برنامه سمت خدا
موضوع برنامه : سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین (علیهالسلام) - شرح دعای هشتم
كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش : 01- 05- 97
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: سلام میکنم به همه بینندهها و شنوندههای نازنینمان، ایام دهه کرامت بر شما مبارک باشد. کم کم داریم نزدیک میشویم به اوج این دهه که میلاد با سعادت ولی نعمتمان، امام رئوف، امام رضا(ع) هست. انشاءالله زیارت مشهد الرضا نصیب شما شود و به برکت امام رضا تمام دلها سرشار از آرامش باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید. ایام بر شما مبارک باشد.
حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز، دهه کرامت و ولادت سر تا سر نور ولی نعمتمان آقا علی بن موسی الرضا را تبریک عرض میکنم. انشاءالله جزء بهترین شیعیان امام هشتم و جزء زوار خالص او باشیم و خدا به همه مردم ما توفیق بدهد که واسطه خیر شوند که همه عزیزان و بستگانی که نرفتند، محض رضای خدا بروند. در مملکت ما زشت است که بسیاری دوست اهلبیت و عاشق اهلبیت هستند ولی هنوز مشهد نرفتند. انشاءالله خدا به همه عزیزان توفیق بدهد که واسطه این خیر شوند و همه را به مشهد الرضا برسانند.
شریعتی: بحث امروز ما به رسم دوشنبهها که در محضر صحیفه سجادیه هستیم، دعای هشتم صحیفه سجادیه بود که امام سجاد(ع) از رذایل اخلاقی به خداوند متعال پناه میبرند که در واقع یک مکتب و یک کلاس درس برای ما است.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
همانطور که هفتههای گذشته عرض کردیم، دعای هشتم صحیفه سجادیه 44 رذیله و اخلاق مذموم هست که امام سجاد(ع) به خدا پناه میبرند یعنی بدون کمک و پناه به خدا آدم نمیتواند از این معضلات بیرون بیاید. باید خدا کمک کند. اگر کمک نکند همه درمانده هستیم. از چیزهای دیگر که حضرت به خدا پناه میبرند، «وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ اَلْإِسرَافِ» خدایا به تو پناه میبریم که گرفتار اسراف شویم. باید در مورد اسراف در برق و اسراف در آب صحبت کنیم. البته سوء مدیریت هست و هر هفته پیامهایی داریم که چرا به مسئولین و دولتمردها نمیگویید؟ ما به همه میگوییم ولی اگر آنها نتوانستند یا توانستند و عمل نکردند لااقل خودمان به داد خودمان برسیم. امام سجاد میگوید: به تو پناه میبرم از اینکه مرتکب اسراف شوم. بیست میلیون خانوار هرکدام دو لامپ را خاموش کنیم. حیاط و کوچه را میشوید و میگوید: پولش را میدهم. اسراف در مصرف نان و غذا، چقدر غذای سالم دور ریخته میشود. در رستورانها و عروسیها! «وَ مِنْ فِقْدَانِ اَلْكَفَافِ» اگر دچار اسراف شدم ممکن است به اندازه کفاف گیر من نیاید. یعنی قدردان نباشم! «وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ اَلْأَعْدَاءِ» خدایا به تو پناه میبرم از اینکه دچار شماتت دشمنها شوم.
پیغمبر (ص) فرمودند: «انی ما أخاف علیکم من الفقر و لکن أخاف علیکم من سوء التدبیر» فرمود: من بر فقر و کمبود و نداری بر شما نمیترسم. بر سوء تدبیر و سوء مدیریت میترسم. چرا اینقدر ریخت و پاش اضافه هست؟ «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا يَفْتَقِرَ» (كافى، ج 4، ص 53) امیرالمؤمنین میفرماید: ضمانت میکنم کسی که ولخرجی نکند و میانه رو باشد، مقتصد باشد، هیچوقت فقیر و گرفتار نشود. خدایا به تو پناه میبرم از اینکه مورد شماتت دشمن قرار بگیرم. به تو پناه میبرم از اینکه «وَ مِنَ اَلْفَقْرِ إِلَى اَلْأَكْفَاءِ» دستم را به همنوع خودم دراز کنم. بخاطر تشریفات و تجملات دست جلوی دیگران دراز کنم. «وَ مِنْ مَعِيشَةٍ فِي شِدَّةٍ» خدایا به تو پناه میبرم که عیش و زندگی من در شدت زحمت باشد. «وَ مِيتَةٍ عَلَى غَيْرِ عُدَّةٍ» خدایا به تو پناه میبرم از اینکه مرگ من فرا برسد و آماده برای رفتن نباشم. خدایا به تو پناه میبرم از مرگی که آمادگی نداشته باشم.
نماز یکشنبه ذیالقعده چون یک روز از آن گذشته است، امسال پنج تا یکشنبه است، چون روز اول ماه یکشنبه بوده است. خواهش میکنم همه یکدیگر را با خبر کنند. این نماز یک نماز ویژه است. پیغمبر تعبیر میفرماید: کسی که این نماز را بخواند، به او میگویند: از اول شروع کن. خدا گناهان او را میآمرزد و توبه او را قبول میکند. خدا در روز قیامت خصماء خود را راضی میکند. دیون مردم را ادا میکند، توانی که دارد انجام میدهد و آن کسی هم که نتوانست خدا کمکش میکند بلاشک خصماء او را راضی میکند. از خاصیتهای مهم این نماز این است که با ایمان از دنیا میرود. در این دوره آخرالزمان حدیث داریم کسی با ایمان از دنیا برود ملائکه تعجب میکنند که چطور این دین و ایمانش را حفظ کرده است؟ نماز یکشنبه ماه ذیالقعده باعث میشود انسان با ایمان از دنیا برود. قبر انسان در قیامت وسیع و نورانی است. یعنی از زمانی که میمیرد تا قیامت در وسعت و نورانیت است. از خاصیتهای این نماز وسعت رزق است. از خاصیتهای این نماز این است که خدا پدر و مادرش را از او راضی میکند، مغفرت و آمرزش را شامل حال خودش و ذریهاش میکند. ملک الموت با او مدارا میکند و با آسانی از دنیا میرود. این نماز ده دقیقه وقت میبرد و یکبار هم خواندنش کافی است. غسل روز یکشنبه ماه ذیالقعده را بکنند. دو تا دو رکعت مثل نماز صبح به دو سلام، یک حمد و سه تا قل هو الله، بعد از «قل هو الله» در مفاتیح نوشته «مُعوذتین» یعنی «قل اعوذ برب الناس، قل اعوذ برب الفلق» بعد از اینکه دو تا دو رکعت تمام شد، بعد از سلام نماز هفتاد مرتبه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» یکبار هم «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» و بعد یک دعای یک خطی دارد. »یا عزیز یا غفار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانه لا یغفر الذنوب الا أنت» خیلی نماز خوبی است. ما کم عبادتی را داریم که اینقدر امتیاز برای آن قائل شده باشند. مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی، عرفا، اهل سیر و سلوک، کسی میخواست شاگرد ایشان شود سفارش میکردند اول برو نماز ماه ذیالقعده را بخوان. غیر از ماه ذیالقعده هم بعضی نقل کردند میشود خواند.
در اول این دعا که از هیجان حرص به خدا پناه میبرند و ما دو هفته در مورد حرص صحبت کردیم. هفته گذشته گفتم: چقدر خوب است آنهایی که توان دارند بیایند اشتغال زایی کنند، افرادی را به کار بگیرند و خدمت رسانی بکنند. گفتم: مثلاً کسی که ماشین دو میلیاردی سوار میشود میتواند ماشین دویست میلیونی سوار شود و پولش را بدهد بیست تا پراید بگیرد بیست نفر کار کنند. جوان سی سالهای مرا سوار کرد که فرودگاه ببرد، کنار او کسی نشسته بود که دوستش بود و استاد دانشگاه بود. گفت: حاج آقا این جوان را میبینی که به شما ارادت دارد. دقیقاً کار شما را که در سمت خدا سفارش کردی این عمل کرده است. این جوان از راه حلال یک میلیارد و پانصد میلیون درآمد داشته است. میتوانسته با این پول سرمایهگذاری کند و کیف کند ولی آمده حدود هفتاد پراید خریده و هفتاد نفر شغل ایجاد کرده است. مثلاً گفته: یک سوم برای من و دو سوم برای شما باشد. آدم هم هست میلیارد میلیارد روی هم انباشته کرده و تمام اینها بر خودش و خانوادهاش داغ میشود. این کار از هزار نماز شب بالاتر است. سخی ولو غرق گناه باشد امام صدق ضمانت کردند که به بهشت میرود. بخیل ولو هفتاد سال سر سجاده باشد و دعا کند، در قعر جهنم میسوزد. «لا یدخل الجنة بخیلٌ و لا یدخل النار سخیٌ» هیچوقت بخیل به بهشت نخواهد رفت. آدم سخی هم هیچوقت با آتش جهنم نخواهد سوخت ولو کافر باشد.
امروز جمله دوم امام سجاد(ع) بعد از اینکه حضرت از هیجان حرص به خدا پناه میبرند، میفرماید: خدایا من به تو پناه میبرم از شدت و تیزی غضب و خشم. بیشتر گناهان در حالت خشم و غضب انجام میشود. آدمی که معتدل و آرام و حلیم و صبور است، اهانت و جسارت نمیکند. ولی آدم وقتی عصبانی میشود، دست به هرکاری میزند. تمام قتلها و جنایتها و تعدیها و زورگوییها در حالت غضب انجام میشود. لذا امام صادق(ع) فرمودند: «الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرُ» (كافي، ج2، ص303) غضب و خشم کلید تمام بدیهاست. تمام طلاقها و بدیها و اختلافها، همه بخاطر غضب است. میفرماید: «الحدة ضرب من الجنون» کسی که عصبانی میشود و تند میشود یک نوع حالت جنون و دیوانگی است. علامتش چیست؟ «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ» حضرت فرمود: علامتش این است که کسی که خشم میکند چند لحظه بعد که آرام میشود خودش میگوید: عجب کاری کردم. علامتش این است که کسی که خشم میکند پشیمان میشود «فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ» اگر عقلش برگشت و از کاری که کرد پشیمان شد، حضرت میفرماید: این علامت این است که میخواهد بیرون بیاید ولی اگر پشیمان نشود دیگر جنون او صد در صد است. این روایت در کتب معتبرهی ما هست، در اصول کافی و بحار هست، خیلیها هستند توبهشان قبول میشود. حتی پشیمانی در بعضی گناهها کافی است ولی پیغمبری که دینش و مکتبش رحمة للعالمین است، فرمود: خدا توبه آدم بداخلاقو خشن و غضبناک را قبول نمیکند. آن کسی که خیلی عصبی میشود منظور ما هست. هرچه استغفرالله بگوید و توبه کند خدا نمیپذیرد. من خیلی خوشحالم که پیرمرد هشتاد ساله میگوید: بخاطر این روایتها اخلاق من عوض شده است. هیچوقت آیه یأس نخوانیم و نگوییم نمیشود. از پیغمبر سؤال کردند: چرا توبه بداخلاق پذیرفته نمیشود؟ حضرت فرمودند: «لأنه تاب من ذنبٍ وقع فی ذنبٍ اکبر» آدمی که تند است و سریع جوش میآورد فایده ندارد. امام صادق فرمود: خوش اخلاقی گناهان را ذوب میکند همانطور که خورشید برف و یخ را ذوب میکند. همین که آدم خوش اخلاق باشد، استغفرالله هم نگوید به بهشت میرود. حضرت فرمود: چون ادامه دارد و دوباره کاسه و کوزهها را میشکند توبهاش قبول نمیشود.
یک سید بزرگواری بود فوت کرد. ایشان فرمودند: یک موقع نجف رفتم درس بخوانم. در مفاتیح خواندم کسی این دعا را بخواند صورتش در روز قیامت مثل ماه شب چهارده میدرخشد. گفت: من هم این دعا را خواندم. یک شاگردی داشت مرحوم آقای انصاری همدانی رفیق صمیمی آیت الله دستغیب بودند به نام مرحوم آ سید عبدالله فاطمی شیرازی، ایشان گفت: من این دعا را خواندم. مرحوم آقای فاطمی از افرادی بود که همه متفق القول هستند که ایشان چشم برزخی داشتند، خیلی از واقعیتها را میدید. گفت: من این دعا را خواندم، چند دقیقه بعد در خانه را زدند. آمدم دیدم سید عبدالله فاطمی است. نگاه کرد میخواست مرا ببوسد و مرا بغل کند. گفت: فلانی میآیی بیرون برویم؟ گفتم: باشد. رفتیم قدم زدیم و اسم یک نفر را برد که من از او دلخور بودم. خیلی تند شدم و به طرف بد و بیراه گفتم. به من گفت: حیف نیست! از وقتی که من در خانه تو آمدم نگاهم به شما افتاد صورت شما مثل ماه شب چهارده میدرخشید. ولی الآن صورت تو مثل یک سگ وحشی حمله کننده شده است. آن دعا را خوانده صورتش مثل ماه شب چهارده شده است. تمام وجود ما عکسالعمل دارد. الآن که حالت غضب و خشم گرفته مثل یک سگ پرخاشگر شده است.
یک عالم بسیار برجسته که صلاح نیست اسمش را ببرم و ایشان در حد شهید مطهری بوده است. ایشان فرمودند: زمانی در خانه با همسرم سر مسألهای بگو مگو پیدا کردیم و تند شدم. یکباره به خودم آمدم که خجالت نمیکشی اینطور صحبت میکنی؟ گفت: خدا به من کمک کرد فوری دست خانمم را بوسیدم و عذرخواهی کردم. یعنی این کار از هزارها عبادت بالاتر است. اینکه آدم در حالت غضب خودش را کنترل کند. یک عالم فرهیختهای از دوستان علامه طباطبایی نقل کرده است. آیت الله امجد خیلی خدمت علامه طباطبایی بودند. فرمودند: کسی 24 ساعت با ایشان مراوده میکرد، میخواست ایشان را عصبانی کند، عصبانی نمیشد. اینقدر ملایم و لطیف بود. یک دانشمند مسیحی از خارج خدمت ایشان میآید. از علامه وقت میگیرد، حدود هفت ساعت با علامه مباحثه میکند و علامه با نرمی جواب میدهد. بعد از هفت ساعت ایشان شیعه میشود. یکی از دوستان میگوید: چه شد شما شیعه شدی؟ گفت: از نظر منطق و استدلال بعضی جاها مجاب نشدم ولی چیزی که مرا شیفته این آقا کرد و در من انگیزه ایجاد کرد که شیعه شوم، این بود که یکبار این آقا تند نشد. راه او حق است. اخلاق و حلم او مرا شیعه کرد. شهید مطهری میفرماید: شما فکر میکنید انبیاء فقط با برهان و استدلال مردم را عوض کردند؟ بخش اعظم آن رفتار انبیاء بوده است. علمای ما با منطق و استدلال مردم را هدایت کردند ولی اخلاق و رفتار هست که مهم است. همانطور که غضب کلید همه بدیهاست، خوش اخلاقی کلید تمام خوبیهاست.
شریعتی: امروز صفحه 389 قرآن کریم، آیات 29 تا 35 سوره مبارکه قصص را تلاوت خواهیم کرد. چقدر خوب است که ثواب تلاوت این آیات را به حضرت رضا(ع) هدیه کنیم.
«فَلَمَّا قَضى مُوسَى الْأَجَلَ وَ سارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جانِبِ الطُّورِ ناراً قالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ ناراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ «29»
فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ «30»
وَ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً وَ لَمْ يُعَقِّبْ يا مُوسى أَقْبِلْ وَ لا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ الْآمِنِينَ «31»
اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَ اضْمُمْ إِلَيْكَ جَناحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذانِكَ بُرْهانانِ مِنْ رَبِّكَ إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ «32»
قالَ رَبِّ إِنِّي قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ «33»
وَ أَخِي هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعِي رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ «34»
قالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُونَ «35»
ترجمه : پس چون موسى، مدّت (قرارداد خود با شعيب) را به پايان رساند و با خانوادهاش رهسپار گرديد، از سوى (كوه) طور آتشى را ديد. به خانوادهاش گفت: (همين جا) بمانيد، همانا من آتشى ديدهام، (مىروم تا) شايد از آن خبرى بيابم يا مقدارى آتش برايتان بياورم تا (با آن) گرم شويد. پس همين كه (موسى) به نزد آن (آتش) آمد، (ناگهان) از جانب راست آن درّه، در آن منطقه مبارك و خجسته از (ميان) يك درخت، ندا داده شد كه اى موسى! همانا من، اللّه، پروردگار جهانيان هستم. و (از تو مىخواهم) اينكه عصايت را بيفكنى! پس چون (موسى عصا را انداخت ناگهان) مشاهده كرد كه آن (عصا) چنان جست و خيز مىكند كه گويا مارى چالاك و كوچك است، پشتكنان فرار كرد و به عقب (هم) نگاه نكرد! (به او ندا رسيد كه) اى موسى! پيش بيا و نترس، همانا تو درامان هستى. (اى موسى! اكنون) دستت را در گريبانت فرو ببر (خواهى ديد كه) بدون هيچ بيمارى، و نقص و عيبى، سفيد و درخشان بيرون خواهد آمد، و براى رهايى از (تعجب و) ترس، بازوى خود را جمع كن، پس اين (دو معجزه، دو دليل روشن و) دو برهان از طرف پروردگارت به سوى فرعون و اشراف اطراف اوست، به درستىكه آنان گروهى فاسق بودهاند. (موسى) گفت: پروردگارا! همانا من يكىاز آنها (فرعونيان) را كشتهام، پس مىترسم كه مرا (به قصاص او) به قتل رسانند. و برادرم هارون را كه در بيان از من شيواتر است براى يارىام با من بفرست تامرا تصديق كند، همانا مىترسم كه (فرعونيان) مرا تكذيب كنند. (خداوند) فرمود: (نگران مباش) ما بازوى تو را به واسطه (همراهى) برادرت محكم خواهيم كرد و براى شما، برترى و سلطه قرار خواهيم داد، پس به بركت آيات (و نشانههاى) ما بر شما دست نخواهند يافت (و) شما و هركس پيروىتان كند، پيروز خواهيد بود.
شریعتی:
باب الجواد راه ورودی به قلب توست *** حاجت رواست هرکه از این راه میرود
از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بگویند و بعد هم اشاره قرآنی امروز را بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: این ایام وقت خوبی است که صلواتها و تلاوتهایمان را هدیه به امام هشتم و حضرت معصومه(س) بکنیم. در چند روایت داریم که یکی از چیزهایی که باعث پاک شدن و آمرزش گناهان میشود، مدامت بر ذکر صلوات است. امام هشتم(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ» کسی که وسیلهای برای پاک کردن گناهانش ندارد، «فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَاِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً» زیاد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد که گناهان را منهدم میکند.
شریعتی: این هفته قرار گذاشتیم از خطیب شهیر، عالم بزرگواری که حضور ایشان در ایام قبل از انقلاب و در شناساندن امام زمان زمان(عج)، نقطه عطفی بوده است مرحوم شیخ احمد کافی(ره)، که نکات شما را در مورد ایشان خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: ایشان چند ویژگی فوق العاده داشت. یکی اینکه ولایت و محبت برای اهلبیت در حد اعلی مخصوصاً آقا امام زمان(ع)، ایشان میفرمود: من برای آل محمد میمیرم و جان میدهم. ایشان سن زیادی نداشت، زیر پنجاه سال داشتند. ایشان را به شهادت رساندند. ایشان قبل از انقلاب دعای ندبه را احیاء کرد، مهدیهها را احیاء کرد. یاد امام زمان را احیاء کرد. روحانی که در سن خیلی بالا نبود. منبرهای ایشان در هرشهری که میرفت، جمعیت از شهر و اطراف فراوان برای میآمدند. از اصفهان و شیراز و گرگان میآمدند که در دعای ندبه ایشان شرکت کنند. ایشان عجیب بین مردم و امام زمان و اهلبیت ارتباط میداد و در کنارش کارهای خیر زیاد میکردند. مثلاً اتوبوس میآوردند و میگفتند: این هفته دیدار سالمندان برویم. دیدار یتیمان برویم. آیت الله ناصری میفرمودند: چون از نجف با ایشان رفیق بودیم، یک موقع ایشان به اصفهان آمدند. من به ایشان گفتم: اگر میتوانید دولت آباد هم بیایید. گفتند: یک نصف شب میرسم. گفتند: یک نصف شب کسی منبر نمیآید. گفت: شما اعلام کن آقای کافی است. گفت: من احتیاطاً نیم ساعت جلوتر رفتم که ببینم کسی آمده است. آنقدر جمعیت از شهر و اطراف آمده بود، جای سوزن انداختن نبود. کسی که برای اهلبیت با نیت خالص جان فشانی میکند، اینطور محبتش در دلها قرار میگیرد. خدا رحمتشان کند. انشاءالله روحانیون ما از رفتار و اخلاق ایشان الگو بگیرند.
شریعتی: ما بحث زیارت اولیها را مکرر گفتیم. قرار گذاشتیم امسال طرح ما متفاوتتر باشد. خیلیها گلایه کردند که ما دسترسی به سایت و اینترنت برای ثبت نام نداریم. امسال گفتیم بیاییم از طریق روحانیون و ائمه جماعات وارد شویم، آنها واسطه شوند و ثبت نامها توسط آنها صورت بگیرد. ائمه جماعات واسطه بین ما و مخاطبین هستند. باقی کارها هم که به عهده دوستان ماست و انشاءالله همه آنها مأجور باشند.
حاج آقای فرحزاد: انشاءالله ائمه جماعات همکاری کنند مخصوصاً در مناطق محروم بیایند واسطه خیر شوند. به صورت گروهی تأیید کنند که اینها زواری هستند که تا به حال زیارت امام رضا نرفتند. باز هم از خیرین خواهش دارم که کمک کنند و چقدر امام هشتم و دل دوستان امام هشتم را شاد میکنند. یکی از آقایانی که خانمش به کربلا رفته بود پیامک داده بود که من چند روز روزه گرفتم و ثوابش را به خدمتگزاران زوار هدیه کردم. امام صادق(ع) فرمود: یک درهم که برای ما اهلبیت هزینه شود، بیشتر دوست دارم از دو میلیون درهمی که در کارهای خیر دیگر صرف شود. همه کارهای خیر باید کنار هم باشد. هر غذایی ویتامین خاص خود را دارد. وقتی اینها را با اهلبیت پیوند میزنی به یتیم و فقیر هم میرسد، مسجد هم درست میشود و خیلی برکات دارد. این ایام متعلق به امام رئوف است، بیایید یک ذره از رأفت امام رضا در دلهایمان وارد کنیم. شما که میبینی مستأجرت ندارد، شما وضعت خوب است، رحم کنید. بخاطر امام رضا و اهلبیت رحم کنید.
دیشب خدمت یکی از امام جمعههای استانی بودم، یک حرفی زد که خیلی مرا منقلب کرد. گفت: وقتی تلویزیون اعلام کرد که در آبادان و خرمشهر مردم آب ندارند یا قحطی آب دارند، چند نفر آمدند و چند میلیون پول آوردند و گفتند: ما شب خوابمان نمیبرد برای آبرسانی خرمشهر؟ اینکه به فکر دیگران باشیم خیلی مهم است. اگر میخواهیم امام رضا دست ما را بگیرد بیاییم دست دیگران را بگیریم. روایت کوتاهی از امام هفتم(ع) است که فرمود: کسی که در راه خیر و راه حق مالش را مصرف نکند، خدا او را گرفتار میکند دو برابر در راه باطل خرج کند. امام هشتم فرمود: پدرم موسی بن جعفر را خواب دیدم. فرمود: «اذا کنت فی شدة فاکثر من ان تقول یا رئوف و یا رحیم» هروقت دچار بحران شدی ذکر یا رئوف و یا رحیم را زیاد بگو.
شریعتی: دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
حاج آقای فرحزاد: خواهش میکنم از همه که هر روز مبلغی را صدقه بگذارند. خدایا تو را قسم میدهیم به حق آقا علی بن موسی الرضا رفع هم و غم و گرفتاری از همه گرفتارها، همه ملت و مملکت ما و از همه عالم بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک و ما را جزء بهترین یارانش قرار بده. خدایا به حق محمد و آل محمد توفیق زیارت امام هشتم برای همه خصوصاً آنهایی که تا به حال مشرف نشدند مرحمت بفرما. به آنهایی که همسر ندارند، شغل ندارند، مسکن ندارند، فرزند ندارند، به همه مرحمت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نماز یکشنبه ماه ذیالقعده را فراموش نکنید.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین»
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
97-5-1-حجت الاسلام فرحزاد.mp3
11.83M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_فرحزاد
📚 با موضوع سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام (شرح دعای هشتم)
🗓 دوشنبه یکم مرداد ماه
🗂 حجم : ۱۱.۲ مگابایت
💠 @samtekhoda3
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه : سیره حضرت امام رضا علیهالسلام
كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش : 02- 05-97
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
جز قامت گلدسته شمشادی نمیخواهیم *** جز صحن گوهرشادتان شادی نمیخواهیم
عمری است روی گنبدت بالانشین هستیم *** جایی به غیر از این خانه که دادی نمیخواهیم
دل را گرفتار تمام صحنها کردیم *** در صحن آزادی هم آزادی نمیخواهیم
پیش تو بودن منتهای آرزوی ماست *** بی تو چه ویرانه چه آبادی نمیخواهیم
با دانههای حضرتی تا پر درآوردیم *** از دانههای دیگر امدادی نمیخواهیم
عشق حقیقی بین ما و حضرت آقاست *** ما قصه شیرین و فرهادی نمیخواهیم
شریعتی: سلام میکنم به همه بینندهها و شنوندههای نازنین و گرانقدرمان، ایام با سعادت ولادت امام رضا(ع) را تبریک میگویم. انشاءالله زیارت حضرت نصیب همه ما شود. انشاءالله به برکت نام و یاد امام هشتم بهترینها برای شما رقم بخورد. حاج آقای حسینی قمی سلام علیکم و رحمة الله. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان و شنوندگان برنامه دارم. ولادت مولایمان علی بن موسی الرضا را تبریک میگویم. به همه آنهایی که امشب در حرم امام رضا هستند التماس دعا داریم.
سلام على ال طه و يس *** سلام على الِ خَيرِ النّبيين
سلامٌ على رَوضَةٍ حلّ فيها *** امامٌ يُباهى بِهِ المَلَكُ وَ الدّينُ
ماه ذیالقعده، ماه امام رضا(ع) است. کسانی که امشب خودشان را به حرم امام رضا میرسانند که هیچ، اگر نرسیدند غصه نخورند. 25 ذی القعده هم روز دحو الارض است، یکی از چهار روزی که روزهاش در سال معادل شصت سال است. ولی مرحوم میرداماد از علمای بزرگ شیعه یک رسالهای دارند که این چهار روز را توضیح دادند. فرمودند: از روزه شصت سال بالاتر، افضل اعمال دحو الارض زیارت مولایمان امام رضا(ع) است.
شریعتی: امروز حاج آقای حسینی با سیره رضوی مهمان برنامه ما هستند و ما خدمتشان هستیم.
حاج آقای حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم، اگر فرصت باشد به پنج نمونه از سیره امام رضا(ع) اشاره کنم، مورد اول حفظ آبروی مؤمنین است. تقریباً همه مطالب را از قدیمیترین، معتبرترین کتاب در مورد امام رضا(ع)، کتابعیون الاخبار الرضا برای شیخ صدوق است. بیش از هزار سال پیش شیخ صدوق این کتاب را نوشتند، قدیمیترین و معتبرترین و جامعترین کتاب در مورد امام رضا(ع) است. امام رضا(ع) چگونه برای آبروی دیگران احترام قائل بودند. کسی میگوید: من محضر امام رضا(ع) بودم، حضرت شعری خواندند. شعر هم خیلی زیباست. کسی گفت: شاعر این شعر چه کسی است؟ حضرت فرمودند: یک شاعری هست و نخواستند اسم شاعر را بیاورند. کسی گفت: من میدانم شاعرش چه کسی است. فکر میکرد امام اسم شاعر را نمیداند. گفت: ابو العطاهیه، حضرت فرمودند: چرا اسمش را آوردی؟ مگر نخواندی این آیه قرآن را که میفرماید: «وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقاب» (حجرات/11) بر هم القاب زشت نگذارید. شاعر یک اسمی دارد ولی در یک اختلافی که با مهدی عباسی از خلفای بنی عباس داشت، مهدس عباسی یک اسم دیگری برای او گذاشت که کنیهی خیلی بدی است. «ابوالعطاهیه» یعنی پدر نادانی، پدر حماقت! مهدی عباسی بخاطر اختلافی که با او داشت این کنیه را بر او گذاشت و این دیگر مشهور و معروف شد. خدا مرحوم آیت الله العظمی خوانساری را رحمت کند. ایشان در درس وقتی میخواستند روایتی را بخوانند، اسامی راویان ما گاه با لقبهایی است که نشانه یک ضعفی در جسم و بدنشان هست، اعرَج یعنی کسی که پایش لنگ است. احول کسی که دو بین است. نقصی را حکایت میکند. تا آن را نگویی متوجه نمیشود ما چند نام مشترک داریم، باید بگوییم: ابوجعفر احول تا متوجه شوند منظور کیست. مرحوم آیت الله العظمی خوانساری به تبعیت از همین سیره اهلبیت سر درس لقبهایی که معنای خوبی نداشت، نمیگفتند. اینقدر به یک صورتی توضیح میدادند که شاگردان متوجه شوند منظور چیست. امام رضا(ع) سیره اولشان حفظ آبروی مردم، حتی یک کنیهای که مشهور است، یعنی ما اگر نگوییم ابوالعطاهیه متوجه نمیشوند. سخت است که بخواهیم با اسم منتقل کنیم منظور ما کدام شاعر است. ولی امام(ع) به قدری مراقب بودند فرمودند: چرا اسمش را بردی؟ امروز در جامعه ما گاهی ما خیلی راحت با آبروی مردم بازی میکنیم. یک لقبهای عجیب و غریبی به بعضی نسبت میدهند و به قدری شهرت پیدا میکند که تا آن را نگویی شاید کسی نشناسد. از بس به این جمله معروف شده است.
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (حجرات/11) حق ندارید یکدیگر را مسخره کنید. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» لقب زشت برای هم نگذارید. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» (حجرات/12) اگر همین آیات قرآن، سفارشات قرآن در مورد حفظ آبروی دیگرات را جدی بگیریم. گرانترین چیز جان و مال مردم و آبروی مردم است. متأسفانه در جامعه ما خیلی ارزان معامله میشود. شهید ثانی(ره) که از فقهای بزرگ شیعه هستند، حدود پانصد سال پیش زندگی میکردند. کتابی نوشتند در موضوع غیبت، «کشف الریبة فی احکام الغیبة» این کتاب یکی از مصادیر کتابهای فقهای ما هست. در مورد احکام غیبت است. شیخ انصاری مفصل به این کتاب آدرس میدهند. ایشان در مقدمه نوشته انگیزه من از تألیف این کتاب این بود که دیدم بیشتر مردم زمان ما مواظب نماز و روزهشان هستند، بسیاری از عبادات را مراقب هستند و خیلی دقیق انجام میدهند. از بسیاری از گناهان اجتناب میکنند و اهل فحشاء و شرب خمر نیستند. مومنین و متدینین نماز و روزهشان را به جا میآورند. ولی بسیاری از اوقات خودشان را به لطمه زدن به آبروی دیگران اختصاص میدهند. اگر شیطان وسوسه کند یک شراب، یک فحشایی، استغفرالله ما و شراب، میفرماید: اگر به عقلشان مراجعه کنند میفهمند که اتفاقاً بین این گناهی که اینها اصلاً به ذهنشان خطور نمیکند و آن گناهی که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند، خیلی فرق هست. ایشان میفرماید: اصلاً قابل مقایسه نیست. اگر شما شرب خمر انجام بدهید فقط حق الله است. کسی در خانه شراب بخورد حق الناس را از بین نبرده، حق الله است. اما وقتی آبروی کسی را میبرید و مسخره میکنید، کلیپ پخش میکنید، هم حق الله است و هم حق الناس است. یعنی گناهانی که از آن میترسیم حق الله است و گناهی که خیلی آسان انجام میدهیم هم حق الله است و هم حق الناس است. گاهی کلیپی از کسی منتر میشود و از آسمان به زمین میافتد. بارها عرض کردم، مخصوصاً به جوانهای عزیز که کلیپ پخش نکنید. یک روز نوبت کلیپ ما میشود.
گر حکم شود که مست گیرند *** در شهر هرآنچه هست گیرند
در کتاب عیون الاخبار الرضا نقل کردند. امام رضا(ع) فرمودند که آمدند به پیامبر گفتند: یا رسول الله! فلانی هرگناهی را مرتکب شده است. رسول خدا فرمودند: بله ولی او پایان خوبی دارد و عاقبت بخیر میشود. خدا همه گناهانش را میبخشد و تمام گناهانش را به حسنات تبدیل میکند. یا رسول الله به چه دلیل آدمی که اهل هر فسق و فجوری هست عاقبت بخیر میشود؟ فرمود: بخاطر اینکه یک روزی که آبروی کسی در خطر بود، این برای او آبروداری کرد و برای اینکه خودش خجالت نکشد، نگفت: ما این خدمت را به تو کردیم. ولی از جایی این آقا فهمید که فلانی به دادش رسیده است. همین فاسق و فاجر به داد این آقا رسید. خیلی برایش دعا کرد. گفت: خدا به او جزاء و پاداش بدهد و عاقبت بخیرش کند. به این شخص گنهکار داستان را گفتند. پیامبر اینطور فرمود که تو بخاطر این کاری که کردی و آبرو داری کردی، هم عاقبت بخیر میشوی، اتفاقاً همین کلام پیامبر در او اثر کرد و باعث شد توبه کرد و برگشت. رسول خدا از غیب خبر داد. فلانی بخاطر اینکه یک جا آبروداری کرد، عاقبت بخیر میشود. آدمی که اهل هر فسق و فجوری بود، عاقبت بخیر شد. چرا ما این راه آسان را انتخاب نمیکنیم و عکس آن را انتخاب میکنیم؟ به جای اینکه آبروداری کنیم و خدا پاداش بدهد و عاقبت بخیر شویم، عکسش همین است که پردهدری میکنیم. در همین کتاب شهید نوشته است فردای قیامت نامه عمل کسی را دستش میدهند، نامه عملش را میخواند، وقتی میخواند میگوید: اشتباه شد. این نامه عمل ما نیست. ما فکر نمیکردیم تشکیلات شما اشتباه شود. معلوم میشود در دستگاه پروردگار پروندهها جا به جا میشود. ما ده سفر کربلا داریم. مکه داریم، رمضان داریم، نماز داریم. خطاب میشود «إِنَّ رَبَّكَ لا يَضِلُ وَ لا يَنْسَي» (جامع الاخبار/ص147) خدا نه اشتباه و نه فراموش میکند. یادت هست فلان روز آبروی فلانی را بردی و غیبت کردی؟ تمام حسنات تو منتقل شد. آن بنده خدا شصت سال آبرو جمع کرد و شما با یک کلمه از بین بردی. شما هم شصت سال نماز و روزه داشتی و خدا همه را منتقل کرد. هرچه کربلا بروی، مکه بروی، نماز بخوانی، وقتی آبروی کسی را بردی همه از بین میرود.
یادم هست در رسانه ملی شبکههای مختلف گفتند: امروز افتتاح مجلس بود و حاشیه هم داشت. حاشیه چه بود؟ یک آقایی آمده اعلام کند اسمی را، آمده بگوید: پیام مقام معظم رهبری را آقای محمدی گلپایگانی میخواند، اشتباهی گفته آیت الله محمدی گیلانی میخواند. آیت الله محمدی گیلانی چند سالی است به رحمت خدا رفته است. این شبکه و آن شبکه همه میگویند. چرا شما این اشتباه را در صدر خبر میآورید؟ فرمود: کسی که مؤمنی را به خاطر گناهی سرزنش کند، نمیمیرد تا خدا گرفتار همان گناهش کند. «لم یَمُت حتی یَرتَکبها» روایت داریم شما دنبال عیب دیگران برو، خدا دنبال عیبهای تو میآید و این عیب در جمعی بوده پخش کردی، روایت داریم ولو در پستوی خانهات خدا رسوایت میکند.
مورد دوم که مرحوم کلینی در کافی شریف دارد. امام رضا(ع) نگران بود که آیا من میتوانم حقوق الهی را ادا کنم یا نه؟ یکی از اصحاب امام رضا به نام بزنطی میگوید: امام رضا(ع) فرمود: «إِنَ صَاحِبَ النِّعْمَةِ عَلَي خَطَرٍ إِنَّهُ يَجِبُ عَلَيْهِ حُقُوقُ اللَّهِ فِيهَا» (كافي، ج 3، ص 502) آنکس که خدا نعمتی به او داده در معرض خطر است. واجب است که حقوق الهی را ادا کند. امام رضا فرمود: به خدا قسم خدا به من نعمتهایی داده که من دائم نگران هستم آیا میتوانم حقوق الهی را ادا کنم یا نه؟ گفتند: «جُعِلْتُ فِدَاكَ، أَنْتَ فِي قَدْرِكَ تَخَافُ هَذَا؟» شما با این منزلت و جایگاه نگران هستی؟ فرمود: بله. خدا را سپاسگزارم وقتی آن حقوق را ادا میکنم. نگرانی خوب است و باعث میشود آدم بیشتر رعایت کند. آن کسی که خدا به او نعمت داده باید حق الله را بدهد. بارها در این برنامه گفتیم: شما که وضعت مالیات خوب است، خمس مالت را میدهی؟ زکات مالت را میدهی؟ گفتیم: آقای کشاورز، گندم شما هزار کیلو شد. نهصد و پنجاه کیلو برای تو، پنجاه کیلو را بده. «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِين» (توبه/60) از هزار کیلو، پنجاه کیلو را به فقیر و مسکین بده. شروع کردی به کسب و کار و تجارت، آخر سال خمس مالت را میخواهی حساب کنی. همه کارهایت را کردی، دختر و پسرت را هم داماد و عروس کری، باز دیدی ده میلیون اضافه داری. این ده میلیون اضافه، قرآن میگوید: هشتاد درصد برای تو، بیست درصد را به فقرا بده. یک بخش برای فقرا است، زکاتی که به غیر سادات میدهند. یک بخشی هم برای خرج دین و تبلیغ دین است. خیلی از آقایان میفرمایند: سهم سادات فقیر را خودتان بدهید. سهم خرج دین را هم نگران هستی، خدمت مرجع تقلید برو و بگو: یک جایی را بگویید من مستقیم هزینه کنم. آیت الله سیستانی در عراق فرمودند: هردو را خودتان بدهید. در ایران و جای دیگر فرمودند: سادات را خودتان بپردازید اما امامش را با نظر مرجع تقلید پرداخت کنید. دلبستگی و وابستگیها نمیگذارد. امام رضا(ع) میگوید: بخدا قسم نعمت خدا بر من است و حق خدا نزد من است، نگران هستم حق خدا را میدهم یا نمیدهم. خدا را سپاسگزارم که الحمدلله موفق میشوم.
گاهی طرف با خمس مالش و زکات واجبش حداقل چند خانه میتواند برای فقرا بگیرد، چند تا جهیزیه برای نیازمندان بگیرد. این سطحش است. آنوقت یک جعبه خرما میگیرد و در مسجد میآورد. پنج نیت میکند میگوید: خدایا تو قبول کن. هم نیت زکاتش، هم خمسش، هم صدقه اول ماهش، هم کفاراتش، هم رد مظالمش! تویی که باید جهیزیه بگیری و خانه تهیه کنی. یکوقت مثال زدیم که قرآن میگوید: شما در راه خدا بدهید، من هفت برابر، هفتصد برابر میدهم. ما این را باور نداریم. اگر قبول داریم روزی دست خداست، گسترش روزی دست خداست. خدا میگوید: «يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيم» (بقره/261) امام رضا(ع) فرمود: خدا سه چیز را کنار هم قرار داده است. 1- نماز و زکات؛ چند جای قرآن آمده «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاة» نماز و زکات کنار هم است. 2- سپاس از خدا، سپاس از والدین؛ «أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْك» (لقمان/14) دو تا کنار هم است. 3- تقوای الهی، صله ارحام؛ «الَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِ وَا لْأَرْحَام» (نساء/1) تقوا را سفارش میکند بلافاصله صله رحم را میگوید.
معروف است که امام رضا نماز باران خواندند. باران مفصلی آمد. فردا مردم برای تشکر از حضرت آمدند. حضرت فرمود: بدانید اگر میخواهید شکر خدا را به جا آورید، هیچ چیزی بعد از ایمان، بعد از اعتراف به حقوق اولیای خدا بالاتر از کمک به برادران ایمانی شما نیست. شکر خدا فقط تسبیح و ذکر گفتن نیست. مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، استاد آیت الله العظمی خویی و آیت الله بهجت و آیت الله میلانی بوده است. از ایشان سؤال کردند: اگر به شما بگویند: ساعات آخر عمر شماست، چه کار میکنید؟ آیت الله العظمی غروی اصفهانی فرمود: هیچی، جلوی در خانه مینشینم اگر کسی مشکلی دارد برطرف کنم.
امام رضا شیعیانی داشته که فاصله ما با آن شیعیان، زمین تا آسمان است. یکی از اصحاب امام رضا(ع) که نامش در کتابهای ما با عظمت برده میشود «ابن ابی عمیر، محمد بن ابی عمیر» است. ایشان از اصحاب خوب آقا موسی بن جعفر بود و بعد هم امام رضا، به جرم همراهی با موسی بن جعفر، وقتی حضرت به شهادت رسید، او را گرفتند و به زندان انداختند. چهار سال زندان بود و خیلی تازیانه خورد. گفتند: اسامی رابطین با موسی بن جعفر را باید اعلام کنی. گفت: من نمیگویم. خیلی تازیانه خورد، همه اموالش را مصادره کردند. هم صحابی آقا موسی بن جعفر است و هم صحابی امام رضا(ع) است. روایت هست که وقتی از زندان بیرون آمد، همه اموالش را از بین برده بودند. نشسته بود در خانه، گفت: بعد از سالها زندانی الآن به نان شب محتاج هستم. دید در خانه را میزنند. در را باز کرد یکی از دوستانش بود. گفت: برای چه آمدی؟ گفت: اگر یادت باشد ما ده هزار درهم از شما قرض گرفته بودیم. الآن آمدم به شما بدهم. گفت: ارثی به شما رسیده است؟ گفت: نه، تجارتی کردی؟ گفت: نه. گفت: چطور میخواهی بدهی مرا بدهی؟ گفت: وقتی فهمیدم تو اینقدر گرفتار و پریشان هستی و به این حال و روز افتادی دیدم بهتر است خانهام را بفروشم. خانهام را فروختم بیایم بدهی شما را بدهم. این شیعه امام رضا قسم خورد! گفت: والله الآن به یک درهم از این ده هزار درهم احتیاج دارم و به خدا قسم یک درهم آن را نمیگیرم. چون از امام خودم شنیدم کسی را بخاطر بدهی از خانه بیرون نمیکنند. درست است من از شما طلب داشتم اما تو نباید خانهات را میفروختی. برگرد معامله را به هم بزن و دوباره در خانهات بنشین.
الآن بخاطر وضع مالی و اقتصادی کشور و فشارهایی که هست، رهنها خیلی سنگین شده است. یکی از همکاران شما امروز گفت: من تا امروز سی میلیون رهن میدادم، یک میلیون و پانصد هزار تومان اجاره میدادم. امروز گفتند که هفتاد میلیون ماهی دو میلیون اجاره! گفتم: حقوق شما چقدر است؟ گفت: دو میلیون و پانصد هزار تومان حقوق من است. با ماهی پانصد هزارتومان چه کار میشود کرد؟ اگر باور داریم سه جا به فریاد ما میرسد، جایش همینجاست که ما به فریاد برسیم. این آماری که میشنویم، تازگی شنیدم که خانههای خالی در ایران ده برابر شده است نسبت به سالهای اخیر. یعنی الآن صدها هزار خانه خالی در تهران هست. بخاطر دو تا مستأجر شما در خیرات را به روی خودتان نبندید. به احترام امام رضا(ع) و به احترام این شب عزیز با مستأجرین کنار بیایید.
شریعتی: انشاءالله این اتفاق بیافتد و پیامهای مثبت دوستان را در این مورد بشنویم. بعضی بودند که گفتند: ما با اینکه خودمان مستأجر هستیم و یک خانه کوچک داریم، آن را دست مستأجر دادیم و با وجود اینکه صاحبخانه کرایه ما را زیاد کرده ولی بخاطر امام رضا افزایش اجاره بها ندادیم و به حرمت صحن و سرای امام رضا و عشق و محبت به امام رضا انشاءالله این اتفاق امروز هم بیافتد و دلهای زیادی شاد شود.
امروز صفحه 390 قرآن کریم، آیات 36 تا 43 سوره مبارکه قصص را تلاوت خواهیم کرد.
«فَلَمَّا جاءَهُمْ مُوسى بِآياتِنا بَيِّناتٍ قالُوا ما هذا إِلَّا سِحْرٌ مُفْتَرىً وَ ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ «36»
وَ قالَ مُوسى رَبِّي أَعْلَمُ بِمَنْ جاءَ بِالْهُدى مِنْ عِنْدِهِ وَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ «37»
وَ قالَ فِرْعَوْنُ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يا هامانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحاً لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلى إِلهِ مُوسى وَ إِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكاذِبِينَ «38»
وَ اسْتَكْبَرَ هُوَ وَ جُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنا لا يُرْجَعُونَ «39»
فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ «40»
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ «41»
وَ أَتْبَعْناهُمْ فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِينَ «42»
وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولى بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ «43»
ترجمه : پس هنگامى كه موسى با (معجزات و) آيات روشن ما به سراغ آنان آمد، گفتند: اين چيزى جز سحر ساختگى نيست و ما چنين چيزى را در (ميان) نياكان خود نشنيدهايم. و موسى (در پاسخ تكذيب فرعونيان) گفت: پروردگار من به كسانى كه از جانب او آمدهاند، آگاهتر است و (مىداند) سرانجام (نيك) آخرت براى چه كسانى است. به درستى كه ستمكاران رستگار نخواهند شد. وفرعون گفت: اى بزرگان قوم! (اگرچه) من جز خودم معبودى براى شما نمىشناسم (امّابراى تحقيق بيشتر) اى هامان! براى من آتشى بر گِل بيفروز (و آجر تهيه كن) پس برجى بلند براى من بساز، شايد (به واسطهى بالا رفتن از آن) به خداى موسى دست يابم. و همانا من او را از دروغگويان مىپندارم. او (فرعون) و سپاهيانش به ناحقّ در زمين تكبّر ورزيدند و پنداشتند كه آنان به سوى ما بازگردانده نمىشوند. پس ما (نيز) او و لشگريانش را (با قهر خود) گرفتيم و به دريا افكنديم. پس بنگر كه پايان كار ستمگران چگونه است. و آنان (فرعونيان) را پيشوايانى قرارداديم كه به آتش (دوزخ) دعوت مىكنند و (البتّه در) روز قيامت، يارى نخواهند شد. و در اين دنيا، لعنتى بدرقهى آنان كرديم و روز قيامت، آنان از زشت چهرهگان خواهند بود. و به تحقيق بعداز آنكه نسلهاى نخستين را نابود ساختيم، به موسى كتاب (آسمانى تورات را) عطاكرديم (تا وسيلهاى) براى بصيرت مردم و هدايت و رحمت باشد، شايد كه آنان پند گيرند.
شریعتی: چقد خوب است در شب ولادت امام رضا(ع) ثواب تلاوت این آیات را هدیه به روح بلند و آسمانی حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) بکنیم. فردا هم انشاءالله از حرم مطهر امام رضا به شما سلام خواهیم کرد. این هفته قرار گذاشتیم از مرحوم حاج آقای کافی یاد کنیم. اگر نکتهای هست بفرمایید.
حاج آقای حسینی قمی: مرحوم آقای کافی در آن نیمه شعبان وقتی امام(ره) فرمودند: امسال جشن و شادی نداریم بخاطر حوادث تلخ دوران انقلاب، ایشان برنامهشان را تعطیل کردند و در مسیر زیارت امام رضا(ع) در یک حادثهی مشکوکی جان به جان آفرین تسلیم کردند. انسانی که همه حیاتش با برکت بود باید هم مرگش چنین با برکت باشد. تشییع جنازه ایشان در مشهد به یک تظاهرات کم نظیر تبدیل شد علیه حکومت گذشته در مشهد که خیلی عجیب بود. عزیزان حتماً کنار قبر این خدمتگزار اهلبیت(ع) و امام زمان(ع) در خواجه ربیع بروند. در بسیاری از شهرها مهدیههایی که ساخته شده بخاطر همت ایشان بود. دعای ندبه که امروز در کشور ما فعال است، شروع و آغازش به برکت دلسوختگی ایشان و نفس ایشان و تأثیر کلام ایشان بود. من یک عکسی دیدم که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی صندلی گذاشتند و کنار قبر آقای کافی نشستند. ایشان حدود 41 سال داشتند که از دنیا رفتند. عمرشان خیلی کوتاه بود و حدود بیست سال آوازه منبر داشتند. یعنی وقتی در یک شهر میرفتند، شهر به هم میریخت. در ازدحام جمعیت عالم و آیت الله و مرجع تقلید، شهر به هم میریخت. خدا چه نفس و تأثیر کلام و چه اخلاصی به ایشان داده بود، از بیست سالگی ایشان تأثیر کلام داشت. اینها همه برای اخلاص ایشان و ارادتی که به اهلبیت و امام زمان داشتند. کسی را سراغ ندارم که بعد از چهل سال از وفاتش گذشته باشد و هنوز که هنوز است پر آوازه باشد. امیدواریم به حق امام رضا(ع) که ایشان هم در مسیر امام رضا به شهادت رسیدند و در کنار امام رضا مدفون هستند، سر سفره حضرت مهمان باشند.
شریعتی: این ایام، ایام زیارتی حضرت امام رضا(ع) است، امسال قرار گذاشتیم که ائمه جماعات، مبلغین و روحانیون واسطه بین ما و مخاطبین عزیز ما باشند و زائرین را به ما معرفی کنند. دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
حاج آقای حسینی قمی: خدا را قسم میدهیم به حق علی بن موسی الرضا(ع) همه آنهایی که مخاطب این برنامه هستند، زیارت امام رضا، زیارت خانه خدا، حضرت رسول و عتبات عالیات را با معرفت نصیب همه بفرما. به حق امام رضا رفع گرفتاری و پریشانی از عموم ارادتمندان به اهلبیت(ع) بفرما. به حق صدیقه طاهره مریضها لباس عافیت بپوشان، دنیا و آخرت ما را از اهل بیت جدا نگردان.
شریعتی: امام جواد(ع) فرمود: بهشت را برای زائر با معرفت پدرم تضمین میکنم و خود حضرت فرمود: هرکس به زیارت من بیاید من سه جا به زیارت او میروم. اول پل صراط، دوم وقتی نامههای اعمال را میهند و سوم پای حساب و کتاب. انشاءالله زیارت حضرت نصیب همه ما شود.
«الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین»
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
97-5-2-حجت الاسلام حسینی قمی.mp3
12.87M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
📚 با موضوع : سیره حضرت امام رضا علیه السلام
🗓 سه شنبه دوم مرداد ماه
🗂 حجم : ۱۲.۲ مگابایت
💠 @samtekhoda3
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه : انتظارات امام رضا علیهالسلام از شیعیان
كارشناس : حجت الاسلام والمسلمين رفیعی
تاريخ پخش : 03-05-97
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
سلام ای غریب غریبان، سلام *** سلام ای طبیب طبیبان، سلام
سلام ماهتاب شبستان طوس *** علی حضرت نور شمس الشموس
غریبم، من از راه دور آمدم *** به دنبال یک جرعه نور آمدم
شبم، آه یک جرعه ماهم بده *** پناهی ندارم، پناهم بده
ببخشا اگر دور و دیر آمدم *** جوان بودم امروز پیر آمدم
منم زائری خام و بی ادعا *** کبوتر، کبوتر، کبوتر دعا
اگر مست و مسرور و شاد آمدم *** من از سمت باب الجواد آمدم
من از عطر نامت بهاری شدم *** تو را دیدم آینه کاری شدم
تو این خاک را رنگ و بو دادهای *** به ایران من آبرو دادهای
تو را دیدم و روشنایی شدم *** علی بن موسی الرضایی شدم
شریعتی: سلام میکنم به روی ماهتان، عید میلاد حضرت سلطان ابالحسن، علی بن موسی الرضا مبارکتان باشد. از طرف شما و همه دوستان عزیزی که دلشان زیارت امام رضا میخواهد، به حضرت شمس الشموس سلام میکنیم و عرض میکنیم «السلام علیک ایها السلطان ابالحسن علی بن موسی الرضا ایها الامام الرئوف و رحمة الله و برکاته» افتخار داریم در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) از مشهد با سمت خدا در خدمت شما و همراه شما باشیم. آقای دکتر رفیعی سلام علیکم خیلی خوش آمدید.
حاج آقای رفیعی: عرض سلام خدمت همه بینندگان عزیز دارم. از کنار حرم امام رضا در خدمت شما هستیم.
شریعتی: به نرم در روز عید ما از شما عیدی بگیریم و چه عیدی بهتر از اینکه شما به ما بگویید که چه کار کنیم امام رضا از ما راضی باشد و حضرت از ما چه توقعی دارد؟
حاج آقای رفیعی: قبل از اینکه سؤال شما را پاسخ بدهم، دو سه جمله در مورد مادر امام رضا بگویم. این بانوی بزرگوار در مدینه غریب است. امروز باید اولین تبریک را به ایشان گفت، چون امام کاظم اولین تبریک را امروز به همسرشان نجمه خاتون گفتند. در روایت داریم نجمه خاتون «من افضل النساء فی عقلها و دینها» برترین زن در زمان خودش از نظر خرد و دینداری بود. ایشان کنیز بود. امام کاظم فرمود: «والله ما اشتریتها هذه الجاریه الا بامر من الله» به خدا قسم من این خانم را انتخاب نکردم مگر به امر الهی. هرکسی نمیتواند مادر امام باشد. امام کاظم بچههایش را جمع کرد. حضرت اولاد بسیاری داشتند. فرمود: «سمعتُ من ابی جعفر بن محمد» بچههای من! از پدرم امام صادق شنیدم «غیر مرة» مکرر شنیدم که پدرم میفرمود: پسرم عالم آل محمد در صُلب توست. «ان عالم آل محمدٍ فی صُلبه» ای کاش من او را ببینم! «لیتنی ادرکته» باز وقتی امروز این بچه به دنیا آمد، امام کاظم(ع) به همسرشان فرمودند: گوارا باد! «کرامة لک من ربک» این یک لطف خداست. «هو بقیة الله فی ارضه» این بقیة الله هست در روی زمین، امام ویژه است و موسی بن جعفر به فرزندانش در جلسهای فرمود: فرزندان من، حرمت این آقا را حفظ کنید و امر ایشان را گوش بدهید. امرش امر من است و سخنش سخن من است.
انتظارات امام رضا از ما چیست؟ ما غالباً انتظارات خودمان را از امام رضا مطرح میکنیم. من یکبار گفتم: دلم میخواهد یکبار مشهد بیایم بگویم: آقا آمدم زیارت کنم برگردم. نیامدم حوائجم را بگویم! ایرادی هم ندارد خودشان گفتند: بیایید حوائجتان را بخواهید. اما من انتظارات امام رضا را فهرستوار بیان میکنم. اولین نکته که در روایات امام رضا روی آن بسیار تأکید شده بحث عقلانیت و خرد است. چندین روایت داریم یکی این است. فرمود: «لاَ يُعْبَأُ بِأَهْلِ اَلدِّينِ مِمَّنْ لاَ عَقْلَ لَهُ» دینداری که عقل نداشته باشد به درد نمیخورد. فرمود: بهترین دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست. فرمود: «یا أبا هاشم العقل هباءٌ من الله» عقل موهبت الهی است. کارهای ما عقلانی باشد. خرافه، سحر و جادو نباشد. با عقل بسنجیم، اگر با عقل سنجیدیم میتوانیم معتقد به خدا باشیم. خداشناسی و امام شناسی عقلی است.
انتظار دوم امام رضا از ما، رفق و مدارا و گره گشایی از کار مردم است. وجود مقدس پیغمبر گرامی اسلام فرمود: همانطور که خدا به من دستور داد نماز بخوانم، دستور داد با مردم مدارا کنم. «أَمَرَنِي رَبِّي بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِي بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ» (كافي، ج 2، ص 117) فرمود: در روایت دارد «سلامة الدين و الدنيا في مداراة الناس» (غررالحكم، ص445) سلامت دین و دنیا در رفق و مدارا با مردم است. مدارا غیر از سستی است. غیر از مداهنه است. ما بگوییم: بی حجابی عیب ندارد، بی نمازی عیب ندارد، اگر خمس ندادی عیب ندارد، اگر شما نماز کم خواندی عیب ندارد. این بی مبالاتی است. گاهی میخواهیم بگوییم: اسراف بد است، میخواهیم بگوییم: سخاوت خوب است، آن را اسراف میکنیم. از این طرف میافتیم. قناعت خوب است، آن را بخل میکنیم. میخواهیم بگوییم: مدارا خوب است آن را تبدیل به بی مبالاتی میکنیم. رفق و مدارا در سیره امام رضا(ع) موج میزند. ایشان در صحنههای متعدد، در حوادثی که پیش میآمد. تمام وجودشان گره گشایی از مردم بود چه قبل از شهادتشان و چه بعد از شهادتشان.
این روایت را شنیدید که موسی بن سیار میگوید: آقا را که به سمت ایران میآوردیم، نزدیکی طوس با جنازهای برخورد کردیم. چطور بچه بره در بغل مادرش میرود. اینطور امام رضا این جنازه را در آغوش گرفتند و بعد داخل قبر رفتند و فرمودند: «لا تَخَف» نترس! «ابشر بالجنة» بهشت بر تو گوارا باد. گفتم: مگر شما این جنازه را میشناسی؟ فرمود: اعمال همه شما صبح و شام بر ما ائمه نازل میشود. ما از اعمال شما خبر داریم. ما همیشه فکر میکنیم باید فرافکنی کنیم و بگوییم: دولت باید بکند. کمیته امداد باید بکند. نه! گرهگشایی و انفاق و بار از دوش مردم برداشتند وظیفه همه هست. هرکس به اندازه توانی که دارد. یکوقت یک کسی نزد این آقا آمد و گفت: به اندازه کرمت به من بده! آقا فرمود: نمیشود. کرم ما حدی ندارد. گفت: «اعطنی بقدر مُروَتک» به اندازه جوانمردیات بده! گفت: به اندازه ظرفیت من بده! فرمود: این دویست دینار را بگیر. یک تشکر از مردم مشهد بکنم و یک گله هم بکنم. تشکر بابت این میلیونها جمعیتی است که به این شهر میآیند و مردم این شهر پذیرا هستند و به فضل خدا هیچکس گرسنه نمیماند، موادغذایی فراهم هست. امام رضا فرمود: من به شادی شما حریص هستم. دلم میخواهد مردم و برادران من شاد باشند. فرمود: «والله علی ما نقول وکیل» خدا گواه هست که دوست دارم شما شاد باشید. اما گلهای که دارم این است که ما و شما هم میلاد و شهادت به عتبات رفتیم. مردم عراق وضعی ندارند اما شهادت امام کاظم ما کاظمین بودیم. همینطور قدم به قدم پذیرایی میشد. حتی کسی آمده بود خلال دندان میداد. من دیشب در مشهد دیدم یک بسته آب نبود. امام رضا از اینجا برداشته شود کاسبیها تعطیل است. شما در طول سال دارید از محضر این آقا استفاده میکنید. جنس شما به هوای این آقا فروش میرود. دلتان به هوای این آقا پر میشود. دیشب در این خیابانها مردم تشنه بودند. باید اینقدر شربت و آب باشد که دیگر مردم نخواهند چیزی بگیرند. همه شما بر سر خوان این آقا نشستهاید. آقایی که از گل غذاهای سفره گلچین میکرد و به فقیر میداد. آقایی که پشت در رفت و در دست سائل پول گذاشت. من ضمن تشکری که از مردم این شهر دارم، این گله را هم دارم. جا دارد کسانی که مخصوصاً در این سه چهار خیابان اطراف حرم هستند، پول روی هم بگذارند و انواع میوه و آبمیوه را بدهند.
سومین نکته که امام رضا از ما انتظار دارد، عملگرایی است. گاهی اوقات ما تصورمان به دین فصلی است. یکجایی بودم در یکی از کشورها یک خانمی خیلی بدحجاب بود. من را شناخت و جلو آمد و با من سلام علیک کرد. گفت: شب بیست و یکم در مشهد از منبر شما استفاده کردیم. این فکر میکند که دین و امام رضا برای شب بیست و یکم است و دیگر برای آن طرف مرز نیست. این کولر نیست که زمستان برداری، امام رضا بخاری نیست که زمستان بگذاری. آقایانی که لب دریا میروید، امام رضا لب دریا هم هست. این عملگرایی مهم است. ائمه ما قسم خوردند و فرمودند: ما به هرجا رسیدیم از طاعت خدا رسیدیم. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى» (نجم/39) گروهی از مدینه به دیدن امام رضا آمدند. مدتی امام رضا اینها را نپذیرفت. امام رضا 52 سال مدینه بودند و سه سال ایران بودند و ایامی هم که اینجا بودند مرو بودند، الآن مرو در ترکمنستان است. بعداً اینجا قبر امام رضا شد. خیلی ناراحت شدند که چرا آقا اینها را به حضور نمیپذیرد. آقا پنج علت مطرح کردند برای اینکه اینها را نپذیرفتند. «أنتم فی اکثر اعمالکم له مخالفون» شما میگویید: ما شیعه امیرالمؤمنین هستیم ولی عمل شما با حضرت علی منطبق نیست. «مقصرون فی کثیر من الفرائض» در واجبات کوتاهی میکنید. خمس واجب است، والله زیارت امام رضا مستحب است. نماز واجب است، روزه واجب است. اگر کسی نتوانست به هر دلیلی به زیارت امام رضا بیاید از یک فضیلتی محروم است اما جلوی او را قیامت نمیگیرند. سوم فرمود: در حقوق مردم کوتاهی میکنید. چهارم فرمود: آنجایی که نباید تقیه کنید، تقیه میکنید. غدیر را باید گفت، غدیر را باید فریاد زد. پیامبر فرمود: به پدرها بگویید به بچههایشان بگویند. به شاهدها بگویید به غایبها بگویند. غدیر برای اسلام است. غدیر برای شیعه نیست. غدیر فعل پیغمبر است. فعل پیغمبر سنت میشود. برادران اهل سنت بدانند که آیا غدیر را پیغمبر فرمود: «من کنت مولاه» یا نه؟ اگر فرمود پس فعل و سخن پیغمبر میشود. بعد هم فرمود: آنجایی که باید تقیه را رعایت کنید، رعایت نمیکنید.
چهارمین انتظار امام رضا(ع) از ما که بسیار مهم است مسأله اعتدال است. یک آقایی خدمت امام رضا آمد به نام ابراهیم بن ابی محمود، این روایت در عیون الاخبار الرضا است. گفت: آقا یک روایاتی از شما اهلبیت میرسد در فضایل امیرالمؤمنین که سنگین است. آقا فرمودند: «یأبن ابی محمود، ان مخالفینا وَضعوا اخباراً فی فضائلنا» فرمود: بعضی از مخالفین ما سه جور دربارهی ما به ما ضربه زدند. 1- «الغُلُو» غلو کردند. شما حق نداری بگویی: امام رضا خدای من است. حق نداریم بگوییم: نبی است. غلو است. 2- «التقصیر» بعضی هم دربارهی ما کوتاهی کردند. امام صاحب کرامت است، صاحب علم غیب است، صاحب ولایت تکوینی است. غلو حرام است، تقصیر بدتر است. اخیراً کتابی را دیدم که یکی از آقایان با سواد هم نوشته بود. خیلی متأسف شدم و دیدم ایشان در این کتاب امام صادق را معرفی میکند، میگوید: اما امام صادق تلمذ کردند و درس خواندند نزد پدرشان امام باقر و جدشان امام سجاد، بعد دو سه آدم معمولی را نام برده است. امام حجت خداست! این خیلی بی انصافی است. بعضی اوقات باید گفت: مثلاً امام رضا خوش قول بوده است. خوب است اما این واقعاً فضیلتی برای امام رضا است؟ امام رضا روزی ده جزء قرآن میخواند. این خوب است اما این فضیلتی برای حضرت است؟ شأن امام ولایت تکوینی است.
کسی نزد آیت الله العظمی بروجردی پول زیادی را آورد ولی در مشت گرفته بود. آقا فرمود: برو و نگرفت. اطرافیان گفتند: پول است. فرمود: میدانم، پول را باید با کرامت داد. من نیازی به این پول ندارم. این پول سهم سادات است و ما در راه دین هزینه میکنیم. آقا به کسی فرمود: تشت را بیاور، آب بریز دستم را بشوم. همینطور که آقا دستش را میشست، دید طلا و نقره میریزد! حضرت موسی ید بیضاء داشت. عصا میزد اژدها میشد. ائمه ما از انبیاء غیر از رسول خدا بالاتر هستند. این میگوید: فهمیدم آقا چه میخواهد بگوید. در طواف خانه خدا عبدالملک مروان نزد امام سجاد آمد و گفت: چرا نزد ما نمیآیید؟ ما دنیایمان خوب است و آخرتمان خراب است. به شما پول بدهیم و مخارج بدهیم. آقا عبایش را برداشت و انداخت. یکوقت دیدند حال عبدالملک بد شد. گفتند: چه شد؟ گفت: دیدم پر از طلا و نقره است.
کسی خواستگاری حضرت زهرا آمده بود. به نام عبدالرحمان بن عوف، گفت: من یک خانه ده هزار درهمی مهر حضرت زهرا میکنم. پیغمبر زیر خاک دست برد و بالا آورد و فرمود: «من یقدر علی هذه ذهبا» من که میتوانم این خاک را طلا کنم، ثروت را به رخ میکشی! یکی از دوستان در حرم وارد شد و به شوخی گفت: یا علی بن موسی الرضا به آن مقامی که ما نزد شما داریم، این بدبختان را ببخش! حالا آقا میگوید: دیدم از آب طلا میریزد. 3- فرمودند: «التصریح بمثالب اعدائنا» نسبت به دشمنان ما اگر گاهی میبیند نام بردن یا بعضی مسائل باعث تحریک میشود، به ما ناسزا میگویند.
خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، کنگرهی حضرت خدیجه(س) بود. مؤسسه حضرت خدیجه هم یکی از برکاتی بود که تشکیل شد، چقدر سفر اولی به زیارت امام رضا و کربلا آوردند. دیروز یک جلسهای با آقایان تولیت داشتیم، گفتند: امسال خدام حرم را در خانهها فرستادیم، خانههایی که طرف بخاطر جرایم غیر عمد زندان است. گفتند: بیست میلیارد یا تخفیف گرفتیم یا بانی پیدا کردیم هزار و چهارصد زندانی را آزاد کردیم. الآن هم شماره پیامکی را دادند که به نیت امام هشتم هشت هزار تومان یا هشتاد هزار تومان یا هشتصد هزارتومان کمک کنید، اینها امام رضا را در دلها جای میدهد. امام رضا که محبوب است. حضرت زینب فرمود: ما در دل مردم جای داریم. مقام معظم رهبری مفصل صحبت کردند و فرمودند: من راضی نیستم به همسران پیغمبر توهین شود. این خیلی مهم است. شما بدون تردید میتوانید نقادی کنید جریان مقابله با غدیر را، جریان جنگهای با حضرت امیر را نقادی کنید. منتهی بعضی مراجع در قم هم فرمودند: باید توجه شود و ادبیات ما ادبیات عالمانه باشد. پس یکی دیگر از انتظارات امام رضا معرفت به شأن امام و اعتدال در برخوردهایی است که داریم.