eitaa logo
آرشیو متنهای برنامه سمت خدا
3هزار دنبال‌کننده
77 عکس
0 ویدیو
852 فایل
🔸 به روز رسانی توسط کانال رسمی برنامه سمت خدا 📋 جهت دسترسی آسان به متنهای برنامه میتوانید از لیستی که در لینک زیر موجود است استفاده بفرمایید. ➡️ @samtekhoda3_list ➡️ @samtekhoda3_list ➡️ @samtekhoda3_list
مشاهده در ایتا
دانلود
سراغ اسماعیل آمد، لذا سه نماد آنجا هست. شیطان نزدیک، شیطان میانی، شیطان دورتر، روز عید قربان و روز یازدهم و روز دوازدهم، حاجیان می‌آیند این نمادها و ستون‌ها را سنگ می‌زنند، سنگ‌هایی که از قبل آماده کردند. در حقیقت یک تمرین مبارزه با دشمن می‌کنند که رمی جمرات می‌شود. رمی یعنی انداختن و جمرات هم یعنی سنگ‌ها. انداختن سنگ‌هایی که با اندازه خاص، خودش برداشته و تلاش کرده و با چشم باز، مثلاً یک مشت سنگ را همینطور بزند، خورد یا نخورد، باطل است. دانه دانه باید بزند. هزاران نفر سنگ می‌زنند و هرکس باید نگاه کند سنگ من خورد به شیطان یا نه! مسأله توهم نیست. در صحنه حقیقی زندگی هم باید شیطان را با دقت نگاه کرد و شیطان را زد. شناخت دقیق لازم است. حتی بیمارانی که توان ندارند این سنگ را بزنند. بیمار باید بیاید آنجا بایستد، یک کسی از طرف او باید این صحنه را ببیند. امام عزیز در پیام‌هایشان می‌فرمودند: شیطان زمان ابراهیم را سنگ می‌زنیم و به ابراهیم اقتدا می‌کنیم. شیطان زمان خودمان که آمریکا باشد، اسرائیل و انگلیس باشد، نباید بشناسیم؟ نباید سنگ متناسب با او را تهیه کنیم و با دقت او را بزنیم؟ به صورت تجمع و با جمعیت میلیونی، اگر مسلمان‌ها این مفاهیم را با دقت متوجه بودند، همین اندازه هم که هست الآن دشمن می‌ترسد. مرحله بعد قربانی است. یعنی حاجیان گوسفند یا گاو یا شتر را قربانی می‌کنند. سفر حج خیّرساز است. قربانی هم یک جایی هست، قرآن می‌فرماید: این قربانی که کردی مقداری را خودت بخور، مقداری را به کسی که ندارد بده، «وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ» (حج/28) به گرسنگان عالم بده. این را مسلمان‌ها باید برنامه‌ریزی کنند، چقدر را برای آینده ذخیره کنیم؟ به چه کشورهایی ارسال کنیم؟ یعنی روحیه‌ی اینکه گرسنگان را بشناسیم. اینهایی که مکه می‌روند پول داشتند مکه رفتند. اینجا انفاق را تمرین کن. ایثار را تمرین کن. درد گرسنگان را تمرین کن. در دنیا چند گرسنه وجود دارد، در چه قاره‌هایی هستند؟ هر روز چند گرسنه از گرسنگی می‌میرند؟ در کشور و شهر خود ما، چند یتیم گرسنه و چند جوانی که در هفته گوشت برای خوردن ندارند، این وقتی از این سفر برمی‌گردد باید این را تکرار کند. قربانی یعنی تقرب به خدا، قرآن می‌فرماید: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها» (حج/37) گوشت حیوان که به خدا نمی‌رسد، ولی شما تقوا پیدا می‌کنی، احساسی پیدا می‌کنی که نمی‌توانی تحمل کنی فقیر ببینی. نمی‌توانی هضم کنی من چند نوع غذا بخورم و همسایه من هیچ غذایی نداشته باشد.
برای امام رضا(ع) سینی غذا می‌آوردند قبل از اینکه امام رضا میل کند، مقداری را برای خودشان برمی‌داشتند، غذای دست نخورده تمیز، آن را می‌فرمودند به کسانی که نگهبان هستند بدهید. یعنی حاجی در آنجا تمرین می‌کند، برای تقرب به خدا از دارایی خودش باید بگذرد. پیامبر عزیز ما چندین شتر قربانی می‌کردند. گوسفند و گاو و شتر قربانی را به چه کسانی بدهیم؟ به گرسنگان، گرسنگان حجاز، گرسنگان مسلمان در کشورهای دیگر، یعنی یک حرکتی باید ایجاد شود که برنامه‌ریزی شده و با دقت باشد. حتی ممکن است روزگاری بیاید مسلمان فقیر نباشد، غیر مسلمان‌ها! ما در دعای ماه رمضان می‌خوانیم «اللهم اشبع کل جائع» نگفته: گرسنه مسلمان. همه گرسنه‌ها و بیچاره‌ها! نگاه یک مسلمان یک نگاه جهانی است و فقط مسلمان نه، همه مریض‌ها شفا پیدا کنند. اینها دستاوردهای سفر حج است. بعد از قربانی مردانی که سفر اولشان هست، سر بتراشند. من یک سفر بیشتر حج واجب نرفتم. در آن سفر یک نفر در کاروان ما بود، از مدینه پرس و جو می‌کرد، حاج آقا نمی‌شود سر را نتراشید؟ خیلی برایش سخت بود. می‌گوید: از این مو هم دل بکن که بتوانی در صحنه‌های زندگی اگر جایی پیش آمد، از مال و جان و فرزندت بگذری. اینجا تمرین کن! آنهایی که بار چندمشان هست، خانم‌ها سر نمی‌تراشند. مقداری تقصیر می‌کنند، از موهایشان یا ناخن‌هایشان می‌چینند، باز معنایش این می‌شود که من می‌خواهم از تعلقات فقط برای خدا فاصله بگیرم. خدایی که همه هستی من از اوست، آغاز و پایانم، رزق و روزی من، هدایت من، هرچه دارم برای اوست، اگر فرمان داد نثار کن، ایثار کن، تمرین کنم. از موی خودم حاضر نیستم بگذرم! عجب سفر زیبایی است. شریعتی: دعا کنیم «اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» انشاءالله هر ساله روزی همه ما شود. حاج آقای بهشتی: نماز دهه اول ذی الحجه هم فراموش نکنیم. هرکس نخوانده در این چند شب بخواند و یک بهره‌ای ببرد. شریعتی: دستور این نماز را در کانال برنامه قرار خواهند داد. در آستانه عید قربان به پیشنهاد کارشناسان عزیز برنامه سمت خدا، امسال قرار است یک همت دسته جمعی برای قربانی اتفاق بیافتد که به نیازمندان برسد. اگر توانستیم به صورت فردی و اگر نتوانستیم به صورت دسته جمعی مشارکت کنیم که این اتفاق بیافتد. طرح‌هایی قرار هست در برنامه سمت خدا اتفاق بیافتد که جزئیات این طرح را در کانال و سایت برنامه مشاهده کنید و در این سنت پسندیده و نیکو سهیم باشید.
امروز صفحه 416 قرآن کریم، آیات 12 تا 20 سوره مبارکه سجده را تلاوت خواهیم کرد. این صفحه سجده واجب دارد که دوستان ما آن آیه را حذف کردند. ولی اگر شما خواندید بعد از خواندن این آیه باید سجده واجب را به جا آورید. چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه به روح امام باقر(ع) بکنیم. «وَ لَوْ تَرى إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ «12» وَ لَوْ شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ «13» فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا إِنَّا نَسِيناكُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «14» إِنَّما يُؤْمِنُ بِآياتِنَا الَّذِينَ إِذا ذُكِّرُوا بِها خَرُّوا سُجَّداً وَ سَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ «15» تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ «16» فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «17» أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ «18» أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى نُزُلًا بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «19» وَ أَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها أُعِيدُوا فِيها وَ قِيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ «20» ترجمه : و (چه صحنهى دلخراشى است) اگر ببينى مجرمان را هنگامى كه نزد پروردگارشان سرهاى خود را به زير افكنده (مىگويند:) پروردگارا! ديديم و شنيديم (آنچه را وعده كرده بودى)، پس مارا (به دنيا) بازگردان تا كار نيكو انجام دهيم، همانا ما به يقين رسيديم. و اگر مىخواستيم هر كس را (به اجبار) به هدايت مىرسانديم ولى (مىخواهيم كه هركس خود راه خود را انتخاب كند.) ولى (كافران بدانند كه) اراده قطعى من چنين است كه دوزخ را (از افراد بى ايمان و گنهكار) از جنّ و انس پر خواهم كرد. پس به خاطر آن كه ملاقات چنين روزى را فراموش كرديد (عذاب را) بچشيد، ما (نيز) شمارا به دست فراموشى سپرديم، و عذاب دائمى را بچشيد، به خاطر آنچه انجام مىداديد. تنها كسانى به آيات ما ايمان دارند كه هرگاه اين آيات به آنان يادآورى شود به شكل سجده رُخ بر خاك نهند و با ستايش پروردگارشان تسبيح گويند، و آنان تكبّر نمىورزند. (مؤمنان، به هنگام شب،) پهلوهايشان از بسترها دور مىماند (و) پروردگارشان را از روى بيم و اميد مىخوانند، و از آنچه به آنان روزى دادهايم انفاق مىكنند. هيچ كس نمىداند چه پاداش مهمّى كه مايهى روشنى چشمهاست براى آنان نهفته است، اين پاداش كارهايى است كه انجام مىدادند. پس آيا كسى كه مؤمن است مثل كسى است كه فاسق است؟ (هرگز چنين نيست، اين دو گروه) مساوى نيستند. امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام دادهاند، پس براى پذيرايى از آنها جايگاهى از باغها (ى بهشت فراهم) است، به خاطر آنچه انجام مىدادند. و امّا كسانى كه (از مدار ايمان خارج و) فاسق شدند، پس جايگاهشان آتش است، هر گاه اراده كنند كه از آن بيرون آيند، در آن باز گردانده مىشوند و به آنان گفته مىشود: بچشيد عذاب آتشى را كه همواره تكذيبش میكرديد.
شریعتی: صلوات و درود خدا بر حضرت محمد مصطفی و اهل‌بیت گرانقدرشان خاصه ائمه بقیع که انشاءالله زیارت همه آنها نصیب ما شود. در سالروز شهادت امام باقر(ع) در خدمت شما هستیم. اشاره قرآنی را بشنویم و بعد قرار هست از آیت الله سید محمد تقی خوانساری برای ما بفرمایند. حاج آقای بهشتی: در این صفحه پاداش نماز شب آمده است. معمولاً کارهای خیر در قرآن پاداشش ذکر شده است. مثلاً بهشت، از جاهایی که پاداش ذکر نشده همینجا هست. کسی که پهلویش را از رختخواب می‌کَند و از آن آسایش و آرامش فاصله می‌گیرد و با پروردگار خودش راز و نیاز می‌کند، «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ» هیچکس نمی‌داند خدا برای او چه جایزه‌ای کنار گذاشته است. چون گاهی برای اهمیت چیزی مبهم بیان می‌کنند. می‌گویند: این کار را بکن برایت دوچرخه می‌خرم. یا مسافرت می‌برم، گاهی می‌گوید: کسی نمی‌داند چه برایت کنار گذاشتم؟ به خصوص در این دنیای پر غوغای امروز، خوشا به حال کسانی که شب برمی‌خیزند و با پروردگار خودشان راز و نیاز می‌کنند. مرحوم آیت الله خوانساری که زائران حرم حضرت معصومه(س) هروقت می‌روند، خوب است که سر قبر ایشان هم بروند. در این ماجرایی که می‌خواهم نقل کنم، خلاصه‌اش روی قبر ایشان نوشته شده است. عالم انقلابی، مجاهد، مبارز با استعمار انگلیس، نماز باران ایشان، روزگاری متفقین در قم مستقر بودند. قحطسالی بود مردم قم نزد علما آمدند که شما بالای منبرها گفتید: اگر باران نیامد، نماز باران بخوانید، خوب بیایید بخوانید. علما هم بنا بر ملاحظاتی حاضر نمی‌شدند. ایشان فرمودند: به ما وعده دادند، ما می‌خوانیم و خدا هم به وعده‌اش عمل می‌کند. خدا حکیم است. باران بفرستد، باران نفرستد ما باید بندگی خودمان را بکنیم. قمی‌ها آمدند و روز جمعه‌ای به سمت خاک فرج که آنوقت صحرایی بود، نظامیان خارجی هم آنجا مستقر بودند. آیت الله خوانساری نماز باران خواندند و قمی‌ها برگشتند و باران نیامد. اینجا فرصتی برای بهایی‌ها و بی دین‌ها پیش آمد که طعنه بزنند. ایشان فرمودند: حدیث داریم اگر نماز باران خواندید و نیامد، دوباره بخوانید. بار دوم و سوم خواندند، بار سوم به قدری باران آمد که تا روی پل‌های رودخانه قم را باران گرفت. نقل شد جمعیتی آمدند التماس کردند که دعا کن باران نیاید. در تاریخ قم هست که آنها با سازمان هواشناسی تماس گرفتند که این ابرهایی که در فضای قم هست چه نوع ابری هست؟ آنها هم گزارش کردند که ابرها از نوع باران‌دار نیست. بعد اینطور باران بارید. چگونه از خدایی که سنتی برای ریزش باران دارد، خورشید باید به دریا بتابد و آب دریا بخار شود، در شرایط خاصی باران ببارد، همان خدا که آن فرمول را قرار داد به آه و دعای بندگانش نظر می‌کند. این فعل و انفعالات را بر این اساس جریان می‌بخشد. این ماجرای فوق العاده‌ای است که حاکی از نفس طیب و طاهر این عالم بزرگوار است.
به عید قربان رسیدیم، ما در دینمان چند عید داریم. بزرگترین آن عید فطر، عید قربان و عید غدیر است. عید فطر بعد از انجام فریضه روزه است. معنایش این است که اگر مسئولیتت را خوب انجام دادی، جای جشن گرفتن است. کسانی روز عید فطر شادمانی می‌کردند، امیرالمؤمنین(ع) به آنها نهیب زد که شما روزه نگرفتید، وظیفه‌تان را انجام ندادید. شادمانی برای کسی است که مسئولیتش را انجام داده است. عید قربان هم همین است. حاجیان این ماجراهایی که تعریف کردیم، چقدر پول خرج کردند، از کار و زندگی فاصله گرفتند. مکه و مدینه آمدند، طواف کردند و سعی کردند، این باید جشن بگیرد. کسی که مسئولیتش را درست انجام می‌دهد باید عید بگیرد. عید به معنایی که لاابالی‌گری و بزن و برقص باشد، نداریم. اگر کسی خوب درس خوانده، استاد دانشگاه خوب درس داده، کاسب خوب کسی کرده، او باید جشن بگیرد. عید غدیر هم عید مسئولیت پذیری است. شخصی از امیرالمؤمنین(ع) پرسید: خوش‌ترین روز عمر شما چه روزی بوده است؟ فرمود: عید غدیر، که پیامبر مسئولیت رهبری جامعه را به دوش من گذاشت و این عید دارد. عید انجام تکالیف، عید مسئولیت پذیری! هرکس مسئولیتش را خوب انجام می‌دهد باید شادمانی کند. آنهایی که کوتاهی کردند باید گریه کنند. برای آنها عید نیست.
بعد از ظهر روز دوازدهم ذی الحجه حاجیان باز راهی مکه می‌شوند. اینبار متفاوت با قبل است، قبل هنوز معرفت آنچنانی نداشتند، شعور نداشتند و درک بالایی نداشتند، این دفعه گناهانشان ریخته شده است. پاک و طاهر شدند. دوباره مسجدالحرام می‌آیند و پروانه وار دور کعبه طواف می‌کنند. همان کار قبلی را تکرار می‌کنند. بعد هم نماز طواف می‌خوانند پشت مقام ابراهیم و بعد سعی صفا و مروه انجام می‌دهند و بعد تقصیر می‌کنند. حالا حاج آقا و حاجیه خانم شدند. با بار مسئولیت سنگین به شهر و کشورشان برمی‌گردند. از کارهای خوبی که رواست داشته باشند تعریف کردن سفر است. خاطره نقل کنند. در احادیث داریم به دیدن حاجی بروید. حاجی ولیمه بدهد. سفره بیاندازد به دور از تجملات. در کشور ما یکی از آفت‌های سفر حج، گاهی از روی چشم و هم چشمی غذاهای متنوع و بریز و بپاش هست. اگر کدورتی و رنجیدگی خاطر از کسی هست همدیگر را ببخشند و زیارت قبولی بگویند. حاجی مشاهدات خودش را تعریف کند و انگیزه ایجاد کند کسانی تصمیم بگیرند سال بعد برای این سفر ثبت نام کنند. الآن با کوله باری از تجربه وارد شهرش شده، بگوید: زندگی من با قبل از حج باید فرق کند. به یاد همشهری‌‌ها، فقرا، یتیمان باشم و اینها سوغات‌هایی است که از آنجا آوردم. وگرنه اگر فرق نکند مثل کسی است که نماز می‌خواند و فرقی نمی‌کند. «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» (عنکبوت/45) کسی که نماز می‌خواند دنبال فحشاء و منکر هست. آن چه نمازی است. حج هم یک عبادتی است که باید تأثیراتش را خود حاجی از خدا بخواهد. شریعتی: وقتی صحبت از منا می‌شود یک خاطره تلخ در اذهان تداعی می‌شود، خاطره جان باختن همه آنهایی که در حادثه منا جان باختند و مسافر الی الله شدند. انشاءالله خداوند رحمتشان کند. در روز شهادت امام باقر دعا می‌کنیم که انشاءالله همه آنها با انبیاء و اولیاء محشور شوند. دعا بفرمایید و آمین بگوییم. حاج آقای بهشتی: امیرالمؤمنین(ع) فرمود کسانی در ثواب جنگ جمل شریک هستند که اینجا نیستند. خدایا ما را در ثواب حج حاجیان بیت الله الحرام شریک بفرما. سفر آنها را بی خطر، پر ثمر، پر شکوه و مقبول تقدیر بفرما. این سفر را قسمت و روزی همه علاقه‌مندان بفرما. بچه‌های ما را خوبتر از ما تربیت بفرما. شریعتی: ساحت مستجاب سجاده بندگی را تو یادمان دادی دل ما شد اسیر چشمانت، دلمان را به آسمان دادی «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_بهشتی 📚 با موضوع : اهمیت سفر حج در تعالیم دینی 🗓 یکشنبه بیست و هشتم مرداد ماه 🗂 حجم : ۱۲.۱ مگابایت ☑️ @samtekhoda3
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸 برنامه سمت خدا 📝 موضوع برنامه : #سیری_در_صحیفه_سجادیه_امام_زین_العابدین_علیه_السلام - #شرح_دعای_نهم 👤 كارشناس : #حجت_الاسلام_والمسلمين_فرحزاد 🗓 تاريخ پخش : بیست و نهم مرداد ماه 🔻🔻🔻
برنامه سمت خدا موضوع برنامه : سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین (علیه‌السلام) - شرح دعای نهم كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد تاريخ پخش : 29- 05- 97 بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. شریعتی: «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین علیه السلام» سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌های خوب و شنونده‌های نازنین‌مان، انشاءالله لحظات زندگی‌ همه ما منور به نور امیرالمؤمنین باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید. حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. انشاءالله از بهترین برکات این ماه خصوصاً ایام غدیریه که متعلق به مولا امیرالمؤمنین(ع) بهترین بهره و استفاده را ببریم و خودمان و خانواده‌های ما مبلغین غدیر و مولا علی(ع) باشیم. شریعتی: بحث امروز شما را خواهیم شنید. حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و ائمة من بعده» دعای هشتم را عرض کردیم که 44 موضوع مهم است که امام سجاد(ع) به خدا پناه می‌برد و توانستیم بعضی را شرح و توضیح بدهیم. انشاءالله عزیزان این دعا را بخوانند و نکته‌های مهمی که حضرت از آن به خدا پناه می‌برند از خرص، از غلبه حسد، از کم صبری، کم قناعتی، بد اخلاقی، پافشاری در شهوات، اصرار در گناه، تعصبات بی‌جا، ترک شکر، کمک نکردن به مظلوم و امثال اینها، دعای هشتم دعای بسیار فوق العاده‌ای است. دعای نهم صحیفه سجادیه مهم‌ترین محورش حول توبه است که امام سجاد از خدای متعال درخواست می‌کند که توفیق توبه و بازگشت به سوی خودش را به همه ما مرحمت کند. اگر راه توبه بسته باشد همه به مشکل و بت بست می‌خورند. یکی از مهمترین راه‌های سعادت انسان‌ها رجوع و برگشت از گناه و برگشت به خدای متعال و توبه از گناه است. باز شروع دعا را حضرت با صلوات بر محمد و آل محمد شروع می‌کنند. می‌فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صَيِّرْنَا إِلَى مَحْبُوبِكَ مِنَ التَّوْبَةِ» خدایا ما را برگردان، ما را منقلب کن به چیزی که محبوب توست، توبه هیچ آثار و برکاتی نداشته باشد، مهمترین شگردش این است که انسان محبوب خدا می‌شود. محبوب غیر از محّب است. محّب این است که ما خدا را دوست داریم، محبوب این است که خدا ما را دوست دارد. خدا برای توبه کننده‌ها چه طبل‌هایی زده است. بزرگترین امتیاز این است که می‌گوید: تو محبوب من هستی و تو را دوست دارم. آه گنهکار را از تسبیح، تسبیح کننده‌ها و ذکر ذاکرین بیشتر دوست دارم.
در روایت داریم حضرت موسی(ع) عرضه داشت: «یا اله العالمین» ای خدای دانشمندان، پاسخ آمد لبیک! ای اله عابدها پاسخ آمد: لبیک! عرضه داشت «یا اله العاصین» ای خدای گنهکارها، چند بار خدا گفت: لبیک! عرض کرد بارپروردگارا، من تو را به خدای علما و عابدین صدا زدم یکبار، ولی خدای گنهکارها، چند بار. فرمودند: عالم به علم دلش خوش است و عابد به عبادت، بنده گنهکار من دل شکسته و دست خالی است. لذا آه و ناله گنهکار را پاسخ می‌دهد. البته کدام گنهکار آه و ناله دارد؟ اصرار در گناه ندارد و راضی به گناه نیست. ناخواسته به گناه دچار شده است. منظور کسی است که دل شکسته است و ناله می‌زند و ناراحت است. «انینُ الْمُذْنِبینَ احَبُّ الَىَّ مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین» یعنی ناله و دل شکستگی که گنهکار دارد، از تسبیح و ذکر تسبیح کننده‌ها بیشتر دوست دارم. چه امتیازی بالاتر از اینکه خدا می‌گوید: من توابین را دوست دارم؟ توبه کارها را دوست دارم. دلم خوش است و راضی هستم. مشتاق برگشتن آنها هستم. اگر بفهمند از شوق من جان می‌دهند و بندهای بدنشان قطعه قطعه می‌شود. می‌فرماید: آنهایی که پشت کردند، اشتباه کردند، خطا کردند و می‌خواهند برگردند. لذا اولین جمله حضرت این است که «وَ صَيِّرْنَا إِلَى مَحْبُوبِكَ مِنَ التَّوْبَةِ» به آنچه خدایا تو دوست داری و محبوب توست، توبه کردن و بازگشت به خدای متعال است. به ما توفیق بده به این توبه موفق شویم که محبوب توست. «و أَزِلْنَا عَنْ مَكْرُوهِكَ مِنَ الْإِصْرَارِ» مقابل توبه اصرار و پافشاری در گناه است. امام سجاد دعا می‌کند که ای خدای مهربان، ما را از پافشاری و اصرار در گناه حفظ کن. بعضی کارها هست از اصل گناه بدتر است. مثلاً شما مال کسی را می‌خوری و پای کسی را لگد می‌کنی. بدتر از گناه توجیه گناه است. اختلاس، رشوه، کلاهبرداری، توجیه می‌کنند که باید مال مردم را خورد. باید رانت خواری کرد. بدتر از گناه توجیه گناه است. تبلیغ گناه که گناه را ترویج کنی از اصل گناه بدتر است. امام سجاد می‌فرماید: خدایا ما را حفظ کن از اینکه اصرار در گناه نداشته باشیم. حدیث داریم گناه کبیره با پشیمانی و ندامت صغیره می‌شود و گناه صغیره با اصرار و پافشاری کبیره می‌شود. امام هشتم(ع) فرمودند: گناهان صغیره راه را برای گناهان کبیره باز می‌کند. آن کسی که اختلاس چند میلیاردی می‌کند، از تخ مرغ و مداد و پاک کن دزدیدن شروع کرده تا بالا آمده است. در قرآن داریم که گام‌های شیطان را پیروی نکنید. لذا امام هشتم(ع) فرمودند: «الصغائر من الذنوب طرق الی الکبائر» یکی از بدترین گناه‌ها کوچک شمردن گناه است. گناه کوچک هم بزرگ است چون مخالفت خدای متعال است. گناه کوچک مقدمه گناه بزرگ است. در بیان نورانی دیگر امام رضا فرمودند: کسی که از کوچک‌ها پرهیز نکند، از بزرگ‌ها هم پرهیز نمی‌کند. یعنی وقتی پرده حیاء دریده شد، دست به کارهای بزرگ هم می‌زند. لذا گناه را باید در نطفه خفه کنیم. گناه نکنیم و اگر گناه کردیم فوراً توبه کنیم.
بعضی مواقع شیطان وسوسه می‌کند و می‌گوید: جوان هستی و وقت برای توبه داری. این ترفند شیطان است و کار بسیار خطایی است. افرادی که گناه نمی‌کنند با افرادی که گناه می‌کنند و توبه می‌کنند، خیلی فاصله دارند. استکان شکسته را بسبانی مثل اول نمی‌شود. ماشینی که تصادف کرده با ماشین نو فرق دارد. روایت داریم هیچوقت کسی که آلوده و گنهکار نیست با کسی که گناه و توبه کرده یکسان نیستند. او بالاتر و افضل است. سعی کنیم آلوده نشویم، بعد هم کسی که گناه کرد، از کجا موفق به توبه شود؟ یکوقت آدم دلی را می‌شکند، آدمی را می‌کشد و قابل جبران نیست. حدیث داریم خدا غضب خودش را در گناه‌ها مخفی کرده است. بعضی مواقع دلی می‌شکند غضب خدا به جوش می‌آید. لذا می‌فرماید: از همه گناه‌ها سفت و سخت پرهیز کنید. خدا می‌فرماید: به عزت و جلالم دیگر تو را نمی‌آمرزم. از نظر من افتادی! غضب خدا در کدام گناه پنهان است نمی‌دانیم. احتیاط این است که همه گناه‌ها را ترک کنیم. آیا کسی که امام حسین را شهید کرده می‌تواند توفیق توبه پیدا کند؟ نه چون جنایت بزرگی کرده است. قاتل حضرت علی اصغر توفیق توبه پیدا نمی‌کند. روایت زیبایی است که عابدی بود خیلی عبادت می‌کرد، شیطان در او طمع کرد که این دائم مشغول عبادت است و اگر بشود او را از عبادت باز داریم. جلسه شورا با شیاطین برگزار شد، مشورت کرد این عابد را نتوانستیم از راه به در کنیم، چه کار کنیم؟ یک کسی گفت: از راه شهوات، گفتند: اهل شهوترانی نیست. یکی گفت: از راه پول، گفت: اهل پول نیست. هرکسی یک راهی گفت و گفت: نمی‌شود. شیطانی بود خیلی مکار بود و از این راه هم خیلی‌ها گول می‌خورند. از راهی که آدم با لباس خودی برود و منافق باشد و طرف را به چاله بیاندازد. الآن بسیاری که گول می‌خورند طرف با یک لباس زیبای دوستی مؤمن و با تقوا می‌روند و بعد طرف را سر کیسه می‌کنند. یک خناس خبیثی بود به ابلیس پیشنهاد داد. گفت: من از راه عبادت او را گول می‌زنم. از راه عبادتی که مشغول است او را زمین می‌زنم. گفت: نزد او می‌روم اینقدر عبادت می‌کنم، بیشتر از او، اعتمادش به من جلب می‌شود. می‌گوید: تو چه کسی هستی که از من بیشتر عبادت می‌کنی؟ من نوکر تو هستم! پیغمبر فرمود: من از کافر نمی‌ترسم چون ظاهر و باطنش معلوم است. از منافق دانای علیم اللسان که همرنگ شما می‌شود، می‌ترسم. شیطان تأیید کرد و گفت: خوب راهی است. شیاطین می‌توانند به شکل انسان دربیایند. آمد به شکل عابدی خودش را مرتب کرد و کنار عابد مشغول عبادت شد. هر ذکری که او می‌خواند این چند برابر می‌خواند. این عابد از دیدن این فرد تعجب کرد! چند باری نزد او آمد و به او اجازه نداد که با این کار بازارگرمی کند. چند روز که عبادت کرد و اعتماد او را جلب کرد، التماس کرد که من با شما کاری دارم. تو خیلی بیشتر از من عبادت می‌کنی، خیلی عاشق هستی. خسته نمی‌شوی و نمی‌خوابی، گفت: این رمزی دارد. گفت: رمزش این است که یک زن بدکاره‌ای هست در فلان منطقه شهر، یکبار اشتباهی کردم و با او رابطه برقرار کردم و دامن خودم را آلوده کردم. حالا که دامنم آلوده شده یاد این گناه می‌افتم عبادتم چند برابر می‌شود. اگر تو هم می‌خواهی رشد و ترقی کنی خودت را آلوده کن، بعد حال توبه پیدا می‌کنی و به یاد گناهت می‌افتی و بیشتر عبادت می‌کنی. این آدم ساده باور کرد. وارد شهر شد و سراغ محل بدکاره‌ها را گرفت. مردم فکر کردند او قصد نصیحت کردن گناهکارها را دارد. در خانه این زن بدکاره را زد. زن با دیدن او تعجب کرد. گفت: کار واجبی دارد. زن فکر کرد برای نصیحت کردن آمده است. آمد اظهار گناه و دعوت به گناه کرد. خدا به آن خانم یک نورانیتی القاء کرد که اگر من هزار گناهکار را آلوده کردم، این آدم پاک را آلوده نکنم. گفت: چیزی به ذهن من رسیده می‌خواهم به تو بگویم. پرسید: چرا آمدی؟ گفت: عابدی پیدا شده که روی دست من زده است. به من گفت که من این گناه را کردم و چنین شده است. زن گفت: این شیطان است! اشتباه می‌کنی. آدمی که آلوده شد دیگر روح ایمان از او گرفته می‌شود. یکوقت می‌بینید که ایمان برنمی‌گردد. گفت: دست به این کار نزن، او شیطان بوده و خواسته تو را در چاله بیاندازد و بعد هم تو را رها کند به جهنم بروی. او را راهنمایی و هدایت کرد. گفت: اگر بروی او دیگر نیست، چون آدم حقه بازی بوده و فرار کرده است. عابد آمد دید که فرار کرده و این هم ترفند شیطان بوده است.
امام صادق(ع) می‌فرماید: به خاطر اینکه این خانم این عابد را از گناه حفظ کرد، خدا توفیق توبه به این خانم مرحمت کرد، این خانم از آن گناه‌ها توبه کرد چون یک نفر را هدایت کرد و به راه راست راهنمایی کرد. در روایت داریم وقتی این خانم از دنیا رفت، خداوند به حضرت موسی خطاب کرد: بنده‌ای از بندگان خوب من از دنیا رفته، برو او را غسل بده و کفن و دفن کن. چون این خانم توبه کرد خدا پیغمبرش را برای نجات او فرستاد. اینکه آدم دیگران را به اینکه گناه نکنند تشویق کند، اینقدر مهم است. اولین مرحله و مهمترین مرحله این است که انسان گناه را ترک کند و آلودگی را کنار بگذارد. حدیث داریم حتی از انجام واجبات مهمتر است. ما یک ترک گناه داریم و یک انجام واجبات داریم. قبل از اینکه نماز بخوانی مهمتر از نماز چیست، بدنت پاک باشد. لباست پاک باشد. غصبی نباشد. حرام نخوری، دروغ نگویی و کلک نزنی. ترک گناه از انجام واجبات مهمتر است. ترک حرام از همه مهمتر است. شما وقتی بخواهی مهمانی بروی خودت را تمیز می‌کنی. اولین کار برای آمدن مهمان تمیزکاری است و بعد نظافت و خوب پوشیدن است. واجبات و مستحبات زینت دادن است. گناه نکردن، آلودگی‌ها و کثافات و دشمن را بیرون کردن است. پیغمبر عظیم الشأن فرمودند: «مَن قارف ذنباً فارقه عقلٌ لا يَرجِع إليه أبداً» این روایت کافی است برای اینکه حواسمان را جمع کنیم و فکر گناه نکنیم. فکر گناه، گناه نیست. آنهایی که وسواس فکری دارند اعتنا نکنند و رد شوند. پیغمبر فرمود: کسی که در گناهی غوطه‌ور شود و فرو برود، «قارفَ» یعنی فرو برود، «فارقه عقلٌ لم یرجع الی أبداً» یک نورانیتی، عقل و فهم و درکی را خدا از او جدا می‌کند و هیچوقت به او برنمی‌گردد. یک ضربه‌ای می‌بیند. هیچوقت کسی که گناه کرده و توبه کرده فکر نکند مثل کسی است که اصلاً گناه نکرده است. ماه ذی الحجه هست و عرفه نزدیک است. ماه توبه و استغفار است. اول از همه پیشگیری از گناه است و می‌گوید: اگر در گناهی فرو رفتی، یک فهم و عقلی از او جدا می‌شود و برنمی‌گردد. ولی هیچوقت هم نباید ناامید بود. اگر هم خطا و لغزشی کرد خدا می‌پوشاند. فرشته‌هایی که دیدند فراموش می‌کنند، زمین و زمان و مکانی که فیلم برداری کرده، همه را خدا محو می‌کند. درجه و مقام هم می‌دهد ولی مثل کسی که گناه نکرده نیست، یک درجه پایین‌تر است. در مورد توبه و شرایط و اهمیت توبه خواهیم گفت. در مورد عید غدیر مفصل صحبت خواهیم کرد. پیامبر فرمود: بزرگترین اعیاد امت من غدیر خم است. همت همگانی کنیم که غدیر و مظلومیت امیرالمؤمنین را از غربت در بیاوریم. ما در مورد غدیر کوتاهی کردیم و مقصر هستیم. شریعتی: نکات مهمی را قبل از روز عرفه شنیدیم. «شست و شویی کن و آنگه به خرابات خراب» انشاءالله پاک شویم و با دل پاک وارد فضای عرفه شویم. خوشا به حال آنهایی که در عرفات هستند و آنهایی که در کربلا هستند و حال و هوای بین الحرمین و حرم سید الشهداء را تجربه می‌کنند. حتماً دعاگوی ما باشند، انشاءالله بهترین‌ها نصیبشان شود.
امروز دوستان ما صفحه 417 قرآن کریم، آیات پایانی سوره سجده را تلاوت خواهند کرد. «وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ «21» وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ «22» وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ فَلا تَكُنْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقائِهِ وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِي إِسْرائِيلَ «23» وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ «24» إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ «25» أَ وَ لَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَساكِنِهِمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ أَ فَلا يَسْمَعُونَ «26» أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْماءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعامُهُمْ وَ أَنْفُسُهُمْ أَ فَلا يُبْصِرُونَ «27» وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «28» قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ «29» فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ انْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ «30» ترجمه : و البتّه ما غير از آن عذاب بزرگتر (در قيامت) از عذاب نزديك (در اين دنيا) به آنان مىچشانيم، تا شايد به سوى خدا باز گردند. و كيست ستمكارتر از كسى كه به آيات پروردگارش تذكّر داده شود، ولى از آنها اعراض نمايد؟ البتّه ما از تبهكاران انتقام مىگيريم. و همانا ما به موسى كتاب (آسمانى تورات) داديم، پس در لقاى او (با خدا و دريافت آيات الهى) شك نداشته باش، ما آن (كتاب) را براى بنىاسرائيل مايهى هدايت قرار داديم. و از ميان بنى اسرائيل پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما (مردم را) هدايت كنند؛ چون آنان، هم صبر كردند و هم به آيات ما يقين داشتند. همانا پروردگار تو ميان مردم در قيامت در آنچه اختلاف داشتند داورى خواهد كرد. آيا برايشان روشن نشده كه ما قبيلههاى بسيارى را قبل از ايشان هلاك كرديم؟ با اين كه اينها در خانههاى آن هلاك شدگان رفت و آمد دارند؛ البتّه در اين (هلاكتها و جايگزين شدنها، عبرتها و) نشانههايى است، آيا نمىشنوند؟ آيا نديدند كه ما آب را به سوى زمين بى گياه مىرانيم، پس به وسيلهى آن گياهان را مىرويانيم تا چهار پايانشان و خودشان از آن بخورند؟ پس آيا نمىبينند؟ و كفّار مىپرسند: اگر راست مىگوييد، اين پيروزى (شما) چه زمانى است؟ بگو: (بدانيد كه در) روز پيروزى، ايمان آوردنِ كسانى كه كفر ورزيدند به حالشان سودى نخواهد داشت، و به آنان مهلت داده نخواهد شد. پس، از آنان دورى كن و منتظر باش، كه آنان نيز منتظرند.
شریعتی: می‌خواهیم در مورد عرفه و عید قربان صحبت کنیم و بعد برای رسیدن به عید بزرگ غدیر آماده شویم. از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بفرمایید و اشاره قرآنی امروز را بشنویم. حاج آقای فرحزاد: روایت داریم پیامبر فرمودند: من کنار میزان خواهم ایستاد اگر از امت من کسی سرمایه معنوی و حسناتش کم باشد ولی در دنیا صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده باشد، ثواب صلوات‌ها را در میزان حسناتش می‌دهم تا سنگین شود و اهل بهشت شود. انشاءالله میزان حسناتمان را با صلوات سنگین کنیم. آیه 21 سوره سجده، خداوند می‌فرماید: «وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» یکی از عنایت و الطاف خدای متعال این است که افرادی که بیراهه می‌روند یا گمراه می‌شوند در این دنیا با فشارها و گوشمالی‌ها، عذاب ادنی یعنی عذابی که نزدیک است. بسیاری از افرادی که معصوم نیستند و گناهکار هستند، اینها ابتلائات اعمال خودشان است. می‌فرماید: من اینها را به عذاب کمتر می‌چشانم، نه عذاب جهنم بلکه اینها برگردند و توبه برایشان فراهم شود. امشب و فردا زیارت امام حسین مستحب است و دعا دارد، فردا هم اوج این ماه است. ما در میان شب‌ها شبی مثل شب قدر نداریم و در روزها هم مثل روز عرفه نداریم. انشاءالله عزیزان هرجا هستند، اگر مشاهد مشرفه شد بهتر، مساجد، حسینیه‌ها، هرجا شد، مغازه‌ها را تعطیل کنند، از اداره زودتر بروند. امام سجاد فرمودند: خداوند در عرفه بچه‌هایی که به دنیا نیامدند را هم مورد لطف قرار می‌دهد. یعنی ما گدایی یکسالمان را در عرفه از خدای متعال داشته باشیم. روز عرفه بهترین کار غیر از زیارت امام حسین(ع) و دعای عرفه، دعا برای دیگران است. اینکه آدم از خودش می‌گذرد و برای دیگران دعا می‌کند، حدیث داریم صد هزار برابر برای خودش مستجاب می‌شود. هرچقدر می‌توانیم برای دیگران دعا کنیم که این دعا چند برابر در حق ما مستجاب می‌شود.
روز عید قربان هم نماز و غسل دارد، زیارت امام حسین دارد. در مفاتیح اعمالش هست. سنت مؤکدی که در کشور ما راه افتاده و خیلی شهرها هم هست، من به امام جماعت‌های بعضی شهرها زنگ زدم که بناست زوار مشهد را ثبت نام کنند، انشاءالله نصف بهای یک گوسفند را بدهند و نصف بقیه را هم از مسجدی‌ها جمع کنند. من بین راه می‌آمدم به یکی از امام جماعت‌ها زنگ زدم، گفت: در روستای ما اینقدر گوسفند می‌کشند که ما اضافه می‌آوریم. چند نکته در مورد قربانی بگویم. یکی اینکه سنت مؤکد و تأکید فراوان شده است. چطور ما برای دکتر، بیمه، حوادث غیر مترقبه، هزینه سنگین می‌کنیم. چرا برای کارهای خیر نکنیم؟ امام هفتم فرمود: کسی در راه حق مصرف نکند، گرفتار می‌شود دو برابر در راه باطل مصرف کند. بعضی فکر می‌کنند فقط حاجی‌ها و کسانی که قبلاً مکه رفتند باید این کار را بکنند. نه! حاجی و غیر حاجی، مرد و زن، کوچک و بزرگ، پیامبر ما دو تا قربانی می‌کردند یکی برای خودشان و یکی برای امتشان. قربانی هم خوب باشد. الآن با گران شدن گوشت فقرا گوشت کمتری مصرف می‌کنند. کسانی که توانایی دارند گاو و شتر بکشند. در روایت اشاره شده که ام سلمه به پیامبر عرض کرد: من پول قربانی کردن ندارم، چه کنم؟ پیامبر فرمود: برو قرض کن و قربانی کن «اسْتَقْرِضِي وَ ضَحِّي فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِيٌّ» (من لايحضرهالفقيه، ج 2، ص 213) خداوند این قرض قربانی را ادا می‌کند. با اینکه قرض کردن نهی شده اما برای قربانی کردن نهی نشده است. ما برای تشریفات زیر قرض می‌رویم اما برای آخرتمان حاضر نیستیم این کار را بکنیم. امیرالمؤمنین فرمود: اگر مردم بدانند در قربانی کردن چه برکاتی هست، قرض می‌کنند و قربانی می‌کنند. بعد فرمودند: اول قطره‌ای که از قربانی روی زمین می‌ریزد خداوند گناهان صاحبش را می‌آمرزد. الآن در فضای مجازی فامیل و دوست هستند، یکی بیاید پیش قدم شود، هرچقدر که می‌توانند بگذارند و در این کار خیر سهیم شوند. در خیلی از مساجد برای قربانی پول جمع می‌کنند. انشاءالله در این طرح قربانی شرکت کنید. امام سجاد(ع) وقتی قربانی می‌کردند، ثلث آن را برای خودشان برمی‌داشتند، اشکالی ندارد. ثلثش را به همسایه و نزدیکان و ثلث دیگر را به فقرا می‌دادند. لازم نیست همه را به فقرا بدهیم و خودمان هم می‌توانیم استفاده کنیم.
خیلی‌ها هستند عقیقه نکردند. عقیقه هم سنت مؤکدی است. پیرمردی به پیامبر گفت: من نمی‌دانم که پدر و مادرم برای من عقیقه دادند یا نه؟ فرمود: الآن عقیقه کن. اینقدر مهم است و خیلی از بلاها را دفع می‌کند. آنهایی که عقیقه نکردند و برای خانه‌شان قربانی نکردند، برای ماشین قربانی نکردند و برای عروسی قربانی نکردند، آن کسی که توان ندارد روز عید قربان این کار را بکند. بنده خدایی پول کمی داشت و با زحمت گوسفندی را تهیه کرد. گفت: به نیت پدرم، پدر بزرگم، عروسی که کردیم، بچه‌دار شدیم، همه نیت‌ها را کرد. گوسفند به صدا درآمد و گفت: صدایم را هم ضبط کن برای زنگ گوشی تلفن همراهت! عقیقه خیلی سفارش شده است. چه ایرادی دارد آنهایی که بچه‌دار شدند و نمی‌توانند دو تا قربانی کنند، روز عید قربان عقیقه کنند. خدا دنبال بهانه است به ما بیشتر ثواب و بهره بدهد. اصل قربانی را از دست ندهیم. کتاب ماه ولایت که عزیزان می‌توانند دانلود کنند، برای نوجوان‌ها طرح خوبی داریم که اگر این را حفظ کنند و داستانش را کلید درست کنند، بچه برای پدر و مادر بگوید، ما جایزه خوبی خواهیم داد. جزئیات در کانال برنامه قرار دارد. عزیزانی که بیلبورد دستشان است، در ارگان‌ها، شهرداری‌ها، رفقای ما در اصفهان گفتند: ما یک هفته در عید غدیر بیلبوردهای شهرداری را اجاره کردیم. هرکسی بنشیند فکر کند، به خدا قسم همه کاره عالم، تقسیم کننده بهشت و جهنم حضرت علی است. کلیدهای بهشت و جهنم تحویل پیغمبر است ولی مجری حضرت علی(ع) است. پیغمبر فرمود: یا علی، من در دنیا و آخرت از شما بی نیاز نیستم. همه کاره تو هستی، حلال مشکلات تو هستی. بیاییم موجی راه بیاندازیم، هرکسی چه کار می‌تواند برای حضرت علی بکند. برای احیاء غدیر، جشن غدیر، ما پیش‌بینی می‌کنیم چندین هزار کاروان شادی، 110 کاروان در غدیر راه بیاندازیم. در قم از حرم تا جمکران که مفصل برگزار می‌شود. ایستگاه‌های صلواتی، بعضی از کسبه اعلام کردند که ایام غدیر تخفیف ویژه می‌دهیم. کارهایی که ایام نوروز و ایام دیگر می‌کنیم که حراج می‌کنیم، وقت خوبی است که برای غدیرخم این کار را بکنیم که مهر و محبت مولا علی در دلها کاشته شود. عیدی دادن، بعضی روایات داریم صد هزار برابر و بعضی روایت داریم میلیون برابر می‌شود.
در نهم ماه که فردا هست، عرفه هست، شهادت حضرت مسلم(ع) است و یکی هم سد الابواب است یعنی روزی که همه درها به مسجد امر شد بسته شود الا در خانه مولا علی(ع). حضرت علی در ردیف پیغمبر است. در روز دهم که عید قربان است، ابلاغ سوره برائت به دست با کفایت مولا علی(ع) است که اول ابوبکر را فرستادند، ولی خدای متعال جبرئیل را فرستاد، باید یا خود پیامبر یا کسی که به منزله پیامبر است این کار را انجام بدهد. چون هنوز در مکه مشرکین و کفار حضور داشتند، حضرت امیر می‌فرماید: به خون من تشنه بودند، اینقدر دشمن داشتند. کسی باید شجاعت و شهامت فوق العاده داشته باشد و اعلام بیزاری از مشرکین و کفار بکند. اعلان سوره برائت به دست با کفایت مولا علی(ع) است. در عید قربانی جمعی که در مسجد خیف جمع شدند، پیامبر عظیم الشأن(ص) حدیث ثقلین را بیان کردند. «انی تارکم فیکم الثقلین» من دو گوهر ارزشمند را در میان شما می‌گذارم، «قرآن و اهل بیتی» آنهایی که می‌گویند: قرآن بس است، در مقابل خدا و پیامبر ایستادند و بسیار حرف ناروایی است. قرآن تنها بدون پیامبر و اهل‌بیت آدم را نجات نمی‌دهد. این دو با هم هستند، مادامی که به این دو متمسک می‌شوید هیچوقت گمراه نمی‌شوید. حدیثی که شیعه و سنی نقل کردند. بعد از عید قربان، نزول آیه محبت است. آیات آخر سوره حضرت مریم(س) که پیامبر ما دست به دعا برداشتند، خدایا مهر و محبت مولا را در دل مؤمنین و هیبت او را در دل منافقین قرار بده. آیه نازل شد «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/96) آنهایی که ایمان می‌آورند و عمل صالح انجام می‌دهند، خدا محبت مولا علی را در دل اینها حک می‌کند. نمی‌توانند حضرت علی را دوست نداشته باشند. لذا این لطف خداست. چهاردهم این ماه هم نزول آیه فدک درباره حضرت فاطمه زهرا(س) است. تمام این اتفاقات بعد از غدیر و قبل از غدیر است. ما سابق می‌گفتیم: دهه ولایت، بعد گفتیم: هفته ولایت، رفقای ما پانزده روز را روزهای شاد آسمانی نام گذاشتند. مقام معظم رهبری فرمودند: کل ماه شهر الولایه است، از بس در این ماه مناسبت‌ها در رابطه با اهل‌بیت زیاد است. پانزدهم ماه هم ولادت امام هادی(ع) است، زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه را هم تبلیغ و ترویج کنند. از الآن برای غدیر خم برنامه‌ریزی کنیم، با مالمان، با جانمان، با همتمان.
شریعتی: از آیت الله سید محمد تقی خوانساری هم اگر نکته‌ای هست بفرمایید. حاج آقای فرحزاد: مرحوم خوانساری از علمای فوق العاده بود در علم و تقوا و تواضع و ادب، کسی که مشهور است نماز باران را در فصل تابستان خواندند. آقای انصاریان فرمودند: پدربزرگ مادری من در خوانسار از ارادتمندان آقای خوانساری بود. آقای خوانساری زمانی منزل پدربزرگ من آمدند و من هم کوچک بودم. من گریه کردم داخل اتاق بروم. پدربزرگم مرا بغل کرد که درست نیست. من آرام نشدم، مرحوم خوانساری فرمود: بگذارید داخل بیاید. من را آوردند و کنار آقا نشستم و آقا دست به سرم کشید و مرا نوازش کرد و فرمود: می‌خواهی چه کاره شوی؟ سریع گفتم: مثل شما عالم شوم. آقا دست به دعا کردند که من از علما شوم. نوازش ایشان، محبت و ادب ایشان، اخلاق ایشان در روحیه آقای انصاریان مؤثر بوده است. شریعتی: تا روز عید بزرگ غدیر ده روز بیشتر باقی نمانده است. دعا بفرمایید و آمین بگوییم. حاج آقای فرحزاد: خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد، ایمان و عمل صالح به همه ما مرحمت بفرما، قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک و ما را جزء بهترین یارانش قرار بده. به آنهایی که شغل ندارند، مسکن ندارند، خانه ندارند، اولاد ندارند مرحمت بفرما. ما را از بهترین برکات عرفه و عید قربان بهره‌مند بگردان. شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_فرحزاد 📚 با موضوع سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام (شرح دعای نهم) 🗓 دوشنبه بیست و نهم مرداد ماه 🗂 حجم : ۱۱.۵ مگابایت 💠 @samtekhoda3
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸 برنامه سمت خدا 📝 موضوع برنامه : #جایگاه_دعا_در_آیات_قرآن_کریم_و_روایات_اهلبیت_علیهم_السلام 👤 كارشناس : #حجت_الاسلام_والمسلمين_حسینی_قمی 🗓 تاريخ پخش : سی ام مرداد ماه 🔻🔻🔻
برنامه سمت خدا موضوع برنامه : جایگاه دعا در آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی تاريخ پخش : 30- 05-97 بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. کیست تا کشتی جان را ببرد سوی نجات *** دست ما را برساند به دعای عرفات موسی من تو به دنبال کدامین خضری *** گوشه چشم تو ابری است پر از آب حیات یا حسین بن علی عشق دعای عرفه است *** عشق آن عشق که بیرون بردم از ظلمات تو همه اصل و اصولی تو همه فرع و فروع *** تو هم حج و جهادی، تو همه صوم و صلاة تو کدامین غزلی، عطری کدامین ازلی *** از تو گفتن نتوانند چرا این کلمات جبل الرحمه همین‌جاست، همین جا که تویی *** پای این سفره که نور است و سلام و صلوات شریعتی: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» سلام می‌کنم به همه شما، سلام به آنهایی که قدر ثانیه به ثانیه امروز را خواهند دانست. آنهایی که از فرصت امروز برای مناجات و دعا بهره می‌گیرند، در این روز خیلی‌ها التماس دعای ویژه گفتند. امروز می‌خواهیم در مورد دعا و نیایش و روز عرفه صحبت کنیم. حاج آقای حسینی قمی سلام علیکم و رحمة الله. خیلی خوش آمدید. حاج آقای حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان و شنوندگان رادیو قرآن دارم. خیلی خوشحالم که روز عرفه در برنامه سمت خدا هستم و در محضر بینندگان عزیز هستیم. امروز به همدیگر دعا کنیم. امیدوارم بحث امروز را طوری مطرح کنم که در قلب کسی نا امیدی باقی نماند. امروز هشتم ماه ذی الحجه، روز بوم الترویه بود، روز حرکت سیدالشهداء(ع) از مکه به طرف کربلا بود. یعنی روز نهم که روز عرفه هست، همه حجاج بیت الله الحرام خودشان را به صحرای عرفات رساندند. اولین واجبشان در صحرای عرفات وقوف در سرزمین مقدس عرفه است ولی یک قافله‌ای دیروز از مکه بیرون رفت، با اینکه چهار ماه در شهر مکه بود. سیدالشهداء از سوم شعبان در مکه بود و دیروز که همه قافله‌ها صحرای عرفات آمدند، سیدالشهداء به طرف کربلا حرکت کردند. به یوم الترویه محمل ببستند *** خواتین جملگی در آن نشستند همه قربانیان کعبه‌ی دل *** برو خرگه زدند از کعبه گل حرم را از حرم کردند بیرون *** همه سرگشته‌اند در دشت و هامون کسانی را که در عالم پناهند *** برون کردند از بیت خداوند سید الشهداء نامش را جاودانه کرد. امروز که روز عرفه هست، در روایات هست که رحمت الهی اول متوجه زوار قبر سیدالشهداء است و بعد متوجه مهمان‌های خودشان در صحرای مقدس عرفات هست.
شریعتی: چه شروع خوبی که با نام سیدالشهداء شروع شد و دلها را کربلایی کرد. مگر می‌شود روز عرفه باشد و دعای عرفه را بخوانی و با آن فرازهای زیبای دعای عرفه یاد امام حسین(ع) نکنی. می‌توانی رو به قبله بایستی و بگویی: صلی الله علیک یا أبا عبدالله! انشاءالله سلام ما به حضرت برسد و پاسخ ما را بدهند. برای اینکه امروز نهایت بهره را از لحظات روز عرفه ببرند، چه کار کنند بهتر است؟ حاج آقای حسینی قمی: بحثی را آماده کردم که مجموعه این بحث سی آیه هست در مورد رحمت پروردگار، غفار بودن، توبه پذیر بودن، امید به رحمت الهی داشتن. اگر بخواهم در یک جمله بگویم دیگر بیش از این بلد نیستیم و چطور بگوییم کسی امروز نا امید نباشد، امروز همه امید به رحمت الهی داشته باشد. اگر این سی آیه اثر نکند دیگر ما آیه و حدیثی بلد نیستیم. می‌خواهیم امروز همه امیدوار باشند. «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُون» (بقره/186) خدا چطور بگوید؟ بندگان من اگر سراغ مرا گرفتند، من نزدیک هستم و جواب می‌دهم. «نَبِّئْ عِبادِي» (حجر/49) به بندگان من خبر بده «أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ». «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (زمر/53) «اسرَفُوا» گنهکارها، خطابش به صالحین نیست. به انبیاء و اولیاء و شهدا نیست، «لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً». «وَ إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» (انعام/54) «کَتَبَ» نوشته است. «أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى» (طه/82) «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيم» (بقره/160) «أَ لَمْ يَعْلَمُوا» بندگان من خبر ندارند «أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» (توبه/104) «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين» (بقره/222) خدا دوست دارد، «وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين». «أَ فَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَهُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» (مائده/74) «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (نور/31) «إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» (فرقان/70) سه گناه از زشت‌ترین گناهان را قرآن نام می‌برد، قتل نفس، شرک، فحشاء! بلافاصله بعد می‌فرماید: ««إِلَّا مَنْ تابَ» جرایم و مجازات آنها را بیان می‌کند بعد می‌فرماید: «وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» کجای عالم سراغ داریم کسی بگوید: من می‌آمرزم، تازه جایزه می‌دهم، پاداش می‌دهم.
«وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ» (شوری/25)، «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ» (حجرات/12)، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ» (تحریم/8)، «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً» (نساء/64)، «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ» (هود/3)، «وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» (اعراف/56) خدا چطور بگوید ما باور کنیم؟ اگر فکر می‌کنید می‌توانید واژه‌ای پیدا کنید از این واژه‌ها امید بیشتر داشته باشد، پیدا کنید؟ «إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعاءِ» (ابراهیم/39)، «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ» (فرقان/77) اگر دعا نکنید خدا به شما اعتنا نمی‌کند. «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ» (نمل/62)، «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» (غافر/14) بخوانید مرا. «إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ» (طور/28)، «يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» (الرحمن/29) ما نیستیم که از خدا درخواست داریم، مگر اینکه بخواهیم گردن‌کشی کنیم. «إِنَ إِبْراهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ» (توبه/114) اوّاه یعنی دَعّا، خیلی اهل دعا بود. «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ» (غافر/60) «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ» (هود/61) سه مرتبه دعوت به استغفار کرده، در سه جا که یکی«فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ». «وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» (هود/90) «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (یوسف/98) بیایید در خانه من، من قریب هستم، من مجیب هستم، ودود هستم، من غفور هستم. «لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» (نمل/46)، «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّارا» (نوح/10)، «وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيم» (بقره/199) جمعاً در قرآن کریم بیش از نهصد بار این چند واژه با مشتقاتش آمده است، واژه رحمت، مغفرت، توبه، عفو و گذشت و کَرَم، بیش از نهصد بار در قرآن آمده است. اگر پسر و دختری دارید، جوانی دارید که نا امید شدند، دلسرد شدند، بگویید به این بحث امروز ما خوب گوش کنند.