eitaa logo
سنگر خاکی
164 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.2هزار ویدیو
19 فایل
بنام خدا #اللهم_عجل_لولیک_الفرج مادرم ازمهر علی شیر داد بر دهنم نام نکویش نهاد به به از این موهبت مادری حیدریم حیدریم حیدری ((با ما همراه باشید در سنگر خاکی)) مارابجبرهم که شده سربراه کن خیری ندیده ایم از این اختیارها #نشر_دهید #عضو_شوید @sangarkhaki99
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ای پاسداران حریم عشق! مگر می توان بی نام و یاد شما درفرهنگ لغات این سرزمین به مفهوم آزادی و رهایی رسید؟! ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار مبارک باد🌹 @sangarkhaki99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار حاجی‌زاده: محدودیت بُرد ۲۰۰۰ کیلومتری موشک‌های ما به احترام اروپایی‌هاست. ان‌شالله احترام خودشان را حفظ کنند 🌹❤️🇮🇷 🌹🇮🇷❤️ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷❤️❤️❤️ 🌹🌹🌹❤️❤️❤️ @sangarkhaki99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرغ دل یک بام دارد دو هوا🌹 گه مدینه میرود گه کربلا 🌸 این اسیر بند شین و قاف و عین🌹 گاه میگوید حسن گاهی حسین🌸 سلام خدا بر پسران امیرالمومنین❤️ عیدتون مبارک به نیابت از همه شهدا و اموات ۱۴صلوات نثار اهلبیت لعنت بریزیدیان زمان✊ 🌸❤️ 🌸❤️ 🌸❤️ 🌸❤️ ❤️ 🌸 🌸❤️ @sangarkhaki99
مداحی_آنلاین_جوشش_ثروت_استاد_عالی.mp3
2.7M
🌹 امام زمان عج در آخرالزمان 👌 سخنرانی بسیار شنیدنی 🎙 حجت‌الاسلام عالی 🌹❤️ 🌹❤️ @sangarkhaki99
🌹امام حسین(ع) خطاب به علما: مردم برای خدا جلوی پای شما بلند میشن ولی شما برای خدا یک قدم برنداشتید.. 🌸❤️ 🌸❤️ 🌸❤️ 💐❤️ 🌸❤️ 🌸❤️ @sangarkhaki99
💠 | شیعه علی 🔻 قالَ الصَّادِقُ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «اِنَّمَا شِيعَةُ عَلىٍّ مَنْ عَفَّ بَطْنَهُ وَ فَرْجَهُ وَ اشْتَدَّ جِهَادُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوابَهُ وَ خَافَ عِقَابَهُ». ✍️ امام صادق عليه‌‏السّلام: همانا شيعه على عليه‌‏السّلام كسى است كه شكم و شهوت خويش را عفيف نگه دارد و جهاد و تلاش او شديد باشد، براى آفريدگارش كار كند، به ثواب خدا اميدوار باشد و از كيفر او بترسد. 📚 الکافی، ج2، ص233. @sangarkhaki99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 امام سجاد علیه السلام در دانشگاه آکوادور آمریکا ⭕️ حقوق بشر ۱۴۰۰ ساله 👏👏سران دانشگاه آکوادور امریکا ایستاده برای کتاب رسالة الحقوق امام سجاد (ع) کف زدنند. @sangarkhaki99
سه نور آمد به عالم پر ز احساس معطر هر سه از عطر گل یاس سه نور تابناک آسمانی حسین بن علی، سجّاد و عبّاس 🌷 سوم شعبان، ولادت امام حسین علیه السلام، چهارم شعبان ولادت حضرت ابوالفضل العبّاس علیه السلام و پنجم شعبان میلاد امام سجّاد علیه السلام را به شما تبریک عرض می نماییم #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌹❤️ #یاحسن 🌹❤️ #یاحسین 🌹❤️ #یاسجاد 🌹❤️ #یاابوالفضل_العباس 🌹❤️ @sangarkhaki99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹مقام عبودیت و اطاعت از خداوند [قسمت/اول 1] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ وَرِضْوَانُهُ وَعَلی رُوحِک وَبَدَنِک أَشْهَدُ وَاُشْهِدُ اللّه أنَّک مَضَیتَ عَلَی مَامَضَی بِهِ الْبَدْرِیونَ وَالُْمجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّه 🔷شعر همیشه روی لبم ذکر یا اباالفضل است چرا که حضرت مشکل گشا اباالفضل است دو دست داده به راه خدا و پس چه عجب اگر که معنی دست خدا اباالفضل است به جمله جمله یا کاشف الکروب قسم که استجابت صدها دعا اباالفضل است نمونه است اباالفضل و در مسیر حسین کسی که شد همه چیزش فدا اباالفضل است از ابتدا به من آموخت مادرم تنها دوای درد گرفتارها اباالفضل است چه ترس دارد از آتش، چه ترس از دوزخ اگر شفاعت هر شیعه با اباالفضل است خود امام زمان گفته است می آید به مجلسی که در آن ذکر یا اباالفضل است بگیر ذکر اباالفضل با امام زمان ببین که بر لب آقای ما اباالفضل است ✅ مختصری از فضایل حضرت ابوالفضلعلم و دانش حضرت ابوالفضل العباس (ع) از اکابر و افاضل فقها و علمای اهل بیت (ع) می باشد که در این باره از حضرت امیر(ع) روایت شده که فرمود «اِنَّ ولدى العبّاس زُقَّ العلم زُقّاً» همانا فرزندم عبّاس ، به سان جوجه کبوترى که توسط پدر مادر تغذیه می شود دانش را فرا گرفته است.(۱) ➖ عبادت در کثرت نماز و عبادت حضرت ابوالفضل(ع) در روایت آمده است که «بِاَنَّهُ کانَ بَینَ عَینَیهِ اَثَرَ السُّجُود؛ بر پیشانی او، اثر سجود پیدا بود» (۲) ➖مواسات از ویژگی‌های ستوده اخلاقی «مواسات» یعنی اعانت و یاری به دیگران. در زیارت ماثور وارد شده است؛ السلام علی ابی الفضل العباس المواسی اخاه بنفسه؛ سلام بر ابوالفضل العباس، آن عزیزی که برادرش را با ایثار جان خویش یاری کرد» ➖ادب و وفا داری حضرت عباس در ادب و وفا داری زبانزد است به ویژه ادب و وفای آن حضرت نسبت به امام(ع) در ننوشیدن آب، در رد کردن امان نامه و اشعار او بعد از بریده شدن دستانش به زیبایی تمام جلوه گر شده است. ➖بصیرت امام صادق (ع) فرمود : كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا ؛ عموى ما ، عبّاس ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با امام حسين(ع)جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد .(۳) ☑️مقدمه بحث به شاعر اهل بیت، ژولیده نیشابوری گفتند به صورت بداهه درباره حضرت عباس(ع) ، شعری بگو که پنج بار، کلمه «چشم»  در آن به کار رفته باشد ایشان شعری گفتند که ده مرتبه کلمه چشم در آن بود : چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود محو چشمم، چشم ها و چشم من بر آب بود چشم گفتم، چشم دادم، چشم پوشیدم، ز آب من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود. با این مقدمه ی ادبی و به عشق چشمان زیبا و نافذ حضرت ابوالفضل(ع) بحث «چشم گفتن» که همان عبودیت و اطاعت از خداوند است را تقدیم کنیم در زيارتنامه حضرت عباس(ع) ميخوانيم؛ السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله ولرسوله ولأميرالمؤمنين والحسن والحسين صلي الله عليهم وسلّم. بشر اگر بخواهد به كمالات انساني وبه عزتي كه مخصوص خدا ورسول ومومنان هست دست يابد،راهي جز اطاعت وبندگی خداي متعال كه سرچشمه تمامی خوبی ها وپاکی ها وزيبای ها هست،ندارد. بخش اول (قسمت اول ۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @sangarkhaki99
🌹 تبیین مقام اطاعت و عبودیت 🌹 [قسمت/دوم 2] 🔻با توجه به دو عبادت «العبد الصالح» و « المطیع لله» که در بیان مقامات حضرت ابوالفضل(ع) و زیارت آن حضرت ، از زبان مقدس امام صادق(ع) وارد شده است در ادامه به تبیین عبودیت و اطاعت می پزداریم. 🔺 ☑️معنیاطاعت و عبودیت ‌عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل می‌باشد. به تعبیر دیگر، و از بُعد دیگر «عبودیّت» نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خداست، و عبودیّت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛ و «عبد» از نظر لغت به انسانی گفته می‌شود که سر تا پا تعلّق به مولا و صاحب خود دارد؛ اراده‌اش تابع اراده‌ی او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمی‌داند و در اطاعت او سستی به خود راه نمی‌دهد. و اطاعت از ریشه «ط‌ـ‌وع» (ضد کَرْه) به‌ معنای فرمان بردن  همراه با خضوع و رغبت است. اطاعت، به معنای موافقت واقعی مکلف با حکم خداوند است که یا از راه قطع یا حجت معتبر به دست آمده باشد، مثل این که انسان به حرمت چیزی - شرب خمر (قطع پیدا کند) و آن را ترک نماید و آن چیز در واقع هم حرام باشد. 👌نکته در توضیحات فوق سعی شد فرق عبادت و عبودیت روشن شود. عبادت نوعى تجسم دادن و ترسيم کردن عبوديت و مملوکيت و اظهار حاجت به خداست. ☑️حدیث مهم در معنی عبودیت در حدیثی از امام صادق (ع) می‌خوانیم: «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیه؛ عبودیت گوهری است که ربوبیّت در درون آن نهفته شده است.»   اشاره به این که عبد تلاش و کوشش می‌کند که خود را در صفات شبیه به معبود سازد و پرتوی از صفات جلال و جمال او را در خود منعکس کند، و نیز انسان در سایه‌ی عبودیّت به جایی می‌رسد که به اذن پروردگار می‌تواند در جهان تکوین، تدبیر و تصرّف کند، و صاحب ولایت تکوینیّه شود. 🔷نشانه های عبودیت امام صادق(ع) در پاسخ عنوان بصری سه نشانه برای عبودیت بیان فرموده اند. قُلْتُ يَا شَرِيفُ فَقَالَ قُلْ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ؛ قُلْتُ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ، مَا حَقِيقَةُ الْعُبُودِيَّةِ؟ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ: أَنْ لَا يَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَيْهِ مِلْكاً لِأَنَّ الْعَبِيدَ لَا يَكُونُ لَهُمْ مِلْكٌ يَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ يَضَعُونَهُ حَيْثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَى بِهِ؛ وَ لَا يُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِيراً؛ وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِيمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ؛ فَإِذَا لَمْ يَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللهُ تَعَالَى مِلْكاً هَانَ عَلَيْهِ الْإِنْفَاقُ فِيمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى أَنْ يُنْفِقَ فِيهِ وَ إِذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِيرَ نَفْسِهِ عَلَى مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا وَ إِذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى وَ نَهَاهُ لَا يَتَفَرَّغُ مِنْهُمَا إِلَى الْمِرَاءِ وَ الْمُبَاهَاةِ مَعَ النَّاسِ فَإِذَا أَكْرَمَ اللهُ الْعَبْدَ بِهَذِهِ الثَّلَاثِ هَانَ عَلَيْهِ الدُّنْيَا وَ إِبْلِيسُ وَ الْخَلْقُ وَ لَا يَطْلُبُ الدُّنْيَا تَكَاثُراً وَ تَفَاخُراً وَ لَا يَطْلُبُ عِنْدَ النَّاسِ عِزّاً وَ عُلُوّاً وَ لَا يَدَعُ أَيَّامَهُ بَاطِلًا فَهَذَا أَوَّلُ دَرَجَةِ الْمُتَّقِينَ؛ قَالَ اللهُ تَعَالَى: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.» گفتم: اى شريف! فرمود: بگو: يا أباعبدالله، گفتم: يا اباعبدالله! حقيقت بندگى چيست؟ فرمود: به سه چيز است: اول اينكه بنده آنچه را خدا به او بخشيده ملك خود نداند، زيرا بندگان مالك نيستند، بلكه مال را از آن خدا مى بينند، و هر كجا خدا فرمان داد مصرفش مى كنند. دوم اينكه: بنده تدبير امور خودش را نمى نمايد، سوم اينكه: تمام وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترك نواهى او كند؛ بنا براين، هر گاه بنده چيزى را كه خدا به او بخشيده ملك خود نداند، انفاقش در راه خدا بر وى آسان گردد، و هر گاه تدبير امورش را به دست مدبّر واقعى سپرد، سختيهاى دنيا برايش آسان شود، و هر گاه بنده به امر و نهى خدا گردن نهاد، هيچ گاه با مردم جدال نمى كند، و به آنان فخر نمى فروشد. هر گاه خداوند به بنده اين سه خصلت را عطا فرمود، دنيا و شيطان و مردم در نظرش خوار مى شود، و به خاطر مال جمع كردن و فخر فروشى به دنبال دنيا نمى رود، و از مردم عزّت و مقام نمى طلبد، و اوقاتش را هدر نمى دهد، اين اوّلين درجه پرهيزگاران است، خداوند متعال مى فرمايد: جهان آخرت را براى كسانى مهيّا نموديم كه در روى زمين دنبال مقام پرستى نرفته و مرتكب فساد نشده باشند و پايان نيك براى پرهيزگاران است.(۴) بخش دوم (قسمت دوم ۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @sangarkhaki99
🌹انواع اطاعت [قسمت/سوم3] اطاعت با توجه به اراده الهی به دو نوع می باشد: ➖اطاعت در مقابل اراده تکوینی یعنی اینکه خداوند در مشیت بندگان هر اراده ای فرموده انسان به آن راضی باشد و نسبت به انقیاد و تسلیم داشته باشد و نه سرکشی و اعتراض. مثلا اینکه کسی دختر یا پسر آفریده شده، زشت یا زیبا گردیده انسان باید همه اینها را در دایره اراده الهی بداند و نسبت به آن اعتراض نکند. ➖اطاعت در مقابل اراده تشریعی یعنی اینکه انسان ، نسبت به دستورات خداوند خاضع و فرمانبردار باشد. مثلا هر چه از عبادات فردی و اجتماعی برای هر مرد و زنی تکلیف فرموده راضی باشد و اعتراض نداشته باشد. ☑️مراتب عبودیت امیرالمؤمنین(ع) سه مرتبه برای عبودیت بیان فرمود اند یعنی انگیزه گوش به فرمان الهی بودن سه نوع قابل تصور است که البته هیج کدام از این سه غلط نیست اما بیانگر مرتبه ها و درجات عبودیت است؛: اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجّارِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةُ الاَْحرارِ؛گروهى خدا را به رغبت و طمع بهشت عبادت مى‌كنند؛ عبادت اینان عبادت تجارت پیشگان است.گروهى خدا را از ترس جهنم و عذابش عبادت مى‌كنند؛ این عبادت بردگان است. گروهى نیز خدا را از سر سپاس عبادت مى‌كنند؛ این عبادت آزادگان است.(۵) 🔶عوامل تقویت روح بندگی بعد از اینکه معنا و اهمیت عبودیت بندگی و انواع و مراتب آن مشخص شد اکنون یک سؤال مهم مطرح می‌شود؛ راههای نیل به مقام بندگی کدامند؟ چگونه میتوان روح بندگی را در خود ایجاد و تقویت کرد؟ پاسخ به این سؤال مهم را در چند عنوان تقدیم میکنیم؛ ۱.نظم و برنامه برای زندگی طبق دستور مهمی که امام کاظم(ع) به شیعیان ش تعلیم می‌فرماید عبودیت از مسیرنظم و برنامه مشخصی می گردد. ایشان می فرماید: «اجتهدوا فی أن یکون زمانکم أربع ساعات: ساعه لمناجاه الله، و ساعه لامرالمعاش، وساعه لمعاشره الاخوان و الثقاه الذین یعرفونکم عیوبکم و یخلصون لکم فی الباطن، وساعه تخلون فیها للذاتکم فی غیر محرم و بهذه الساعه تقدرون علی الثلاث ساعات؛ بکوشید که اوقات شبانه روزی شما چهار قسمت باشد: ۱.قسمتی برای مناجات با خدا ۲.قسمتی برای تهیه معاش، ۳.قسمتی برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد که عیب های شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص می ورزند ۴.و قسمتی که در آن خلوت می کنید برای درک لذتهای حلال (و تفریحات سالم) و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجام وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.(۶) ۲.فکر و تعقل عقل به عنوان حجت باطنی به انسان می آموزد که چگونه می تواند بندگی کند و بهترین بنده اختیاری خداوند باشد و به اهداف بندگی جامه عمل بپوشاند. ➖چنانچه در حدیث گفته شده؛ «اَلعَقلُ‌ ما عُبِدَ بِهِ‌ الرَّحمٰنُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان». عقل چیزی است که با آن خدای رحمان عبادت می شود و به وسیله آن بهشت به دست می آید.(۷) ➖امام رضا(ع) فرمود :ليسَ العِبادَةُ كثرَةَ الصلاةِ و الصومِ ، إنّما العِبادَةُ التَّفكُّرُ في أمرِ اللّهِ .(۸) ➖التَّفَکُّرُ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عِبَادَهُ الْمُخْلَصِینَ. ۳.ذکر «ذکر» به عنوان حلقه ارتباطی عابد و معبود، جایگاه بسزایی در نیل به مقام بندگی و عبودیت انسان دارد. برخی ذکر را یکی از مراحل سیر الی الله می دانندچنان که آورده اند «من تعلق بالذکر فقد تعرض للسیر» هرگاه «ذکر» به معنای حقیقی در جان انسان مأوی گزیند و انسان همواره یاد خدا را در دل بپروراند. ذکر خدا عامل محبت است إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً أَلْهَمَهُ حُسْنَ الْعِبَادَهِ اگر خدا بنده‌ای را دوست بدارد، نیک عبادت کردن را به او الهام می‌کند. ۴.تزکیه نفس ازاخلاق زشت در آیه ۳۶ سوره نساء تکبر و تفاخر دو عامل بازدارنده از عبادت خداوند معرفی شده و در آیات دیگری نیز دوری از تکبر را شرط نیل به عبادت خدا می‌داند. خلاصه اینکه هر گونه رفتار و اخلاق نادرست موانع در سر راه عبودیت و معارض با عبودیت محسوب می شوند. ۵.سعی در کسب علم و معرفت در آیه ۶۴ سوره زمر از جهالت و نادانی به عنوان عامل عبادت غیرخدا نام برده شده است. قرآن کریم ،علما را خاشع و فروتن در برابر خداوند معرفی می‌فرماید؛ إِنَّما يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ. ۶.شکر نعمت خداوند در قرآن استفاده از نعمت ها و شکر نعمت را در راستای عبودیت دانسته است؛« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش می‌کنید! بخش سوم(قسمت سوم ۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @sangarkhaki99
🌹داستان [بخش آخر پایان ] هنگامى که وسایل غارت شده کربلا را به شام نزد یزید بردند، در میان آنها پرچم بزرگى بود . یزید و حاضران در مجلس دیدند همه پرچم سوراخ و صدمه دیده، ولى دستگیره آن سالم است . یزید پرسید: «این پرچم را چه کسى حمل مى کرد؟» گفته شد: «عباس بن على » . یزید از روى تعجب و تجلیل از آن پرچم سه بار برخاست و نشست و گفت: «انظروا الى هذا العلم فانه لم یسلم من الطعن والضرب الا مقبض الید التى تحمله; به این پرچم بنگرید، [که بر اثر صدمات] نیزه و زدن [شمشیر] جایى از آن سالم نمانده جز دستگیره آن که [پرچمدار] آن را با دست حمل مى کرده است .» سالم ماندن دستگیره پرچم، نشان از آن دارد که پرچمدار تمام ضربات نیزه و شمشیر را که بر دستش وارد مى شده تحمل مى کرده ولى پرچم را رها نساخته است . آنگاه یزید گفت: «ابیت اللعن یا عباس، هکذا یکون وفاء الاخ لاخیه; لعن [و ناسزا] را از خودت دور ساختى اى عباس! [و ناسزا زیبنده تو نیست ]. این چنین است [رسم و معناى] وفادارى برادر نسبت به برادرش .» 💠داستان محمد بن منکدر کسی است که خود را از عابدان و زاهدان روزگار می‌دانست و در روایت است که داستانی را مکرر برای اصحابش نقل می‌کرد و مى‏گفت: من تصور نمى‏کردم على بن الحسین (ع) بعد از خود فرزندی به جا نهد که فاضل‌تر از خود او باشد تا این که روزی فرزندش محمد بن على (امام باقر (ع)) را دیدم و خواستم او را موعظه کنم که از قضا او به من پندی داد که به راستی به آن نیاز داشتم. اصحاب محمد بن منکدر سؤال کردند که ماجرا چیست و او چه درسی به تو آموخت؟ محمد بن منکدر گفت: روزی در گرم‌ترین ساعت روز از شهر خارج شدم و به اطراف مدینه رفتم. ابو جعفر محمد بن على (ع) را دیدم که همراه با غلامانی و با خستگی فراوان و عرق‌ریزان به کار مزرعه رسیدگى مى‏کند. با خود گفتم: سبحان اللّه. ببین، بزرگی از قریش در این گرماى‏ نیمروز، با این حالِ پرمشقت در طلب دنیا چگونه تلاش مى‏کند، به راستی که باید او را موعظه کرد. نزدیک شدم و سلام کردم و ابو جعفر نفس‏زنان و در حالی که عرق از سر و رویش مى‏ریخت سلام مرا پاسخ داد. گفتم: خداوند امورتان را اصلاح کند. بزرگی از بزرگان قریش، در این گرمای طاقت‌فرسا و با این حال پرمشقت براى دنیای بی‌ارزش و فانی تلاش کند، واقعاً شایسته نیست؛ به راستی با خود اندیشیده‌اید که اگر در این حال اجل شما سرآید و پیک مرگ را ملاقات کنید چه خواهید کرد!؟ ابو جعفر گفت: «اگر پیک مرگ با این حالت درآید، مرا در طاعت و بندگى خدا خواهد دید، چرا که من با این تلاش و کوشش، خودم و خانواده‏ام را از گدایی مردم خارج مى‏کنم. من باید موقعى بیمناک باشم که پیک مرگ درآید و من در حال معصیت و نافرمانى خدا باشم». من به ابو جعفر گفتم: شما درست می‌فرمایید خداوند شما را رحمت کند؛ به خیال خودم خواستم شما را موعظه کنم حال آن‌ که شما به من پندی حکیمانه آموختید. (۹) 💠داستان روزي حضرت كاظم (ع) از در خانه (بشر حافي ) در بغداد مي گذشت كه صداي ساز و آواز و رقص را از آن خانه شنيد .  ناگاه كنيزي از آن خانه بيرون آمد و در دستش خاكروبه بود و بر كنار در خانه ريخت . امام فرمود : اي كنيز صاحب اين خانه آزاد است يا بنده ؟ عرض كرد : آزاد است . فرمود : راست گفتي اگر بنده بود از مولاي خود مي ترسيد .  كنيز چون برگشت (بشر حافي ) بر سر سفره شراب بود و پرسيد : چرا دير آمدي ؟ كنيز جريان ملاقات را با امام نقل كرد . بشر حافي با پاي برهنه بيرون دويد و خدمت آن حضرت رسيد و عذر خواست و اظهار شرمندگي نمود و از كار خود توبه كرد .(ادامه داستانو من مینویسم ...ازآن روز به بعد بشر پا برهنه میکشت مردم می پرسیدند توچرا این گونه می گردی وبشر جوا ب داد:آخر من موقع دیدار یارم پا برهنه بودم این گونه میکردم تا همیشه به یاد آن روز باشم.(۱۰) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۱۳۷. ۲.الوقایع والحوادث، ج ۲، ص ۳۰. ۳ّ.عمدة الطّالب ، ص۳۶۵. ۴.مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، على بن حسن طبرسى، ص ۳۲۶. ۵.تحف العقول،ج۱، ص۲۴۶ ۶.همان،ص۴۰۶. ۷.الكافي، ثقة الإسلام كلينى،‏ ج۱، ص۱۱. ۸.الكافي : ۲/۵۵/۴. ۹. الکافی، ج ۵، ص۷۱. ۱۰.جامع السعادات ، ج۲،ص۲۳۵. 🌹🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺🌹 🌹[پایان]🌹 @sangarkhaki99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه‌ی ورود به بهشت چطوریه؟😍🌱 اول درِ بهشت رو باز می‌کنن و شما تا اونجا رو می‌بینید انقدر ذوق‌زده می‌شید که.. 🌹 @sangarkhaki99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیبر خیبر یا صهیون! 🔹رجزخوانی مهدی رسولی برای صهیونیست‌ها وقتی حیات را زعدم آفریده‌ اند مارا مدافعان حرم آفریده‌ اند @sangarkhaki99
سنگر خاکی
#پای_درس_استاد_مطهری🧔🧕 بخش اول(1) { #شداید_و_گرفتاریها } یکی از اموری که سبب تکمیل و تهذیب نفس و تصف
🧔🧕 { } (بخش دوم) قسمت دوم 2 🔸ای جفای تو ز راحت خوبتر و انتقام تو ز جان محبوبتر 🔹نار تو این است، نورت چون بود؟ ماتم این، تا خود که سورت چون بود؟ 🔸از حلاوتها که دارد جور تو وز لطافت کس نیابد غور تو 🔹عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد ای عجب من عاشق این هر دو ضد ☝️در این میان، عنصرهای قابل، حداکثر استفاده را از این لطفهای قهرنما و نعمتهای نقمت‌صورت می‌برند. این‌گونه اشخاص مایه‌دار نه تنها از شداید موجود بهره می‌برند، 😼یک نوع حالت ماجراجویی نسبت به شداید در آنها هست، به استقبال شداید می‌روند، برای خود شداید می‌آفرینند. ®مولوی برای عنصرهای قابل که از سختیها کمال می‌یابند و رشد می‌کنند و نیرومندتر می‌گردند مثلی می‌آورد، 🗣می‌گوید : هست حیوانی که نامش اسغر است کو به زخم چوب زفت و لمتر[1] است 🔻تا که چوبش می‌زنی به می‌شود او ز زخم چوب فربه می‌شود 🔻نفس مؤمن اسغری آمد یقین کو به زخم رنج، زفت است و سمین 🔹زین سبب بر انبیا رنج و شکست از همه خلق جهان افزونتر است 🔹تا ز جانها جانشان شد زفت‌تر که ندیدند آن بلا قومی دگر 👈مثال دیگری ذکر می‌کند؛ افراد سختی کشیده را تشبیه می‌کند به پوست دباغی‌شده، می‌گوید : 🔸پوست از دارو بلاکش می‌شود چون ادیم طائفی خوش می‌شود 🔸گر نه تلخ و تیز مالیدی در او گنده گشتی ناخوش و ناپاک بو 🔹آدمی را نیز چون آن پوست دان از رطوبتها شده زشت و گران 🔹تلخ و تیز و مالش بسیار ده تا شود پاک و لطیف و با فره 🔻ور نمی‌تانی رضا ده ای عیار که خدا رنجت دهد بی‌اختیار 🔻که بلای دوست تطهیر شماست علم او بالای تدبیر شماست ☝️پس جواب سؤال اول که چگونه خداوند دوستانش را دچار بلایا می‌کند، معلوم شد. 📛امتحان الهی اما سؤال دوم که امتحان در این موارد چه معنی دارد؟ جواب این سؤال هم تا اندازه‌ای از آنچه گفته شد دانسته می‌شود، ☝️اما توضیح بیشتری می‌دهم : یک وقت چیزی را مورد امتحان قرار می‌دهند برای اینکه مجهولی را تبدیل به معلوم کنند. 💎برای این کار شیئی را به عنوان میزان و مقیاس به کار می‌برند، مثل اینکه متاعی را در ترازو می‌گذارند تا بفهمند که وزن واقعی آن چقدر است. ⚖ترازو فقط وسیله توزین است، اثرش فقط این است که وزن واقعی جسم را معلوم می‌کند. ترازو خود تأثیری در زیاد کردن یا کم کردن آن جسم ندارد. 🤚همچنین است سایر میزانها و مقیاسها : میزان‌الحراره اثرش این است که درجه گرمی هوا یا بدن انسان را معین می‌کند، 📏متر اثرش این است که کمیت یک طول را معین می‌کند، علم منطق که علم میزان نامیده می‌شود ـ اثرش این است که شکل استدلالها را اندازه‌گیری می‌کند 🔎و اگر احیانآ خللی در شکل استدلال رخ داده باشد، قواعد منطقی آن را معین می‌کند. { ادامه دارد... }قسمت دوم 2 @sangarkhaki99
4_6041854619838058487.mp3
10.52M
«ویژگی‌های شخصیتی حضرت عباس علیه‌السلام» جلسه اول 🗓 ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ - تهران، مهدیه امام حسن علیه‌السلام @sangarkhaki99