خدا، حضرت رسول و عتبات عالیات را با معرفت نصیب همه بفرما. به حق امام رضا رفع گرفتاری و پریشانی از عموم ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) بفرما. به حق صدیقه طاهره مریض‌ها لباس عافیت بپوشان، دنیا و آخرت ما را از اهل بیت جدا نگردان. شریعتی: امام جواد(ع) فرمود: بهشت را برای زائر با معرفت پدرم تضمین می‌کنم و خود حضرت فرمود: هرکس به زیارت من بیاید من سه جا به زیارت او می‌روم. اول پل صراط، دوم وقتی نامه‌های اعمال را می‌هند و سوم پای حساب و کتاب. انشاءالله زیارت حضرت نصیب همه ما شود. «الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی 📚 با موضوع : سیره حضرت امام رضا علیه السلام 🗓 سه شنبه دوم مرداد ماه 🗂 حجم : ۱۲.۲ مگابایت 💠 @samtekhoda3
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸 برنامه سمت خدا 📝 موضوع برنامه : #انتظارات_امام_رضا_علیه_السلام_از_شیعیان 👤 كارشناس : #حجت_الاسلام_والمسلمين_رفیعی 🗓 تاريخ پخش : سوم مرداد ماه 🔻🔻🔻
برنامه سمت خدا موضوع برنامه : انتظارات امام رضا علیه‌السلام از شیعیان كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين رفیعی تاريخ پخش : 03-05-97 بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سلام ای غریب غریبان، سلام *** سلام ای طبیب طبیبان، سلام سلام ماهتاب شبستان طوس *** علی حضرت نور شمس الشموس غریبم، من از راه دور آمدم *** به دنبال یک جرعه نور آمدم شبم، آه یک جرعه ماهم بده *** پناهی ندارم، پناهم بده ببخشا اگر دور و دیر آمدم *** جوان بودم امروز پیر آمدم منم زائری خام و بی ادعا *** کبوتر، کبوتر، کبوتر دعا اگر مست و مسرور و شاد آمدم *** من از سمت باب الجواد آمدم من از عطر نامت بهاری شدم *** تو را دیدم آینه کاری شدم تو این خاک را رنگ و بو داده‌ای *** به ایران من آبرو داده‌ای تو را دیدم و روشنایی شدم *** علی بن موسی الرضایی شدم شریعتی: سلام می‌کنم به روی ماهتان، عید میلاد حضرت سلطان ابالحسن، علی بن موسی الرضا مبارکتان باشد. از طرف شما و همه دوستان عزیزی که دلشان زیارت امام رضا می‌خواهد، به حضرت شمس الشموس سلام می‌کنیم و عرض می‌کنیم «السلام علیک ایها السلطان ابالحسن علی بن موسی الرضا ایها الامام الرئوف و رحمة الله و برکاته» افتخار داریم در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) از مشهد با سمت خدا در خدمت شما و همراه شما باشیم. آقای دکتر رفیعی سلام علیکم خیلی خوش آمدید. حاج آقای رفیعی: عرض سلام خدمت همه بینندگان عزیز دارم. از کنار حرم امام رضا در خدمت شما هستیم. شریعتی: به نرم در روز عید ما از شما عیدی بگیریم و چه عیدی بهتر از اینکه شما به ما بگویید که چه کار کنیم امام رضا از ما راضی باشد و حضرت از ما چه توقعی دارد؟ حاج آقای رفیعی: قبل از اینکه سؤال شما را پاسخ بدهم، دو سه جمله در مورد مادر امام رضا بگویم. این بانوی بزرگوار در مدینه غریب است. امروز باید اولین تبریک را به ایشان گفت، چون امام کاظم اولین تبریک را امروز به همسرشان نجمه خاتون گفتند. در روایت داریم نجمه خاتون «من افضل النساء فی عقلها و دینها» برترین زن در زمان خودش از نظر خرد و دینداری بود. ایشان کنیز بود. امام کاظم فرمود: «والله ما اشتریتها هذه الجاریه الا بامر من الله» به خدا قسم من این خانم را انتخاب نکردم مگر به امر الهی. هرکسی نمی‌تواند مادر امام باشد. امام کاظم بچه‌هایش را جمع کرد. حضرت اولاد بسیاری داشتند. فرمود: «سمعتُ من ابی جعفر بن محمد» بچه‌های من! از پدرم امام صادق شنیدم «غیر مرة» مکرر شنیدم که پدرم می‌فرمود: پسرم عالم آل محمد در صُلب توست. «ان عالم آل محمدٍ فی صُلبه» ای کاش من او را ببینم! «لیتنی ادرکته» باز وقتی امروز این بچه به دنیا آمد، امام کاظم(ع) به همسرشان فرمودند: گوارا باد! «کرامة لک من ربک» این یک لطف خداست. «هو بقیة الله فی ارضه» این بقیة الله هست در روی زمین، امام ویژه است و موسی بن جعفر به فرزندانش در جلسه‌ای فرمود: فرزندان من، حرمت این آقا را حفظ کنید و امر ایشان را گوش بدهید. امرش امر من است و سخنش سخن من است.
انتظارات امام رضا از ما چیست؟ ما غالباً انتظارات خودمان را از امام رضا مطرح می‌کنیم. من یکبار گفتم: دلم می‌خواهد یکبار مشهد بیایم بگویم: آقا آمدم زیارت کنم برگردم. نیامدم حوائجم را بگویم! ایرادی هم ندارد خودشان گفتند: بیایید حوائجتان را بخواهید. اما من انتظارات امام رضا را فهرست‌وار بیان می‌کنم. اولین نکته که در روایات امام رضا روی آن بسیار تأکید شده بحث عقلانیت و خرد است. چندین روایت داریم یکی این است. فرمود: «لاَ يُعْبَأُ بِأَهْلِ اَلدِّينِ مِمَّنْ لاَ عَقْلَ لَهُ» دینداری که عقل نداشته باشد به درد نمی‌خورد. فرمود: بهترین دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست. فرمود: «یا أبا هاشم العقل هباءٌ من الله» عقل موهبت الهی است. کارهای ما عقلانی باشد. خرافه، سحر و جادو نباشد. با عقل بسنجیم، اگر با عقل سنجیدیم می‌توانیم معتقد به خدا باشیم. خداشناسی و امام شناسی عقلی است. انتظار دوم امام رضا از ما، رفق و مدارا و گره گشایی از کار مردم است. وجود مقدس پیغمبر گرامی اسلام فرمود: همانطور که خدا به من دستور داد نماز بخوانم، دستور داد با مردم مدارا کنم. «أَمَرَنِي رَبِّي بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِي بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ» (كافي، ج 2، ص 117) فرمود: در روایت دارد «سلامة الدين و الدنيا في مداراة الناس» (غررالحكم، ص445) سلامت دین و دنیا در رفق و مدارا با مردم است. مدارا غیر از سستی است. غیر از مداهنه است. ما بگوییم: بی حجابی عیب ندارد، بی نمازی عیب ندارد، اگر خمس ندادی عیب ندارد، اگر شما نماز کم خواندی عیب ندارد. این بی مبالاتی است. گاهی می‌خواهیم بگوییم: اسراف بد است، می‌خواهیم بگوییم: سخاوت خوب است، آن را اسراف می‌کنیم. از این طرف می‌افتیم. قناعت خوب است، آن را بخل می‌کنیم. می‌خواهیم بگوییم: مدارا خوب است آن را تبدیل به بی مبالاتی می‌کنیم. رفق و مدارا در سیره امام رضا(ع) موج می‌زند. ایشان در صحنه‌های متعدد، در حوادثی که پیش می‌آمد. تمام وجودشان گره گشایی از مردم بود چه قبل از شهادتشان و چه بعد از شهادتشان.
این روایت را شنیدید که موسی بن سیار می‌گوید: آقا را که به سمت ایران می‌آوردیم، نزدیکی طوس با جنازه‌ای برخورد کردیم. چطور بچه بره در بغل مادرش می‌رود. اینطور امام رضا این جنازه را در آغوش گرفتند و بعد داخل قبر رفتند و فرمودند: «لا تَخَف» نترس! «ابشر بالجنة» بهشت بر تو گوارا باد. گفتم: مگر شما این جنازه را می‌شناسی؟ فرمود: اعمال همه شما صبح و شام بر ما ائمه نازل می‌شود. ما از اعمال شما خبر داریم. ما همیشه فکر می‌کنیم باید فرافکنی کنیم و بگوییم: دولت باید بکند. کمیته امداد باید بکند. نه! گره‌گشایی و انفاق و بار از دوش مردم برداشتند وظیفه همه هست. هرکس به اندازه توانی که دارد. یکوقت یک کسی نزد این آقا آمد و گفت: به اندازه کرمت به من بده! آقا فرمود: نمی‌شود. کرم ما حدی ندارد. گفت: «اعطنی بقدر مُروَتک» به اندازه جوانمردی‌ات بده! گفت: به اندازه ظرفیت من بده! فرمود: این دویست دینار را بگیر. یک تشکر از مردم مشهد بکنم و یک گله هم بکنم. تشکر بابت این میلیون‌ها جمعیتی است که به این شهر می‌آیند و مردم این شهر پذیرا هستند و به فضل خدا هیچکس گرسنه نمی‌ماند، موادغذایی فراهم هست. امام رضا فرمود: من به شادی شما حریص هستم. دلم می‌خواهد مردم و برادران من شاد باشند. فرمود: «والله علی ما نقول وکیل» خدا گواه هست که دوست دارم شما شاد باشید. اما گله‌ای که دارم این است که ما و شما هم میلاد و شهادت به عتبات رفتیم. مردم عراق وضعی ندارند اما شهادت امام کاظم ما کاظمین بودیم. همینطور قدم به قدم پذیرایی می‌شد. حتی کسی آمده بود خلال دندان می‌داد. من دیشب در مشهد دیدم یک بسته آب نبود. امام رضا از اینجا برداشته شود کاسبی‌ها تعطیل است. شما در طول سال دارید از محضر این آقا استفاده می‌کنید. جنس شما به هوای این آقا فروش می‌رود. دلتان به هوای این آقا پر می‌شود. دیشب در این خیابان‌ها مردم تشنه بودند. باید اینقدر شربت و آب باشد که دیگر مردم نخواهند چیزی بگیرند. همه شما بر سر خوان این آقا نشسته‌اید. آقایی که از گل غذاهای سفره گلچین می‌کرد و به فقیر می‌داد. آقایی که پشت در رفت و در دست سائل پول گذاشت. من ضمن تشکری که از مردم این شهر دارم، این گله را هم دارم. جا دارد کسانی که مخصوصاً در این سه چهار خیابان اطراف حرم هستند، پول روی هم بگذارند و انواع میوه و آبمیوه را بدهند. سومین نکته که امام رضا از ما انتظار دارد، عمل‌گرایی است. گاهی اوقات ما تصورمان به دین فصلی است. یکجایی بودم در یکی از کشورها یک خانمی خیلی بدحجاب بود. من را شناخت و جلو آمد و با من سلام علیک کرد. گفت: شب بیست و یکم در مشهد از منبر شما استفاده کردیم. این فکر می‌کند که دین و امام رضا برای شب بیست و یکم است و دیگر برای آن طرف مرز نیست. این کولر نیست که زمستان برداری، امام رضا بخاری نیست که زمستان بگذاری. آقایانی که لب دریا می‌روید، امام رضا لب دریا هم هست. این عمل‌گرایی مهم است. ائمه ما قسم خوردند و فرمودند: ما به هرجا رسیدیم از طاعت خدا رسیدیم. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى» (نجم/39) گروهی از مدینه به دیدن امام رضا آمدند. مدتی امام رضا اینها را نپذیرفت. امام رضا 52 سال مدینه بودند و سه سال ایران بودند و ایامی هم که اینجا بودند مرو بودند، الآن مرو در ترکمنستان است. بعداً اینجا قبر امام رضا شد. خیلی ناراحت شدند که چرا آقا اینها را به حضور نمی‌پذیرد. آقا پنج علت مطرح کردند برای اینکه اینها را نپذیرفتند. «أنتم فی اکثر اعمالکم له مخالفون» شما می‌گویید: ما شیعه امیرالمؤمنین هستیم ولی عمل شما با حضرت علی منطبق نیست. «مقصرون فی کثیر من الفرائض» در واجبات کوتاهی می‌کنید. خمس واجب است، والله زیارت امام رضا مستحب است. نماز واجب است، روزه واجب است. اگر کسی نتوانست به هر دلیلی به زیارت امام رضا بیاید از یک فضیلتی محروم است اما جلوی او را قیامت نمی‌گیرند. سوم فرمود: در حقوق مردم کوتاهی می‌کنید. چهارم فرمود: آنجایی که نباید تقیه کنید، تقیه می‌کنید. غدیر را باید گفت، غدیر را باید فریاد زد. پیامبر فرمود: به پدرها بگویید به بچه‌هایشان بگویند. به شاهدها بگویید به غایب‌ها بگویند. غدیر برای اسلام است. غدیر برای شیعه نیست. غدیر فعل پیغمبر است. فعل پیغمبر سنت می‌شود. برادران اهل سنت بدانند که آیا غدیر را پیغمبر فرمود: «من کنت مولاه» یا نه؟ اگر فرمود پس فعل و سخن پیغمبر می‌شود. بعد هم فرمود: آنجایی که باید تقیه را رعایت کنید، رعایت نمی‌کنید.
چهارمین انتظار امام رضا(ع) از ما که بسیار مهم است مسأله اعتدال است. یک آقایی خدمت امام رضا آمد به نام ابراهیم بن ابی محمود، این روایت در عیون الاخبار الرضا است. گفت: آقا یک روایاتی از شما اهل‌بیت می‌رسد در فضایل امیرالمؤمنین که سنگین است. آقا فرمودند: «یأبن ابی محمود، ان مخالفینا وَضعوا اخباراً فی فضائلنا» فرمود: بعضی از مخالفین ما سه جور درباره‌ی ما به ما ضربه زدند. 1- «الغُلُو» غلو کردند. شما حق نداری بگویی: امام رضا خدای من است. حق نداریم بگوییم: نبی است. غلو است. 2- «التقصیر» بعضی هم درباره‌ی ما کوتاهی کردند. امام صاحب کرامت است، صاحب علم غیب است، صاحب ولایت تکوینی است. غلو حرام است، تقصیر بدتر است. اخیراً کتابی را دیدم که یکی از آقایان با سواد هم نوشته بود. خیلی متأسف شدم و دیدم ایشان در این کتاب امام صادق را معرفی می‌کند، می‌گوید: اما امام صادق تلمذ کردند و درس خواندند نزد پدرشان امام باقر و جدشان امام سجاد، بعد دو سه آدم معمولی را نام برده است. امام حجت خداست! این خیلی بی انصافی است. بعضی اوقات باید گفت: مثلاً امام رضا خوش قول بوده است. خوب است اما این واقعاً فضیلتی برای امام رضا است؟ امام رضا روزی ده جزء قرآن می‌خواند. این خوب است اما این فضیلتی برای حضرت است؟ شأن امام ولایت تکوینی است. کسی نزد آیت الله العظمی بروجردی پول زیادی را آورد ولی در مشت گرفته بود. آقا فرمود: برو و نگرفت. اطرافیان گفتند: پول است. فرمود: می‌دانم، پول را باید با کرامت داد. من نیازی به این پول ندارم. این پول سهم سادات است و ما در راه دین هزینه می‌کنیم. آقا به کسی فرمود: تشت را بیاور، آب بریز دستم را بشوم. همینطور که آقا دستش را می‌شست، دید طلا و نقره می‌ریزد! حضرت موسی ید بیضاء داشت. عصا می‌زد اژدها می‌شد. ائمه ما از انبیاء غیر از رسول خدا بالاتر هستند. این می‌گوید: فهمیدم آقا چه می‌خواهد بگوید. در طواف خانه خدا عبدالملک مروان نزد امام سجاد آمد و گفت: چرا نزد ما نمی‌آیید؟ ما دنیایمان خوب است و آخرتمان خراب است. به شما پول بدهیم و مخارج بدهیم. آقا عبایش را برداشت و انداخت. یکوقت دیدند حال عبدالملک بد شد. گفتند: چه شد؟ گفت: دیدم پر از طلا و نقره است. کسی خواستگاری حضرت زهرا آمده بود. به نام عبدالرحمان بن عوف، گفت: من یک خانه ده هزار درهمی مهر حضرت زهرا می‌کنم. پیغمبر زیر خاک دست برد و بالا آورد و فرمود: «من یقدر علی هذه ذهبا» من که می‌توانم این خاک را طلا کنم، ثروت را به رخ می‌کشی! یکی از دوستان در حرم وارد شد و به شوخی گفت: یا علی بن موسی الرضا به آن مقامی که ما نزد شما داریم، این بدبختان را ببخش! حالا آقا می‌گوید: دیدم از آب طلا می‌ریزد. 3- فرمودند: «التصریح بمثالب اعدائنا» نسبت به دشمنان ما اگر گاهی می‌بیند نام بردن یا بعضی مسائل باعث تحریک می‌شود، به ما ناسزا می‌گویند.
خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، کنگره‌ی حضرت خدیجه(س) بود. مؤسسه حضرت خدیجه هم یکی از برکاتی بود که تشکیل شد، چقدر سفر اولی به زیارت امام رضا و کربلا آوردند. دیروز یک جلسه‌ای با آقایان تولیت داشتیم، گفتند: امسال خدام حرم را در خانه‌ها فرستادیم، خانه‌هایی که طرف بخاطر جرایم غیر عمد زندان است. گفتند: بیست میلیارد یا تخفیف گرفتیم یا بانی پیدا کردیم هزار و چهارصد زندانی را آزاد کردیم. الآن هم شماره پیامکی را دادند که به نیت امام هشتم هشت هزار تومان یا هشتاد هزار تومان یا هشتصد هزارتومان کمک کنید، اینها امام رضا را در دلها جای می‌دهد. امام رضا که محبوب است. حضرت زینب فرمود: ما در دل مردم جای داریم. مقام معظم رهبری مفصل صحبت کردند و فرمودند: من راضی نیستم به همسران پیغمبر توهین شود. این خیلی مهم است. شما بدون تردید می‌توانید نقادی کنید جریان مقابله با غدیر را، جریان جنگ‌های با حضرت امیر را نقادی کنید. منتهی بعضی مراجع در قم هم فرمودند: باید توجه شود و ادبیات ما ادبیات عالمانه باشد. پس یکی دیگر از انتظارات امام رضا معرفت به شأن امام و اعتدال در برخوردهایی است که داریم.
نکته دیگر رعایت رفتارهای اخلاقی در جامعه است که خیلی مهم است. بعضی چیزها ممکن است ساده بیاید. مثلاً طرف نصف سیب را خورد و دور ریخت. امام رضا نگاهش کرد. آقا جلو آمدند و فرمودند: تو نمی‌دانی که بعضی به همین نصف سیب نیاز دارند؟ رئیس جمهور چین گفته بود اگر روزی یک دانه برنج دور بیاندازیم، یک میلیارد دانه برنج می‌شود. در کشور ما اسراف زیاد است و شرایط جامعه ما بحرانی شده است. این شرایط بحرانی سه عامل دارد، یک عامل خارجی است. خروج از برجام اثر داشت. یک عامل ناکارآمدی بخشی از تیم دولت است. یک بخشی هم خود ما هستیم. بحث اسراف در جامعه جدی است. امام رضا انتظار دیگری که از ما دارند رعایت مباحث اخلاقی است. به حضرت عبدالعظیم حسنی فرمود: سلام مرا به شیعیان برسانید. بعد حضرت چند توصیه کردند و فرمودند: اینها باعث می‌شود مردم به ما تقرب پیدا کردند. در دعای کمیل می‌گوییم: «اللهم انی اتقرب الیک بذکرک» ما با ذکر تو می‌خواهیم به تو نزدیک شویم. امام رضا فرمود: راست بگویید. یکی اینکه امانتدار باشید. خون شهداء امانت است. وصیت‌نامه‌ها امانت است. شهدایی که به عنوان مدافع حرم جان دادند، امانت هستند. در فرودگاه تهران بودم، خانم جوانی اهل اصفهان بود پیش من آمد، بچه سه ساله‌ای هم داشت. گفت: سه ساله بودم که پدرم شهید شد. بچه‌ام هم سه ساله است پدرش شهید شده است. خودم یتیم و بچه‌ام هم یتیم است. ناراحت نیستم اما از یک چیزی ناراحت هستم که به این وصیت‌نامه‌ها عمل نشود. یک عده‌ای بیایند این خانه‌ها را نادیده بگیرند. امام رضا هم امانت است. «السلام علی یا أمین الله فی ارضه» این هم یکی از انتظاراتی که رعایت حرمت‌های اخلاقی است. شریعتی: نکات خیلی خوبی را در روز میلاد حضرت رضا شنیدیم. در مورد طرح زائر اولی‌ها یک نکته را عرض کنم که ما از پارسال این قرار را گذاشتیم و الحمدلله خیلی مؤثر هم بود. خیلی‌ها راهی مشهد الرضا و شهر مقدس قم شدند. این محقق نمی‌شود مگر با مشارکت شما، اگر در اطراف شما کسانی هستند که به مشهد مشرف نشدند حتماً آنها را عازم کنید. اگر کسی را سراغ ندارید یا توانایی ندارید، امروز با حضرت قرار بگذارید که بانی شوید و دلی را به پنجره فولاد حضرت گره بزنید. قطعاً دعای خیر این زائرین می‌تواند گره‌های زیادی را باز کند. نکته دوم در مورد طرح مستأجرین هست که انشاءالله صاحبخانه‌ها به برکت امام رضا(ع) هوای مستأجرین را داشته باشند. چقدر خوب است که ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه به روح بلند مادر گرامی امام رضا(ع) بکنیم.
امروز صفحه 391 قرآن کریم، آیات 44 تا 50 سوره مبارکه قصص را تلاوت خواهیم کرد. «وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ «44» وَ لكِنَّا أَنْشَأْنا قُرُوناً فَتَطاوَلَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ وَ ما كُنْتَ ثاوِياً فِي أَهْلِ مَدْيَنَ تَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِنا وَ لكِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ «45» وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الطُّورِ إِذْ نادَيْنا وَ لكِنْ رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أَتاهُمْ مِنْ نَذِيرٍ مِنْ قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ «46» وَ لَوْ لا أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَيَقُولُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ «47» فَلَمَّا جاءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِنا قالُوا لَوْ لا أُوتِيَ مِثْلَ ما أُوتِيَ مُوسى أَ وَ لَمْ يَكْفُرُوا بِما أُوتِيَ مُوسى مِنْ قَبْلُ قالُوا سِحْرانِ تَظاهَرا وَ قالُوا إِنَّا بِكُلٍّ كافِرُونَ «48» قُلْ فَأْتُوا بِكِتابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدى مِنْهُما أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «49» فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّما يَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَيْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ «50» ترجمه : و هنگامى كه فرمان (نبوّت) را به موسى داديم، تو در جانب غربى (كوه طور) حضور نداشتى و از شاهدان نبودى. ولى ما (اقوامى را) در اعصار مختلف خلق كرديم، پس زمانهاى طولانى بر آنها گذشت (و آثار انبيا از دلهايشان محو شد، پس تو را با كتاب آسمانى به سوى مردم فرستاديم)، و تو در ميان اهل مَدين اقامت نداشتهاى تا (از وضع آنان آگاه باشى و بتوانى) آيات ما را (پيرامون مردم مَديَن) بر آنان (مردم مكّه) بخوانى، ليكن سنّت ما اين است كه افرادى را براى هدايت مىفرستيم. وآنگاه كه ما (موسى را) ندا داديم، تو در كنار كوه طور نبودى، ليكن (اين وحى و اطلاع از اخبار گذشتگان) رحمتى است از جانب پروردگارت تا تو (به واسطهى آن) قومى را كه پيش از تو هشدار دهندهاى برايشان نيامده بود، هشداردهى، شايد آنان متذكّر شوند. و اگر نبود اينكه هرگاه مصيبتى در اثر عملكردشان به آنان برسد، مىگويند: پروردگارا! (ما كه نمىدانستيم) چرا براى ما پيامبرى نفرستادى تا آيات تو را پيروى كنيم و از ايمانآورندگان باشيم، (ما هرگز پيامبرى به سوى آنان نمىفرستاديم). پس هرگاه از جانب ما (آيات) حقّ براى آنان آمد، گفتند: چرا آنچه (به اين پيامبر) داده شده، شبيه آن چه به موسى داده شده نيست؟ (چرا معجزاتى مثل تبديل عصا به اژدها ويا نزول دفعى كتاب، مثل تورات كه قابل مشاهده باشد ندارد؟! اما) مگر (همين كافران لجوج و بهانهگير) به آنچه قبلًا به موسى داده شده بود، كفر نورزيدند؟ (مگر آنها نبودند كه) گفتند: (اى پيامبر! به آنان) بگو: (اكنون كه منكر هر دو كتاب هستيد) اگر راست مىگوييد، شما كتابى از جانب خداوند بياوريد كه از اين دو (كتاب تورات و قرآن) هدايت بخشتر باشد تا من از آن پيروى كنم. پس اگر (خواسته و پيشنهاد) تو را نپذيرفتند، بدان كه آنان پيرو هوسهاى نفسانى خويشاند و كيست گمراهتر از آن كس كه بدون (پذيرش حقّ و توجّه به) هدايت و رهنمون الهى، از هوس خود پيروى نمايد؟ همانا خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمىكند.
شریعتی: صحن تو و ضریح تو و بارگاه تو *** هر حاجت نگفته گمانم روا شود در روز عید میلاد با سعادت امام رضا(ع) از مشهد الرضا در خدمت شما هستیم. خیلی‌ها گرفتاری و مشکلات دارند، قرض دارند، فرزند ندارند و دلشان فرزند صالح می‌خواهد. خیلی‌ها برای درس و کنکورشان التماس دعا دارند. خیلی‌ها برای عافیت مریض‌هایشان التماس دعا دارند. هرکسی هر خواسته‌ای دارد، برای ازدواج و اشتغال جوان‌ها، برای حل مشکلات اقتصادی، حتماً اینجا دعا می‌کنیم. شما هم از حضرت بخواهید که توجه و عنایت و گوشه چشمی به ما بکنند. این هفته قرار گذاشتیم از مرحوم حاج آقای کافی یاد کنیم. اگر نکته‌ای هست بفرمایید و اشاره قرآنی را بشنویم. حاج آقای رفیعی: در این صفحه که تلاوت شد، می‌فرماید: «فَلَمَّا جاءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِنا قالُوا لَوْ لا أُوتِيَ مِثْلَ ما أُوتِيَ مُوسى» بهانه تراشی‌های بعضی را می‌فرماید. می‌گوید: وقتی که حق آشکار می‌شود و از پیامبر معجزه می‌بینند، می‌گویند: چرا معجزاتی که قوم موسی دیدند ما نداریم. معجزه مسلمان‌ها قرآن است. پیغمبر معجزه زیاد داشته است. گفتند: شما هم عصایی داشته باشی که مثل حضرت موسی اژدها شود. خدا می‌فرماید: «أَ وَ لَمْ يَكْفُرُوا بِما أُوتِيَ مُوسى» موسی هم با معجزاتی که آورد انکار می‌کردند. یعنی بهانه جویی می‌کنید. یکوقتی رسول خدا بعد از جنگ بدر گفتند: حیف شد نبودیم! جنگ احد شروع شد، حضرت فرمودند: بیایید. گفتند: ما می‌خواستیم در جنگ بدر باشیم! آیه نازل شد «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون» (صف/2) یادم هست قبل از انقلاب بیشتر جوان‌ها و نوجوان‌ها ارتباطشان با امام زمان از طریق مرحوم کافی بود. ایشان بود که دعای ندبه را معرفی کرد. ایشان بود که «یأبن الحسن» را با ندای گرمش و اخلاصش بیان کرد. یادم هست از قم جوان‌ها با ضبط‌های بزرگ ساعت دو نیمه شب می‌رفتند تهران که خودشان را به مهدیه برسانند و در دعای ندبه مرحوم کافی شرکت کنند. خیلی‌ها را با یأبن الحسن عوض کرد و رحمت و رضوان خدا بر ایشان باشد. شریعتی: از همه اساتید و علما یاد کنیم، حاج آقای کافی، مرحوم مهندسی، حاج آقای انصاریان که صلوات خاصه ایشان را مکرر شنیدیم. همه کسانی که پارسال بودند و امسال در جمع ما نیستند. انشاءالله همه آنها مهمان سفره امام رضا(ع) باشند. در مورد طرح زائر اولی‌ها جزئیاتی را گفتیم. امروز قرار بگذاریم انشاءالله زائرینی که تا به حال به مشهدالرضا مشرف نشدند را راهی کنیم. جمع بندی فرمایشات آقای دکتر رفیعی را بشنویم.
حاج آقای رفیعی: در ادامه انتظاراتی که امام رضا(ع) دارند روایت حضرت عبدالعظیم را مطرح کردیم. حضرت عبدالعظیم محضر امام رضا را درک کرده است. امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی را درک کرده است. امام رضا به حضرت عبدالعظیم فرمود: به مردم بگو: «أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ» خدا گناهان شما را می‌بخشد و مهربان است و به شما محبت می‌کند. مگر سه گروه، سه گروه را امام رضا استثناء کرده است. «إِلا مَنْ أَشْرَكَ بِي» کسی که مشرک به خدا شود. خدا می‌فرماید: من شرک را نمی‌بخشم. کسی مشرک بمیرد آمرزیده نیست. «أَوْ آذَي وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي» کسی که ولی از اولیای ما را اذیت کند. یکوقت اذیت با زبان است. مثل تهمت زدن به کسی، یکوقت اذیت با زدن است. یکوقت اذیت روحی است. الآن شرایط جامعه ما به شکلی هست که عده‌ای قدرت خریدشان نصف شده است. قبلاً سه تا نان می‌خریده الآن یکی می‌خرد اما در اجاره مسکن نمی‌تواند. یک آقایی در حرم به من گفت: من فرهنگی هستم. اجاره من هشتصد تومان بوده و بعد از این اوضاع یک میلیون و چهارصد هزار تومان شده است. چطور ششصد تومان روی این بگذارم. ما یک انتظاری از دولت داریم که یک فکری بکند. یک انتظاری از وزارت آموزش و پرورش داریم. یک انتظاری هم از خودمان داریم. شما که زیرزمین خانه‌ات خالی بوده و من هم مستأجر شما هستم، شما می‌توانی از من اجاره نگیری! خدا برکت می‌دهد. امیرالمؤمنین از جلوی قصابی رد می شد. قصاب گوشت کمی به یک خانم داده بود. در قم مؤسسه خدیجه گاهی گوسفند می‌کشد و شهرستان‌ها می‌دهد. به خانواده‌هایی گوشت می‌دهیم می‌گویند: ما ماه به ماه نمی‌توانیم گوشت بخریم. امیرالمؤمنین دیدند خانم به قصاب التماس می‌کند که یک خرده بیشتر بده. قصاب می‌گوید: با پولی که دادی همین قدر می‌شود. حضرت جلو آمد و فرمود: بیشتر بریز که خدا برکت می‌دهد. ما در شرایطی که باید همکاری بیشتر کنیم با مردم گرانتر برخورد می‌کنیم. بلیط هواپیمای معمولی که باید ارزانتر شود دو سه برابر شده است. امام رضا فرمود: خدا سه گروه را نمی‌آمرزد. یکی آنکه شرک بورزد. یکی آنکه ولی مرا اذیت کند. اذیت کردن اولیای خدا اذیت کردن خداست. سومین مورد اینکه کسی که به مردم بدگمان باشد. بدگمانی و سوء ظن به مردم از گناهانی است که فرمود: خدا نمی‌آمرزد. شریعتی: خیلی نکات خوبی را شنیدیم. دعا بفرمایید و آمین بگوییم. حاج آقای رفیعی: یکی از اصحاب امام رضا به نام یونس بن یعقوب خدمت امام رضا آمد و گفت: به من دعای کوتاهی یاد بده. در آخر مفاتیح هست. آقا این دعا را به او یاد دادند. فرمودند: بگو «يَا مَنْ دَلَّنِي عَلَى نَفْسِهِ وَ ذَلَّلَ قَلْبِي بِتَصْدِيقِهِ أَسْأَلُكَ اَلْأَمْنَ وَ اَلْإِيمَانَ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ» خیلی دعای مهمی است. خدایی که خودت، خودت را به ما شناساندی. ما از تو دو چیز می‌خواهیم. یکی امنیت و یکی ایمان! انشاءالله خداوند در ظهور آقایمان همان آقایی که امام رضا به نامش دست روی سر می‌گذاشت و قیام می‌کرد، تعجیل بفرماید. شریعتی: یک سلامم را اگر پاسخ بگویی می‌روم، لذتش را با تمام شهر قسمت می‌کنم. «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل الطاهرین»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_رفیعی 📚 با موضوع : انتظارات امام رضا علیه السلام از شیعیان ✨ در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام 🗓 چهارشنبه سوم مرداد ماه 🗂 حجم : ۱۲.۶ مگابایت 💠 @samtekhoda3
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸 برنامه سمت خدا 📝 موضوع برنامه : #یاد_مرگ - #شب_اول_قبر ⬅️ بازپخش 02-05-90 👤 كارشناس : #حجت_الاسلام_والمسلمين_عالی 🗓 تاريخ پخش : چهارم مرداد ماه 🔻🔻🔻
برنامه سمت خدا کارشناس : حجت الاسلام والمسلمین عالی موضوع برنامه : شب اول قبر زمان پخش : 04-05-97 (بازپخش 02-05-90) سوال- چکار کنیم که در روز قیامت برهنه محشور نشویم؟ پاسخ – مسئله ی عریان بودن در قیامت و نه در برزخ در روایات بسیار زیادی مطرح شده است. در روایتی داریم که یکی از همسران پیامبر همین سوال را از پیامبر اکرم (ص) پرسید. پیغمبر (ص) فرمود: آنجا هر کسی به فکر خود است و وحشت بسیاری وجود دارد. این مسئله آنقدر افراد را از یکدیگر باز می دارد که مانند نظام دنیا چشم چرانی و نگاه وجود ندارد. اما نکته ی مهمتر این است که در روایات داریم که شیعیان و مومنین خالص که ولایت اهل بیت (ع) را دارند مستور هستند. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که فرمود: شیعیان علی (ع) کسانی هستند که با لباس های سفید در قیامت از قبر ها برانگیخته می شوند. این لباس های سفید یا همان کفن ها است ویا اینکه به قدری نور آنها را فرا گرفته که بدن آنها قابل دیدن نیست. درروایت دیگری از امام صادق (ع) داریم که شیعیان ما از قبور برانگیخته می شوند در حالی که بدن آنها مستور و پوشیده هستند. بنابراین باید ولایت خود نسبت به اهل بیت (ع) را تقویت کنیم و جزو همین شیعیانی باشیم که مستور هستند.
سوال – شب اول قبر چیست؟ در شب اول قبر چه اتفاقی می افتد که همه ازآن وحشت دارند؟ آیا اصولاً در آن زمان شب و روز مفهومی دارد یا خیر؟ پاسخ – هر مسلمان معتقدی می داند که در آینده ی دور یا نزدیک با چنین شبی روبرو خواهد بود. ما در روایات داریم که کلمه ی قبر همان عالم برزخ است. این قبری که حفره ای است در قبرستان و بدن مادی را در داخل آن قرار می دهند. دیگر با این بدن دنیایی کاری ندارند و نظام دنیا برچیده می شود. یک نظام کامل تری بعنوان عالم برزخ افتتاح می شود. و با این بدن تا قیامت کاری نیست. بنابراین اگر گفته می شود فشار قبر، سوال اول قبر، وحشت قبر و تعبیراتی از این قبیل، مراد برزخ است. از همان زمان مرگ که فرد از عالم دنیا مفارقت می کند و روح از بدن جدا می شود شخص وارد برزخ می شود. از امام صادق (ع) سوال کردند که برزخ چیست فرمود: برزخ همان قبر است، از هنگام مرگ تا قیامت. این فاصله ی زمانی از زمان مرگ تا قیامت، زندگی برزخی است. آن ساعات اولیه ای که روح از بدن مفارقت کرده و جدا می شود، ساعات عجیبی است و حتی روزهای اولیه که روح انسان از بدن جدا شده و فرد می میرد روزهای عجیبی است. از این جهت که در عین حالی که شخص از دنیا رفته هنوز به این خاطر که انس با آن عالم و موجودات برزخی نگرفته و سالها با این بدن و نظام دنیوی انس گرفته، آنچنان تحیر و سردرگمی و ابهامی دارد که درست نمی تواند دریابد که کیست. یعنی هنوز فکر می کند همان بدن خاکی است که در داخل حفره می گذارند. با اینکه از آن بدن جدا شده اما به این خاطر که درست خود را نیافته گمان می کند که همان بدن است. باید زمان بگذرد تا کم کم با عالم برزخ انس پیدا کرده و از این عالم دنیا دور شده و بداند که دیگر جدا شده است. در دین و توصیه های دینی ما اکیداً گفته شده که مراعات حالات اولیه ی میت را بکنید. که او خود را بیابد و در درک آن حالات و رفع سردرگمی و گیجی او را کمک بدهید. توصیه های دینی چقدر زیبا شما را پیش برده تا آن میت بتواند خود را بیابد و درک کند که کجا است. در قدم اول گفته شده که هنگام غسل آب داغ بر روی فرد نریخته و ادب بدن را حفظ کنید. در روایت داریم که با او مدارا کرده و مهربان باشید. چون شخص میت در آن جا حضور داشته و گمان می کند که همان بدن است. چه بسا زمانی که می خواهند او را چپ و راست کنند اذیت می شود. او مانند تنه ی درخت نیست که هرکاری خواستند بکنند و آب داغ بر روی او بریزند. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که خدا غضب می کند بر کسی که با مومن ضعیفی مدارا نمی کند. این میت الان مومن ضعیف است و دست او از همه جا کوتاه بوده و کاری از او بر نمی آید بنابراین باید مراعات او را کرد. درقدم بعدی گفته شده وقتی او را تشییع می کنید و به سمت قبر می برید، آهسته آهسته ببرید. با شتاب نبرده و ناگهان او را وارد قبر نکنید. چون او هنوز خود را نیافته و خیلی سخت است که بدن او وارد حفره شود. امام صادق(ع) در روایتی فرمود که میت را در چند قدمی قبر بر روی زمین بگذارید، چند لحظه صبر کنید. بعد بلند کنید و یک مقدار جلوتر ببرید، برای بار دوم بر روی زمین بگذارید. باز یک مقدار جلوتر ببرید و برای بار سوم همین کاررا تکرار کنید. در آخر در کنار قبر بر روی زمین بگذارید، چون قبر وحشت های زیادی دارد. بگذارید آمادگی پیدا کند. برای بار چهارم او را بلند کنید و بدن را وارد قبر کنید. چقدر خوب است افرادی که این آداب را می دانند و می خواهند این کارها را بکنند در موقع دفن زیارت عاشورا بخوانند. یا صدای قرآن و ذکر و صلوات بلند شود. ما نمی دانیم ارتباط آن چیست ولی فقط می دانیم که ذکر به میت کمک می کند که زودتر خود را بیابد. در قدم سوم گفته شده که وقتی او را داخل قبر می گذارید تلقین همراه با تکان دادن بکنید. یعنی شخصی که وارد قبر می شود میت را تکان داده و به او تفهیم کند که کجا است. به او بگوید توجه داشته باش، حواس خود را جمع کن و نترس. وقتی که دو ملک می آیند و از تو سوال می کنند به آنها این جواب ها را بده. چون میت گیج است فوق العاده این مسائل به درد او می خورد. در قدم چهارم گفته شده که وقتی روی قبر را پوشاندند، نزدیکان میت که او در زمان حیات با آنها انس داشته و صدای آنها برای او آشنا است در کنار او بمانند. یک بار دیگر از روی قبر و در قسمت بالای سر او را تلقین کنند. حضرت زهرا(س) در وصیت خود به امیرالمومنین (ع) فرمودند که بعد از مرگ من بالای سر من بنشین. بدرستی که این ساعتی است که میت نیاز دارد که افراد زنده یک انسی با او داشته باشند. یک دفعه نرفته و او را تنها نگذارند.