8067261_132.mp3
11.43M
🎊مولودی امام حسن مجتبی علیه السلام 🎊
با صدای مداح محبوب و انقلابی
حاج محمود کریمی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 کریم اهل بیت (ع)
🔻 رهبر انقلاب، آن كسانى كه از لحاظ امكانات مالى يك برجستگىاى دارند بايستى يك اوجى از ايثار نشان بدهند، امام مجتبى عليهالسّلام یک مرتبه نصف اموالش و يكبار تمام اموالش را بخشید. «خرج من جميع ماله» توى روايت آمده، همه چيز را بخشید. ۶۶/۱۱/۲۷
💻 @Khamenei_ir
🚫كفاره افطار عمد روزه ماه رمضان🚱
✍️ آیت الله خامنه ای: کفاره افطار عمدی روزه عبارت است از:
🔺 شصت روز روزه
🔺 یا اطعام شصت فقیر
🔺یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است
👈 و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا 🍲 بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند.🔸 و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله» (از خداوند بخشایش میطلبم).
🙁 کسی که بهخاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفهاش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نیست گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود.
📝 (اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴)
✍️ ایت الله مکارم :( مسأله 1402ـ) 🔹هرگاه هيچ يک از اين این دو کار یعنی 60 روز روزه یا 60 نفر اطعام ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند بايد 18 روز روزه بگيرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همين اندازه که در قلب بگويد: «استغفراللّه» کافى است و واجب نيست بعداً که قدرت پيدا کرد کفّاره رابدهد.
✍️ آیت الله سیستانی: مسأله ۱۶۳۰ ـ در کفاره افطار روزه ماه رمضان، باید یک بنده آزاد کند، یا دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، باید به قدر امکان تصدّق دهد، و اگر ممکن نیست، استغفار نماید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.
✍️ آیت الله وحید: مسأله ۱۶۶۸ ـ كفّاره افطار روزه ماه رمضان اين است كه يك بنده آزاد كند ، يا دو ماه روزه بگيرد ، يا شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام يك مُد ـ كه تقريباً ده سير است ـ طعام ، يعنى گندم يا آرد يا نان يا خرما و مانند اينها بدهد ، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد بنابر احتياط واجب بين تصدّق به هر اندازه كه مى تواند و استغفار جمع نمايد ، و اگر امكان تصدّق نبود استغفار كند ، اگر چه يك مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد.
✍️آیت الله شبیری: مسأله 1669- كسى كه كفاره روزه ماه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند، يا به دستورى كه در مسائل بعد گفته مىشود دو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را اطعام كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد.
و اگر مقدار شصت مد برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه مىتواند، به فقرا طعام بدهد و اگر يك مد هم نتواند طعام دهد استغفار مىكند و احتياط مستحب آن است كه هر مقدار كه مىتواند به فقير طعام دهد، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند، كفاره بدهد و اگر مقدارى داده، آن را تكميل كند.
#احکام_کفاره_افطار_عمدی_روزه_رمضان
┏━✨🌹✨🌸✨━┓
🌸@sangaremahale 🌸
┗━✨🌸✨🌹✨━┛
🌺 خبر خوش وزیر بهداشت درباره بازگشایی مجدد #مساجد برای نمازگزاران
نمکی در توئیتی نوشت: بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد بهروی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعملهای محکم در شبهای قدر، تشکیل جلسه دادیم وخوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم که سریعا اعلام خواهد شد. امید است که دعای مومنین کماکان همراهمان باشد.
___
✅
@sangaremahale
باماهمراه باشید و به دیگران معرفی کنید👆🌹👆
💥انا انزلناه فی لیله القدر 💥
سلام علیکم
با عرض قبولی طاعات و عبادات به استحضار اهالی محترم می رساند که طبق دغدغه رهبر عزیزمان نسبت به نیاز اساسی مردم به عبادت و دستور از امور مساجد ، از امروز فعلا نماز مغرب و عشاء طبق دستور وزارت بهداشت و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار و برنامه احیاء شبهای قدر در مسجد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خواهیم شد .
شرایط ذیل در برنامه های مسجد الزامی می باشد ؛
✅داشتن ماسک و دستکش
✅فاصله یک متری از همدیگر
✅ آوردن مهر از منزل
✅ترجیحاً وضو گرفتن در منزل
✅ آوردن چادر نماز از منزل
در ضمن برنامه شبهای قدر و قرآن به سر به مدت دو ساعت می باشد ،از ساعت ۲۳ الی ۱ بامداد بوده و برنامه نماز جماعت مغرب و عشاء ساعت ۳۰؛۲۱ می باشد .
لطفا به دوستان نماز گزار اطلاع داده شود .
التماس دعا
http://shabestan.ir/detail/News/927781
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
تمام کارهایی که توسط بچه های بسیجی پایگاه های شهید بهشتی (ره) و بچه های کانون رهروان ولایت انجام بر روی صفحه خبرگزاری شبستان درج شده
حتما ببینید ...
💠 #شب_قدر_چه_بخواهیم ؟
🔶 قسمت اول
📌 دعاهای شب قدر و برنامه ریزی
🔹رکن برنامه ریزی ، داشتن هدف است که مزایا و هزینه ها بر محور هدف تعیین می شود.
🔹ادعیه شب قدر اولین کاری که می کنند این است که ما را با خود واقعی مان آشنا می کنند تا هدف و وسیله را اشتباه نگیریم و به سمت مزایای واقعی حرکت کنیم.
🔹منِ واقعی چیزی فراتر از تن است.
🔸نجات از آتش یکی از حوائج حقیقی ماست که با ادبیات خودِ واقعی ما سر و کار دارد، همان حاجت پرتکراری که در دعای جوشن کبیر میخوانیم :
مَرْوِيٌّ عَنِ النَّبِيِّ ص وَ هُوَ مِائَةُ فَصْلٍ كُلُّ فَصْلٍ عَشَرَةُ أَسْمَاءٍ وَ تُبَسْمِلُ فِي أَوَّلِ كُلِّ فَصْلٍ مِنْهَا وَ تَقُولُ فِي آخِرِهِ (سُبْحَانَكَ يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين) ؛
از پیامبر اکرم ص روایت شده ، دعای جوشن صد فصل است که هر فصل شامل ده اسم از اسماء الهی است، اول هر فصلی (بسم الله الرحمن الرحیم) بگو و در آخر آن نیز بگو ( پاک و منزهی تو ، ای آنکه معبودی جز تو نیست ، به فریادمان برس و بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را از آتش رهایی بخش ای پروردگار ای صاحب بزرگی و کرامت ای مهربان ترین) (بلد الامین ، ص402)
🔸این همان دعایی است که امام حسین ع نیز دعای روز عرفه می فرمایند:
يَا مَوْلَايَ حَاجَتِي الَّتِي إِنْ أَعْطَيْتَنِيهَا لَمْ يَضُرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي وَ إِنْ مَنَعْتَنِيهَا لَمْ يَنْفَعْنِي مَا أَعْطَيْتَنِي أَعْطِنِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّار ؛
(مفاتیح الجنان)
مولای من! حاجت من آن است که اگر آن را به من عطا کنی، هر آنچه را که (بعد از آن) به من ندهی ، به من ضرر نمی رساند ، و اگر آن را به من ندهی هر چیز که من بدهی مرا سود نمی رساند ، ( رهایی من از آتش را به من عطا کن)
🔸قلب ماه رمضان ، شب قدر است و قلب عالم ، اسماء الله است. لذا شب قدر شبی است که ادعیه بر محور اسماء الله می گردد:
الإمام الباقر عليه السلام: تَأخُذُ المُصحَفَ في ثَلاثِ لَيالٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ، فَتَنشُرُهُ و تَضَعُهُ بَينَ يَدَيكَ و تَقولُ:
اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ بِكِتابِكَ المُنزَلِ و ما فيهِ، و فيهِ اسمُكَ الأَكبَرُ و أسماؤُكَ الحُسنى و ما يُخافُ و يُرجى، أن تَجعَلَني من عُتَقائِكَ مِنَ النَّارِ. و تَدعو بِما بَدا لَكَ مِن حاجَةٍ ؛
امام باقر می فرمایند در سه شب از شب های ماه رمضان قرآن را بردار و باز کن و جلوی خود بگذار و بگو: اللهم انی...) (اقبال الاعمال ، ج1 ،ص 186)
🔸در وهله بعد انسان هایی که نور و حقیقت را در خود تجلی داده اند را واسطه می کنیم. هر کس به هر میزان، جلوه ای که از نورانیت و حقیقت دارد ، واسطه بین ما و خدا می شود:
عن الإمام الصادق عليه السلام: خُذِ المُصحَفَ فَدَعهُ عَلى رَأسِكَ و قُل:
امام صادق می فرمایند: قرآن را بردار و بر سر خود بگذار و بگو :
🔻اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا القُرآنِ، و بِحَقِّ مَن أرسَلتَهُ بِهِ، و بِحَقِّ كُلِّ مُؤمِنٍ مَدَحتَهُ فيهِ، و بَحَقِّكَ عَلَيهِم فَلا أحَدَ أعرَفُ بِحَقِّكَ مِنكَ، بِكَ يا أللّهُ عَشرَ مَرّاتٍ ثُمَّ تَقولُ: بِمُحَمَّدٍ عَشرَ مَرّاتٍ، بِعَلِيٍّ عَشرَ مَرّاتٍ، بِفاطِمَةَ عَشرَ مَرّاتٍ، بِالحَسَنِ عَشرَ مَرّاتٍ، بِالحُسَينِ عَشرَ مَرّاتٍ، بِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عَشرَ مَرّاتٍ، بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ عَشرَ مَرّاتٍ، بِجَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَشَرَ مَرّاتٍ، بِموسَى بنِ جَعفَرٍ عَشرَ مَرّاتٍ، بِعَلِيِّ بنِ موسى عَشرَ مَرّاتٍ، بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ عَشرَ مَرّاتٍ، بِعَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ عَشرَ مَرّاتٍ، بِالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عَشرَ مَرّاتٍ، بِالحُجَّةِ عَشرَ مَرّاتٍ و تَسأَلُ حاجَتَكَ و ذَكَرَ في حَديثِهِ إجابَةَ الدّاعي و قَضاءَ حَوائِجِهِ. ( اقبال الاعمال، ج1،ص 187)
🔴 یکی از ادعیه شب 19 لعن دشمنان و قاتلین امیرالمومنین ع است که راه انسانیت را مسدود کردند. خود این لعن باعث تخلیه و پاکسازی می شود:
🔻رويَ أنَّهُ يُستَغفَرُ لَيلَةَ تِسعَ عَشرَةَ مِن شَهرِ رَمَضانَ مائَةَ مَرَّةٍ، و يُلعَنُ قاتِلُ مَولانا عَلِيٍّ عليه السلام مائَةَ مَرَّةٍ.
روایت شده که در شب نوزدهم ماه رمضان صد مرتبه اسغفار شود و قاتل مولا امیرالمومنین صد مرتبه لعن شود. (اقبال الاعمال، ج1، ص186)
#یا علی علیه السلام
🆔 @sangaremahale
💠 #شب_قدر_چه_بخواهیم
🔶 قسمت دوم
🔴 در شب بیست و یکم نیز صلوات بسیار بر پیامبر فرستادن و لعن ظالمین به آنها و لعن پیاپی بر قاتلین امیرالمومنین سفارش شده است:
وَ الإِكثارُ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام، وَ الاجتِهادُ فِي الدُّعاءِ عَلى ظالِمِيهِم، و مُواصَلَةُ اللَّعنَةِ عَلى قاتِلي أميرِ المُؤمِنينَ علي
ه السلام، و مَن طَرَّقَ عَلى ذلِكَ و سَبَّبَهُ، و آثَرَهُ و رَضِيَهُ مِن سائِرِ النّاسِ. (مسارّ الشیعه ، شیخ مفید)
🔵 و شب بیست سوم..
💡 دعای فرج بسیار توصیه شده که باز شدن راه انسانیت و تعالی و تقرب به واقعیت است:
تُكَرِّرُ في لَيلَةِ ثَلاثٍ و عِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ هذَا الدُّعاءَ ساجِداً و قائِماً و قاعِداً و عَلى كُلِّ حالٍ، و فِي الشَّهرِ كُلِّهِ، و كَيفَ ما أمكَنَكَ و مَتى حَضَرَ مِن دَهرِكَ. تَقولُ بَعدَ تَمجيدِ اللّهِ تَعالى وَ الصَّلاةِ عَلَى النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله.
در شب 23 ماه رمضان این دعا را در حال سجده و ایستاده و نشسته و در هر حالی و در همه ماه تکرار کن:
🔻اللّهُمَّ كُن لِوَلِيِّكَ فُلانِ بنِ فُلانٍ في هذِهِ السّاعَةِ و في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً و حافِظاً، و قائِداً و ناصِراً، و دَليلًا و عَيناً حَتّى تُسكِنَهُ أرضَكَ طَوعاً،و تُمَتِّعَهُ فيها طَويلًا. (مصباح المتهجد،، ج2، ص630)
📍در اقبال الاعمال جلد 1 صفحه 85 دعای فرج و سلامتی امام زمان را کامل تر آورده است:
🔻 اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ الْحُجَّةِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ أَفْضَلُ الصَّلَاةِ وَ السَّلَامِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ مُؤَيِّداً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طُولًا وَ عَرْضاً وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ الْوَارِثِينَ اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ اجْعَلِ النَّصْرَ [مِنْكَ] لَهُ وَ عَلَى يَدِهِ وَ الْفَتْحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ لَا تُوَجِّهِ الْأَمْرَ إِلَى غَيْرِهِ اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّى لَا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ وَ اجْمَعْ لَنَا خَيْرَ الدَّارَيْنِ وَ اقْضِ عَنَّا جَمِيعَ مَا تُحِبُّ فِيهِمَا وَ اجْعَلْ لَنَا فِي ذَلِكَ الْخِيَرَةَ بِرَحْمَتِكَ وَ مَنِّكَ فِي عَافِيَةٍ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِين وَ زِدْنَا مِنْ فَضْلِكَ وَ يَدِكَ الْمَلْأَى فَإِنَّ كُلَّ مُعْطٍ يَنْقُصُ مِنْ مِلْكِهِ وَ عَطَاؤُكَ يَزِيدُ فِي مِلْكِكَ.
#یا علی علیه السلام
🆔 @sangaremahale
✅پرسش:
ببخشيد ميخواستم درمورد ذکر يونسيه توضيح کامل بديد ممنون
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
باسلام
آنگونه که در قرآن[۱] و روایات آمده است حضرت یونس(ع) مدتی در میان قوم خود تبلیغ کرد و چون ایمان نیاوردند، آنان را نفرین کرد و از نزد آنان رفت و سوار بر کشتی شد. خداوند یونس را بخاطر عدم پایداری در دعوت مردم، در شکم ماهی گرفتار ساخت و او توبه کرد و برای نجات خود دست به دعا برداشت.[۲] قرآن کریم دعای یونس را چنین نقل کرده است:
لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ
معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم.
در روایات
در منابع شیعه و اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا رابه آن بخوانند، اجابت میکند. پیامبر در پاسخ به سوال اصحاب که آیا این دعا تنها برای نجات یونس بود، به ادامه همین آیه قرآن استناد کرد که «و مؤمنان را [نیز] چنین نجات میدهیم.»[۳] در حدیث دیگری از پیامبر تاکید شده است که هر مسلمانی برای حاجت خود، این ذکر را بخواند، خداوند خواسته او را برآورده میکند.[۴] از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که در شگفتم از کسی کهاندوه دارد چگونه به این آیه قرآن «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» پناه نمیبرد در حالی که خداوند در ادامه آیه فرموده است: ما دعای او را پذیرفتیم و او را از اندوه نجات دادیم و مومنان را این گونه نجات میبخشیم.[۵]
آیات ۸۷ و ۸۸ سوره انبیا که اشاره به ماجرای یونس و دربردارنده ذکر یونسیه است، در رکعت اول نماز غفیله بعد از سوره حمد خوانده میشود.
عبارت زیر که شامل ذکر یونسیه است را سید بن طاوس با عنوان دعای یونس نقل کرده است:
«یا رَبِّ مِنَ الْجِبَالِ أَنْزَلْتَنِی وَ مِنَ الْمَسْکنِ أَخْرَجْتَنِی وَ فِی الْبِحَارِ صَیرْتَنِی وَ فِی بَطْنِ الْحُوتِ حَبَسْتَنِی
فَلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»[۶]
از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند تعجب می کنم از کسی که محزون است، ولی به ذکر یونسیه پناه نمیبرد.
اساتید اخلاق و عرفان بر گفتن ذکر یونسیه تأکید بسیار دارند و مداومت بر آن را در هر حال راهگشای سالک میدانند.[۷] از سید علی قاضی طباطبایی عالم و عارف شیعه، توصیه به چهارصد بار گفتن ذکر یونسیه نقل شده است. از آیت الله کشمیری نیز نقل شده که بهترین کار برای سالک، سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود.ایشان بعد از هر نماز،۴۰ بار ذکر یونسیه در سجده به مدت یک اربعین (۴۰ روز)، برای قضای حوائج،را توصیه میکردند.8
1سوره صافات، آیات ۱۳۹-۱۴۸؛ سوره انبیا، آیه ۸۷؛ سوره یونس، آیه ۹۸
2 قمی، تفسیر القمی، ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۳۱۷
3سوره انبیا، آیه ۸۸؛ جوری نیشابوری، قوارع القرآن، ۱۴۳۲ق، ص۲۴
4کفعمی، المصباح، ۱۴۰۵ق، ص۲۹۸؛ جوری نیشابوری، قوارع القرآن، ۱۴۳۲ق، ص۲۵
5شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ۱۴۱۳ق، ج۴، ص۳۹۳
6 سید بن طاوس، مهج الدعوات، ۱۴۱۱ق، ص۳۱۱
7شیروانی،برنامه سلوک در نامههای سالکان، ۱۳۸۶ش، ص۲۲۵؛ مظاهری، سیر و سلوک، ۱۳۸۹ش، ص۱۱۴.
8 به نقل از صداقت، علی اکبر، افتاب خوبان
🌺
☘🌺
🌺☘🌺☘🌺☘
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸 شب قدر و لکۀ گریس🔸
اگر روی لباستان شیرۀ خرما ریخت
این کثیفی را میتوان با آب معمولی و کمی فشار دادن پاک کرد.
بعضی گناهان مانند شیرۀ خرما هستند و زود پاک میشوند
اما بعضی گناهان مثل چربی و گریس هستند که آب داغ و وایتکس میخواهند.
ماه رمضان و شب قدر را گذاشتهاند برای لکه گیریهای سالانه.
برای گناهانی که به سادگی نمیتوان آنها را پاک کرد.
@sangaremahale
💢عنوان: #احکام
✅موضوع: 🌸احکام قرآن🌸
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
◾️ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام◾️
🔸در روایتی نقل شده است که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
یا سَلْمانُ عَلَیْکَ بِقَراءَةِ القُرآنِ فَاِنَّ قَراءَتَهُ کَفّارَةٌ لِلذُّنُوبِ... .
اى سلمان! برتو باد به خواندن قرآن، زیرا قرآن خواندن کفّاره گناهان است. ۱
🔰چند نکته درباره احکام قرآن:
1⃣ هرکاری که عرفا بی احترامی به قرآن محسوب شود، حرام است مثل به زمین انداختن قرآن به صورت عمد، ولی اگر کسی سهوا از دستش افتاد گناه نکرده و در هر صورت صدقه یا کفاره واجب نیست. ۲
2⃣ دست زدن و رساندن جایی از بدن بدون طهارت به خط قرآن حرام است مگر از روی پوششهایی مثل پلاستیک، بنابر این پلاک و گردنبند و امثال اینها که آیاتی از قرآن مثل آیه و «إن یَکاد» در آن نوشته شده لازم است چسب یا پوشش دیگری بر آن قرار دهند که بدن شخص بدون طهارت با آن تماس پیدا نکند. ۳
3⃣ اگر شخصی آیه سجده دار واجب قرآن را بخواند یا بشنود باید فورا سجده کند؛ و فقط خواندن آیه سجده دار واجب برای فردی که دارای حالت جنابت می باشد یا خانمی که عذر شرعی دارد حرام است.
🔹جهت اطلاع:
به نظر تعدادی از مراجع(حضرت امام، بهجت، نوری: فتوا. وحید و سبحانی: احتیاط واجب) تمام سوره سجده واجب را نباید بخواند. ۴
⚜خداوند ما را از قرآن و عترت جدا نکند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.⚜
🌙✨🌙
📚پی نوشتها:
1⃣(جامع الاخبار (للشعیری) ص: 39)
2⃣(رساله مراجع م 318 و رساله جامع م399 و م 404)
3⃣(رساله مراجع م 317 و رساله جامع م394 و 396)
4⃣(حضرت امام، آیات عظام بهجت و نوری (رساله مراجع م 355 و م 1093)
@sangaremahale 👈
⏰ علّت زندگى سخت و تنگى رزق چیست؟
💠 «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى» (طه، 124)
🍀 و هر كس از ياد من رو گردان شود (يعنى از قرآن و دلائلى كه خدا نازل كرده است اعراض كند) او را زندگانى تنگ و سختى خواهد بود.
🔶 ضنك" به معنى سختى و تنگى است.
♦️ گاه مىشود درهاى زندگى به روى انسان به كلّى بسته مىشود!
🔹 دست به هر كارى مي زند با درهاى بسته رو به رو مىگردد!
🎋 راستى چرا انسان گرفتار اين تنگناها مىشود؟
🍁 قرآن مىگويد: عامل اصليش اعراض از ياد حقّ است.
🌱 ياد خدا مايه آرامش جان، و تقوا و شهامت است
🔶 فراموش كردن او مايه اضطراب و ترس و نگرانى است.
🔘 تنگى زندگى بيشتر به خاطر :
🔴 كمبودهاى معنوى و روحى
⚫️ عدم اطمينان به آينده
🔵 ترس از نابود شدن امكانات موجود
🌍 وابستگى بيش از حدّ به جهان مادّه است
🕌 آن كس كه ايمان به خدا دارد و دل به ذات پاك او بسته، از همه اين نگراني ها در امان است.
💎تفسير نمونه، ج 13، ص 327- 328💎
@sangaremahale
☘️☘️☘️
#پرسش
⁉️ علی (ع) را چه کُشت؟!
#پاسخ
✅ یک وقت میگوییم علی(ع) را "که" کُشت و یک وقت میگوییم "چه" کُشت؟
⁉️ اگر بگوییم علی را "که" کُشت؟!
🔴 البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوییم علی را "چه" کُشت،
🔴 باید بگوییم "جمود"، "خشک مغزی" و "خشکه مقدّسی"؛ همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می کردند، واقعاً خیلی تأثّرآور است...
☘️ علی به جهالت و نادانی این ها ترحّم میکرد، تا آخر هم حقوق این ها را از بیت المال میداد و به این ها آزادی فکری میداد...
☘️ ابن ابی الحدید میگوید، اگر میخواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که این ها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند و گفتند: "ما میخواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون میخواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شب های عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم...!"
📚از کتاب اسلام و نیازهای زمان، ج ١|نوشته #شهید_مطهری
🆔 @sangaremahale