هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🟢 به مناسبت ۲۴ ذیحجه : روز مباهله
✅ علىّ بن حمّاد عدوى بصرى بغدادى معروف به ابن حمّاد، از اكابر شعراى اماميّه در قرن چهارم هجرى است،
✅ در اشعار ذيل - به مقارنت ولایت الهی و ولایت امام علی در آیه ولایت (انما ولیکم الله ....«سوره مائده : 55»
ولى تان خداست و فرستاده اش و آنان كه ايمان آورده اند كه نماز را بپا مى دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى كنند،
که به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته است
و نیز جایگاه برجسته آن حضرت در آیه مباهله : فمن حاجک فیه ... و أنفسنا و انفسکم ...«آل عمران : 61»
(جان پیامبر بودن) اینچنین - اشاره مى كند:
قرن الإله ولائه بولائه
ممّا تزكّى و هو حان يركع
سمّاه ربّ العرش نفس محمّد
يوم البهال و ذاك ما لا يدفع
(ریحانه الادب ج 5ص 311)
ترجمه:
✅ خداوند ولاء على را با ولاء خودش،
در اثر اينكه على در حال ركوع زكات بخشيد،
مقرون ساخت.
✅ پروردگار عرش، على را در روز مباهله «جان محمّد» خواند
و اين حقيقتى غير قابل انكار است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ولاءها و ولايتها)، ج3، ص: 269-268- با تلخیص و ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⏺ عوامل دین گریزی
5️⃣اظهار نظر غير متخصّص
(بخش پایانی)
🔻در بعضى مسائل همه مردم به خود حقّ مىدهند كه اظهار نظر كنند.
در قديم درباره مسائل بهداشتى، مطلب اينچنين بود.
اگر كسى مىگفت من فلان ناراحتى دارم، هر كس كه مىشنيد اظهار نظر مىكرد كه بلى، علّتش اين است و اثرش اين است و چارهاش و علاجش هم اين است،
و ديگرى كه مىشنيد به نحوى ديگر اظهار نظر مىكرد.
حقّ اظهار نظر را همه براى خود محفوظ مىدانستند
...كمتر فكر مىكردند كه اظهار نظر در مسائل بهداشتى نيازمند به تخصّص است؛ بايد پزشك بود، داروشناس بود؛
بايد سالها نزد استاد درس خواند؛ بايد مدّتها تجربه علمى آموخت.
امّا گويى همه خود را پزشك مىدانستند. الآن هم در ميان يك طبقه وضع همين است.
🔻در مسائل دينى نيز عيناً همين طور بود و هنوز هم همين طور هست و ادامه دارد.
همه كس به خود حقّ مىدهد كه اظهار نظر كند.
🔻مسائل دينى خصوصاً قسمتهاى خداشناسى و توحيدى از جمله پيچيدهترين مسائل علمى است كه همه كس شايستگى اظهار نظر ندارد.
🔻...ضعف منطق هايى كه غالباً ديده مىشود كه افراد ناوارد در مسائل مربوط به حكمت الهى، عدل الهى، قضا و قدر الهى، اراده و مشيّت الهى، قدرت كامله الهى، جبر و اختيار، حدوث و قدم عالم، قبر و برزخ و معاد و بهشت و جهنّم و صراط و ميزان و غيره از خود نشان مىدهند
و غالباً مستمعان آنها مىپندارند كه آنچه اين جاهلان و بىخبران مىگويند متن تعليمات دينى است و اينها به اعماق آن تعليمات رسيدهاند،
يكى از موجبات بزرگ لامذهبى و گرايشهاى مادّى است.
🔻چقدر مصيبت است براى اهل معرفت كه افرادى كه نه با مكتب الهيّون آشنا هستند و نه با مكتب مادّيون، از هرج و مرج و بىنظمى كه در سيستم تبليغات دينى
- خصوصاً در جامعه تشيّع- وجود دارد استفاده كرده، در ردّ مادّيون كتاب مىنويسند؛ لاطائلاتى به هم مىبافند كه اسباب تمسخر و استهزاست.
بديهى است چنين تبليغاتى به سود مادّيگرى - و سبب دین گریزی خواهد بود -
از كتبى كه در زمان خود ما در اين زمينه نوشته شده است فراوان مىتوان مثال آورد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 559- 558- با تلخیص و ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🔸دوره دوم اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری(۳)
(سلسله مباحث «اسلام شناسی» فقط روزهای شنبه ارسال می گردد)
🔹الف. از نظر شناخت
2️⃣ امكان شناخت(۱)
🔸پيرهون و امكان شناخت
🔻در دوران بعد از سقراط، گروهى هستند كه آنها را «شكّاكان» مى نامند و معروفترين شخصيت آنان مردى است به نام پيرهون .
او ده دليل بر عدم امكان شناخت اقامه كرده است،
🔻...يك دليل بسيار ساده اش اين است:
انسان اگر بخواهد بشناسد، ابزار شناختش چيست؟
ما دو ابزار كه بيشتر نداريم، يكى حس است و ديگرى عقل.
از شما مىپرسم: آيا حس خطا مىكند يا نه؟
همه مىگويند: الى ما شاء اللّه:
خطاى سامعه، باصره، لامسه، شامّه و ذائقه كه همه اينها مثالهاى فراوان دارد ؛
بعضى ادعا كرده اند كه تنها باصره چند صد نوع خطا دارد.
مىگويد:
چيزى كه خطا مىكند و قابل خطاست، قابل اعتماد نيست.
وقتى يك جا مىبينم و مىبينم كه اشتباه است، جاى ديگر كه مىبينم نمىتوانم به آن اعتماد كنم.
🔻عقل چطور؟
مى گويد آن كه از حس بيشتر خطا مى كند. در استدلال هاى عقلى علما و فلاسفه دائما اشتباه رخ مى دهد.
پس حس خطا مى كند، عقل هم خطا مى كند و ما غير از اين دو چيز ديگرى نداريم.
پس هر چه را كه فكر مىكنيم و درباره هر چه كه مىانديشيم، يا حواس ما دخالت دارد يا عقل ما و يا هر دو، و اين هر دو جايزالخطا هستند،
پس به هيچكدام از اينها نمىتوان اعتماد كرد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 344- 343- با تلخیص و ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور»
🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها،
آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ريزد.
انتظار بيهوده نكشيد.
🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛
تحقق و واقعيت اين است كه :
هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى كند
«حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست:
اخلاق،
روحيه،
ملكات، جهت،
نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند.
🔻 آيا ما مى توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟
آيا بيشتر از اين مى توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟
نصّ قرآن است،
با نصّ قرآن نمى توان كارى كرد.
🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد،
بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد،
بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد
و انتخاب كند.
🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه :
خودش براى خودش تصميم گرفت؛
خودش راه خود را انتخاب كرد
و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد،
چنين ملتى مى تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد،
انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى برد:
فيضهاى الهى،
اعانتهاى الهى،
نصرتهاى الهى
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش-
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🔸امام شناسی (۸)
♦️امامت در قرآن(۱)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد
الف - آیه ولایت (آيه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ..»)
🔻در قرآن چند آيه هست كه مورد استدلال شيعه در باب امامت است.
يكى از آن آيات آيه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ» است
(اتفاقاً در همه اينها روايات اهل تسنن هم وجود دارد كه مفاد شيعه را تأييد مىكند).
🔻ما آيه اى در قرآن داريم به اين صورت:
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ «مائده/ 55».
«انما» يعنى منحصراً (چون اداة حصر است).
معنى اصلى «ولىّ» سرپرست است.
ولايت يعنى تسلط و سرپرستى:
سرپرست شما فقط و فقط خداست و پيغمبر خدا و مؤمنينى كه نماز را بپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند.
🔻ما در دستورات اسلام نداريم كه انسان در حال ركوع زكات بدهد كه بگوييم اين يك قانون كلى است و شامل همه افراد مىشود.
🔻اين، اشاره است به واقعه اى كه در خارج يك بار وقوع پيدا كرده است و شيعه و سنى به اتفاق آن را روايت كردهاند و آن اين است كه :
على عليه السلام در حال ركوع بود، سائلى پيدا شد و سؤالى كرد، حضرت به انگشت خود اشاره كرد، او آمد انگشتر را از انگشت على عليه السلام بيرون آورد و رفت؛
يعنى على عليه السلام صبر نكرد نمازش تمام شود و بعد به او انفاق كند؛
آنقدر عنايت داشت به اينكه آن فقير را زودتر جواب بگويد كه در همان حال ركوع با اشاره به او فهماند كه اين انگشتر را درآور، برو بفروش و پولش را خرج خودت كن.
🔻در اين مطلب هيچ اختلافى نيست و مورد اتفاق شيعه و سنى است كه على عليه السلام چنين كارى كرده است
و نيز مورد اتفاق شيعه و سنى است كه اين آيه در شأن على عليه السلام نازل شده است
🔻با توجه به اينكه انفاق كردن در حال ركوع جزء دستورات اسلام نيست (نه از واجبات اسلام است و نه از مستحبات آن) كه بگوييم ممكن است عده اى از مردم به اين قانون عمل كرده باشند.
پس «كسانى كه چنين مى كنند» اشاره و كنايه است،
همانطور كه در خود قرآن گاهى مى گويد: «يقولون» مى گويند، و حال آنكه يك فرد آن سخن را گفته،
در اينجا «كسانى كه چنين مى كنند»
يعنى آن فردى كه چنين كرده است.
بنابراين به حكم اين آيه على عليه السلام به ولايت براى مردم تعيين شده است. اين، آيه اى است كه مورد استدلال شيعه است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج4، ص: 723- 722- با ویرایش -
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
📍دانلود ۳۰ عنوان کتاب از کتابهای امام خمینی (ره) و پیرامون ایشان
📚 تألیفات فارسی امام خمینی (ره)
۱. اسرار نماز (دانلود)
۲. ترجمه آداب الصلاه (دانلود)
۳. ترجمه تحریر الوسیله (۴ جلد) (دانلود)
۴. ترجمه مصباح الهدایه (دانلود)
۵. تفسیر سوره حمد (دانلود)
۶. تقریرات فلسفه (۳ جلد) (دانلود)
۷. توضیح المسائل (دانلود)
۸. دیوان امام خمینی (دانلود)
۹. سبوی عشق (دانلود)
۱۰. صحیفه انقلاب (وصیت نامه امام) (دانلود)
۱۱. صحیفه نور / صحیفه امام (۲۲جلد) (دانلود)
۱۲. شرح چهل حدیث (دانلود)
۱۳. شرح حدیث جنود عقل و جهل (دانلود)
۱۴. شرح دعای سحر (دانلود)
۱۵. مناسک حج (دانلود)
۱۶. منشور روحانیت (دانلود)
۱۷. نقطه عطف (دانلود)
۱۸. ولایت فقیه (دانلود)
۱۹. ولایت فقیه و جهاد اکبر (دانلود)
۲۰. کشف اسرار (دانلود)
📚 درباره امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان
۲۱. الف لام خمینی (دانلود)
۲۲. یک ساغر از هزار (دانلود)
۲۳. روح عرفانی روح الله (دانلود)
۲۴. زن در اندیشه امام خمینی (دانلود)
۲۵. امام خمینی، آینه مهر و قهر (دانلود)
۲۶. سیر مطالعاتی آثار امام خمینی (دانلود)
۲۷. بر کرانه کتاب شرح چهل حدیث (دانلود)
۲۸. اربعین حدیث (شرح حدیث اول) (دانلود)
۲۹. بررسی نظریات رجالی امام خمینی (دانلود)
۳۰. سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (دانلود)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگه فکر میکنی جلیلی اهل نمایشه، اینو ببین
خیلی قشنگ بود
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
13.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️کولاک مجدد دکتر علیرضا زاکانی
در دوران خاتمی که پزشکیان وزیر بود مجلس آقای پزشکیان را به خاطر بیکفایتی استیضاح کرد حال ایشان که لیاقت یک مجلس را ندارد میخواهد کشور را اداره کند؟
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🟢 کسی که در آیه مباهله، خداوند او را جان محمد(ص) خواند
🔸 ۲۴ ذیحجه روز مباهله گرامی باد!
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در آیهی «هل أتیٰ» مسئلهی خدمت بیمنّت است؛ در آیهی مباهله مسئلهی مقابلهی جبههی حق و جبههی کفر و باطل است؛ اینها است؛ اینها نشانههای مهمّ فاطمهی زهرا (سلام اللّه علیها) است. ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🟢 ثروتمندان باید سطح زندگی خود را با عموم مردم تطبیق دهند
🔹 یک اصل ثابت و تغییرناپذیر این است که یک نفر مسلمان باید زندگی خود را از زندگی عمومی جدا نداند، باید زندگی خود را با زندگی عموم تطبیق دهد.
🔸معنی ندارد درحالیکه عموم مردم در بدبختی زندگی میکنند عده دیگر با مستمسک قراردادن «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیباتِ مِنَ الرِّزْقِ» در دریای نعمت غوطهور بشوند هرچند فرض کنیم که از راه حلال به چنگ آورده باشند.
🔹 خود امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
🔸 فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۲۷
شهید مطهری
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠 نقش ما در انتخابات
🔸 برای موفقیت جمهوری اسلامی تلاش میکنم
اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم؛ اگر شما خدا را نصرت کردید، خدای متعال هم شما را نصرت خواهد کرد. نصرت کردن خدا چیست؟ نصرت کردن خدا یعنی سعی در تحقّقِ ارادهی تشریعیِ الهی در روی زمین. هرکسی که جمهوری اسلامی را به هر شکلی نصرت کند، «اِن تَنصُرُوا الله» است؛ خدا را نصرت کرده است. آنوقت جوابش چیست؟ یَنصُرکُم؛ خدا هم شما را نصرت میکند... این «اِن تَنصُرُوا الله» را ادامه باید داد. حضور مردم در انتخابات، یکی از همین چیزها است.
۱۳۹۴/۱۱/۱۹
#انتخابات
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠اگر یک قدم جلو برویم، خدای متعال به ما نیروی مضاعف میبخشد...
اگر بصیرت وجود داشته باشد، انسان راه را درست بشناسد، آنوقت عزم و اراده هم بهخرج بدهد و نشان بدهد، راه، آسان پیموده خواهد شد؛ اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم؛ نصرت خدا یعنی همین؛ راه خدا را شناختن و پیدا کردن، دنبال آن رفتن، به توطئهی دشمن، به تحمیق و تحمیل دشمن تن ندادن. ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷