هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
من به تو بدهکارم، نه تو!
🔹هیچ وقت به روى کسی نیاورید كه روزى به تو چنین خدمتى را انجام دادم، برعكس حتى اگر به كسى خدمت مىكنید طورى وانمود كنید كه من بدهكار هستم به تو، اصلاً تو بر من منت گذاشتى كه خواهش من را قبول كردى.
🔹...این لطافتى كه در عمل شما انجام دادید آنقدر بر لطافت روح شما و بر قرب شما پیش خداى متعال مىافزاید كه قابل مقایسه با ثواب اصل عمل نیست.
۱۳۸۰/۰۸/۰۳
#کمک_مؤمنانه
#مواسات
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
«تِلْكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا يُریدُونَ عُلُوَّاً فى الأرْضِ وَلا فَساداً» (قصص، ۸۳)
ترجمه: سرای آخرت را نصیب کسانی میکنیم كه در روى زمين ارادۀ برترى و تسلط (بر ديگران) و فساد و تباهى ندارند.
🕋#معارف_قرآن | اینها دوای تو نیست!
🔸اکنون این سؤال مطرح مى شود که آیا آیاتى که ما از برترى طلبى باز مى دارند، این مفهوم را القا مى کنند که انسان باید قانع باشد و هیچ گاه در فکر صعود به مقام هاى بالاتر نیفتد؟ در این صورت، آیات فوق ما را امر به رکود، ایستادن و توقّف کرده اند و این خلاف اصلى است که تاکنون بر آن تأکید داشته و گفته ایم: آدمى هیچ وقت نباید به آنچه که دارد قانع و بر آن متوقّف شود، بلکه، پیوسته باید نداری ها و کمبودها مدّ نظر و مورد توجّه او باشند تا با جبران آنها واجد کمالات بیشترى شود.
🔸در پاسخ سؤال فوق باید بگوییم: این آیات هیچ گاه ما را وادار به رکود و توقّف نمى کنند، بلکه، این حقیقت را به ما مى آموزند که برتری هاى مادّى و زمینى، که خیلى ها بدان دل بسته اند، حقیقت ندارند، بلکه، برتری هاى دروغین هستند که انسان را از وصول به برتری هاى حقیقى باز مى دارند. بینش قرآنى به ما مى آموزد که برتری هاى مادّى، در واقع، هدف نهایى و آخرین نقطه تعالى انسان نیستند. و مطلوبيّت ذاتى ندارند بلکه، در حدّ ابزار و وسیله اى بیش نیستند و ارزش آنها ارزشى غیرى است که در پرتو ارزش ذاتى ِ اهداف نهایى و در مسیر وصول به آنها تحقّق مى یابد.
🔸برتری هاى مادّى نمى توانند درد انسان را دوا و نیاز فطرى وى را برطرف سازند. بلکه، سرابى بیش نیستند و اسباب بازى و گول زننده اند. برتری هاى مادّى نقش پستانک را بازى مى کنند که کودک را از اینکه پستان پر شیر، مادر را جستجو کند باز مى دارد و انسان با دل بستن به این برتری هاى غیر حقیقى، در واقع خود را فریب مى دهد، از طلب و جستجوى برتری هاى حقیقى باز مى ماند، به فساد و انحراف مى افتد و سقوط خواهد کرد.
📚اخلاق در قرآن ج2، ص۱۲۵
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
به عشق علی (علیهالسلام) انفاق کن
▪️سعى کنیم رابطه عملى با اهل بیت (علیه السلام) پیدا کنیم؛ براى محبت اهل بیت (علیهالسلام) انقاق کنیم؛ همانى که برایمان میسر است.
▪️شما صد تومان در جیبتان است این صد تومان را بگو به عشق على (علیهالسلام) انقاق می کنم؛ به کسى هم نگویید. بگویید اگر خدا به خاطر این مرا جهنم هم ببرد، به عشق على (علیهالسلام) می روم. این از هزار سال عبادت براى شما بیشتر اثر دارد.
۱۳۷۵/۰۹/۰۴
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
به عشق علی (علیهالسلام) انفاق کن
▪️سعى کنیم رابطه عملى با اهل بیت (علیه السلام) پیدا کنیم؛ براى محبت اهل بیت (علیهالسلام) انقاق کنیم؛ همانى که برایمان میسر است.
▪️شما صد تومان در جیبتان است این صد تومان را بگو به عشق على (علیهالسلام) انقاق می کنم؛ به کسى هم نگویید. بگویید اگر خدا به خاطر این مرا جهنم هم ببرد، به عشق على (علیهالسلام) می روم. این از هزار سال عبادت براى شما بیشتر اثر دارد.
۱۳۷۵/۰۹/۰۴
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
غربت قرآن و نهج البلاغه
▪️انس ما با قرآن و نهج البلاغه کم است و این امر موجب می شود که قضاوت صحیحی درباره سنت های الهی نداشته باشیم و ناخودآگاه با آن هایی که فرهنگ الحادی دارند، چندان فرقی نکنیم. اگر از ما درباره خدا و قیامت سؤال کنند به خوبی پاسخ می دهیم که بله خدا هست، قیامت هست و به همه اعمال ما، چه کوچک و چه بزرگ رسیدگی می شود، اما در زندگی و در میدان عمل چه قدر به این واقعیت اهمیت می دهیم؟
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
متن کامل سخنرانی
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
منتی به قیمت تباهی عمل!
🔹وقتى یك خدمتى براى یك كسى انجام مىدهید [مبادا] بر او منتى بگذاریم و بگوییم: من چنین و چنان كردم. من بودم كه فلان روز به تو خدمت كردم!
🔹بزرگترها نگویند كه تو را بزرگ كردم، من بودم كه براى تو لباس فراهم كردم، من بودم كه براى تو غذا تهیه كردم و ...اینها باعث این مىشود كه اجر عملمان كم شود و گاهى به كلى از بین برود.
۱۳۸۰/۰۸/۰۳
#کمک_مؤمنانه
#مواسات
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
«وَ ٱلَّذِينَ لَا يَشهَدُونَ ٱلزُّورَ وَ إِذَا مَرُّواْ بِاللَّغوِ مَرُّواْ كِرَاماً» (فرقان،۷۲)
ترجمه: این بندگان [توبه کنندگان] در مجالس لهْو و لَعِب شرکت نمی کنند. وقتی هم با رفتار بیهوده ای روبه رو می شوند، با بزرگواری از کنارش می گذرند.
🕋#معارف_قرآن | برخورد مناسب با اهل معصیت
🔸از این آیه استفاده مى شود که در برابر اهل معصیت و کسانى که مرتکب کارهاى غیر اخلاقى مى شوند، باید مسلمانان با کرامت و بزرگوارى رفتار کنند.
🔸احتمالا منظور از این جمله آن است که اولاً، خودشان تحت تأثیر گناهکاران قرار نگیرند؛ ثانیاً، آنان را موعظه و ارشاد کنند؛ ولى هنگام ارشاد آن ها، رفتار درست و شایسته اى داشته باشند تا باعث تشویق آنان به گناه یا لجاجت و اصرارشان بر گناه نشوند.
📚اخلاق در قرآن، ج۳، ص۳۷۹
علامه مصباح یزدی
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠 استاد شهید مرتضی مطهری:
📝 غذای روح، علم و عشق و امید و ایمان است. اشتباه اصلی فرزند آدم که در جست و جوی سعادت، جان به لب رسانیده همین است که تشنگی و احتیاج روح را میخواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند.
📙 حکمت ها و اندرزها، ج۲، ص۱۴۸
شهید مطهری
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠 استاد شهید مرتضی مطهری:
🟢 بزرگترین نوع استعمار
🔹 بزرگترین استعمار، استعمار فکری است و بزرگترین زیان، نبودنِ استقلال فکری برای یک ملت است. وای به حال یک ملت که خود را در روح و احساساتْ فقیر و بیچاره ببیند و به حالی درآید که مثَل مشهور درباره او صدق کند: «الاغ مرده دیگران برای او قاطر است».
🔸 این است ملتی که حیثیت و شرف انسانی (یعنی همان چیزی که مبنای اصلی حقوق بشری است) را باخته است. «قل ان الخاسرین الذین خسرو انفسهم». این است اثر آن تبلیغاتی که سالها به عناوین مختلف القاء کردند که اگر ایرانی میخواهد سعادتمند شود باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی شود.
🔹 وای به حال ملتی که سرشناسهای آن دائماً شئون خود او را تحقیر کنند، پایههای استقلال فکری او را خراب کنند، فلسفه مستقل زندگی او را از او بگیرند و دائماً عظمت و اهمیت ملتهای دیگر را به رخ او بکشند، الاغهای مرده آنها را برای اینها قاطر جلوه دهند.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۱۱، ص۵۴۰
شهید مطهری
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠 استاد شهید مرتضی مطهری:
💥مسأله ی چشم زخم
✍️ استاد شهید #مطهری :
🔹مقدمتاً دو مطلب را عرض بكنم. یكی اینكه چشم زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما- بالاخص در میان طبقه ی نسوان كه فكر می كنند همه ی مردم چشمشان شور است- قطعاً نیست. همان كفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلكه معتقد بودند كه یك نفر وجود دارد و احیاناً در یك شهر ممكن است یك نفر یا دو نفر وجود داشته باشند كه چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها باشد. پس قطعاً به این شكل كه همه ی مردم دارای چشم شور هستند و همه ی مردم به اصطلاح نظر می كنند، نیست.
🔸دوم: اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید. اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد) و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر به اینكه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساخته اند. ]
🔹از شعارهایی كه مردم انتخاب می كنند روحیه ی مردم را می شود شناخت. ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی كه برای شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه ی آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. در هر خانه ای كه بروی می بینی یك «اِن یَكاد» آنجا زده اند، یعنی چشم تو كور كه خانه و زندگی من را می بینی، این تابلو را اینجا نصب كرده ام برای اینكه چشم تو كور باشد. این امر یك حالت خودخواهی در مردم از یك طرف و یك حالت بدبینی به دیگران از طرف دیگر را نشان می دهد. شما همه ی شهر تهران را بگردید، به ندرت دیده می شود كه در خانه ای مثلاً آیه ی «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» [1] تابلو شده باشد. برای شعار چه از این بهتر: «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» ؟ برای شعار چه از این بهتر: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّهِ أَتْقاكُمْ» [2]؟ اینقدر هست الی ماشاءاللّه، آیاتی كه انسان هر وقت یكی از آنها را نگاه كند برای او یك درس و آموزش است. اینها را انسان نمی بیند ولی در هر خانه ای كه بروید آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» را می بینید، یعنی منم كه خداوند چنین نعمتهایی به من داده و تویی كه چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای اینكه جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب كرده ام؛ و شاید كمتر خانه ای است كه چنین چیزی در آن نباشد.
🔸حال منطقاً چگونه است؟ آیا چشم زخم می تواند حقیقت باشد یا نه؟ و اگر حقیقت است آیا امر جسمانی است یا امر روحی و نفسانی؟
🔹در اینكه اجمالاً چنین حقیقتی هست نمی شود تردید كرد، منتها بعضی از علمای جدید معتقدند كه در برخی از چشمها چنین خاصیتی هست، یعنی بعضی از چشمها نوعی اشعه از خود بیرون می دهند كه این اشعه یك اثر سوئی در اشیاء وارد می كند، مخصوصاً اگر با یك نگاه و نظر مخصوص باشد. قبول كردن این حرفها در قدیم خیلی مشكل بود كه انسان بگوید یك نفر وقتی كه نگاه می كند، از چشمِ او شعاعی بیرون می آید كه مثلاً می تواند یك سنگ را بتركاند؛ اصلاً قابل باوركردن نبود. ولی امروز كه میدان عمل این شعاعها و امثال اینها پیدا شده كه چقدر در طبیعت امواج وجود دارد و این امواج چه كارهای خارق العاده ای را انجام می دهند، دیگر این امر تعجبی ندارد كه شعاعی از چشم یك انسان بیرون بیاید و واقعاً یك شتر را به زمین بزند.
[1] . زمر / 9.
[2] . حجرات / 13.
📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج26 (آشنایی با قرآن ج ۸)، ص632
#چشم_زخم
شهید مطهری
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠 استاد شهید مرتضی مطهری:
⚫️ چرا دو فاطمیه داریم؟
◾️ راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقلهایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفتهاند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادیالاولی» منطبق میشود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق میشود.
◾️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته میشده. بعضی از نسخهنویسها که از رو نوشتهاند، یا سبعین را تسعین خواندهاند و یا تسعین را سبعین خواندهاند.
◾️ ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آوردهاند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها میشمارند.
📗 شهید آیتالله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲ (با اندک تلخیص)
شهید مطهری
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠 استاد شهید مرتضی مطهری:
🟢 مقام حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها
🔹 در تاریخ اسلام زنان قدّیسه و عالیقدر فراوانند. کمتر مردی است به پایه خدیجه(س) برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر(ص) و علی(ع) به پایه حضرت زهرا(س) نمیرسد.
🔸حضرت زهرا(س) بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء(ص) برتری دارد.
📗 شهید آیتالله مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۱۹
شهید مطهری
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷