eitaa logo
سرآغاز
79 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
1 فایل
بِنَا فَتَحَ اَللَّهُ وَ بِنَا يَخْتِمُ  ارتباط با ادمین https://eitaa.com/elayka
مشاهده در ایتا
دانلود
💠‌ {إِنَّ اَلْإِمَامَ بَعْدِي اَلْحَسَنُ اِبْنِي وَ بَعْدَ اَلْحَسَنِ اِبْنُهُ اَلْقَائِمُ اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً} 📚کمال‌الدین، ج۲،ص۳۸۳ ♦️ امام بعد از من پسرم حسن است و بعد از حسن پسرش قائم است آنكه زمين را پر از عدل و داد می‌كند، همانطور که پر از جور و ستم شده است. 💠 شاخص دادن به جامعه‌ی مومنین در فضای خفقان و بحران اعتقادی 💎 روایت را از دو بعد بررسی میکنیم: ۱) بعد سیاسی ۲) تبیین محتوایی 💠 ✴️ در فضایی که دستگاه باطل برای به فراموشی سپردن امامت، تمام قد ایستاده و ترفندهایی مثل منع ارتباط امام با جامعه را در پیش گرفته تا به مرور زمان با پنهان کردن امام از دیدگان جامعه آن را از حافظه‌ی تاریخ پاک کند، امام هادی علیه‌السلام به مومنین جامعه جریان مستمر امامت را گوشزد می‌کنند. ♦️هم امام بعد خود را معرفی می‌کنند و هم بشارت آخرین امام شیعیان را با ویژگی منحصر به فردی که در طول تاریخ سابقه نداشته است، را به شیعیان می‌دهند. 🔹امام هادی علیه‌السلام جریان فتنه و مدعیان مهدویت را با "تبار شناسی امامت" و "شاخص اجتماعی و حکومتی" تبیین می‌کنند. ♦️ 💠{كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً} ⁉️؟ ✳️ نکته‌ی لطیفی را رهبر معظم در تبیین این فراز بیان کرده‌اند که در فهم روایت بسیار راهگشاست👇 🔹ایشان می‌فرمایند فراگیر شدن ظلم مقدمه‌ی ظهور حضرت ولیعصر عجل‌الله‌فرجه نیست. یعنی از این فراز برداشت زمانی به معنای عصرِ نزدیک به ظهور نمی‌کنند. 🔸بلکه می‌فرمایند مقصود روایت، ظلمِ تاریخی است، ظلمی که در همه‌ی تاریخ و در همه‌ی زمانها، در دوران سلطنت‌های ظالم، دنیا زیر فشار آن بوده و هست. 🔹اگر فراگیر شدن ظلم را مقدمه‌ی ظهور بدانیم یک برداشت انحرافی است، و نتیجه آن این می‌شود که هرگونه تلاش برای از بین بردن ظلم، تلاش برای از بین بردن مقدمات ظهور تلقی شود. ✅ بنابراین همانطوری که دنیا در تمام دوران‌ها درگیر ظلم جریان باطل و سلطه‌گر بوده، دورانی فرا می‌رسد که عدل الهی در سراسر دنیا سایه می‌افکند و بساط ظلم به کلی چیده می‌شود. 💠{يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً} ⁉️؟ 🔹عدل به یک معنا برابر است با بندگی، انسانی که همه‌ی شئونش بر محور خداست، عادل است. 🔸جامعه‌ای که بر مدار خدا حرکت می‌کند و همه چیزش آهنگ خدا دارد، جامعه‌ی عدل است. 🔹آنچه در ظهور رخ می‌دهد تمام انسان پر از نور و صفات امام می‌شود و تحت ولایت کامل امام قرار می‌گیرد. 🔸جامعه‌ای که سرپرستی آن کلمه‌ی عدل الهی یعنی امام است، آن جامعه متشکل از افرادی است که تمام قوایشان پر از نور و صفات امام است، این معنای "يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً" است. 🖌 🌹 @saraaghaz ┄┅═✼🍃🌸🍃✼═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 {إِذَا قَامَ اَلْقَائِمُ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْ كُلِّ مُؤْمِنٍ اَلْعَاهَةَ وَ رَدَّ إِلَيْهِ قُوَّتَهُ} 📚الغیبه،ج۱،ص۳۱۷ ♦️ چون قائم قيام كند خداوند از هر مؤمنى بيمارى، نقص و آفت را دور ساخته و نيرويش را بدو باز خواهد گردانيد. 💠 بهره‌مندی از حیاتی بی‌نقص ♦️در برخورد با این روایت دو سوال مهم می‌توان مطرح کرد: ↩️ ۱.چگونگی این اتفاق، یعنی سلامت همگانی و رفع بیماریها از طریق شفا و نیروی ماورایی و اراده‌ی کن فیکون الهی خواهد بود یا از طریق اسباب و علل، مثل پیشرفت علم؟ ↩️ ۲.چرایی این اتفاق، با توجه به اینکه طبیعتِ دنیای مادی‌ست که اسباب و علل محیطی و تغذیه‌ای منجر به برخی بیماریها می‌شود، چرا در زمان ظهور بشریت در سلامت به سر خواهند برد؟ ♦️ ✴️ همانطور که می‌دانید طبق معارف روایی ما علم ۲۷ حرف است و بشریت تا قبل از ظهور تنها از دو حرف آن بهره‌مند است، به برکت ظهور امام زمان، علم در بالاترین حد خودش در اختیار بشر قرار داده می‌شود. 🔹این نوع علم و دانش در تمامی ابعاد و زوایای آگاهی و ارزیابی ساری و جاری خواهد بود، نه فقط در مرحله‌ی درمان. 🔻در تمامی زیر ساختها و منشأ بیماریها بشر از این آگاهی برخوردار خواهد بود. 🔻در واقع بشر هیچ دستاورد مضر حیات نخواهد داشت. ✅ در پاسخ به چگونگی رفع بیماری موضوع علم یکی از دلایل آن است، و علل معنوی هم در این امر دخیل خواهد بود. 🔻برکت وجودی امام علت معنوی رفع بیماری است. 🔹خداوند در نَفَسِ ظهوری حضرت این خاصیت را قرار داده است که با عالم تاب شدن آن نور ربانی آثاری برای هستی و بشریت خواهد داشت و رفع بیماری یکی از آنهاست. 🔻ما در دنیای کنونی شمه‌ای از آن را با عنوان " شفا" شنیده و دیده‌ایم. ♦️ ✴️ خداوند در آیه ۹۶ اعراف از یک تحول عظیم کائنات بر اثر نیروی ایمان و تقوا سخن گفته است. که اگر ایمان و تقوا باشد، آسمان نزولاتش، و زمین رویش‌هایش را تمام و بی‌نقص در اختیار بشر قرار می‌دهد. 🔻انسانها در دنیای پس از ظهور عملکردشان در بالاترین درجه تقوا خواهد بود و یکپارچگی هستی در خداپرستی خواهیم داشت. ✅ بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که خداوند اراده کرده است به بشریت آن نسخه‌ی اصلی حیات را که در آن اسباب موثر در علت و معلولها، نور ایمان است را نشان دهد. 🔻حیاتی که هیچ نقصی در آن بشر را در بهره‌مندی از لذت و حلاوتش مانع نشود. ✳️ و همچنین انسان در خدمت به امام و انتفاع از برکت وجودش از هیچ کاستی رنج نبرد، و حلاوت زندگی با امام را در حد کمال بچشد و سختی بیماری شیرینی آن را نکاهد. 🖌 🌹 @saraaghaz ┄┅═✼🍃🌸🍃✼═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 {هوَ وَ اللهِ المُضطَرُّ فی‌كتابِ اللهِ وَ هُوَ قَولُ اللهِ «أَمَّن یجیبُ المُضطَرَّ اذا دعاهُ وَ یكَشِفُ السُّوءَ وَ یجعَلُكُمْ خُلفاءَ الأَرض} 📚 الغیبه نعمانی،ج۱،ص۱۸۱ ♦️ به خدا سوگند که او (مهدی علیه‌السلام) مضطر "حقیقی" است که در کتاب خدا آمده می‌فرماید: «اَمَّن یجیب‌المضطر اذ ادعاه و یکشف السوء...» ⁉️سوالات 🔻اضطرار به چه معناست؟ 🔻چرا امام مضطر است؟ یعنی مضطر به چه چیزی است؟ 🔻مقصود از "سوء" چیست که با اضطرار امام "کشف سوء" می‌شود؟ 🔻اگر اضطرار و دعای امام مقدمه‌ی ظهور است، معنایش این است که امام هنوز مضطر نشده‌است؟ 🔻آیا حالِ اضطرار امام باید به جامعه مومنین سرایت کند و آنها هم همانند امامشان مضطر شوند؟ 💎اضطرار به حجت به معنای نیازی عمیق و مستمر به حجت خدا یکی از مهمترین باورهای شیعی است، که محوری ترین نقطه و کلیدی ترین موضوع در مباحث مهدویت و مسأله تحقق ظهور به حساب می آید. 🔸در تعریف اضطرار گفته می‌شود کسی که از همه کس و همه جا نا امید است و فقط خدا را می‌خواند. 🔹ثمره‌ی اضطرار بروز و ظهور فطرت توحیدی انسان است، انسانی که در دریای طوفانی گرفتار شده ، به هر دین و باوری باشد به ناچار خدا را ناجی خود می‌داند و فقط او را صدا می‌زند. به همین خاطر است که اضطرار زمینه‌ ساز استجابت دعاست. 🔸طبق روایات دورانی فرا می‌رسد که در آن یک واژگونی و زیر و رو شدن اخلاقی رخ می‌دهد، و حضرت برای از بین بردن آن مضطر می‌شوند. این همان "سوءی" است که قرآن می‌فرماید. 🔹طبق آیه قرآن: انبیاء/۲۷-۲۶، اهل‌بیت علیهم‌السلام تا زمانی که خداوند به جریان باطل مهلت داده است صبر می‌کنند و برای از بین بردن آن دعا نمی‌کنند. چرا که بر اساس این روایت: {لَکنَّا لِلَّهِ خُزَّانٌ لَا عَلَی ذَهَبٍ وَ لَا فِضَّةٍ وَ لَا إِنْکارَ عَلَی أَسْرَارِ تَدْبِیرِ اللَّه} اهل‌بیت علیهم‌السلام خزانه دار اسرار الهی هستند و می‌دانند چرا خداوند به جریان باطل مهلت داده است، بنابراین تا به پایان رسیدن مهلت آنها صبر می‌کنند. 🔹اضطرار امام باید به جامعه مومنین سرایت کند و جامعه مضطر شود و در بستری مهیای ظهور، امام اضطرار خود را اعلام کند و از خدای متعال طلب ظهور کند. 🔸به عقیده حقیر تا زمانی که این ویژگی و حالت امام به جامعه مومنین سرایت پیدا نکند و در احوالات منتظرین این ویژگی شکل نگیرد که بر اثر آن جامعه پذیرا و مهیای ظهور حضرت باشد، امام علیه‌السلام آن حرکت آخرینش را اجرا نمی‌کند، یعنی اضطرارش را اعلام نمی‌کند. 🔹بنابراین آنچه باید محور اساسی مبلغین مهدویت و زندگی منتظرانه باشد رساندن خود و جامعه به این مهم است. 🔸جامعه باید به این نیاز عمیق و مستمر برسد و خود را بدون آن بیچاره و عاجز بداند و تنها چاره را در ظهور حضرت جستجو کند. ❓اگر مقدمه ظهور، اضطرار مومنین و منتظرین است، چه راهکاری برای ایجاد اضطرار وجود دارد؟ ✅به نظر می‌رسد اولین اقدام برای رسیدن به عنصر اضطرار غربال کردن دغدغه‌هاست. دغدغه‌های منتظرین باید از جنس اهداف و خواسته‌های امام باشد. 🔸مادامی که اهداف امام هدف ما نشود در طرح و برنامه‌ی امام نقشی برای ایفا کردن نخواهیم داشت. 🖌 🌹 @saraaghaz ┄┅═✼🍃🌸🍃✼═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠❗️ {أَقْرَبُ مَا يَكُونُ اَلْعِبَادُ مِنَ اَللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا اِفْتَقَدُوا حُجَّةَ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكَانَهُ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اَللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لاَ مِيثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا اَلْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً...} 📕کافی، ج۱، ص۳۳۳ 🔹بندگان به خدا نزديک‌ترند و خدا از آنها راضی‌تر است زمانیکه حجت خدا از ميان آنها مفقود شود و او را نتوانند ديد و جاى او را هم ندانند و باز در عين حال معتقد باشند كه حجت خدا از ميان نرفته و ميثاق و پيمانش باطل نگشته، در اين حال در هر بامداد و پسين در انتظار فرج باشيد. 🔹آنچه از این کلام نورانی برداشت می‌شود این است که نا امیدی از امر فرج در هیچ مدت زمانی، هر چند کوتاه پذیرفته نیست. 💠 🔹انتظار شب و روز به این معناست که اگر حضرت در طی روز ظهور نفرمودند، همان شب باید منتظر ظهور بود. و اگر شب ظهور نکردند، روز را باید منتظر ظهور بود. 🔹این یعنی پیوستگی و استمرار انتظار ظهور حضرت که امام صادق علیه‌السلام در این بیان نورانی فرموده‌اند. ♦️یأس از فرج الهی و ظهور امام زمان عجل‌الله از بزرگترین گناهان کبیره است که نه به صورت دائمی و کلّی و نه به شکل موقّت و جزیی، حتّی برای یک ساعت و لحظه هم از مؤمن پذیرفته نیست. ✅ بنابراین انتظار جمعه‌ها و ناامیدی یک هفته‌ای تا جمعه‌ی بعد انتظار واقعی نیست... 🖌 🌹 @saraaghaz ┄┅═✼🍃🌸🍃✼═┅┄