هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
97-6-3-حجت الاسلام عابدینی.mp3
12.98M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_عابدینی
📚 با موضوع خواب و رویا در تعالیم دینی
🗓 شنبه سوم شهریور ماه
🗂 حجم : ۱۲.۳ مگابایت
💠 @samtekhoda3
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه : شناخت امیرالمؤمنین(ع) براساس زیارت غدیریه امام هادی(ع)
كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين بهشتی
تاريخ پخش : 04- 06-97
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المؤمنین و الائمة المعصومین علیهم السلام» سلام میکنم به روی ماه شما، ایام بر شما مبارک باشد. به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید. حاج آقای بهشتی سلام علیکم و رحمة الله. خیلی خوش آمدید. عیدتان مبارک باشد.
حاج آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمة الله. من هم میلاد امام هادی(ع) و عید سعید غدیر خم حساسترین فراز تاریخ اسلام که پیامبر عزیز ما در همان سال اول جشن گرفتند و به اصحابشان فرمودند به من تبریک بگویید. قبل از این سابقه نداشت که پیامبر پس از یک پیروزی یک چنین فرمایشی بفرمایند. امیرالمؤمنین(ع) این روز را جشن می گرفتند. امام صادق، امام رضا این روز را جشن میگرفتند و توصیه میکردند لباس خوب بپوشید، بوی خوش استفاده کنید. به دیدن همدیگر بروید و عیدی بدهید. شعرخوانی و سرود خوانی در زمان ائمه بنیان گذاری شده است. عیدیهای پیشنهادی امام رضا(ع) را برای شما بگویم. عیدی اول اطعام است. هرکس عاشق امیرالمؤمنین(ع) است از جمع خانه خودش شروع کند. بعد فامیل و همسایهها و مؤمنین و مؤمنات، هرکس روز عید غدیر اطعام بدهد گویا انبیاء را به خانه خود دعوت کرده است.
عیدی دوم پوشاک است. در آستانه ماه مهر هستیم، عاشقان امیرالمؤمنین(ع) برای فقیرها پوشاک تهیه کنند. برای اهل خانه و خانواده در عید غدیر عیدی بخرید. عیدی سوم عطریات است. عیدی چهارم پول نقد است، فقط هم سیدها نه، هرکس افتخار میکند به اینکه مهر امیرالمؤمنین در دلش هست عیدی بدهد. امروز حدیثی دیدم که خداوند این چهار عید را روز قیامت با هویتی وارد محشر میکند. عید سعید فطر، عید سعید قربان و عید جمعه و عید سعید غدیر، عید غدیر نسبت به سه عید طبق حدیث مثل ماه نسبت به ستارههاست. عید الله الاکبر! حاجت بطلبیم و گرفتاریهایمان را با خدا در میان بگذاریم و از خدا بخواهیم به حق امیرالمؤمنین علی(ع) مشکلات کشورمان را گره گشایی کند.
شریعتی: خوشا به حال آنها که حضرت علی را میشناسند، گرچه هرچقدر بدویم درک ما از فهم این شخصیت بزرگ ناتوان است. امروز حاج آقای بهشتی میخواهند امیرالمؤمنین را به ما معرفی کنند. امیرالمؤمنین در آینه آیات نورانی قرآن کریم با نگاهی به زیارت غدیریه امام هادی(ع). بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای بهشتی: بهترین معرفی، معرفی خداست. اگر خدا در کتابش کسی را معرفی کرده باشد درستترین و دقیقترین و حق ترین معرفی است. ما از امام هادی(ع) دو زیارت داریم که شیعه را تا روز قیامت بیمه کرده است. یکی زیارت جامعه که فوق العاده است. شاید دهها جلسه زمان لازم باشد تا شرح داده شود و یکی زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر خم که از امام هادی(ع) به ما رسیده است. تفاوت این زیارت با همه زیارتها و دعاها این است که پر آیهترین سند حدیثی ماست. من متن حدیثی یا زیارتنامهای ندیدم که اینقدر آیه قرآن در آن درج شده باشد. این را یک امام معصوم که از خطا به دور است، امیرالمؤمنین را با آیات قرآن توصیف کرده است. چهل و چند آیه در این زیارتنامه به کار رفته و بعضی کامل آیات و بعضی بخشی از آیات و بعضی ممزوج شده آیات و سخن امام هادی(ع) است. چون ما از اول عید قربان تا 24 ذی الحجه پی در پی مناسبتهای ولایی داریم. ماجرای انگشتر بخشی امیرالمؤمنین(ع)، ماجرای مباهله، ماجرای نزول سوره «هل أتی» در کتاب مفاتیح الجنان هست. این نکته که محدث قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان، محدث هم حدیث شناس است و حرف گزاف نمیزند. در پایان این زیارتنامه با اینکه زیارتنامه مخصوص عید غدیر خم است، فرمودند: شایسته است هر روز و هر شب سال این زیارتنامه خوانده شود. در کتاب شریف مفاتیح از اول تا آخر نگاه کنیم، دعای کمیل برای شب جمعه است. ولی محدث قمی فرمود: این زیارت در تمام روزها و تمام شبهای سال شایسته است خوانده شود. امام شناسی قرآنی پیدا میکنیم. امام را که شناختیم پیامبر را شناختیم، پیامبر را شناختیم، خدا را شناختیم و راه را به درستی رفتیم. یادی از حضرت امام خمینی بکنیم. ایشان در یکی از کتابهایشان میفرماید: دعاهایی که طولانی هست، آنهایی که کم حوصله هستند، لزومی ندارد تمامش را بخوانند. فرازهایی را شروع بکنند.
با سلام به پیامبر شروع میشود و اولین آیاتی که در این زیارتنامه آمده این آیات است. «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا دِينَ اللَّهِ الْقَوِيمَ» به امیرالمؤمنین میگوییم: ای آئین درست خدا، یعنی آئین خدا متجلی در یک شخصیت شده است. «وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِيمَ» ای راه مستقیمی که هر مسلمان صبح و شام از خدا میخواهد. خدایا ما را به راه مستقیم، تجلی این در یک نفر امیرالمؤمنین است. «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيمُ الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ» اشاره به سوره نبأ دارد. شخصیتی که دربارهی او اختلاف شد. بخشهایی از زیارتنامههایی که ائمه به ما یاد دادند، اعتقادات ما را یاد دادند که مرور کنید. در اذان داریم «اشهدُ»، «اشهد ان لا اله الا الله، اشهد ان محمداً رسول الله، اشهد ان علیاً ولی الله» در تشهد هم اشهدُ داریم. راز این چیست؟ این اشهدُ مربوط به خودم میشود که میخواهم مطلبی را با خودم در میان بگذارم یا با دیگران یا هردو؟ این یک نوع تلقینی است به خود و یک نوع تبلیغی است در مورد دیگران. اذان را که با صدای بلند میگوییم، اشهدُ یعنی ای اهل عالم همه بدانند باورهای من، اعتقادات من اینهاست. در زیارتنامهها زیاد این جمله به کار رفته است «اشهدُ» اعتقاد من این است. گواهی میدهم «أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ عَنِ اللَّهِ مَا أَنْزَلَهُ فِيكَ» پیامبر رساند از طرف خدا آن آیاتی که درباره تو (یا امیرالمؤمنین) نازل شده است. «فَصَدَعَ بِأَمْرِهِ» امر خدا را آشکار کرد. در قرآن آیهای داریم که «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَر» (حجر/95) فرمان خدا را آشکار کن. پیامبر تا سه سال مخفیانه دعوت میکرد. از سال سوم علنی در خیابان آمدند و شعار «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» را داد. ای پیامبر تو آشکار کردی آیاتی که خدا دربارهی امیرالمؤمنین(ع) به تو تعلیم داده بود.
«وَ أَوْجَبَ عَلَى أُمَّتِهِ فَرْضَ طَاعَتِكَ وَ وِلايَتِكَ» بر امت اسلامی واجب کردی وجب اطاعت و ولایت را «وَ عَقَدَ عَلَيْهِمُ الْبَيْعَةَ لَكَ» پیامبر بعد از اینکه خطبه را خواندند، فرمودند: آقایان و خانمها به صف شوند. یک خیمهای ترتیب دادند، دو طرف در باز بود. یک طرف صف آقایان و یک طرف صف بانوان، اینها ریزه کاری زیاد دارد. بیعت خانمها این بود که دستشان را در تشت آبی میگذاشتند که امیرالمؤمنین(ع) هم دستشان را در همان آب زده بودند و یک جملهای میگفتند. بیعت آقایان هم اینطور بود که دست میدادند یا کف دستشان را نشان میدادند و جملهای به عنوان بیعت اعلام میکردند. «وَ جَعَلَكَ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» سوره احزاب آیه 6 میفرماید: «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِم» پیامبر شایستهتر و سزاوارتر است نسبت به مؤمنان از خودشان، یعنی پیغمبر اختیار جان مرا دارد، اختیار مال مرا دارد. از خود من اختیارش بیشتر است، خدا این را قرار داده است. آنوقت یک چنین اولویتی را پیامبر در غدیر خم به امیرالمؤمنین(ع) داد و بعد فرمود: «من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه» آیه بعد سوره فتح آیه 10 است. «أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّه تعالی» گواهی میدهم یا امیرالمؤمنین تو به عهد خدا وفا کردی «وَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى مُوفٍ لَكَ بِعَهْدِهِ» خدا هم به عهدش با تو وفا کرد. قرآن میفرماید: «وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُم» (بقره/40) شما به عهد من وفا کنید، من هم به عهد شما وفا میکنم. بعد پیغمبر این آیه قرآن را خواندند «وَ مَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهِ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرا عَظِيما» هرکس به عهدی که با خدا بسته وفا کرد، اجر بزرگی به او داده میشود. سوره فتح آیه 10.
ممکن است کسی بگوید: ستایش از امیرالمؤمنین در این روزگار پر غوغا و پر مشکل چه دردی را از ما دوا میکند؟ ستایش خوب است، من میخواهم بگویم: ما داریم شاخصههایی از امیرالمؤمنین نقل میکنیم که در تمام روزگاران هرکس عهد بسته به عهدش وفادار باشد. عهدی که با خدا میبندیم، با امام زمان میبندیم، عهدی که با همسر، با مردم، با بدهکار، با بستانکار میبندیم به عهدمان وفادار باشیم. این باعث رشد ما باشد. گاهی میپرسند چرا نام حضرت علی در قرآن نیامده است؟ صدها سال قبل این سؤال بوده است. جوابهایی دارد، یک جوابش این است که نام دیگران هم نیامده است. حتماً میخواهد قدر و منزلت حضرت را پایین بیاورد. یک جواب دیگر این است که اگر نام حضرت علی میبود، مردم تن میدادند؟ نام پیامبر در قرآن هست. مؤمنها پیروی و کافران مقابله میکردند. نام پیامبر بوده است. اگر کسی بخواهد لجاجت کند کار به نام ندارد. خدا رحمت کند شهید بهشتی را در مدرسه فیضیه جلسه پرسش و پاسخ بود. از ایشان پرسیدند: چرا حضرت امام اسم بنی صدر و بهشتی را نمیگوید؟ حضرت امام با اشاراتی در درگیری بهشتی و بنی صدر مطالبی را میگفتند که مردم باید خودشان میرفتند آن شاخصها را پیدا میکردند و تطبیق میدادند. ایشان میفرمود: خدا همین را میخواهد. شاخصها را بیان کند و مردم بروند مصداق را بیان کنند.
خداوند در قرآن میفرماید: مدیران، فرماندهان، اولیای شما این افراد هستند. از نظر رابطه با خدا، رابطه با خانواده، با مردم، برو پیدا کن چه کسی است؟ باعث رشد تو میشود، باعث اوج اندیشه تو میشود که پیدا کنی مصداقها را، شاخصها را خدا معین کرده است. یکی همین وفای به عهد است. ما کسانی را داشتیم که همراه پیغمبر به جنگ آمدند و فرار کردند. وفادار نماندند. همین کوفیانی که چند روز دیگر ماه محرم فرا میرسد، بیش از ده هزار نفر به امام حسین(ع) نامه نوشتند. امام حسین (ع) نامهها را همراه خودش به کربلا آورده بود. روز عاشورا آن نامهها را نشان داد. حتی از بعضی اسم برد. ای شبث بن ربعی تو نامه نوشتی؟ گفت: نه، ننوشتم. به مسئول نامهها فرمود: نامه شبث را بیاورید. او میخواست چنگ بزند و نامه را بگیرد که در تاریخ محو شود. حضرت ابالفضل جلو آمد و یک نهیبی زد که شبث عقب رفت. وفاداری، وفای با رهبر، وفای با امام، وفای با پیغمبر، وفای با خدا، اینها شاخص است. «وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَ عَمَّكَ وَ أَخَاكَ» من گواهی میدهم که تو یا امیرالمؤمنین و عمویت حمزه و برادرت جعفر که اینها تاریخچه شیرینی دارند، شما کسانی هستید «الَّذِينَ تَاجَرْتُمُ اللَّهَ بِنُفُوسِكُمْ» شما کسانی هستید که با خدا معامله کردید. «فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِيكُمْ» خدا درباره شما این آیه را نازل کرد. «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» یک شاخص دیگر جان فشانی، امروز هم این شاخص هست. در کشور ما انقلاب شده، کسانی که در انقلاب جانفشانی کردند. هشت سال دفاع مقدس بود. کسانی که در دفاع مقدس حضور فعال داشتند. یا شهید شدند یا جانباز برگشتند و یا اسیر شدند. اینها ملاکهای ارزشمندی است. تمام این آیهها درس آموز است.
در مقابل بهشت، «بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» اینها جان و مالشان را میدهند به خدا و خدا هم بهشت را میدهد. «يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» در راه خدا مبارزه میکنند. «فَيَقْتُلُونَ» میکشند، «وَ يُقْتَلُونَ» کشته میشوند به سمت خدا، با همه جنگهای دنیا فرق دارد و رنگ الهی دارد. «وَعْدا عَلَيْهِ حَقّا فِي التَّوْرَيةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ» سه کتاب آسمانی سند این معامله است، تورات و انجیل و قرآن، «وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ» کیست باوفاتر از خدا به عهدش؟ کسی فکر نکند وعده خدا شوخی است. «فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ» بشارت باد شما را با این معاملهای که کردید. «وَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» فوز عظیم همین است.
استاد بنده حاج آقای قرائتی شب بیست و یکم ماه رمضان که میشود، روی تخته مینویسند «فزتُ و رب الکعبه» بعد آمدند رصد کردند در قرآن کجا کلمه فوز به کار رفته است؟ مجموعش شده شخصیت امیرالمؤمنین، این آیه مصادیق زیادی دارد اما امام هادی(ع) از زبان پیامبر به عنوان بالاترین مصداق، امیرالمؤمنین را ذکر میکند. آیه دنبالش که به خودسازی مربوط میشود. این آیه هم در مورد امیرالمؤمنین است. «التَّائِبُونَ» توبه کنندگان، «الْعَابِدُونَ» عبادت کنندگان، «الْحَامِدُونَ» ستایشگران، «السَّائِحُونَ» روزهداران، «الرَّاكِعُونَ» رکوع کنندگان، «السَّاجِدُونَ» سجده کنندگان، «الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ» آمران به معروف، «وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ» نهی کنندگان از منکر «وَ الْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» حراست کنندگان از مرزهای خدا و بشارت باد مؤمنان را. شیعه کلمهای است که خیلی بار معنایی سنگینی دارد. بارها شده امیرالمؤمنین یا امامان دیگر به کسانی که میگفتند: ما شیعه هستیم، نهیب میزدند. شیعه یعنی کسی که یک جایی برف آمده، یک کسی میآید میگذرد. نفر دوم طوری پایش را جای نفر اول بگذارد که افراد بعدی بگویند: یک نفر رد شده است. ما اینطور هستیم؟ شیعه باید دقیق نفر جلو را بشناسد و در عمل و رفتار هم پایش را جای پای او بگذارد. شیعه باید اهل توبه، اهل رکوع و عبادت باشد. اهل امر به معروف باشد. مصداق درجه یک اینها امیرالمؤمنین است.
در سوره انعام آیه 153 میفرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْمَعْنِيُّ بِقَوْلِ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ» من گواهی میدهم شما معنای قول خدای بزرگ هستید. کدام قول؟ «وَ أَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيما» این است راه مستقیم من. خدا فرموده و بعد امام هادی(ع) در زیارتنامه به ما یاد میدهد که امیرالمؤمنین را خطاب کنیم. تو مصداق آن آیه هستی. آن راه مستقیمی که خدا به ما فرموده تو هستی. «فَاتَّبِعُوهُ» این راه را پیروی کنید. «وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ» راههای دیگر را نروید که از راه خدا پراکنده خواهید شد. ما در تصمیمگیریهایمان شک میکنیم این فکر درست است؟ این کار درست است؟ این راه درست است؟ احزاب مختلفی در جامعه هستند، گروههای مختلفی در جامعه هستند، فکرهای کدام درست است؟ میگوید: میخواهی راه مستقیم را بشناسی، راه علی را بشناس. «صراط علیٍ حق نُمسِکه». «ضَلَّ وَ اللَّهِ وَ أَضَلَّ مَنِ اتَّبَعَ سِوَاكَ» به خدا گمراه شد و به گمراهی برد هرکسی که به دنبال غیر تو رفت. «وَ عَنَدَ عَنِ الْحَقِّ مَنْ عَادَاكَ» از حق روی گرداند کسی که به دشمنی تو آمد.
«اللَّهُمَّ سَمِعْنَا لِأَمْرِكَ» خدایا تو امر کردی، راه مستقیم مرا برو، ما این امر را شنیدیم، «وَ أَطَعْنَا» اطاعت کردیم. «وَ اتَّبَعْنَا صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» بعد به آیهای در سوره مائده اشاره میکند. «فَاهْدِنَا رَبَّنَا» پروردگارا تو هدایت کن ما را، «وَ لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا» اینها را امام کنار هم قرار داده و هرکدام در یک سورهای هست. امام هادی(ع) که در دوران سختی زندگی میکرده این را فرموده است. سوره حج آیه 78، «وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» قرآن میفرماید: «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَ جِهادِه» آنطور که شایسته هست جهاد کنید. مجاهدین درجات دارند.
در جنگ احد بدنش دیگر جای سالمی نداشت. وقت به خانه آمد همسرش فاطمه زهرا(س) هر جراحتی را میرفتند مداوا کنند، جراحت نزدیکتر دهان باز میکرد و خون جاری میشد. جراحتهای امیرالمؤمنین تا پایان عمرش، رزمندگانی داریم که آثار ترکشها در بدنشان هنوز پیداست. در جنگهایی که بقیه فرار کردند تو ایستادی، بقیه سست شدند و تو استقامت کردی. اینها عواملی است که دست به دست هم داده و خدای حکیم این شخصیت را برای رهبری امت اسلامی به وسیله پیامبر در غدیر خم معرفی کرده است. پیغمبر در غدیر خم فرمود: «وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ» به آن خدایی که مرا به حق مبعوث فرمود، «مَا آمَنَ بِي مَنْ كَفَرَ بِكَ» به من ایمان ندارد کسی که تو را انکار کند. «وَ لا أَقَرَّ بِاللَّهِ مَنْ جَحَدَكَ» کسی که تو را انکار کند به خدا هم اعتراف نکرده است. «وَ قَدْ ضَلَّ مَنْ صَدَّ عَنْكَ» کسی که جلوی راه تو را بست به بیراهه رفته است. «وَ لَمْ يَهْتَدِ إِلَى اللَّهِ» به خدا هم هدایت نمیشود «وَ لا إِلَيَّ مَنْ لا يَهْتَدِي بِكَ» به سمت من هم هدایت نمیشود. «وَ هُوَ قَوْلُ رَبِّي عَزَّ وَ جَلَّ» بعد پیامبر به آیه قرآن استناد کردند. سوره طه آیه 82 «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحا» من که خدا هستم حتماً میآمرزم کسی را که توبه کند، ایمان آورد و کارش درست باشد. «ثُمَّ اهْتَدَى» بعد هدایت بپذیرد، چه هدایتی؟ «إِلَى وِلايَتِكَ» هدایتی که امیرالمؤمنین در آن باشد. پیامبر ولایت امیرالمؤمنین را به آیه 78 سوره حج گره زد. خداوند چنین کسانی را مورد عنایت خودش قرار میدهد.
سوره مؤمنون آیه 104، «فَلَعَنَ اللَّهُ مُسْتَحِلِّي الْحُرْمَةِ مِنْكَ» لعنت خدا بر کسانی که به تو بی احترامی کردند و احترام تو را نشناختند «وَ ذَائِدِي الْحَقِّ عَنْكَ» حق تو را گرفتند. «وَ أَشْهَدُ» گواهی میدهم «أَنَّهُمُ» یک چنین کسانی «الْأَخْسَرُونَ» زیان کردند. «الَّذِينَ تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ» اینهایی که «النَّارُ» آتش صورتشان را میسوزاند «وَ هُمْ فِيهَا كَالِحُونَ» و اینها در آتش زشت میشوند. تمام این آیات تفاسیر دارد ولی امام هادی اینها را گره زده به منافقین و مخالفین امیرالمؤمنین، با آیات قرآن شخصیت امیرالمؤمنین را آراسته است. سوره زمر آیه 9، سخنی را از امیرالمؤمنین نقل میکند. «فَوَ اللَّهِ مَا كَذِبْتُ» امیرالمؤمنین فرمود: به من دروغ گفته نشده، چون مطالبی که به امیرالمؤمنین گفته شده از زبان پیغمبر است و پیامبر راستگو است. «وَ لا كُذِبْتُ» پیامبر به من دروغذ نگفته است. «وَ لا ضَلَلْتُ» من به بیراهه نرفتم. «وَ لا ضُلَّ بِي» کسی به وسیله من گمراه نشده «وَ لا نَسِيتُ مَا عَهِدَ إِلَيَّ رَبِّي» عهد خدا را هم فراموش نکردم. کار من یک کار آگاهانه است. «وَ إِنِّي لَعَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي» من براساس بصیرتی که از خدا گرفتم حرکت میکنم. «بَيَّنَهَا لِنَبِيِّهِ وَ بَيَّنَهَا النَّبِيُّ لِي» که خدا برای پیامبر تبیین نمود و پیامبر هم برای من تبیین کرد. «وَ إِنِّي لَعَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ» من بر یک راه روشنی هستم و تردید ندارم این راه درست است. «أَلْفِظُهُ لَفْظا صَدَقْتَ وَ اللَّهِ وَ قُلْتَ الْحَقَّ» دقیقاً همان کلمات را میگویم «فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَاوَاكَ بِمَنْ نَاوَاكَ» نفرین خدا بر کسی که تو را با افرادی که در جاهلیت فکر میکردند برابر دانست.
بعد این آیه قرآن را خواندند «وَ اللَّهُ جَلَّ اسْمُهُ يَقُولُ» خای بزرگ میفرماید: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ» آنهایی که میدانند با کسانی که نمیدانند مساوی هستند؟ الآن دانش امیرالمؤمنین در دسترس هست. الآن در جهان آزادی وجود دارد. یکوقت بود دسترسی به یک کتاب ممکن نبود. همین میرحامد حسین هندی که این هفته در برنامه از این شخصیت یاد خواهیم کرد، به کتابی نیاز پیدا کرد برای نوشتن مجموعه سی و چند جلدی «عبقات الانوار» شاگردانش را به کشورهای مختلف فرستاد که این کتاب را برای من پیدا کنید. به عراق، ایران، سوریه، حجاز فرستاد تا این کتاب را پیدا کنند الآن با یک دکمه با کامپیوتر کتاب در دسترس است. آخر یک عالمی را در حجاز پیدا کرد، اینقدر کتاب نوشت که دست راستش فلج شد. بعد با دست چپ مینوشت. اواخر عمر دیگر نمیتوانست بنشیند. میخوابید، کتاب را روی سینهاش میگذاشتند و اظهار نظر میکرد و در حاشیه کتاب مینوشتند. وقتی از دنیا رفت، در غسالخانه دیدند که روی سینهاش نقش یک کتاب است. به کتابی احتیاج پیدا کرد و برای صاحب کتاب در کشور عربستان نامه نوشت: من محقق هستم و به کتاب شما نیاز دارم. کتابت را امانت به من بده. او نداد! مسافرت کرد از طریق دریا خودش را به مکه رساند و زیارت کرد. بعد رفت آن شهر را پیدا کرد، خانه آن عالم را پیدا کرد، به شکل گدایان پشت در خانه او نشست، آن عالم خواست بیرون برود، او را دید و خواست پولی به او کمک کند. گفت: من پول نمیخواهم. میخواهم نوکری خانه شما را بکنم. بالاخره ورود پیدا کرد در آن کتابخانه و کتاب را پیدا کرد و یک نسخه از روی نوشت و دید بخشی از حقانیت امیرالمؤمنین اینجاست. بعد به هند رفت و یک نامه برای این عالم نوشت که کتاب را ندادی و ما اینطور دسترسی پیدا کردیم. آن عالم سنی هم برای او تقدیرنامه نوشته است که حقا تو محقق هستی!
امیرالمؤمنین(ع) مجموعهی این کمالات هستند. علم امیرالمؤمنین با علم دیگران، خطبههای امیرالمؤمنین درباره خداشناسی، جهانشناسی، انسان شناسی، نامهای که به مالک اشتر نوشتند. با داشتههای دیگران مقایسه کنیم و بر ادعای خودمان افتخار کنیم که ما این راه و این شخصیت را به عنوان پیشوا انتخاب کردیم. چون روز قیامت هر شخصیتی با پیشوای خود حاضر میشود. روزهای راهپیمایی از هر محلهای با امامشان میآیند. از خدا میخواهیم مهر امیرالمؤمنین را که پدران و مادران ما، بزرگان ما در دلهای ما نهادند روز افزون بفرماید و همه ما را از رهروان راه او و شیعیان طریق او قرار بدهد.
شریعتی: امروز صفحه 423 قرآن کریم، آیات 36 تا 43 سوره مبارکه احزاب را تلاوت خواهیم کرد.
«وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِيناً «36»
وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ فَلَمَّا قَضى زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها لِكَيْ لا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْواجِ أَدْعِيائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا «37»
ما كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً «38»
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسِيباً «39»
ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً «40»
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً «41»
وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا «42»
هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً «43»
ترجمه : و هيچ مرد و زن با ايمانى حقّ ندارند هنگامى كه خدا و رسولش امرى را مقرّر كنند، از سوى خود امر ديگرى را اختيار كنند و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى نمايد، پس بدون شك به گمراهى آشكارى گرفتار شده است. و (به ياد آر) زمانى كه به (زيد بن حارثه،) كسى كه خداوند بر او نعمت (اسلام و ايمان) داده بود و تو (نيز) به او نعمت (آزادى) داده بودى مىگفتى: همسرت را نگاه دار (و او را طلاق نده) و از خدا پروا كن و در دلت چيزى را پنهان مىداشتى كه خداوند آن را آشكار مىكند و از مردم مىترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى. پس چون دوران كاميابى زيد از همسرش پايان يافت (و از او جدا شد)، ما او را به همسرى تو در آورديم تا در مورد ازدواج مؤمنان با زنان پسر خواندههايشان هنگامى كه طلاق گيرند مشكلى نباشد، و فرمان خداوند انجام شدنى است. بر پيامبر در (انجام) آنچه خداوند براى او تعيين كرده هيچ سختى و محذورى نيست، چنان كه خداوند دربارهى انبياى قبلى نيز اين سنّت را قرار داده بود (كه آداب و رسوم جاهلى و بىاساس را بشكنند)، و فرمان خدا همواره سنجيده و اندازهگيرى شده است. كسانى كه پيامهاى الهى را ابلاغ مىكنند و از خدا مىترسند، و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند، و خداوند براى حسابرسى كافى است. محمّد صلى الله عليه و آله، پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست، بلكه رسول خدا و خاتم پيامبران است؛ و خداوند به همه چيز آگاه است. اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را بسيار ياد كنيد. و او را در هر صبح و شام تسبيح نماييد (و به پاكى بستاييد). او كسى است كه بر شما درود مىفرستد و فرشتگان او (نيز بر شما درود مىفرستند) تا شما را از تاريكىها (كفر، شرك، جهل، تفرقه و خرافات) به سوى نور (ايمان، تقوا، علم و وحدت) در آورند و او به مؤمنان مهربان است.
شریعتی: انشاءالله برای عید غدیر امسال سنگ تمام بگذاریم که انشاءالله حضرت نگاه پدرانهشان را از ما دریغ نکنند. اشاره قرآنی امروز را بفرمایند و بعد ادامه مباحث را خواهیم شنید.
حاج آقای بهشتی: از آیاتی که تلاوت شد «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ» کسانی که پیامهای خدا را به مردم میرسانند «وَ يَخْشَوْنَهُ» فقط از خدا میترسند «وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» جز خدا از کسی نمیترسند. در غدیر خم بارها پیغمبر میفرمود: مطالبی که میگویم، حاضران به غائبان برسانند. پدران به فرزندان، تا روز قیامت. یعنی مخاطب خطبه غدیر همه مردان و زنان مسلمان هستند در طول تاریخ، اینجا میگوید: نترسند. جابر بن عبدالله انصاری صحابه پیامبر عمر طولانی کرد تا زمان امام باقر(ع)، مسافرت میرفت، مردم به عنوان اینکه اصحاب پیغمبر هست، جمع میشدند و میگفتند: حدیثی بگو. حدیث غدیر را میگفت. میگفتند: شما هرجا میروی حدیث غدیر را بیان میکنی؟ میگفت: بقیه از بیان این میترسند. مبلغ غدیر میشوند. همه ما مخصوصاً پدر و مادرها، معلمها و مربیها، جاهایی که مرکز تبلیغ هست، حدیث غدیر الآن در تیراژهای میلیونی چاپ میشود. خطبه غدیر، ماجرای غدیر و همین کتابی که امروز معرفی میکنیم، همه ما مبلغ غدیر شویم بدون اینکه بترسیم.
شریعتی: این کتابی که امروز معرفی میکنیم بسیار کتاب خوبی است. عنوان کتاب «گزارش حجة الوداع، گزارش لحظه به لحظه آخرین سفر حج پیامبر از مدینه تا مدینه» هست. برای تهیه کتاب به 20000303 پیامک بزنید، دوستان ما شما را راهنمایی خواهند کرد.
حاج آقای بهشتی: امیرالمؤمنین(ع) عاشق اطعام بود. مهمانسرایی داشت، غذای ساده میخورد ولی از مال خودش اطعام میکرد. به یتیمان و فقرا و مساکین اطعام میکرد. پیامکهای ناراحت کنندهای به ما میرسد. کسانی هستند که در ماه گوشت نمیخورند. به افتخار عید سعید غدیر با توصیههایی که از امام رضا گفتم، اطعام را فراموش نکنیم و حداقل به فامیلها و افراد خانواده خودمان اطعام کنیم. امام رضا(ع) فرمودند: روز غدیر خم به هم میرسید، بگویید: «الحمدلله الذی جعلنا من التمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین» انشاءالله بتوانیم فرزندانی صالح و مؤمن تربیت کنیم و نسل آینده در پیشگاه خدا شهادت بدهند که ما مأموریتمان را درست انجام دادیم.
آیه بعد در مورد جهاد است، یکی از شاخصهای ارزشی در قرآن جهاد است. قرآن مسلمانها را دو دسته کرده است، مجاهدین، قاعدین. یعنی کسانی که در صحنههای اجتماعی فعال هستند، کسانی که ایمان دارند ولی نشستند. ما در کشورمان هشت سال جنگ بود. کسانی هستند نه در جنگ شرکت کردند و نه کمکی کردند، نماز خواندند و روزه گرفتند، آنها خوب هستند، چون قرآن در پایان از هردو گروه تعریف میکند ولی بین مجاهدین و قاعدین فاصله هست. «وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً» خیلی فاصله زیاد است. امیرالمؤمنین(ع) از اولین جنگ، جنگ بدر بود پستهای تعیین کننده، در جنگ بدر بخش اول سه نفر با سه نفر جنگیدند. فرماندهان و پهلوانان مسلمان با فرماندهان و پهلوانان مشرک جنگیدند و همینها سرنوشت جنگ را مشخص کردند. از طرف لشگر اسلام امیرالمؤمنین، حمزه سید الشهداء و یک نفر که با آن سه نفر، اینها که توانستند نفرات مقابل خودشان را به زمین بزنند و از پا دربیاورند، دیگر سرنوشت جنگ مشخص شد، مسلمانها روحیه پیدا کردند و الله اکبر گفتند. ورق برگشت، هم اسیر گرفتند و هم غنائم گرفتند. جنگ دوم جنگ احد بود. به صورت غیر متوازن در جنگ بدر مسلمانها سیصد و چند نفر بودند و آنها حدود هزار نفر بودند. مسلمانها دو اسب و مشرکین صد اسب داشتند. حتی مسلمانها اسلحه نداشتند و بسیاری با چوب و سنگ میجنگیدند. مشرکین از لحاظ امکانات و غذا آماده بودند. پیامبر دستمال محکمی به شکمش بسته بود چون غذا برای خوردن نبود. در چنین شرایطی ایستادگی کردند. نفرات تعیین کننده بعد از پیامبر، اولین نفر امیرالمؤمنین است. در هیچ جنگی امیرالمؤمنین تحت نظر کسی جنگ نکرد غیر از پیامبر. دیگران بودند که پیامبر فرمود: تحت نظر فرماندهی امیرالمؤمنین بجنگید. در جنگ احد مسلمانها، هزار نفر بودند و سیصد نفر بین راه برگشتند و با منافقین همراه شدند، هفتصد نفر شدند. هفتصد نفر در مقابل سه هزار نفر بجنگند! بخواهیم مقایسه بکنیم مثل امکانات ما نسبت به دشمنان استکبار جهانی است. هواپیماهای آمریکاییها و اروپاییها، امکانات نظامی آنها، امکاناتی که ما را در ضعف نگه داشتند. چطور این پیروزی در جنگ هشت ساله بدست آمد؟ براساس ایمان به خدا. امام هادی(ع) افتخارات نظامی امیرالمؤمنین را در یک جدولی آورده است. در بدر کجا بودی، در خندق چه نقشی داشتی؟ در احد چه کردی؟ در حُنین چه کار کردی. آیات قرآنی مربوط به اینها را یکی یکی آورده است. همینجا یاد کنیم از رزمندگان عزیزمان، خانواده شهداء، عزیزانی که میان ما هستند ولی گاهی از آنها یاد نمیکنیم. آنها بودند که این جنگ را رقم زدند. در سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، بسیج که از بدنه مردم بودند. غدیر به ما میگوید که باید قدر اینها را بدانیم.
شریعتی: در آستانه عی بزرگ غدیر زیارت غدیریه امام هادی انتخاب خیلی خوبی بود. انشاءالله همه ما، وجودمان با نام امیرالمؤمنین گره بخورد و از ثواب و برکات و الطاف آن بهرهمند شویم. دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
حاج آقای بهشتی: خدایا به حق امیرالمؤمنین(ع) بیماران را لباس عافیت بپوشان. امنیت را از کشور ما نگیر. شری که آمریکاییها، اسرائیلیها، سعودیها، انگلیسیها برای ایران عزیز طراحی کردند به خودشان برگردان. پدر و مادرهایی که این روزها صاحب فرزند پسر میشوند فراموش نکنند که نام آنها را علی بگذارند که روز قیامت به کار آنها خواهد آمد. از خدا میخواهیم به خانوادههایی که فرزنددار نمیشوند، فرزندان صالح و سالم، مایه حسن عاقبت مرحمت بفرماید. رهبر عزیز، کشور عزیز، مردم عزیز ما را از هر گزندی محفوظ بدارد. پیغمبر این دعا را میکرد که خدایا لحظه جان دادن چشمان ما را به سیمای علی مرتضی روشن بفرما.
شریعتی:
قسم به وعده شیرینی «مَن یَمت یرنی» *** که ایستاده بمیرم به احترام علی
«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
97-6-4-حجت الاسلام بهشتی.mp3
13.21M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_بهشتی
📚 با موضوع : شناخت امیرالمومنین علی علیه السلام بر اساس زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام
🗓 یکشنبه چهارم شهریور ماه
🗂 حجم : ۱۲.۶ مگابایت
➡️ @samtekhoda3
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه : اهمیت تکریم و احیای غدیر
كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش : 05- 06-97
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین علیه السلام»
آمده تا سخن از چشم خود آغاز کند *** دهمین پنجره را سمت خدا باز کند
دهمین مرتبه امروز قیامت آمد *** علی آخر دنیای امامت آمد
رد پایش همه جا قبله نما میسازد *** خطی از جامعهاش، جامعه را میسازد
خادم خانهاش از خاک طلا میسازد *** کَرمش نیز به شدت به گدا میسازد
بی سبب نیست اگر عادتش احسان شده است *** نوه ارشد آقای خراسان شده است
گوشه صحن عجب حال و هوایی دارم *** بر سرم سایهی ایوان طلایی دارم
سلام میکنم به روی ماهتون، این ایام و اعیاد را تبریک میگویم مخصوصاً امروز که روز میلاد با سعادت امام هادی(ع) است. به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. ولادت سر تا سر نور امام دهم، علی النقی(ع) را تبریک میگویم. جا دارد تشکر کنیم از همه عزیزانی که برای عید قربان سنگ تمام گذاشتند. شاید صدها هزار قربانی انجام شد. این احسان و اطعام خیلی از بلاها را دفع میکند. انشاءالله برای غدیر خم هم سنگ تمام بگذاریم. آماده باشیم یک جشن با شکوه و بی نظیر برگزار کنیم. از الآن برنامهریزی کنیم که سهمی در غدیر و کاروان غدیر داشته باشیم.
شریعتی: انشاءالله عید غدیر امسال باشکوه برگزار میشود. بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. این شعار غدیر را عزیزان همه جا زمزمه کنند، «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة علیهم السلام» خدا را شکر میکنیم که ما را جزء متمسکین به ولایت مولا علی(ع) و امامها قرار داده و بالاترین و بزرگترین نعمتی است که خدای متعال به ما مرحمت کرده است. دو سه نکته از امام هادی بگویم و بعد موضوع غدیر را مطرح کنم. امامهای ما همه منادی ولایت بودند. امام هشتم(ع) اگر هزار روایت دارند، هشتاد درصد آن در رابطه با ولایت و امامت و مناظراتی است که در این رابطه داشتند. از امام هادی(ع) دو یادگار بزرگ مانده است. یکی زیارت جامعه کبیره است که چقدر از بزرگان بر این شرح نوشتند. جامعه کبیره همه جملههایش شاه بیت است. یعنی هرکدامش جامع است. هرکدام دریای معانی و معارف است. هیچکس غیر از معصوم نمیتواند این جملات را بگوید. آنهایی که دنبال حق و حقیقت میگردند، همه اینجاست. با شما، همراه شما و به سوی شماست. «علیٌ مع الحق و الحق مع علی یدور معه» هرجا علی هست و اهلبیت هستند، حق دنبال آنها میگردد. حق در وجود شما تبلور پیدا کرده است. تمام کمالات بشر این است که عاشق خدا شود. حد اعلای عشق در وجود مقدس چهارده معصوم است.
این جمله که مرحوم دولابی خیلی تکرار میکردند، از کسانی که جزء مروجین غدیر بودند، مرحوم دولابی بودند. این جمله امام هادی در جامعه کبیره «بِمُوَالاتِكُمْ عَلَّمَنَا اللَّه مَعَالِمَ دِينِنَا وَ أَصْلَحَ مَا كَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيَانَا» آنهایی که میآیند ولایت این خانواده را میپذیرند و موالات اینها را با دل و جان قبول میکنند، خدا معلم آنها میشود. یعنی شما در کلاس امیرالمؤمنین و اهلبیت زانو میزنی، پیغمبر فرمودند: من منذر هستم. «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِ قَوْمٍ هادٍ» (رعد/7) پنج برابر ما اهل سنت نقل کردند که پیامبر فرمود: من منذر هستم ولی هادی این امت امیرالمؤمنین علی(ع) است. اگر کسی با اینها ارتباط پیدا کرد و سر کلاس ولایت نشست، خدا معلم انسان میشود. تمام معالم دین را به او یاد میدهد. «وَ أَصْلَحَ مَا كَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيَانَا» اگر میخواهید تمام فسادهای ما اصلاح شود، اقتصاد ما، سیاست ما، خانواده و اجتماع ما، بیا ولایت حضرت علی را بپذیر و دنبال او راه برو. امام هادی تضمین میکند که تمام فسادهای فردی و اجتماعی تبدیل به صلاح شود. پس تمام این فسادها برای این است که از حکومت علوی فاصله گرفتیم. از اهلبیت فاصله گرفتیم، از راه امیرالمؤمنین و ولایت فاصله گرفتیم. باید برگردیم!
«وَ بمُوالاتِكُمْ تَمّتِ الْكِلمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ» آیا قرآن منهای اهلبیت میتواند عامل وحدت باشد؟ الآن داعشیها در یمن با مسلمانهای یمن میجنگند و قرآن هم قبول دارند، پس قرآن نمیتواند عامل وحدت باشد. پیغمبر فرمود: «تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» این دو به هم چسبیدند و از هم جدا نمیشوند. علامه امینی در الغدیر هم بیان کردند، عامل وحدت امامی است که حقیقت قرآن و باطن قرآن است. اگر هر دو تا زیر پرچم امیرالمؤمنین آمدند دلهایشان یکی میشود. نفسشان کنار میرود.
هیچ نکشد نفس را جز ضلّ پیر *** دامن آن نفس کش را سخت گیر
عامل یگانگی که تألیف قلوب میکند، امام است، ولایت اهلبیت است. حضرت زهرا(ع) در خطبه فدکیه فرمودند: «و جعل امامتنا نظاماً للامة و امان من الفرقه» امامت ما را تنظیم امت قرار دادیم. نخ تسبیح که همه دانهها را کنار هم مینشاند. اگر نخ را بگیری و از اهلبیت جدا شوی، همه پراکنده میشوند و این امامت ما را امان و آرامش برای تفرقه قرار داد. مرحوم بهجت زیارت جامعه کبیره را هر روز میخواندند. یکی دیگر از یادگارهای امام هادی(ع) زیارت غدیریه است. تنها زیارتنامهای است که سی چهل آیه قرآن در زیارتنامه آمده است. در ضمن زیارت آیهی قرآن را میخوانی، فضائل حضرت علی هم میگوید، سلام هم میدهد «السلام علی دین الله القویم» دین یعنی روش، روشی که خدا میپسندد حضرت علی است. دین الله حضرت علی است. بعضی به ما میرسند نسبت به من و امثال من اشکالهایی دارند. میگویم: ما را با دین گره نزنید. علی را با دین گره بزنید. آنها ملاک هستند. میزان و محک آنها هستند. «دین الله القویم و صراطه المستقیم» چقدر روایت داریم صراط مستقیم امیرالمؤمنین علی (ع) و امامان هستند. «السلام علی النباء العظیم الذی هم فیه مختلفون»، «عَمَّ يَتَساءَلُونَ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيم» (نباء/1و2) خیلی جالب است امام صادق فرمود: نباء عظیم چیست؟ خیلی از مفسرین گفتند: قیامت است. خدا پشت سرش میفرماید: در این اختلاف کردند، معاد را همه مذاهب الهی قبول دارند، میفرماید: نباء عظیم حضرت علی(ع) است. در او اختلاف کردند و خیلیها زیر بار نرفتند. حقیقت و باطن این آیه امیرالمؤمنین(ع) است. من خواهش میکنم در طول سال زیارت غدیریه را مثل امروز یا روز عید غدیر که روز اصلی است، بخوانید.
چون در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم چند نکته را بیان کنم. دغدغه من برای غدیر از عاشورا، از اربعین و نیمه شعبان بالاتر است. بزرگترین عیدی که پیامبر ما میفرماید: «اعظم اعیاد امتی غدیر خم» دیگر قابل قیاس با عید قربان و هیچ عیدی نیست چون زحمات انبیاء اینجا به بار مینشیند و در روایت داریم فرمود: عید غدیر در میان اعیاد مثل ماه است در کنار ستارهها، ستارهها سو سوی نوری از دور است ولی ماه چطور میدرخشد و کره زمین را روشن می کند. بعضی فکر میکنند هجده ذی الحجه فقط برای ماست، در روایت داریم انبیاء گذشته هم در چنین روزی وصی و جانشین معین میکردند. شبهاتی که وهابیت میاندازد یکی همین است. تمام انبیاء جانشین داشتند ولی پیغمبر ما با کمال تأسف جانشین نداشت. آدم آتش میگیرد. حضرت آدم جانشین داشت. حضرت شیث، حضرت ابراهیم، حضرت موسی که هارون جانشین او بود. چهل روز به کوه طور میرود و برای خود جانشین تعیین میکند. پیغمبر ما جانشین معین کردند و مردم را بلاتکلیف گذاشتند و رفتند! عید غدیر تمام انبیاء، هجده ذیالحجه جانشین معین کردند. غدیر خیلی مهم است.
پیامبر ما چقدر زحمت کشیدند. پیامبر فرمود: هیچ پیغمبری مثل من اذیت نشد. از روز اولی که پرچم توحید را بلند کردم، از نزدیک و دور هجمهها شروع شد. ساحر، مجنون، کذاب! شکمبه شتر بر سر حضرت خالی میکردند. سه سال در شعب ابی طالب نه آب داشتند، نه غذا داشتند، نه سایبان داشتند. واقعاً حضرت خدیجه خیلی عجیب بود. کسی که ملکه حجاز بود روی زمین خاکی زندگی کند به عشق خدا و پیامبر! ما مدیون این بانو هستیم. پیغمبر بالاترین زحمتها را کشیدند و سیزده سال در مکه خون دل خوردند و بعد که به مدینه آمدند درگیر جنگ بودند. کسی در عالم از پیغمبر بیشتر زحمت نکشیده است ولی خدا به پیامبر میگوید: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» (مائده/67) همه اینها مقدمه یک کار بزرگی است. این امت تا قیامت رهبر و امام و پیشوا نیاز دارند. حالا که پیامبر نیست یکی باید به منزله پیامبر سکان دار عالم باشد. این خیلی تهدید تندی است، «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» هیچ جای قرآن این تعبیر نیامده است. رسالت و توحید و نبوت تو به هوا میرود ولی اگر این را نصب کنی همه میماند. پس زحمات پیامبر ما در روز غدیر خم به بار نشست. خدا تهدید کرده که اگر چنین نکنی رسالت تو از بین میرود. ترس از منافقین و دشمنان داشتند، فرمودند: خدا تو را حفظ میکند.
روایت داریم قسم خوردن کراهت دارد مخصوصاً برای دنیا و معامله و حرفهای بیخودی. دروغ گناه کبیره است و راستش هم مکروه است. امام و پیغمبر قسم میخورند خیلی مهم است. معمولاً آدم یکبار قسم میخورد. سه بار قسم خوردن خیلی تکان دهنده است. امام صادق که جان همه عالم به قربانش فرمودند: «لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه» خدا، پیامبر و همه اولیای خدا دغدغه این را داشتند. امام صادق به شخصی گفتند: شما فکر میکنید در عالم هستی، خداوند روزی را بالاتر از غدیر خم خلق کرده است؟ سه بار فرمود: نه بخدا قسم! برای یک جام جهانی همه دنیا بسیج میشوند و میلیاردها هزینه میکنند. آیا برای عقل و فهم و امام و رهبرشان این هزینهها را میکنند؟ از مردم ایران گلایه کنم که آیا برای یک فوتبال اینطور هزینه میکنید برای حضرت علی هم هزینه میکنید؟ از ایران با هواپیما برای تماشا میروید، باید صد برابر برای حضرت علی و دینت هزینه کنی. گرچه نسبت به سالهای دیگر بزرگداشت غدیر بهتر شده اما هنوز در جایگاهی که باید باشد قرار نگرفته است.
روایت داریم که امام هشتم(ع) فرمودند: هرجا هستی در عید غدیر خودت را برسان به قبر و زیارت امیرالمؤمنین(ع). یکی از چیزهایی که باید مثل اربعین جهانی کنیم، پیادهروی نجف در ایام غدیر است که الآن عراقیها دارند. انشاءالله برای نجف هم برنامهریزی میکنیم که این حرکت به سمت نجف در این ایام انجام شود. امام هشتم فرمودند: خدا در عید غدیر گناه شصت سال مرد مؤمن و زن مؤمنه را به برکت مولا علی(ع) میبخشد. ما یک سوره قرآن در فضیلت شب قدر داریم. خدا به پیامبر میفرماید: «و ما ادراک ما لیلة القدر» شما چه میدانید شب قدر چه شبی است؟ از هزار ماه بالاتر است. یعنی یک عمر بالاتر است. از شب قدر بالاتر میشود داشته باشیم؟ از ماه رمضان، امام هشتم فرمودند: ماه رمضان که خدا شبی یک میلیون نفر را میبخشد، روز جمعه هر ساعتی یک میلیون، شب قدر عفو عمومی است. عید فطر میبخشد، فرمودند: در غدیر خم به برکت ولایت و محبت مولا علی(ع) دو برابر ماه رمضان، دو برابر شب جمعه و شب قدر، دو برابر عید فطر میبخشد. عیدی دادن در روز غدیر بذر محبت مولا علی(ع) را در دلها میکارد. امام هشتم(ع) فرمودند: دو برابر در غدیر میبخشد، چرا؟ چون آن چیزی که ما را از آتش نجات میدهد محبت حضرت علی است. پیغمبر فرمود: اگر مردم بر محبت مولا علی(ع) اجتماع میکردند، خدا آتش جهنم را خلق نمیکرد. اگر مردم با حضرت علی پیوند بخورند، از دغدغههای زندگی و فشارها و سختیها و آتش دنیا و آخرت نجات پیدا میکنند.
شریعتی: حاج آقای میرباقری میگفتند: «النار ولایة عدو آل محمد» وقتی از زیر سایه ولایت امیرالمؤمنین بیرون آمدی، آن طرف میروی. برای همین همیشه میگوییم: «خلصنا من النار یا رب».
حاج آقای فرحزاد: «خلصنا من النار» یعنی خدایا ما را از حضرت علی جدا نکن و از آتش جهنم که دشمنها هستند جدا کن. امام هشتم فرمودند: والله اگر مردم حقیقت غدیر خم را درک میکردند ملائکه روزی ده بار با آنها مصافحه میکردند. خدا بی نهایت به آنهایی که غدیر را میشناسند لطف و عنایت میکند.
شریعتی: امروز صفحه 424 قرآن کریم، آیات 44 تا 50 سوره مبارکه احزاب را تلاوت خواهیم کرد. چقدر خوب است ثواب تلاوت آیات امروز را به روح امام هادی(ع) هدیه کنیم.
«تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلامٌ وَ أَعَدَّ لَهُمْ أَجْراً كَرِيماً «44»
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً «45»
وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً «46»
وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيراً «47»
وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ وَكِيلًا «48»
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَما لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَها فَمَتِّعُوهُنَّ وَ سَرِّحُوهُنَّ سَراحاً جَمِيلًا «49»
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ أَزْواجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَ ما مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ بَناتِ عَمِّكَ وَ بَناتِ عَمَّاتِكَ وَ بَناتِ خالِكَ وَ بَناتِ خالاتِكَ اللَّاتِي هاجَرْنَ مَعَكَ وَ امْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرادَ النَّبِيُّ أَنْ يَسْتَنْكِحَها خالِصَةً لَكَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنا ما فَرَضْنا عَلَيْهِمْ فِي أَزْواجِهِمْ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ لِكَيْلا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً «50»
ترجمه : تحيّت آنان در روزى كه خدا را ملاقات كنند سلام است؛ و خداوند براى آنان پاداشى نيكو فراهم كرده است. اى پيامبر! همانا ما تو را گواه (بر مردم) و بشارت دهنده و بيمدهنده فرستاديم. و (نيز) دعوت كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابان (قرار داديم). و به مؤمنان بشارت ده كه براى آنان از سوى خداوند بخششى بزرگ است. و كافران و منافقان را اطاعت مكن، و به آزارشان اعتنا مكن، و بر خدا توكّل نما كه خداوند براى وكالت كافى است. اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هرگاه زنان با ايمان را به همسرى گرفتيد و پيش از آن كه با آنان آميزش كنيد طلاقشان داديد، عدّهاى براى شما به عهده آنان نيست تا حسابش را نگهداريد، پس آنها را (با پرداخت مهريه و هديهى مناسبى) بهرهمند سازيد و به طرز شايستهاى رهايشان كنيد. اى پيامبر! ما براى تو همسرانى را كه مهرشان را پرداختهاى حلال كرديم و همچنين كنيزانى را كه (به عنوان غنايم جنگى) خداوند بر تو ارزانى داشته و مالك شدى (بر تو حلال كرديم) و نيز (ازدواج با) دختران عمويت و دختران عمّههايت ودختران دايى و دختران خالههايت را كه با تو هجرت كردهاند، (براى تو حلال كرديم،) و زن با ايمانى كه خود را به پيامبر ببخشد (و مهريّهاى از حضرت نخواهد) اگر پيامبر بخواهد مىتواند او را به عقد خويش در آورد؛ (اين قانونِ عقد بدون مهريّه) مخصوص توست نه ديگر مؤمنان؛ همانا مىدانيم كه براى مؤمنان دربارهى همسران و كنيزانشان چه حكمى كردهايم، (اين براى آن است كه) تا براى تو مشكلى نباشد، و خداوند آمرزندهى مهربان است.
شریعتی: انشاءالله زیارت سامرا، زیارت امام هادی و امام عسکری نصیب همه ما شود. از فضیلت ذکر بلند صلوات بفرمایند و نکته قرآنی را بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: از اعمال غدیر زیاد صلوات بر محمد و آل محمد است. از امام صادق کسی سؤال کرد که در عید غدیر چه کار کنیم؟ فرمود: «و تُكْثِرُ فِيهِ اَلصَّلاَةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ تَبَرَّأُ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّنْ ظَلَمَهُمْ حَقَّهُمْ» فرمودند: هم صلوات بفرست و هم تبری بجو از کسانی که به حضرت علی ظلم کردند و حقش را انکار کردند و بهترین هدیه صلوات است و پیغمبر فرمود: بر من رسول الله واجب میشود از کسانی که بر من صلوات میفرستند شفاعت کنم. در روایت دیگر فرمود: کثرت ذکر الله و صلوات و عمل مهم عید غدیر و توسعه اهل و عیال، به خانواده یک چیز اضافه، عیدی و هدیه بدهید.
اولین آیه از این صفحه «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» ای پیامبر تو هم شاهد بر امت هستی، هم مبشّر و هم منذر هستی. اینجا بشارت بر انذار مقدم شده است. «وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً» به سوی خدا دعوت میکنی به اذن خدا و چراغ درخشنده هستی. «وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيراً» در این آیه بشارتهای بزرگی است. بزرگترین پیام پیغمبر خدا رساندن پیام ولایت و رهبری آقا امیرالمؤمنین(ع) است که اگر مردم این بشارت را قبول کنند، فضل کبیر شامل حال آنها خواهد شد.
شریعتی: کتاب «فرهنگ غدیر» نوشته آقای جواد محدثی است. فرهنگ اصطلاحات غدیر و کلماتی که گره خورده با نام امیرالمؤمنین مثل یک دایرة المعارف میماند. میتوانید این کتاب را تهیه کنید و از آن بهرهمند شوید.
حاج آقای فرحزاد: چند نکته مهم در مورد غدیر بگویم. بزرگی کلام قشنگی دارد و فرمود: ما غدیر را باید عاشورایی برگزار کنیم. اگر عاشورا یک روز بود محو میشد، ولی چند روز قبل از محرم استقبال محرم میرویم. از عید غدیر و مباهله برای استقبال نرویم و سیاه پوش کنیم. دو سه روز قبل از محرم سیاه پوش کنیم. امام حسین روز عاشورا شهید شد. ما از اول محرم سینه زدن و عزادای و اطعام را شروع میکنیم. باز تا هفتم و اربعین و آخر ماه صفر ادامه دارد. همانطور که برای اربعین و عاشورا سنگ تمام میگذاریم، غدیر را هم باید مدتدار از عید قربان تا 25 ذی الحجه روز مباهله ادامه بدهیم. پیغمبر خدا سه روز در غدیر ماندند و مردم را در بیابان نگه داشتند. من دیشب مشهد بودم. مجتمع بقیة الله مشهد محله فقیرنشین مشهد است. ده شب شام میدهند. پرسیدم 1500 نفر شام میدهند. اتوبوس مجانی میگذارند، به کاسبها گفته شده تخفیف بدهند. مسابقه گذاشتند. اگر همه مساجد ما، همه تکیههای ما اینطور باشد غدیر احیاء میشود. برای غدیر چه کار کنیم؟ مسابقاتی که مکرر شما اعلام کردید از کتاب ماه ولایت، بچهها از این کتابها برای پدر و مادرها بخوانند و کلیپهایی ساخته شود و بفرستند، جایزه دریافت کنند. از کارهای مهمی که راه افتاده کاروانهای شادی غدیر است. در قم بحمدلله شب عید غدیر از مسجد امام حسن عسکری، اجتماع بزرگ غدیریان در صحن حضرت معصومه(س) است. بعد از ظهر غدیر هم با حضور مرجع بزرگوار حضرت آیت الله مکارم شیرازی به سمت مسجد مقدس جمکران خواهیم رفت. این مراسم عجیب با شکوه است. انشاءالله در این کاروان ولو هوا گرم است حضور پیدا کنید. دیشب در صحن جامع مشهد پرچم غدیر رونمایی شد. گفتیم: این پرچم را به هر کاروانی میدهیم که عید غدیر کاروان غدیر راه بیاندازد. برای دریافت پرچم حتماً باید ثبت نام کنند و دوستان راهنمایی خواهند کرد. این کاروان شادی در تهران توسط هیأت رزمندگان صورت میگیرد. در اصفهان این کاروان از میدان شهداء به سمت چهارباغ حرکت میکند. در شهرهای مختلف این موج دارد راه میافتد. اگر ما 22 بهمن و روز قدس در خانه بنشینیم و بگوییم: مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اثر ندارد. دشمن احساس خطر نمیکند! شعائر این است که در عالم بیایید حضرت علی را معرفی کنید. غدیر را باید عاشورایی و اربعینی احیاء کنیم. انشاءالله در برپایی کاروان غدیر، هیأتها و گروهها تلاش کنند.
امام صادق سه بار قسم خوردند که غدیر از عاشورا مهمتر است. غدیر از اربعین و نیمه شعبان مهمتر است. اگر غدیر نبود مهدویت و نیمه شعبان و ظهوری نبود. غدیر مقدمه ظهور است. کاروان جمکران اسمشان را غدیر تا ظهور گذاشتند. شیخ مفید در بغداد راهپیمایی کردند و آلاف الوف شرکت کردند. در زمان دیالمه خیلی سابقه داشته است منتهی به فراموشی سپرده شده است. انشاءالله این غدیر مقدمه آمدن آقا باشد. رساندن پیام غدیر خیلی مهم است. پیامبر عظیمالشأن در خطبه غدیر فرمودند: «و ليبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه» یعنی واجب است حاضرین به غائبین و پدران به فرزندان تا قیامت پیام غدیر را برسانند. یعنی بذر محبت و ولایت امیرالمؤمنین را در دلها بکارند. حالا برای غدیر چه کار میتوانیم بکنیم؟ هرکاری میتوانید، خطبه غدیر، جملات غدیر، فرمایشات حضرت علی(ع)، همین عیدی دادن و عیدی گرفتن خیلی خوب است.
بزرگواری به من گفت: من در طول سال میخواهم برای خانوادهام تلفن همراه بخرم، پرده، مبلمان، کفش و کیف، برای عید غدیر میگذارم. این خیلی کار خوبی است. امام هشتم(ع) فرمودند: در عید غدیر دل هر مرد مؤمن و زن مؤمن را شاد کن. این فرهنگ عیدی دادن، امام هشتم فرمود: هزار برابر، صد هزار برابر، میلیون برابر است. هیچ سندی پیدا نکردیم که سیدها عیدی بدهند. همه باید عیدی بدهند. اعضای خانواده به همدیگر عیدی بدهند. این عادت و رسم شود. یکی از مسائل مهم اطعام است. اطعام دادن در عید غدیر خم که صبح عید غدیر هم مستحب است دعای ندبه خوانده شود، صبحانه و افطاری دادن در غدیر خم خیلی مهم است. فرمود: اطعام دادن در غدیر برابر با اطعام دویست هزار پیغمبر و صدیق و شهید است. روایت داریم یک مؤمن را در غدیر اطعام کنی مثل این است که 124 هزار پیغمبر را اطعام کردی. حضرت امیر به شخصی فرمودند: قرض کن و اطعام بده!
مرحوم آ سید عالی قاضی(ره) استاد علامه طباطبایی عیالوار بودند، عید غدیر قرض میکرد و جشن میگرفت و اطعام میداد. آیت الله بهجت دو روز اطعام میدادند. هر کاری که داریم برای شادی بچههایمان، آزاد کردن زندانیان، آشتی کردن با آنهایی که قهر هستیم، به پدر و مادرهایمان برسیم. امام هشتم(ع) افرادی را که عید غدیر مهمانشان بودند، نگه داشتند و اطعام کردند و بعد برای خانوادههای آنها لباس، کفش، زیور آلات هدیه دادند و فرمودند: کسی به زیارت مؤمنی برود و در صورتش تبسم بکند، خدا با رحمت به او نظر میکند و هزار حاجت او را روا میکند و قصری از درّ سفید برای او بنا میکند.
شریعتی: دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
حاج آقای فرحزاد: پیغمبر خدا دعا کردند، هرکس علی را یاری میکند تو یاورش باش و هرکس علی را رها میکند تو رهایش کن. خدایا تو را قسم میدهیم به حق علی بن ابی طالب(ع) ایمان، معرفت، ولایت و محبت مولا علی را در دلهای ما زیادتر بگردان. ما را جزء مبلغین ولایت امیرالمؤمنین و غدیر قرار بده. ما را لحظهای از امیرالمؤمنین و اولادش جدا مگردان. توفیق احیای غدیر و خرج کردن غدیر به ما مرحمت بفرما. ما را مورد عاق اهلبیت قرار نده. حاجت همه حاجتمندان را برآورده بخیر بگردان. کمک به غدیر و کاروانهای شادی فراموش نشود.
شریعتی: این هفته قرار گذاشتیم از عالم مجاهد میرحامد حسین یاد کنیم. نکته شما را در مورد ایشان بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: اگر به بنده بگویند یک نفر که از همه بیشتر خودش را در راه حضرت علی وقف کرده و حمایت کرده معرفی کن، من میگویم: میرحامد حسین هندی. دهها و صدها کتاب با تحقیقات کامل، «عبقات الانوار» ایشان ما فوق الغدیر زحمت کشیده است. مثل علامه امینیها در برابر ایشان زانو میزدند. بچهاش از دنیا رفت، گفت: غسل بدهید و کفن کنید، من مشغول نوشتن هستم. کتابهایی که ایشان در حمایت اهلبیت نوشت و جواب اهل سنت را داد، حاکم هندوستان علمای اهل سنت را جمع کرد و گفت: جواب عبقات را بنویسید. جمع شدند و عدهای آمدند و گفتند: نمیتوانیم چون تمام دلیلهایی که آورده از کتابهای خود ماست.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین»